Tomtefesteloven § 15 omhandler regulering av festeavgift,
og det vises her til denne bestemmelsen.
Forslag om endring av tomtefesteloven § 15
ble sendt på høring i to omganger ved utsendelsen
av høringsnotatene 29. august 2001 og 5. juni
2003.
Det første høringsnotatets forslag om festeavgift gikk
i korthet ut på å gjøre konsumprisindeksen
til et ufravikelig øvre tak for oppjusteringer av festeavgiften.
Nærmere bestemt foreslo man at avgiftstaket skulle fastsettes
ved å ta utgangspunkt i festeavgiften på avtaletidspunktet,
og justere denne for utviklingen i konsumprisindeksen i tidsrommet
fra avtaletidspunktet og fram til det aktuelle justeringstidspunktet.
I høringsnotatet 5. juni 2003 oppsummerte Justisdepartementet
kompleksiteten i de hensyn som spiller inn ved vurderingen av endringer
i reglene om beregning av festeavgift. I tillegg framsatte departementet
flere alternative endringsforslag. Det sentrale spørsmålet
er om, og eventuelt i hvilken grad, bortfesteren bør kunne
gjøre gjeldende avtalebestemmelser om justering av festeavgiften
i henhold til tomteverdien eller andre indekser som gir en høyere
festeavgift enn en konsumprisjustering. Ved vurderingen av hvordan
reglene om festeavgift bør være, kommer en rekke
hensyn inn i bildet.
I høringsnotatet presenteres følgende forslag
til endringer av reglene i tomtefesteloven § 15
om regulering av festeavgift. Forslagene gjelder utelukkende endringer
i reglene for feste av bolig og fritidshus:
Alternativ 1 (konsumprisindeksen som
tak)
Alternativ 2 (konsumprisindeks som tak for festeavtaler
inngått 26. mai 1983 eller før)
Alternativ 3 (regulering etter konsumprisindeksens utvikling
bare siden siste justering av festeavgiften)
Alternativ 4 (konsumprisindeksen legges til grunn ved regulering
i alle festeforhold)
Alternativ 5 (avtalefrihet med beløpsmessig tak for
eldre festeavtaler)
Alternativ 6 (avtalefrihet med beløpsmessig tak helt
ut avhengig av festetomtens størrelse)
Alternativ 7 (avtalefrihet med beløpsmessig tak som
avhenger av tomtens størrelse)
Alternativ 8 (avtalefrihet med et annet beløpsmessig
tak enn i dag)
Alternativ 9 (avtalefrihet med beløpsmessig tak for
både eldre og nyere festeavtaler).
Det vises til proposisjonen for en nærmere beskrivelse
av de enkelte alternativene.
Det er en rekke ulike oppfatninger om de nevnte alternativene
blant høringsinstansene. Det vises også på dette
punkt til gjennomgangen i proposisjonen.
Departementet har vurdert om det bør gjeninnføres
ufravikelig konsumprisindeksregulering i avtaler om feste av tomt
til bolig- eller fritidshus. Det er flere hensyn som taler for dette.
Etter at prisreguleringen ble opphevet 1. januar 2002 har
mange festere fått en kraftig oppregulering av avgiften
uten å være økonomisk forberedt på det.
Selv om disse avtalene fra starten av har bygget på en
forutsetning om at festeavgiften kunne reguleres i samsvar med tomtens
markedsverdi, har den lange perioden med prisregulering ført til
at festerne har innrettet seg etter at avgiftsnivået skulle
følge prisstigningen ellers i samfunnet. Det avviket som
over tid har oppstått mellom prisregulerte festeavgifter
og verdistigningen i boligmarkedet, har ført til at oppreguleringen
som kunne foretas i enkelte festekontrakter etter 1. januar
2002, har gjort kraftige innhugg i mange familiers og ensliges husholdningsbudsjett.
Denne prisutviklingen har man også hatt i utleiemarkedet,
men her har stigningen vært jevnere, og en forskjell på boligfeste
og det ordinære leiemarkedet er at festeren har oppført
huset for egne midler.
