Etter skatteloven § 5-13 første ledd skal fordel
ved privat bruk av arbeidsgivers bil fastsettes på grunnlag av
en antatt årlig privat kjørelengde på 10
000 km med tillegg av kjøring mellom hjem og arbeidssted.
Etter skatteloven § 6-12 skal fradrag for kostnad ved
bilhold reduseres med det beløpet som faller på bruk
av bilen til privatkjøring. Dette reduksjonsbeløpet
fastsettes som hovedregel etter § 5-13, med andre ord tilsvarende
som fastsettelsen av fordelen ved privat bruk av arbeidsgivers bil.
Reduksjonsbeløpet skal likevel ikke overstige 50 pst. av
de beregnede samlede kostnadene ved bilholdet. Disse kostnadene
fastsettes til driftskostnadene med et tillegg for verdiforringelse med
10 pst. pr. år.
Departementet foreslår at kjørelengden som
den private bruk skal fastsettes på grunnlag av, økes
til 13 000 km.
Det foreslås videre at reduksjonen i fradraget ved bilhold
for privat bruk ikke skal overstige 75 pst. av de beregnede samlede
kostnadene ved bilholdet.
Forslaget er nærmere omtalt i St.prp. nr. 1 (2001-2002)
Skatte-, avgifts- og tollvedtak. Der omtales også forslag
om innstramninger i beskatningen av kjøregodtgjørelse.
Det vises til forslag til endringer av skatteloven § 5-13
første ledd og § 6-12 annet ledd. Det foreslås
at endringene gis virkning fra og med inntektsåret 2002.
Komiteen viser til at forslaget til
endret firmabilbeskatning er omtalt også i St.prp. nr.
1 (2001-2002) Skatte-, avgifts- og tollvedtak punkt 2.2.8.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, slutter seg til forslaget til endringer
av skatteloven § 5-13 første ledd og § 6-12 annet
ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet reagerer
på Regjeringens forslag til skatteskjerpelse for firmabil.
Skatteskjerpelsen virker både lite gjennomtenkt og dårlig
begrunnet. Forslaget innebærer at sjablongregelen for fordelen
ved privat bruk av firmabil skal økes fra 10 000 km til
13 000 km pr. år. Departementet begrunner denne økningen
med at kjørelengden med personbil utgjør 13 500
km pr. år. Men i dette gjennomsnittet ligger både
yrkeskjøring og kjøring mellom hjem og arbeid,
dette medfører at en økning til 13 000 vil medføre
at den ansatte blir skattlagt for en privatkjøring som
er høyere enn gjennomsnittet. Noe som åpenbart
er urimelig.
Disse medlemmer går imot denne skatteskjerpelsen.