I St. prp. nr. 65 (1997-1998) ble det forutsatt
at den konkrete utformingen av kjøp av helsetjenester skulle foretas
på grunnlag av en endelig og samlet evaluering. Denne evalueringen
forelå høsten 1999. I Innst. S. nr. 105 (1999-2000)
heter det:
«Stortinget ber Regjeringen gjennomgå konsekvensene
av kjøp av helsetjenester med tanke på hvorvidt dette
fortrenger dem som allerede står på venteliste, hvilke
typer tjenester det er snakk om, og i hvilken grad kjøpet
skjer ved offentlige eller private helsetilbud. Videre bes Regjeringen
om at Stortinget skal gjøres kjent med de samfunnsøkonomiske
besparelser som oppnås ved kjøp av helsetjenester.»
I 1997 ble trygdeetaten, som en prøveordning,
gitt adgang til å kjøpe helsetjenester til sykmeldte
(St.prp. nr. 1 (1996-1997)). Ni delprosjekter er gjennomført
i perioden 1997-1998. Seks av prosjektene er i pasientkategori 1,
sykmeldte med enklere lidelser som kan behandles poliklinisk eller
dagkirurgisk (menisk, betennelser i ledd, brokk etc.). Tre av prosjektene
er i pasientkategori 2 innrettet mot sykmeldte med mer sammensatte,
ofte muskel- og skjelett-relaterte, lidelser.
Prosjektene i pasientkategori 1 har som mål å redusere
ventetid på utredning og behandling, bidra til økt friskmeldingsgrad
og raskere retur til arbeidslivet samt reduksjon i sykepengeutbetalingene.
I de tre øvrige prosjektene, i pasientkategori 2, er hensikten
først og fremst knyttet til å komme frem til medisinske
avklaringer gjennom helsefaglige utredninger på en raskere måte
enn i dag.
I tråd med Innst. S. nr. 252 (1997-1998)
er tiltaket gjort landsomfattende fra september 1999 og inngår som
et viktig virkemiddel i trygdeetatens arbeid med oppfølging
av sykmeldte. Det er i perioden 1997, 1998, 1999 og 2000 bevilget
henholdsvis 10, 15, 34 og 65 mill. kroner. Fra 1999 er det også bevilget
10 mill. kroner til administrativ styrking av arbeidet med kjøp
av helsetjenester/oppfølging sykmeldte. Midlene
er fordelt mellom fylkestrygdekontorene.
Det er i proposisjonen redegjort nærmere
for saken.
Erfaringene i 1999 og så langt i år
tyder på at det er ønskelig med et større
omfang av kjøp av helsetjenester i trygdeetatens regi i
2000. Det foreslås på denne bakgrunn en tilleggsbevilgning
på 13 mill. kroner for 2000.
Det er lagt til grunn at de økte utgiftene
ved kjøp av helsetjenester vil kunne dekkes inn ved reduserte
utgifter under sykepengekapitlet. Norsk institutt for by- og regionforskning
estimerte innsparingspotensialet til 125 mill. kroner pr. år
ved 5 200 pasienter. Med den foreslåtte ekstrabevilgningen
kan det påregnes at ca. 8 000 pasienter vil få tilbud
om kjøp av helsetjenester inneværende år.
Komiteen viser når
det gjelder forslag til bevilgning under kap. 2600 post 1 til samlet
oppstilling under avsnitt 9.25.3.
Komiteen slutter seg til opplegget
for kjøp av helsetjenester for sykmeldte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
merker seg at evalueringen av forsøksordningen med kjøp
av helsetjenester til sykmeldte konkluderer med at dette er en ordning
som virker positivt, særlig for sykmeldte med enklere lidelser
som kan behandles poliklinisk eller dagkirurgisk. For pasienter
i denne gruppen har ventetiden på behandling blitt redusert
med i gjennomsnitt to måneder og sykemeldingslengden med
51 dager. Dette ifølge Norsk institutt for by- og regionsforskning,
som også konkluderer med at tiltaket har bidratt til en
reell kapasitetsøkning slik at helsetilbudet for pasienter
i ordinær helsekø ikke har blitt forringet. Flertallet viser
til at denne ordningen vil bidra til å redusere utgiftene
til sykepenger, og at netto innsparingspotensial pr. år
ved 5 200 behandlinger er estimert til ca. 125 mill. kroner.
Flertallet ber Regjeringen sørge
for at ordningen med kjøp av helsetjenester til sykmeldte
snarest mulig blir etablert som en permanent ordning.
Sosial- og helsedepartementet har, i samråd
med Olje- og energidepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet,
vurdert situasjonen til tidligere Nordsjødykkere. Dette
arbeidet munnet ut i et forslag til en særskilt ordning
med kompensasjon til dykkere som har fått en varig helsesvikt.
Et notat med forslag til nærmere retningslinjer ble sendt
ut på høring 25. januar i år, med frist
for uttalelse 1. april i år.
