Til Odelstinget
Justisdepartementet legger i proposisjonen frem forslag til to
lover.
For det første fremmes forslag til lov om oppløsning
av stamhuset Ekeberg, slik at fideikommisskapitalen blir stamhusbesitterens
frie eiendom.
For det annet fremmes forslag til lov om endringer i domstolloven
og enkelte andre lover. Det foreslås at det i domstolloven
inntas en hjemmel for en begrenset prøveordning med bruk
av videokonferanseteknikk og annen fjernmøteteknologi i
nærmere utvalgte pilotdomstoler. I saker som faller inn
under prøveordningen vil pilotdomstolene kunne gå lenger i å benytte
videokonferanseutstyr til fjernmøter og fjernavhør
enn det er adgang til etter dagens regler. Prøveordningen
skal danne grunnlag for å vurdere fordeler og ulemper med
bruk av videokonferanseteknikk i både sivile saker og straffesaker.
Det foreslås videre en endring i straffeprosessloven
som innebærer at oppgaven med antakelse av advokater til
de offentlige verv som faste forsvarere overføres fra Justisdepartementet
til Domstoladministrasjonen.
Endringsloven inneholder også et forslag til endring
i voldsoffererstatningsloven. Det foreslås at saker som
er til klagebehandling hos Erstatningsnemnda for voldsofre, og som
ikke byr på vesentlige tvilsspørsmål,
kan avgjøres av nemndas leder alene, og at nemnda i slike
saker også kan delegere vedtaksmyndighet til Justissekretariatene.
Det foreslås videre en endring i dekningsloven kapittel
3, slik at de oppgavene som i dag tilligger fylkesmannen overføres
til Stiftelsestilsynet.
Det foreslås også endringer i panteloven og tvangsfullbyrdelsesloven
mv. som følge av omlegging av leierett til borett til aksjeleiligheter.
Dessuten foreslås endringer i rettshjelpsloven. Det
er vedtatt endringer i rettshjelpsloven, som i hovedtrekk tar sikte
på å forenkle regelverket og gjøre det
mer forutberegnelig for brukerne. Loven trer i kraft 1. januar
2006. I tidsrommet før lovens ikrafttredelse har Stortinget
vedtatt forskjellige endringer i rettshjelpsloven slik den lyder
i dag. For å bringe endringsloven i samsvar med gjeldende
rett, er det behov for en videreføring av disse endringene.
Endringene er således kun av formell art, de vil ikke ha
nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser,
og det vises derfor til merknadene til de enkelte bestemmelsene
i proposisjonen. Det samme gjelder et forslag om opphevelse av en
endring i domstolloven § 33 a, forslag om to endringer
i politiloven, samt rettelser av enkelte feil i panteloven, stiftelsesloven,
bustadbyggjelagslova, burettslagslova, straffeloven og straffeprosessloven.
Stamhus reguleres i første rekke av stamhusloven av
1888 (stamhusforskriften av 1896). Reglene innebærer bl.a.
en begrensning av rådigheten over stamhuskapitalen og stiller
krav om godkjennelse av Justisdepartementet når det gjelder
stamhusets regnskaper og plassering av stamhusets aktiva.
I høringsnotat 5. april 2005 ble det foreslått
at stamhuset Ekeberg oppløses og at stamhuskapitalen blir
stamhusbesitterens frie eiendom. Det er stamhusbesitter Søren
Røhrt som har fremmet forslaget.
Den siste av stamhusets eiendommer ble solgt i 1932. Salgssummen
er bevart som fideikommisskapital for familien. På tross
av at stamhuset ikke lenger eier fast eiendom, er fideikommisskapitalen
underlagt stamhusloven og stamhusforskriften. Fideikommisskapitalen
er pr. 31. desember 2004 kun kr 536 576.
Den samlede avkastningen som skal tillegges fideikommisskapitalen
etter stamhusloven, er lavere enn administrasjonskostnadene. Dette
har ledet til at fideikommisskapitalen gradvis har blitt forringet.
Departementet har merket seg at ingen av høringsinstansene
er imot lovforslaget. Stamhuset har ikke lenger noen praktisk betydning,
og administrasjonskostnadene har i lengre tid vært høyere
enn avkastningen av fideikommisskapitalen. Dette har medført
at fideikommisskapitalen synker i verdi.
Departementet er derfor kommet til at stamhuset Ekeberg bør
oppløses og at fideikommisskapitalen blir stamhusbesitterens
frie eiendom.
En oppløsning av stamhuset vil frita staten v/Justisdepartementet
for tilsynsfunksjonene overfor stamhuset etter stamhusloven og stamhusforskriften. Disse
oppgavene har imidlertid ikke krevd nevneverdige ressurser. En oppløsning
vil videre innebære at kapitalen ikke forringes som følge
av de administrasjonskostnadene som i dag er knyttet til fideikommisskapitalen.
En oppløsning av stamhuset Ekeberg vil medføre
at vi bare har ett stamhus igjen i Norge, nemlig stamhuset Jarlsberg.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde
Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig
Horne og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker
og André Oktay Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo, slutter seg til Regjeringens forslag om
at stamhuset Ekeberg oppløses slik at fideikommisskapitalen
blir Stamhusbesitterens frie eiendom. Komiteen har
merket seg at ingen av høringsinstansene er imot lovforslaget. Stamhuset
har ikke lenger noen praktisk betydning, og administrasjonskostnadene
har i lengre tid vært høyere enn avkastningen
av fideikommisskapitalen. Dette har medført at fideikommisskapitalen
synker i verdi. Det vises i den forbindelse til stamhusloven § 8
første ledd, der det fremgår at det kun er 10
pst. av avkastningen som skal tillegges fideikommisskapitalen. De
resterende 90 pst. av avkastningen kan i utgangspunktet disponeres
fritt av stamhusbesitteren. Samtidig er det fideikommisskapitalen
som dekker administrasjonskostnadene.
Komiteen har merket seg at en oppløsning
av stamhuset vil frita staten v/Justisdepartementet for tilsynsfunksjonene
overfor stamhuset etter stamhusloven og stamhusforskriften. Disse
oppgavene har imidlertid ikke krevd nevneverdige ressurser. En oppløsning
vil videre innebære at kapitalen ikke forringes som følge
av de administrasjonskostnadene som i dag er knyttet til fideikommisskapitalen.
En oppløsning av stamhuset Ekeberg vil medføre
at vi bare har ett stamhus igjen i Norge, nemlig stamhuset Jarlsberg.
