Til Odelstinget
Forslagsstillerne fremmer med dette et forslag om at Odelstinget
skal foreta endring i lov om pengespill 28. august 1992
nr. 103 § 10, slik at det blir innført
en ny fordelingsnøkkel for tippemidlene som fordeles fra overskuddet
i Norsk Tipping AS.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at det bør innføres
en ny fordelingsnøkkel i fordelingen av tippemidlene. Det
er ønskelig at en større del av tippemidlene blir
tildelt frivillige lag og organisasjoner innen idrett og kultur.
En ny fordeling av tippemidlene bør føre til at
den delen som i dag går til forskning tas ut av tippemidlene,
slik at det totale overskudd fra Norsk Tipping AS går til
idrett og kultur med en like stor del på hver. En slik
endring vil medføre en betydelig styrking av det frivillige
arbeidet som foregår i de frivillige organisasjonene innen
disse sektorer.
Norsk Tipping AS er et statlig instrument for å finansiere
samfunnsnyttige formål. Overskuddet av Norsk Tippings virksomhet
fordeles med en tredel hver til idrett, kultur og forskning. 1999
ble Norsk Tippings beste år noensinne med et overskudd
på 2,7 mrd. kroner.
Dersom det innføres en todeling av overskuddet fra Norsk
Tipping til idrett og kultur, vil de midlene som i dag går
til forskning fra tippemidlene falle bort. Etter forslagsstillernes
oppfatning er det uhensiktsmessig at tippemidler skal gå til
forskningsformål. Norge ligger i dag langt etter våre
nærmeste handelspartnere og de andre nordiske land når
det gjelder satsning på forskning. Vi ligger
også godt under gjennomsnittet for OECD-land. Norge må derfor
gjøre en satsning på forskning i årene
som kommer, noe som krever en samordnet planlegging. Det vil derfor
være mest naturlig at midler til forskning blir bevilget
direkte over statsbudsjettet og ikke må basere seg på overskudd
fra tippemidler. Dette er en av de problemstillinger som Regjeringen
må se på, og da helst i forbindelse med statsbudsjettet.
En endring av fordelingsnøkkelen for tippemidlene krever
en lovendring i lov om pengespill 28. august 1992 nr. 103 § 10.
En endring av fordelingen av tippemidler vil medføre
en betydelig styrking av frivillige lag og organisasjoner innen
idrett og kultur. Ved en todeling vil disse bli tildelt ca. 450
mill. kroner hver ekstra hvert år, noe som vil ha stor
betydning for frivillig arbeid i Norge.
Forslagsstillerne har fremmet følgende forslag:
«Vedtak til lov om endring i lov 28. august
1992 nr. 103 om pengespill mv.
I
I lov 28. august 1992 nr. 103 om pengespill mv. gjøres
følgende endring:
§ 10 skal lyde:
Etter at det er foretatt fondsavsetninger, skal selskapets
overskudd fordeles med en halvdel til idrettsformål,
fordelt til idrettens paraplyorganisasjoner og en halvdel til kulturformål,
fordelt til frivillige lag og organisasjoner innen kultur. Midlene
fordeles av Kongen. Av selskapets overskudd skal 3 pst. avsettes på et
fond hvor midlene skal benyttes til arrangering av store internasjonale
mesterskap innenlands.
Fordelingsnøkkelen i første
ledd innføres gradvis over 5 år, ved at den tredjedel
som tidligere gikk til forskning, avvikles med 1/5 fra
1. januar 2002 og 5/5 fra 1. januar 2007.
II
Denne lov trer i kraft straks.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin
Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre, Afshan
Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra
Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Ola T. Lånke, og
fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, viser til
at Norsk Tipping AS er et statlig instrument for å finansiere
samfunnsnyttige formål. Komiteen har merket
seg at prisjustert til 1999-kroner har selskapet i løpet
av 51 år bidratt med 47 mrd. kroner til samfunnsnyttige
formål. Overskuddet av Norsk Tippings virksomhet fordeles
med en tredel hver til idrett, kultur og forskning. I 1999 var fordelingen
mellom idrett, kultur og forskning 812 mill. kroner til hvert formål,
og i 2000 var fordelingen mellom dem 824 mill. kroner på hver.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre og Kristelig Folkeparti, vil ta et nytt grep for å øke
offentlig satsing på kultur, idrett og forskning.
Satsing på alle disse tre områdene er å satse
på framtida - på forebygging, på barn
og unge, på livskvalitet og verdiskapning. Derfor vil flertallet at det
innføres en ny fordelingsnøkkel i fordelingen
av tippemidlene, samtidig som Forskningsfondet fylles opp med ny
kapital. Flertallet vil dele tippemidlene mellom
idrett og kultur, og at dette fases inn over en 3-årsperiode.
For at dette skal kunne gjøres må det foretas
endring i lov om pengespill (lov av 28. august 1992 nr.
