Folketrygden dekker sykepenger med 100 pst.
opp til 6 G i sykepengeordningens trygdeperiode, dvs. fra 17. kalenderdag.
I arbeidsgiverperioden gjelder det et lovbestemt krav om samme kompensasjonsnivå,
men i mange tilfeller mottar den sykmeldte full lønn fra
arbeidsgiveren i arbeidsgiverperioden og dessuten påslag
opp til full lønn i trygdeperioden. Før 1. april
1998 var arbeidsgiverperioden 2 uker (14 kalenderdager).
I 1990-årene var utviklingen i gjennomsnittlig
antall sykefraværsdager i trygdeperioden slik:
Tabell 3.3 Sykepengedager
pr. sysselsatt lønnstaker 1990 til 1999
År | Fraværsdager |
1990 | 9,9 |
1991 | 9,8 |
1992 | 9,3 |
1993 | 8,6 |
1994 | 8,2 |
1995 | 8,8 |
1996 | 9,7 |
1997 | 10,5 |
1998 | 11,3 |
1999 | 12,2 |
Kilde: Rikstrygdeverket
Sykefraværsdagene for 1998 og 1999
er gjort sammenliknbare med de øvrige ved omregning til
2 ukers arbeidsgiverperiode. Faktisk gjennomsnittlig sykefravær i
trygdeperioden de to årene var hhv. 11,1 og 11,7 dager.
Tabellen viser at fraværet gikk ned
fra 1990 til 1994 og økte fra 1994 til 1999. Økningen
var høyest i årene 1995-1997, men er fortsatt
markant. Det er nærliggende å se denne utviklingen
i sammenheng med utviklingen på arbeidsmarkedet. Nedgangen
i fraværet fram til 1994 skjedde i en periode med stagnerende sysselsetting og
stigende arbeidsløshet, mens økningen i fraværet
etter 1994 falt sammen med økende sysselsetting og avtakende
ledighet. Historisk sett har det vært vanlig at sykefraværet har
gått i bølger, slik at perioder med økning
har vekslet med perioder med nedgang.
De senere år har det vært
vanlig å anta at fraværsøkningen i høykonjunktur
skyldes at det i slike perioder kommer flere arbeidstakere med helseproblemer
inn på arbeidsmarkedet. Nye undersøkelser har
svekket denne antakelsen noe, siden det er blitt påvist
at fraværet har økt både blant etablerte
arbeidstakere og nykommerne på arbeidsmarkedet.
Beregningsgruppen for folketrygden anslår
en økning i fraværstilbøyeligheten på 8,5
pst. inneværende år, men har lagt til grunn at
den sterke økningstakten i fraværsutviklingen
ikke vil kunne fortsette. Beregningsgruppen stipulerer at økningstakten
vil falle ned mot 5 pst. årlig i de neste fem årene.
Selv med en slik betydelig utflating, vil det gjennomsnittlige antall sykefraværsdager
i trygdeperioden være nær fordoblet fra 1995 til
2005. Slike anslag har ofte vist seg usikre, særlig ved
at en allerede i flere år har ventet en utflating, jf.
nedenfor. På den annen side kan økningstakten falle
raskere enn nå antatt i de kommende år.
I arbeidsgiverperioden har det ikke vært
noen tilsvarende økning i fraværet, og arbeidsgiverne
har derfor ikke opplevd samme utgiftsutvikling som folketrygden.
Realveksten i sykepengebevilgningen (korrigert
for årslønnsvekst) fremgår av tabell
3.4:
Tabell 3.4 Utgifter til
sykepengeordningen fra 1995 til 2000, før budsjett-tiltak
Stønadsutgifter,
mill. «faste 2000-kroner» | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 |
Sykepenger | 13 765 | 15 359 | 17 092 | 18 066 | 19 531 | 21 187 |
realvekst/mill.
kroner | | 1 595 | 1 733 | 974 | 1 465 | 1 656 |
realvekst/prosent | | 11,6 | 11,3 | 5,7 | 8,1 | 8,5 |
Kilde: Finansdepartementet
Den forholdsvis moderate realveksten på under
1 mrd. kroner i 1998 skyldes utvidelsen av arbeidsgiverperioden det året.
Komiteen tar dette
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til den utviklingen som i den senere tid har skjedd med en sterk økning
av sykefraværet. Disse medlemmer vil ikke
bidra til ytterligere belastning på arbeidsgivere, med
den fare for bortfall av arbeidsplasser dette medfører,
og vil vise til disse medlemmers forslag om innføring
av karensdager for, til en viss grad, å ansvarliggjøre
også arbeidstagere til vektlegging av egen helse.
