Regjeringen foreslår at sykehus tilhørende
helseforetak fritas for eiendomsskatt på samme måte
som lovens bestemmelse vedrørende de tidligere direkte eide
sykehusene, jf. eigedomsskattelova § 5 bokstav a
sjette strekpunkt.
Sykehus har vært fritatt for kommunal eiendomsskatt
fram til sykehusreformen enten direkte i medhold av loven eller
gjennom særskilt vedtak av kommunestyrene. Regjeringen
legger til grunn at opprettelsen av helseforetakene ikke var ment å skulle endre
på dette.
Før overføringen til helseforetakene var sykehusene
underlagt staten eller fylkeskommunen, og fritatt for skatter i
samme utstrekning som staten og fylkeskommunene selv. Som en konsekvens
av at spesialisthelsetjenesten nå er organisert gjennom
egne rettssubjekter, ble helseforetakene ved sykehusreformen fritatt
fra alminnelig inntekts- og formuesskatt etter skatteloven § 2-30
første ledd bokstav g nr. 7. Regjeringen kan ikke se at
det ved vedtakelse av helseforetaksloven lå et ønske
om å endre rettstilstanden når det gjelder eiendomsskatt
på sykehus.
For de tidligere fylkeskommunale sykehusene innebærer
omdanningen til helseforetak ingen endring i forhold til eiendomsskatteplikt
etter gjeldende regler i eigedomsskattelova. Regjeringen antar at
en kommune også etter dagens regler kan frita et sykehus
eid av et helseforetak fra eiendomsskatt med hjemmel i eigedomsskattelova § 7.
For sykehus og andre helseinstitusjoner som tidligere var eid
direkte av staten, medfører omdanningen til helseforetak
imidlertid en reell endring ved at disse nå ikke lenger
er fritatt fra eiendomsskatt etter eigedomsskattelova § 5.
Regjeringens forslag om unntak fra eiendomsskatt på sykehus
eid av et helseforetak vil i praksis ikke medføre endringer
i forhold til rettstilstanden slik den var forut for opprettelsen av
helseforetakene.
Regjeringen ser ikke grunn til at kommuner ved sitt skattevedtak
skal kunne velge om de helseforetakseide sykehusene skal være
fritatt for eiendomsskatt eller ikke. Fritaket bør være
obligatorisk og følge direkte av loven. Derfor foreslås
at sykehus som er eid av et helseforetak uttrykkelig fritas for
eiendomsskatt etter eigedomsskattelova § 5. Regjeringen
viser til forslag om ny eigedomsskattelov § 5
første ledd bokstav g.
Omfanget av fritaket for eiendomsskatt på sykehus eid
av helseforetak foreslås utformet på tilsvarende
måte som dagens fritak for eiendomsskatt på sykehus
eid direkte av staten, jf. eigedomsskattelova § 5 bokstav
a sjette strekpunkt, jf. forskrift 18. november 1992 nr.
850. Ved å henvise til bokstav a sjette strekpunkt i lovteksten
er omfanget av fritaket nærmere avgrenset i forskriften.
Det følger av forskriften at fritaket omfatter den del
av en statlig eiendom som "[...] er sykehus. Unntaket
omfatter ikke lokaler som benyttes til administrasjon, boligformål
for andre enn pasienter eller pårørende, forretningsvirksomhet
eller som kan benyttes til ervervsmessig laboratorievirksomhet".
Avgrensningen vil kunne medføre at enkelte bygninger
eller deler av bygninger på et sykehusområde ikke
er fritatt fra eiendomsskatt. Videre vil kontorlokaler som benyttes
i forbindelse med administrasjon av selve helseforetakene falle
utenfor fritaket.
Forslaget innebærer ingen materiell utvidelse i forhold
til gjeldende regler om fritak fra eiendomsskatt på sykehus
som tidligere var eiet direkte av staten. For de tidligere fylkeskommunale
sykehusene medfører lovforslaget en formell endring av
eiendomsskatteplikten. I realiteten antas lovforslaget kun å innebære
en lovfesting av gjeldende praksis om fritak fra eiendomsskatt på fylkeskommunale
sykehus etter eigedomsskattelova § 7.
Regjeringen antar at forslaget ikke vil gi økonomiske
eller administrative virkninger.
Eigedomsskattelova § 14 annet ledd fastsetter
at "Eigedomsskatten skal så langt råd er vera
utskriven før 1. mars i skatteåret."
Dette innebærer at lovendringen ikke vil kunne få virkning
for inneværende eiendomsskatteår 2003. På denne
bakgrunn foreslår Regjeringen at endringen av eigedomsskattelova § 5 trer
i kraft med virkning fra og med eiendomsskatteåret 2004.
Som det fremgår ovenfor legger Regjeringen til grunn
at ikrafttredelse som nevnt ikke vil få økonomiske
eller administrative konsekvenser verken for staten eller kommunene.
Regjeringen viser her til at det i praksis ikke synes å ha
blitt skrevet ut eiendomsskatt på sykehus verken før
eller etter reformen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
vurderinger.