Det er i proposisjonen redegjort for gjeldende rett, Børslovutvalgets
forslag og høringsinstansenes merknader når det
gjelder tilsyn med børs i henhold til bestemmelser i børsloven
og verdipapirhandelloven.
Departementet slutter seg til Børslovutvalgets forslag
om at børs skal overvåke handelen og kursnoteringene
og sørge for at dette skjer i overensstemmelse med lov
og forskrifter samt børsens regler og forretningsvilkår.
Departementet foreslår at alternativet om god forretningsskikk
tas ut av forslaget. Det vises til at den tilsvarende formuleringen
i gjeldende rett er ment som en henvisning til bestemmelsene om
god forretningsskikk i verdipapirhandelloven. Departementet legger
til grunn at dette vil følge av alternativet om at medlemsskapet
kan bringes til opphør dersom medlemmer opptrer i strid
med lov. Som utvalget legger departementet til grunn at oppfølgning
av markedsaktørenes eventuelle overtredelser av børsloven og
børsens regler og forretningsvilkår i utgangspunktet
tilligger børsen selv, med de sanksjoner børsen
er tillagt overfor medlemmer og utstedere. Departementet anser som
utvalget at børsens markedsovervåking i medhold
av denne bestemmelsen vil omfatte overvåking av at forbudet
i verdipapirhandelloven § 2-6 mot kursmanipulasjon
overholdes.
Utvalget har ikke foreslått å videreføre
bestemmelsen i børsloven § 1-5 om at
børsen skal medvirke i myndighetenes tilsyn med verdipapirhandelen.
Utvalget har i denne forbindelse uttalt at med en løsere tilknytning
til forvaltningen, bør børsens ansvar for tilsyn
med verdipapirmarkedene i utgangspunktet være begrenset
til tilsyn med overholdelse av børsens egne regler, og
visse offentlig fastsatte regler knyttet til børsvirksomheten,
for eksempel prospektreglene i verdipapirhandelloven kapittel 5.
En rekke høringsinstanser, herunder Norsk Oppgjørssentral,
Konkurransetilsynet og med støtte fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet,
Sparebankforeningen og Statistisk sentralbyrå, har gitt
uttrykk for lignende synspunkter som utvalget.
Kredittilsynet har på sin side argumentert for at prinsippet
i børsloven § 1-5 om at børsene
plikter å medvirke i myndighetenes tilsyn med verdipapirhandelen
bør videreføres.
Departementet er enig med utvalget i at børsers ansvar
for tilsyn med verdipapirmarkedene i hovedsak bør knytte
seg til tilsyn med overholdelse av børsens egne regler
og visse nærmere angitte regler i lov eller forskrift knyttet
til børsvirksomheten, for eksempel prospektreglene i verdipapirhandelloven
kapittel 5. Det vises til at børser etter forslaget til
ny børslov forutsettes å få en løsere
tilknytning til offentlig forvaltning, og vil drive etter ordinære
forretningsmessige prinsipper i form av allmennaksjeselskap. Som
påpekt av blant annet Norsk Oppgjørssentral ASA
vil oppgaver knyttet til tilsyn med verdipapirmarkedet, som går
ut over det som andre børser er pålagt, kunne føre
til dårligere konkurransevilkår for norske børser enn
for utenlandske børser. Departementet slutter seg på denne
bakgrunn til utvalgets forslag om ikke å videreføre
bestemmelsen i børsloven § 1-5. Det foreslås ingen
endring i verdipapirhandelloven § 12-1 tredje ledd
om en børs plikt til å melde fra til Kredittilsynet dersom
den har grunn til å tro at det er benyttet urimelige forretningsmetoder,
opptrådt i strid med god forretningsskikk eller for øvrig
handlet i strid med bestemmelser i verdipapirhandelloven. Kredittilsynet har
påpekt at børsenes nærhet til markedet
gjør dem spesielt egnet til å utøve enkelte
kontrolloppgaver som har sammenheng med det offentliges ansvar for å føre
tilsyn med verdipapirmarkedet og dets aktører. Kredittilsynet
har særlig vist til atferdsreglene i verdipapirhandelloven
kapittel 2 om forbud mot ulovlig innsidehandel, kursmanipulasjon
m.m. Selv om den generelle regelen i børsloven § 1-5
ikke foreslås videreført, antar departementet
at den fremtidige utvikling kan vise at hensynet til markedets tillit
til verdipapirhandelen og markedsplassene tilsier at børser
bør kunne pålegges plikt til å medvirke
i myndighetenes tilsyn med verdipapirhandelen på nærmere
angitte områder. Det foreslås på denne
bakgrunn at departementet skal kunne gi regler for børsers
medvirkning i myndighetenes tilsyn med verdipapirhandelen. Det vises
til lovforslaget § 5-11 første ledd tredje
punktum.
