Statens ansvar for luftambulanse er regulert
i lov om spesialisthelsetjenesten. Statens helsetilsyn og fylkeslegene
fører tilsyn med luftambulansetjenesten etter bestemmelsene
i lov om statlig tilsyn med helsetjenesten.
Luftambulansetjenesten består av 11
faste ambulansehelikoptere og åtte ambulansefly. I tillegg
flyr redningstjenesten også ambulanseoppdrag.
Departementet legger til grunn at formålet
med en statlig luftambulansetjeneste er å styrke det akuttmedisinske
behandlingstilbudet utenfor sykehus og å bidra til å oppfylle
overordnede helsepolitiske målsetninger som blant annet
helsetjeneste av god faglig standard, lik tilgjengelighet til helsetjenester
og behandling på lavest mulig ansvarsnivå.
Det redegjøres for bemanning og kompetanse
ved ambulansehelikoptrene, redningshelikoptrene og ambulanseflyene.
Når det gjelder aktivitet, opplyses
det bl.a. at 5 202 pasienter ble behandlet av legehelikoptertjenesten
i 1998, mens det ble behandlet 6 035 pasienter av ambulanseflytjenesten
samme år.
Meldingen omtaler også tilbakeføringsoppdrag
som er et eksempel på at luftambulansetjenesten kan brukes til
andre formål enn de rent akuttmedisinske oppdragene. Det
opplyses at det antallet tilbakeføringsoppdrag med luftambulansetjenestens
fly har økt fra 918 i 1992 til 1 757 i 1998, og i 1998
foregikk 83 pst. av disse ved flybasene i Nord-Norge. Det uttales
at man nå nærmer seg kapasitetsgrensen for luftambulanseflyene,
og det uttrykkes frykt for at tilbakeføringsoppdragene
kan gå på bekostning av akuttmedisinske oppdrag.
Det redegjøres for behandlingen av
spørsmålet om dekking av kostnader ved tilbakeføringsoppdrag
i forbindelse med statsbudsjettet for 2000 som innebar at fylkeskommunene
skal betale for tilbakeføringsoppdragene.
Det opplyses at de samlede statlige kostnader
til luftambulansetjenesten har steget fra 190 mill. kroner i 1992
til om lag 300 mill. kroner i 1999.
Departementet foreslår etter en samlet
vurdering at dagens organisering videreføres, dvs. at staten
inntil videre skal ha ansvaret for å organisere, planlegge
og drive luftambulansetjenesten, men at fylkeskommunen fortsatt
skal ha ansvaret for den medisinske delen av tjenesten, og at denne
i sterkere grad bør integreres i de sykehusene der basene
er plassert. Det uttales at spørsmålet om den
framtidige plassering av ansvaret for luftambulansetjenesten må ses
i sammenheng med Regjeringens arbeid med fornyelse av offentlig
forvaltning, arbeidet med å utrede regional inndeling og utredning
om syketransportansvaret.
Det vil bli etablert et Statens luftambulansekontor
i Rikstrygdeverket, som vil få ansvar for en bedre samordning
av tjenestens helse- og transportdel.
Det redegjøres for nåværende
basestruktur og framholdes at de helikopterbasene som er opprettet
etter 1988, har kommet som følge av lokalt initiativ og påtrykk
og i mindre grad som et resultat av sentralt styrt planlegging og
evaluering.
Departementet mener det er behov for omfattende endringer
i avtalen mellom Sosial- og helsedepartementet og Forsvarsdepartementet
om bruken av redningshelikoptre til ambulanseoppdrag. Det vil bli
satt ned en arbeidsgruppe med representanter fra Forsvaret og Rikstrygdeverket
som skal fremme forslag til en bedre organisering og finansiering
for framtiden. Samtidig vil de to departementene ta sikte på å inngå en
ny avtale om bruken av redningstjenestens helikoptre i luftambulansetjenesten.
Når det gjelder spørsmålet om legebemanning
på redningstjenestens helikoptere. vises det til egen stortingsmelding
om redningshelikoptertjenesten.
Departementet ønsker å opprettholde
dagens basemønster. Ved etablering av eventuelle nye baser
i framtiden vil departementet legge vekt på sykehusnærhet, likeverdighet,
dekningsgrad og helseøkonomi. Det uttales at luftambulansetjenesten
bør være organisert og faglig integrert med den øvrige
ambulansetjenesten og spesialiserte helsetjeneste, noe som tilsier
at eventuelle nye baser bør være lokalisert ved
sykehus med akuttmedisinsk beredskap.
