Sosialdepartementet sendte i mai 2002 høringsnotat om
lov om rettigheter for og begrensning og kontroll med bruk av tvang
mv. overfor personer med demens ut på høring.
Det påpekes at til tross for store ulikheter mellom de
to brukergruppene er problemstillingene knyttet til manglende samtykke
og bruk av tvang i stor utstrekning de samme. Det er derfor lagt
til grunn at departementet vil se oppfølgingen av høringsnotatet
for demente i sammenheng med evalueringen av sosialtjenesteloven
kapittel 6A. Departementet vil vurdere muligheten for et felles
regelverk i det videre arbeidet med oppfølging av høringsnotatet
med forslag til regler om bruk av tvang overfor demente.
Det framholdes at umyndiggjøringsloven fra 1898 og vergemålsloven
fra 1927 bare i begrenset grad har vært gjenstand for revisjon
siden de ble vedtatt, og at det er nødvendig med en grunnleggende gjennomgang
og modernisering av denne lovgivningen for å bedre rettssikkerheten
til dem som disse lovene tar sikte på å beskytte,
og for å få mer hensiktsmessige og tidsmessige
ordninger. Justisdepartementet har derfor oppnevnt et utvalg til å revidere umyndiggjørings-
og vergemålslovgivningen.
Sosialtjenesteloven kapittel 6A regulerer ikke bruk av tvang
for å gjennomføre medisinsk undersøkelse
og behandling, herunder tannbehandling. Etter departementets vurdering
er det nødvendig å utrede problemstillingene knyttet
til bruk av tvang for å gjennomføre helsehjelp
nærmere. Helsedepartementet arbeider med utkast til regelverk
om medisinsk behandling uten samtykke som vil gjelde flere grupper
pasienter uten samtykkekompetanse. Det tas sikte på å fremme
en proposisjon om medisinsk behandling uten samtykke i 2004.
Regjeringen har nedsatt et lovutvalg som skal utrede og foreslå bedre
harmonisering av den kommunale helse- og sosiallovgivningen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstrepart og Kristelig Folkeparti,
mener at det er et behov for å få regelverk som
regulerer bruken av tvang og makt for andre grupper enn psykisk
utviklingshemmede. Flertallet viser i denne sammenheng
til at det arbeides med en lov som regulerer bruk av tvang mv. overfor
personer med demens. Flertallet mener at problemstillingene knytta
til bruk av tvang overfor disse to gruppene langt på vei
er de samme, men mener likevel det er riktig å utrede videre
spørsmålet om felles regelverk før en
beslutning om et eventuelt felles regelverk tas.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, vil også understreke behovet
for å regulere bruken av tvang for å gjennomføre
medisinsk undersøkelse og behandling, herunder tannbehandling.
Dette vil gjelde flere grupper uten samtykkekompetanse. Dette
flertallet er av den oppfatning at det er behov for en bedre
harmonisering av den kommunale helse- og sosiallovgivningen, og
det bør være et langsiktig mål å komme
fram til én felles lov som regulerer bruken av tvang og
makt overfor ulike grupper som av ulike grunner ikke kan gi sitt samtykke.
Dette vil, slik dette flertallet ser det, bedre ivareta
enkeltindividets rettssikkerhet og forenkle både de ansattes
arbeidssituasjon og tilsynsmyndighetenes virksomhet.
Dette flertallet vil videre peke på at
det kan være behov for å regulere tvangsbruk også på andre arenaer
enn i den kommunale pleie- og omsorgstjenesten. Dette flertallet vil
i denne sammenheng peke på skolen, barnehagen, arbeidsplasser
og andre steder. Det foreliggende lovforslag omfatter ikke disse
arenaene, og dette flertallet forutsetter at departementet
nøye vurderer spørsmålet om hvorvidt det
er behov for en lovgivning som også omfatter disse.
Komiteens medlem fra Senterpartiet har
merket seg at departementet arbeider med et lovgrunnlag for bruk
av tvang mv. overfor personer med demens.
Dette medlem vil understreke at det er store ulikheter
mellom de to brukergruppene, og at utviklet adferd og livsførsel
i størst mulig grad må respekteres og aksepteres
uansett hvilke brukergrupper det gjelder.
Dette medlem er sterkt skeptisk til å bruke tvang
og makt overfor tilvendt adferd og livsførsel som forsøk
på rehabilitering og endring. Dette medlem ser
imidlertid behovet for sikring av enkeltmenneskers behov for f.eks.
medisinsk undersøkelse og behandling, herunder tannlegebehandling, og
at dette kan måtte skje uten vedkommendes samtykke. I slike
tilfeller kan det være behov for et lovverk som regulerer
bruken av tvang og makt overfor ulike grupper som av ulike grunner
ikke kan gi sitt samtykke i slike situasjoner.