Nærings- og handelsdepartementet la
frem Næringsrettet IT-plan i mars 1998. Planen har som
mål å styrke alt norsk næringsliv gjenom
effektiv utvikling og anvendelse av IT i forretningsdriften. Her
er elektronisk handel ett av flere innsatsområder. I sin
redegjørelse for Stortinget 2. april 1998 om IT-politikken trakk
nærings- og handelsministeren frem områder Regjeringen
ville vektlegge i arbeidet med å legge til rette for elektronisk
handel. Disse områdene er videreutviklet i meldingen.
Med elektronisk handel menes alle former for
kommersielle transaksjoner og forretningsvirksomhet over elektroniske
nett. Elektronisk handel over Internett har bare eksistert i ca.
4 år, men ser ut til å kunne endre atferden både
til bedrifter og konsumenter dramatisk. I en OECD-rapport fra 1999
er bedriftenes kostnadsstruktur, endringer i markedsforhold og innvirkning
på prisene pekt ut som aktuelle problemstillinger når
det gjelder økonomiske og sosiale effekter av elektronisk handel.
Norge har i dag en godt utbygd og moderne teleinfrastruktur
som omfatter flere former for nett egnet for overføring
av informasjons- og kommunikasjonstjenester. Norge er et av de første
land i verden der alle fastnettabonnenter har fått digital
nett-tilknytning. ISDN-tilgjengeligheten på landsbasis
er i dag på nesten 97 pst.
Kontinuerlig tilknytning til Internett binder
i større grad enn taletrafikk opp ressurser i nettet. I
Norge har trafikk til Internett så langt ikke ført
til problemer med kapasitet i telenettet.
Den økende integrasjonen i verdensøkonomien øker den
gjensidige avhengigheten mellom landene og stiller et land som Norge,
med en åpen økonomi, overfor til dels store tilpasningsoppgaver.
Liberalisering åpner de nasjonale økonomiene og
tillater globalisering å skje. Den teknologiske utviklingen
gjør globaliseringen mulig.
Komiteen viser til den omfattende
liberaliseringen av handelen med varer og tjenester siden andre verdenskrig.
Et liten økonomi som den norske har hatt særlig
glede av denne utviklingen. De siste 10-20 årene har utviklingen
skutt fart. I tillegg til økt frihandel og veksten i antall
multinasjonale selskaper betyr globaliseringen at det i økende
grad knyttes mellommenneskelige forbindelser og dannes nettverk
på tvers av landegrensene. Komiteen viser
i denne forbindelse til at utviklingen innenfor tele, informasjons-
og kunnskapsteknologi i dag er en drivkraft i globaliseringsprosessen.
Dette åpner betydelige muligheter for økt verdiskaping
og velstand. Elektronisk handel innebærer at tjenester
som tidligere bare ble handlet lokalt eller nasjonalt nå kan
omsettes i et globalt marked. I tillegg kommer elektronisk overførbare
varer og tjenester. Utviklingen gir rom for spesialisering og utnyttelse av
komparative fortrinn på helt nye områder med påfølgende
muligheter for økt verdiskaping. Dette gir nye markedsmuligheter
for norsk næringsliv, men også økt konkurranse
på det tradisjonelle hjemmemarkedet.
Komiteen viser videre til at
endrede handels- og kommunikasjonsløsninger i fremste rekke
fører til store strukturelle endringer. Et forhold er at
elektronisk handel kan føre til økt konkurranse,
noe som gir reduserte priser og lavere kostnader. Elektronisk handel
og forretningsdrift muliggjør også mer effektive
drifts- og innkjøpsrutiner i offentlig og privat virksomhet.
Det kan frigjøre arbeidskraft til andre oppgaver i privat
og offentlig sektor. Samlet legger dette et solid grunnlag for økt
verdiskaping i det norske samfunnet. Komiteen mener
det må arbeides målrettet og systematisk for at
offentlig sektor kan utnytte besparelsespotensialet. Den raske e-handels
utviklingen skaper samtidig endringer i markedsforhold og tilgjengelighet
som kan sette etablerte forretningsmønstre under press.
I noen bransjer vil direkte bestilling og levering av varer over internett
overflødiggjøre den tradisjonelle engros- og detaljvirksomheten. Komiteen konstaterer
at dette kan føre til lavere kostnader og reduserte priser
for forbruker. Avhengig av den fremtidige utbredelsen av elektronisk
handel og fremveksten av nye mellomledd kan dette redusere kostnader
og frigjøre ressurser. Andre besparelsesmuligheter knyttet
til økt bruk av elektronisk handel er lavere kostnader
ved forhandlings- og avtaleinngåelse, lavere transaksjonskostnader
og mer effektive distribusjonsrutiner. Resultatet kan bli lavere
priser og økt verdiskaping. En slik utvikling vil imidlertid
stille nye krav til logistikk og effektive leveringssystemer.
Komiteen ser positivt på de
forventede samfunnsøkonomiske gevinstene ved utviklingen,
men mener samtidig det et klart behov for å bu samfunnet
på konsekvensene av endringene. Komiteen mener
netthandel byr på mange fordeler både for forbrukere
og næringslivet, men vil peker på betydningen
av at forbrukernes interesser blir ivaretatt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til Regjeringens definisjon av begrepet elektronisk handel
og forretningsdrift. Flertallet har samtidig merket
seg at EU og USA operer med det noe videre begrepet "electronic
commerce" som bl.a. inkluderer samhandling innenfor offentlig forvaltning,
telemedisin og undervisning. For å unngå begrepsforvirring
og sikre at norske aktører kan forholde seg til de samme begrepene
i Norge og utlandet mener flertallet det bør
arbeides for en internasjonal enighet om begrepsbruken.