Det framholdes at det er gjennomført
en rekke tiltak for å bedre sikkerheten i tjenesten i de
senere år. Departementet mener at luftambulansetjenesten
som utgangspunkt minst må basere seg på luftfartsmyndighetenes
krav til sikkerhet, og at tjenesten i visse sammenhenger også bør
definere egne høyere standarder for bedre sikkerhet.
Departementet mener at bemanningen av ambulansehelikoptrene
primært bør være anestesilege med minimum
to års erfaring fra tjeneste ved anestesiavdeling, men
at man i en overgangsperiode må akseptere et lavere kompetansenivå av
hensyn til rekruteringssituasjonen for spesialister og en balansert
dimensjonert akuttmedisinsk kjede.
Komiteen viser til
at Norge har en av verdens best utbygde og medisinskfaglig utrustede
luftambulansetjeneste. Til tross for den høye standarden
mener komiteen det er behov for klare forbedringer.
Komiteen har merket seg følgende
problemer med tjenesten:
– manglende
politiske målsettinger og krav til det medisinske innholdet
i tjenesten
– for dårlig utnyttelse
av legeressursene på luftambulansebasene
– lite fokus på medisinsk
nytteverdi for tjenesten
– manglende helhetlig plan for
organisering av tjenesten
– manglende retningslinjer for
baseplassering
– krav om sikkerhet
Komiteen viser til at luftambulansetjenesten
skal bidra til høy beredskap og effektiv transport av alvorlig syke
eller skadde pasienter som trenger akuttmedisinsk behandling. Komiteen vil
understreke at luftambulansetjenesten skal være en del
av ambulansetjenesten og dermed en del av helsetjenesten. Videre
vil komiteen vise til gjeldende prioriteringsretningslinjer
og retningslinjer vedtatt i ny lov om spesialisthelsetjenesten og
at de må gjelde for luftambulansetjenesten. Komiteen vil
peke på at luftambulansetjenesten også er et virkemiddel
for å jevne ut forskjeller i tilgjengelighet til spesialiserte
akuttmedisinske tilbud som følge av geografi og bosettingsmønster.
Luftambulansetjenesten utgjør et ledd i den akuttmedisinske kjeden,
og komiteen vil understreke at det er den samlede
innsats fra de ulike ledd i kjeden som bestemmer det medisinske
utfallet. Ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet. Rask
transport og høykompetent prehospital akuttmedisin er ikke
tilstrekkelig hvis sykehusene ikke har et apparat som sikrer god
videre diagnostikk og behandling. Komiteen mener
derfor at hele den akuttmedisinske kjeden må vurderes samlet,
og at luftambulansetjenesten, så langt det er mulig, må integreres
i den øvrige ambulansetjenesten og de spesialiserte akuttmedisinske
helsetjenestene. Komiteen vil påpeke at
dersom det i framtida skulle skje en større funksjonsfordeling
mellom sykehusene med hensyn til akuttberedskap, må dimensjoneringen
av ambulanse- og luftambulansetjenesten vurderes i forhold til dette.
De fleste situasjoner, hvor det er behov for
akuttmedisinsk hjelp, oppstår utenfor sykehus, og komiteen vil
sterkt understreke at i valget mellom alternative ambulanseformer
må det være pasientenes behov som må være
avgjørende.
Komiteen har merket seg at ambulanseflyene
i Tromsø, Brønnøysund og Ålesund
relativt ofte transporterer pasienter med behov for avansert overvåkning eller
medisinsk behandling, og at det er behov for å etablere
en beredskap som sikrer dette. Komiteen viser til
brev av 21. februar 2001 fra helseministeren hvor det vises til
brev 27. november 2000 fra Nordland sentralsykehus av om at departementet
er blitt gjort oppmerksom på at oppgradering til anestesilegeberedskap ikke
er ønskelig for Brønnøysundbasen. Årsaken
er at basen er lokalisert langt fra sykehus, slik at anestesilege
kun vil bli dedikert til arbeid ved basen, og ikke vil utgjøre
noen ressurs for sykehuset. Det vises videre til at saken har blitt
forelagt Helsetilsynet, som ut fra en helhetlig vurdering av luftambulanseberedskapen
i landsdelen mener det er vanskelig å argumentere for å oppgradere
ambulanseflyet i Brønnøysund med anestesilegeberedskap.
