Det er i proposisjonen redegjort for gjeldende rett, Børslovutvalgets
forslag og høringsinstansenes merknader når det
gjelder tilsyn med børser og autoriserte markedsplasser,
herunder straffesanksjoner.
Departementet slutter seg til Børslovutvalgets vurdering
av behovet for å innføre et løpende virksomhetstilsyn
med børser og autoriserte markedsplasser i Norge. Det ligger
en generell samfunnsinteresse i at markedsplasser for omsetning
av verdipapirer fungerer på en betryggende måte,
et hensyn som et offentlig tilsyn vil bidra til å ivareta.
Departementet viser også til at de fleste tilbydere av
tjenester i finansmarkedet er underlagt tilsyn i medhold av kredittilsynsloven § 1.
I tillegg til banker, forsikringsselskaper og verdipapirforetak,
nevnes spesielt Norsk Oppgjørssentral ASA og Verdipapirsentralen,
som sammen med børsen er sentrale institusjoner i infrastrukturen
i verdipapirmarkedet. Det vises også til at ISD artikkel
22 synes å forutsette et visst tilsyn med regulerte markeder
og IOSCOs anbefalinger om tilsyn med børser og handelssystemer
som nærmere omtalt i NOU 1999:3 kap. 24.3 og 24.4. Tilsyn
vil isolert sett medføre visse ekstra kostnader for markedsplass
for omsetning av verdipapirer. Departementet mener imidlertid at
denne ulempen vil oppveies av at offentlig tilsyn må antas å øke
tilliten til markedsplassen hos aktørene i verdipapirmarkedet.
Departementet mener at hensynene til å sikre en effektiv
og sikker infrastruktur for handel og oppgjør med lavest
mulig systemrisiko taler for at regulerte markeder underlegges virksomhetstilsyn.
Det understrekes at Finansdepartementets generelle tilsyn som følger
av verdipapirhandelloven § 12-1 første
ledd, som nærmere beskrevet under punkt 11.1 i proposisjonen,
fortsatt vil gjelde.
Departementet slutter seg til utvalgets forslag om at ansvaret
for tilsynet med børser og autoriserte markedsplasser legges
til Kredittilsynet, jf. lovforslaget § 8-1. Kredittilsynet
har i dag tilsyn med blant annet Norsk Oppgjørssentral
ASA og Verdipapirsentralen. Det er videre Kredittilsynet som fører
tilsyn med verdipapirforetakene, som i dag er markedsplass for unoterte
instrumenter, og med finansinstitusjoner og forvaltningsselskaper
for verdipapirfond, som er sentrale aktører i verdipapirmarkedet.
Departementet mener som utvalget at verken opprettelse av et eget
organ for å utføre børstilsyn eller videreføring
av dagens børsrådsmodell synes særlig
hensiktsmessig og kan i hovedsak slutte seg til utvalgets begrunnelse
på dette punkt.
Departementet slutter seg til utvalgets forslag om at kredittilsynslovens
ordinære regler om tilsyn gis anvendelse for Kredittilsynets
tilsyn med børs og autorisert markedsplass. Det vises til
forslaget til endring av kredittilsynsloven § 1
første ledd nr. 10, hvor børs og autorisert markedsplass
tas inn i opplistingen over institusjoner under tilsyn.
I tillegg til forslaget om å gi kredittilsynsloven anvendelse
overfor tilsyn med børser og autoriserte markedsplasser,
foreslår utvalget egne regler om tilsyn i børsloven.
Departementet antar at det vil være hensiktsmessig å utfylle
kredittilsynslovens generelle regler med enkelte særregler
spesielt utformet med tanke på tilsynet med børser
og autoriserte markedsplasser, selv om dette vil medføre
en viss overlapping med tilsynslovens generelle regler. Det vises
for så vidt til det tilsvarende system som er valgt i verdipapirhandelloven,
jf. verdipapirhandelloven kapittel 12. Ingen høringsinstanser
har hatt innvendinger mot den foreslåtte løsning.