Kredittilsynet har foreslått at Kredittilsynet gis hjemmel
til å fastsette nærmere regler om hvordan børsene
skal utføre overvåkingen av handelen og kursnoteringene.
Kredittilsynet har anført at en slik forskriftshjemmel
er nødvendig for å fastsette den nærmere
arbeidsdelingen mellom den enkelte børs og Kredittilsynet.
Departementet er enig med Kredittilsynet i at det kan være
behov for å kunne gi en forskrift om børsers markedsovervåking.
Departementet legger til grunn at en i en slik forskrift blant annet
vil kunne gi regler om arbeidsdelingen mellom børser og Kredittilsynet.
Etter departementets oppfatning bør imidlertid myndigheten
til å gi slik forskrift legges til departementet. Det vises
til lovforslaget § 5-11 første ledd annet
punktum.
Utvalget har drøftet om det er Kredittilsynet eller børsene
som skal kunne anmelde ulike typer straffbare forhold. Kredittilsynet
har også tatt opp dette spørsmålet i
sin høringsuttalelse. Departementet viser til at spørsmålet
om hvem som kan anmelde de ulike straffbare forhold ikke er lovregulert,
men er omhandlet i samarbeidsavtalen mellom Oslo Børs og
Kredittilsynet. Departementet finner ikke grunn til å komme nærmere
inn på dette, og forutsetter at Kredittilsynet og den enkelte
børs finner en praktisk løsning på dette spørsmålet.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til § 5-11 om markedsovervåking.
Børslovutvalget foreslår at verdipapirhandelloven § 2-2
tredje ledd endres slik at listene over eksterne mottakere av fortrolig
informasjon som skal sendes Oslo Børs også skal
oversendes til Kredittilsynet. Kredittilsynet slutter seg til forslaget
og viser til at det kan være hensiktsmessig at slik informasjon
går direkte til tilsynsmyndigheten, i tillegg til at den
oversendes børs. Kredittilsynet vil på denne måten
få informasjon direkte fra utstederne, og vil på denne
bakgrunn kunne iverksette egne undersøkelser i forhold til
overholdelsen av atferdsreglene i verdipapirhandelloven kapittel
2 i proposisjonen. Departementet slutter seg til utvalgets forslag
om at verdipapirhandelloven § 2-2 tredje ledd
endres slik at listene som utarbeides i henhold til bestemmelsen
og som etter forslaget til ny børslov § 5-7
med forskrifter skal oversendes børs, også skal
oversendes til Kredittilsynet. Det vises til lovforslaget § 10-3
nr. 5.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til § 10-3 nr. 5 om endring av verdipapirhandelloven § 2-2
tredje ledd.
Børslovutvalget har foreslått at hjemmelen
til å gjøre unntak fra verdipapirhandelloven § 2-3
om forbud mot handel i visse perioder overføres fra børsen til
Kredittilsynet som del av tilsynet med reglene om innsidehandel.
Kredittilsynet har gitt uttrykk for at en slik løsning
blant annet vil sikre at dispensasjonsadgangen praktiseres av ett
organ, fremfor av den enkelte børs, noe som vil bidra til å sikre
enhetlig praktisering av regelverket. Departementet slutter seg
til Kredittilsynets uttalelse og foreslår som utvalget
at hjemmelen til å gjøre unntak fra verdipapirhandelloven § 2-3
om forbud mot handel i visse perioder overføres fra børsen
til Kredittilsynet. Det vises til lovforslaget § 10-3
nr. 5.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til § 10-3 nr. 5, jf. verdipapirhandelloven § 2-3
tredje ledd.
Børslovutvalget har foreslått at børser
fortsatt skal være mottaker av melding fra primærinnsidere
etter verdipapirhandelloven § 3-1, samt av oversikter
over personer med meldeplikt etter bestemmelsen og nærstående
til slike personer. Videre er det foreslått at børsen
fortsatt skal være mottaker av flaggemeldinger i henhold
til verdipapirhandelloven § 3-2.
