Innstilling fra forsvarskomiteen om endringer på statsbudsjettet for 1999 under Forsvarsdepartementet

Til Stortinget

Sammendrag

Innledning

Forsvarsdepartementet legger i St.prp. nr. 6 (1999-2000) fram forslag om visse endringer i bevilgninger i forsvarsbudsjettet for 1999 for å bringe bevilgningene under de enkelte kapitler og poster i samsvar med de endringer i budsjettforutsetningene som har funnet sted siden forsvarsbudsjettet for 1999 ble utarbeidet.

Forhold som endrer rammen for 1999-budsjettet

Avslutningen av regnskapet for 1998 viste et merforbruk på enkelte kapitler på totalt 120,007 mill. kroner. Disse midlene blir dekket ved at rammene for 1999 blir foreslått tilsvarende redusert, fordelt på de kapitlene som sto for overskridelsene.

I forhold til inntekter bevilget i Blå bok 1998 er det en netto merinntekt på 107,057 mill. kroner. Disse inntektene foreslås tillagt rammen i henhold til merinntektsfullmakten.

Kap. 4760 post 48 Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, er redusert med 105 mill. kroner grunnet lavere refusjoner enn ventet fra NATO. Kap. 1760 post 48 er tilsvarende redusert. Kap. 4725 post 15 Refusjon fra lærlingeordningen, er redusert med 14 mill. kroner, kap. 1725 postene 70 Renter låneordning og 90 Lån til boligformål er til sammen redusert med 3,310 mill. kroner grunnet lavt rentenivå og lavere innløsning av lån enn forventet.

Utgiftene i sammenheng med deployeringen av KFOR-styrken er for 1999 forventet å bli 880 mill. kroner, som foreslås tilleggsbevilget.

Det er for 1999 foreslått å tilbakeføre til statskassen 163,035 mill. kroner i sammenheng med mindreutgifter på kap. 1792 Norske styrker i utlandet. Netto mindrebehov er 202,535 mill. kroner. Fra dette beløpet er det foreslått å bevilge 38 mill. kroner til kjøp av SISU (pansret personellkjøretøy) og 1,5 mill. kroner til dekking av stabsoffiser i Øst-Timor.

Økonomisk grunnlag

Grunnlaget for omgrupperingene er det vedtatte budsjettet (Blå bok) for 1999 og senere endringer i bevilgningene som Stortinget har vedtatt, fullmakter gitt av Stortinget til Finansdepartementet som ikke kommer fram som bevilgningsendringer og midler overført fra 1998. Det er også tatt hensyn til Forsvarets del av lønnskompensasjon for 1999. I 1999 er det for forsvarsbudsjettet foretatt endringer gjennom:

  • – St.prp. nr. 62 (1998-1999), jf. Innst. S. nr. 161 (1998-1999) Forsvarets bidrag ifm. krisen i Kosovo som medførte en økning på utgiftsrammen på 305 mill. kroner.

  • – St.prp. nr. 87 (1998-1999), jf. Innst. S. nr. 223 (1998-1999) Om endringer i regulativ for tillegg m.v. til utskrevne mannskaper som medførte en rammeøkning på 10,566 mill. kroner.

  • – St.prp. nr. 67 (1998-1999), jf. Innst. S. nr. 236 (1998-1999) Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet 1999 som medførte en økning på utgiftsrammen på 682 mill. kroner og inntektsrammen på 3,2 mill. kroner.