Departementet slutter seg til utvalgets forslag om at Kredittilsynet
skal føre tilsyn også med andre selskaper som
inngår i konsern med børs eller autorisert markedsplass.
Utvalgets forslag til bestemmelse i § 8-1 annet
ledd tilsvarer imidlertid fullt ut kredittilsynsloven § 1
annet ledd, som vil komme til anvendelse for børser og
autoriserte markedsplasser, jf. forslaget til endring av kredittilsynsloven § 1.
Etter departementets syn er bestemmelsen på denne bakgrunn overflødig
og foreslås sløyfet.
Departementet slutter seg til utvalgets forslag om en bestemmelse
om opplysningsplikt overfor Kreditttilsynet for børser
og autoriserte markedsplasser, jf. lovforslaget § 8-2.
Det vises til at en lignende bestemmelse for verdipapirforetak og
oppgjørssentraler fremgår av verdipapirhandelloven § 12-2
første ledd, og at Kredittilsynet i sin høringsuttalelse
har gått inn for bestemmelsen. Utvalget foreslår
at opplysningsplikten også skal gjelde for selskap i samme
konsern som børs og autorisert markedsplass. Dette går
lengre enn bestemmelsen i verdipapirhandelloven § 12-2 som
bare pålegger verdipapirforetaket opplysningsplikt. Departementet
antar at det er hensiktsmessig at også selskap som inngår
i samme konsern som børser og autoriserte markedsplasser
pålegges opplysningsplikt overfor Kredittilsynet. Det vises
blant annet til at Kredittilsynet i medhold av kredittilsynsloven § 1
skal føre tilsyn også med andre selskaper i konsern
med børs og autorisert markedsplass, jf. omtale ovenfor.
I samsvar med utvalgets forslag foreslår departementet
en bestemmelse om meldeplikt overfor Kredittilsynet dersom det
inntreffer forhold som medfører risiko for at børs
eller autorisert markedsplass ikke vil kunne oppfylle de fastsatte
kapitalkrav, eller det oppstår andre forhold som kan innebære
betydelig risiko knyttet til driften av foretaket, jf. lovforslaget § 8-2 annet
ledd. En lignende bestemmelse fremgår av verdipapirhandelloven § 12-2
annet ledd. I tråd med Kredittilsynets høringsuttalelse
foreslås det presisert at meldeplikten knyttes både
til de fastsatte krav til ansvarlig kapital og likviditet.
I likhet med utvalget foreslår departementet at en utsteder
av børsnoterte finansielle instrumenter eller utsteder
av finansielle instrumenter som er opptatt til notering og handel
på en autorisert markedsplass plikter å gi Kredittilsynet
de opplysninger som Kredittilsynet anser nødvendige for å avgjøre
om det har skjedd overtredelse av bestemmelser i eller i medhold av
børsloven vedrørende de finansielle instrumentene som
er utstedt av foretaket, jf. lovforslaget § 8-2
tredje ledd. Bestemmelsen har en parallell i verdipapirhandelloven § 12-2
femte ledd som gjelder opplysningsplikt for utstederne om forhold
Kredittilsynet anser nødvendig for å avgjøre
om det har skjedd overtredelse av verdipapirhandellovgivningen.
Opplysningsplikten foreslås å gjelde tilsvarende
for børsmedlemmer samt tillitsvalgte og ansatte hos børsmedlem
vedrørende medlemskapet eller deltakelsen i notering og handel
på børs eller autorisert markedsplass. Det vises til
lovforslaget § 8-2 tredje ledd.
Utvalget foreslår at det tas inn en bestemmelse om at
Kredittilsynet har taushetsplikt etter kredittilsynsloven § 7.
