Departementet foreslår i St.prp. nr. 1 (2000-2001) at
ligningsforvaltningen omorganiseres etter den såkalte distriktsmodellen.
Modellen innebærer at dagens ligningskontorer grupperes
i distrikter, som kan bestå av en eller flere kommuner.
Ligningskontoret vil i fremtiden dekke et distrikt. Ligningskontoret
skal ledes av en ligningssjef. Forslaget til omorganisering av ligningskontorene
er nærmere beskrevet i stortingsproposisjonen.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Senterpartiet og representanten Steinar Bastesen,
viser til merknader i det følgende.
Komiteens medlem fra Senterpartiet og
representanten Steinar Bastesen går imot Regjeringens
forslag til endringer i strukturen for ligningskontor, fordi det
etter disse medlemmers oppfatning vil
føre til en omfattende nedleggelse av ligningskontorer
over hele landet.
Disse medlemmer går inn
for at dagens modell for ligningskontorene videreføres
med nødvendige justeringer. Følgende hensyn ivaretas
i dagens modell:
publikums behov for veiledning og hjelp dekkes tilfredsstillende,
etatens nærvær og
betydning i små lokalsamfunn opprettholdes,
den gir mulighet for fordeling av oppgaver mellom kontor
avhengig av publikums behov og næringsstruktur i området,
den gir muligheter for effektivisering og kostnadsbesparing,
den bygger på det faktum at landet har forskjellige geografiske
forhold og sterkt varierende næringsstruktur/konsentrasjon,
det bestemmes i ligningsloven hvor det skal være ligningskontor/folkeregister
og hva det skal være av minstemål av tjenesteyting.
Etaten gis utover dette anledning til å omfordele oppgaver.
Det er etter disse medlemmers oppfatning en svakhet
ved Regjeringens opplegg at det folkevalgte element ikke er utredet
i rapportene om organisering av ligningsforvaltningen. Uansett om
ligningsnemndenes funksjon skal være å ha ansvar
for hele ligningen eller bare klageinstans, vil Regjeringens forslag
til distriktsmodell etter disse medlemmers syn vanskeliggjøre
nemndenes funksjon.
Dersom det forutsettes at det skal være en ligningsnemnd
under hvert distriktskontor, vil nemnda måtte foreta avgjørelser
for skattytere i forskjellige kommuner. Dette vil etter disse medlemmers oppfatning innebære
et brudd med tenkingen bak de lokale nemndene.
Komiteens medlem representanten Steinar
Bastesen mener at det er viktig med en desentralisert statsadministrasjon
der beslutningene tas så nær som mulig de personene
beslutningene angår. Dette medlem går
derfor imot den sentraliseringen som skjer innenfor skattevesenet,
med nedleggelser av likningskontorer. Dette
medlem viser til at Kystpartiet går inn for at det
må være et likningskontor i hver kommune. Likningskontorene
og folkeregistrene skal også være et servicekontor
for skattyterne og innbyggerne i kommunene. Derfor er det viktig
at skattyterne kan komme seg lett til likningskontorene, og at ikke
avstand skal være et hinder.
Dette medlem viser også til
at dette medlem har foreslått å økte
bevilgningene til skatteetaten over ramme 22, jf. Budsjett-innst.
S. I (2000-2001) for å opprettholde dagens ordning med
et likningskontor i hver kommune.
Ligningsloven § 2-1 har overskriften «Ligningsmyndigheter
i kommunen». § 2-1 nr. 1 lyder:
«For hver kommune skal det være et statlig
ligningskontor, en ligningsnemnd, en overligningsnemnd og et takstutvalg.
I særtilfelle kan flere ligningskontorer ledes av en felles
ligningssjef.»
Etter forslaget til omorganisering av ligningsforvaltningen skal
det fortsatt være et statlig ligningskontor på kommunenivå,
men ligningskontoret vil kunne omfatte andre kommuner. Det foreslås
at § 2-1 nr. 1 endres slik at det klart fremgår
av ordlyden at et ligningskontor kan omfatte en eller flere kommuner.
I stortingsproposisjonen er det foreslått at organiseringen
av ligningskontorene skal bestemmes av departementet. Det foreslås
derfor en slik fullmaktsbestemmelse for departementet i § 2-1
nr. 1.
Omorganiseringen av ligningskontorene berører ikke ligningsnemndenes
og takstutvalgenes antall og stedlige kompetanse. Det skal fortsatt
være en ligningsnemnd, en overligningsnemnd og et takstutvalg for
hver kommune. Tilknytningen til den enkelte kommune følger
av reglene i ligningsloven § 2-1 nr. 2 til og
med 5 om valg m.m., og det foreslås ingen endringer i disse.