Faktisk bevilgning før omgrupperingen kommer fram slik (i 1 000 kroner):

Blå bok 1999

24 439 244

Innst. S. nr. 161 (1998-1999)

305 000

Innst. S. nr. 236 (1998-1999)

682 000

Innst. S. nr. 223 (1998-1999)

10 566

= Faktisk bevilgning før omgruppering

25 436 810

Midler ført over fra 1998

341 967

Lønnskompensasjon for 1999

54 500

Disponible midler i 1999 før omgruppering

25 833 277

Disponibel bevilgning på inntektssiden før omgruppering 1999 (i 1 000 kroner):

Blå bok 1999

824 299

Innst. S. nr. 236 (1998-1999)

3 200

= Bevilgning før omgruppering

827 499

Bevilgningsbehov på utgiftssiden i forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):

Nedtrekk grunnet merforbruk i 1998

- 120 007

Midler ført tilbake til statskassen

- 163 035

Reduksjon bevilgning grunnet mindre inntekter 1999

- 122 810

Økt bevilgning pga. merinntekter 1999

229 867

Tilleggsbevilgninger i 1998

880 000

= Sum behov ved omgrupperingen

704 015

+ Bevilging før omgruppering

25 140 825

= Total bevilgning etter omgrupperinga

26 140 825

Bevilgningsbehov på inntektssiden i forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):

Bevilgning før omgruppering

827 499

Netto merinntekter

107 057

= Sum behov ved omgrupperingen

934 556

Departementet foreslår at bevilgningene blir endret med en økning på 704,015 mill. kroner på utgiftsrammen og en økning på 107,057 mill. kroner på inntektsrammen.

Forslag til omgruppering fordelt postvis

Utgifter (i 1 000 kroner)

Post

Formål

Mindreutgift -

Meirutgift +

01

Driftsutgifter

711 116

21

Spesielle driftsutgifter

1 999

43

Til disposisjon for Forsvarsdepartementet

- 18 000

44

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert del

- 30 000

45

Store nyanskaffingar

- 131 209

47

Nye bygg og anlegg

87 940

48

Fellesfinansierte bygg og anleggsarbeid

- 125 354

50

Overføringar til statsinstitusjonar

- 30 782

60

Tilskot til kommunar

430

70

Rentestønad

1 400

72

Avgangsstimulerende tiltak

- 9 943

75

Norges tilskot til NATOs driftsbudsjett

5 000

75

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, Norges tilskudd til infrastruktur- programmet i NATO

- 20 000

90

Lån til private

- 1 000

Sum

704 015

Inntekter (i 1 000 kroner)

Post

Formål

Mindreutgift -

Meirutgift +

01

Driftsinntekter

66 954

11

Salgsinntekter

21 726

15

Refusjon av arbeidsmarknadstiltak

- 14 000

16

Refusjon fødselspenger

23

45

Store nyskaffelser

140 664

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter

- 105 000

70

Renteinntekter

- 523

90

Lån til boligformål

- 2 787

Sum

107 057

Tallene i tabellene viser netto endringer på de ulike poster. Utgiftstabellen er inklusiv fordeling av merinntektene.

Under hovedavsnitt 2 i proposisjonen redegjør departementet for hovedtrekkene i omdisponeringene og forklaringer på de største utgifts- og inntektsendringene på postnivå.

Andre saker

Under hovedavsnitt 3 i proposisjonen redegjør departementet nærmere for følgende saker:

Bestillingsfullmakter

Hærens bestillingsfullmakt på post 01 foreslås øket med 40 mill. kroner til totalt 490 mill. kroner, og Luftforsvarets med 20 mill. kroner til totalt 1 020 mill. kroner.

Forsvarets deltakelse i den internasjonale militære styrken (KFOR) i Kosovo i 1999

Utgiftene i forbindelse med å deployere norske styrkebidrag til KFOR i Kosovo og restruktureringen av SFOR i Bosnia er for 1999 ca. 880 mill. kroner. De samlede utgiftene til norsk deltakelse i KFOR er vurdert til 880 mill. kroner, som foreslås tilleggsbevilget.

Omgruppering av 38 mill. kroner fra kap. 1792 post 01 til kap. 1760 post 45 – SISUer

Departementet foreslår i proposisjonen å benytte 38 mill. kroner av mindreforbruket på kap. 1792 til finansiering av 8 SISU pansrede personellkjøretøy til de norske styrkene i det tidligere Jugoslavia.

