Forsvarsdepartementet legger i St.prp. nr. 6
(1999-2000) fram forslag om visse endringer i bevilgninger i forsvarsbudsjettet
for 1999 for å bringe bevilgningene under de enkelte kapitler
og poster i samsvar med de endringer i budsjettforutsetningene som
har funnet sted siden forsvarsbudsjettet for 1999 ble utarbeidet.
Avslutningen av regnskapet for 1998 viste et
merforbruk på enkelte kapitler på totalt 120,007
mill. kroner. Disse midlene blir dekket ved at rammene for 1999
blir foreslått tilsvarende redusert, fordelt på de
kapitlene som sto for overskridelsene.
I forhold til inntekter bevilget i Blå bok
1998 er det en netto merinntekt på 107,057 mill. kroner.
Disse inntektene foreslås tillagt rammen i henhold til
merinntektsfullmakten.
Kap. 4760 post 48 Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider,
er redusert med 105 mill. kroner grunnet lavere refusjoner enn ventet
fra NATO. Kap. 1760 post 48 er tilsvarende redusert. Kap. 4725 post
15 Refusjon fra lærlingeordningen, er redusert med 14 mill.
kroner, kap. 1725 postene 70 Renter låneordning og 90 Lån
til boligformål er til sammen redusert med 3,310 mill.
kroner grunnet lavt rentenivå og lavere innløsning
av lån enn forventet.
Utgiftene i sammenheng med deployeringen av KFOR-styrken
er for 1999 forventet å bli 880 mill. kroner, som foreslås
tilleggsbevilget.
Det er for 1999 foreslått å tilbakeføre
til statskassen 163,035 mill. kroner i sammenheng med mindreutgifter
på kap. 1792 Norske styrker i utlandet. Netto mindrebehov
er 202,535 mill. kroner. Fra dette beløpet er det foreslått å bevilge
38 mill. kroner til kjøp av SISU (pansret personellkjøretøy)
og 1,5 mill. kroner til dekking av stabsoffiser i Øst-Timor.
Grunnlaget for omgrupperingene er det vedtatte
budsjettet (Blå bok) for 1999 og senere endringer i bevilgningene
som Stortinget har vedtatt, fullmakter gitt av Stortinget til Finansdepartementet
som ikke kommer fram som bevilgningsendringer og midler overført
fra 1998. Det er også tatt hensyn til Forsvarets del av lønnskompensasjon
for 1999. I 1999 er det for forsvarsbudsjettet foretatt endringer
gjennom:
– St.prp.
nr. 62 (1998-1999), jf. Innst. S. nr. 161 (1998-1999) Forsvarets
bidrag ifm. krisen i Kosovo som medførte en økning
på utgiftsrammen på 305 mill. kroner.
– St.prp. nr. 87 (1998-1999),
jf. Innst. S. nr. 223 (1998-1999) Om endringer i regulativ for tillegg m.v.
til utskrevne mannskaper som medførte en rammeøkning
på 10,566 mill. kroner.
– St.prp. nr. 67 (1998-1999),
jf. Innst. S. nr. 236 (1998-1999) Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger
på statsbudsjettet 1999 som medførte en økning
på utgiftsrammen på 682 mill. kroner og inntektsrammen
på 3,2 mill. kroner.
Faktisk bevilgning før
omgrupperingen kommer fram slik (i 1 000 kroner):
Blå bok
1999 | 24 439 244 |
Innst. S. nr. 161 (1998-1999)
| 305 000 |
Innst. S. nr. 236 (1998-1999)
| 682 000 |
Innst. S.
nr. 223 (1998-1999) | 10 566 |
= Faktisk
bevilgning før omgruppering | 25 436 810 |
Midler ført over
fra 1998 | 341 967 |
Lønnskompensasjon
for 1999 | 54 500 |
Disponible midler i 1999
før omgruppering | 25 833 277 |
Disponibel bevilgning på inntektssiden
før omgruppering 1999 (i 1 000 kroner):
Blå bok 1999
| 824 299 |
Innst. S.
nr. 236 (1998-1999) | 3 200 |
= Bevilgning før
omgruppering | 827 499 |
Bevilgningsbehov på utgiftssiden
i forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):
Nedtrekk grunnet merforbruk
i 1998 | - 120 007 |
Midler ført tilbake
til statskassen | - 163 035 |
Reduksjon bevilgning grunnet
mindre
inntekter 1999 | - 122 810 |
Økt bevilgning
pga. merinntekter 1999 | 229 867 |
Tilleggsbevilgninger
i 1998 | 880 000 |
= Sum
behov ved omgrupperingen | 704 015 |
+ Bevilging
før omgruppering | 25 140 825 |
= Total bevilgning
etter omgrupperinga | 26 140 825 |
Bevilgningsbehov på inntektssiden
i forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):
Bevilgning
før omgruppering | 827 499 |
Netto merinntekter | 107 057 |
= Sum behov ved
omgrupperingen | 934 556 |
Departementet foreslår at bevilgningene
blir endret med en økning på 704,015 mill. kroner
på utgiftsrammen og en økning på 107,057
mill. kroner på inntektsrammen.
