Det fremsettes følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen vurdere
om folkeregistreringslovens bestemmelser om bosted og skattelovens
bestemmelser om skatteplikt bør presiseres slik at det
blir lettere å etablere innreise og dermed bidra til at personer
med sterke tilknytningspunkter til landet har skatteplikt til landet.»
Bestemmelsene som avgjør hvem som skal
regnes som bosatt i Norge og betale skatt til Norge er aktualisert
igjen høsten 1999. Blant annet har Oslo ligningskontor
v/folkeregisteret og Skattedirektoratet v/sentralkontoret
for folkeregistrering kommet til ulike konklusjoner når
det gjelder en enkeltpersons bosted.
Folkeregistreringslovens bestemmelser avgjør
hvem som skal regnes som bosatt i Norge. I forskrift 4. mars 1994
nr. 161 om folkeregistrering reguleres innreise i § 1 og
utreise i § 8. For innreise gjelder generelt at opphold
av minst 6 måneders varighet regnes som bosetting. For
utreise tas det i tillegg til oppholdets varighet også hensyn
til bolig-, arbeids- og familiesituasjonen Det kan virke som det
er lettere å nekte utreise enn å etablere innreise.
Skatteloven har parallelle bestemmelser.
Forslagsstiller mener det er i samsvar med folks rettsoppfatning
at personer med mange tilknytningspunkter regnes som bosatt i landet
og yter skatt til landet. Forslagsstiller mener det er behov for å vurdere
om folkeregisterlovens bestemmelser om bosted og skattelovens bestemmelser
om skatteplikt bør presiseres slik at det blir lettere å etablere
innreise og dermed bidra til at personer med sterke tilknytningspunkter
til landet har skatteplikt til landet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Berit Brørby, Erik Dalheim, Ranveig
Frøiland, Trond Giske, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg,
fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen,
fra Kristelig Folkeparti, Randi Karlstrøm, lederen Lars
Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn, fra Høyre, Børge
Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet,
Jørgen Holte, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein
Djupedal, fra Venstre, Borghild Tenden, og representanten Steinar
Bastesen, viser til følgende svar fra finansminister
Gudmund Restad av 8. november 1999, på spørsmål
fra saksordfører Kjellaug Nakkim av 1. november 1999:
«Dokument nr. 8:10 (1999-2000)
Jeg
viser til Deres brev av 1. november 1999 der De ber om finansministerens
uttalelse vedrørende det forslag som fremsettes i Dokument
nr. 8:10 (1999-2000) forslag fra stortingsrepresentant Morten Lund
om å be Regjeringen vurdere presiseringer i folkeregisterloven og
skatteloven, slik at personer med sterke tilknytningspunkter til
landet har skatteplikt hit.
I Dokument nr. 8:10 tas
det opp to problemstillinger. Det ene spørsmål
gjelder reglene for folkeregistrering i Norge, og det annet gjelder
reglene for skatteplikt til Norge som bosatt her. Bestemmelsene
i folkeregisterloven m/forskrifter regulerer i hvilke tilfeller
en person skal regnes som registreringsmessig bosatt
i Norge. Dette vil ha betydning for vedkommendes rettigheter og
plikter i forhold til trygd, stemmerett ved valg etc. Skatteloven
regulerer i hvilke tilfeller en person skal regnes som skattemessig bosatt i Norge. Dette vil
være avgjørende for om vedkommende er skattepliktig
til Norge for hele sin inntekt og formue, uansett hvor i verden
inntekten er opptjent eller formuen befinner seg.
Når
det gjelder utflyttingssituasjonen, har
de relevante bestemmelser i de to nevnte regelsett så å si
identisk ordlyd (noe som for øvrig ikke gjelder
reglene om innflytting). At ordlyden
er identisk, betyr imidlertid ikke nødvendigvis at det
er nøyaktig samme tolkning som skal legges til grunn for
de to regelsett. Regelsettene håndheves separat i ligningsetaten.