I St.prp. nr. 1 (1997-1998) ble det foreslått å utvide arbeidsgiverperioden (den
tid arbeidsgiveren har ansvar for å betale sykepenger til
arbeidstaker) med én uke fra to til tre uker fra 1. april
1998. I Tillegg nr. 3 (1997-1998) om endring av St.prp. nr. 1 foreslo
Regjeringen at arbeidsgiverperioden bare skulle utvides med 3 dager.
Stortinget vedtok en utvidelse av arbeidsgiverperiode fra 14 til
16 kalenderdager fra 1. april 1998. Både i forbindelse
med revidert budsjett 1998 og i statsbudsjettet for 1999, St.prp.
nr. 1 (1998-1999) ble det foreslått å utvide arbeidsgiverperioden
med ytterligere 3 dager til 3 uker uten at forslaget ble vedtatt
av Stortinget.
Sandman-utvalget har fått i mandat å kartlegge årsaker
til økningen i sykefraværet og å vurdere
tiltak for å demme opp for denne utviklingen. Utvalget
har fått utsatt frist for å avgi innstilling til
15. september 2000.
Bl.a. på bakgrunn av den fortsatt sterke
veksten i sykepengeutgiftene finner Regjeringen det nødvendig å foreslå at
arbeidsgiverperioden utvides fra 2 uker og 2 dager til 3 uker fra
1. august 2000. Det legges til grunn at unntaksordningen for kronisk
syke og forsikringsordningen for arbeidsgivere med få ansatte
utvides tilsvarende. Det forutsettes at private og offentlige arbeidsgivere
ikke får kompensasjon for utvidelsen av arbeidsgiverperioden.
Regjeringen ønsker gjennom forslaget å stimulere
til at det iverksettes tiltak på arbeidsplassene for å forebygge
sykefravær som kan skyldes forhold i arbeidsmiljøet.
Dersom gjentatte korte eller mellomlange fravær kan hindres
eller reduseres gjennom arbeidsmiljøtiltak, vil dette trolig
også kunne bidra til å redusere langtidsfraværet.
Forslaget er beregnet til å gi netto
mindreutgift for staten på 410 mill. kroner i 2000, og
1 150 mill. kroner på helårsbasis. For 2000 innebærer
utvidelsen av arbeidsgiverperioden en merutgift for kommunesektoren på 105
mill. kroner.
Som følge av utvidelsen av arbeidsgiverperioden til 3
uker foreslås bevilgningen redusert med 410 mill. kroner
for 2000.
Ordningen med kjøp av helsetjenester
foreslås utvidet for 2000 (jf. kap. 2600 Trygdeetaten,
post 1 Driftsutgifter).
Som følge av forventet innsparing ved
utvidelse av ordningen med kjøp av helsetjenester foreslås
bevilgningen satt ned med 13 mill. kroner.
Komiteen viser til
at Regjeringens lovforslag i denne forbindelse er behandlet i Innst.
O. nr. 95 (1999-2000), jf. Ot.prp. nr. 53 (1999-2000) Endringer
i folketrygdloven og ferieloven.
Komiteen viser når det
gjelder forslag til bevilgning under kap. 2650 post 70 til samlet
oppstilling og merknader nedenfor.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, vil gå imot
Regjeringens forslag om utvidelse av arbeidsgiverperioden til 3
uker.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er
enig i Regjeringens forslag om utvidelse av arbeidsgiverperioden til
3 uker.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre mener det er uklokt å foreslå en
utvidelse av arbeidsgiverperioden før Sandman-utvalget har
lagt fram sin innstilling. Dette blir inkonsekvent all den tid Regjeringen ikke
foreslår endringer i uførepensjonen nettopp fordi Sandman-utvalget
ikke har lagt fram sin innstilling.
Bevilgningen for 2000 er på 17 629
mill. kroner. Dette anslaget bygger på en vekst i sykepengegrunnlaget
på 3,25 pst., en nedgang i sysselsettingen på 0,3 pst.,
og en vekst i sykefraværstilbøyeligheten på 6,0 pst.
