Departementet peker på at det er langsiktige tendenser
i retning av et mer oppdelt arbeidsmarked. Det stiller store krav
til arbeidstakernes evne til å tilegne seg ny kompetanse.
Skiftende etterspørsel bl.a. som følge av større
konkurranse i mange markeder innebærer høye krav
til bedriftenes fleksibilitet. I takt med reduksjonen i ledigheten
siste halvdel av 1990-tallet og økende krav til effektivitet
i arbeidslivet øker etterspørselen etter tjenester
som i større grad er orientert mot arbeidsgivernes behov.
I de siste årene har arbeidsmarkedsetaten i økende
grad kunnet bistå arbeidsgiverne med tjenester som vikarformidling,
bemanningstjenester, bistand ved omstilling m.v. Slike tjenester
er naturlige forlengelser av tradisjonell arbeidsformidling. Den
administrative ressurstilgangen til arbeidsmarkedsetaten setter
klare grenser for etatens mulighet til å tilby denne type
tjenester i et større omfang. Hvis det åpnes opp
for at etaten gis anledning til å ta betaling for enkelte
tjenester, vil en kunne tilby slike tjenester uten at det går
ut over etatens gratistjenester og forvaltningsoppgaver.
Departementet foreslår at det åpnes for at
arbeidsmarkedsetaten kan innføre betalingstjenester og
at det etableres et statlig utleieselskap. De ulike former for betalingstjenester
som foreslås innført vil kunne dekke en økende
etterspørsel fra arbeidsgiverne. På flere av de
aktuelle områder er tilbudet i dag bare i begrenset grad
utbygd hos private tilbydere - eller så mangler dette helt.
Tilbud av denne type tjenester vil etter departementets vurdering
kunne bidra positivt i forhold til utviklingen på arbeidsmarkedet.
Samtidig vil en adgang til å tilby denne type tjenester
innebære at etaten opprettholder og videreutvikler sin
gode kontakt med arbeidsgiverne. Innføring av egenbetaling
vil også innebære at de aktuelle tjenestene vil
bli tilgjengelig for flere arbeidsgivere uten at det skal gå ut
over etatens gratistjenester og forvaltningsoppgaver. Departementet
vil foreta en nærmere gjennomgang av hvordan tjenestene
skal avgrenses fra tjenester som skal tilbys gratis og hvordan betalingstjenestene
skal prises. Samtidig vil det bli lagt vekt på løsninger
som sikrer god politisk styring med etatens samlede virksomhet.
Utvikling av de nye tjenestene og etablering av det nye utleieselskapet
skal ikke svekke arbeidsmarkedsetatens innsats overfor utsatte søkergrupper, men
tvert om være redskaper for å sikre disse bedre innpass
i arbeidsmarkedet.
De foreslåtte betalingstjenestene skal arbeidsmarkedsetaten
kunne selge til både det statlige utleieselskapet, private
vikarbyråer og andre virksomheter. Det vil i denne forbindelse
være nødvendig med en endring i sysselsettingsloven,
jf. forslaget til ny § 11. Departementet legger
opp til å gi en nærmere omtale av hvilke tjenester
som det skal tas betaling for i budsjettproposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
støtter at Arbeidsmarkedsetaten i tråd med etterspørselen
etter arbeidsmarkedstjenester skal kunne tilby enkelte tjenester
til arbeidsgivere mot betaling.
Flertallet mener det er riktig at Arbeidsmarkedsetaten
etablerer et tilbud med betalingstjenester når forbudet
mot privat formidling oppheves og det gis en bredere adgang til
utleie. Flertallet er enig i at en slik utvidelse
av arbeidsmarkedsetatens tjenester vil kunne gi arbeidsgiverne og
arbeidssøkerne et bedre tilbud enn i dag, og at det trolig
også vil kunne bidra til å bringe flere arbeidssøkere
med problemer i forhold til arbeidsmarkedet ut i ordinært
arbeid. Utvidelsen av tjenestetilbudet må derfor sees på som
et nytt virkemiddel i arbeidsmarkedspolitikken. Eksempler på slike
betalingstjenester som Arbeidsmarkedsetaten kan tilby bedrifter
og virksomheter kan være bemanningstjenester, vikaravtaler/driftsavtaler, særskilt
bistand ved omstilling, kursplanlegging, vikarutleie m.v.
Komiteen viser til at Ringsaker kommune
i samarbeid med Arbeidsmarkedsetaten, som en av de første
kommunene i landet, har startet med vikarpool i pleie- og omsorgssektoren.
Sykepleierne bruker ikke lenger tid på å organisere
bemanningen av ubesatte skift med vikarer. Dette er nå overlatt
til Arbeidsmarkedsetaten som gjør dette på en
god og effektiv måte. Konsekvensen er at syke- og hjelpepleierne
får frigitt tid til å ta seg av de gamle og pleietrengende,
og kommunen sparer penger.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti mener en slik ordning er meget
positiv og bør gjøres landsdekkende.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Arbeidsmarkedsetatens primærfokus
bør være rettet mot de grupper som har problemer
med å komme inn i arbeidsmarkedet. Disse medlemmer mener
ikke det er en primæroppgave for arbeidsmarkedsetaten å overta
personalfunksjoner fra offentlige etater eller private firma, drive
utleie av arbeidskraft i konkurranse med private firma og lignende. Disse medlemmer viser
til at det ikke er det offentliges oppgave å gå inn
på de områder der private vel så godt kan
fungere som leverandører. Offentlig engasjement bør
først og fremst være begrunnet i markedssvikt. Den
liberalisering som nå foretas av adgangen til privat arbeidsformidling
og arbeidsutleie innebærer ikke i seg selv et behov for å øke
det offentlige engasjementet i nye oppgaver, snarere tvert om.
Disse medlemmer mener derfor at arbeidsmarkedsetaten
fremfor selv å engasjere seg på en rekke nye områder
bør inngå partnerskap med både private
og offentlige aktører. Dette kan f.eks skje gjennom forsøksvirksomhet
av den typen som utviklingen av «vikarpoolordningen» har
vært. Disse medlemmer mener dette har vært
et svært positivt tiltak, men ser det ikke som en oppgave
for arbeidsmarkedsetaten å drive denne typen pooler for
hele den kommunale sektor i fremtiden. Den delen av dette arbeidet
som er etatens kjerneoppgave er knyttet til å formidle
og kvalifisere personer innen sin målgruppe til slike ordninger. Disse
medlemmer mener derfor slike ordninger bør kunne
videreutvikles gjennom partnerskap med private eller f.eks. kommunen.
På samme måte bør det etableres samarbeidsordninger f.eks.
i forhold til utleie med de private vikarbyråene. Disse
medlemmer er enig i at slike tjenester ikke skal finansieres
over de vanlige bevilgningene og vil derfor slutte seg til at det åpnes
for at arbeidsmarkedsetaten kan kreve betaling for enkelte tjenester,
men forutsetter at dette gjelder i et avgrenset forsøks-
og utviklingsarbeid etter den partnerskapsmodellen som vi
her skisserer.