15.1 Innledning

Sammendrag

Departementet foreslår i St.prp. nr. 1 (2000-2001) at ligningsforvaltningen omorganiseres etter den såkalte distriktsmodellen. Modellen innebærer at dagens ligningskontorer grupperes i distrikter, som kan bestå av en eller flere kommuner. Ligningskontoret vil i fremtiden dekke et distrikt. Ligningskontoret skal ledes av en ligningssjef. Forslaget til omorganisering av ligningskontorene er nærmere beskrevet i stortingsproposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og representanten Steinar Bastesen, viser til merknader i det følgende.

Komiteens medlem fra Senterpartiet og representanten Steinar Bastesen går imot Regjeringens forslag til endringer i strukturen for ligningskontor, fordi det etter disse medlemmers oppfatning vil føre til en omfattende nedleggelse av ligningskontorer over hele landet.

Disse medlemmer går inn for at dagens modell for ligningskontorene videreføres med nødvendige justeringer. Følgende hensyn ivaretas i dagens modell:

publikums behov for veiledning og hjelp dekkes tilfredsstillende,

  • etatens nærvær og betydning i små lokalsamfunn opprettholdes,

  • den gir mulighet for fordeling av oppgaver mellom kontor avhengig av publikums behov og næringsstruktur i området,

  • den gir muligheter for effektivisering og kostnadsbesparing,

  • den bygger på det faktum at landet har forskjellige geografiske forhold og sterkt varierende næringsstruktur/konsentrasjon,

  • det bestemmes i ligningsloven hvor det skal være ligningskontor/folkeregister og hva det skal være av minstemål av tjenesteyting. Etaten gis utover dette anledning til å omfordele oppgaver.

Det er etter disse medlemmers oppfatning en svakhet ved Regjeringens opplegg at det folkevalgte element ikke er utredet i rapportene om organisering av ligningsforvaltningen. Uansett om ligningsnemndenes funksjon skal være å ha ansvar for hele ligningen eller bare klageinstans, vil Regjeringens forslag til distriktsmodell etter disse medlemmers syn vanskeliggjøre nemndenes funksjon.

Dersom det forutsettes at det skal være en ligningsnemnd under hvert distriktskontor, vil nemnda måtte foreta avgjørelser for skattytere i forskjellige kommuner. Dette vil etter disse medlemmers oppfatning innebære et brudd med tenkingen bak de lokale nemndene.

Komiteens medlem representanten Steinar Bastesen mener at det er viktig med en desentralisert statsadministrasjon der beslutningene tas så nær som mulig de personene beslutningene angår. Dette medlem går derfor imot den sentraliseringen som skjer innenfor skattevesenet, med nedleggelser av likningskontorer. Dette medlem viser til at Kystpartiet går inn for at det må være et likningskontor i hver kommune. Likningskontorene og folkeregistrene skal også være et servicekontor for skattyterne og innbyggerne i kommunene. Derfor er det viktig at skattyterne kan komme seg lett til likningskontorene, og at ikke avstand skal være et hinder.

Dette medlem viser også til at dette medlem har foreslått å økte bevilgningene til skatteetaten over ramme 22, jf. Budsjett-innst. S. I (2000-2001) for å opprettholde dagens ordning med et likningskontor i hver kommune.

15.2 Endringer i ligningsloven kapittel 2 - ligningsmyndighetene

Sammendrag

Ligningsloven § 2-1 har overskriften «Ligningsmyndigheter i kommunen». § 2-1 nr. 1 lyder:

«For hver kommune skal det være et statlig ligningskontor, en ligningsnemnd, en overligningsnemnd og et takstutvalg. I særtilfelle kan flere ligningskontorer ledes av en felles ligningssjef.»

Etter forslaget til omorganisering av ligningsforvaltningen skal det fortsatt være et statlig ligningskontor på kommunenivå, men ligningskontoret vil kunne omfatte andre kommuner. Det foreslås at § 2-1 nr. 1 endres slik at det klart fremgår av ordlyden at et ligningskontor kan omfatte en eller flere kommuner. I stortingsproposisjonen er det foreslått at organiseringen av ligningskontorene skal bestemmes av departementet. Det foreslås derfor en slik fullmaktsbestemmelse for departementet i § 2-1 nr. 1.

