Økt helhetstenking er en avgjørende
forutsetning for å oppnå et best mulig resultat
i forhold til de mange utfordringene Forsvaret står overfor.
For å nå målet om et mer moderne og fleksibelt
forsvar, både i forhold til oppgaver og kompetanse vil
en hovedutfordring være å organisere Forsvarets
fredsvirksomhet på en kostnadseffektiv måte. Det
er særlig viktig å legge til rette for sektorovergripende
løsninger på tvers av forsvarsgrener og våpenarter.
Det er også nødvendig å skape balanse
i Forsvarets struktur og organisasjon. Organiseringen og omfanget
av ledelses-, kommando- og støtteapparat må være
dimensjonert for å betjene den nye styrkestrukturen. Sammen
med satsingen på nye styrings- og informasjonssystemer,
skal dette også gi en mer styrbar og tilpasningsdyktig
organisasjon. Følgende hovedprinsipper ligger til grunn
for den strukturen og organisasjonen som foreslås i proposisjonen:
– fleksible
styrker med evner til fellesoperasjoner
– evne til samvirke med allierte
styrker og sivile aktører
– en kompetanserettet tilnærming
– konsentrerte strukturer og færre
ansatte
– en styrket strategisk ledelse
og reduserte stabs-, støtte- og ledelsesenheter.
Departementet anser det som svært viktig
at det ikke foretas en omstrukturering som går på tvers
av de avtalene Norge har med NATO og som dermed kan begrense muligheten
til å ta imot forsterkningsstyrker og tilby trening og øving
for allierte.
For å ivareta norske interesser og
forpliktelser i forhold til NATO er følgende kriterier
lagt til grunn i arbeidet med forslagene i proposisjonen:
– Allierte
forhåndslagre forutsettes å bli videreført
i samme omfang som i dag. Endret lokalisering kan være
aktuelt. Norske forpliktelser, herunder vertslandsstøtten,
skal ivaretas med minst like god kvalitet som i dag.
– Allierte forsterkningsplaner
med tilhørende avtaleverk videreføres. Forsvarets
framtidige organisasjon må sikre full ivaretakelse av våre
nasjonale forpliktelser overfor våre allierte på dette
feltet. Fellesfinansiert infrastruktur som inngår i alliert planverk
kan ikke avskrives. Løsninger som utnytter dette skal vurderes
og prioriteres der alternativene ellers står noenlunde
likt.
– Alliert trening i Norge skal
føres videre og forholdene legges til rette for en videreutvikling.
Omfanget og kvaliteten på vår støtte
til denne treningen skal derfor som et minimum opprettholdes på dagens
nivå. Lokalisering kan vurderes. Løsninger som
har et potensial for kvalitetsmessig heving av denne aktiviteten
skal vurderes.
Gjennom iverksetting av FLO skal logistikkvirksomheten,
herunder lagre og verksteder, gjennomgå omfattende effektivisering.
I denne prosessen vil, i tillegg til de rent organisatoriske endringer,
også nye konsepter og rutiner for distribusjon, forsyning,
lagring med videre måtte utredes og vurderes.
De endringer i verksted- og lagerstrukturen
som foreslås i denne proposisjonen, omfatter kun direkte konsekvenser
av foreslåtte endringer i primærvirksomheten (operativ
virksomhet og styrkeproduksjon). Foreslåtte endringer er
imidlertid basert på hovedprinsippene for FLO.
I tillegg til militærfaglige vurderinger
(operativitet, beredskap med videre) er det foretatt økonomiske utredninger
og analyser. De økonomiske analysene er foretatt ved hjelp
av nåverdimetoden. Dette er en metode for samfunnsøkonomisk
analyse som benyttes for å klarlegge og synliggjøre
konsekvenser av alternative tiltak før beslutninger fattes.
Formålet med de økonomiske analysene har nettopp
vært å framskaffe et grunnlag for å kunne
sammenlikne ulike organiserings-/lokaliseringsalternativer
på en hensiktsmessig måte og foreta en prioritering
på et økonomisk grunnlag. Metodevalg og beregningsmodell
er kvalitetssikret av ekstern ekspertise.
Hovedformålet med grunnlagsarbeidet
innenfor eiendom, bygg og anlegg (EBA) har vært å gi
et foreløpig kostnadsoverslag for konsekvensene av anbefalingene
i FPU og FS 2000. Videre å få klarlagt hvorvidt alternativ
lokalisering av Forsvarets virksomhet gir økonomisk lønnsomhet.
Materialet gir altså grunnlag for å vurdere hvilke
organisatoriske tiltak som bør inngå i omstillingen.
Det understrekes at kalkylene for eiendom, bygg
og anlegg er foretatt på et tidspunkt hvor alle prosjektene er
i en utredningsfase, som normalt er den tidligste fase hvor det
blir foretatt foreløpige investeringskalkyler. Beregningene
er basert på kunnskap om tidligere gjennomførte
prosjekter og alle tall er tilpassede erfaringsdata. Den standard
Forsvaret har brukt de senere årene er lagt til grunn.
