Deltakerloven fastsetter i § 4 at et fartøy
ikke kan nyttes til ervervsmessig fiske uten at det er gitt ervervstillatelse.
Tillatelsen kan gis til fysisk eller juridisk person, og et hovedkrav
for å kunne få tillatelse er at vedkommende har
drevet ervervsmessig fiske eller fangst på eller med norsk
fartøy i minst tre av de siste fem årene, jf. § 6.
For selskap eller sammenslutning gjelder at ervervstillatelse bare
kan gis dersom personer som oppfyller dette aktivitetskravet, innehar
mer enn 50 pst. av eierinteressene og faktisk har tilsvarende kontroll
over virksomheten, jf. § 6 annet ledd. I visse
tilfeller kan det gis dispensasjon fra dette 50 pst.-kravet, jf.
tredje ledd.
For å unngå at aktivitetskravet blir omgått
etter at tillatelsen er gitt, er det gitt følgende bestemmelse
i lovens § 9:
"Aksje eller part i selskap eller sammenslutning som eier
merkeregistrert fartøy, må ikke overdras til annen
eier uten at departementet på forhånd har gitt tillatelse
til endring i eiersammensetningen."
Det har vært reist kritikk mot denne bestemmelsen og
saksbehandlingsrutinene i tilknytning til bestemmelsen. Eierskapsutvalget
ble derfor bedt om å vurdere muligheten for å etablere
mer smidige løsninger.
Fiskeridepartementet sendte den 30. juni 2003 Eierskapsutvalgets
forslag på høring, med høringsfrist 15. september
2003.
Departementet foreslo i høringsnotatet følgende som
en midlertidig ordning, inntil det er tatt stilling til Eierskapsutvalgets
forslag og disse eventuelt er gjennomført:
1. Eierendringer som ikke medfører
at det reelt kommer inn nye eierinteresser til vedkommende fiskefartøy,
foreslås heretter bare underlagt en meldeplikt. Det siktes
her til tilfeller som nevnt i foregående avsnitt, hvor
det gjennomføres formelle endringer i selskapsstruktur
e.l. som verken innebærer at det kommer inn nye personer som
indirekte eiere av fartøy eller at fordelingen av eierandelene
mellom flere personer som indirekte eier fartøy sammen,
blir endret.
2. Eierendringer som medfører reelle endringer
i eierinteressene til vedkommende fiskefartøy, men hvor
endringene berører en andel på mindre enn 20 pst.
av aksjene eller partene i selskapet eller sammenslutningen, foreslås
heretter bare underlagt en meldeplikt.
3. Andre endringer skal fortsatt være underlagt
søknadsplikt og behandles etter gjeldende rutiner.
Det må presiseres at en tillatelse etter deltakerloven § 4,
jf. § 15, er gitt "fartøyets eier for
ett bestemt fartøy". "Fartøyets eier" kan være
en fysisk eller en juridisk person. Det innebærer at det
direkte eierskapet til et fartøy ikke kan flyttes fra ett
selskap til et annet, uten at det blir utstedt nye tillatelser.
Slike saker kan derfor ikke behandles etter et meldingssystem basert
på at stilltiende samtykke er å betrakte som tillatelse
fra myndighetene. Det ble bedt om høringsinstansenes synspunkter
på en slik ordning, i tillegg til synspunkter på Eierskapsutvalgets
forslag.
Fiskeridirektoratet er positiv til forenkling av regelverket.
Direktoratet har likevel reist en del spørsmål
knyttet til mulighetene for å gjennomføre den nødvendige
kontroll med eierforholdene i fiskeflåten, dersom forslagene
fra høringsnotatet gjennomføres. Kontrollbehovet
er særlig knyttet til spørsmålet om hvem
som reelt eier og utøver eierbeføyelser over fiskefartøy,
og dette knytter seg opp til både prinsippet om en fiskereid
flåte og til det å ivareta distriktspolitiske
hensyn. Direktoratet setter også spørsmålstegn
ved om Eierskapsutvalgets forslag til nye regler i særlig
grad vil være ressursbesparende for forvaltningen, idet
meldinger vil måtte underlegges kontroll samt at det vil
kreve mye tid å veilede næringen. Direktoratet
påpeker også at en meldingsordning kan være
mer komplisert enn nåværende ordning ved at en
eierendring i selskap kan være meldepliktig i forhold til
ett fartøy (minoritetsinteresser) og søknadspliktig
i forhold til et annet fartøy, og således kreve behandling
etter to ulike spor. Disse innvendingene gjelder også forslaget
om en midlertidig ordning, slik dette ble skissert i høringsnotatet,
og reduserer effektiviseringsgevinsten både for næring
og for forvaltning. Det påpekes også at det kan
oppstå vanskelige spørsmål, dersom en
eierendring medfører at vilkår for å delta
i visse fiskerier ikke lenger er oppfylt.