I NOU 2001:32 Rett på sak foreslo Tvistemålsutvalget
at det gis en lovhjemmel til å utarbeide regler om fjernmøter,
herunder en forsøksordning med bruk av fjernmøter
under hovedforhandling og andre rettsmøter. Domstoladministrasjonen
fulgte opp dette med en anbefaling om at det gis hjemmel for forsøk med
bruk av videokonferanseutstyr også i straffesaker.
I Ot.prp. nr. 51 (2004-2005) om lov om mekling og rettergang
i sivile tvister (tvisteloven) kapittel 19, påpekte Justisdepartementet
at dagens regelverk ikke åpner for bruk av videokonferanse
på alle de områder for domstolenes saksavvikling
som det er ønskelig at omfattes av prøveordningen.
På andre områder er det ønskelig med
en klarere hjemmel for bruk av videokonferanse enn det som følger
av dagens lovgivning i prøveordningen.
På denne bakgrunn ble det i høringsbrev 21. juni 2005
foreslått å gi en hjemmel i domstolloven § 143 for å innføre
en prøveordning om bruk av fjernmøteteknologi,
hvis nærmere innhold blir fastsatt ved forskrift.
De fleste av høringsinstansene er overveiende positive
til en prøveordning med bruk av videokonferanse og annen
fjernmøteteknologi ved noen utvalgte pilotdomstoler, og
støtter lovforslag.
Etter departementets oppfatning bør det gjennomføres
en prøveordning med bruk av videokonferanser og annen fjernmøteteknologi
i domstolene ved noen relativt få utvalgte pilotinstallasjoner
i domstolene, politiet, påtalemyndigheten og kriminalomsorgen.
Departementet slutter seg til Regjeringsadvokatens anbefaling om
at uttrykket "videokonferanse" sløyfes i domstolloven ny § 143,
idet begrepet "fjernmøteteknologi" må anses å dekke
også videokonferanser.
Ved en prøveordning vil man vinne verdifull erfaring
som vil danne grunnlaget for en nærmere vurdering av om
bruk av fjernmøteteknologi på visse områder
bør gjøres til et permanent og generelt alternativ
til ordinære rettsmøter med partenes, siktedes, vitners,
sakkyndiges og tolkers fysiske tilstedeværelse. En slik
prøveordning, som forutsetningsvis skal hjemle bruk av
videokonferanseteknikk og annen fjernmøteteknologi utover
det som det i dag er adgang til, og som dessuten til en viss forstand
skal være bindende for pilotinstallasjonene, krever lovhjemmel.
Det nærmere omfang og utformingen av prøveordningen
bør fastsettes i forskrift.
Departementet har merket seg at flere av høringsinstansene
går inn for å tillate bruk av fjernmøter også ved
førstegangs varetektsfengsling. Høringsinstansene
fremholder at det ikke vil være knyttet store rettssikkerhetsmessige
betenkeligheter til bruk av videokonferanse ved slike rettsmøter
når det både er krav om at siktede samtykker og
at retten finner avholdelse av fjernmøte ubetenkelig.
Departementet foreslår at domstolloven § 143 blir
utformet slik at den vil gjelde generelt for rettsmøter
om varetektsfengsling, men at forskriften i første omgang
blir utformet til kun å gjelde forlenget varetektsfengsling.
Dermed åpnes det for at departementet under prosjektet
kan utvide prøveordningen til også å omfatte
rettsmøter om førstegangs varetektsfengsling.
Departementet fastholder at bruk av fjernmøter under
forsøksordningen som hovedregel bør være betinget
av samtykke fra siktede eller partene både i sivile saker
og i straffesaker. Unntaket gjelder ved saksforberedende rettsmøter
i sivile saker, hvor samtykke ikke anses nødvendig. Etter
departementets syn bør det vinnes mer erfaring om bruk
av fjernmøteteknologi før det åpnes for
fjernmøter uten partenes samtykke.
I tillegg til samtykkekravet, bør det i straffesaker oppstilles
som vilkår at retten alltid skal kunne vurdere om bruk
av fjernmøteteknologi i rettsmøter er ubetenkelig
tatt i betraktning formålet med rettsmøtet og øvrige
omstendigheter, og om rettsmøtet vil medføre omkostninger
eller vanskeligheter som ikke står i rimelig forhold til
betydningen av at siktede møter. Utover samtykkekravet
bør det i sivile saker kun oppstilles som vilkår
at retten må finne det forsvarlig å gjennomføre
hovedforhandling eller rettsmegling som fjernmøte.
Når det gjelder fjernavhør av vitner og sakkyndige
i prøveordningen, bør det i forskriften åpnes
for en noe videre adgang til å beslutte dette enn etter
dagens regelverk. Departementet går inn for at nåværende begrensning
med hensyn til fjernavhør av vitner av avgjørende
betydning for saken, bortfaller. Departementet forutsetter imidlertid
at fjernavhør av sentrale vitner gjennomføres
ved bruk av videokonferanse, det vil si bruk av både lyd
og bilde. Bruk av fjernavhør bør etter departementets
syn under enhver omstendighet være betinget av at retten
finner fjernavhør ubetenkelig tatt i betraktning formålet
med avhøret og de øvrige omstendigheter.
Videre legger departementet opp til at det i forskriften åpnes
for fjernavhør av tolk ved skjermtolking. Dette er i tråd
med den nye tvisteloven, hvor det er forutsatt at avhør
med tolk kan gjennomføres som fjernavhør. Etter
departementets syn bør det i likhet med avhør
av vitner og sakkyndige være et vilkår for å gjennomføre
fjernavhør med tolk, at retten finner det ubetenkelig ut
fra formålet med avhøret.
En forutsetning for at fjernmøteteknologi skal bli et
hensiktsmessig middel til økt effektivitet og fleksibilitet
i saksavvikling i prøveordningen, er at pilotdomstolene
har tilgjengelig teknisk utstyr av høy kvalitet. I tillegg
er det viktig at det gis nødvendig opplæring,
at systemet er lett å bruke og at det finnes teknisk assistanse
tilgjengelig for å løse problemer som dukker opp
underveis. Etter departementets syn vil gode tekniske løsninger
som blir håndtert på en kvalifisert måte
i de fleste tilfeller ivareta både hensynet til solennitet
og bevisumiddelbarhet under prøveordningen.
Kostnadene ved å ta i bruk videokonferanseteknologi
er relativt høye. Utgiftene til videokonferanseutstyr per
lokasjon vil være i størrelsesorden kr 150 000-400 000,
avhengig av krav til utstyr. I tillegg kommer utgiftene til telekommunikasjon.