Et vedtak om folkeregistrering er i prinsippet ikke avgjørende
for hvorvidt vedkommende er å anse som skattepliktig bosatt
her. En vesentlig praktisk forskjell, er at folkeregistreringen
tar sikte på å regulere bostedet i tiden fremover, mens skattemessig bosted blir
et spørsmål om situasjonen bakover
i tid for det eller de inntektsår som skatteplikt
skal vurderes for. Saken det henvises til innledningsvis i Dokument
nr. 8:10, gjaldt spørsmålet om hvorvidt vedkommende
skattyter skulle anses å være folkeregistermessig
bosatt i Norge. Saken har ikke vært til behandling med
sikte på å fastslå skattemessig bosted.
Stortinget
har likevel uttrykt en generell målsetting om at reglene
om skattemessig bosted og reglene om bostedsregistrering i folkeregisteret,
bør være så samordnede som mulig. Det
kan i denne forbindelse vises til blant annet Ot.prp. nr. 64 (1996-1997)
kap. 1 og Innst. O. nr. 106 (1996-1997). Dette betyr at de to regelverk
bør - så langt det er mulig - tolkes symmetrisk.
På bakgrunn
av ordlyden i Dokument nr. 8:10, legges det til grunn at hovedformålet
med forslaget til en presisering av regelverket, er at personer
med sterke tilknytningspunkter til landet skal anses skattemessig bosatte
her og således være alminnelig skattepliktige til
landet. Jeg vil derfor gi en kort redegjørelse for de gjeldende
regler for skattemessig bosettelse. Dersom man velger å endre/presisere
disse regler, vil det imidlertid følge av det ovennevnte
symmetrihensyn at også reglene om folkeregistrering må vurderes
endret/presisert.
En person som ikke er skattemessig
bosatt i Norge, kan etablere slikt bosted på to måter:1. Midlertidig opphold.
Personer som har til hensikt å oppholde
seg her bare midlertidig, blir å anse som skattemessig bosatt
i Norge dersom de oppholder seg her i mer enn seks måneder
sammenhengende. Under dette kriterium er det altså bare
den fysiske tilstedeværelsen i Norge som teller. Når
det gjelder den nærmere grensedragning med hensyn til hva
som skal anses som sammenhengende opphold i forhold til personer
med en "kosmopolitisk" adferd, har spørsmålet
ikke kommet på spissen i praksis.
2. Immigrasjon. Vedkommende tar opphold
i Norge og har til hensikt å bli her utover det rent midlertidige.
Det avgjørende her er hvilken
hensikt vedkommende har. Det oppstilles således intet tidskrav. Personen
kan i prinsippet bli å anse som skattemessig bosatt i Norge
selv om vedkommende ikke på noe tidspunkt har oppholdt
seg i Norge i 6 måneder sammenhengende. Opphold utenfor
Norge i perioder, har i prinsippet heller ingen betydning for vurderingen
av bosted ved immigrasjon.
Det vil imidlertid ofte være vanskelig å klarlegge hvilke
motiver en person har, slik at vurderingen må ta utgangspunkt
i ytre og mer objektive omstendigheter som kan gi en indikasjon
på vedkommendes hensikter. I denne sammenheng vil for eksempel
følgende momenter være relevante:
– Om vedkommende disponerer bolig
her (og hvilken type bolig)
– Om vedkommende har familie og
sosiale forbindelser i Norge
– Vedkommendes faktiske opphold
her
– Ervervsmessig og økonomisk
tilknytning til Norge (f eks lønnsinntekt, næringsinntekt
eller styreverv her)
– Om vedkommende har eiendeler
i Norge
– Kulturelle og politiske forbindelser
(f eks deltakelse i foreninger ol) mv.
At vedkommende opprinnelig er norsk, vil kunne
være et moment som kan styrke en antakelse om at han eller
hun nå ønsker å etablere seg i Norge.
Det er videre naturlig å se hen til hvilken tilknytning
vedkommende har til andre land. Herunder vil man kunne vurdere den
skattemessige tilknytning til andre land, både internrettslig
og eventuelt etter skatteavtalen.
De nevnte kriterier vil også kunne
trekkes inn ved vurderingen av folkeregisterforskriften § 1.
Det er ikke nærmere avklart gjennom
retts- eller ligningspraksis hvor grensen skal gå for hvor
sterk tilknytning en person kan ha til Norge uten å bli bosatt
her. Dette skyldes antakelig at spørsmålsstillingen
er av nokså ny art og at den objektive seksmånedersregelen
har vært tilstrekkelig tidligere.