Vederlagsfri overdraging av Trøgstad fort til Trøgstad kommune med et engangstilskudd på kr 430 000 til nødvendig sikringsarbeid

Departementet foreslår at Trøgstad kommune får overdra Trøgstad fort vederlagsfritt, og at det i tillegg ytes et engangstilskudd over kap. 1760 post 60 på kr 430 000 til de mest nødvendige sikringsarbeidene slik at fortområdet kan åpnes for folk flest. Det tas forbehold om at etablissementet benyttes som forutsatt og at kommunen forplikter seg til ikke å selge eiendommen videre uten samtykke fra Forsvarsdepartementet i 10 år etter overdragelsen.

Vederlagsfri overdragelse av to eiendommer til Sola kommune

Departementet foreslår å overdra splinthangaren på Sola flystasjon med tomt og adkomstrett vederlagsfritt til Sola kommune, som igjen vil stille den vederlagsfritt til disposisjon for Flyhistorisk Museum Sola.

Det tas forbehold om at etablissementet benyttes som forutsatt og at stiftelsen får bruke dette så lenge den har behov for det. Kommunen forplikter seg til ikke å selge videre eiendommene uten samtykke fra Forsvarsdepartementet i 10 år etter overdragelsen.

Vederlagsfri overdragelse av bygninger i utkanten av Soma leir

Departementet ønsker å støtte Stiftelsen Krigshistorisk Museum Rogaland i Soma leir, og går inn for å overdra 5 bygninger med passende arrondert tomt som Forsvaret ikke har bruk for, vederlagsfritt til Sola kommune, som vil stille disse vederlagsfritt til disposisjon for Krigshistorisk Museum Rogaland.

Det tas forbehold om at etablissementet benyttes som forutsatt, og at stiftelsen får bruke dette så lenge den har behov for det. Kommunen forplikter seg til ikke å selge eiendommene videre uten samtykke fra Forsvarsdepartementet i 10 år etter overdragelsen.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Grethe Fossli, Bjørn Tore Godal, Gunnar Halvorsen, Anne Helen Rui, fra Fremskrittspartiet, lederen Hans J. Røsjorde og Per Ove Width, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Einar Holstad, fra Høyre, Ingvald Godal, og fra Senterpartiet, Anne Enger Lahnstein, har merket seg at merforbruk på 1998-budsjettet blir dekket av rammen for 1999 fordelt på kapitlene som sto for overskridelsene.

Komiteen har merket seg at mindrebehov vedrørende deltagelse i SFOR utgjør 202,535 mill. kroner. Komiteen har videre merket seg det innenfor denne ramme foreslås bevilget 38 mill. kroner til kjøp av SISU (pansret personellkjøretøy) og at 1,5 mill. kroner brukes til dekning av utgifter knyttet til stabsoffiser som deltar i operasjonene på Øst-Timor. Komiteen er enig i disse bevilgningsforslag.

Komiteen viser til Innst. S. nr. 71 (1996-1997), jf. St.prp. nr. 14 (1996-1997) der det fremgår at 300 mill. kroner ble omdisponert fra kap. 1760 post 45 for å dekke kostnader ved IFOR-operasjonene i Bosnia.

Det vises videre til at komiteens flertall i nevnte innstilling, alle unntatt Sosialistisk Venstreparti, uttalte følgende:

«Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, er enig med departementet i at disse midlene bevilges på nytt som tillegg til budsjettrammen når behov for ekstra investeringsmidler er tilstede".

Komiteenviser til proposisjonen der det framgår at i alt 155 millioner av dette beløpet er tilbakeført.

Komiteenviser videre til at Norges bidrag til Bosnia-operasjonene nå er trappet sterkt ned og at mindrebehovet på over 200 mill. kroner vedrørende SFOR gjør det naturlig å fullføre tilbakeføringen av investeringsmidlene for å møte de store utfordringene på materiellinvesteringssiden.

Komiteen vil på denne bakgrunn forslå at ytterligere 107 mill. kroner tilbakeføres kap. 1760 post 45, i tillegg til proposisjonens forslag om 38 mill. kroner til kjøp av SISU (pansret personellkjøretøy), slik at samlet tilbakeføring blir på 145 mill. kroner.