På denne bakgrunn vil det offentliges utgifter til investeringer
i forsøksprosjektet over et par år antagelig beløpe
seg til ca. 3 mill. kroner, som forutsettes å dekkes innenfor
gjeldende budsjettrammer.
Komiteen er enig med Regjeringen
i at det i domstolloven inntas en hjemmel for en begrenset prøveordning
med bruk av videokonferanseteknikk og annen fjernmøteteknologi
i nærmere utvalgte pilotdomstoler. I saker som faller inn
under prøveordningen, vil pilotdomstolene kunne gå lenger
i å benytte videokonferanseutstyr til fjernmøter
og fjernavhør enn det er adgang til etter dagens regler.
Lovforslaget er i samsvar med en overordnet målsetting
om utvidet bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT)
i justissektoren. Økt bruk av fjernmøteteknologi
vil etter komiteens syn muliggjøre en
mer effektiv rettergang, som antas å gi gevinster for både
partene, domstolene og samfunnet for øvrig. Prøveordningen
skal danne grunnlag for å vurdere fordeler og ulemper med
bruk av videokonferanseteknikk i både sivile saker og straffesaker.
Gevinster i form av redusert tid, penger og sikkerhetsrisiko ved fangetransport,
skal måles mot kostnader til anskaffelse og drift av videokonferanseutstyret.
Komiteen viser til at det er bred
enighet om at domstolene bør tilpasses moderne informasjons-
og kommunikasjonsteknologi (IKT) på linje med samfunns-
og næringslivet for øvrig. En del virksomheter i
justissektoren har allerede prøvd videokonferanseutstyr
som et verktøy til bedre ressursutnyttelse og effektivisering.
Utstyret har så langt hovedsakelig blitt brukt i forbindelse
med møtevirksomhet og opplæring.
Komiteen viser til at man også i
proposisjonen peker på en rekke forhold som indikerer at
man ved bruk av slik teknologi innen hele rettspleien kan spare
store ressurser på sikt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, merker
seg at den videre utformingen av prøveordningen foreslås
fastsatt i forskrift, og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
ved tidligere budsjettbehandlinger vist til de muligheter for effektivisering
som ligger i å benytte seg av slik teknologi.
Videre viser disse medlemmer til
at politiet i dag bruker betydelige ressurser til transport av varetektsinnsatte
til fremstilling for retten, i tillegg til andre fremstillinger
og transporter. Disse medlemmer vil
også fremheve at politiutdannet personell er et knapphetsgode
som primært bør benyttes til oppgaver som krever
politifaglig kompetanse, noe disse medlemmer stiller
seg bak.
Disse medlemmer viser også til
en utredning fra Politidirektoratet i 2002 om effektivisering av
politiets fangetransporter, hvor det fremkommer at det medgikk rundt
150 årsverk til transporter og fremstillinger, samt at
ifølge tall fra 2004 avga Oslo politidistrikt 2 896
dagsverk fra annen polititjeneste til fremstillinger i Oslo tinghus.
Fangetransportene alene koster Oslo politidistrikt over 100 mill.
kroner i 2004. Bruk av videokonferanser i fjernmøter og fjernavhør
i forbindelse med varetektsfengsling vil redusere fluktfaren. Det
vil redusere faren for liv og helse både for siktede og
andre. Disse medlemmer tiltrer disse
synspunkter og ser store muligheter for effektivisering.
Disse medlemmer mener det ved tolketjenester
og vitneførsel av sakkyndige ikke finnes noen betenkeligheter
ved bruk av slik teknologi. Utgifter til tolketjenester er økende,
og bruk av fjernmøteteknologi vil kunne redusere kostnadene
og møte det økte behov for tolketjenester.
Disse medlemmer viser til at det
er noe uenighet i høringsuttalelsene om man skal
kunne bruke fjernmøteteknologi ved eksempelvis førstegangsfremstilling.
Slik disse medlemmer ser det, bør en
prøveordning være så bred som mulig.
Nettopp fordi dette vil gi best erfaringsgrunnlag. Det må også presiseres
at det er vektige høringsinstanser som ønsker å utvide
denne prøveordningen til også å kunne gjelde
førstegangsfremstilling for varetekt. Disse medlemmer vil
tiltre de synspunkter som disse høringsinstansene fremholder.
Tilsvarende gjelder også bruk i forhold til saksforberedende
rettsmøter. Det som anføres mot utstrakt bruk
av slik teknologi, er det såkalte solennitetshensynet.
Det vil si at en høytidlig ramme og det å måtte
møte for en rett foran en dommer, gjør det mer
sannsynlig at "stundens alvor " vil synke inn over den mistenkte
eller tiltalte og at dette vil føre til at listen for å lyve
ligger høyere. Disse medlemmer mener
det nok likevel er slik at man har hatt en slags normalisering av
det med straff og det med å møte i retten. Dette
også fordi stadig større del av befolkningen har
blitt straffet, spesielt ved bøtestraff. Dette svekker
betydningen av solennitetshensynet i forhold til tidligere.
Når det gjelder spørsmålet om bruken
av fjernmøteteknologi skal være betinget av at
mistenkte eller tiltalte samtykker, mener disse
medlemmer at dette ikke bør være et krav.
Dette vil føre til at "vanskelige" personer kan sabotere
eller innskrenke denne ordningen. Disse medlemmer mener
for øvrig at det vil være tilstrekklig for å ivareta
partenes interesse at retten mener det ikke vil være rettsikkerhetsmessig
betenkelig at man bruker slik teknologi. Rettens vurdering vil således
være eneste skranke i forhold til bruk av slik teknologi.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I lov 13. august 1915 nr. 5 om domstoler (domstolloven) gjøres
følgende endring:
Ny § 143 skal lyde:
Kongen kan i forskrift bestemme at det etableres en prøveordning
ved enkelte tingretter og lagmannsretter om bruk av fjernmøteteknologi
ved saksforberedende rettsmøter og hovedforhandling, herunder inngåelse
av rettsforlik, samt ved behandlingen av straffesaker, herunder
straffeprosessuelle spørsmål, og ved avhør
av vitner, sakkyndige og bruk av tolketjenester."
