Ansatte og andre som utfører arbeid for banker og forsikringsselskaper,
er blant dem som ikke alltid kan forklare seg for politiet selv
om de skulle ønske det. Disse gruppene er underlagt taushetsplikt
om kunders forhold etter lovene som regulerer deres virksomhet.
Taushetsplikten er også til hinder for å formidle
opplysninger til politiet på annen måte enn ved
forklaring, for eksempel ved utlevering av dokumenter eller annet
bevismateriale. Dersom det under etterforskningen av en straffesak
blir klart at et vitne ikke kan eller vil forklare seg for politiet,
må det - dersom politiet likevel ønsker å gjennomføre
avhøret - fremmes en begjæring om rettslig avhør.
Vitnet har møteplikt og som hovedregel også forklaringsplikt overfor
retten.
Utleveringsplikten følger vitneplikten som bestemmer
at retten kan pålegge utlevering av dokumenter eller andre
bevisgjenstander som antas å ha betydning som bevis, såfremt
besitteren plikter å vitne i saken. Bestemmelsene om taushetsplikt
for ansatte i finansinstitusjoner mv. kan derfor ikke begrunne en
nektelse av å utlevere dokumenter eller andre bevis som
retten har pålagt vitnet å utlevere.
Inndragningsutvalget foreslo i NOU 1996:21 en regel om at påtalemyndigheten
på visse vilkår og etter å ha innhentet
et generelt forhåndssamtykke fra retten, skulle kunne pålegge
ansatte i finansinstitusjoner mv. å gi politiet opplysninger
i saker om utvidet inndragning. Høringsinstansene var delt
i synet på Inndragningsutvalgets forslag.
Straffelovkommisjonen ga uttrykk for at forslaget om forklaringsplikt
overfor politiet var problematisk i et rettssikkerhetsmessig perspektiv.
Kommisjonen stilte seg likevel ikke helt avvisende til forslaget. Den
var enig i at forslaget i mange tilfeller kunne virke ressursbesparende,
men viste til at det samme kan anføres i forhold til all
etterforskning. Kommisjonen anbefalte derfor en vurdering av spørsmålet
om forklaringsplikt i en bredere sammenheng enn utvalget la opp
til.
Departementet ga uttrykk for at Inndragningsutvalgets forslag
hadde gode grunner for seg. Samtidig mente departementet, i likhet
med Straffelovkommisjonen, at det kunne virke tilfeldig å avgrense
en lovendring til saker om utvidet inndragning. Departementet tok
derfor til orde for at det mer generelt burde vurderes å åpne
for at påtalemyndigheten etter å ha innhentet
et generelt samtykke fra retten, skal kunne pålegge vitner å forklare
seg eller utlevere bevis. Etter departementets syn burde et slikt
forslag sendes på høring, før det eventuelt
ble fulgt opp videre.
Justiskomiteen kom i likhet med departementet til at det ikke
burde innføres en særregel som åpner for
pålegg om vitneplikt i inndragningssaker spesielt, og ga
uttrykk for at spørsmålet om vitneplikt burde drøftes
i en videre sammenheng, se Innst. O. nr. 50 (1998-1999).
Saken ble fulgt opp ved et høringsnotat som ble sendt
ut i desember 2000. Departementet opprettholdt her sitt standpunkt
om at det er lite hensiktsmessig at vitner som har plikt til å forklare
seg for retten, på grunn av taushetsplikten skal være
avskåret fra å gi opplysninger til politiet. Departementet
foreslo likevel en annen løsning på problemet
enn den Inndragningsutvalget hadde lagt opp til.
I høringsnotatet tok departementet utgangspunkt i revisorloven § 6-1
fjerde ledd. Bestemmelsens første punktum gjør
det klart at en revisor uten hinder av taushetsplikten, kan avgi
forklaring og overlevere dokumentasjon til politiet når
det er åpnet etterforskning i straffesak. Etter bestemmelsens
annet punktum er taushetsplikten heller ikke til hinder for at revisor
underretter politiet dersom det i forbindelse med revisjonsoppdrag
eller andre tjenester fremkommer forhold som gir grunn til mistanke
om at det er foretatt en straffbar handling. Departementets forslag gikk
ut på å innføre unntaksregler etter mønster
av revisorloven i bestemmelsene om taushetsplikt i forretningsbankloven,
sparebankloven, finansieringsvirksomhetsloven, forsikringsvirksomhetsloven
og verdipapirsentralloven (nå erstattet av verdipapirregisterloven).
De fleste høringsinstansene støtter forslagene
til lovendringer som departementet kom med i høringsnotatet.
Høringen har styrket departementet i synet på at det
er behov for lovendringer som gir personer som utfører
arbeid for banker, forsikringsselskaper og andre finansinstitusjoner
anledning til å bistå politiet med opplysninger,
uten at det er nødvendig med rettens medvirkning.
Det er først og fremst prosessøkonomiske årsaker som
tilsier at personer som utfører arbeid for finansinstitusjoner
mv., bør kunne videreformidle opplysninger til politiet,
uten hinder av taushetsplikten. Dagens ordning fremstår
etter departementets oppfatning som unødvendig ressurs-
og tidkrevende.
Selv om noen vitner trolig vil føle seg mer komfortable
med å avgi forklaring for retten, kan departementet ikke
se at det er betenkelig ut fra et rettssikkerhetsperspektiv å gi
politiet anledning til å gjennomføre avhør
av vitner med taushetsplikt etter banklovgivningen eller annen tilsvarende
særlovgivning, uten at det finner sted en slik begrenset
rettslig prøvelse som straffeprosessloven gir anvisning
på.
Departementet foreslår derfor at det innføres
en forklarings- og utleveringsplikt i forhold til politiet for ansatte
i finansinstitusjoner mv. Etter departementets forslag inntrer plikten
når det er åpnet etterforskning i straffesak og
ellers når sterke allmenne hensyn tilsier det.
Siden departementet nå går inn for å oppstille
en forklarings- og utleveringsplikt i forhold til politiet, bør
unntakene fra taushetsplikten for ansatte i finansinstitusjoner
mv. fremgå av straffeprosessloven, og ikke av særlovene
som taushetsplikten for de berørte personene utledes av.
Bakgrunnen er at reglene nå fremstår som klare
unntak fra hovedregelen i straffeprosessloven om at ingen plikter å forklare
seg for politiet.
Straffeprosessloven inneholder allerede en regel som et stykke
på vei tilgodeser politiets behov for rask innhenting av
dokumenter eller andre bevisgjenstander, herunder fra banker og
andre finansinstitusjoner. For å oppnå en utleveringsplikt
som fullt ut korresponderer med vitneplikten, foreslår
departementet likevel at § 210 tilføyes et nytt
tredje ledd, som gir påtalemyndigheten rett til å pålegge
ansatte i finansinstitusjoner mv. å utlevere dokumenter
eller andre ting som antas å ha betydning som bevis, og som
omfattes av forklaringsplikten for politiet.
Departementet foreslår at det oppstilles en regel om
forklarings- og utleveringsplikt også i andre saker enn
straffesaker, men at regelen begrenses slik at plikten bare inntrer
når sterke allmenne hensyn tilsier at opplysninger gis.
Med dette siktes det særlig til forsvinningssaker, hvor
det kan være grunn til å frykte at noe har tilstøtt
den savnede.