Varederivatutvalget har utredet spørsmål om
regulering av varederivater. Det vises til omtale av Varederivatutvalgets
oppnevning og mandat i punkt 2.2 i proposisjonen.
Varederivatutvalget har beskrevet varederivater i NOU 1999:29
side 16.
Det finnes i Norge ingen særskilt regulering for handel
med varederivater. Varederivater faller utenfor definisjonen av
finansielle instrumenter i verdipapirhandelloven § 1-2
andre ledd, jf. blant annet NOU 1996:2 på side 203. Verdipapirhandelloven
er på dette punkt på linje med ISD. Dette innebærer
at verdipapirhandellovens regler ikke kommer til anvendelse på handel
med og tjenester knyttet til varederivater. Heller ikke for mellommannsvirksomhet,
markedsplass eller clearing og oppgjør finnes generelle
regler for handel med varederivater. Det er heller ikke etablert noe
særskilt tilsyn for slike virksomheter.
Omsetning av varer i det norske spotmarkedet er normalt ikke
underlagt særregulering, men underlagt vanlige regler som
gjelder for handel som blant annet avtaleloven, kjøpsloven
og konkurranseloven.
Handel med fysisk kraft i Norge er imidlertid regulert av energiloven
av 29. juni 1990 nr. 50. For andre viktige produkter der
norske aktører deltar i varederivatmarkedene, som korn,
metaller og olje finnes det ingen særregulering av spotmarkedet.
Energiloven § 4-1 fastsetter at ingen andre
enn staten kan stå for omsetning av elektrisk energi med fysisk
levering uten konsesjon. Dette er i forskrift av 7. desember
1990 nr. 956 om produksjon, omforming, overføring og fordeling
av energi § 4-2 nærmere presisert å gjelde
levering av elektrisk energi. Det er det samme regelverk som gjelder
for både meglere og handlere så lenge de påtar
seg juridiske/økonomiske forpliktelser i forbindelse
med kraftomsetning. Energiloven § 4-1 og forskriften
av 7. desember 1996 pålegger også omsetningskonsesjon
for å omsette elektrisk energi. Dette utfylles av kapittel
4 i forskriften til loven hvor § 4-4 lister opp
en rekke vilkår som kan stilles, herunder krav om informasjonsplikt
overfor myndighetene og krav om regnskapsrapportering til Norges
vassdrags- og energidirektorat.
Nord Pool ASA (Nord Pool) har omsetningskonsesjon fra Norges
vassdrags- og energidirektorat til å organisere markeder
for fysisk krafthandel og forestå avregning og oppgjør.
Nord Pool organiserer i dag et fysisk spotmarked (Elspot), og har
utarbeidet et detaljert avtale- og regelverk for de aktørene
som handler i dette markedet. Nord Pool organiserer også et
finansielt marked for kraftderivater (Eltermin) som ikke er regulert.
Det er utarbeidet et eget avtaleverk for aktørene på det
finansielle markedet, og reglene i dette avtaleverket har sterke
paralleller til derivatregelverket for derivater som omsettes på Oslo
Børs, men er gitt tillempinger som er tilpasset kraftsektoren.
Meglere som ønsker å handle kraftderivater hos
Nord Pool, inngår samme aktøravtale med tilhørende
regelverk som andre aktører på Nord Pool som for
eksempel produsenter, distributører og konsumenter. Meglere som
formidler avtaler uavhengig av Nord Pool har varierende praksis
for hvordan de inngår avtaler og krever sikkerhet fra kunder.
Nord Pool er underlagt tilsyn fra Norges vassdrags- og energidirektorat
i henhold til energiloven. Tilsynet gjelder først og fremst
Nord Pools virksomhet knyttet til organisering av marked for fysisk
kraft, men i henhold til omsetningkonsesjonen stiller denne implisitt
også krav til Nord Pools øvrige virksomhet, herunder
virksomheten som markedsplass for varederivater med kraft som underliggende
vare, ved at Nord Pool også må ha godkjennelse
fra Norges vassdrags- og energidirektorat til denne virksomheten.
Således er også denne delen av virksomheten underlagt
et visst tilsyn fra Norges vassdrags- og energidirektorat.
Utenom Nord Pool handles kraft og kraftderivater i otc-markedet.