103 § 10), slik at det blir innført en
ny fordelingsnøkkel for tippemidlene som fordeles fra overskuddet
i Norsk Tipping AS. Flertallet foreslår
at den delen av midlene som i dag går til forskning skal fases
ut av tippemidlene over tre år, slik at det totale overskudd
fra Norsk Tipping AS skal gå til idrett og kultur med en
like stor del på hver. Dette vil være en betydelig
styrking av området – på anslagsvis 400-450 mill.
kroner til hvert formål.
Flertallet vil også styrke Norges samlede
innsats innenfor forskning og få gjennomført den
opptrappingsplanen som er vedtatt i Stortinget. Norge ligger etter
våre nærmeste handelspartnere og de andre nordiske
land når det gjelder satsing på forskning og også godt
under gjennomsnittet for OECD-land. Opptrappingsplanens mål
om å nå gjennomsnittlig OECD-nivå innen
2005 skal derfor settes ut i livet. Når det innføres
en todeling av overskuddet fra Norsk Tipping til idrett og kultur,
vil de midlene som i dag går til forskning fra tippemidlene
falle bort. For å kompensere for dette går flertallet inn
for en ekstraordinær bevilgning til Forskningsfondet, slik
at forskningen får en ekstra tilførsel av avkastningen
fra dette fondet minst tilsvarende det forskningen i dag får
fra tippemidlene. Etter flertallets opplegg vil Forskningsfondets
kapital øke fra 13 til 27 mrd. kroner. Flertallet ønsker
ikke at omleggingen av systemet skal innebære endret fordeling
mellom typer av forskning eller typer av institusjoner. Regjeringen
bes gjennom statsbudsjettet sørge for at grunnforskningens
andel av forskningsmidlene opprettholdes.
Flertallet viser til at Kulturdepartementet fordeler
idrettens andel av tippeoverskuddet etter retningslinjer som Stortinget
gir. Flertallet forutsetter at Kulturdepartementet,
når det skal se på fordelingsnøkkelen
innen anlegg, tar høyde for kostnadsforskjeller bl.a. mellom
pressområdene og distriktene. Flertallet vil
at 7 pst. av anleggsmidlene til idretten skal gå til friluftsanlegg,
(f.eks. naturstier, opparbeiding av løypetraseer, turisthytter,
rehabilitering av disse osv.). Flertallet ber også om
at departementet vurderer om det skal settes krav til anleggsmidlene
til kultur og idrett, som skal benyttes av barn og unge i alle anlegg
som får statsstøtte, ikke skal betale leie eller
betale en meget lav leie.
Flertallet mener at en betydelig del av den totale økningen
av midlene til idretten skal gå til lokal aktivitet for
barn og unge.
Flertallet viser til prøveordningen med
tilskudd til friluftstiltak for barn og unge gjennom Friluftslivets
Fellesorganisasjon (FRIFO) og Friluftsrådenes Landsforbund,
som gjøres permanent og styrkes.
Flertallet vil understreke at ordningen for rehabilitering
av skolebygg, anleggsmidlene innen idretten og tilskuddsordningen
for lokale og regionale kulturbygg i større grad må sees
i sammenheng. Flertallet ser eksempler som at idrettsanlegg
i større grad bør legges i nærheten av
skoler for å utnytte arealene på en bedre måte,
og at flerbrukshaller kan være en god løsning
der en kan ha kulturbygg, bibliotek, svømmehaller osv.
Flertallet vil at en tredjedel av kulturmidlene fra
tippingen skal fordeles av Kongen etter en egen fordelingsordning.
Med dagens nivå på tippeoverskuddet tilsvarer
denne tredjedelen det økte beløp som kulturlivet
tilføres ved endret fordelingsnøkkel. Flertallet går
inn for at fordelingsordningen skal fordele midler til gjennomføring
av den kulturelle skolesekken, økt satsing på Frifond
og investeringer i lokale/regionale kulturelle møteplasser.
Flertallet vil øremerke om lag 40 pst.
av midlene til tiltak for gjennomføring av den kulturelle
skolesekken ved at barn og unge får tilgang til kulturopplevelser
og mulighet for selv å delta i kulturelle aktiviteter gjennom
samarbeid med ulike kulturinstitusjoner, og kunstnere, og gjennom
et samarbeid mellom skolen, kulturskolen og frivillige lag og organisasjoner
som kor, korps, amatørteaterlag osv., slik at også disse
får en betydelig styrket aktivitet gjennom disse midlene.
Gjennomføring av den kulturelle skolesekken vil også gi
positive ringvirkninger på den kulturelle produksjonen
og på kunstnernes muligheter til å tilføre
samfunnet kunstnerisk aktivitet.