Komiteens medlemmer fra Høyre legger
til grunn at det er viktig at det gis hjemmel for forsøk
med bruk av videokonferanseutstyr også i straffesaker. Disse medlemmer viser til at denne type
forsøksvirksomhet er viktig for å sikre at tildelte ressurser
nyttes på en mest mulig effektiv måte, samtidig
som nødvendige rettssikkerhetshensyn og krav til straffesaksbehandlingen
ivaretas. Disse medlemmer viser til
at regjeringspartiene har sagt at man skal avvikle forsøksordningen
med alternativ fangetransport. Dette ble gjort før forsøksperioden var
utløpt og innebar at man fjernet et annet incentiv til å nytte
tilgjengelige ressurser på politiets kjerneoppgaver på en
effektiv måte.
Disse medlemmer stiller seg derfor
positive til at stortingsflertallet viser en noe større
vilje til nytenkning ved å videreføre regjeringen
Bondevik IIs forslag til bruk av videokonferanseutstyr i straffesaker. Disse medlemmer er av den oppfatning
at bruk av videokonferanseutstyr vil være et nyttig virkemiddel
i straffesaksbehandlingen og ser det som naturlig at erfaringene
som gjøres, evalueres fortløpende med sikte på at
det foretas en rask vurdering av hvorvidt ordningen kan gjøres
permanent.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremlegge sak om eventuell utvidelse
av forsøksordning med bruk av videokonferanseteknikk og
fjernmøteteknologi innen 2007."
Justisdepartementet er bemyndiget til å anta advokater
til de offentlige verv som faste forsvarere. Kunngjøring
av ledige verv som faste forsvarere i vedkommende lagsogn og en
vurdering av søknadene, skal foretas av den enkelte tingrett.
Embetsleder ved domstolen avgir skriftlig uttalelse til førstelagmannen
i vedkommende lagmannsrett, som deretter fremmer forslag til innstilling
til Justisdepartementet. Kunngjøring av ledige verv som
faste forsvarere for Høyesterett, foretas av departementet.
Søknadene sendes Høyesterett for en vurdering,
som fremmer sitt forslag til innstilling til departementet.
I høringsnotat av 24. juni 2004 ble det for
det første foreslått at oppgaven med å anta
advokater til de offentlige verv som faste forsvarere overføres
fra Justisdepartementet til et annet organ. Domstoladministrasjonen
ble foreslått. I høringsnotatet ble det også foreslått å innføre
en åremålsperiode for faste forsvarere for tingrett
og lagmannsrett. Det ble foreslått at åremålsperioden
settes til åtte år, tilsvarende åremålsperiodens
lengde ved Høyesterett. Det ble imidlertid foreslått
at det skal være adgang til gjenoppnevning, i motsetning
til hva som gjelder for faste forsvarere for Høyesterett.
Flere høringsinstanser har hatt synspunkter på forslaget,
særlig med hensyn til varigheten av åremålet
og om det skal være adgang til gjenoppnevning. Dette forslaget
krever imidlertid ikke lovendring, og er følgelig ikke
gjenstand for nærmere omtale i odelstingsproposisjonen.
Departementet har merket seg at de fleste av høringsinstansene
som har uttalt seg, gir sin tilslutning til lovforslaget, herunder
at kompetansen til å anta de faste forsvarere legges til
Domstoladministrasjonen. Justisdepartementet, som til nå har
vært bemyndiget til å anta advokater til de offentlige
verv som faste forsvarere, synes dagens praktisering av selve ordningen
har fungert tilfredsstillende. De kan derfor ikke se behov for at
det på det nåværende tidspunkt gjøres
noen endringer. Dersom Domstoladministrasjonen, etter å ha
utøvet oppgaven over en viss tid, mener det er behov for
en endring av praksis, vil dette kunne gjøres i forbindelse
med en evaluering av ordningen. Mindre endringer av praksis omkring
antakelse av verv som faste forsvarere vil kunne gjennomføres
uten at det krever lov- eller forskriftsendring.
Departementet har merket seg at Høyesteretts prinsipielle
oppfatning er at Høyesterett selv bør anta faste
forsvarere som kan føre saker for landets øverste
domstol. Høyesterett viser bl.a. til hensynet til sin faglige
kompetanse ved vurderingen av de aktuelle kandidater. Justisdepartementet
har forståelse for Høyesteretts syn, men er av
den oppfatning at det kan være uheldig at en domstol selv
antar sine faste forsvarere, da dette vil kunne være egnet
til å svekke tilliten til en dommers uhildethet overfor
en fast forsvarer som blir antatt. Ved at domstolen avgir forslag
til innstilling, vil dessuten Høyesterett uansett ha vesentlig
innflytelse på hvilke forsvarere som antas.
En overføring av oppgaven med antakelse av faste forsvarere
fra Justisdepartementet til Domstoladministrasjonen, vil medføre
noe mer administrativt arbeid for sistnevnte. Anslagsvis vil det
kunne være tale om et arbeid som utgjør om lag
10 pst. av et årsverk. Utgiftsøkningen er av beskjeden
størrelse, og må etter departementets oppfatning
tilfredsstillende kunne løses innenfor dagens budsjettrammer.
Komiteen støtter
Regjeringens forslag om en endring i straffeprosessloven slik at
oppgaven med antakelse av advokater til de offentlige verv som faste
forsvarere overføres fra Justisdepartementet til Domstoladministrasjonen.
Oppgaven vil falle naturlig inn under Domstoladministrasjonens virksomhet og
vil bidra til å rendyrke departementets rolle som faglig
sekretariat for politisk ledelse.
Etter voldsoffererstatningsloven avgjøres søknader
om voldsoffererstatning av Kontoret for voldsoffererstatning i første
instans, og Erstatningsnemnda for voldsofre er klageinstans. Nemnda
har en leder, en varaleder og to medlemmer med personlige varamedlemmer.
Alle oppnevnes av Justisdepartementet for 4 år av gangen.
Justissekretariatene er sekretariat for Erstatningsnemnda for voldsofre
og forbereder sakene, blant annet ved å skrive utkast til
vedtak.
I høringsnotat 8. april 2005 ble det foreslått
flere endringer i voldsoffererstatningsloven. Ett av forslagene
var en endring i kompetansebestemmelsene i voldsoffererstatningsloven § 13.
Forslaget gikk ut på at saker som ikke byr på vesentlige
tvilsspørsmål, kan avgjøres av Voldsoffererstatningsnemndas
leder alene, og at nemnda i slike saker også kan delegere vedtaksmyndighet
til Justissekretariatene.
Justisdepartementet sendte i april 2005 utkast til lov om endringer
i voldsoffererstatningsloven m.m. på høring. Den
ble også sendt til flere andre instanser etter henvendelser
til departementet. Dessuten har høringsnotatet vært
tilgjengelig på Justisdepartementets nettsted. Det er kun
8 innstanser som har avgitt uttalelse til forslagene.