Det ble lagt til grunn at overheng fra hevingen av minste inntektsgrunnlag
for sykepenger til 1,25 grunnbeløp 1. januar 1999 ville
gi mindreutgifter på 35 mill. kroner i 2000, mens senkingen
av minste inntektsgrunnlag tilbake til 0,5 grunnbeløp 1.
januar 2000 ville gi merutgifter på 90 mill. kroner. Ordningen
med kjøp av helsetjenester ble antatt å gi en
reduksjon i sykepengeutgiftene på 65 mill. kroner i 2000.
Regnskapstall viser at utgiftene for 1999 ble
høyere enn hva som lå til grunn for bevilgningen
for 2000. Videre viser statistikk til og med mars 2000 at veksten i
sykefraværstilbøyeligheten for 2000 nå ser
ut til å kunne bli 8,5 pst., som er 2,5 prosentpoeng høyere
enn hva som lå til grunn for bevilgningen. Mens en tidligere
la til grunn at sysselsettingen ville gå ned, regnes det
nå med en sysselsettingsvekst på 0,3 pst. for
2000.
De nye regnskapstallene og anslagene tilsier
at utgiftene for 2000 nå ser ut til å bli 1 210
mill. kroner høyere enn anslått i budsjettet.
Om lag 450 mill. kroner av dette var kjent allerede høsten
1999, jf. nedenstående omtale i Tillegg nr. 4 til St.prp.
nr. 1 (1999-2000) under omtalen av kap. 2660 Uførhet:
«Etter fremleggelsen av St.prp. nr. 1 (1999-2000)
er det foretatt en ny gjennomgang av prognosene for de regelstyrte
overslagsbevilgningene under Folketrygden m.v. under Sosial- og
helsedepartementet og attføringsytelser under Administrasjons-
og arbeidsdepartementet, basert på den siste regnskapsutviklingen.
(...) Gjennomgangen indikerer et bevilgningsbehov under enkelte
kapitler og poster som avviker fra anslagene som lå til
grunn for bevilgningsforslaget i St.prp. nr. 1 (1999-2000). Dette
gjelder bl.a. for kap. 2650 Sykepenger, hvor det kan synes som om
bevilgningsforslaget for 2000 er om lag 450 mill. kroner for lavt,
hovedsakelig grunnet sterkere vekst i sykepengegrunnlaget men også noe
sterkere vekst i sykefraværet enn lagt til grunn i St.prp.
nr. 1 (1999-2000). (...) Det er ikke hensiktsmessig nå å foreta
en endring av alle de regelstyrte overslagsbevilgningene under folketrygden.»
Som følge av nye regnskapstall for
1999 og reviderte vekstanslag fra 1999 til 2000 foreslås
bevilgningen økt med 1 210 mill. kroner.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Standpunkttabell, avsnitt
9.26, kap. 2650 post 70
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag mill. kroner | AP | KrF, Sp, V | FrP | H | SV | SB |
2650 | 70 | | | | | | | | |
| 1 | Utvidelse av arbeidsgiverperioden | -410 | -410 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 2 | Kjøp av helsetjenester,
jf. kap. 2600 | -13 | -13 | -13 | -13 | -13 | -13 | -13 |
| 3 | Endret anslag for 2000 | +1210 | +1210 | +1210 | +1210 | +1210 | +1210 | +1210 |
| 4 | Regelendring,
egenandel | 0 | 0 | 0 | | -995 | 0 | 0 |
| | Sum | +787 | +787 | +1197 | +1197 | +202 | +1197 | +1197 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, viser til sine respektive
merknader og forslag nedenfor og går imot Regjeringens
forslag under kap. 2650 post 70.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningen
under kap. 2650 post 70 med netto kr 787 000 000.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 2650 | Sykepenger: |
| 70 | Sykepenger for arbeidstakere
m.v., overslagsbevilgning, forhøyes med
.... | kr 787 000 000 |
| | fra kr
17 629 000 000 til kr 18 416 000 000 | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og representanten Steinar Bastesen fremmer følgende
forslag:
Kap. 2650 | Sykepenger: |
| 70 | Sykepenger for arbeidstakere
m.v., overslagsbevilgning, forhøyes med
fra kr
17 629 000 000 til kr 18 826 000 000 | kr 1 197 000 000 |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at utgiftene til sykelønnsordningen har økt
kraftig de siste årene. Den kraftige veksten i sykefraværet har blitt
et betydelig samfunnsproblem.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i St.prp. nr. 61 (1999-2000) redegjør for nye
undersøkelser som har svekket antagelsen om at fraværsøkningen skyldes
at flere arbeidstakere med helseproblemer har kommet inn på arbeidsmarkedet i
en høykonjunkturperiode. Det har blitt påvist
at fraværet har økt både blant etablerte
arbeidstakere og nykommerne på arbeidsmarkedet.