Flertallet vil at om lag 30 pst. av midlene skal gå til å styrke
ordningen med Frifond, slik at all frivillig barne- og ungdomsaktivitet
får et betydelig løft. Om lag 30 pst. av midlene
skal gå til investeringer og vedlikehold av lokale/regionale
kulturelle møteplasser, slik som flerbrukshus, allaktivitetshus
og hus for kultur o.a.
Flertallet forutsetter at fordelingsordningen ikke
skal gå på bekostning av tilsvarende bevilgninger på statsbudsjettet,
men føre til en reell økning til disse formålene,
minst tilsvarende den økte tilførselen fra tippemidlene.
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag
til organiseringen av en slik fordelingsordning i løpet
av 2002.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«A
Vedtak til lov
om endring i lov 28. august 1992 nr. 103
om pengespill mv.
I
I lov 28. august 1992 nr. 103 om pengespill mv. gjøres
følgende endring:
§ 10 skal lyde:
Etter at det er foretatt fondsavsetninger, skal selskapets
overskudd fordeles med en halvdel til idrettsformål
og en halvdel til kulturformål. Midlene til idrettsformål
fordeles av Kongen. Av midlene til kulturformål
fordeles 2/3 av Stortinget og 1/3 av Kongen.
II
Ikrafttredelses- og overgangsbestemmelser
Denne lov trer i kraft straks.
Endringen i § 10 får ikke virkning
for fordelingen i 2002 av overskuddet for 2001.
Overskuddet for 2002 fordeles i 2003 med 4/18 til vitenskapelige
formål, 7/18 til idrettsformål og 7/18
til kulturformål. Av midlene til kulturformål
fordeles 6/7 av Stortinget og 1/7 av Kongen.
Overskuddet for 2003 fordeles i 2004 med 2/18 til vitenskapelige
formål, 8/18 til idrettsformål og 8/18
til kulturformål. Av midlene til kulturformål
fordeles 3/4 av Stortinget og 1/4 av Kongen.
B
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag
til organiseringen av følgende fordelingsordning i statsbudsjettet
for 2003:
Den delen av kulturmidlene fra tippingen som fordeles av Kongen
skal gå til en egen fordelingsordning. Om lag 40 pst. av
midlene skal gå til å realisere den kulturelle
skolesekkken over hele landet. Om lag 30 pst. skal gå til
Frifond og om lag 30 pst. til investeringer og vedlikehold av lokale/regionale
kulturelle møteplasser, slik som for eksempel flerbrukshus,
allaktivitetshus og hus for kultur.
Denne ordningen skal ikke gå på bekostning
av tilsvarende bevilgninger på statsbudsjettet, men føre til
en reell økning til disse formålene minst tilsvarende den økte
tilførselen fra tippemidlene.
C
Stortinget ber Regjeringen stå fast på målet
om å nå gjennomsnittlig OECD-nivå på forskningen
innen 2005, og sørge for dette i de ordinære budsjettframlegg.
D
Stortinget ber Regjeringen om at grunnforskningens andel av de
totale forskningsmidlene opprettholdes, og ber Regjeringen sørge
for dette i statsbudsjettet.»
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet vil understreke målsetningen
om å gi barn i grunnskolen større tilgang til
ulike kulturuttrykk og selv delta aktivt i kulturelle aktiviteter. Disse
medlemmer viser til den generelle delen av læreplanverket
for grunnskolen der dette er sterkt vektlagt som et ansvar for skolen. Disse
medlemmer vil berømme de kommuner og fylkeskommuner
som har etablert egne prosjekter som integrerer kulturformidling
sterkere inn i elevenes skolehverdag. I tillegg til en styrking
av den kulturelle skolesekken, mener disse medlemmer at
statens viktigste bidrag vil være å styrke det eksisterende
virkemiddelapparatet, herunder kultur- og musikkskolene, slik at
eksterne aktører; både profesjonelle og frivillige
kulturarbeidere, -institusjoner og -organisasjoner, settes i stand
til å tilby sine tjenester og kompetanse til skoleverket.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti viser til at regjeringen Stoltenberg i Ot.prp.
nr. 49 (1999-2000) varslet en samlet gjennomgang av spill- og lotteriområdet,
jf. pkt. 3.3 siste avsnitt:
«Den samlede gjennomgang av statlige og private spill
og lotterier vil bl.a. innebære en nærmere vurdering
av om det er hensiktsmessig med felles lovgivning og styring av
statlige og private spill og lotterier. Det vil bli foretatt en
samlet gjennomgang av rammebetingelsene for de statlige spill og
private lotterier, herunder en nærmere vurdering av hvilke
formål som skal anses lotteriverdige, om det er behov for
en deling av spill- og lotterimarkedet mellom de ulike aktørene, og
om det er behov for felles regler for markedsføring og
aldersgrenser for spill og lotterier. I forbindelse med gjennomgangen
vil bl.a. også TV-lotterier, spill på ferger og
spørsmålet om å åpne for kasino
m.v. bli utredet, sammen med spørsmålet om nye
retningslinjer for kontroll og godkjenning av skrapelodd.»