Det som i første rekke taler imot ufravikelig konsumprisindeksregulering,
er hensynet til kontraktsfriheten. Inngrepet vil være mest
merkbart for eldre avtaler med tomteverdiklausuler dersom festeavgiften
bare skal kunne reguleres i samsvar med endringene i pengeverdien
siden avtalen ble inngått. I de fleste kontrakter med tomteverdiklausuler
som har blitt regulert etter at tomtefesteloven trådte
i kraft 1. januar 2002, vil et lovforslag som nevnt innebære en
nedregulering av festeavgiften, omtrent tilbake til det prisregulerte
nivået før 1. januar 2002. En nedregulering
ville utvilsomt være et merkbart inngrep for de bortfesterne
som allerede har oppjustert festeavgiften etter tomteverdiutviklingen
og innrettet seg etter dette. Det må også tas
i betraktning at tomtefesteloven § 15 har gitt
flere bortfestere mulighet til økt avkastning på eiendommer
som i en årrekke har gitt svært lave inntekter
gjennom prisregulerte festeavgifter. Departementet nevner også at
undersøkelsen som ble gjennomført i 2003, viser
at det gjennomsnittlige festeavgiftsnivået, også for
avgifter som er regulert etter 1. januar 2002, samsvarer
med det som ble forutsatt da § 15 ble endret i
2000. Departementet vil derfor ikke gå inn for at det innføres
ufravikelig konsumprisindeksregulering for eldre festeavtaler med
utgangspunkt i festeavgiften da avtalen ble inngått.
Samtidig viser evalueringen av tomtefesteloven § 15
at tomteverdiklausuler ofte kan være konfliktskapende,
og de kan slå ut på måter som partene
nok ikke hadde tenkt på ved kontraktsinngåelsen.
Etter tomtefestelovens ikrafttredelse har det oppstått
en rekke tvister om tolkning av reguleringsbestemmelser i festeavtaler.
Noe av problemet ser ut til å ligge i at mange avtaler
er utformet uten at partene har hatt en bevisst oppfatning om at
eiendomsprisene kunne stige så mye som de har gjort de
siste tiårene, og hvilke konsekvenser dette skulle få for
regulering av festeavgiften. Særlig i eldre festekontrakter
med uprofesjonelle aktører på begge sider framstår
ordlyden i avtalen ofte som tilfeldig og upresis, og lite egnet
for å gi svar på spørsmål partene
ikke tenkte på da avtalen ble inngått. Denne type
saker kan man naturligvis overlate til domstolene å løse,
men samfunnsøkonomisk framstår det som uheldig
at det brukes mye ressurser på slike saker, både
i form av utgifter til rettshjelp for de impliserte og arbeidsmengde
i domstolene. Siden sakene gjelder et tungtveiende gode som festerens
bolig- eller fritidshus, kan vesentlig usikkerhet også gi
uønskede personlige belastninger.
Alternativ 3 i høringsnotatet (regulering etter konsumprisindeksens
utvikling bare siden siste justering av festeavgiften) ivaretar
etter departementets oppfatning hensynet til forutberegnelighet
og hensynet til å unngå tvister i festeforhold.
Som mange høringsinstanser har pekt på, har forslaget
den ulempen at det slår tilfeldig ut, avhengig av om festeavgiften har
blitt regulert eller ikke før ufravikelig konsumprisindeksregulering
slår inn. I avtaler med tomteverdiklausuler, ville de festere
som har fått avgiften oppregulert før lovendringen,
oppleve det som urettferdig og tilfeldig at festeavgiften er oppregulert
før ufravikelig konsumprisindeksregulering trer i kraft, mens
de bortfestere som ikke har fått oppregulert avgiften før
lovendringen, ville oppleve det som urettferdig og tilfeldig at
de ikke kan benytte seg av tomteverdiklausulen i avtalen. Slike
tilfeldige utslag kan man imidlertid unngå med en regel
som gir bortfesteren rett til å oppregulere festeavgiften én
gang etter avtalen og med de begrensninger som i dag følger
av § 15, før ufravikelig konsumprisindeksregulering slår
inn. På denne måten løftes festeavgiftene
i løpet av en overgangsperiode ved en engangsoperasjon opp
på et høyere nivå enn det nivået
som etablerte seg under de eldre prisreguleringene som ble opphevet ved
tomtefestelovens ikrafttredelse 1. januar 2002. For nye
festeavtaler vil det fortsatt være adgang til å avtale
en festeavgift som avspeiler eiendommens verdi og avkastning, men
ved senere reguleringer må partene holde seg til konsumprisindeksen.