Helsetilsynet viser til at ambulansehelikopteret i Brønnøysund
allerede er bemannet med anestesilege, og at det nasjonalt sett
er en betydelig mangel på anestesileger.
Med bakgrunn i behovet for en rasjonell utnyttelse av
legeressurser på ambulansebasene, vil helseministeren ikke
opprettholde anbefalingen om at ambulanseflyet ved Brønnøysundbasen
skal ha mulighet til å ha med anestesilege ved behov. Komiteen slutter
seg til denne vurderingen når det gjelder Brønnøysundbasen. Når
det gjelder ambulanseflyene i Tromsø og Ålesund, vil
imidlertid komiteen understreke viktigheten av at
det etableres en beredskap som sikrer en medisinsk forsvarlig beredskap.
Komiteen er videre enig i at
tilsvarende beredskap ikke er nødvendig for ambulanseflyene
i Bodø, da flyene i Tromsø og Bodø vil
kunne dekke det aktuelle området på en forsvarlig
og tilfredsstillende måte.
Komiteen har merket seg at det
for helikopterbasene er nødvendig å ha en bemanning
med anestesileger for å kunne gi et tilfredsstillende tilbud
til pasienter ved kritisk sykdom og/eller ved skader og
ulykker. Komiteen viser til at ved helikopterbasen
på Lørenskog er luftambulansetjenesten lagt inn
under avdeling for akuttmedisin ved Sentralsykehuset i Akershus
og skilt ut som egen driftsenhet. Avdelingen for akuttmedisin har
fremdeles en sterk faglig forankring i anestesiavdelingen, bl.a.
ved at avdelingens leger dekker en bakvaktturnus på anestesiavdelingen.
På denne måten sikres fagnivået innenfor
anestesifaget, samtidig som legene på avdeling for akuttmedisin
er et nyttig tilskudd til anestesiavdelingen. De administrative
oppgavene er fordelt mellom avdelingens leger. I tillegg tar de
del i utdanningsprogram og kvalitetssikring av ambulansetjenensten. Komiteen mener
Akershusmodellen er en svært god løsning og en
effektiv utnyttelse av fagressursene. Akershusmodellen vil kunne være
modell for andre helikopterbaser og fungere som akuttmedisinske
kompetansesentra for de øvrige leddene i den akuttmedisinske
kjeden.
Komiteen har merket seg at departementet
i meldingen foreslår å opprette et Statens luftambulansekontor
som skal få ansvar for en bedre samordning av denne tjenestens
helse- og transportdel. Departementets begrunnelse for å knytte
dette kontoret til Rikstrygdeverket og ikke til departementet eller
Statens helsetilsyn er at disse ikke har ansvar for driftsoppgaver
og statlige retningslinjer for å koordinere virksomheten
bedre.
Komiteen viser til spørsmål
fra saksordfører til helseministeren datert 8. mai 2001
og helseministerens svar datert 22. mai 2001 hvor det henvises til
forslaget om statlig overtagelse av spesialisthelsetjenesten og etablering
av regionale helseforetak som skal ha et "sørge for"-ansvar
bl.a. for luftambulansetjenesten. Videre vises det til at det samtidig
pågår et arbeid i departementet med å fornye
den sentrale sosial- og helseforvaltning, jf. St.prp. nr. 84 (20001-2001)
Revidert nasjonalbudsjett hvor det bl.a. fremkommer at departementet ønsker
at en rekke statlige oppgaver samordnes i tre enheter. Videre skriver
helseministeren i sitt brev at disse to store organisatoriske reformene
fører til at enkelte av forslagene i St.meld. nr. 43 (1999-2000),
og særlig det som gjelder luftambulansen, bør
vurderes på nytt. Særlig gjelder dette forslaget
om å etablere Statens luftambulansekontor i Rikstrygdeverket
med ansvar for transport- og helsedelen.
Komiteen viser til at begrunnelsen
for forslaget i Ot.prp. 66 (2000-2001) om å gi de regionale
helseforetakene "sørge for"-ansvaret for luftambulansen
først og fremst er behovet for en bedre integrering av
denne tjenesten i den øvrige ambulanse- og helsetjeneste.
I tillegg er det behov for en bedre samordning av transport- og
helsedelen.