Disse medlemmer viser videre til kulturministerens
brev av 13. desember 2001 (vedlegg 1) om vurderinger av
dokumentforslaget, hvor det bekreftes at Kulturdepartementet nå arbeider
med en gjennomgang av spill- og lotteriområdet. I likhet
med den forrige regjeringen, jf. omtale i St.prp. nr. 1 (2001-2002), tar
kulturministeren sikte på å fremme en samlet redegjørelse
for Stortinget høsten 2002. I den forbindelse vil behovet
for endringer i lov om pengespill og lotteriloven bli vurdert som
en del av den samlede gjennomgang. Departementet bekrefter videre
at tippenøkkelen og de frivillige organisasjoners inntektsmuligheter
vil være en del av denne gjennomgangen.
Disse medlemmer vil vise til Sem-erklæringen
hvor det fastslås at Samarbeidsregjeringen går
inn for en større satsing på idrettsanlegg som
er tilpasset behovet til dagens barn og unge, og at tippemidlene
i større grad bør kanaliseres til steder med stor
underdekning på anlegg.
Disse medlemmer vil videre vise til at Samarbeidsregjeringen
har som mål å trappe opp norsk forskningsinnsats
til minst gjennomsnittlig OECD-nivå innen 2005. Disse
medlemmer mener derfor at det er uheldig å starte
med å ta forskningen ut av tippenøkkelen. Sem-erklæringen
understreker at en vesentlig del av opptrappingen må skje
i grunnforskningsmiljøene ved institusjonene
innenfor høyere utdanning, og at bevilgninger til grunnforskning
og forskerutdanning skal i større grad inngå i
institusjonenes grunnbevilgning.
Disse medlemmer finner det ikke naturlig å gjøre
endringer i en avgrenset del av spill- og lotteriområdet
relativt kort tid før Stortinget skal behandle den gjennomgangen
som alle partier har bedt om, og som både regjeringen Stoltenberg
og Samarbeidsregjeringen har arbeidet med. Disse medlemmer vil
derfor avvente Regjeringens helhetlige gjennomgang av spill- og
lotteriområdet.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Dokument nr. 8:16 (2001-2002) om forslag fra stortingsrepresentantene
Per Sandberg og Ulf Erik Knudsen om lov om endring i lov 28. august
1992 nr. 103 om pengespill mv. (Etter at det er foretatt fondsavsettelser
skal selskapets overskudd fordeles med en havldel til idrettsformål
og en halvdel til kulturformål) bifalles ikke.
Disse medlemmer har merket seg at departementet
er av den oppfatning at det gjennom EU-retten eller i tilknytning
til EØS-avtalen ikke ligger begrensninger i hvem som kan
motta inntekter fra pengespill. Departementet påpeker videre
at de heller ikke er kjent med at det er utarbeidet forslag til
slike regler eller at slike regler er under utarbeidelse, jf. brev
av 11. april 2002 fra departementet (vedlegg 2).
Disse medlemmer viser til brev av 29. april 2002
fra finansministeren (vedlegg 3), der følgende fastslås:
«Flertallsforslaget innebærer
en svekkelse av budsjettbalansen tilsvarende økningen i
fondsavkastningen. Innenfor de budsjettrammer som følger
av handlingsregelen for finanspolitikken, vil dette derfor fortrenge
bevilgninger til andre formål over statsbudsjettet i kommende
budsjetterminer. Forslaget innebærer et inndekningsbehov
på om lag 420 mill. kroner i 2003, mens behovet for inndekning
i 2004 blir om lag 840 mill. kroner.»
Disse medlemmer har særlig merket seg
at finansministeren anser det som svært uheldig at det legges
budsjettmessige føringer i denne størrelsesorden
for fremtidige budsjetterminer uten at det anvises inndekning.
Disse medlemmer merker seg videre Finansdepartementets øvrige
synspunkt om at den foreslåtte ordningen med tildeling
av midler til kulturen vil føre til økt ressursbruk
til administrasjon, og at det vil være nødvendig å endre
gjeldende forvaltning og fordeling av fondsavkastningen når
det gjelder forskning.
Disse medlemmer finner på denne bakgrunn komitéflertallets
fremgangsmåte svært uheldig og mener dette kunne
vært unngått dersom Stortinget, i stedet for å behandle
et privat lovforslag midt i budsjettperioden, hadde ventet til den
varslede helhetlige gjennomgang av spill- og lotteriområdet
høsten 2002.
Disse medlemmer er positive til å gi økte ressurser
til barne- og ungdomsarbeid både innen idrett og kultur
og viser bl.a. til behandlingen av frivillighetsmeldingen (jf. Innst.