Tidligere Nordsjødykkere kan – etter
det man vet i dag – ha vært utsatt for spesielle
påkjenninger og belastninger som man tidligere ikke var
tilstrekkelig oppmerksom på senvirkningene av. En høy
frekvens av trykkfallsyke kan bl.a. tyde på dette.
Samtidig synes eksisterende kompensasjons- og trygghetsordninger
i mindre grad å fange inn situasjonen til tidligere Nordsjødykkerne
med senskader. Dette gjelder bl.a. retrettordninger som skal gjøre
det økonomisk mulig å avslutte karrieren før
det oppstår en helseskade. Også andre ordninger
synes å være mindre aktuelle for tidligere Nordsjødykkere,
f.eks. ordningen med billighetserstatning.
Noen av de tidligere Nordsjødykkerne
kan ha rett til – og har fått - folketrygdens
særfordeler ved yrkesskade. Folketrygdens regler om yrkesskade
omfatter de "typiske dykkersykdommer", og må anses for å være tilfredsstillende
i så måte. Det har imidlertid vært et problem
for enkelte at leger og trygdekontor rundt om i landet ofte har
for lite kunnskap om dykkernes lidelser. Alle trygdekontor fikk
i juni ifjor derfor melding om å henvise personer med mulig
dykkersykdom til Haukeland sykehus for vurdering. Departementet
har videre tatt initiativ til at dykkere gis mulighet for å få tatt
opp tidligere avslagssaker, slik at de får det de eventuelt
har krav på etter folketrygdloven.
Disse særytelsene fra folketrygden er
likevel ikke ment å gi full kompensasjon for det faktiske
utgifts- og inntektstap som vedkommende er påført;
denne differansen tar yrkesskadeforsikringen sikte på å dekke. Loven
om yrkesskadeforsikring ble imidlertid innført i 1990,
og gjelder bare for dem som har hatt status som arbeidstaker etter
dette tidspunktet. Yrkesskadeforsikringen synes derfor å være
mindre aktuell for mange av de tidligere Nordsjødykkerne.
Departementet foreslår på denne
bakgrunn at det innføres en ordning med særskilt
kompensasjon til tidligere Nordsjødykkere med varig helsesvikt.
Forslaget innebærer ikke at det tas standpunkt til – eller
utelukker – eventuelle vanlige sivilrettslige erstatningskrav. De
fleste høringsinstanser som har uttalt seg synes å være
positive til en slik ordning med særskilt kompensasjon.
Det er i proposisjonen redegjort nærmere
for avgrensing av ordningen, vilkår for å få kompensasjon,
krav til søknad og administrasjon av ordningen m.v.
Det foreslås at ordningen trer i kraft
fra 1. juli 2000. Forslaget er anslått å gi merutgifter
på ca. 9 mill. kroner i 2000 ved iverksetting 1. juli,
og deretter om lag 6 mill. kroner pr. år i 2001 og 2002,
herunder noe til dekning av administrasjonskostnader.
Komiteen viser når
det gjelder forslag til bevilgning under kap. 2600 post 1 til samlet
oppstilling nedenfor.
Komiteen slutter seg til omtalen
foran når det gjelder særskilt ordning med kompensasjon
til tidligere Nordsjødykkere med varig helsesvikt.
Komiteen betrakter det som positivt
at Regjeringen nå har besluttet å gjøre
noe for de dykkere som fikk store helseskader under dykking i Nordsjøen i
forbindelse med leting etter olje.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstreviser til sosialkomiteens behandling
av Dokument nr. 8:58 (1999-2000) og understreker at en eventuell
grense på kr 200 000 ikke utelukker andre eventuelle sivilrettslige
krav.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Steinar Bastesen viser til Dokument nr.
8:58 (1999-2000) fra stortingsrepresentantene Siv Jensen og Øyvind
Vaksdal. Disse medlemmer er imidlertid skeptiske
til den beløpsgrense på kr 200 000 som Regjeringen
foreslår. Disse medlemmer ønsker
individuell behandling i hver enkelt sak og mener erstatning bør
fastsettes i hver enkelt sak etter forsikringsmessige prinsipper.
Standpunkttabell, avsnitt
9.25.3, kap. 2600 post 1
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | AP | KrF, Sp, V | FrP | H | SV | SB |
2600 | 01 | | | | | | | | |
| 1 | Tilleggsbevilgning
Kjøp av helsetjenester for sykmeldte | +13 | +13 | +13 | +13 | +13 | +13 | +13 |
| 2 | Nordsjødykkere | +9 | +9 | +9 | +9 | +9 | +9 | +9 |
| 3 | Kutt | 0 | 0 | 0 | 0 | -120 | 0 | |
| | Sum | +22 | +22 | +22 | +22 | -98 | +22 | +22 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens
forslag om å forhøye bevilgningen under kap. 2600
post 1 med i alt 22 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre
viser for øvrig til behovet for omprioriteringer på statsbudsjettet og
fremmer følgende forslag:
Kap. 2600 | | Trygdeetaten: | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med ...... | kr 98 000 000 |
| | fra kr 3 418 800 000 til
kr 3 320 800 000 | |