Departementet velger å fremme forslaget om endringer
i kompetansebestemmelsen før det er utarbeidet en proposisjon
om øvrige endringer i voldsoffererstatningsloven. Dette
skyldes et ønske om å bidra til en raskere saksavvikling
i klagesakene. Å legge avgjørelsesmyndighet i
saker som ikke byr på vesentlige tvilsspørsmål
til nemndas leder eller Justissekretariatene, vil for det første
bidra til å redusere saksbehandlingstiden ytterligere.
For det andre vil det medføre at nemnda får tid
til å konsentrere seg om de tvilsomme og vanskelige sakene,
hvor deres særlige kompetanse kommer til sin rett. Nemndas
leder skal ha og har meget høy kompetanse og god oversikt over
nemndas praksis. Det samme gjelder Justissekretariatene.
Endringer i saksbehandlingsreglene vil også få økonomiske
og administrative konsekvenser. Klagesaker som ikke byr på vesentlige
tvilsspørsmål skal etter forslaget kunne avgjøres
av nemndas leder alene, og i slike saker skal også avgjørelsesmyndigheten kunne
delegeres til Justissekretariatene. Dette vil kunne redusere saksbehandlingstiden
og omkostningene knyttet til klagesaksbehandlingen.
Komiteen merker seg at
Regjeringen har foreslått at saker som er til klagebehandling
hos Erstatningsnemnda for voldsofre, og som ikke byr på vesentlige
tvilsspørsmål, kan avgjøres av nemndas
leder alene, og at nemnda i slike saker også kan delegere
vedtaksmyndighet til Justissekretariatene. Regjeringens begrunnelse
for forslaget er at en delegasjon vil bidra til en raskere saksavvikling
i de enklere klagesakene og at Erstatningsnemnda for voldsofre dermed
får tid til å konsentrere seg om de tvilsomme
og vanskelige sakene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, har
merket seg Regjeringens forslag og begrunnelse, men er kommet til
at behandlingen av dette lovforslaget bør sees i sammenheng
med øvrige forslag til endringer i voldsoffererstatningsloven
som Regjeringen har varslet at vil bli fremmet i 2006. På denne
bakgrunn foreslår flertallet at Odelstinget
ikke fatter vedtak i samsvar med Regjeringens forslag her.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
frem til den varslede evaluering og gjennomgang av systemet og forholdene rundt
voldsoffererstatning. Disse medlemmer har
flere ganger tidligere pekt på behovet for å ivareta de
som er offer for kriminalitet bedre enn det vi i dag ser er tilfellet.
Disse medlemmer er bekymret over
at det tar for lang tid å få voldsoffererstatning
og at køene av saker for Voldsoffererstatningsnemnda synes økende. Disse medlemmer har derfor forståelse for
at man ønsker å effektivisere saksbehandlingen. Det å delegere
myndighet til både å innvilge og avslå søknader
slik regjeringen Stoltenberg foreslår i denne proposisjonen,
er ingen holdbar løsning. Disse medlemmer mener
at et eventuelt avslag eller endringer i erstatningssummer skal
måtte behandles av nemnda. For raskere å redusere
saksbehandlingstiden, mener disse medlemmer likevel
at kurante saker som ikke byr på vesentlig tvilsspørsmål
bør kunne innvilges som omsøkt, uten full nemndsbehandling.
Dette vil medføre en raskere saksavvikling av kurante saker,
hvor mange kun venter på erstatning de åpenbart
har krav på, slik at ressurser frigjøres til behandling
av saker der det er tvil eller man vil gjøre endringer.
Disse medlemmer presiserer at slik
avgjørelsesmyndighet kun skal gjelde der man innvilger som
omsøkt. Dersom nemndas leder eller den som har fått
delegert myndighet, ønsker å avslå eller å foreta
endringer i forhold til erstatning eller utbetaling, må saken
derimot behandles i nemnda på alminnelig måte.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
"I lov 20. april 2001 nr. 13 om erstatning
fra staten for personskade voldt ved straffbar handling m.m. (voldsoffererstatningsloven)
gjøres følgende endring:
§ 13 nytt tredje ledd skal lyde:
I saker som ikke byr på vesentlige tvilsspørsmål, kan
nemndas leder innvilge søknader om voldsoffererstatning.
Dette gjelder kun der søknaden innvilges som omsøkt
og det ikke foretas endringer i forhold til erstatningen. I slike
saker kan nemnda også delegere tilsvarende myndighet til å innvilge
søknader til Justissekretariatene."
Flere bestemmelser i dekningsloven kapittel 3 om private beslagsforbud
legger kompetanse til fylkesmannen.
Departementet foreslår i proposisjonen at bestemmelsene
i dekningsloven kapittel 3 som legger kompetanse til fylkesmannen
endres, slik at Stiftelsestilsynet får kompetanse etter
disse bestemmelsene. Oppgavene som i dag er gitt fylkesmannen etter dekningsloven
kapittel 3, har likhetstrekk med Stiftelsestilsynets oppgaver etter
stiftelsesloven. Departementet mener at oppgavene etter de forskjellige
bestemmelsene i dekningsloven kapittel 3 bør ligge hos samme
organ.
Departementet antar at man ved å legge kompetansen etter
bestemmelsene i dekningsloven kapittel 3 til Stiftelsestilsynet,
vil sikre en mer effektiv og enhetlig saksbehandling. Forslaget
antas ikke å ha økonomiske eller administrative
konsekvenser utover dette.
Komiteen er enig i Regjeringens
forslag om at de bestemmelsene i dekningsloven kapittel 3 som legger
kompetanse til fylkesmannen, endres, slik at Stiftelsestilsynet
får kompetanse også etter disse bestemmelsene.
Riktignok er fylkesmennene overordnet forvaltningsorgan i forhold
til overformynderiets oppgaver, og overformynderiet er tillagt oppgaver
etter dekningsloven kapittel 3. Men det kan forventes omfattende
endringer i vergemålslovgivningen på bakgrunn
av NOU 2004:16 Vergemål. Oppgavene som i dag er gitt fylkesmannen
etter dekningsloven kapittel 3, har likhetstrekk med Stiftelsestilsynets oppgaver
etter stiftelsesloven. Komiteen mener derfor
i likhet med Regjeringen at oppgavene etter de forskjellige bestemmelsene
i dekningsloven kapittel 3 bør ligge hos samme organ. Ved å legge
kompetansen til Stiftelsestilsynet, vil dette etter komiteens syn sikre en mer effektiv og
enhetlig saksbehandling.