En slik regel respekterer for eldre avtaler i noen grad hensynet
til det som er avtalt, samtidig som man på sikt får et
enhetlig system med regulering etter konsumprisindeksen. Dette må antas å bidra
til færre tvister, og heller ikke gi grunnlag for overraskende
og kraftige oppreguleringer av festeavgiften.
Departementet foreslår etter dette en løsning
som her nevnt for festekontrakter som gjelder tomt til bolighus
og fritidshus. Hovedregelen i forslaget er regulering i samsvar
med pengeverdiendringene. Men for eldre avtaler foreslås
at det skal kunne skje et engangsløft av avgiften der avtalte
reguleringsklausuler vektlegges. All senere regulering etter engangsløftet skal
skje i samsvar med pengeverdiendringen siden siste regulering skjedde.
Denne løsningen bøter imidlertid ikke på det
faktum at festeavgiften har blitt og vil bli høy i enkelte festeavtaler
som allerede har klausuler om regulering etter tomteverdiutviklingen.
Dette må ses i sammenheng med at departementet foreslår
en utvidelse og forenkling av reglene om innløsning. Innløsningssummen
er foreslått beregnet ved en multiplisering av festeavgiften,
og en avveining av hensyn på fester- og bortfestersiden
tilsier etter departementets vurdering at det ikke bør
gripes inn i bestemmelser om regulering av festeavgift i eksisterende
festeavtaler i større grad enn dette forslaget innebærer.
Beløpsgrensen på 9 000 kroner pr.
dekar har ført til at det overfor enkelte festere med store
tomter har blitt foretatt, eller kan foretas, en beløpsmessig
betydelig oppregulering av festeavgiften, forutsatt at markedsverdien
gir grunnlag for dette. Departementet har på denne bakgrunn
vurdert om det bør foreslås en nedtrapping av
beløpsgrensen på kr 9 000 pr.
dekar, som beskrevet i alternativ 7 i høringsnotatet 5. juni 2003.
Departementet har imidlertid kommet til at en slik regel ville få visse
uheldige utslag, og vil ikke fremme dette forslaget.
Flere høringsinstanser har pekt på at avgiftstaket på 9 000
kroner pr. dekar i tomtefesteloven § 15 annet
ledd ikke har virket som en begrensning på avgiftsøkninger
i pressområder, men snarere som en prisdrivende norm for
festeavgiftens størrelse uten hensyn til markedsmessige
faktorer. Departementet presiserer at det bare vil være
i de områdene og for de enkelttomtene hvor markedsforholdene
faktisk tilsier en festeavgift over 9 000 kroner pr. dekar
at avgiftstaket kommer inn. Flere høringsinstanser på bortfestersiden
har pekt på at det antakelig bare er i noen få festeforhold
det vil være aktuelt å nærme seg 9 000
kroner pr. dekar. Poenget med avgiftstaket er å angi en
maksimalgrense for lovlig avgift pr. dekar i kontrakter som har
uttrykkelig hjemmel for å regulere avgiften på annen
måte enn etter konsumprisindeksen, normalt etter tomteverdien,
og som ligger i et markedssegment som tilsier festeavgift på dette
nivået.
Tomteverdiklausuler tolkes normalt slik at regulering av festeavgiften
skal ta utgangspunkt i verdien av råtomten. Når
det gjelder større tomter oppstår enkelte særlige
spørsmål som etter forholdene kan få stor
betydning for verdifastsettelsen av tomtens verdi. Hvis man tenker
seg en tomt på ti dekar med én hytte på,
vil det ha stor betydning for takseringen om man skal beregne omsetningsverdien
for hele tomten under ett med adgang til å oppføre én
hytte, eller om man i tilfeller der offentlige arealdisponeringsplaner åpner
for videre utbygging, f.eks. beregner omsetningsverdien av ti tomter
på ett dekar som hver kan bebygges med hver sin hytte.