Det
kan nevnes at også Skattedirektoratet i brev av 23. september
d.å., jf. vedlagt kopi, har bedt Finansdepartementet ta
initiativ til en endring av reglene for bostedsregistrering i Norge.
Finansdepartementet
tar sikte på å vurdere endringer/presiseringer
i skatteloven § 17 annet ledd i løpet av 2000.
Av hensyn som nevnt ovenfor, vil man i denne sammenheng også vurdere
tilsvarende endringer i folkeregisterforskriften § 1.»
Brev av 23. september 1999 fra Skattedirektoratet
til Finansdepartementet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til
at Finansdepartementet vurderer å legge frem endringer/presiseringer
i skattelovens § 17 annet ledd i løpet av 2000,
samt vurdere tilsvarende endringer i folkeregisterforskriften § 1. Komiteen vil
på denne bakgrunn avvente Finansdepartementets forslag
til endringer/presiseringer og tilrår at forslaget
i Dokument nr. 8:10 (1999-2000) vedlegges protokollen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:10 (1999-2000) - forslag fra
stortingsrepresentant Morten Lund om å be Regjeringen vurdere
presiseringer i folkeregisterloven og skatteloven slik at personer
med sterke tilknytningspunkter til landet har skatteplikt til landet
- vedlegges protokollen.
Skattedirektoratet har i sakens anledning utarbeidet et
notat der spørsmålet om behovet for endringer
i gjeldende regelverk er reist.
Vi anmoder departementet om å ta initiativ
til et lovendringsarbeid på dette område.
Folkeregisterforskriften § 1
nr. 1 første ledd - bostedsregistrering i Norge Skattelovens § 17
annet ledd - skatteplikt til Norge
Foranlediget to saker som har vært
behandlet det siste året, er det grunn til å se
nærmere på det materielle innhold i de to bestemmelser.
Problemstillingen er om reglene er tidsmessige.
Da de to bestemmelser innholdsmessig er like,
hvilket også er tilsiktet fra lovgivers side, blir de her behandlet
under ett.
Etter § 1 nr. 1 første ledd
skal opphold i Norge ved innflytting anses som bosetting i to alternative
situasjoner.
2.1
Første punktum omfatter de tilfeller
hvor opphold i Norge finner sted på ubestemt tid, men hvor
de ikke er sammenhengende. Hvorvidt dette har karakter av bosetting
eller ikke, må det tas standpunkt til etter en objektivisert
vurdering av klagers hensikter.
Generelt gjelder at det foreligger lite teori
og praksis som nærmere omtaler forståelsen av
begrepene opphold og bosetting. Når vi ser ordlyden i første
og annet punktum i sammenheng må uttrykket "tatt opphold
her og har til hensikt å bli her ikke bare midlertidig"
være synonymt med begrepet "bosetting", dvs. har sitt faste tilknytningspunkt
til landet. Bestemmelsen har imidlertid ikke noen legaldefinisjoner;
det er derfor ikke unaturlig å ta utgangspunkt i Justisdepartementets
rettledning om lovteknikk p.k.t. 3.3.3., hvorfra følgende siteres:
«Dersom det er behov for å nevne at en person
skal ha en forholdsvis varig/fast tilknytning til landet,
eventuelt et område, bør en bruke uttrykket "bopel"/"bosted"
eller "heimsted". Som regel vil det da kreves at personen har sitt
faste tilknytningspunkt til landet eller områder. Adjektivene
"fast" eller "vanlig" er derfor overflødige ved disse begrepene.
Dersom en ikke ønsker å kreve noen bestemt tilknytning
- annet enn at vedkommende person er der - brukes "opphold". Som en
mellomgruppe kan en bruke "fast opphold".
Slik vi forstår dette, må det
i uttrykket "tatt opphold her og har til hensikt å bli
her ikke bare midlertidig" ligge at de disposisjoner vedkommende
har foretatt må være av en slik karakter at de
tilkjennegir at hensikten virkelig har vært å ta
varig opphold i Norge, dvs. at vedkommende har domisil (hjemstavn)
i Norge. Med den dynamikk det er i dagens samfunn er det problematisk å forholde
seg til hjemstavnsbegrepet.
