Det er i proposisjonen redegjort for gjeldende rett, Børslovutvalgets
forslag og høringsinstansenes merknader når det
gjelder klagenemnd og søksmålsadgang.
Departementet slutter seg til Børslovutvalgets forslag
om å videreføre ordningen med en særskilt
børsklagenemnd, jf. lovforslaget § 7-1
første ledd. Departementet mener som utvalget at det bør
være én børsklagenemnd, felles for alle
børser. Dette anses hensiktsmessig, da en felles klagenemnd
gjennom sine avgjørelser vil bidra til en enhetlig praksis
mellom børser. Departementet slutter seg videre til utvalgets
forslag om en videreføring av bestemmelsen om at Børsklagenemnden
etter nærmere regler kan opptre som voldgiftsnemnd mellom
parter som har tilknytning til de børsnoterte selskaper
eller børsomsetningen. Det foreslås at myndigheten
til å fastsette nærmere regler som nevnt legges
til departementet, jf. lovforslaget § 7-1 annet
ledd.
Departementet foreslår at det fastsettes i loven at forvaltningsloven
kommer til anvendelse for klagenemndens virksomhet, jf. lovforslaget § 7-1
tredje ledd. Videre foreslås det at departementet kan fastsette
nærmere regler om Børsklagenemndens sammensetning
og virksomhet og om frister, innholdet av klage, tilsvar og muntlig
forhandling, som utfyller, supplerer eller avviker fra bestemmelsene
i forvaltningsloven.
Etter utvalgets forslag vil Børsklagenemndens virkeområde
være enkeltvedtak fattet av børser eller autoriserte
markedsplasser, og som er gjenstand for klage. Departementet viser
til at det i lovforslaget § 5-14 er gitt en uttømmende
oppregning av hvilke avgjørelser truffet av børs
som nærmere angitte regler i forvaltningsloven vil komme
til anvendelse for. Det foreslås at de samme vedtak skal
være gjenstand for klage. Departementet viser til at Børsklagenemnden
selv vil kunne prøve om en klage faller inn under klagenemndens
kompetanseområde. Dersom en avgjørelse truffet
av en børs i realiteten får virkning som en av
de avgjørelser som er omfattet av lovforslaget § 5-14,
uten å være hjemlet i en av disse bestemmelsene,
legger departementet til grunn at Børsklagenemnden etter
en konkret vurdering av de nærmere omstendigheter vil kunne
ta saken under behandling. Det foreslås at departementet
i forskrift skal kunne fastsette at også andre avgjørelser
enn de som er omfattet av oppregningen i § 5-14
skal kunne påklages og fastsette unntak fra klageadgangen,
jf. § 7-1 første ledd.
Når det gjelder avgjørelser truffet av autoriserte markedsplasser,
viser departementet til at departementet i lovforslaget § 6-9
har foreslått at departementet kan fastsette i hvilken
utstrekning forvaltningslovens regler skal få anvendelse.
Departementet foreslår at departementet gis hjemmel til
i forskrift å fastsette i hvilken utstrekning avgjørelser
truffet av autorisert markedsplass skal kunne bringes inn for klagenemnden,
jf. lovforslaget § 7-1 første ledd.
Etter gjeldende rett kan Børsklagenemnden prøve alle
sider av vedtak som er gjenstand for klage, både vedtakets
lovlighet og det skjønn som børsen er tillagt.
Da børser etter lovforslaget vil få en mer uavhengig
stilling i forhold til det offentlige, og det vil kunne opprettes
flere børser, har utvalget stilt spørsmål
ved om Børsklagenemnden fortsatt skal kunne prøve
alle sider av børsens skjønn, da skjønnet
normalt vil kunne preges av børsens forretningsstrategi
og lignende. Departementet er enig med utvalget i at dagens ordning
i hovedtrekk bør videreføres. Departementet antar imidlertid
i likhet med utvalget at i tilfeller der børsen innenfor
det skjønn som utøves har lovlig adgang til å vektlegge
forretningsmessige eller strategiske hensyn, bør klagenemnden
normalt ikke overprøve disse vurderingene så fremt
skjønnsutøvelsen ikke innebærer usaklig
forskjellsbehandling, eller fremstår som vilkårlig,
urimelig eller begrunnet i utenforliggende hensyn.
Utvalget har uttalt at det foreslår å videreføre
de unntak fra klageretten som er fastsatt i gjeldende børslov.
Det er blant annet vist til avgjørelser vedrørende suspensjon
av verdipapirer, avgjørelse av tvister som oppstår
under kursnoteringen, og retten til å delta i kursnoteringen
for andre enn børsmedlemmer. Departementet kan ikke se
at utvalgets lovforslag inneholder andre bestemmelser om unntak
fra klagerett enn § 5-9 om suspensjon. Departementet
slutter seg til at vedtak om suspensjon bør være
unntatt fra klagerett. Det vises også til omtale under
punkt 8.2.13 i proposisjonen.
Departementet slutter seg til utvalgets forslag om at utgiftene
til drift av klagenemnden fordeles forholdsmessig mellom de børser
og autoriserte markedsplasser hvis vedtak kan påklages
til klagenemnden, jf. lovforslaget § 7-2 første
ledd. Utvalget har foreslått at klagenemnden skal fastsette
fordelingsnøkkelen. Departementet foreslår at
departementet skal fastsette fordelingen etter forslag av klagenemnden.
Det foreslås videre at departementet i tråd med dagens
ordning og utvalgets forslag skal fastsette medlemmenes godtgjørelse.
Det foreslås i tråd med utvalgets forslag at det
skal kunne kreves gebyr for behandling av klage og at departementet
skal kunne gi nærmere regler om når gebyr skal
kreves, om gebyrenes størrelse og innkrevingen. Departementet
finner det mer hensiktsmessig at departementet kan gi regler som
nevnt, enn at denne myndigheten legges til Kongen som foreslått
av utvalget.
Departementet slutter seg til utvalgets forslag om å videreføre
bestemmelsen i børsloven § 6-5 om at
det kan fastsettes forskrift om når en part skal bli tilkjent saksomkostninger
fra det offentlige og om en parts rett til dekning av saksomkostninger
fra andre parter, jf. lovforslaget tredje ledd. Slike regler er
i dag gitt i børsforskriften § 26-6.
Det vises i denne sammenheng til at Oslo Børs synes å forutsette
at utvalgets forslag vil innebære en videre adgang til å kreve
saksomkostninger enn etter dagens regler. Departementet peker på at
dette vil avhenge av innholdet i forskriften som kan fastsettes
i medhold av den foreslåtte bestemmelse.
Departementet foreslår i tråd med utvalgets
forslag å videreføre bestemmelsen i børsloven § 6-6
om søksmålsadgang og rett for staten til å tre
inn som hjelpeintervenient i en verserende rettssak mot vedtak fattet
av en børs, jf. lovforslaget § 7-3.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til §§ 6-9, 7-1, 7-2 og 7-3.