S. nr. 101 (1998-1999) og den senere oppfølging av denne.
Disse medlemmer har imidlertid merket seg at den
foreslåtte styrking av kulturfeltet kun er øremerket
tre avgrensede områder og ikke har som mål en
helhetlig satsning.
Disse medlemmer finner dette svært uheldig og
mener en økning av kulturbudsjettet i et slikt omfang burde
innebære en bredere satsning innenfor kunst og kultur.
Komiteens medlem fra Senterpartiet er
svært tilfreds med en endring av fordelingen av overskuddet
fra Norsk Tipping som bidrar til en formidabel økning av
midlene til idrettsformål og kulturformål. Senterpartiet ønsker å støtte
utviklingen av et aktivt kulturliv innen ulike genrer og uttrykksformer, og
med både profesjonelle og amatører. Dette medlem ser
et stort behov i en generell økning av kulturbudsjettet.
Primært ønsker Senterpartiet derfor en noe annen
fordeling av de økte midlene som nå skal tilfalle
kulturen, men velger å støtte flertallets merknader.
Dette medlem synes det er gledelig at tilskuddsordningen
for lokale og regionale kulturhus med dette styrkes, slik at det
blir mulig å innfri det store etterslepet og den stadig
voksende søknadsmengden.
Dette medlem ønsker en mer generell styrking
av kulturbudsjettet enn det nå legges opp til, der f.eks.
Norsk Kulturråd og Norsk Kulturfond burde vært
tilgodesett med økte rammer for å bidra til å realisere
gode prosjekter.
Når det gjelder fordelingen av midler til idrettsformål,
viser dette medlem til Stortingets behandling av
St.meld. nr. 14 (1999-2000) Idrettsliv i endring. Økte
tilskudd til etablering av anleggstyper med høyt brukspotensial,
flere nærmiljøanlegg, også i tilknytning
til skolens uterom, samt rehabilitering av idrettsanlegg, vil bidra
til at flere barn og ungdommer vil få mulighet til å drive
fysisk aktivitet ut i fra egne interesser.
Dette medlem vil understreke betydningen av frivillige
lag og organisasjoners innsats. Senterpartiet er derfor tilfreds
med at Frifond-ordningen, som ble etablert på initiativ
fra Senterpartiet, skal styrkes med økte tippemidler.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti
Dokument nr. 8:16 (2001-2002) om forslag fra stortingsrepresentantene
Per Sandberg og Ulf Erik Knudsen om lov om endring i lov 28. august
1992 nr. 103 om pengespill mv. (Etter at det er foretatt fondsavsettelser
skal selskapets overskudd fordeles med en havldel til idrettsformål
og en halvdel til kulturformål) bifalles ikke.
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til dokumentet og rår Odelstinget til å gjøre
slike
vedtak:
A
Vedtak til lov
om endring i lov 28. august 1992 nr. 103
om pengespill mv.
I
I lov 28. august 1992 nr. 103 om pengespill mv. gjøres
følgende endring:
§ 10 skal lyde:
Etter at det er foretatt fondsavsetninger, skal selskapets
overskudd fordeles med en halvdel til idrettsformål
og en halvdel til kulturformål. Midlene til idrettsformål
fordeles av Kongen. Av midlene til kulturformål
fordeles 2/3 av Stortinget og 1/3 av Kongen.
II
Ikrafttredelses- og overgangsbestemmelser
Denne lov trer i kraft straks.
Endringen i § 10 får ikke virkning
for fordelingen i 2002 av overskuddet for 2001.
Overskuddet for 2002 fordeles i 2003 med 4/18 til vitenskapelige
formål, 7/18 til idrettsformål og 7/18
til kulturformål. Av midlene til kulturformål
fordeles 6/7 av Stortinget og 1/7 av Kongen.
Overskuddet for 2003 fordeles i 2004 med 2/18 til vitenskapelige
formål, 8/18 til idrettsformål og 8/18
til kulturformål. Av midlene til kulturformål
fordeles 3/4 av Stortinget og 1/4 av Kongen.
B
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag
til organiseringen av følgende fordelingsordning i statsbudsjettet
for 2003:
Den delen av kulturmidlene fra tippingen som fordeles av Kongen
skal gå til en egen fordelingsordning. Om lag 40 pst. av
midlene skal gå til å realisere den kulturelle
skolesekkken over hele landet. Om lag 30 pst. skal gå til
Frifond og om lag 30 pst. til investeringer og vedlikehold av lokale/regionale
kulturelle møteplasser, slik som for eksempel flerbrukshus,
allaktivitetshus og hus for kultur.
Denne ordningen skal ikke gå på bekostning
av tilsvarende bevilgninger på statsbudsjettet, men føre til
en reell økning til disse formålene minst tilsvarende den økte
tilførselen fra tippemidlene.