Etter forslaget til omorganisering av ligningsforvaltningen vil
ligningssjefen ha fullmakt til å disponere etatens ressurser
i hele distriktet. Det vil si at en sak kan bli behandlet av ligningsfunksjonærer som
er lokalisert i en annen kommune i distriktet enn den kommunen som
etter skattelovens regler skal ha skatten, jf. ligningsloven § 8-6
nr. 1. Det er imidlertid forutsatt at nemndene og takstutvalgene
fortsatt skal behandle saker for den kommunen som har valgt dem. En
sak som skal behandles av nemnda eller takstutvalget, vil derfor
alltid bli lagt frem for nemndene/takstutvalget i den kommunen
som skal fastsette formue og inntekt.
Som følge av forslaget til omorganisering foreslås det
at overskriften til § 2-1 endres slik at den blir
dekkende for den nye organisasjonsmodellen. Den foreslås
endret til «Lokale ligningsmyndigheter».
Ligningsloven § 2-1 nr. 1 foreslås
etter dette endret til:
«De lokale ligningsmyndigheter består
av ligningskontor, ligningsnemnd, overligningsnemnd og takstutvalg.
Ligningskontorene er statlige, og kan omfatte en eller flere kommuner.
Organiseringen av ligningskontorene bestemmes av departementet.»
Etter ligningsloven § 2-4 nr. 3 første
punktum erstatter Sentralskattekontoret for utenlandssaker, Sentralskattekontoret
for storbedrifter og Oljeskattekontoret med tilhørende
nemnder, tilsvarende ligningsmyndigheter i kommunen. Som følge
av de foreslåtte endringene i § 2-1,
foreslås § 2-4 nr. 3 endret slik at disse
erstatter tilsvarende lokale ligningsmyndigheter.
Det vises til forslag til endringer i ligningsloven § 2-1
overskriften og nr. 1 og § 2-4 nr. 3 første
punktum.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Senterpartiet og representanten Steinar Bastesen,
slutter seg til Regjeringens forslag til endringer i ligningsloven § 2-1
overskriften og nr. 1 og § 2-4 nr. 3 første
punktum.
Som følge av at det normalt er et ligningskontor i hver
kommune, omhandler flere av ligningslovens bestemmelser ligningskontoret
i den aktuelle kommune.
I § 4-6 nr. 1 første punktum er det
bestemt at selvangivelse skal leveres til ligningskontoret i den
eller de kommuner hvor skattyteren er skattepliktig. I § 4-6
nr. 1 annet punktum er det bestemt at skattytere som bare er skattepliktige
til staten skal levere selvangivelse til kontorkommunen. At bestemmelsen
omhandler kommunen i stedet for ligningskontoret, skyldes at det normalt
har vært et ligningskontor i hver kommune. I § 4-9
nr. 5 første og annet punktum er det bestemt at selskapsoppgave
og andre pliktige oppgaver skal leveres til ligningskontoret i nærmere
angitt kommune. Som følge av forslaget til omorganisering
foreslås bestemmelsene endret slik at det er ligningskontoret
for vedkommende kommune som er mottaker.
Det fremgår av § 4-6 nr. 1 tredje
punktum at ektefeller som leverer felles selvangivelse skal levere
den i alle kommuner der en av dem eller begge er skattepliktige.
Etter forslaget til omorganisering av ligningskontorene må selvangivelse
leveres til ligningskontoret for de aktuelle kommuner. Adgangen
for ektefeller til å levere felles selvangivelse er imidlertid foreslått
opphevet som følge av forslag til endringer i ligningsloven
ved innføring av permanent ordning med forhåndsutfylt
selvangivelse. Det vises til kapittel 12. Endringen er foreslått å tre
i kraft straks med virkning f.o.m. inntektsåret 2000. På denne
bakgrunn foreslås på nåværende
tidspunkt ingen endringer i § 4-6 nr. 1 tredje
punktum.
Etter § 4-6 nr. 1 fjerde punktum skal ektefelle
som krever seg lignet under ett med den annen ektefelle - når
ektefellene den 1. november forut for inntektsåret var
bosatt i forskjellige kommuner - levere selvangivelse i begge kommuner.
Bestemmelsen foreslås endret slik at det fremgår
at selvangivelse skal leveres til ligningskontoret for hver av kommunene.
I kapittel 6 om kontrollopplysninger og ligningsoppgaver fra
tredjemann, er det flere steder bestemt at oppgaver skal leveres
til ligningskontoret i vedkommende kommune. Dette gjelder §§ 6-3
nr. 4, 6-8 nr. 1 annet punktum, 6-9 annet punktum og 6-11 nr. 2.