Komiteen mener at det i påvente
av Stortingets behandling av forslaget til ny organisering av den
sentrale helseforvaltning, er nødvendig med en interimsordning
slik at kontinuiteten ivaretas, ikke minst av sikkerhetsmessig hensyn. Komiteen foreslår
at departementet inntil videre påtar seg dette ansvaret.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti merker
seg de ulempene som følger av dagens organisering av luftambulansetjenesten. Dette
medlem vil understreke behovet for å integrere
tjenesten i den øvrige helsetjenesten og at transporttjenesten
og den medisinske tjenesten blir samordnet bedre enn hittil. Dersom
spesialisthelsetjenesten blir organisert gjennom regionale helseforetak
fra 2002, er det etter dette medlems syn naturlig
at ansvaret for luftambulansetjenesten i regionen plasseres i helseforetaket.
Dette medlem merker seg imidlertid
behovet for en nasjonal overordnet styring av tjenesten, noe som blant
annet vil sikre én nasjonal standard og et hensiktsmessig
samarbeid med Forsvaret og redningstjenesten. Rikstrygdeverket er
etter dette medlemssyn
ikke det naturlige stedet for Statens luftambulansekontor, fordi
det primært steller med trygdelovgivningen og økonomiske
spørsmål knyttet til denne, og ikke med medisinsk-faglige
vurderinger knyttet til ambulanse- og redningstjenesten.
Dette medlem viser til at Sosial-
og helsedepartementet arbeider med en modernisering av offentlig sektor
og til at helseministeren har uttalt at det er aktuelt å opprette
et framtidig sosial- og helsedirektorat. Dersom en slik oppretting
skjer, kan dette direktoratet etter dette medlems syn
være et bedre sted å etablere luftambulansekontoret
enn i Rikstrygdeverket. Kontoret bør etter dette
medlems syn utvikles til et nasjonalt akuttmedisinsk kompetansesenter.
Så vel gjennom den kompetansen dette kompetansesenteret vil
besitte, som gjennom samarbeid mellom dette organet og relevant
kompetanse som Forsvaret besitter på området,
vil man etter dette medlems syn kunne sikre det faglige
innholdet på nasjonalt plan som vil være nødvendig
for å samordne og videreutvikle en helhetlig luftambulanse-
og redningstjeneste.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om at helikopterbasene i Tromsø,
Trondheim, Ålesund, Førde, Bergen, Stavanger,
Arendal, Ål og Lørenskog opprettholdes.
Komiteen anser at det kan være
fordeler ved at luftambulansen er lokalisert ved sykehus med akuttmedisinsk
beredskap, og at hele det akuttmedisinske tilbudet i hovedregel
sees samlet. En slik faglig medisinsk tilknytning bør finne
sted uansett om den aktuelle luftambulanse er stasjonert ved sykehus
eller ikke. Komiteen mener derfor at enkeltbaser
også bør kunne lokaliseres utenfor sykehus, og
slutter seg til at basene i Brønnøysund og Dombås
opprettholdes.
Når det gjelder sysselmannens beredskapshelikopter på Svalbard,
har komiteen merket seg at det i dag ikke inngår
i luftambulansetjenesten, men ivaretar allikevel de få ambulanseoppdragene
som er nødvendig. Komiteen er enig i at
det ikke foretas noen endringer i ordningen på Svalbard.
Komiteen er videre enig i at
ambulanseflybasene i Kirkenes, Alta, Tromsø og Bodø opprettholdes. Komiteen slutter
seg også til at overføringsflyet i Ålesund
(Vigra) opprettholdes, og at redningshelikopterbasen i Bodø fortsatt
skal være en del av ambulanseflytjenesten.
Komiteen viser til at ansvaret
for redningstjenesten og redningshelikoptertjenesten er delt mellom
Justisdepartementet og Forsvarsdepartementet. Justisdepartementet
har ansvaret for redningstjenesten, mens Forsvarsdepartementet har
operatøransvaret. Komiteen har merket seg
St.meld. nr. 44 (2000-2001) fra Justisdepartementet om redningshelikoptertjenesten, og
er tilfreds med at der foreslås at Banak videreføres som
redningshelikopterbase i Finnmark og skal fortsette som en del av
den nasjonale lufambulanseplanen.
Komiteen vil videre slutte seg
til at redningshelikopterbasene på Sola og Ørland
opprettholdes.