Departementet viser til at bestemmelsen ikke har noen selvstendig
betydning, da kredittilsynsloven uansett vil gjelde og foreslår
at bestemmelsen sløyfes. Utvalget foreslår et
unntak fra taushetsplikten ved at Kredittilsynet kan underrette
noen som er eller vil bli påført tap som følge
av at lovbestemmelser ikke er overholdt, jf. tilsvarende bestemmelse
i verdipapirhandelloven § 12-3. Departementet
slutter seg til utvalgets forslag, jf. lovforslaget § 8-3.
Departementet slutter seg til utvalgets forslag om å gi
Kredittilsynet hjemmel til å gi børs og autorisert markedsplass
pålegg om retting dersom foretaket opptrer i strid med
lov eller egne regler og forretningsvilkår, jf. lovforslaget § 8-4
første ledd. Tilsvarende vil gjelde dersom foretakets ledelse
eller styremedlemmer ikke oppfyller kravene til hederlig vandel
og erfaring som fastsatt i § 3-2 annet ledd. Det
vises til at en lignende bestemmelse fremgår av verdipapirhandelloven § 12-4
første ledd. Departementet legger til grunn at «egne
regler og forretningsvilkår» også vil omfatte
interne retningslinjer og instrukser, jf. lovforslaget § 3-4.
Departementet foreslår i tråd med utvalgets
forslag at Kredittilsynet skal kunne gi pålegg om at stemmerett
knyttet til aksjer ikke kan utøves dersom de subjektive
krav til aksjeeieren ikke er oppfylt, jf. § 8-4
annet ledd. Det vises til at departementet foreslår at subjektive
krav til aksjeeiere bare skal stilles i forhold til autoriserte
markedsplasser.
Departementet slutter seg til utvalgets forslag om at utgiftene
ved tilsynet dekkes inn gjennom de alminnelige regler om utlikning
av utgifter i kredittilsynsloven, jf. kredittilsynsloven § 9.
Departementet viser til Kredittilsynets uttalelse om at det er
hensiktsmessig å holde et institusjonstilsyn med markedsplassene
organisatorisk adskilt fra tilsynets samarbeid med markedesplassene
i forbindelse med den løpende markedsovervåkningen.
Departementet legger til grunn at Kredittilsynet selv finner frem
til den mest hensiktsmessige organisering av de nye tilsynsoppgavene.
Departementet har imidlertid ikke innvendinger til at tilsynet fritt
kan benytte informasjon innhentet gjennom markedsovervåkningsfunksjonen
som en del av det samlede tilsyn med hver enkelt markedsplass, som
forutsatt av Kredittilsynet i sin høringsuttalelse. Det
vises for øvrig til omtalen av Kredittilsynets funksjoner
i forbindelse med markedsovervåkningen under kapittel 9.
Utvalget foreslår i hovedsak å videreføre
straffebestemmelsen i børsloven § 6-1,
med visse justeringer som følge av forslaget om at det
ikke lenger skal være børsråd og for
forslaget om innføring av regulering av autorisert markedsplass.
Departementet viser til at utvalget ikke har sett behov for å endre
regelen, og at ingen av høringsinstansene har hatt merknader
til dette. Departementet slutter seg til utvalgets forslag, men foreslår
visse endringer i bestemmelsens første ledd for å hensynta
departementets forslag om at også virksomhet som autorisert
markedsplass skal være konsesjonspliktig. Det vises til
lovforslaget § 9-1.
Administrative sanksjoner overfor børs og autorisert
markedsplass i form av endring og tilbakekall av konsesjon er nærmere
beskrevet i punkt 5.3.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til §§ 8-1, 8-2, 8-3 og 8-4.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og representanten Steinar
Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag til kapittel 9.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og representanten Steinar Bastesen viser
til merknader under avsnitt 3.1 og fremmer følgende forslag
til § 9-1 første ledd:
«Lov om børsvirksomhet m.m.
§ 9-1 første ledd skal lyde:
Med bøter straffes den som forsettlig eller uaktsomt
driver virksomhet som børs uten tillatelse etter § 2-1
første ledd, eller benytter betegnelsen børs eller autorisert
markedsplass i strid med § 2-1 tredje ledd.»