Omorganiseringen av ligningskontorene berører ikke ligningsnemndenes og takstutvalgenes antall og stedlige kompetanse. Det skal fortsatt være en ligningsnemnd, en overligningsnemnd og et takstutvalg for hver kommune. Tilknytningen til den enkelte kommune følger av reglene i ligningsloven § 2-1 nr. 2 til og med 5 om valg m.m., og det foreslås ingen endringer i disse. Etter forslaget til omorganisering av ligningsforvaltningen vil ligningssjefen ha fullmakt til å disponere etatens ressurser i hele distriktet. Det vil si at en sak kan bli behandlet av ligningsfunksjonærer som er lokalisert i en annen kommune i distriktet enn den kommunen som etter skattelovens regler skal ha skatten, jf. ligningsloven § 8-6 nr. 1. Det er imidlertid forutsatt at nemndene og takstutvalgene fortsatt skal behandle saker for den kommunen som har valgt dem. En sak som skal behandles av nemnda eller takstutvalget, vil derfor alltid bli lagt frem for nemndene/takstutvalget i den kommunen som skal fastsette formue og inntekt.

Som følge av forslaget til omorganisering foreslås det at overskriften til § 2-1 endres slik at den blir dekkende for den nye organisasjonsmodellen. Den foreslås endret til «Lokale ligningsmyndigheter».

Ligningsloven § 2-1 nr. 1 foreslås etter dette endret til:

«De lokale ligningsmyndigheter består av ligningskontor, ligningsnemnd, overligningsnemnd og takstutvalg. Ligningskontorene er statlige, og kan omfatte en eller flere kommuner. Organiseringen av ligningskontorene bestemmes av departementet.»

Etter ligningsloven § 2-4 nr. 3 første punktum erstatter Sentralskattekontoret for utenlandssaker, Sentralskattekontoret for storbedrifter og Oljeskattekontoret med tilhørende nemnder, tilsvarende ligningsmyndigheter i kommunen. Som følge av de foreslåtte endringene i § 2-1, foreslås § 2-4 nr. 3 endret slik at disse erstatter tilsvarende lokale ligningsmyndigheter.

Det vises til forslag til endringer i ligningsloven § 2-1 overskriften og nr. 1 og § 2-4 nr. 3 første punktum.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag til endringer i ligningsloven § 2-1 overskriften og nr. 1 og § 2-4 nr. 3 første punktum.

15.3 Andre endringer i ligningsloven

Sammendrag

Som følge av at det normalt er et ligningskontor i hver kommune, omhandler flere av ligningslovens bestemmelser ligningskontoret i den aktuelle kommune.

I § 4-6 nr. 1 første punktum er det bestemt at selvangivelse skal leveres til ligningskontoret i den eller de kommuner hvor skattyteren er skattepliktig. I § 4-6 nr. 1 annet punktum er det bestemt at skattytere som bare er skattepliktige til staten skal levere selvangivelse til kontorkommunen. At bestemmelsen omhandler kommunen i stedet for ligningskontoret, skyldes at det normalt har vært et ligningskontor i hver kommune. I § 4-9 nr. 5 første og annet punktum er det bestemt at selskapsoppgave og andre pliktige oppgaver skal leveres til ligningskontoret i nærmere angitt kommune. Som følge av forslaget til omorganisering foreslås bestemmelsene endret slik at det er ligningskontoret for vedkommende kommune som er mottaker.

Det fremgår av § 4-6 nr. 1 tredje punktum at ektefeller som leverer felles selvangivelse skal levere den i alle kommuner der en av dem eller begge er skattepliktige. Etter forslaget til omorganisering av ligningskontorene må selvangivelse leveres til ligningskontoret for de aktuelle kommuner. Adgangen for ektefeller til å levere felles selvangivelse er imidlertid foreslått opphevet som følge av forslag til endringer i ligningsloven ved innføring av permanent ordning med forhåndsutfylt selvangivelse. Det vises til kapittel 12. Endringen er foreslått å tre i kraft straks med virkning f.o.m. inntektsåret 2000. På denne bakgrunn foreslås på nåværende tidspunkt ingen endringer i § 4-6 nr. 1 tredje punktum.

Etter § 4-6 nr. 1 fjerde punktum skal ektefelle som krever seg lignet under ett med den annen ektefelle - når ektefellene den 1. november forut for inntektsåret var bosatt i forskjellige kommuner - levere selvangivelse i begge kommuner. Bestemmelsen foreslås endret slik at det fremgår at selvangivelse skal leveres til ligningskontoret for hver av kommunene.

I kapittel 6 om kontrollopplysninger og ligningsoppgaver fra tredjemann, er det flere steder bestemt at oppgaver skal leveres til ligningskontoret i vedkommende kommune. Dette gjelder §§ 6-3 nr. 4, 6-8 nr. 1 annet punktum, 6-9 annet punktum og 6-11 nr. 2. I kapittel 9 om endring av ligning, er det i §§ 9-2 nr. 3 første punktum og 9-3 nr. 4 annet punktum bestemt at klage skal leveres til ligningskontoret i vedkommende kommune. Som følge av forslaget til omorganisering foreslås bestemmelsene endret slik at det er ligningskontoret for vedkommende kommune som er mottaker.