I kapittel 9 om endring av ligning, er det i §§ 9-2
nr. 3 første punktum og 9-3 nr. 4 annet punktum bestemt
at klage skal leveres til ligningskontoret i vedkommende kommune.
Som følge av forslaget til omorganisering foreslås
bestemmelsene endret slik at det er ligningskontoret for vedkommende
kommune som er mottaker.
I ligningsloven § 6-2 nr. 5 annet punktum er
det bestemt at ligningssjefen kan gi tillatelse til at lønnsoppgaver
fra personer bosatt i utlandet og der hjemmehørende selskaper
m.v. , kan leveres på et senere tidspunkt enn
det som følger av nr. 5 første punktum. Med ligningssjefen
siktes det her til ligningssjefen i den kommune hvor arbeidsgiveren
hører hjemme eller har sitt hovedkontor. Det er hensiktsmessig
at myndigheten tilligger ligningskontoret. Det foreslås at § 6-2
nr. 5 annet punktum endres slik at det fremgår av ordlyden
at myndigheten til å gi tillatelse som nevnt tilligger
ligningskontoret for vedkommende kommune.
Ligningsloven § 8-6 nr. 8 har regler om hvilken kommune
som skal skrive ut skatt og avgift. At bestemmelsen omhandler kommunen
i stedet for ligningskontoret, skyldes at det normalt har vært
et ligningskontor i hver kommune. Bestemmelsen foreslås endret
slik at det er ligningskontoret for vedkommende kommune som skal
foreta utskrivingen.
Etter § 10-1 nr. 1 første og annet
punktum skal skattyter svare forsinkelsesavgift dersom han leverer selvangivelse
til kommunen etter fristen. I tråd med forslaget til endring
i § 4-6 nr. 1, foreslås ordlyden i § 10-1
nr. 1 første og annet punktum endret til at forsinkelsesavgift
skal svares når selvangivelse er levert til ligningskontoret
for vedkommende kommune etter fristen.
I ligningsloven er det også bestemmelser som omhandler
ligningsmyndighetene i kommunen. Etter § 6-11
nr. 3 kan ligningsmyndighetene i vedkommende kommune i enkelte tilfeller
pålegge selskap å levere nye oppgaver. Bestemmelsen
foreslås endret slik at pålegg kan gis av ligningsmyndighetene
for vedkommende kommune. I § 8-6 om stedet for
ligning, er det i nr. 1 første ledd, nr. 2 annet ledd,
nr. 3, nr. 4 og nr. 5 bestemt at fastsettelser skal foretas av ligningsmyndighetene
i vedkommende kommune. Etter § 8-6 nr. 1 annet
ledd skal fastsettelse foretas av vedkommende kommune. Nevnte bestemmelser
i § 8-6 foreslås endret slik at fastsettelse
skal foretas av ligningsmyndighetene for vedkommende kommune.
Ligningsloven § 8-8 nr. 1 omhandler utlegging
av skattelister. Selv om det etter forslaget til omorganisering
av ligningskontorene vil være et ligningskontor for flere
kommuner, skal det legges ut skatteliste for hver kommune. Det foreslås
derfor at nr. 1 første punktum endres slik at det klart
fremgår at det skal legges ut en skatteliste for hver kommune.
Av tredje punktum følger at personlig skattyter og slik
skattyters bo likevel skal tas med i listen bare i den kommune hvor
vedkommende er skattepliktig etter skatteloven § 3-1
eller § 3-4. Dette foreslås endret til å gjelde
listen for vedkommende kommune.
Det vises til forslag til endring i ligningsloven §§ 4-6
nr. 1 første ledd, 4-9 nr. 5 første og annet punktum,
6-2 nr. 5 annet punktum, 6-3 nr. 4, 6-8 nr. 1 annet punktum, 6-9
annet punktum, 6-11 nr. 2, 6-11 nr. 3, 8-6, 8-8 nr. 1 første
og tredje punktum, 9-2 nr. 3 første punktum, 9-3 nr. 4
annet punktum og 10-1 nr. 1 første og annet punktum.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Senterpartiet og representanten Steinar Bastesen,
slutter seg til Regjeringens forslag til endring i ligningsloven §§ 4-6
nr. 1 første ledd, 4-9 nr. 5 første og annet punktum,
6-2 nr. 5 annet punktum, 6-3 nr. 4, 6-8 nr. 1 annet punktum, 6-9
annet punktum, 6-11 nr. 2, 6-11 nr. 3, 8-6, 8-8 nr. 1 første
og tredje punktum, 9-2 nr. 3 første punktum, 9-3 nr. 4
annet punktum og 10-1 nr. 1 første og annet punktum.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser for øvrig til sitt forslag
under kapittel 13.2.10.