Utvalget har i denne forbindelse vist til at plikten til å melde
fra etter disse bestemmelsene kun refererer seg til transaksjoner
i finansielle instrumenter som er notert på norsk børs.
Videre er det vist til at formålet med meldepliktene blant
annet er at slike meldinger kan ha betydning for kursen på børsnoterte
finansielle instrumenter. Mottagelse og offentliggjøring
av meldingene hører derfor etter utvalgets oppfatning naturlig
sammen med børsens formidling av kurssensitiv informasjon
fra utstedere og formidling av kursinformasjon. Departementet slutter
seg til utvalgets vurdering og forslag på dette punkt.
Departementet slutter seg også til utvalgets forslag
om at børsen også i fremtiden skal ta del i overvåking
og kontroll av at de nevnte meldepliktreglene overholdes. Departementet
legger til grunn at den nærmere arbeidsdeling mellom Kredittilsynet
og den enkelte børs vil kunne avklares i en samarbeidsavtale mellom
Kredittilsynet og børsene, eventuelt i nærmere
regler om børsers markedsovervåking fastsatt av departementet,
jf. lovforslaget § 5-11 første ledd.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til § 10-3 nr. 5, jf. verdipapirhandelloven § 3-1
første, fjerde og femte ledd og § 3-3
tredje ledd.
Departementet viser til de prinsipielle argumenter utvalget og
flere høringsinstanser anfører mot at kompetansen
etter verdipapirhandelloven kapittel 4 vedrørende tilsyn
og kontroll med tilbudspliktreglene skal tilligge de børser
der de aktuelle verdipapirer er notert. Det vises blant annet til
at kontroll med overholdelse av dette regelverket kan innebære
at det må treffes enkeltvedtak av inngripende karakter
som får virkning for en stor personkrets, noe som taler
for at kompetansen legges til et forvaltningsorgan. Samtidig mener
departementet som Kredittilsynet og Oslo Børs at dagens
situasjon, hvor Oslo Børs forvalter dette regelverket,
fungerer tilfredsstillende. Etter departementets oppfatning vil
situasjonen kunne stille seg annerledes dersom det blir opprettet
flere børser i Norge. Departementet deler de betenkeligheter
som utvalget og Kredittilsynet gir uttrykk for ved at regelverket skal
praktiseres ved ulike børser. Ved en eventuell vedtagelse
av 13. selskapsrettdirektiv i EU vil det også kunne gis
regler om tilbudsplikt som kan få anvendelse for autoriserte
markedsplasser. Dette vil kunne øke vekten av de betenkeligheter
som er angitt ovenfor. Det er også grunn til å peke
på at kravene til kompetanse som skal til for en forsvarlig
forvaltning av dette regelverket må antas å være
relativt omfattende, slik at eventuelle nyopprettede børser
vil kunne ha problemer med å oppfylle slike krav, i hvert
fall i en oppstartsfase.
Departementet anser ikke kontroll med tilbudspliktregelverket
for å være en unaturlig tilsynsoppgave for Kredittilsynet,
gitt de tilsynsoppgaver tilsynet allerede har i forhold til spørsmål
om konsolidering og identifikasjon, og oppfølging av investors
eierandeler i forhold til eierbegrensningsregelverket. Utgiftene
som følger av en slik arbeidsoppgave vil på vanlig
måte bli å utligne i henhold til kredittilsynsloven § 9.
Departementet mener at en hensiktsmessig løsning vil
være å overlate til departementet i forskrift å avgjøre
hvem som skal forvalte regelverket om tilbudsplikt, slik at dagens
situasjon kan opprettholdes inntil det eventuelt skulle vise seg å være
behov for å overlate kontrollfunksjonen til Kredittilsynet.
Det vises til forslaget til endring av verdipapirhandelloven § 1-7
annet ledd.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til ny § 1-6 annet ledd i verdipapirhandelloven.
Departementet foreslår i tråd med utvalgets
forslag å videreføre børsens kontroll
med prospekter som gjelder verdipapirer som er eller søkes
børsnotert, jf. verdipapirhandelloven § 5-7.
Prospekt som gjelder verdipapirer som ikke er eller søkes
børsnotert, skal etter verdipapirhandelloven § 5-8
registreres. Regelen vil blant annet omfatte prospekter som gjelder
finansielle instrumenter som bare er opptatt på autorisert
markedsplass. Departementet legger, som utvalget og høringsinstansene,
til grunn at det er mindre naturlig at ansvaret for å følge
opp dette kravet er tillagt foretak med konsesjon som børs.