Komiteen har for øvrig ingen merknader til de foreslåtte omdisponeringer på 1999-budsjettet.

Komiteen har merket seg de foreslåtte endringer av bestillingsfullmakter for Hæren og Luftforsvaret.

Komiteen har for øvrig merket seg at Trøgstad fort overdras til Trøgstad kommune og at bygninger foreslås vederlagsfritt overdratt til Sola kommune for bruk til Krigshistorisk Museum Rogaland. Komiteen er enig i dette.

Komiteens tilråding

Komiteen viser til proposisjonen og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I

På statsbudsjettet for 1999 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

1700

Forsvarsdepartementet

01

Driftsutgifter, vert auka med

2 120 000

frå kr 123 688 000 til kr 125 808 000

1710

Fellesinstitusjoner og statsforetak under FD

01

Driftsutgifter, vert auka med

30 161 000

frå kr 322 584 000 til kr 352 745 000

70

Rentestønad, kan overførast, vert auka med

1 400 000

frå kr 4 500 000 til kr 5 900 000

90

Lån til private, kan overførast, vert redusert med

1 000 000

frå kr 1 000 000 til kr 0

1719

Fellesutgifter under FD

01

Driftsutgifter, vert redusert med

5 400 000

frå kr 18 757 000 til kr 13 357 000

43

Til disposisjon for FD, vert redusert med

18 000 000

frå kr 18 000 000 til kr 0

75

Noregs tilskot til NATO sitt driftsbudsjett, kan overførast, vert auka med

5 000 000

frå kr 82 000 000 til kr 87 000 000

1720

Felles leiing og kommandoapparat

01

Driftsutgifter, vert auka med

68 382 000

frå kr 1 145 291 000 til kr 1 213 673 000

1725

Fellesinstitusjonar og utgifter under FO

01

Driftsutgifter, vert redusert med

74 591 000

frå kr 1 009 645 000 til kr 935 054 000

50

Overføringar til statsinstitusjonar, kan overførast, vert redusert med

30 782 000

frå kr 108 000 000 til kr 77 218 000

72

Avgongsstimulerande tiltak, kan overførast, vert redusert med

7 943 000

frå kr 15 000 000 til kr 7 057 000

1731

Hæren

01

Driftsutgifter, vert redusert med

13 317 000

frå kr 4 740 553 000 til kr 4 727 236 000

72

Avgongsstimulerande tiltak, kan overførast, vert redusert med

2 000 000

frå kr 2 000 000 til kr 0

1732

Sjøforsvaret

01

Driftsutgifter, vert redusert med

960 000

frå kr 2 788 521 000 til kr 2 787 561 000

1733

Luftforsvaret

01

Driftsutgifter, vert auka med

5 100 000

frå kr 3 612 887 000 til kr 3 617 987 000

1734

Heimevernet

01

Driftsutgifter, vert redusert med

2 680 000

frå kr 710 399 000 til kr 707 719 000

1735

Forsvarets etterretningsteneste

21

Spesielle utgifter, vert auka med

1 999 000

frå kr 549 749 000 til kr 551 748 000

1760

Nyskaffing av materiell og nye bygg og anlegg

01

Driftsutgifter, vert auka med

35 667 000

frå kr 326 904 000 til kr 362 571 000

44

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, nasjonalfinansiert del, kan overførast, kan nyttast under kap. 1760 post 47, vert redusert med

30 000 000

frå kr 108 833 000 til kr 78 833 000

45

Større utstyrskaffingar, kan overførast, vert auka med

238 209 000

frå kr 5 725 073 000 til kr 5 963 282 000

47

Nye bygg og anlegg, kan overførast, kan nyttast under kap. 1760 postane 11 og 44, vert auka med

78 275 000

frå kr 926 910 000 til kr 1 005 185 000

48

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, fellesfinansiert del, kan overførast, vert redusert med