Avtalene inngås da mellom partene. Dette kan være
individuelt utformede avtaler mellom partene, eller standardavtaler.
I Norge finnes det ikke organiserte markedsplasser for andre
råvarederivater enn kraftderivater.
Det er i proposisjonen redegjort for utenlandsk rett, varederivatutvalgets
forslag og høringsinstansenes merknader når det
gjelder markedsplass for varederivater.
Departementet anser det som mest hensiktsmessig å vurdere
spørsmålet om regulering av markedsplasser for
varederivater i sammenheng med de øvrige spørsmål
som er omhandlet i NOU 1999:29 Varederivater, herunder spørsmål
om varederivater skal anses som finansielle instrumenter etter verdipapirhandelloven § 1-2,
om regulering av mellommannsvirksomhet, om clearing, oppgjør,
registrering og tilsyn i tilknytning til varederivater. I denne
sammenheng vil en også måtte ta stilling til det
nærmere innholdet i begrepet varederivater og til om reguleringen
skal gjelde alle varederivater generelt eller kun enkelte typer
varederivater inndelt etter hva som er det underliggende objekt.
På bakgrunn av at en rekke høringsinstanser
har påpekt behovet for en snarlig avklaring med hensyn
til rammevilkårene for den allerede eksisterende markedsplassen
for varederivater i Norge og Norden, nemlig Nord Pool, foreslås
det imidlertid at departementet i forskrift skal kunne fastsette
at børsloven og forskrifter gitt med hjemmel i denne helt
eller delvis skal få anvendelse for foretak som organiserer
eller driver et marked for varederivater, herunder kraftderivater,
jf. lovforslaget § 1-4. Det vil i så fall
kunne fastsettes at Nord Pool kan søke om konsesjon som
børs eller autorisert markedsplass. Departementet foreslår at
departementet i forskrift skal kunne gi regler som utfyller, supplerer
eller avviker fra regler gitt i eller i medhold av børslovens
regler med forskrifter for markedsplasser for varederivater. Dette
kan blant annet være aktuelt når det gjelder bestemmelsen
i § 4-1 om at ingen kan eie aksjer som representerer
mer enn 10 pst. av aksjekapitalen eller stemmene i en børs.
Videre kan det være aktuelt å gi regler om at
drift av markedsplass for kraft i medhold av konsesjon etter energiloven § 4
skal anses å ha naturlig sammenheng med drift av markedsplass
for kraftderivater.
Departementet foreslår på det nåværende
tidspunkt ikke endringer i verdipapirhandelloven som følge
av forslaget om at børsloven med forskrifter skal kunne
gis anvendelse for markedsplasser for varederivater. Dette vil si
at verdipapirhandellovens regler ikke vil komme til anvendelse for
handel på en markedsplass for varederivater. Dette vil
blant annet si at det ikke vil være regler om at handel
med varederivater skal foretas under medvirkning av en oppgjørssentral.
Videre vil regler om innsidehandel eller andre adferdsregler i verdipapirhandelloven
ikke gjelde for handelen med varederivater. Slike spørsmål
og eventuelle andre forslag til endringer i verdipapirhandelloven
vil utstå til den generelle oppfølgingen av varederivatutvalgets
forslag.
En rekke av de høringsinstansene som har gitt uttrykk
for at børsloven er egnet til regulering av markedsplasser
for varederivater har påpekt at det er behov for enkelte
tilpasninger i børsloven dersom den gis anvendelse for
markedsplasser for varederivater. Departementet viser i denne forbindelse
til at det foreslås at departementet i forskrift skal kunne
gi regler som utfyller, supplerer eller avviker fra regler gitt
i eller i medhold av børsloven for markedsplasser for varederivater.
Nødvendige tilpasninger vil således kunne gjøres
i forskrift. For øvrig anser departementet at eventuelle
tilpasninger i børsloven vedrørende markedsplasser
for varederivater bør vurderes senere i sammenheng med
de øvrige spørsmål som er omhandlet i
NOU 1999:29.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til § 1-4.