For å ta høyde for den samlede
EBA-relaterte usikkerheten for omstillingen er det gitt et påslag
på 30 pst. på grunnkalkylen, som er innenfor normalen
i en utredningsfase.
Når det gjelder støttefunksjoner
vil komiteen vise til sine merknader i Innst. S.
nr. 25 (2000-2002) vedrørende utviklingen av Forsvarets
Logistikk Organisasjon (FLO). Komiteen vil allikevel
legge til at FLO må utvikles på en slik måte
at organisasjonen er i stand til på en rasjonell måte å kunne
understøtte så vel fredsstrukturen som krigsstrukturen
med en flatest mulig organisasjon som er "kundeorientert".
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet mener at bemanningen i Forsvarets Logistikkorganisasjon
(FLO) når den er ferdig organisert bør begrenses
til om lag 5 200 stillinger - om lag 800 stillinger færre
enn i Regjeringens opplegg. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen dimensjonere
Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) slik at det kan spares inn om
lag 200 mill. kroner årlig i forhold til Regjeringens opplegg."
Komiteen vil advare
mot at det legges opp til en endring som medfører nedbygging
av lagre som kan undergrave så vel den vedtatte struktur
som mulighetene til å bygge opp en struktur dersom situasjonen skulle
tilsi dette. Et lagerhold med reservedeler, ammunisjon og kurant
materiell for levetidsforlengelse og supplering kan ikke alene være
tuftet på økonomiske lagerbetraktninger som i
en vanlig produksjonsbedrift, men må ha innebygget i seg
en seighet og robusthet som vil gi en noe høyere "forsikringspremie".
Det må være en klar forutsetning at norske lagre
og beholdninger av materiell, drivstoff og ammunisjon skal svare
til de krav NATO setter.
Regjeringen foreslår å legge
ned Forsvarets overkommando tidligst mulig i omleggingsperioden,
og senest innen 31. desember 2004, og å opprette en enhet til
støtte for forsvarssjefen i hans rolle som etatssjef for Forsvarets
militære organisasjon fra samme tidspunkt. Enheten benevnes
Forsvarsstaben.
Regjeringen foreslår at dagens forsvarskommandoer (FKN,
FKS), de tre sjøforsvarsdistriktene (SDN, SDV og SDS) og
fire distriktskommandoene (DKN, DKT, DKSV og DKØ) i Hæren
legges ned og at det innen 31. desember 2003 etableres:
– ett nasjonalt
Fellesoperativt hovedkvarter (FOHK) lokalisert til Jåttå i
Stavanger.
– ett operativt hovedkvarter i
hver landsdel henholdsvis Landsdelskommando Nord (LDKN) lokalisert
til Reitan, som også kan være fremskutt FOHK,
og Landsdelskommando Sør (LDKS) lokalisert til Trondheim.
Den nasjonale støtte til NATO-hovedkvarteret
(JHQ North) på Jåttå og NATOs luftsoperasjonssenter (CAOC
3) på Reitan vil bli videreført.
Regjeringen foreslår at alle Hærens
14 territorielle regimenter og de 18 HV-distriktene nedlegges og
at det innen 1. juli 2003 opprettes:
– åtte
Forsvarsdistrikter (FDI) lokalisert til Porsangmoen, Harstad, Reitan
ved Bodø, Værnes, Ulven/Bergen, Kjevik
ved Kristiansand, Lutvann leir i Oslo og Elverum
– åtte HV-distriktsstaber
samlokalisert med Forsvarsdistriktene
– seks HV-distriktsstaber lokalisert
til Setermoen på Åndalsnes, Skei i Jølser,
Vatneleiren i Sandnes, Kongsberg, Eggemoen på Ringerike
og Ravneberget i Sarpsborg.
Regjeringen vil som en følge av ovenstående
forslag, endre forskriften til Heimevernsloven slik at den blir
i overensstemmelse med den nye distriktsinndelingen.
Regjeringen vil at 6. Divisjon snarest og senest
innen 1. august 2002 omorganiseres til en ny mobil divisjonskommando,
som skal være i stand til å lede tre til fire
brigader - herunder en alliert forsterkningsbrigade - og ha underlagt
nødvendige enheter for ledelsesstøtte og feltetterretning,
taktisk støtte og forsyning samt støtteenheter
fra NATO Composite Force (NCF). Kommandoen benevnes 6. Divisjonskommando
(6. DivKdo). I fred vil 6. DivKdo få et koordinerende ansvar
for all styrkeproduksjon ved Hærens utdanningsavdelinger
i Troms og Vest-Finnmark.