Departementet slutter seg således til utvalgets forslag
om at prospekt hvor verdipapirene ikke er eller søkes børsnotert
skal sendes Foretaksregisteret for registrering. Det vises til utvalgets
begrunnelse for forslaget som departementet i hovedsak finner å kunne
tiltre. Som utvalget anser departementet at Foretaksregisteret også bør
få ansvar for behandling av dispensasjonssøknader
og andre avgjørelser for så vidt gjelder plikten
til å utarbeide prospekt for verdipapirer som ikke er eller
søkes børsnotert, jf. blant annet verdipapirhandelloven § 5-3
annet og tredje ledd, innholdet i prospektet, jf. § 5-5
annet og tredje ledd og § 5-6, og offentliggjøringsmåter,
jf. § 5-11 annet ledd annet punktum. Det vises
til lovforslaget § 10-3 nr. 5 hvor dette fremgår
av forslag til endring i de nevnte bestemmelsene i verdipapirhandelloven.
Som en følge av forslaget om å legge kompetansen
etter verdipapirhandelloven kapittel 5 til Foretaksregisteret i
de tilfeller hvor de finansielle instrumentene ikke er eller søkes
børsnotert foreslås det videre enkelte endringer
i lov av 21. juni 1985 nr. 78 om registrering av foretak §§ 4-4
og 5-1. Det vises til lovforslaget § 10-3 nr.
3.
Utvalget har på bakgrunn av Kredittilsynets rolle som
tilsynsmyndighet for overholdelse av verdipapirhandellovens bestemmelser,
jf. verdipapirhandelloven § 12-1 annet ledd, foreslått
at Kredittilsynet skal være Brønnøysundregistrenes
overordnede organ når det gjelder regelverket om registrering
av prospekter. For børsens avgjørelser i forbindelse
med prospektkontroll, har utvalget foreslått en videreføring
av dagens regel om at Børsklagenemnden er klageorgan. Kredittilsynet
har påpekt at et slikt to-sporet system åpner
for at de to klageinstansene kan ha ulike oppfatninger om innholdet
i de rettsreglene som begge instansene skal ta stilling til. Departementet
er enig med Kredittilsynet i at utvalgets forslag vil kunne medføre noen
uheldige konsekvenser. Børsklagenemnden har hittil vært
klageorgan også for saker angående ikke-børsnoterte
verdipapirer. Dette kunne tilsi at Børsklagenemnden også skulle
være klageorgan i forhold til vedtak fattet av Foretaksregisteret.
På den annen side kan departementet ikke se at dette er
en naturlig oppgave for Børsklagenemnden når vedtakskompetansen flyttes
fra børsen til Foretaksregisteret. Departementet slutter
seg derfor etter en samlet vurdering til utvalgets forslag om at
Kredittilsynet skal være klageinstans for vedtak fattet
av Foretaksregisteret, mens Børsklagenemnden skal være
klageinstans for vedtak fattet av børs. Det vises til lovforslaget § 10-3
nr. 5 hvor det er foreslått en ny bestemmelse i verdipapirhandelloven § 5-14
som fastsetter at vedtak truffet av Foretaksregisteret med hjemmel
i bestemmelser i verdipapirhandelloven kapittel 5 kan påklages
til Kreditttilsynet. Videre vises det til § 7-1
og § 5-14 i forslaget til ny børslov
hvor det fremgår at avgjørelser truffet av børs
etter verdipapirhandelloven kapittel 5 kan påklages til
en egen klagenemnd oppnevnt av departementet.
Departementet slutter seg til utvalgets forslag om at den forskriftskompetansen
som i dag er tillagt børsen i medhold av verdipapirhandelloven
kapittel 5 overføres til departementet. Det vises til forslaget
til endring av verdipapirhandelloven § 5-2 første
ledd annet punktum og nytt fjerde ledd i verdipapirhandelloven § 5-3.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til § 10-3 nr. 5, jf. verdipapirhandelloven § 5-3
annet og tredje ledd, § 5-5 annet ledd annet punktum, § 5 5 tredje
ledd, § 5-6 og § 5-11 annet
ledd annet punktum.
Komiteen slutter seg videre til de foreslåtte endringene
i §§ 4-4 og 5-1, lov om registrering
av foretak, jf. lovforslaget § 10-3 nr. 3.