Visse forhold står imidlertid sentralt
ved vurderingen av om bosettelse foreligger. Disposisjonsrett over bolig,
hyppigheten i oppholdene, skjer oppholdene vanligvis i utlandet
eller Norge, familietilknytning, arbeidssted, sted for næringsinteresser,
statsborgerskap, m.v.
2.2
Annet punktum legger ikke vekt på om
oppholdet er midlertidig eller ikke, men oppholdets faktiske varighet.
Oppholdet må vare sammenhengende i seks måneder,
likevel slik at kortere avbrudd kan finne sted i ferier m.v.
Tolkningsmessig er denne bestemmelse uproblematisk.
Kontrollmessig er det ikke enkelt da vi normalt må basere
oss på de opplysninger borgerne gir.
Når det gjelder spørsmålet
om hvem som har bevisbyrden for faktum, gir ikke § 1 nr.
1 første ledd noen klar anvisning.
Generelt vil gjelde at folkeregistermyndigheten
i stor utstrekning er avhengig av å bygge på det
faktum som personen frembringer. Vi vil i begrenset grad kunne kontrollere
faktum ved innhenting av kontrollopplysninger. Av denne grunn er
folkeregistreringsloven generelt innrettet slik at personer har
en grunnleggende opplysningsplikt. Vi viser her til lovens kap.
II. Av preventive hensyn er det slått fast i lovens § 16
at det er straffbart å gi uriktige opplysninger til folkeregisteret.
Ved vurderingen av spørsmålet
om innflytting vil visse objektive forhold danne grunnlaget for
avgjørelsen, selv om disse forhold bare delvis indikerer
hvilket omfang det faktiske opphold har i Norge. Folkeregistermyndigheten
er en sivil etat og er ikke organisert for å drive etterforskning.
At man ofte bistår påtalemyndigheten i forbindelse
med en anmeldelse, er en annen sak.
Når det er folkeregisteret som fremmer
krav om innflytting, er det folkeregisteret som har da den subjektive
bevisbyrde for at klagers fremstilling av saken skal settes til
side. Vurderingen må foretas etter prinsippet om fri bevisbedømmelse.
Reglene her står i motsetning til de
regler som gjelder ved utflytting (folkeforskr. § 1 nr.
8 første ledd og skatteloven § 17 tredje ledd)
hvor det er utflytter som har den subjektive bevisbyrde for sin
påstand om at han har tatt varig opphold i utflyttingslandet.
Kort sagt, det er lettere å nekte utflytting enn å etablere
innflytting.
Spørsmålet om rekkevidden
av de to bestemmelser har etter det vi vet ikke vært gjenstand
for rettslig prøving i forhold utenlandsbosatte norske
borgere oppvokst i Norge, og som driver næringsvirksomhet
med betydelige opphold i landet. Det kan ikke ses bort fra at en
domstol vil kunne legge vekt på at andre forhold enn fast
bolig og døgnhvile i en totalvurdering av om innflytting
må anses å ha funnet sted. Alternativt at en domstol
i en totalvurdering vil kunne anse fast bolig å foreligge
i kraft av identifikasjon med hans norske selskap. Internasjonaliseringen
av norsk næringsliv innebærer at problemstillingen
må antas å få større og større
aktualitet.
4.1
Et alternativ er derfor å vurdere om
rekkevidden av bestemmelsen skal avklares ved en restriktiv holdning fra
lignings- og folkeregistermyndigheten med mulig påfølgende
rettslig prøving.
Denne fremgangsmåte er diskutert med
skatteavdelingen og man har vurdert det slik at det vil være
vanskelig å vinne frem.
4.2
Alternativet må derfor være å kontakte
Finansdepartementet med sikte på en lovendring i den retning
at utvandrete nordmenn stadig under sitt utenlandsopphold må godtgjøre
at vilkårene for utvandring er til stede og at utvandringen
kan omgjøres når et eller flere kriterier ikke
lenger er oppfylt, i.e. oppholdet viste seg ikke å være
varig. Kontrollhensyn skulle også tale for en slik ordning
da folkeregistermyndigheten ofte vil være henvist til å legge
til grunn de opplysninger utflytteren deklarerer.
Oslo, i finanskomiteen, den 30. november 1999
Lars Gunnar Lie
leder |
Kjellaug Nakkim
ordfører |
Siv Jensen
sekretær |