2. Erfaringer med sosialtjenesteloven kapittel 6A

2.1 Sammendrag

Departementet har innhentet årsrapporter fra fylkesmennene om praktiseringen av regelverket. Statistikken viser en sterk økning i antall godkjente vedtak om bruk av tvang og makt fra 1999 til 2001. Ut fra tilbakemeldingene for 2002 ser det ut til at denne økningen er i ferd med å avta. Det uttales at økningen av antall vedtak ikke er uttrykk for at den reelle tvangsbruken er økt, men at nødvendig tvangsbruk i større grad utføres i kontrollerte former etter at andre løsninger er prøvd.

Etter fylkesmennenes syn har regelverket bidratt til å sette fokus på andre tiltak enn bruk av tvang eller makt. Den uregistrerte bruken av tvang er redusert siden 1999, men det rapporteres også for 2002 om at det forekommer slik tvangsbruk. Tallmaterialet viser at tiltak etter sosialtjenesteloven kapittel 6A ble anvendt overfor om lag 1 200 personer i 2002. Fylkesmennene godkjente vedtak for 337 personer.

Det er gitt mange dispensasjoner fra utdanningskravene som loven stiller.

Fylkesmennene har rapportert om 6 klagesaker som har vært behandlet av fylkesnemnda for sosiale saker i perioden 1999 til og med 2002. I tillegg er noen klager trukket tilbake før saken ble fremmet for nemnda. Fylkesmennenes vedtak ble stadfestet i alle sakene. Det er rapportert om 11 klager til Fylkesmannen om kommunens beslutning om skadeavvergende tiltak i enkelttilfeller. En sak har hittil blitt behandlet av domstolene. Fylkesnemndas vedtak i saken ble opprettholdt.

I forbindelse med iverksettingen av sosialtjenesteloven kapittel 6A ble det oppnevnt en rådgivende gruppe (Rådet) som skulle følge med i hvordan loven ble praktisert og vurdere praksis i forhold til rettssikkerhetsspørsmål og den faglige utviklingen i den midlertidige virketiden.

Det redegjøres for Rådets virksomhet fra 1. januar 1999 til 30. juni 2002.

Rådet som avga sluttrapport 11. juni 2002, har konkludert med at loven har bidratt til:

  • bedret kontroll med bruk av tvang og makt under tjenesteutøvelsen

  • høyere erkjennelse av tjenestemottakeres rett til respekt for sin integritet og selvbestemmelsesrett

  • redusert bruk av tvang i tjenesteutøvelsen.

Rådet har tilrådd at et nytt regelverk bør etterfølge sosialtjenesteloven kapittel 6A.

Det redegjøres for aktuelle forsknings- og kartleggingsprosjekter.

2.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Norge siden 1999 har hatt en midlertidig lov som regulerer bruk av tvang og makt. I denne perioden har en rådgivende gruppe (Rådet) fulgt med i praktiseringa av loven.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, registrerer med tilfredshet at alle som har uttalt seg om virkningen av gjeldende regelverk, uttaler at dette har virket positivt og har ført til redusert bruk av tvang. Flertallet er også fornøyd med at fylkesmennene gir uttrykk for at regelverket har bidratt til å sette fokus på andre tiltak enn bruk av tvang og makt.

En annen erfaring som er gjort i perioden med den midlertidige loven, er at det er gitt mange dispensasjoner fra de utdanningskravene som loven stiller. Flertallet er bekymra for at en slik dispensasjonspraksis kan bidra til å svekke rettssikkerheten for tjenestemottakerne, og forutsetter at departementet vil følge nøye med i utviklinga av dispensasjonspraksisen.