Komiteen slutter seg også til Regjeringens
forslag til ny bestemmelse i verdipapirhandelloven § 5-14.
Komiteen slutter seg også til Regjeringens
forslag til endring av verdipapirhandelloven § 5-1, § 5-2 første
ledd annet punktum, § 5-3 nytt fjerde ledd, § 5-8
og § 5-9.
Det er i proposisjonen redegjort for gjeldende rett, Børslovutvalgets
forslag og høringsinstansenes merknader når det
gjelder tilsyn med autoriserte markedsplasser i henhold til bestemmelser
i børsloven og verdipapirhandelloven.
Departementet foreslår at bestemmelsen i lovforslaget § 5-11
første ledd om at børs skal overvåke
handelen og kursnoteringene og sørge for at dette skjer
i overensstemmelse med lov og forskrifter, børsens regler
og forretningsvilkår og kravene til god forretningsskikk,
skal gis tilsvarende anvendelse for autoriserte markedsplasser,
jf. lovforslaget § 6-8. Departementet kan i medhold
av bestemmelsen gi regler om hvordan en autorisert markedsplass
skal utføre markedsovervåkingen og gi regler for
markedsplassers medvirkning i myndighetenes tilsyn med verdipapirhandelen.
Dette er i tråd med utvalgets forslag. Forslaget innebærer
at autoriserte markedsplasser skal følge opp eventuelle
overtredelser av børsloven, forskrifter i medhold av denne
og regler og forretningsvilkår fastsatt av markedsplassen
i medhold av børsloven eller forskrift, med de sanksjoner
markedsplassen er tillagt overfor medlemmene og utstederne. Det
vises til den nærmere omtalen av forslaget om børsers
markedsovervåking i punkt 9.1.1 i proposisjonen. Som utvalget
og Kredittilsynet anser departementet at effektiv markedsovervåking
vil være av avgjørende betydning for tilliten
til markedsplassen.
Departementet slutter seg også til utvalgets forslag
om at bestemmelsen i verdipapirhandelloven § 12-1
tredje ledd gis tilsvarende anvendelse for autoriserte markedsplasser.
Det vises til begrunnelsen ovenfor for departementets forslag vedrørende § 5-11 første
ledd som også er relevant i forhold til verdipapirhandelloven § 12-1
tredje ledd.
I punkt 8.3.15 i proposisjonen er det foreslått at bestemmelsene
i verdipapirhandelloven § 3-1 første, fjerde
og femte ledd samt § 3-3 tredje ledd gis tilsvarende
anvendelse i tilknytning til finansielle instrumenter som er tatt
opp til notering og handel på autoriserte markedsplasser.
Som følge av dette foreslås det at de oppgaver
som er tillagt vedkommende børs etter disse bestemmelsene
når det gjelder børsnoterte instrumenter, legges
til vedkommende autorisert markedsplass, dvs. den eller de markedsplasser
hvor de aktuelle instrumentene er tatt opp til notering og handel.
Det vises til lovforslaget § 10-3 nr. 5.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. lovforslagets § 10-3 nr. 5 og § 6-8.
Det er i proposisjonen redegjort for gjeldende rett, Børslovutvalgets
forslag og høringsinstansenes merknader når det
gjelder innsyn i opplysninger fra børsvirksomhet hos verdipapirsentral
og oppgjørssentral.
Departementet slutter seg til utvalgets forslag om at børs
skal kunne kreve at verdipapirsentral og oppgjørssentral
uten hinder av taushetsplikt gir slike opplysninger som er nødvendige
for at børsen skal kunne oppfylle sine plikter etter forslaget
til § 5-11 første ledd, jf. lovforslaget § 5-11
annet ledd. Departementet legger til grunn at børs vil
ha behov for opplysninger både fra verdipapirsentral og
oppgjørssentral i sitt tilsyn med overholdelsen av bestemmelser
i og i medhold av børsloven, og i tilsynet med overholdelsen
av verdipapirhandellovens atferdsregler. Utvalget har vist til at
børs blant annet kan ha behov for opplysninger fra oppgjørssentral
om transaksjoner og posisjoner i derivatmarkedet for å kunne
overvåke handel og kursnotering i underliggende verdipapirer.
Departementet slutter seg til dette.
Utvalget har foreslått at børsers krav på opplysninger
fra verdipapirsentral og oppgjørssentral bare skal reguleres
i børsloven. Etter departementets syn bør dette
unntaket fra Verdipapirsentralens og oppgjørssentralers
taushetsplikt som dette innebærer, også fremgå av
verdipapirsentralloven og verdipapirhandelloven.