Komiteen er enig i
at Forsvarets overkommando nedlegges i sin nåværende
form tidligst mulig i omleggingsperioden og senest innen 31. desember
2004. Komiteen er enig i at Forsvarssjefens evne
til strategisk styring skal styrkes, og at det skal opprettes en
forsvarsstab som støtte til Forsvarssjefen i hans rolle
som sjef for Forsvarets militære organisasjon.
Komiteen har merket seg at FO
av i dag, eksklusive Etterretnings- og Sikkerhetstjenesten, utgjør
ca. 1 400 ansatte, mens FD har ca. 200 ansatte. Komiteen legger
til grunn at det i valg av ny ledelsesmodell er viktig å danne
en kosteffektiv organisasjon, der ledelsesapparatet må tilpasses
den struktur som skal ledes i fred, krise og krig.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
foreslår en ordning der FO nedlegges samtidig med at ledelsen av
Forsvaret samles på strategisk nivå i FD ved at
Forsvarssjefen og de strategiske funksjoner som i dag ligger i FO
inngår som en del av departementet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, avviser Regjeringens
forslag men går inn for at dagens formelle forhold mellom
departement og overkommando videreføres, men at de to enhetene
samlokaliseres.
Flertallet forutsetter at Forsvarssjefen
forblir en synlig leder av Forsvarets militære organisasjon (FMO)
og fører alminnelig kommando over landets militære
forsvar. Forsvarssjefens instruks videreføres.
Flertallet forutsetter at lokaliseringen
av den nye samlokaliserte ledelse forelegges Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet støtter
Regjeringens forslag, men understreker at Forsvarssjefen må forbli
en synlig leder av Forsvarets Militære Organisasjon (FMO)
og føre alminnelig kommando over landets militære
forsvar. Disse medlemmer støtter derfor
Regjeringens forslag om at det opprettes en Forsvarsstab som støtter
Forsvarssjefen i denne funksjonen. Disse medlemmer forutsetter at
den på hensiktsmessig måte og tidspunkt blir orientert
om organisering og lokalisering av det integrerte departement samt
Forsvarsstaben.
Disse medlemmer påpeker
at det viktigste formålet med omorganiseringen av ledelsesapparatet
er at evnen til strategisk ledelse må styrkes. Dette vil
være av stor betydning også for å få gjennomført
omleggingen 2002-2005 i henhold til planverket. Disse medlemmer ber
derfor om at denne reformen gjennomføres så raskt
som mulig og senest innen 30. juni 2002.
Disse medlemmer understreker
at reduksjoner i bemanningen av det som i dag utgjør FD
og FO, slik disse enhetene er definert av departementet, på til sammen
minimum netto 40 pst., må gjennomføres så raskt
som praktisk mulig for å få tatt ut de planlagte gevinster
på driftssiden. Disse medlemmer forutsetter
at dette skal gi en årlig merinnsparing på personellrelatert
drift på 75 mill. kroner, relativt til Regjeringens anbefaling.
Dette er ytterligere et tungt argument for å forsere gjennomføringen
av tiltaket, jf. forrige avsnitt.
Disse medlemmer forutsetter at
departementet kommer tilbake til komiteen med konkrete forslag til institusjonaliserte
prosedyrer som kan gi komiteen tilgang til uavhengige fagmilitære
synspunkter innenfor komiteens arbeidsområde.
Komiteen er enig i
at dagens forsvarskommandoer (FKN, FKS), de fire distriktskommandoene (DKN,
DKT, DKSV, og DKØ) i Hæren, de tre sjøforsvarsdistriktene
(SDN, SDV og SDS) i Sjøforsvaret, legges ned innen 31.
desember 2003.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, går inn
for at et fellesoperativt hovedkvarter (FOHK) opprettes og lokaliseres
til Jåttå ved Stavanger.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Fremskrittspartiet og Senterpartiet går inn for
at fellesoperativt hovedkvarter opprettes og legges til Reitan ved
Bodø.
Komiteen går
inn for at det opprettes en landsdelskommando i hver landsdel, henholdsvis
Landsdelskommando Nord (LDKN) og Landsdelskommando Sør
(LDKS).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, går inn
for å lokalisere LDKN på Reitan og LDKS i Trondheim.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
inn for å lokalisere LDKN på Reitan og LDKS på Jåttå ved
Stavanger.
Komiteen forutsetter
at nasjonal støtte til Nato-hovedkvarteret (JHQ-North)
på Jåtttå og Natos luftoperasjonssenter
(CAOC-3) på Reitan vil bli videreført. Komiteen er
enig i at alle Hærens 14 territorielle regimenter nedlegges
og forutsetter at regimen-tenes historiske rolle og deres faner
ivaretas symbolsk i det nye territorielle landforsvar. Komiteen går
inn for at Regjeringens forslag om å opprette 8 Forsvarsdistrikter
(FDI) avvises. Komiteen legger til grunn at dagens
HV-distrikter i hovedtrekkene videreføres på de
lokaliteter som Stortinget tidligere har bestemt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, støtter
Regjeringens forslag om at Evjemoen garnison nedlegges. Flertallet viser
til tidligere vedtak om at HV-07 skulle lokaliseres til Evjemoen,
og vil derfor at HV-07 lokaliseres til Kristiansandsområdet.