Legges sistnevnte tolkning av en reguleringsklausul til grunn, vil
det normalt resultere i en festeavgift som er langt høyere
enn om førstnevnte tolkning legges til grunn. Departementet
har registrert at festeavgiften har blitt svært høy
i enkelte festeforhold med tomteverdiklausul og store tomter. Det
er også på denne bakgrunn Stortinget har bedt
regjeringen om å utrede et lovforslag om at fester på visse
vilkår kan frasi seg deler av festet tomt. Departementet
vil ikke foreslå at det lovfestes en slik adgang for fester
til å be om å få skilt ut deler av festetomten.
Departementet har i stedet foreslått en tilføyelse
i § 15 som setter visse materielle skranker for
hvordan reguleringsklausuler som tar utgangspunkt i råtomtverdien,
kan anvendes. Denne bestemmelsen er tatt inn i lovforslaget § 15
annet ledd nr. 3, jf. nr. 4, som skal gjelde ved første
regulering etter 1. januar 2002, før ufravikelig
konsumprisindeksregulering trer inn.
Lovforslaget får anvendelse på de kontraktene der
festeavgiften etter en tolkning av reguleringsbestemmelsen skal
baseres på festetomtens råtomtverdi. Etter forslaget
skal verdien på tomten i disse tilfellene ikke settes høyere
enn det tomten kan selges for om det kun er tillatt å oppføre
det eller de husene som festeren har på tomten. Festetomten
skal ses samlet som én tomt, slik at verdsettelsen ikke
kan skje etter en vurdering av hvilken verdi det bortfestede arealet representerer
dersom grunneieren hadde kunnet dele opp tomten i mange mindre festetomter
og selge hver enkelt for oppføring av hytte eller hus.
Bestemmelsen vil således særlig etter omstendighetene
gi en mer rimelig taksering av store tomter med bare ett bolig-
eller fritidshus, hvor ekstraarealet utover den del av tomten som
bebyggelsen er lokalisert til får en betydelig lavere verdi.
Departementet mener at denne regelen vil bidra til en viss avklaring
av hvordan råtomtverdien skal beregnes i en del festeavtaler,
og samtidig sette visse begrensninger i adgangen til å oppregulere
festeavgiften etter råtomtverdien. Når grunneieren
har valgt å feste bort en stor tomt, er det etter departementets
oppfatning rimelig at råtomtverdien baseres på dette.
De store festetomtene finnes særlig i de eldre festeavtalene,
som er inngått på et tidspunkt da festetomten
gjerne var utmark som ikke representerte noen stor verdi for grunneieren.
I disse tilfellene vil ikke den bestemmelsen departementet foreslår
innebære et vesentlig brudd - om noe i det hele tatt -
med partenes forutsetninger på avtaletidspunktet.
Dersom det blir skjønn fordi partene er uenige om ny
festeavgift, bør dette gå som lensmannsskjønn.
For å redusere saksomkostningene foreslår departementet
at det ikke skal være mer enn to skjønnsmenn,
også når skjønnet holdes som rettslig skjønn
eller overskjønn. Det vil være uheldig om saksomkostningene
som hovedregel skal belastes bare den ene parten (festeren). Spørsmålet
om dekning av saksomkostninger bør derfor avgjøres
etter skjønnsprosessloven § 43, som viser
til tvistemålslovens alminnelige regler om sakskostnader.
Departementet vil eventuelt senere vurdere om det bør foreslås
ytterligere endringer i reglene om dette for å sikre at
tvister etter §§ 15 og 37 i lovutkastet
blir behandlet på enkleste og billigste måte.
For så vidt gjelder forholdet til Grunnloven, viser departementet
til det som er sagt i Ot.prp. nr. 29 (1999-2000) i forbindelse med
endringen av § 15 i 2000.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet har med bekymring registrert at flere festere
i avtaleforhold med såkalt "tomteverdiklausul" fikk en
kraftig oppregulering av festeavgiften etter at prisreguleringen
ble opphevet 1. januar 2002. Flertallet vil
understreke at tomtefesteloven ikke aksepterer at det kreves en
festeavgift som er urimelig høy sett i forhold til det
som vanligvis blir betalt i området ved inngåelse
av nye festeavtaler på tilsvarende vilkår.