C
Stortinget ber Regjeringen stå fast på målet
om å nå gjennomsnittlig OECD-nivå på forskningen
innen 2005, og sørge for dette i de ordinære budsjettframlegg.
D
Stortinget ber Regjeringen om at grunnforskningens andel av de
totale forskningsmidlene opprettholdes, og ber Regjeringen sørge
for dette i statsbudsjettet.
Det vises til brev av 27. november 2001 fra familie-,
kultur- og administrasjonskomiteen, med vedlagt forslag (Dokument
nr 8:16) fra stortingsrepresentantene Sandberg og Knudsen om lov
om endring i lov 28. august 1992 nr 103 om pengespill m.v.
I forslaget foreslås at antall formål som skal
motta midler fra Norsk Tippings spilleoverskudd reduseres til to
(idrett og kultur). Det foreslås også at statskassens
inntekter fra spilleoverskuddet bortfaller.
I forbindelse med Stortingets behandling av forslaget om opprettelse
av Lotteritilsynet ble det forutsatt at regjeringen kommer tilbake
til Stortinget med en samlet gjennomgang av spill- og lotterimarkedet, jf.
Ot.prp. nr. 84 (1998-99) og Ot.prp. nr. 49 (1999-2000), samt Innst.
O. nr. 33 (1999-2000) og Innst. O. nr. 12 (2000-2001).
I Ot.prp. nr. 49 (1999-2000) redegjorde regjeringen Stoltenberg
for det kommende arbeidet med en samlet gjennomgang av spill og
lotteriområdet, jf. pkt. 3.3 siste avsnitt:
«Den samlede gjennomgangen av statlige og private
spill og lotterier vil bl.a. innebære en nærmere vurdering
av om det er hensiktsmessig med felles lovgivning og styring av
statlige og private spill og lotterier. Det vil bli foretatt en
samlet gjennomgang av rammebetingelsene for de statlige spill og
private lotterier, herunder en nærmere vurdering av hvilke
formål som skal anses lotteriverdige, om det er behov for en
deling av spill og lotterimarkedet mellom de ulike aktørene,
og om det er behov for felles regler for markedsføring
og aldersgrenser for spill og lotterier. I forbindelse med gjennomgangen
vil bl.a også TV-lotterier, spill på ferger og
spørsmålet om å åpne for kasino m.v.
bli utredet, sammen med spørsmålet om nye retningslinjer
for kontroll og godkjenning av skrapelodd.»
Det er i det politiske grunnlaget for samarbeidsregjeringen (Sem-erklæringen)
uttalt at samarbeidsregjeringen vil «fremme en melding
om spill og lotterier med sikte på en avveining mellom
statens inntekter og nye inntektsmuligheter for de frivillige organisasjoner».
Kulturdepartementet arbeider nå med en gjennomgang av
spill- og lotteriområdet. I likhet med den forrige regjering,
jf omtale i St.prp. nr 1 (2001-2002), tas det sikte på å fremme
en samlet redegjørelse for Stortinget høsten 2002.
I den forbindelse vil behovet for endringer i lov om pengespill
og lotteriloven bli vurdert som en del av den samlede gjennomgang.
Kulturdepartementet vil heller ikke unnlate å peke på at
forslaget i Dok 8:16 (2001-2002) vil medføre et betydelig
inntektstap for staten, jf at det i statsbudsjettet for 2002 under
kap 3305 er budsjettert med spilleinntekter på 1,7 milliarder
kroner. Dette forholdet vil også måtte hensyntas
i den forestående revurdering av lovverket på spillområdet.
Det vises til brev av 9. april 2002 fra stortingsrepresentant
Sonja Sjøli vedrørende forslag i Dokument nr 8:16
(2001-2002) fra stortingsrepresentantene Sandberg og Knudsen om
endring i fordelingen av tippemidler etter lov 28. august
1992 nr 103 om pengespill m.v.
I brevet reises spørsmål ved om følgende
formulering medfører riktighet: «Komiteen vil
påpeke at det kan se ut som om ordningen med dekning av
forskningsmidler via spill uansett kan falle bort pga.
endringer i EU, gjennom at overskuddet av spill skal gå til samfunnsnyttige
formål, og ikke kunne dekke løpende utgifter til
statlige oppgaver som inntekt på statsbudsjettet».
Det er Kultur- og kirkedepartementets oppfatning at det gjennom
EU-retten eller i tilknytning til EØS-avtalen ikke ligger
begrensninger i hvem som kan motta inntekter fra pengespill. Departementet
er heller ikke kjent med at det er utarbeidet forslag til slike
regler eller at slike forslag er under utarbeidelse.