Ved borettslagsloven har andelseierne fått en borett
til boligene i borettslag. Det følger av borettslagsloven
at hver andel i et borettslag gir enerett til å bruke en
bolig i borettslaget. Formålet med endringen fra leierett
til borett var bl.a. å understreke at borettslag er en
indirekte eiermodell for boliger og ikke en variant av leieboliger.
Det forslås også enkelte endringer i reglene
om adkomstdokumenter til husrom i bl.a. panteloven og tvangsfullbyrdelsesloven.
Forslaget går for det første ut på enkelte
terminologiske endringer som følge av at aksjeeiere i boligaksjeselskaper
med den nye borettslagsloven har fått en "borett" i stedet
for en "leierett" til sine boliger. For det annet går det
ut på en endring i rettsvernsregelen for pant i adkomstdokumenter
til aksjeleiligheter, som går ut på at det ikke lenger
skal være et krav om at aksjebeviset overleveres for at
panteretten skal få rettsvern.
Komiteen er enig i Regjeringens
forslag. Forslaget innebærer for det første enkelte
terminologiske endringer som følge av at aksjeeiere i boligaksjeselskaper
med den nye borettslagsloven har fått en "borett" i stedet
for en "leierett" til sine boliger. For det annet går det
ut på en endring i rettsvernsregelen for pant i adkomstdokumenter
til aksjeleiligheter, som innebærer at det ikke lenger
skal være et krav om at aksjebeviset overleveres for at
panteretten skal få rettsvern.
Når det gjelder endringer i rettshjelpsloven, opphevelse
av en endring i domstolloven § 33a som aldri ble
satt i kraft, to endringer i politiloven, rettelser av enkelte feil
i panteloven, stiftelsesloven, bustadbyggjelagslova, burettslagslova,
straffeloven og straffeprosessloven, har komiteen har
ingen innvendinger mot disse forslagene. De er alle av formell karakter
og det vises for øvrig til merknadene til de enkelte bestemmelsene
i proposisjonen pkt. 8.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
I lov 13. august 1915 nr. 5 om domstoler (domstolloven)
gjøres følgende endring:
Ny § 143
skal lyde:
Kongen kan i forskrift bestemme at det etableres en prøveordning
ved enkelte tingretter og lagmannsretter om bruk av fjernmøteteknologi
ved saksforberedende rettsmøter og hovedforhandling, herunder inngåelse
av rettsforlik, samt ved behandlingen av straffesaker, herunder
straffeprosessuelle spørsmål, og ved avhør
av vitner, sakkyndige og bruk av tolketjenester.
Forslag 2
I lov 20. april 2001 nr. 13 om
erstatning fra staten for personskade voldt ved straffbar handling
m.m. (voldsoffererstatningsloven) gjøres følgende
endring:
§ 13 nytt
tredje ledd skal lyde:
I saker som ikke byr på vesentlige tvilsspørsmål, kan
nemndas leder innvilge søknader om voldsoffererstatning.
Dette gjelder kun der søknaden innvilges som omsøkt
og det ikke foretas endringer i forhold til erstatningen. I slike
saker kan nemnda også delegere tilsvarende myndighet til å innvilge
søknader til Justissekretariatene.
Forslag fra Høyre:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen
fremlegge sak om eventuell utvidelse av forsøksordning
med bruk av videokonferanseteknikk og fjernmøteteknologi innen
2007.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slike
vedtak til lover:
A.
Vedtak til lov
om oppløsning av stamhuset Ekeberg
§ 1
De eiendeler som tilhører stamhuset Ekeberg, skal gå over til å bli stamhusbesitterens frie eiendom.
§ 2
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
B.
Vedtak til lov
om endringer i lov 13. august 1915 nr. 5 om domstoler (domstolloven) og enkelte andre lover
I
I straffeloven 22. mai 1902 nr. 10 gjøres følgende endring:
§ 12 nr. 3 bokstav a skal lyde:
a) hører blant de som omhandles i denne lov kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26 eller 33, eller §§ 135, 141, 142, 144, 145 annet ledd, 145 b, 147 a, 147 b, 162 c, 169, 192 til 199, 202, 203, 204 a, 222 til 225, 227 til 235, 238, 239, 242 til 245, 291, 292, 294 nr. 2, 317, 326 til 328, 330 siste ledd, 338, 342, 367 til 370, eller 423, og i hvert fall når den
II
I lov 13. august 1915 nr. 5 om domstoler (domstolloven) gjøres følgende endring:
Ny § 143 skal lyde:
Kongen kan i forskrift bestemme at det etableres en prøveordning ved enkelte tingretter og lagmannsretter om bruk av fjernmøteteknologi ved saksforberedende rettsmøter og hovedforhandling i sivile saker, ved rettsmøter om inngåelse av rettsforlik, ved rettsmøter om varetektsfengsling etter straffeprosessloven, ved rettsmøter for behandling av tilståelsessaker etter straffeprosessloven § 248 og ved avhør av vitner, sakkyndige og bruk av tolker i straffesaker og sivile saker.
III
I lov 8. februar 1980 nr. 2 om pant gjøres følgende endringer:
§ 2–3 annet ledd skal lyde:
(2) § 2–2 første ledd bokstav c gjelder tilsvarende.
§ 2–4 annet ledd skal lyde:
(2) § 2–2 første ledd bokstav c gjelder tilsvarende.
§ 2–5 tredje ledd skal lyde:
(3) For pantsettelse av adkomstdokument til leierett eller borett til husrom gjelder § 4–3.
§ 4–3 skal lyde:
§ 4–3 Adkomstdokument til leierett eller borett til husrom
(1) Adkomstdokument til leierett eller borett til husrom kan pantsettes.
(2) Som adkomstdokument regnes dokument som representerer en leierett eller borett til husrom knyttet til en overførbar fordring på utleieren eller en andelsrett i et selskap, unntatt borettslagsandel som er registrert i grunnboken.
(3) Panteretten får rettsvern ved at det gis melding om pantsettelsen til vedkommende utleier eller selskap. Dersom det er knyttet innskuddsbevis til leieretten eller boretten, må dette i tillegg overleveres etter reglene i § 3–2 annet ledd, eller melding må gis til besitteren av dokumentet etter reglene i § 3–2 tredje ledd.
§ 5–2 tredje ledd skal lyde:
(3) For utlegg i leierett eller borett til husrom knyttet til verdipapir eller innløsningspapir gjelder § 5–8.