Komiteens medlemmer Kristelig
Folkeparti, Høyre og Senterpartiet går
inn for å opprettholde Evjemoen garnison. Hvis Evjemoen
likevel nedlegges, støtter disse medlemmer flertallets forslag
om å lokalisere HV-07 til Kristiansandsområdet.
Komiteen forutsetter
at HV-distriktssjefene blir territorielle sjefer i fred, krise og
krig innenfor sine ansvarsområder og at det vurderes opprettet
et planelement i staben, hovedsakelig innenfor dagens personellramme. Komiteen forutsetter
videre at HV-distriktene operativt ledes fra de respektive landsdelskommandoer.
GIHV vil fortsatt utøve administrativ kontroll med styrkeproduksjonen
gjennom HV-distriktsstabene.
Komiteens medlem fra Høyre er
kjent med at flytting av distriktsstaben for HV 11 fra Molde til Setnesmoen
kan medføre ekstra kostnader. Dette medlem viser
også til brev fra de militære arbeidstakerorganisasjonene
til Stortingets forsvarskomité datert 14. mars 2001 der
det blir anbefalt at staben lokaliseres til Molde. Dette
medlem ber om at det blir vurdert om en fortsatt lokalisering
til Molde vil medføre innsparinger.
Komiteen har ingen
merknader til at 6. divisjon omorganiseres til en ny mobil divisjonskommando basert
på de forutsetninger som nedfelles i proposisjonen.
Komiteen er videre enig i at
det opprettes en sjøgående taktisk stab i Sjøforsvaret
i tråd med proposisjonens forutsetninger.
Regjeringen anbefaler at innsatsstyrken i Hæren
som del av Forsvarets innsatsstyrke (FIST) - jf. St.meld. nr. 38
(1998-1999) og Innst. S. nr. 152 (1999-2000) - endres og settes
opp med følgende: En delvis vervet hurtig reaksjonsstyrke
på inntil 700 personell, en reaksjons- og oppfølgingsstyrke
på inntil 1 100 personell og en forsterkningsstyrke på inntil
400 personell.
Komiteen viser til
vedtak om Hærens bidrag til innsatsstyrken for internasjonale
operasjoner, ref. Innst. S. nr. 152 (1999-2000), jf. St.meld. nr.
38 (1998-1999).
Komiteen viser imidlertid til
at den norske "styrkebrønnen" for FIST-H er relativt stor
sammenlignet med andre land og vår nasjons størrelse.
Komiteen er enig i at Norge tar
sin del av internasjonalt ansvar, ikke minst innenfor rammen av
NATO.
Komiteen er enig i at Forsvarets
spesialstyrker lokaliseres med hovedelementet i Rena Leir og maritimt
element på Ramsund. Komiteen er enig i at
en viss videre økning av spesialstyrkenes omfang bør
vurderes.
Komiteen vil understreke at Norge,
når vi beslutter å delta i internasjonale operasjoner,
deltar med robuste styrker som også sikrer deltakelse og
innflytelse i overordnede kommandoledd.
Komiteen har merket seg at de økonomiske
konsekvenser innebærer behov for investeringer i bygg og anlegg
i Rena leir og Rødsmoen øvingsområde
på vel 1 mrd. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
vil imidlertid understreke at det vil være kritisk avgjørende
at Regionfelt Østlandet utvikles i tråd med Stortingets
forutsetninger og at tidsplanen holdes.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til at disse partier ut fra en samlet
vurdering stemte mot etablering av Regionfelt Østlandet
og at kostnadsoverslagene er blitt betydelig forhøyet siden
Stortinget gjorde utbyggingsvedtaket. Hensynet til miljø,
støy og berørte naboer må tillegges stor
vekt i den videre behandling av saken.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at anleggsarbeidene i forbindelse med Regionfelt Østlandet
utstår inntil støykonsesjonsspørsmål
er endelig avgjort og et nytt komplett kostnadsoverslag er lagt
fram"
Regjeringen vil omorganisere Forsvarets kompetansesenter
for internasjonal virksomhet. Deler av nåværende
virksomhet flyttes til Forsvarets skolesenter, Akershus festning,
som en integrert del av denne. Funksjonen som Administrativ foresatt
avdeling for Hærens avdelinger i internasjonale operasjoner
organiseres i en avdeling.
Komiteen har ingen
merknader.
Hærens avdelinger i internasjonale
operasjoner organiseres i en avdeling.
Regjeringen vil videreføre Bømoen/Mjølfjell
og Åsegarden leir, i kombinasjon med Evenes, som alliert treningssenter.