Det foreslås på denne bakgrunn en endring i
verdipapirhandelloven § 6-5 om oppgjørssentralers
taushetsplikt, slik at det fremgår at taushetsplikten ikke
er til hinder for at oppgjørssentral utleverer opplysninger til
børs, forutsatt at opplysningene er nødvendige
for at børsen skal kunne oppfylle sine plikter etter børsloven § 5-11
første ledd.
Når det gjelder verdipapirsentralloven er det, som påpekt
av utvalget, i gjeldende rett lagt til grunn at lovens § 2-15
annet ledd åpner for at Verdipapirsentralen utleverer opplysninger
til børs. Behovet for en lovendring er derfor ikke like
stort som for oppgjørssentraler. Videre er det som omtalt
under punkt 7.2 nedsatt et lovutvalg (VPS-lovutvalget) som skal
gjennomgå loven med sikte på revisjon. Utvalget
avga sin innstilling 28. april 2000. Departementet legger
på denne bakgrunn til grunn at det ikke er behov for å foreslå en
endring i verdipapirsentralloven på det nåværende
tidspunkt.
Departementet er enig med utvalget i at det bør presiseres
i forslaget til § 5-11 i børsloven at
opplysningene ikke skal kunne benyttes til andre formål
enn børsens markedsovervåkning. Departementet
anser imidlertid utvalgets forslag til henvisning til børslovens
taushetspliktregel som overflødig og foreslår
at denne henvisningen sløyfes.
Utvalget har foreslått at det fastsettes at Kongen kan
gi utfyllende bestemmelser om utleveringsplikten etter annet ledd,
herunder om innskrenkninger i denne og om det formål opplysningene
kan benyttes til. Departementet slutter seg til dette, men foreslår
at kompetansen legges til departementet, ikke til Kongen. Etter
departementets oppfatning er det dessuten mer hensiktsmessig å omtale
plikten som en opplysningsplikt enn som en utleveringsplikt. Som
utvalget anser departementet at det kan være grunn til å fastsette nærmere
regler dersom det i praksis skulle oppstå behov for presiseringer
og avklaringer av hvilken type opplysninger som kan innhentes, for
hvilke formål og under hvilke omstendigheter.
Departementet slutter seg også til utvalgets forslag
om at forskriftskompetansen skal omfatte det å gi utfyllende
bestemmelser om og i hvilken utstrekning det skal kunne kreves betaling
for kostnader ved utleveringen av opplysninger, jf. lovforslaget § 5-11
tredje ledd. Etter departementets syn medfører forslaget om
at børser skal være allmennaksjeselskap som drives
ut fra forretningsmessige formål at det er mer naturlig
at børsene skal betale for de opplysningene de mottar.
I denne forbindelse vises det også til det pågående
arbeidet i VPS-lovutvalget. Dersom dette arbeidet resulterer i at
verdipapirsentraler skal være forretningsdrivende selskaper,
vil også det tilsi at det er mer aktuelt enn tidligere
at børser må betale for opplysningene.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til § 5-11 annet og tredje ledd i børsloven
og til § 6-5 nytt annet og tredje ledd i verdipapirhandelloven.
Det er i proposisjonen redegjort for gjeldende rett, Børslovutvalgets
forslag og høringsinstansenes merknader når det
gjelder innsyn i opplysninger fra autorisert markedsplass hos verdipapirsentral
og oppgjørssentral.
Departementet slutter seg til Børslovutvalgets forslag
om at det i forskrift skal kunne fastsettes om og i hvilken utstrekning
lovforslaget § 5-11 annet og tredje ledd skal
gis tilsvarende anvendelse for autoriserte markedsplasser. Departementet
mener det er hensiktsmessig å kunne se an utviklingen når
det gjelder etableringen av autoriserte markedsplasser for å kunne vurdere
behovet for opplysningsplikt også for autoriserte markedsplasser
overfor verdipapirsentral og oppgjørssentral. Det vises
til lovforslaget § 6-8 annet ledd samt § 10-3
nr. 5, jf. forslaget til nytt fjerde ledd i verdipapirhandelloven § 6-5.
Komiteen slutter seg til departementets
forslag til forskriftshjemmel, jf. § 6-8 annet
ledd og til nytt fjerde ledd i verdipapirhandelloven § 6-5.