Disse medlemmer viser til Regjeringens
forslag om å utvide arbeidsgiverperioden i sykelønnsordningen til
tre uker fra 1. august 2000. Disse medlemmer er enige
i behovet for å redusere det offentliges utgifter til sykelønn,
men mener det er urimelig å påføre arbeidsgiverne
hele kostnaden knyttet til dette. Disse medlemmer støtter
derfor ikke dette forslaget.
Disse medlemmer viser til at
sykelønnsordningen vel er den eneste sosiale ordningen
i Norge som ikke har noen egenandel. Erfaringer fra Sverige har
vist at innføringen av en slik egenandel kan bidra til å redusere
fraværet betydelig.
Disse medlemmer foreslår
at det innføres en ordning hvor det ytes 50 pst. lønn
de tre første dagene av fraværet (egenmeldingsperioden)
og deretter 90 pst. lønn i resten av fraværsperioden.
Det innføres ikke egenandel for fravær knyttet
til barns sykdom.
Hovedvirkningen av en slik egenandel vil være
reduserte sykelønnsutbetalinger for arbeidsgiverne. For
at tiltaket også skal ha virkning for folketrygden, foreslår disse
medlemmer å utvide arbeidsgiverperioden til ca. 6 uker,
slik at noe av arbeidsgivernes gevinst tilfaller folketrygden. Disse
medlemmer understreker at en slik utvidelse av arbeidsgiverperioden
er uløselig knyttet til forslaget om å innføre
en egenandel i ordningen.
Disse medlemmer viser til at
Høyres opplegg vil gi en besparelse for private arbeidsgivere
på 122 mill. kroner i 2000. Når man også tar
hensyn til at egenandelen vil føre til redusert fravær,
vil arbeidsgiverne få en betydelig besparelse.
Disse medlemmer viser til at
Høyres opplegg gir en innsparing for folketrygden på 995
mill. kroner i 2000.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
Kap. 2650 | Sykepenger: |
| 70 | Sykepenger for arbeidstakere
m.v., overslagsbevilgning, forhøyes med
| kr 202 000 000 |
| | fra kr
17 629 000 000 til kr 17 831 000 000 | |
Disse medlemmer vil
subsidiært støtte forslaget fra komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Venstre og representanten Steinar Bastesen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til Sosialistisk Venstrepartis alternative forslag til statsbudsjett
for siste tre år, der partiet konsekvent har argumentert
mot en utvidelse av arbeidsgiverperioden. Dette medlem vil
anmerke at en utvidelse av arbeidsgiverperioden påfører arbeidsgiver
ytterligere merkostnader ved arbeidstakers sykdom som i sin tur
vil kunne ramme arbeidstakeren selv, og da særlig arbeidstakere
med et høyere forventet sykefravær. Det har vært
en overordnet politisk målsetning med den såkalte
arbeidslinjen å oppnå en bedre integrering av
arbeidstakere med funksjonshemninger eller generelt medisinsk nedsatt
arbeidsevne i arbeidslivet. Dersom dette skal kunne lykkes betinger
det et tett samspill mellom arbeidsstedet og offentlige instanser,
her særlig representert ved Rikstrygdeverket gjennom dekning
av sykefraværs- samt integreringskostnader. Men ved en
stadig større forskyving av de økonomiske kostnadene
over på arbeidsgiver, vil arbeidsgivere i økende
grad stille krav til arbeidstakerens helse før tilsetting
skjer, av frykt for at utgifter knyttet til sykefravær ved
sykdom vil påføre bedriften merkostnader. Dette
medlem vil påpeke at utvidelsen av arbeidsgiverperioden i
tillegg til å slå negativt ut for funksjonshemmede,
også vil kunne ramme kvinner i urimelig grad, dette betinget
av at kvinner har et høyere fravær enn menn knyttet
til svangerskap samt omsorg for mindreårige barn. Både
svangerskap og omsorg for syke barn vil ved en utvidelse av arbeidsgiverperioden
påføre arbeidsgiver merkostnader som dermed vil
kunne virke inn ved arbeids-givers valg av hvem som skal tilsettes.
Dette medlem vil ut fra ovenstående
begrunnelse mot en utvidelse av arbeidsgiverperioden, og vil dermed
gå imot Regjeringens forslag om å redusere kap. 2650
post 70 med 410 mill. kroner.