I tillegg vil Bardufoss flystasjon og garnisonen i Porsanger med
Halkavarre skytefelt inneha viktige roller i norsk støtte
til alliert trening her i landet. Steinkjersannan nedlegges som
alliert treningssenter.
Komiteen er enig,
og vil understreke betydningen av at forholdene legges til rette
for allierte avdelinger som øver i Norge. Komiteen ber
om at de bygningsmessige fasiliteter på Bømoen/Mjølfjell
oppgraderes og eventuelt utvides for å øke kapasitet
og kvalitet så snart dette er praktisk mulig for å gi
positive signaler til allierte brukere. Komiteen er
enig i at Steinkjersannan legges ned som alliert treningssenter.
Regjeringen foreslår å utfase
en fregatt og fem landgangsfartøyer innen 1. juli 2001,
og fire undervannsbåter, 14 MTB"er, en minelegger
og KNM Horten innen 1. juli 2002. En minesveiper tas ut av styrkestrukturen innen
1. juli 2001.
Komiteen er enig i
at en fregatt og fire undervannsbåter av Kobben-klassen
utfases. Videre at en minelegger og KNM Horten utfases innen 1.
juli 2002. Komiteen aksepterer at en Alta-klasse
minesveiper tas ut av styrkestrukturen innen 1. juli 2001, men forutsetter
at fartøyet videreføres for bruk av minedykkerkommandoen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, forutsetter videre
at tre av landgangsfartøyene videreføres med ett
mannskap.
Komiteen legger til
grunn at KNM Tyr videreføres i strukturen.
Komiteen vil videreføre
MTB-våpenet som et strukturelement i Sjøforsvaret.
Den oppgraderte Hauk-klassen videreføres foreløpig
inntil 2015 eller inntil klassen kan erstattes av Skjold-klassen.
Komiteen forutsetter også at
det bygges 5 nye MTBer av Skjold-klassen, med oppstart 2003 og med en
gradvis innfasing.
Komiteen forutsetter at dagens
stasjonære kystartilleri videreføres foreløpig
til 2010, basert på langtidslagring i "møllpose"
for mobiliseringsforsvaret. Dette omfatter 6 stk. 75 mm artillerifort,
3 stk. 120 mm artillerifort, 3 kontrollerbare minefelt og 3 torpedobatterier.
Styrkeproduksjonen opphører.
Regjeringen foreslår å legge
ned orlogsstasjonene Olavsvern, Hysnes, Ulsnes, Marvika, Karljohansvern innen
31. desember 2002. Regjeringen vil videreføre kystvaktstasjon
Sortland.
Komiteen er enig i
at orlogsstasjonene Hysnes, Ulsnes, Marvika og Karljohansvern legges
ned innen 31. desember 2002.
Komiteen vil videreføre
KV-stasjonen Sortland, samt Haakonsvern og Ramsund orlogsstasjoner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, forutsetter at Olavsvern
underlagt Ramsund Orlogsstasjon, videreføres med redusert bemanning
for å støtte MTB-våpenet og gi støtte
til undervannsbåter ved behov.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet forutsetter
at vedlikeholdet og støtten til MTB-våpenet blir
overført til Ramsund orlogsstasjon, og at Olavsvern videreføres
under Ramsund uten daglig bemanning, men med en viss verkstedkapasitet/logistikkkapasitet
for undervannsbåter.
Regjeringen foreslår at L-70 våpensystemet
utfases innen 31. desember 2001.
Komiteen støtter
utfasingen av L-70.
Komiteen er kjent med at L-70
systemet gjennom begynnelsen av 90-årene har blitt modernisert
for over 1 mrd. kroner. På denne bakgrunn forutsetter komiteen at
de verdier som ligger i L-70 systemet realiseres gjennom salg og
går mot destruering av materiellet.
Regjeringen foreslår en kampflyskvadronstruktur bestående
av en skvadron på Ørland hovedflystasjon (338
skvadron) og to skvadroner på Bodø hovedflystasjon
(331 og 332 skvadron) innen 31. desember 2002.
Komiteen legger til
grunn en kampflystruktur bestående av en skvadron på Ørland
hovedflystasjon (338 skv.) og to skvadroner på Bodø hovedflystasjon (331
og 332 skv.) som forutsettes etablert innen 31. desember 2002.
Regjeringen foreslår at Luftforsvarets
flystasjoner organiseres i tre kategorier: hovedflystasjoner, flystasjoner
og mobiliseringsflystasjoner.
Komiteen har ingen
merknader.
Regjeringen foreslår å organisere
Bardufoss som flystasjon innen 31. desember 2001. 339 skvadron videreføres.
337 skvadron overføres til Sola i forbindelse med innføring
av enhetshelikopter.