I den såkalte Schindler dommen (sak C-275/92
for EF-domstolen) er det i premissene 60 og 61 i dommen stadfestet
at nasjonalstaten i utgangspunktet står fritt til å fastsette
sitt nasjonale regelverk vedrørende pengespill og lotterier,
så lenge hovedformålet med regelverket er å ivareta
spilledeltakernes behov for beskyttelse mot farene ved pengespill
i samsvar med de sosiale og kulturelle tradisjoner som knytter seg
til pengespill i den aktuelle medlemsstat. Kopi av dommen følger
vedlagt. EF-domstolen har opprettholdt dette standpunkt i flere
senere avgjørelser vedrørende lotterier og pengespill.
Det er departementets oppfatning at EF-domstolens standpunkt
innebærer at Norge står fritt til å opprettholde
gjeldende regler etter pengespilloven § 10. Det
vises for øvrig til dagens regler i Sverige hvor store
deler av spilleoverskuddet i Svenska Spel inntektsføres
direkte i statskassen uten øremerking. Også i Danmark
inntektsføres deler av spilleoverskuddet som avgifter til
statskassen uten øremerking.
Jeg viser til brev av 25.4.2002 til Finansdepartementet, Utdannings-
og forskningsdepartementet og Kultur- og kirkedepartementet, vedlagt
utkast til flertallsmerknad til Dokument 8:16 (2001-2002). Stortingsgruppene
ber om en vurdering av hvilke konsekvenser flertallsmerknadene og
forslaget eventuelt vil få for de ulike sektorene. Jeg
vil med dette brevet svare på vegne av de tre departementene.
Overskuddet fra Norsk Tipping AS fordeles per i dag med en tredel
hver til idrett, kultur og forskning. Bevilgningene til forskning
og kultur over statsbudsjettet, baseres på anslått
overskudd fra Norsk Tipping etter fondsavsetninger året
før. I 2002 ble om lag 853 mill. kroner fordelt til hver
av disse to formålene fra spilleoverskuddet. Midlene til
idrettsformål fordeles av Kongen basert på faktisk
overskudd fra Norsk Tipping. I 2002 er tildelingen til idrettsformål
om lag 858 mill. kroner. I det videre vil jeg for enkelhets skyld
gå ut i fra det beløp som faktisk er stilt til
rådighet til de tre formålene i 2002 fra Norsk
Tipping AS, dvs. 858 mill. kroner.
1. Den foreslåtte utfasingen
av midler til forskning fra spilleoverskuddet innebærer
at overføringene til forskning fra spilleoverskuddet reduseres
med om lag 286 mill. kroner hvert år i 2003, 2004 og 2005.
2. Økt kapital på 14 mrd. kroner i Forskningsfondet fra
1.7.2002 gir en økt avkastning på om lag 420 mill
kroner i 2003 (halvårseffekt), deretter 840 mill. kroner
per år (helårseffekt), gitt dagens rentenivå.
Nettoeffekten av disse forslagene framgår av tabellen
nedenfor.
Midler til forskning (i mill. kroner)
| Spillemidler | Fondsavkastning | Nettoendring
forskningsmidler |
2002 | 858 | 0 | 0 |
2003 | 572 | 420 | 134 |
2004 | 286 | 840 | 268 |
2005 | 0 | 840 | -18 |
Tallene er basert på regnskapstall for spilleåret 2001
til fordeling i 2002.
Kombinasjonen av at forskningsformål fases ut av tildelingen
fra spillemidlene og en stor økning i Forskningsfondet
inneværende år, innebærer en styrking
av midlene til forskning for 2003 og 2004. Tar man utgangspunkt
i en videreføring av 2002-tall, kan de samlede midlene
til forskningen i 2005 bli redusert i forhold til dagens regelverk.
Dette vil imidlertid avhenge av den fremtidige størrelsen
på spillemidlene og fondsavkastningen.
Økt kapital i Forskningsfondet bevilges «under streken» (90-post)
på statsbudsjettet, mens midlene som stilles til rådighet
til forskning fra fondsavkastningen budsjetteres «over
streken» (50-post). Flertallsforslaget
innebærer en svekkelse av budsjettbalansen tilsvarende økningen
i fondsavkastningen. Innenfor de budsjettrammer som følger
av handlingsregelen for finanspolitikken, vil dette derfor fortrenge bevilgninger
til andre formål over statsbudsjettet i kommende budsjetterminer.
Forslaget innebærer et inndekningsbehov på om
lag 420 mill. kroner i 2003, mens behovet for inndekning i 2004
blir om lag 840 mill. kroner. Jeg anser det som svært uheldig
at det legges budsjettmessige føringer i denne størrelsen
i fremtidige budsjetterminer, uten at det er anvist budsjettmessig
inndekning.
I utkastet til flertallsmerknad blir det forutsatt at grunnforskningens
andel av de totale forskningsmidlene blir opprettholdt, og at Regjeringen
må sørge for dette i statsbudsjettet. Flertallet
peker på at omleggingen av systemet ikke skal innebære
endret fordeling mellom typer av forskning eller typer av institusjoner. For å sikre
dette, vil det være nødvendig å gjennomgå og
endre gjeldende forvaltning og fordeling av fondsavkastningen. Generelt
innebærer det foreslåtte opplegget at Fondet for
forskning blir en mer generell finansieringsmekanisme for forskning,
og at det også må ivareta de formål og
hensyn som tippemidlene i dag dekker.