Ved at forslaget til omorganisering av ligningsforvaltningen
innebærer at det kan være et ligningskontor for
flere kommuner, foreslås også endringer i skattebetalingsloven.
Etter § 8 nr. 1 første ledd første punktum
og tredje ledd og § 18 nr. 1, er oppgaver tillagt
ligningssjefen i vedkommende kommune. Det foreslås at ordlyden
i bestemmelsene endres slik at oppgavene tilligger ligningssjefen
for vedkommende kommune. I § 10 nr. 1 tredje ledd,
er det i annet punktum bestemt at arbeidsgiver skal melde fra om
nærmere angitte forhold til ligningssjefen i den skattepliktiges
kommune. Bestemmelsen foreslås endret slik at meldingen
skal gis til ligningssjefen for vedkommende kommune.
Når det gjelder innbetaling av skatt, følger
det av § 29 nr. 1 første ledd at forskuddsskatt,
restskatt, skatt fra etterskuddspliktige skattytere og utlignet
skatt, skal innbetales til skatteoppkreveren i den kommunen der
skatten er skrevet ut. Bestemmelsen foreslås endret slik
at innbetaling skal skje til skatteoppkreveren i den kommunen skatten
er skrevet ut for.
Etter § 45 nr. 1 kan en skattyter få tilbakebetalt innestående
forskuddstrekk dersom han av ligningsmyndighetene i kommunen er
ansett ikke skattepliktig her i landet for vedkommende inntektsår.
Bestemmelsen foreslås endret slik at dette tilligger ligningsmyndighetene
for kommunen.
Det vises til forslag til endringer i skattebetalingsloven §§ 8
nr. 1, 10 nr. 1 tredje ledd annet punktum, 18 nr. 1, 29 nr. 1 første
ledd og 45 nr. 1.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Senterpartiet og representanten Steinar Bastesen,
slutter seg til Regjeringens forslag til endringer i skattebetalingsloven §§ 8
nr. 1, 10 nr. 1 tredje ledd annet punktum, 18 nr. 1, 29 nr. 1 første
ledd og 45 nr. 1.
Som følge av forslaget til omorganisering av ligningsforvaltningen
foreslås det også endringer i lov om skatt til
Svalbard. Etter lovens § 5-1 annet ledd første
punktum skal de funksjoner som etter skattebetalingsloven tilligger
fylkesskattesjefen eller ligningssjefen i kommunen, tilligge ligningssjefen
ved ligningskontoret for Svalbard. Skattebetalingsloven §§ 8 nr.
1, 10 nr. 1 og 18 nr. 1 er som følge av forslaget til omorganisering
foreslått endret slik det fremgår ovenfor. Det
foreslås at også bestemmelsen i svalbardskatteloven
endres slik at det er de funksjoner som etter skattebetalingsloven
tilligger fylkesskattesjefen eller ligningssjefen for kommunen,
som skal tilligge ligningssjefen ved ligningskontoret for Svalbard.
Det vises til forslag til endring i lov om skatt til Svalbard § 5-1
annet ledd første punktum.
Komiteen slutter seg til
Regjeringens forslag til endring i lov om skatt til Svalbard § 5-1
annet ledd første punktum.
Det foreslås som følge av forslaget til omorganisering
av ligningsforvaltningen også en endring i petroleumsskattelovens
regler om stedet for ligning. I § 6 nr. 2 annet
punktum er det bestemt at for arbeidstakere som en del av inntektsåret
også er skattepliktige for inntekt i riket, blir den samlede
inntekt å ligne i denne kommune. Bestemmelsen foreslås
endret slik at inntekten blir å ligne ved ligningskontoret
for vedkommende kommune. Det vises til forslag til endring i lov
om skattlegging av undersjøiske petroleumsforekomster m.v. § 6
nr. 2 annet punktum.
Komiteen slutter seg til
Regjeringens forslag til endring i lov om skattlegging av undersjøiske
petroleumsforekomster m.v. § 6 nr. 2 annet punktum.
Som følge av forslaget til omorganisering foreslås også endring
i skatteloven § 10-34 tredje ledd fjerde punktum.
Der er det bestemt at selskapet skal sende melding til ligningskontoret
i selskapets kontorkommune når det har skjedd omfordeling
som nevnt i bestemmelsens tredje punktum. Det foreslås
at bestemmelsen endres slik at melding skal sendes ligningskontoret
for selskapets kontorkommune. Det vises til forslag til endring
i skatteloven § 10-34 tredje ledd fjerde punktum.
Komiteen slutter seg til
Regjeringens forslag til endring i skatteloven § 10-34
tredje ledd fjerde punktum.
Lovendringene foreslås å tre i kraft 1. januar 2001.
Komiteen slutter seg til
Regjeringens forslag til ikrafttredelse.