Komiteen legger til
grunn at Bardufoss videreføres som flystasjon og med en
bemanning som fullt ut sikrer stasjonens evne til å operere
taktiske helikoptre, understøttelse av kystvakthelikoptre,
til å gi vertslandsstøtte og fullt ut understøtte
alliert trening også med tanke på synergieffekt
i samvirke med NALLADS som videreføres på Heggelia/Bardufoss.
Regjeringen foreslår at Evenes og Langnes
nedlegges som deployeringsbaser innen 31. desember 2001 og videreføres
som mobiliseringsflystasjoner.
Komiteen har ingen
merknader.
Regjeringen vil videreføre Bodø som
hovedflystasjon.
Komiteen har ingen
merknader.
Regjeringen vil videreføre Andøya
som flystasjon for 333 skvadron og de maritime patrulje- og rekognoseringsflyene
- P-3 Orion.
Komiteen har ingen
merknader.
Regjeringen foreslår å legge
Banak under Bodø hovedflystasjon som egen stasjonsgruppe
innen 31. desember 2001.
Komiteen har ingen
merknader.
Regjeringen vil videreføre Ørland
som hovedflystasjon. Flyskolen foreslås flyttet fra Værnes
til Ørland innen 31. desember 2002.
Komiteen går
imot å flytte flyskolen fra Værnes til Ørland.
Komiteen foreslår i
stedet å flytte Luftforsvarets flyskole til Bardufoss innen
31. desember 2002. Komiteen forutsetter at det tas
initiativ til å vurdere samarbeidsløsninger med
den sivile flyskolen på Bardufoss, i den hensikt å oppnå gode
løsninger for begge parter. Ordningen må ikke
forringe kvaliteten på uttaksprosessen i Luftforsvaret.
Regjeringen foreslår at Værnes,
Flesland og Torp nedlegges som deployeringsbaser innen 31. desember 2001.
Komiteen har ingen
merknader.
Regjeringen foreslår å flytte
all flyoperativ virksomhet fra Rygge hovedflystasjon innen 31. desember 2003.
Rygge hovedflystasjon nedlegges, videreføres som mobiliseringsflystasjon
og omorganiseres til skole- og kompetansesenter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til det potensial
som kan ligge i utflytting av verkstedenheter fra Luftforsvarets Forsyningskommando
og salg av Kjeller, og ønsker derfor dette spørsmålet
nærmere utredet. Flertallet ønsker
derfor at departementet utreder muligheten for å flytte
hele eller deler av verkstedvirksomheten ved Luftforsvarets Forsyningskommando
til en av Luftforsvarets stasjoner, og at de ledige arealene på Kjeller selges. Øvrige
deler av virksomheten ved LFK vil bli vurdert som en del av etableringen
av FLO.
Flertallet tar til etterretning
at omfattende utredninger er utført vedrørende
Rygge og Gardermoen. Imidlertid er Gardermoen et nærliggende
alternativ for lokalisering av verkstedene, og det er nødvendig
at utredningen omfatter mulige konsekvenser for forslagene om flytting
av FEKS/717 skvadron og 720 skvadronen. Flertallet ønsker
derfor ikke å ta stilling til Regjeringens forslag om fremtidig
virksomhet ved Rygge og Gardermoen inntil utredningen om utflytting av
verkstedene foreligger. Flertallet anmoder om å få seg
forelagt et forslag vedrørende fremtidig virksomhet på Rygge,
Gardermoen og Kjeller, for behandling i høstsesjonen 2001.
Utredningen skal ikke omfatte Bodø og Ørland hovedflystasjoner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet mener at det i forbindelse med ovennevnte
utredning også bør foretas en nærmere
utredning av spørsmålet om lokalisering av ARS
i Sør-Norge, og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at spørsmålet om lokalisering av ARS i Sør-Norge
utredes nærmere. En representant for hver av de tre aktuelle
lokaliseringsstedene Kongsvinger, Mågerø og Gråkallen
bør delta i utredningsgruppen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger
til grunn at Rygge videreføres som flystasjon med stasjonering
av EK/Kalibreringsfly (717 FEKS-skv.) og taktiske helikopter
(720), samt videreføre evne til å kunne betjene
kampfly også i fredstid. Det legges til grunn at Rygge
i tillegg viderefører og utvikler rollen som skole og kompetansesenter. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"720-skv. og FEKS/717-skv.
videreføres på Rygge flystasjon."
Regjeringen vil videreføre Gardermoen
som flystasjon med middelstunge transportfly og foreslår
at elektronisk krigførings-/kalibreringsfly, sammen
med taktiske helikoptre flyttes fra Rygge til Gardermoen innen 31.
desember 2003.
Komiteen vil videreføre
Gardermoen som flystasjon for transportfly. Det vises for øvrig
til merknader vedrørende Rygge hovedflystasjon.
