Avviklingen av enerettene i de nasjonale telemarkedene
er en prosess som har skjedd over hele verden. Norge har gjennomført
liberaliseringen av telesektoren skrittvis og parallelt med tilsvarende
tiltak i EU.
Hovedmålene for telepolitikken er å sikre
at alle husstander og bedrifter over hele landet får tilgang
til grunnleggende teletjenester av høy kvalitet og til
lavest mulige priser, samt å legge til rette for størst
mulig verdiskapning og effektiv bruk av ressurser som nyttes til utbygging
og tjenesteyting innenfor sektoren. Disse hovedmålene ligger
fast også etter at det er innført alminnelig konkurranse
på telemarkedet, og ved en privatisering.
Avviklingen av enerettene i telesektoren krever
imidlertid at den samfunnsmessige styringen av sektoren må baseres
på et annet sett virkemidler som er forenlig med en situasjon
med alminnelig konkurranse. I motsetning til tidligere da staten
kunne bruke enerettsbasert forretningsvirksomhet som et
direkte instrument i sektorpolitikken, må den nå benytte
virkemidler som er forankret i kompetansen som tele- og konkurransemyndighet.
Det nye regelverket for telesektoren er utformet
slik at det skal legge til rette for en effektiv konkurranse på likeverdige
vilkår. Dette ivaretas gjennom særskilt regulering
av virksomhet med sterk markedsstilling som bygger, eier eller driver
offentlig telenett for tilbud av overføringskapasitet eller
som tilbyr offentlig telefontjeneste.
Aktører med sterk markedsstilling er
pålagt konsesjonsplikt som innebærer spesielle
krav om å stille eget nett eller tjeneste til rådighet
for andre på åpne og ikke-diskriminerende vilkår.
Innføring av fast operatørforvalg
og nummerportabilitet fra 1. juni 1999, jf. St.meld. nr. 24 (1998-99)
Om enkelte regulatoriske spørsmål i telesektoren,
vil stimulere til ytterligere konkurranse mellom aktørene, bidra
til økt tjenestetilbud og lavere priser for sluttbrukerne.
For å sikre alle husstander og bedrifter
over hele landet tilbud av grunnleggende teletjenester er Telenor gjennom
konsesjonsvilkår pålagt landsdekkende leveringsplikt
(USO - Universal Service Obligations).
Det er grunn til å understreke at landsdekkende
leveringsplikt og utførelse av spesielle samfunnsoppgaver i
dag er pålagt Telenor i kraft av selskapets ledende posisjon
på det norske telemarkedet. En sammenslåing av
selskapene Telia og Telenor medfører ingen endring i omfanget
av pålagte samfunnsforpliktelser. Det nye selskapet vil
med hjemmel i gjeldende norsk regelverk bli pålagt tilsvarende
samfunnsforpliktelser i Norge som det Telenor er pålagt
i dag. Dette gjelder bl.a. plikten til å levere landsdekkende
teletjenester og utførelsen av beredskapsoppgaver.
For å hindre at det oppstår
urimelige regionale prisforskjeller er det innført en maksimalprisordning
for taletelefoni og leide samband.
I St.meld. nr. 24 (1998-99) er det lagt opp
til at maksimalprisordningen videreføres. En delprivatisering
av Telenor eller sammenslåing av Telenor med annet selskap,
innebærer at det deprivatiserte/sammenslåtte
selskapet gjennom sin konsesjon vil være underlagt denne ordningen.
Telenors overordnede mål nå er å skape
størst mulige verdier for eieren, men det vektlegges samtidig
at høy verdiskapning gjennom virksomheten til Telenor bidrar
til å opprettholde et sterkt og konkurransedyktig nasjonalt
basert teleselskap. Indirekte antas dette å være
den beste garanti for at moderne tele- og IT-tjenester i en alminnelig
konkurransesituasjon fortsatt skal komme kunder i alle deler av
landet til gode.
Med bakgrunn i bl.a. St.meld. nr. 17 (1997-98)
og St.prp. nr. 33 (1997-98) kan det sies at det statlige eierskapet
til Telenor nå også er gitt en mer generell næringspolitisk
begrunnelse.
Etter Samferdselsdepartementets oppfatning vil
et sammenslått selskap av Telenor og Telia bidra til å styrke
den rollen Telenor hittil har hatt mht. næringsutvikling
og verdiskapning i Norge.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, er
enig med Regjeringen i at det er viktig å opprettholde
et sterkt teleselskap med nasjonal forankring for å sikre
landsdekkende tilbud av moderne og avanserte tele- og IT-tjenester
til lave priser.
Flertallet er også enig
med Regjeringen i at etableringen av et sterkt nordisk telekonsern
som får en størrelse og konkurransekraft som fremmer
kostnadseffektivitet og innovasjon, best vil legge til rette for dette.
Flertallet er enig i at en felles
nordisk aktør vil ha vesentlig større muligheter
til å utnytte potensialet for ekspansjon og verdiskaping
i det internasjonale markedet. Flertallet er enig
i at et sammenslått selskap må forventes å bidra
til å styrke den rollen Telenor hittil har hatt med hensyn
til næringsutvikling og verdiskaping i Norge. Flertallet er
ut fra dette enig i at Telenor AS og Telia AB blir slått
sammen til et nytt selskap i samsvar med inngått avtale
og under hensyntagen til de merknader som framkommer i denne innstilling.
Flertallet vil understreke at
hovedmålene for telepolitikken ligger fast.
Flertallet viser til at i motsetning
til tidligere da staten kunne bruke enerettsbasert forretningsvirksomhet
som et direkte instrument i telepolitikken, så må staten
nå benytte virkemidler som er forankret i kompetansen som
tele- og konkurransemyndighet.
