Aksjebasert betaling, slik som tildeling av opsjoner på egne
aksjer, utgjør en aktuell utvanning av aksjonærenes
eierandeler i selskapet. Etter departementets syn er det derfor
vesentlig at verdien av opsjoner mv. kostnadsføres for
at regnskapet skal gi tilstrekkelig og relevant informasjon til
eksisterende og potensielle eiere. Departementet mener at den varierende praksisen
en har hatt når det gjelder regnskapsføring av
aksjebasert betaling, tilsier at kravet om at aksjebasert betaling
skal regnskapsføres til virkelig verdi presiseres særskilt
i regnskapsloven. Departementet legger vekt på at praksis
med unnlatt eller utsatt kostnadsføring har kunnet gi vesentlig
mangelfull regnskapsinformasjon. Lovfesting vil understreke at forbruket
av arbeid og tjenester som godtgjøres med aksjebasert betaling,
er kostnader for den regnskapspliktige. Det er en forutsetning at
disse kostnadene skal regnskapsføres i den periode de påløper.
Departementet utelukker ikke med dette tilpasninger med kostnadsføring
på tidspunktet for utstedelse.
Beregning av virkelig verdi av aksjebasert betaling kan være
komplisert å utføre. Det vil oftest være nødvendig å benytte
særskilte verdsettelsesmodeller. Regnskapslovtvalget foreslår
derfor å fastsette at små foretak kan unnlate å kostnadsføre
aksjebasert avlønning. Dette omfatter den i praksis viktigste
anvendelsen av aksjebasert betaling, bl.a. opsjoner til ansatte. Aksjebasert
betaling for andre ytelser enn arbeid i tjeneste for den regnskapspliktige
omfattes imidlertid ikke. Kredittilsynet har i høringen
anført at også små foretak som velger
sofistikerte avlønningsmodeller bør forutsettes å kunne
beregne verdien av ytelsene og dermed ikke bør unntas fra
kravet. Departementet legger størst vekt på forenklingshensynet
og går ut fra dette inn for utvalgets forslag om at små foretak kan
unnlate å kostnadsføre aksjebasert avlønning.
Krav om og prinsipper for regnskapsføring av aksjebasert
betaling er fastsatt i den internasjonale regnskapsstandarden IFRS
2 (se pkt. 6.3). Denne standarden vil, gjennom forslaget i proposisjonen
her til innlemmelse av IFRS-forordningen i regnskapsloven, få direkte
anvendelse for børsnoterte foretaks konsernregnskaper fra
2005. Departementet legger vekt på at denne standarden
også bør danne utgangspunkt for regnskapsføring
av aksjebasert betaling i samsvar med norsk god regnskapsskikk.
Departementet mener i likhet med utvalget at det bør utarbeides
en norsk regnskapsstandard som vil sikre enhetlig regnskapsføring
av aksjebasert betaling i samsvar med transaksjonsprinsippet. En
slik standard bør bygge på IFRS 2.
IFRS 2 krever omfattende noteopplysninger om aksjebasert betaling.
Departementet mener det bør fastsettes overordnede minimumskrav
til noteopplysninger om aksjebasert betaling i regnskapsloven innen
rammen av IFRS 2. En norsk regnskapsstandard om aksjebasert betaling
kan utdype opplysningskravene.
Departementet foreslår etter dette en egen bestemmelse
om at aksjebasert betaling skal regnskapsføres til virkelig
verdi. Departementet foreslår at bestemmelsen ikke skal
gjelde for små foretak.
Departementet foreslår at det skal redegjøres
for bruken av aksjebasert betaling i notene til årsregnskapet.
Det skal opplyses om kostnadsført aksjebasert betaling
minst spesifisert på de aktuelle postene i resultatregnskapet.
Det skal opplyses hvordan kostnadene er beregnet, herunder de forutsetningene
som er lagt til grunn for beregningen. Det foreslås at
kravene om redegjørelse og opplysninger om forutsetningene
for beregningene ikke skal omfatte små foretak.
Det vises til lovforslaget del I (regnskapsloven) nye §§ 5-9a
og 7-11a.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.