I ligningsloven § 6-2 nr. 5 annet punktum er det bestemt at ligningssjefen kan gi tillatelse til at lønnsoppgaver fra personer bosatt i utlandet og der hjemmehørende selskaper m.v. , kan leveres på et senere tidspunkt enn det som følger av nr. 5 første punktum. Med ligningssjefen siktes det her til ligningssjefen i den kommune hvor arbeidsgiveren hører hjemme eller har sitt hovedkontor. Det er hensiktsmessig at myndigheten tilligger ligningskontoret. Det foreslås at § 6-2 nr. 5 annet punktum endres slik at det fremgår av ordlyden at myndigheten til å gi tillatelse som nevnt tilligger ligningskontoret for vedkommende kommune.

Ligningsloven § 8-6 nr. 8 har regler om hvilken kommune som skal skrive ut skatt og avgift. At bestemmelsen omhandler kommunen i stedet for ligningskontoret, skyldes at det normalt har vært et ligningskontor i hver kommune. Bestemmelsen foreslås endret slik at det er ligningskontoret for vedkommende kommune som skal foreta utskrivingen.

Etter § 10-1 nr. 1 første og annet punktum skal skattyter svare forsinkelsesavgift dersom han leverer selvangivelse til kommunen etter fristen. I tråd med forslaget til endring i § 4-6 nr. 1, foreslås ordlyden i § 10-1 nr. 1 første og annet punktum endret til at forsinkelsesavgift skal svares når selvangivelse er levert til ligningskontoret for vedkommende kommune etter fristen.

I ligningsloven er det også bestemmelser som omhandler ligningsmyndighetene i kommunen. Etter § 6-11 nr. 3 kan ligningsmyndighetene i vedkommende kommune i enkelte tilfeller pålegge selskap å levere nye oppgaver. Bestemmelsen foreslås endret slik at pålegg kan gis av ligningsmyndighetene for vedkommende kommune. I § 8-6 om stedet for ligning, er det i nr. 1 første ledd, nr. 2 annet ledd, nr. 3, nr. 4 og nr. 5 bestemt at fastsettelser skal foretas av ligningsmyndighetene i vedkommende kommune. Etter § 8-6 nr. 1 annet ledd skal fastsettelse foretas av vedkommende kommune. Nevnte bestemmelser i § 8-6 foreslås endret slik at fastsettelse skal foretas av ligningsmyndighetene for vedkommende kommune.

Ligningsloven § 8-8 nr. 1 omhandler utlegging av skattelister. Selv om det etter forslaget til omorganisering av ligningskontorene vil være et ligningskontor for flere kommuner, skal det legges ut skatteliste for hver kommune. Det foreslås derfor at nr. 1 første punktum endres slik at det klart fremgår at det skal legges ut en skatteliste for hver kommune. Av tredje punktum følger at personlig skattyter og slik skattyters bo likevel skal tas med i listen bare i den kommune hvor vedkommende er skattepliktig etter skatteloven § 3-1 eller § 3-4. Dette foreslås endret til å gjelde listen for vedkommende kommune.

Det vises til forslag til endring i ligningsloven §§ 4-6 nr. 1 første ledd, 4-9 nr. 5 første og annet punktum, 6-2 nr. 5 annet punktum, 6-3 nr. 4, 6-8 nr. 1 annet punktum, 6-9 annet punktum, 6-11 nr. 2, 6-11 nr. 3, 8-6, 8-8 nr. 1 første og tredje punktum, 9-2 nr. 3 første punktum, 9-3 nr. 4 annet punktum og 10-1 nr. 1 første og annet punktum.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag til endring i ligningsloven §§ 4-6 nr. 1 første ledd, 4-9 nr. 5 første og annet punktum, 6-2 nr. 5 annet punktum, 6-3 nr. 4, 6-8 nr. 1 annet punktum, 6-9 annet punktum, 6-11 nr. 2, 6-11 nr. 3, 8-6, 8-8 nr. 1 første og tredje punktum, 9-2 nr. 3 første punktum, 9-3 nr. 4 annet punktum og 10-1 nr. 1 første og annet punktum.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser for øvrig til sitt forslag under kapittel 13.2.10.