Komiteen vil vise til at den finansielle elhandel i
Norge og Norden er ledende i internasjonal sammenheng. Dette fordi
Norge og Sverige har vært foregangsland når det
gjelder liberalisering av de nasjonale kraftmarkeder. I tillegg
har de samme land vært foregangsland når det gjelder å internasjonalisere
sine kraftmarkeder ved å innføre et elles nordisk
kraftmarked. Komiteen konstaterer at slik utvikling
nå også skjer i Europa for øvrig. Frem
til i dag har de norske /nordiske markedsplassene for finansiell
elhandel vært bortimot alene i Europa, men nå vokser
det frem flere elbørser, for eksempel i England, Tyskland
og Nederland. Disse elbørsene er konkurrenter til de norske markedsplassene,
og har allerede mulighet til å få børskonsesjon
i sine hjemland. En slik konsesjon betyr blant annet muligheter
for etablering som børs i andre EØS-land, deriblant
Norge.
Komiteen vil peke på at liberaliseringen
av kraftmarkedet i Europa medfører at antall konkurrenter
for norske aktører øker. For norske aktører
som ønsker å handle med utenlandske selskaper
betyr mangelen på lovregulering av oppgjør og
clearing at de får et høyere kapitaldekningskrav
enn sine utenlandske konkurrenter, eller at utenlandske selskaper
ikke ønsker å handle med norske i det hele tatt
på grunn av mangel på lovregulering.
Når det oppstår sterkere internasjonal konkurranse,
er det avgjørende at de rammebetingelser som de ulike konkurrentene
jobber under er harmoniserte. Komiteen vil i den
forbindelse særlig peke på to viktige konkurranseulemper
som norske markedsplasser og aktører rammes av:
1. Mangel på lovregulering av
markedsplassene.
Departementet har lagt til rette for at markedsplasser som omsetter
kraftderivater kan søke om å få konsesjon
som børs selv om kraftderivater i legal forstand ikke er
finansielle instrumenter. Komiteen deler departementets
vurdering av slik regulering.
2. Mangel på lovregulering av oppgjør
og clearing
For at norske aktører og markedsplasser skal få tilnærmet
like rammebetingelser som sine utenlandske konkurrenter, er det
avgjørende at også oppgjøret etter en
handel lovreguleres.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener det er nødvendig
at det innføres motregningsregler eller netting for kraftderivater. Flertallet har merket
seg at departementet ikke finner tungtveiende grunner til å løsrive
behandlingen av dette spørsmålet fra de øvrige
spørsmål om regulering av varederivater, noe som
betyr at slike regler neppe vil være etablert før
i 2002. Flertallet mener dette er for lang tidshorisont,
særlig fordi dette kan svekke den norske markedsplassen
for finansiell elhandel.
Flertallet vil derfor foreslå at verdipapirhandelloven
endres slik at dette forholdet ivaretas allerede nå.
Lov om verdipapirhandel § 10-1
skal lyde:
Dette kapittel gjelder fremtidige renteavtaler (FRA), rente-
og valutaopsjoner, rente- og valutaterminer, rente- og valutabytteavtaler,
og avtaler om handel med valuta. Departementet kan bestemme at dette
kapittel også skal gjelde avtaler om andre finansielle
instrumenter eller avtaler om omsettelige termin- eller opsjonskontrakter
knyttet til varer eller tjenester etter nærmere bestemmelser
av departementet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti er kjent med at Finansdepartementet
arbeider med oppfølging av Varederivatutvalgets utredning,
NOU 1999:29 Varederivater. Utvalget har vurdert de mer generelle
spørsmål om hvordan handel med varederivater skal
reguleres, og hvordan en slik regulering i tilfelle bør
være utformet. Utvalgets forslag inneholder bl.a. forslag
til regler om netting av derivater som har varer som underliggende,
herunder kraftderivater. Etter det disse medlemmer kjenner
til forventer departementet å kunne fremme en proposisjon
på grunnlag av varederivatutvalgets utredning i vårsesjonen
2001. Disse medlemmer mener det er viktig å få behandlet
alle spørsmål som har med regulering av varederivater,
herunder kraftderivater, under ett. Disse medlemmer ser
på denne bakgrunn ikke grunn til å løsrive
andre spørsmål enn spørsmålet
om regulering av markedsplass fra det pågående
arbeid knyttet til varederivater.
Disse medlemmer slutter seg på denne
bakgrunn til Regjeringens forslag til § 1-4.