§ 5–8 skal lyde:
§ 5–8 Utlegg i adkomstdokument til leierett eller borett til husrom
Når det tas utlegg i adkomstdokument til leierett eller borett til husrom, gjelder § 4–3 og § 5–7 femte ledd tilsvarende.
IV
I lov 15. april 2005 nr. 17 om endringer i lov 13. juni 1980 nr. 35 om fri rettshjelp m.m. gjøres følgende endringer:
I del V gjøres følgende endringer:
§ 3 annet ledd skal lyde:
For arbeid som betales av det offentlige skal den som yter fri rettshjelp kreve inn egenandel fra klienten etter § 9. Det kan ikke kreves eller mottas ytterligere vederlag av klienten.
Overskriften i § 8 skal lyde:
§ 8 Refusjon av det offentliges utgifter. Adgang til å trekke tilbake bevilling til fri rettshjelp
§ 8 tredje og fjerde ledd skal lyde:
Bevilling til bistand etter denne lov som innvilges etter økonomisk behovsprøving kan trekkes tilbake dersom det er gitt ufullstendige eller uriktige opplysninger om søkerens økonomiske situasjon, eller dersom søkerens økonomiske situasjon er vesentlig bedret før rettshjelpen er avsluttet.
Utbetalt salær som etter vedtak i henhold til denne paragraf kreves refundert, er tvangsgrunnlag for utlegg. § 8 annet ledd gjelder tilsvarende.
§ 9 skal lyde:
§ 9 Betaling av egenandel.
Mottaker av fri rettshjelp i behovsprøvde saker skal betale en egenandel av utgiftene til bistand etter denne lov. Egenandelen beregnes ut fra en grunndel tilsvarende gjeldende salærsats for straffesaker og benefiserte saker.
Ved fritt rettsråd betales en egenandel tilsvarende grunndelen.
Ved fri sakførsel skal det betales en egenandel på 25 prosent av utgiftene, men ikke mer enn 5 ganger grunndelen.
Nærmere bestemmelser for beregning av egenandel fastsettes i forskrift.
§ 11 første ledd nr. 1 skal lyde:
for utlending som har rett til fri rettshjelp etter utlendingsloven § 42 tredje ledd, fjerde ledd første punktumog femte ledd.
§ 11 første ledd nr. 6 skal lyde:
til den som har vært utsatt for mishandling fra nærstående, i forbindelse med straffesak mot gjerningspersonen.
§ 11 annet ledd nr. 8 skal lyde:
i klagesaker til overordnet forvaltningsorgan i Aetat etter folketrygdloven § 21–12 A og etter arbeidsmarkedsloven § 22 om stønad etter folketrygdloven.
§ 16 første ledd nr. 4 skal lyde:
for utlending i tilfeller som nevnt i utlendingsloven § 42 første ledd og fjerde ledd annet punktum.
V
I lov 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten i straffesaker (straffeprosessloven) gjøres følgende endringer:
§ 65 nr. 3 skal lyde:
3) forbrytelser ved trykt skrift eller i kringkastingssending, unntatt forbrytelse mot straffeloven § 204 og § 204 a.
§ 101 skal lyde:
Domstoladministrasjonen antar et tilstrekkelig antall advokater til å gjøre tjeneste som faste offentlige forsvarere. Faste forsvarere ved Høyesterett må ha rett til å føre saker for Høyesterett.
§ 216 b første ledd bokstav b skal lyde:
b) som rammes av straffeloven §§ 90, 91, 91 a, 94 jf. 90, 145 annet ledd, 162, 162 c, 204 a, 317, jf. §§ 162 eller 390 a.
VI
I lov 8. juni 1984 nr. 59 om fordringshavernes dekningsrett (dekningsloven) gjøres følgende endringer:
§ 3–4 første ledd skal lyde:
Når en overdrager tar forbehold som nevnt i § 3–1 eller § 3–2, skal han oppnevne en bank, en advokat eller etter nærmere regler et overformynderi som tillitsmann. Har overdrageren ikke oppnevnt noen tillitsmann, skal Stiftelsestilsynet foreta oppnevnelsen etter anmodning av erververen. Det samme gjelder hvor den oppnevnte tillitsmann er blitt hindret i å utføre vervet eller ønsker seg fritatt fra det, eller ikke utfører det på forsvarlig måte; i så fall kan også tillitsmannen be Stiftelsestilsynet om å foreta oppnevning av ny tillitsmann, hvis ikke overdrageren bestemmer annet.
§ 3–7 annet ledd annet punktum skal lyde:
Slikt samtykke gis av overformynderiet dersom det er tillitsmann, og ellers av Stiftelsestilsynet.
§ 3–8 skal lyde:
§ 3–8 Forholdet til forvaltningsloven. Omgjøring.
Forvaltningsloven får ikke anvendelse på tillitsmannen. Tillitsmannens avgjørelser kan omgjøres av Stiftelsestilsynet når særlige grunner taler for det. En avgjørelse kan ikke omgjøres for så vidt den har etablert en rett for tredjeperson. Stiftelsestilsynets avgjørelser kan ikke påklages.
Forvaltningsloven gjelder likevel for overformynderiet som tillitsmann. For vedtak truffet av overformynderiet er Stiftelsestilsynet klageinstans.
§ 3–9 skal lyde:
§ 3–9 Sperring av erstatningsbeløp ol.
Etter anmodning fra skyldneren kan Stiftelsestilsynet beslutte at beløp som nevnt i § 2–7 annet ledd bokstavene d til h skal være beslagsfrie også etter at de er utbetalt til skyldneren. Slik anmodning kan fremsettes også etter at utbetaling har funnet sted.
Etter at anmodningen er fremsatt og inntil den er avgjort, kan beslag som er tatt i beløpet, ikke fullbyrdes. Beslag som er tatt i beløpet, taper sin virkning for så vidt som det blir gjort vedtak om beslagsfrihet. Reglene i dette ledd gjelder likevel ikke beslag som er tatt tidligere enn en måned før anmodning om beslagsfrihet er fremsatt.
Dersom det blir gjort vedtak om beslagsfrihet, kan Stiftelsestilsynet treffe nærmere bestemmelse om forvaltningen av midlene. Reglene i dette kapittel får tilsvarende anvendelse.
Vedtak om beslagsfrihet og bestemmelser om forvaltningen kan senere endres etter anmodning fra skyldneren eller etter Stiftelsestilsynets eget tiltak. Oppheves beslagsfriheten, kan frigivelse av pengene til skyldneren først skje en måned etter at underretning om opphevelse er gitt til de av skyldnerens fordringshavere som har meldt sine krav til Stiftelsestilsynet.