Regjeringen foreslår Sola organisert
som flystasjon for maritime helikoptre i 330-, 334- og 337-skvadronen
i forbindelse med innføring av et nytt enhetshelikopter
for fregatter og kystvakt. 334-skvadron foreslås gjenopprettet
som skvadron for helikoptre.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
støtter Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet vil, for å spare store investeringer
på Sola, beholde basen for Kystvaktens helikoptre på Bardufoss,
og legge basen for fregatthelikoptrene til Flesland/Haakonsvern. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"330-, 334- og 337- skvadronen legges
ikke til Sola. Kystvaktens helikoptre forblir på Bardufoss
og fregatthelikoptrenes base legges til Flesland/Haakonsvern."
Regjeringen foreslår å legge
ned Luftforsvarets stasjoner Gråkallen og Mågerø,
samt kontroll- og varslingssentere de samme steder innen 31. desember 2003.
Virksomheten foreslås konsentreres til Luftforsvarets stasjon
Kongsvinger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
foreslår å legge ned Luftforsvarets stasjoner
Gråkallen og Kongsvinger innen 31. desember 2003, og at
virksomhetene konsentreres til Luftforsvarets stasjon Mågerø.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet vil primært konsentrere Luftforsvarets
virksomhet til Gråkallen, men viser til sitt forslag under
Rygge hovedflyplasstasjon om en ytterligere utredning av spørsmålet
om lokalisering av ARS i Sør-Norge.
Regjeringen foreslår å opprette
et militærmedisinsk utdannings- og kompetansesenter (MUKS)
på Sessvollmoen. Lahaugmoen leir og Luftforsvarets sanitetsskole
i Stavern foreslås lagt ned. Iverksetting innen 1. januar
2004.
Regjeringen foreslår å opprette
Forsvarets militærpolitiskole på Sessvollmoen.
Militærpolitiskolen i Stavern, Haakonsvern og militærpolitiseksjonen
ved Trenregimentet Sessvollmoen nedlegges. Tiltakene iverksettes
innen 1. januar 2003.
Regjeringen foreslår å opprette
et Luftvern utdannings- og kompetansesenter (LVUKS) på Rygge
og etablering av et operativt luftvernbatteri (NALLADS - Norwegian
Advanced Low Level Air Defence System) i Rusta leir, en operativ
luftverngruppe (NASAMS - Norwegian Advanced Surface to Air Missile
System - og NALLADS) ved Bodø hovedflystasjon og en luftverngruppe
(NASAMS) ved Ørland hovedflystasjon. Fredrikstad garnison
foreslås nedlagt og avhendet. Forslagene gjennomføres
innen 1. januar 2004.
Regjeringen foreslår å opprette
et felles kompetansesenter for vognførere på Sessvollmoen
innen 1. januar 2003.
Komiteen er enig i
at det vil være hensiktsmessig å opprette en felles
sanitetsutdannelse for alle forsvarsgrener. Regjeringen foreslår
at sanitetstjenesten med Lahaugmoen leir og LSS Stavern nedlegges
og at det opprettes et militært medisinsk utdannings- og
kompetansesenter (MUKS) lokalisert til Sessvollmoen.
Komiteen har merket seg at dette
innebærer et EBA investeringsbehov på ca. 240
mill. kroner. Komiteen ser på beløpet
som betydelig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, tar ikke endelig stilling
til lokalisering av fremtidig MUKS nå, men ber om en fornyet vurdering
av Lahaugmoen som alternativ til Sessvollmoen. Flertallet forutsetter
at dykkermedisinsk kompetanse forblir på Haakonsvern.
Komiteen er enig i
behovet for at styrkeproduksjon og kompetanseutvikling av militærpolitiet
slås sammen for alle forsvarsgrener.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, er enige med Regjeringen
at MP-utdanningen legges til Sessvollmoen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet ønsker å legge MP-utdanningen
til Haslemoen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
kjent med at LSS Stavern vil kunne ha kapasitet til å produsere
en felles MP-utdanning og foreslår derfor virksomheten
lokalisert dit.
Komiteen er enig i
at luftvernutdanningen i størst mulig grad lokaliseres
til stasjoner med luftoperativ virksomhet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, vil derfor støtte
proposisjonens alternativ nr. 1 for styrkeproduksjon til luftvern
med unntak for NALLADS-utdanningen til Hæren som ikke legges
til Bodø, men som videreføres i Rustad leir/Bardufoss.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet støtter
Regjeringens forslag.
Komiteen har merket
seg at investeringer knyttet til etablering av luftvernets utdannings-
og kompetansesentre (LVUKS) utgjør ca. 140 mill. kroner. Komiteen vil
derfor be departementet vurdere billigere løsninger innenfor
eksisterende EBA før eventuelle nye investeringer i nytt
EBA gjøres.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
er enig i at det opprettes et felles kompetansesenter for vognførere
i Forsvaret (FKV) og at dette lokaliseres til Sessvollmoen. Flertallet forutsetter
at det parallelt utvikles kjøre- og øvingsfelt
slik at dette ikke blir en begrensning for kvalitetsheving.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet mener at kompetansesenteret for vognførere
i Forsvaret bør legges til Haslemoen slik at de kan samarbeide
med det sivile kjøreopplæringssenteret i Våler
kommune.