Flertallet viser videre til at
staten gjennom sitt heleide selskap Telenor AS i prinsippet har
kunnet benytte sin eierposisjon til å fremme samfunnsmessige mål.
Flertallet viser i denne forbindelse til at flertallet
i samferdselskomiteen, alle unntatt medlemmene fra Høyre,
i Innst. S. nr. 284 (1995-96) Om avvikling av de eksisterende eneretter
i telesektoren uttalte:
"Flertallet mener at Telenor også i framtiden
skal være et viktig redskap for å sikre landsdekkende
tjenester og oppfylle samfunnspålagte oppgaver."
Flertallet vil peke på at
dersom staten ikke lenger har 100 pst. eierskap i selskapet, vil
ikke eierstyring kunne utøves slik det i prinsippet kan
i dag. Flertallet vil understreke at det gjør
de generelle telepolitiske og konkurransepolitiske virkemidler enda
viktigere for å nå samfunnsmessige mål
i telesektoren.
Flertallet viser til Innst. O.
nr. 33 (1997-98) hvor komiteen uttalte:
"Komiteen vil understreke betydningen av at myndighetene
i tråd med de telepolitiske målsettingene hele
tiden arbeider for at en forbedring som inntrer på et teknologisk
eller geografisk område raskest mulig, gjøres
tilgjengelig for alle.
Komiteen vil understreke at
tele- og IT-tjenester av høy kvalitet, i alle deler av
landet, og til internasjonalt konkurransedyktige priser, er en viktig
forutsetning for at norsk næringsliv kan lykkes i fremtiden.
Norges geografi gjør det imidlertid viktig at norske myndigheter
har en ambisjon som strekker seg ut over dette. Ambisjonen må være
at Norge skal være en ledende nasjon både mht.
kvaliteten på tjenestene og mht. lave priser. Bare på denne
måten kan målsettingen om en størst mulig
verdiskapning oppnås.
Komiteen legger til
grunn at vurderingen av hva som er grunnleggende teletjeneste må endres
i tråd med den teknologiske utviklingen."
Flertallet viser likeså til
Innst. S. nr. 123 (1997-98) hvor en enstemmig komité uttaler:
"Komiteen understreker at hva som til enhver tid
er pålagte landsdekkende tjenester, vil endres med den teknologiske
utvikling."
Flertallet vil peke på at
landsdekkende leveringsplikt, maksimalpriser og utførelse
av samfunnsoppgaver i dag er pålagt Telenor i kraft av
selskapets ledende posisjon i det norske telemarkedet og uavhengig
av eierskapet til selskapet. Flertallet forutsetter
at tilsvarende ivaretas gjennom konsesjonsvilkårene for
et eventuelt sammenslått selskap.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil uttrykke sin tilfredshet med at norsk
deltagelse i internasjonale handelsavtaler har ført til
at det norske telemarkedet har blitt liberalisert og er en del av
et globalisert marked. Dette har vært positivt for Norge
og medvirket til at husholdninger og bedrifter over hele landet
har fått kvalitativt bedre og billige tjenester.
Disse medlemmer er også tilfreds
med at statlig eierskap som styringsverktøy i telepolitikken
også er under avvikling. Lov- og forskriftsverk vil sammen med
konsesjonsbestemmelser være de viktigste styringsverktøy
i telepolitikken fremover.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av et det finnes godt tilbud av teletjenester over hele landet.
Dette er av avgjørende betydning for utdanning, forskning
og næringsliv. Kan ikke Norge til enhver tid tilby moderne
og gode teletjenester, er det en trussel mot bosettingen i distriktene,
sysselsettingen og velferden.
At det er reell konkurranse i det norske telemarkedet er
en forutsetning for at utviklingen med lavere priser og bedre tjenester
fortsetter, og at de telepolitiske målsetningene kan realiseres.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre vil peke på at hovedmålene
for telepolitikken er å sikre at alle husstander og bedrifter
over hele landet får tilgang til grunnleggende teletjenester
av høy kvalitet og til lavest mulige priser, samt å legge
til rette for størst mulig verdiskapning og effektiv bruk
av ressurser som nyttes til utbygging og tjenesteyting innenfor
sektoren. Disse medlemmer vil understreke at disse
hovedmålene ligger fast også etter at det er innført
alminnelig konkurranse på telemarkedet, og ved en privatisering.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ser
telepolitikken som en vesentlig rammebetingelse for næringsliv
og bosetting. Uten politisk regulering av telepolitikken vil markedsmekanismene
føre til ulikheter i tilbud og pris som vil være en
trussel mot næringsliv og bosetting i distriktene. Gjennom
forslag om sammenslåing av Telenor AS og Telia AB, kombinert
med delprivatisering, forsvinner et av virkemidlene i telepolitikken,
styring gjennom eierskap. Televerket og seinere Telenor AS har vært
en nøkkelbedrift som har spilt en sentral rolle i utviklinga av
telepolitikken i Norge.
Dette medlem viser til følgende
merknad fra flertall i komiteen i Innst. S. nr. 284 (1995-96):
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti,
viser til at teletjenestene i Norge er blant de beste i verden både
når det gjelder pris og tjenestetilbud."
Videre understreker det samme flertall:
" … den avgjørende rolle Telenor
har spilt og fortsatt spiller i utviklingen av teletjenester i Norge."
Dette medlem mener at ved sammenslåing
og delprivatisering vil muligheten av å bruke det nye selskap
som telepolitisk redskap bli redusert.
Dette medlem vil derfor gå mot
det framlagte forslag til sammenslåing og delprivatisering.
Komiteen viser ellers
til de respektive fraksjoners forslag i komiteens innstilling til
St. meld. nr. 24 (1998-99) Om en del regulatoriske spørsmål
i telesektoren.