VII
I lov 16. juni 1989 nr. 53 om eiendomsmegling skal § 1–1 første ledd nr. 3 lyde:
3. omsetning av borettslagsandel og av aksje, andelsbrev, pantebrev eller annet adkomstdokument med tilknyttet leierett eller borett til bolig eller annet areal i bebygget eiendom,
VIII
I lov 26. juni 1992 nr. 86 om tvangsfullbyrdelse og midlertidig sikring (tvangsfullbyrdelsesloven) gjøres følgende endringer:
§ 1–8 fjerde ledd skal lyde:
Med adkomstdokument til leierett eller borett til husrom menes dokument som representerer en leierett eller borett til husrom knyttet til en overførbar fordring på utleieren eller en andelsrett i et selskap, unntatt borettslagsandel som er registrert i grunnboken.
§ 2–10 tredje ledd første og annet punktum skal lyde:
Ved tvangssalg av fast eiendom og adkomstdokumenter til leierett eller borett til husrom i lensmannsdistrikt kan namsmannen oppnevnes som medhjelper. Ved tvangssalg av realregistrerte formuesgoder og adkomstdokumenter til leierett eller borett til husrom i andre tilfeller kan namsmannen oppnevnes som medhjelper i samsvar med bestemmelser gitt av Kongen.
§ 6–1 annet ledd fjerde punktum skal lyde:
I saker om tvangsdekning i fast eiendom, borettslagsandel eller adkomstdokument til leierett eller borett til bolig, kan retten i særlige tilfeller beslutte utsettelse etter § 5–12 selv om saksøkte ikke betaler en femtedel av saksøkerens samlede krav dersom tvangsdekningen vil medføre at saksøkte taper retten til nødvendig bolig for seg og sin familie.
§ 7–13 første ledd annet punktum skal lyde:
Det samme gjelder realregistrerte formuesgoder, finansielle instrumenter registrert i et verdipapirregister, aksjer og adkomstdokumenter til leierett eller borett til husrom som saksøkte er registrert eller meldt som eier av.
§ 7–14 annet punktum skal lyde:
Det samme gjelder realregistrerte formuesgoder, finansielle instrumenter registrert i et verdipapirregister, aksjer og adkomstdokumenter til leierett eller borett til husrom som en tredjeperson er registrert eller meldt som eier av.
§ 7–20 sjuende ledd første punktum skal lyde:
Ved utlegg i adkomstdokumenter til leierett eller borett til husrom underretter namsmannen vedkommende utleier eller selskap, jf. panteloven § 5–8.
§ 10–1 annet ledd skal lyde:
For tvangsdekning i adkomstdokumenter til leierett eller borett til husrom gjelder kapittel 12.
Overskriften til kapittel 12 skal lyde:
Kapittel 12. Tvangsdekning i adkomstdokument til leierett eller borett til husrom
§ 12–1 skal lyde:
§ 12–1 Innledning
Den som har panterett i adkomstdokument til leierett eller borett til husrom, eller i en ideell del av et slikt formuesgode, kan begjære tvangssalg av pantet etter dette kapitlet når det foreligger tvangskraftig tvangsgrunnlag.
§ 12–6 tredje ledd oppheves.
IX
I lov 4. august 1995 nr. 53 om politiet (politiloven) gjøres følgende endringer:
Overskriften til kapittel III A, plassert umiddelbart foran § 17a, skal lyde:
Kapittel III A. Politiets sikkerhetstjeneste. Organisering, oppgaver og forebyggende bruk av tvangsmidler
Overskriften Kapittel III A. Adgangen for Politiets sikkerhetstjeneste til å bruke tvangsmidler i forebyggende øyemed, oppheves.
§ 24a skal lyde:
Politihøgskolen er den sentrale utdanningsinstitusjon for politiet. Politihøgskolen er underlagt Justisdepartementet og har et styre som øverste organ. Sjefen for Politihøgskolen har på vegne av styret det overordnede ansvaret for og ledelsen av høgskolens virksomhet. Departementet gir nærmere regler om valg til styret, styremedlemmenes oppnevning, sammensetning og oppgaver, og om høgskolens oppgaver, organisering og virksomhet.
X
I lov 21. desember 2000 nr. 105 om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven) skal § 2 første ledd bokstav d annet punktum lyde:
Som salg av fast eiendom regnes også salg av adkomstdokumenter med tilknyttet leierett eller borett i bolig
XI
I lov 15. juni 2001 nr. 59 om stiftelser (stiftelsesloven) gjøres følgende endring:
§ 21 nåværende tredje ledd blir nytt annet ledd annet punktum.
XII
I lov 6. juni 2003 nr. 38 om bustadbyggjelag (bustadbyggjelagslova) gjøres følgende endring:
§ 3–1 annet ledd annet punktum skal lyde:
Stiftelsesloven kapittel6 gjeld tilsvarande dersom laget ikkje lenger har andelseigarar.
XIII
I lov 6. juni 2003 nr. 39 om burettslag (burettslagslova) gjøres følgende endringer:
§ 6–6 fjerde ledd annet punktum skal lyde:
Om prioritet for panterett som sikrar lån for erverv ved tvangssal, gjeld tvangsfullbyrdelsesloven § 11–33 andre ledd andre punktum og § 11–51 fjerde ledd tredje punktum.
§ 14–9 sjette ledd skal lyde:
(6) Til andelane er registrerte, gjeld dei tidlegare reglane om rettsvern for rettserverv og om tvangssal. Det kan likevel ikkje etablerast rettsvern for avtala panterett i burettslagsandel på anna vis enn ved registrering i grunnboka når det er gått eitt år etter at lova her blei sett i kraft.
XIV
I lov 20. februar 2004 nr. 7 om endringer i domstolloven og jordskifteloven gjøres følgende endring:
Endringen i § 33 a oppheves.
XV
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan bestemme at lovendringene skal tre i kraft til ulik tid.
Følgende endringer trer likevel i kraft straks:
a) lovens avsnitt I, II, IX og XI til XIII
b) endringen av lov 8. februar 1980 nr. 2 om pant § 2–3 annet ledd og § 2–4 annet ledd i avsnitt III
c) endringen av lov 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten i straffesaker § 65 nr. 3 og § 216 b første ledd bokstav b i avsnitt V.
Oslo, i justiskomiteen, den 13. desember 2005
Anne Marit Bjørnflaten |
Olav Gunnar Ballo |
leder |
ordfører |