Forslaget innebærer en gradvis styrking av tildelingene
til idretts- og kulturformål med om lag 430 mill. kroner
til hvert av formålene fra og med 2005.
Tabellen nedenfor viser fordelingen på ulike formål,
forutsatt at spilleoverskuddet i 2002 blir uendret i årene
fremover.
mill. kroner
| Gjeldende fordelingsnøkkel | Ny fordelingsnøkkel |
Formål | 2003 | 2004 | 2005 |
Idrett | 858 | 1 001 | 1 144 | 1 287 |
Kultur | | | | |
- Statsbudsjettet | 858 | 858 | 858 | 858 |
- Kongelig resolusjon | 0 | 143 | 286 | 429 |
Til sammen kultur | 858 | 1 001 | 1 144 | 1 287 |
Tallene er basert på regnskapstall for spilleåret 2001
til fordeling i 2002.
På samme måte som i dag vil forslaget innebære at
den delen av spillemidlene som går til idrett holdes utenfor
statsbudsjettet. 2/3 av midlene til kulturformål vil
bli bevilget over statsbudsjettet, mens 1/3 vil bli fordelt
ved kongelig resolusjon. Forslaget til vedtak spesifiserer følgende
fordelingsnøkkel:
Kultur- og kirkedepartementet tildeler per i dag midler til de
ovennevnte formålene over statsbudsjettet. I henhold til
forslaget skal ikke ordningen gå på bekostning
av tilsvarende bevilgninger på statsbudsjettet. Dette vil
innebære at det tildeles midler til samme formål
både over statsbudsjettet og ved kongelig resolusjon. Statens
tildelinger vil således bli mindre oversiktlige og ordningen
vil føre til økt administrasjon.
Det vises til brev av 25.04.2002.
Kultur- og kirkedepartementet har følgende merknader
til forslaget til endring av lov om pengespill § 10:
Med forslaget foreslår et flertall i komiteen en gradvis
innføring av en todelt tippenøkkel med en halvdel
til idrettsformål og en halvdel til kulturformål. Fordelingsnøkkelen
skal innføres over 3 års periode, ved at den tredjedel
som tidligere gikk til forskning, avvikles med 1/3 hvert år
fra og med fordelingen for 2003 til fordelingen for 2005. Fra og
med 2005 fordeles 2/3 av midlene til kulturformål
av Stortinget og 1/3 av Kongen. Midlene til idrettsformål
skal fordeles av Kongen.
Forslagets hovedregel vil etter dette gjelde fra 2005. Etter
kontakt med Justisdepartementets lovavdeling vil departementet foreslå at
det i lov om endring i § 10 skilles mellom den
nye hovedregel om fordelingsnøkkel og overgangsbestemmelsene.
Departementet foreslår derfor følgende endringer i
forslaget som skal presenteres for Odelstinget:
Lov om endring i lov 28. august 1992 nr. 103 om pengespill mv.
I
I lov 28. august 1992 nr. 103 om pengespill mv. skal § 10
lyde:
Etter at det er foretatt fondsavsetninger, skal selskapets overskudd
fordeles med en halvdel til idrettsformål og
en halvdel til kulturformål. Midlene til idrettsformål
fordeles av Kongen. Av midlene til kulturformål
fordeles 2/3 av Stortinget og 1/3 av Kongen.
II
Ikrafttredelses- og overgangsbestemmelser
Denne lov trer i kraft straks.
Endringen i § 10 får
ikke virkning for fordelingen i 2002 av overskuddet for 2001.
Overskuddet for 2002 fordeles i 2003 med
4/18 til vitenskapelige formål, 7/18
til idrettsformål og 7/18 til kulturformål.
Av midlene til kulturformål fordeles 6/7 av Stortinget
og 1/7 av Kongen.
Overskuddet for 2003 fordeles i 2004 med
2/18 til vitenskapelige formål, 8/18
til idrettsformål og 8/18 til kulturformål.
Av midlene til kulturformål fordeles 3/4 av Stortinget
og 1/4 av Kongen.
Overgangsbestemmelsene er i samsvar med komiteens forslag, men
plassert som overgangsbestemmelser i endringsloven i stedet for
i pengespilloven. Dessuten er de brøkmessige konsekvensene
av komiteens forslag regnet ut og inntatt i bestemmelsen. Departementet
har klarert forslaget til ny tekst med lovavdelingen i Justisdepartementet.
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 30. april 2002
Sonja Irene Sjøli |
Trond Giske |
leder |
ordfører og sekretær |