Utgifter (i 1 000 kroner)
Post | Formål | Mindreutgift
- Meirutgift + |
01 | Driftsutgifter | 711 116 |
21 | Spesielle driftsutgifter
| 1 999 |
43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet
| - 18 000 |
44 | Fellesfinansierte bygg-
og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert del | - 30 000 |
45 | Store nyanskaffingar | - 131 209 |
47 | Nye bygg og anlegg | 87 940 |
48 | Fellesfinansierte bygg
og anleggsarbeid | - 125 354 |
50 | Overføringar til
statsinstitusjonar | - 30 782 |
60 | Tilskot til kommunar | 430 |
70 | Rentestønad | 1 400 |
72 | Avgangsstimulerende tiltak
| - 9 943 |
75 | Norges tilskot til NATOs
driftsbudsjett | 5 000 |
75 | Fellesfinansierte bygg-
og anleggsarbeid, Norges tilskudd til infrastruktur-
programmet i NATO | -
20 000 |
90 | Lån
til private | - 1 000 |
Sum | | 704 015 |
Inntekter (i 1 000 kroner)
Post | Formål | Mindreutgift
- Meirutgift + |
01 | Driftsinntekter | 66 954 |
11 | Salgsinntekter | 21 726 |
15 | Refusjon av arbeidsmarknadstiltak
| - 14 000 |
16 | Refusjon fødselspenger
| 23 |
45 | Store nyskaffelser | 140 664 |
48 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsinntekter | - 105 000 |
70 | Renteinntekter | - 523 |
90 | Lån
til boligformål | - 2 787 |
Sum | | 107 057 |
Tallene i tabellene viser netto endringer på de
ulike poster. Utgiftstabellen er inklusiv fordeling av merinntektene.
Under hovedavsnitt 2 i proposisjonen redegjør departementet
for hovedtrekkene i omdisponeringene og forklaringer på de
største utgifts- og inntektsendringene på postnivå.
Under hovedavsnitt 3 i proposisjonen redegjør departementet
nærmere for følgende saker:
Hærens bestillingsfullmakt på post
01 foreslås øket med 40 mill. kroner til totalt
490 mill. kroner, og Luftforsvarets med 20 mill. kroner til totalt
1 020 mill. kroner.
Utgiftene i forbindelse med å deployere
norske styrkebidrag til KFOR i Kosovo og restruktureringen av SFOR
i Bosnia er for 1999 ca. 880 mill. kroner. De samlede utgiftene
til norsk deltakelse i KFOR er vurdert til 880 mill. kroner, som
foreslås tilleggsbevilget.
Departementet foreslår i proposisjonen å benytte
38 mill. kroner av mindreforbruket på kap. 1792 til finansiering
av 8 SISU pansrede personellkjøretøy til de norske
styrkene i det tidligere Jugoslavia.
Departementet foreslår at Trøgstad
kommune får overdra Trøgstad fort vederlagsfritt,
og at det i tillegg ytes et engangstilskudd over kap. 1760 post
60 på kr 430 000 til de mest nødvendige sikringsarbeidene
slik at fortområdet kan åpnes for folk flest.
Det tas forbehold om at etablissementet benyttes som forutsatt og
at kommunen forplikter seg til ikke å selge eiendommen videre
uten samtykke fra Forsvarsdepartementet i 10 år etter overdragelsen.
Departementet foreslår å overdra
splinthangaren på Sola flystasjon med tomt og adkomstrett
vederlagsfritt til Sola kommune, som igjen vil stille den vederlagsfritt
til disposisjon for Flyhistorisk Museum Sola.
Det tas forbehold om at etablissementet benyttes som
forutsatt og at stiftelsen får bruke dette så lenge den
har behov for det. Kommunen forplikter seg til ikke å selge
videre eiendommene uten samtykke fra Forsvarsdepartementet i 10 år
etter overdragelsen.
Departementet ønsker å støtte
Stiftelsen Krigshistorisk Museum Rogaland i Soma leir, og går
inn for å overdra 5 bygninger med passende arrondert tomt
som Forsvaret ikke har bruk for, vederlagsfritt til Sola kommune,
som vil stille disse vederlagsfritt til disposisjon for Krigshistorisk
Museum Rogaland.
Det tas forbehold om at etablissementet benyttes som
forutsatt, og at stiftelsen får bruke dette så lenge den
har behov for det. Kommunen forplikter seg til ikke å selge
eiendommene videre uten samtykke fra Forsvarsdepartementet i 10 år
etter overdragelsen.