125 354 000

frå kr 355 995 000 til kr 230 641 000

75

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, Noregs tilskot til infrastrukturprogrammet i NATO, kan overførast, kan nyttast under kap. 1760 post 44, vert redusert med

20 000 000

frå kr 183 083 000 til kr 163 083 000

1790

Kystvakta

01

Driftsutgifter, vert redusert med

4 815 000

frå kr 570 137 000 til kr 565 322 000

1791

Redningstenesta

01

Driftsutgifter, vert redusert med

2 874 000

frå kr 189 303 000 til kr 186 429 000

1792

Norske styrkar i utlandet

01

Driftsutgifter, vert auka med

678 965 000

frå kr 1 268 000 000 til kr 1 946 965 000

1795

Kulturelle og allmennyttige formål

01

Driftsutgifter, vert redusert med

4 815 000

frå kr 146 707 000 til kr 142 065 000

47

Nye bygg og anlegg, kan overførast, vert auka med

9 665 000

frå kr 35 335 000 til kr 45 000 000

60

Tilskot til kommunar, vert auka med

430 000

frå kr 23 150 000 til kr 23 580 000

Inntekter

4710

Fellesinstitusjonar og statsforetak under FD

70

Renter låneordning, vert redusert med

523 000

frå kr 3 023 000 til kr 2 500 000

90

Lån til bustadformål, vert redusert med

2 787 000

frå kr 8 062 000 til kr 5 275 000

4720

Felles leiing og kommandoapparat

11

Salsinntekter, vert auka med

5 100 000

frå kr 14 277 000 til kr 19 377 000

4725

Felles leiing og kommandoapparat

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak, vert redusert med

14 000 000

frå kr 31 746 000 til kr 17 746 000

4733

Luftforsvaret

01

Driftsinntekter, vert auka med

14 424 000

frå kr 23 276 000 til kr 37 700 000

11

Salsinntekter, vert auka med

9 587 000

frå kr 69 670 000 til kr 79 257 000

4760

Nyskaffingar av materiell og nye bygg og anlegg

45

Store nyskaffingar, vert løyvd med

140 664 000

frå kr 0 til kr 140 664 000

48

Fellesfinansierte byggje- og anleggsinntekter, vert redusert med

105 000 000

frå kr 352 723 000 til kr 247 723 000

4792

Norske styrkar i utlandet

01

Driftsinntekter, vert auka med

53 030 000

frå kr 3 370 000 til kr 56 400 000

11

Salsinntekter, vert auka med

7 039 000

frå kr 3 500 000 til kr 10 539 000

16

Refusjon fødselspenger, vert løyvd med

23 000

frå kr 0 til kr 23 000

4795

Vaksenopplæringa

01

Driftsinntekter, vert redusert med

500 000

frå kr 5 000 000 til kr 4 500 000

II

Merinntekter

Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet for 1999 kan nytte meirinntekter på kap. 4792 Norske styrkar i utlandet til større utstyrskaffingar på kap. 1760 post 45.

III

Overdraging av eigedomar og bygningar

Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet kan overdra Trøgstad fort vederlagsfritt til Trøgstad kommune og overdra splinthangaren og 5 bygningar i Soma leir vederlagsfritt til Sola kommune for at kommunen skal stille disse til vederlagsfri disposisjon for Stiftelsen Flyhistorisk Museum Sola og Stiftelsen Krigshistorisk Museum Rogaland.

IV

Overføring av midler til 2000

Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet for 1999 kan overføra ledige midlar på kap. 1731 post 72 Avgongsstimulerande tiltak til same kapittel under post 01.

V

Bestillingsfullmakter

Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet kan auke bestillingsfullmaktene slik:

Kap. 1731 post 01 vert auka med

kr 40 000 000

frå kr 450 000 000 til kr 490 000 000

Kap. 1733 post 01 vert auka med

kr 20 000 000

frå kr 1 000 000 000 til kr 1 020 000 000

Oslo, i forsvarskomiteen, den 15. desember 1999

Hans J. Røsjorde

leder og ordfører

Bjørn Tore Godal

sekretær