Fiskeridirektoratet konkluderer på denne bakgrunn med
følgende:
"Ved å beholde plikten til å søke
på forhånd, vil næringsutøverne
få en tilbakemelding fra fiskeriforvaltningen om hvilke
virkninger en omsøkt eierendring vil kunne ha for adgangen
til å delta i fiske eller for konsesjonene for de enkelte
fartøy før de velger å gjennomføre
endringen. Fartøyenes driftsgrunnlag vil være
av avgjørende betydning for de vurderinger som selskapene
må foreta før eierendring gjennomføres.
Etter Fiskeridirektoratet sin vurdering vil dette være
en klar fordel, både for næring og for forvaltning
blant annet i forhold til forutberegnlighet."
Norges Kystfiskarlag går mot forslagene. Når
det gjelder departementets forslag til en midlertidig ordning, anser
Kystfiskarlaget at en slik ordning vil "være direkte i
strid med lovens ordlyd og uttalelser i motivene til loven". Kystfiskarlaget
mener derfor at man ikke har hjemmel for å innføre
en slik ordning.
Departementet er enig i de hensyn som Eierskapsutvalget pekte
på som bakgrunn for sitt forslag om å innføre
en meldingsordning, jf. kapittel 4.2 i proposisjonen. Videre viser
høringsuttalelsene generelt oppslutning omkring prinsippet
om å innføre en meldingsordning til erstatning
for dagens krav om forhåndsgodkjenning av alle eierendringer.
Det foreslås derfor endringer i § 9 i
samsvar med dette.
Departementet har imidlertid kommet til at meldingsordningen
bør innføres gradvis for ulike typetilfeller,
etter en vurdering både av i hvilken grad en meldingsordning
vil innebære en forenkling for næringen, det faktiske
kontrollbehovet i ulike typetilfeller og tilgjengelige saksbehandlingsressurser
til oppfølging ved stikkprøvekontroller. En slik
skrittvis innføring gir mulighet for å sikre at
de hensyn loven skal ivareta, fortsatt blir ivaretatt. Departementet
har derfor valgt å omarbeide Eierskapsutvalgets forslag til
lovbestemmelse, og foreslår å videreføre
hovedregelen om at aksje eller part i foretak som eier merkeregistrert
fartøy, ikke kan overdras til ny eier uten at eierendring
er godkjent på forhånd. I tillegg foreslås imidlertid
en hjemmel for å innføre en meldingsordning ved
forskrift.
Det er vurdert om det kan være grunn til å åpne for
at alle eierendringer kan gjennomføres før tillatelsen
er gitt, men da på vedkommendes eget ansvar slik at eierendringen
måtte reverseres dersom den ikke ble godkjent. Praktisk
erfaring fra tilfeller hvor eierendringer har vært gjennomført
i strid med regelverket, viser imidlertid at det vil være
vanskelig å få dette til i praksis. Kravet om
godkjennelse, enten gjennom søknad eller gjennom en meldingsordning,
gjelder ikke bare det fartøyeiende foretaket. Kravet gjelder
også bakenforliggende foretak, og i prinsippet helt til
personnivå. Bakgrunnen for dette er at man ikke ville kunne
sikre at de ulike vilkår som måtte være
stilt reelt fortsatt er oppfylt, dersom man ikke stiller krav om
godkjennelse av eierendringer i bakenforliggende foretak.
Fiskerimyndighetene bør her ha et visst rom for konkret å avgjøre
hvorvidt det skal kreves godkjennelse av eierendringer i de ulike
foretakene.