Etter gjeldende regelverk i kommuneloven velges ordfører
indirekte ved at det er kommunestyret som står for valget.
Gjennom omfattende forsøksvirksomhet både ved
lokalvalget i 1999 og i 2003, har det i flere kommuner vært
prøvd ut en ordning med direkte valg av ordfører.
Det betyr at kommunenes innbyggere selv får anledning til å velge
hvem som skal være ordfører den neste valgperioden.
Ordningen har fått stor oppslutning.
Forslaget i høringsnotatet bygger på forsøksvirksomheten
og internasjonale valgordninger og utviklingstrekk.
Departementet foreslo i høringsnotatet at det i kommuneloven § 9
nr. 1 skulle tas inn en bestemmelse som gir kommunestyret myndighet
til å vedta at det skal avholdes direkte valg på ordfører
i kommuner og fylkeskommuner.
I høringsnotatet var det et sentralt tema om direkte
valg skulle skje som flertallsvalg eller preferansevalg.
Høringsnotatet viste til at preferansevalg vil være en
ny valgordning i norsk sammenheng, i alle fall for lokalvalg. Det
ble blant annet på denne bakgrunn lagt vekt på at
preferansevalgmodellen måtte være enkel å forstå for
velgeren og at valgoppgjøret vil la seg gjennomføre
både raskt, sikkert og effektivt.
Departementet foreslo i høringsnotatet at et direktevalg
av ordfører skal foregå etter metoden med supplerende
stemmegivning, der velgerne gis anledning til å uttrykke
to preferanser ved å rangere to kandidater.
Departementet har, med bakgrunn i forsøksvirksomheten
og høringsinstansenes merknader, vurdert det slik at ordningen
med direkte valg av ordfører ikke lovfestes nå.
Selve ordningen med å åpne for at kommunene selv
kan bestemme om ordfører skal velges ved direkte valg får
stor oppslutning blant høringsinstansene. Det er imidlertid
skepsis til forslaget om at valget skal gjennomføres som
et preferansevalg etter metoden kalt "alternativ stemmegivning",
slik det ble foreslått i høringsnotatet. Departementet
er enig i at preferansevalg ikke i tilstrekkelig grad er utprøvd
i lokalvalgsammenheng i Norge. Det er av avgjørende betydning
for slike institusjonelle endringer at de er utredet i betryggende
grad, slik at de kan oppnå den nødvendige legitimitet
og tillit blant velgerne og de lokale folkevalgte. En ny valgordning
innebærer innføring av nye oppgjørsmetoder
som kan reise problemstillinger vi ikke fullt ut har oversikt over.
Selv om denne valgmetoden er i bruk i andre land, er dette i begrenset
grad og under forhold som ikke alltid vil være direkte
sammenlignbare med lokalvalg i Norge. På denne bakgrunn
mener departementet at ordningen bør videreføres
som en forsøksordning, der det sentrale blir å prøve
ut preferansevalgmodellen som ble foreslått i høringsnotatet.
Det vil også være naturlig å se forsøkene
med direktevalg av ordfører i sammenheng med forsøkene med
utvidet myndighet. En videreføring av forsøkene
med utvidet myndighet for ordfører i neste periode, vil
gi en mulighet til å kombinere disse elementene i noen
av forsøkskommunene, og vurdere lovfesting på et
senere tidspunkt. Videre forsøksvirksomhet vil bli undergitt
fortsatt ekstern evaluering.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, har
merket seg Regjeringens vurderinger vedrørende behovet
for mer kunnskap og at forsøksordningen med direktevalg
av ordfører derfor forlenges. Flertallet slutter
seg til dette. Flertallet mener imidlertid at behovet
for kunnskapsinnhenting er noe begrenset og ser på denne
bakgrunn ikke behovet for en omfattende forsøksordning
fremover.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at forsøksordningen
med direkte ordførervalg gjorde at det i 1999 ble gjennomført
direktevalg på ordførere i 20 kommuner, og at
antall kommuner omfattet av ordningen økte til 37 i 2003. Disse
medlemmer viser videre til at kommunene som ønsket å gjennomføre
direkte ordførervalg har måttet søke
Kommunal- og regionaldepartementet om tillatelse, og at ikke alle
som har søkt har fått lov. Disse medlemmer påpeker
at forsøksordningen ved lokalvalgene i 1999 og 2003 har
blitt grundig evaluert, blant annet i rapporten "Når folket
får velge - Forsøkene med direkte valg av ordfører
som deltakelses- og styringsreform" av Marcus Buck, Helge O. Larsen
og Tord Willumsen. Disse medlemmer mener evalueringene
av forsøksordningen betyr at lokalpolitikere nå har
et godt beslutningsgrunnlag til å selv vurdere hvorvidt direkte
ordførervalg vil være hensiktsmessig i deres egen
kommune. Disse medlemmer viser til at kommunene som
har deltatt i forsøkene har hatt en viss frihet til selv å bestemme
reglene for valget, slik at det i kommune-Norge også finnes
kompetanse om ulike former for direkte ordførervalg.
Disse medlemmer merker seg at direkte ordførervalg
i dag reguleres av lokale forskrifter i de kommunene som har fått
lov til å avholde direkte ordførervalg, og at
disse forskriftene bygger på en forskriftsmal utarbeidet
av Kommunal- og regionaldepartementet der en del av paragrafene
er obligatoriske for samtlige kommuner. Disse medlemmer viser
videre til at direkte ordførervalg i tillegg til disse
forskriftene reguleres av kommuneloven, med unntak for enkelte bestemmelser,
og valgloven.
Disse medlemmer mener på bakgrunn av erfaringene
og analysene av forsøksordningen at det ikke er noe behov
for videre forsøk og prøveordninger, men ønsker
isteden å lovfeste muligheten til direkte ordførervalg.
Dette betyr ikke at direkte ordførervalg skal bli obligatorisk,
men at norske kommunestyrer gis muligheten til på selvstendig
grunnlag å bestemme hvorvidt de ønsker direkte
ordførervalg i egen kommune. Disse medlemmer kan
ikke se at forsøk med preferansevalg er noe godt argument mot
lovfesting på det nåværende tidspunkt.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag til endringer
i kommuneloven og valgloven slik at kommunestyrer og fylkesting
selv velger valgmetode for valg av ordfører og varaordfører."