Det er like fullt viktig for komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti å fremheve
at flertallet av festekontraktene inneholder avtale om avgiftsregulering
iht. endringer i pengeverdien. Disse medlemmer har
merket seg at ca. 70 pst. av de som fester tomt til boligformål har
en årlig festeavgift på under kr 3 000.
Det samme gjelder for i overkant av 75 pst. av dem som fester tomt
til fritidsbolig. Endringen i tomtefesteloven § 15
som trådte i kraft 1. januar 2002 kan på denne bakgrunn
ikke sies å ha slått urimelig ut for flertallet av
festerne.
Disse medlemmer vil fremheve at tomtefesteloven § 15
har gitt flere bortfestere mulighet til økt avkastning
på eiendommer som i årtier har gitt lavere avkastning
enn avtalt på grunn av prisregulerte festeavgifter. Disse
medlemmer vil i denne forbindelse igjen påpeke
at tomtefesteloven § 11 begrenser den avgiftsøkning
som kan kreves med hjemmel i § 15. Det samme kan
festeavtalen gjøre dersom partene utvilsomt har avtalt
at festeavgiften ikke skal endres eller dersom det er avtalt en
lavere regulering enn det som følger av endringer i pengeverdien. Disse
medlemmer vil også fremheve at reglene for regulering
av festeavgiften må sees i sammenheng med at man ønsker å gi
festerne en rett til innløsning på nærmere
angitte vilkår, jf. mer om dette nedenfor.
Hensynet til forutsigbarhet, innrettelse, tilknytning og konfliktforebygging
tilsier etter disse medlemmers mening at festeavgiftene,
også der det er avtalt rett til å regulere til
et høyere beløp enn det som følger av
endringer i pengeverdien, for fremtiden bør reguleres etter
utviklingen i pengeverdien.
Disse medlemmer har merket seg at departementet
i forslag til ny § 15 annet ledd nr. 3 fastsetter at
dagens utnyttelsesgrad skal legges til grunn ved fastsetting av
festeavgift, og ikke tomtens tenkte utnyttelsesgrad. Dette vil gjøre
situasjonen lettere for dem som fester større tomter og
tar hensyn til at en regel om rett for fester til å kreve
fradeling av tomt er vanskelig å praktisere.
Disse medlemmer viser til at spørsmålet
om hvordan reglene om regulering av festeavgift skal utformes er
et politisk spørsmål. Grunnloven tillater at lovgiver
kan fastsette regler for avgiftsregulering som synes mest hensiktsmessig.
Man er her på et område der det i mange år
har forekommet ulike offentligrettslige prisreguleringer. Den foreslåtte
endringen i tomtefesteloven § 15 strider etter komiteens oppfatning
ikke mot Grunnloven § 97, og vil heller ikke danne
grunnlag for krav om erstatning etter Grunnloven § 105.
Disse medlemmer har for øvrig ingen merknader
til departementets forslag til endringer i tomtefesteloven § 15,
og støtter forslaget.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti er glad for at Regjeringen nå i
det minste foreslår innført prisregulering igjen,
og dette viser at vedtaket om å oppheve denne i 2001 var
feil. Disse medlemmer mener markedspristenkingen
som nå råder er svært forvirrende. En
festetomt er ingen ubebygd råtomt, men et stykke land som
er klausulert opp til 99 pst. En annen person enn eieren har nemlig
disposisjonsrett som om det var hans egen. En sammenligning med
markedspris for råtomter i området er av den grunn
problematisk. Etter disse medlemmers syn bør
det derfor kun være adgang til å regulere tomtefesteleien
etter konsumprisindeks, og det bør ikke gis adgang til
en oppregulering etter markedspris slik Regjeringen foreslår. Disse
medlemmer mener de som siden 2001 har fått oppregulert
sine leier, bør få ny adgang til omregulering.