15.4 Endringer i skattebetalingsloven

Sammendrag

Ved at forslaget til omorganisering av ligningsforvaltningen innebærer at det kan være et ligningskontor for flere kommuner, foreslås også endringer i skattebetalingsloven. Etter § 8 nr. 1 første ledd første punktum og tredje ledd og § 18 nr. 1, er oppgaver tillagt ligningssjefen i vedkommende kommune. Det foreslås at ordlyden i bestemmelsene endres slik at oppgavene tilligger ligningssjefen for vedkommende kommune. I § 10 nr. 1 tredje ledd, er det i annet punktum bestemt at arbeidsgiver skal melde fra om nærmere angitte forhold til ligningssjefen i den skattepliktiges kommune. Bestemmelsen foreslås endret slik at meldingen skal gis til ligningssjefen for vedkommende kommune.

Når det gjelder innbetaling av skatt, følger det av § 29 nr. 1 første ledd at forskuddsskatt, restskatt, skatt fra etterskuddspliktige skattytere og utlignet skatt, skal innbetales til skatteoppkreveren i den kommunen der skatten er skrevet ut. Bestemmelsen foreslås endret slik at innbetaling skal skje til skatteoppkreveren i den kommunen skatten er skrevet ut for.

Etter § 45 nr. 1 kan en skattyter få tilbakebetalt innestående forskuddstrekk dersom han av ligningsmyndighetene i kommunen er ansett ikke skattepliktig her i landet for vedkommende inntektsår. Bestemmelsen foreslås endret slik at dette tilligger ligningsmyndighetene for kommunen.

Det vises til forslag til endringer i skattebetalingsloven §§ 8 nr. 1, 10 nr. 1 tredje ledd annet punktum, 18 nr. 1, 29 nr. 1 første ledd og 45 nr. 1.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag til endringer i skattebetalingsloven §§ 8 nr. 1, 10 nr. 1 tredje ledd annet punktum, 18 nr. 1, 29 nr. 1 første ledd og 45 nr. 1.

15.5 Endringer i svalbardskatteloven

Sammendrag

Som følge av forslaget til omorganisering av ligningsforvaltningen foreslås det også endringer i lov om skatt til Svalbard. Etter lovens § 5-1 annet ledd første punktum skal de funksjoner som etter skattebetalingsloven tilligger fylkesskattesjefen eller ligningssjefen i kommunen, tilligge ligningssjefen ved ligningskontoret for Svalbard. Skattebetalingsloven §§ 8 nr. 1, 10 nr. 1 og 18 nr. 1 er som følge av forslaget til omorganisering foreslått endret slik det fremgår ovenfor. Det foreslås at også bestemmelsen i svalbardskatteloven endres slik at det er de funksjoner som etter skattebetalingsloven tilligger fylkesskattesjefen eller ligningssjefen for kommunen, som skal tilligge ligningssjefen ved ligningskontoret for Svalbard. Det vises til forslag til endring i lov om skatt til Svalbard § 5-1 annet ledd første punktum.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til endring i lov om skatt til Svalbard § 5-1 annet ledd første punktum.

15.6 Endring i petroleumsskatteloven

Sammendrag

Det foreslås som følge av forslaget til omorganisering av ligningsforvaltningen også en endring i petroleumsskattelovens regler om stedet for ligning. I § 6 nr. 2 annet punktum er det bestemt at for arbeidstakere som en del av inntektsåret også er skattepliktige for inntekt i riket, blir den samlede inntekt å ligne i denne kommune. Bestemmelsen foreslås endret slik at inntekten blir å ligne ved ligningskontoret for vedkommende kommune. Det vises til forslag til endring i lov om skattlegging av undersjøiske petroleumsforekomster m.v. § 6 nr. 2 annet punktum.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til endring i lov om skattlegging av undersjøiske petroleumsforekomster m.v. § 6 nr. 2 annet punktum.

15.7 Endring i skatteloven

Sammendrag

Som følge av forslaget til omorganisering foreslås også endring i skatteloven § 10-34 tredje ledd fjerde punktum. Der er det bestemt at selskapet skal sende melding til ligningskontoret i selskapets kontorkommune når det har skjedd omfordeling som nevnt i bestemmelsens tredje punktum. Det foreslås at bestemmelsen endres slik at melding skal sendes ligningskontoret for selskapets kontorkommune. Det vises til forslag til endring i skatteloven § 10-34 tredje ledd fjerde punktum.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til endring i skatteloven § 10-34 tredje ledd fjerde punktum.

15.8 Ikrafttredelse

Sammendrag

Lovendringene foreslås å tre i kraft 1. januar 2001.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til ikrafttredelse.