Fondsemisjon i sparebanker kan gjennomføres ved at midler
overføres fra overkursfond eller utjevningsfond til grunnfondsbeviskapitalen.
En annen måte å gjennomføre fondsemisjon
på er å overføre midler fra årets
overskudd til grunnfondsbeviskapitalen.
Når fondsemisjon gjennomføres ved overføring fra
utjevningsfond, innebærer dette en reduksjon av vedkommende
fond og en tilsvarende økning av grunnfondsbeviskapitalen.
Etter gjeldende rett vil en slik anvendelse av utjevningsfondet
medføre en nedregulering av grunnfondsbeviseiernes inngangsverdier.
Overføringen innebærer imidlertid bare en overføring
av kapitalen til et annet fond som grunnfondsbeviseierne har en
særlig rett til. Dette kan tilsi at grunnfondsbeviseiernes
inngangsverdi ikke bør nedreguleres i forbindelse med fondsemisjonen.
Gjennomføres fondsemisjon ved overføring fra årets
overskudd, vil dette ikke påvirke grunnfondsbeviseiernes
inngangsverdi. Fondsemisjonen innebærer imidlertid en økning
av den kapitalen grunnfondsbeviseierne anses å ha en særskilt
rett til. Dette kan tilsi at en slik fondsemisjon bør føre
til en oppregulering av inngangsverdiene på samme måte
som om midlene hadde blitt tillagt utjevningsfondet.
I forbindelse med endringen av reglene for regulering av inngangsverdi
på grunnfondsbevis ble ikke forholdet til fondsemisjon
berørt. De effektene som oppstår ved fondsemisjon
i sparebanker, er etter Regjeringens oppfatning utilsiktede effekter
av endringene som ble vedtatt i 2000. Etter Regjeringens vurdering
er derfor behov for enkelte endringer i skatteloven § 10-34
sjuende ledd for å avhjelpe disse effektene.
Slike endringer som omtalt ovenfor innebærer at grunnfondsbeviskapitalen
etter en fondsemisjon kan bestå av både innbetalt
kapital og kapital som ikke er innbetalt av grunnfondsbeviseierne.
Dette gjør det nødvendig å vurdere endringer
for tilfeller der grunnfondsbeviskapital utdeles til grunnfondsbeviseierne. Grunnfondsbeviskapitalen
kan nedskrives og nedskrivningsbeløpet benyttes til utdeling
til grunnfondsbeviseierne. En slik nedskrivning av grunnfondsbeviskapitalen
og utdeling til grunnfondsbeviseierne medfører en reduksjon
i den kapitalen som grunnfondsbeviseierne har en særlig
rett til.
Utdeling av grunnfondsbeviskapital kan enten skje ved innløsning
av grunnfondsbevis eller ved nedskrivning av pålydende
på grunnfondsbevisene.
Dersom utdelingen av grunnfondsbeviskapital skjer ved nedskrivning
av grunnfondsbevisenes pålydende, reduseres den delen av
egenkapitalen i sparebanken som grunnfondsbeviseierne anses å ha
en særlig rett til. Dette tilsier at en slik utdeling av grunnfondsbeviskapital
bør ha virkning på grunnfondsbevisenes inngangsverdier.
Hvis den utdelte grunnfondsbeviskapitalen stammer fra tidligere
innbetalt kapital, angir skatteloven § 10-35 at
grunnfondsbeviseiernes inngangsverdi skal reduseres. Denne bestemmelsen
gjelder etter sin ordlyd bare for "tilbakebetaling" til grunnfondsbeviseierne
og omfatter således bare grunnfondsbeviskapital som stammer
fra innbetaling fra grunnfondsbeviseierne. Bestemmelsen omfatter
ikke utdeling av grunnfondsbeviskapital som stammer fra fondsemisjon
med unntak for overføring fra overkursfondet som består
av innbetalt kapital.
Utdeling fra grunnfondsbeviskapitalen av ikke innbetalt kapital
behandles som utbytte hos mottakeren. Utdelingen vil som nevnt innebære
en reduksjon i den kapitalen grunnfondsbeviseierne har en særskilt rett
til. Etter Regjeringens vurdering er det derfor behov for endringer
i skatteloven § 10-34 sjuende ledd slik at nedsettelse
av grunnfondsbeviskapitalen med utdeling av ikke innbetalt kapital
medfører nedregulering av grunnfondsbeviseiernes inngangsverdier.
Skjer utdelingen ved innløsning av grunnfondsbevis,
innebærer dette en realisasjon av vedkommende grunnfondsbevis,
og reglene om gevinstbeskatning kommer til anvendelse. Det vil da
ikke være behov for særskilte regler for regulering
av inngangsverdier i slike tilfeller.
Regjeringen foreslår at det tas inn en regel i skatteloven § 10-34
sjuende ledd om at inngangsverdien for grunnfondsbevis ved fondsemisjon
skal reguleres med endringen i summen av overkursfond, utjevningsfond
og grunnfondsbeviskapitalen. En slik regel vil oppfylle
det behovet for regulering av inngangsverdi for grunnfondsbevis
som foreligger i forbindelse med fondsemisjonen.
Som følge av endringene som nevnt ovenfor vil det også være
behov for en regel som kan fange opp de tilfeller hvor en slik fondsemisjon
etterfølges av nedsettelse av grunnfondsbeviskapitalen
med utdeling av ikke tidligere innbetalt kapital. Regjeringen foreslår
derfor at det i skatteloven § 10-34 sjuende ledd
tas inn en regel som går ut på at inngangsverdien for
grunnfondsbevis skal reguleres med endringen i grunnfondsbeviskapitalen
ved utbetaling av grunnfondsbeviskapital som ikke er innbetalt av
grunnfondsbeviseieren.
Det vises til utkast til nytt fjerde og femte punktum i skatteloven § 10-34
sjuende ledd.
Endringen foreslås satt i kraft straks med virkning
fra og med inntektsåret 2003. Regjeringen er kjent med
at slike disposisjoner som er omtalt her er utsatt i påvente
av de foreslåtte endringene. Endringene vil ha begrensede
konsekvenser for provenyet og bør derfor tre i kraft så snart
som mulig.
De foreslåtte endringene vil innebære at reglene for
regulering av inngangsverdi for grunnfondsbevis kompliseres noe.
Det antas likevel at endringene vil få begrensede administrative
og økonomiske konsekvenser.
Regjeringen antar at det i liten grad vil bli foretatt fondsemisjoner
i sparebanker dersom reglene for regulering av inngangsverdi ikke
endres. Det antas derfor at endringene vil få begrensede
provenyvirkninger.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.