Disse medlemmer fremmer derfor slikt forslag til
lovendring for opp- og omregulering av festeleie for hus og hytter:
"I lov 20. desember 1996 nr. 106 om tomtefeste gjøres
følgende endring:
§ 15 skal lyde:
Regulering av festeavgift
Ved feste av tomt til bustadhus og fritidshus kan kvar
av partane krevje at festeavgifta blir regulert i samsvar med endringa
i pengeverdien sidan festeavtala vart inngått. Har partane
tvillaust avtalt at festeavgifta skal stå uendra, eller
har dei avtalt ei lågare regulering enn det som følgjer
av endringa i pengeverdien, gjeld denne avtala istaden. Har festeavgifta vorte
regulert 1. januar 2002 eller seinare, kan festaren krevje
ny regulering i samsvar med fyrste punktum innan 1. januar
2006.
For andre festehøve enn tomt til bustadhus og
fritidshus kan kvar av partane krevje den avtalte festeavgifta regulert
i samsvar med endringa i pengeverdien i tida sidan festeavtala vart
inngått, om dei ikkje tvillaust har avtalt at festeavgifta
skal stå uendra eller dei har avtalt regulering på anna
måte.
Vert partane ikkje samde om ny festeavgift og dei ikkje
har avtalt eller vert samde om annan avgjerdsmåte, høyrer
avgjerda under skjønn.
Avgiftsregulering kan skje kvart tiande år, om ikkje
anna er avtalt. Avtala kan likevel ikkje fastsetje at reguleringa
skal skje oftare enn kvart år.
Når avgiftsregulering er avhengig av at ein av partane
krev det, kan kravet berre gjelde framtidige terminer.
Når ei festeavgift etter lov eller avtale skal
bli regulert i samsvar med endringa i pengeverdien, skal reguleringa
skje i samsvar med utviklinga i (den berekna) konsumprisindeksen
frå Statistisk sentralbyrå. Ved regulering sidan
festeavtala vart inngått i festehøve frå før
1865, skal ein regulere festeavgifta ut frå utviklinga
i konsumprisindeksen frå 1865."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at de store endringene i festeavgiftene har sin bakgrunn i at
festeavtaler har vært prisregulert i flere tiår
og at avtalen i flere tilfeller da var satt ut av kraft. Situasjonen
før justeringen av tomtefesteloven var, som følge
av denne prisreguleringen, at flere festere hadde en urimelig lav
festeavgift. Når en så skal foreta en justering
som er mer i samsvar med avtalene, vil det naturligvis kunne oppleves
som store utslag for enkelte.
Disse medlemmer har merket seg at enkelte boligeiere
har fått endret sin festeavgift slik at de nå anser
seg for å ha problemer med å beholde egen bolig.
Selv om Regjeringens evaluering av de nye reglene viser at det kun
er et lite mindretall som har fått store utslag, vil det
være viktig for de personene som dette berører
konkret. Behovet for å kunne bo er av avgjørende
betydning for mennesker. Uavhengig av festeavtalenes innhold må det
kunne gis rom for løsninger som sikrer vanlige husstander
muligheten til å bo, dette også med tiltak utenfor
selve tomtefesteinstituttet. Disse medlemmer vil
i den sammenheng vise til blant annet reglene om tilskudd for å klare
sine boutgifter. Disse medlemmer mener en bør
se på muligheten for å likebehandle leie av bolig med
leie av tomt når det gjelder eventuell behovsprøving
av hjelp.
"Stortinget ber Regjeringen vurdere alternative tiltak som kan
avhjelpe situasjonen for de som har fått så store
utslag av endringene i festeavgiften at de har problemer med å beholde
egen bolig."
Disse medlemmer vil videre påpeke at
den såkalte festeavgiften i realiteten er en tomteleie
og ikke en avgift i ordets vanlige forstand. Dette er et vederlag
til grunneier for å disponere en annens eiendom og ikke
noe som tilfaller staten som en skatt eller avgift. Disse
medlemmer ser et behov for å klare opp i denne
terminologien. Dette gjøres best ved at en endrer lovens
betegnelse festeavgift til tomteleie. På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gå gjennom lovverket og
fremme de nødvendige forslag slik at ordet "festeavgift"
kan erstattes med ordet "tomteleie" i alle bestemmelser."