Straffelovgivningen har ikke noe eget straffebud som retter seg
mot tortur. Men torturhandlinger rammes av mer generelle straffebud
om blant annet legemskrenkelser, frihetsberøvelse, tvang,
trusler og misbruk av offentlig myndighet. Slike straffebud ble da
også brukt overfor de personer som ved rettsoppgjøret
etter annen verdenskrig var tiltalt for torturhandlinger i Norge.
Norge har blitt kritisert av FNs torturkomité for ikke å ha
noe eget straffebud mot tortur som bygger på en torturdefinisjon
i samsvar med torturkonvensjonen artikkel 1.
I Norge har man til nå regnet det som tilstrekkelig i
forhold til torturkonvensjonen at straffeloven inneholder andre
straffebud som rammer tortur. Departementet understreket i høringsbrevet
at dette fortsatt er en akseptabel tolkning av forpliktelsen i torturkonvensjonen
og viste til at det er vanskelig å forestille seg torturhandlinger
som ikke ville være straffbare etter gjeldende rett. Men
departementet fremhevet at det bør tas hensyn til at FNs
torturkomité konsekvent har oppfordret de enkelte landene
til å ha egne straffebud mot tortur, som er i samsvar med
konvensjonens definisjon av tortur. Torturkomiteen har blant annet
pekt på at et eget straffebud gjør det enklere å dokumentere
omfanget av tortur statistisk.
Departementet ga uttrykk for at det internasjonalt vil være
uheldig om Norge ikke følger torturkomiteens anbefalinger.
Dette vil blant annet være et dårlig signal i
forhold til land hvor behovet er mer påtrengende for at
myndighetene markerer i klartekst at tortur er uakseptabelt. Departementet
tok på denne bakgrunnen opp spørsmålet
om et eget straffebud mot tortur bør innarbeides i den
nye straffeloven.
Et stort flertall av høringsinstansene støtter
forslaget om å innføre et eget straffebud mot
tortur.
Departementet fremmer derfor forslag om at det innføres
et straffebud mot tortur. Av hensyn til de gjentatte anbefalingene
fra torturkomiteen mener departementet at straffebudet bør
tas inn i dagens straffelov; man bør ikke vente til det
vedtas en ny straffelov. Arbeidet med ny straffelov er omfattende,
og det vil gå flere år før en ny lov
er vedtatt og kan settes i kraft.
Departementet ga i høringsbrevet uttrykk for at et eget
straffebud mot tortur bør utformes slik at det dekker torturkonvensjonen
artikkel 1.
Etter departementets syn kan formålet bak en torturbestemmelse
tilsi at påføring av skade bør omfattes
uavhengig av om den fornærmede samtidig blir påført
alvorlig smerte eller ikke, og uavhengig av om skaden er alvorlig
eller ikke. Departementet legger blant annet vekt på at
skader oftere enn smerter vil være livsvarige eller langvarige.
Departementet foreslår derfor at "skade" føyes
til som et selvstendig alternativ ved siden av "alvorlig fysisk
eller psykisk smerte".
I høringsbrevet ga departementet uttrykk for at det
ville være for snevert å definere offentlig tjenestemann
som en person som utfører offentlig myndighet på vegne
av stat eller kommune, som er Straffelovkommisjonens definisjon
av begrepet.
Etter å ha vurdert spørsmålet på nytt,
etter høringsrunden har departementet kommet til at det
beste likevel vil være å ta utgangspunkt i Straffelovkommisjonens
definisjon. Men i tillegg bør det tas inn et alternativ
som retter seg mot den som utfører tjeneste eller arbeid
som stat eller kommune i medhold av lov eller forskrift skal oppnevne
noen for å utføre eller helt eller delvis skal
betale for.
Departementet holder fast ved at det er tilstrekkelig å nevne
i motivene at handlingen, for å omfattes av torturdefinisjonen,
må skje i tilknytning til arbeidet eller tjenesten. Hvorvidt
handlingen skjer innenfor ordinær arbeidstid eller ikke,
bør derimot ikke være avgjørende.
Høringsbrevets utkast til annet ledd nr. 1 om tortur
pga. en persons trosbekjennelse, rase osv. beskytter i utgangspunktet
de samme grupper av personer som straffeloven § 135 a om
rasistiske ytringer mv. Men mens § 135 a bruker formuleringen
homofil legning, leveform eller orientering, bruker utkastet formuleringen
seksuelle legning.
Departementet ser ikke sterke grunner for å ha ulik
språkbruk i § 135 a og et straffebud mot tortur
på dette punktet. Hensynet til konsekvens tilsier derfor at
den samme formulering brukes i de to bestemmelsene.
I høringsbrevet foreslo departementet å straffebelegge
alle former for forsett og ikke bare hensikt, som er en kvalifisert
form for forsett. Begrunnelsen var at dette er best i samsvar med
Straffelovkommisjonens øvrige forslag. Når endringen
nå foreslås i den gjeldende straffelov, har ikke
dette argumentet den samme styrken. Etter departementets syn taler
likevel de beste grunner for å straffebelegge alle former
for forsett; ikke bare hensikt. Hensikt kan ofte være vanskeligere å bevise
enn andre former for forsett. Samtidig vil de aktuelle handlinger
begått med alminnelig forsett gjennomgående være
så straffverdige at det rettferdiggjør straffansvar
for alle former for forsett.
Straffelovkommisjonen foreslår at en ny straffelov skal
ha en generell medvirkningsbestemmelse. Utkastet i høringsbrevet
til straffebud om tortur hadde derfor ikke noe eget medvirkningstillegg.
Når departementet nå foreslår å ta
straffebudet inn i den gjeldende straffeloven, som ikke har noen
generell bestemmelse om medvirkning, bør straffebudet mot tortur
derimot ha et eget medvirkningstillegg.
Departementet foreslo i høringsbrevet at strafferammen
skulle være den samme som foreslått i Straffelovkommisjonens
utkast til straffebud mot forsettlig betydelig legemsskade, nemlig
fengsel i 15 år. Ingen av høringsinstansene har
hatt innvendinger. Departementet mener fortsatt at lengstestraffen
bør settes til 15 år også nå som
straffebudet foreslås tatt inn i den gjeldende straffeloven.
Straffebudet om tortur bør plasseres i straffeloven
kapittel 11 om forbrytelser i den offentlige tjeneste som § 117
a. En slik plassering vil gjøre at norske domstoler kan
dømme for tortur selv om handlingen er begått
i utlandet - uavhengig av om gjerningspersonen er norsk statsborger
eller ikke. Dette vil oppfylle torturkonvensjonen artikkel 5, som
krever at statene skal kunne pådømme torturhandlinger
begått i utlandet av utlendinger dersom utlendingen senere oppholder
seg i Norge og Norge ikke utleverer vedkommende til en annen stat.