Komiteen legger videre
til grunn at regionale utdanningssteder forblir som foreslått
i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
at vognførerutdanningen på regionalt nivå for
Ingeniørvåpenet videreføres på Hvalsmoen sammen
med Ingeniørvåpenet.
Regjeringen foreslår å samordne
forvaltningsutdanningen i Forsvaret gjennom å etablere
Forsvarets forvaltningsskole samlokalisert og organisert i Oslo
ved Forsvarets skolesenter Akershus festning (FSAF). Framtidig forvaltningsutdanning
på stabsskole II-nivå vil være en integrert
del av Forsvarets stabsskole (FSTS) på Akershus festning,
mens Forsvarets forvaltningsskole/Halden foreslås
opprettet for gjennomføring av den øvrige forvaltningsutdanningen.
Forvaltningsskolene i Hæren (Halden), Sjøforsvaret
(Bergen) og Luftforsvaret (Stavern) foreslås nedlagt. Ny
utdanningsordning iverksettes innen 31. desember 2003.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, støtter
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
at en felles forvaltningsskole legges til Stavern og at Forsvarets
Informasjonssystemer/Personell (FIS/P-KS) videreføres
i Stavern.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet mener at all forvaltningsutdannelse legges
til Halden og fremmer følgende forslag:
"All forvaltningsutdannelse legges
til Halden."
Regjeringen foreslår å opprette
et utdannings- og kompetansesenter for Hærens kampvåpen
innen 31. desember 2004 (KAMPUKS) bestående av Infanteriet, Kavaleriet,
Artilleriet og Ingeniørvåpenet under ledelse av
en felles våpeninspektør, Kampinspektøren. Det
opprettes et felles inspektorat, kampinspektoratet, lokalisert til
Rena leir, for kamptroppene med tilhørende våpenskoler.
Troppeartenes grunnleggende befalsutdanning integreres og samordnes
ved at det opprettes en felles linjedelt befalsskole. KAMPUKS driftes
som én organisasjon og etableres i Rena leir og Terningmoen
som én garnison - Østerdal garnison. Eksisterende
utdannings- og kompetansesentra for Infanteriet, Kavaleriet, Artilleriet
og Ingeniørvåpenet foreslås nedlagt,
herunder leirene Haslemoen, Hvalsmoen og Eggemoen. Befalsskolen
for Infanteriet i Trøndelag og Befalsskolen for Infanteriet
i Nord-Norge legges ned.
Regjeringen foreslår å opprette
ett utdannings- og kompetansesenter for Hærens trenvåpen,
(LOGUKS) på Sessvollmoen innen 31. desember 2004. Eksisterende
utdannings- og kompetansesentra for Hærens transportkorps,
Hærens intendantur og Hærens våpentekniske
korps foreslås nedlagt, herunder Helgelandsmoen leir.
Regjeringen vil videreføre utdannings-
og kompetansesenteret for Hæren samband (SBUKS) på Jørstadmoen.
Komiteen går
i prinsippet inn for at det opprettes et utdannings- og kompetansesenter
for Hærens kampvåpen innen 31. desember 2004.
Kampvåpenet skal bestå av Infanteriet, Kavaleriet,
Artilleriet og Ingeniørvåpenet under ledelse av
en felles våpeninspektør, Kampinspektøren. Komiteen legger
til grunn at Kampinspektoratet lokaliseres til Rena leir.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet støtter
Regjeringens forslag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, forutsetter at Feltartilleriet
videreføres på Haslemoen inntil videre.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre og Senterpartiet går inn for å overføre
Ingeniørvåpenet til Østerdalen Garnison, bestående
av Rena leir, Terningmoen og Haslemoen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet forutsetter
at virksomheten for Ingeniørvåpenet videreføres
på Hvalsmoen inntil framdriften ved Regionfelt Østlandet
gjør etableringen sikker. Disse medlemmer forutsetter
at det ikke gjøres nyinvesteringer på Hvalsmoen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre og Senterpartiet anmoder Regjeringen om å vurdere å opprettholde
en befalsskole i Nord-Norge, særlig av hensyn til rekrutteringen til
befalsyrket fra denne landsdelen.
Regjeringen vil at 6. DivKdo har et koordineringsansvar
for utdanning, trening og øvinger av hæravdelinger
i Troms og jegerutdanningen ved Garnisonen i Porsanger.
Ett luftvernbatteri utdannes i Heggelia. Utdanningen av hæravdelinger
i Troms ledes av utdanningsbrigaden i Nord-Norge.
Tiltaket innføres med virkning fra
1. august 2002.
Komiteen har ingen
merknader.
Regjeringen vil videreføre jegerutdanningen
ved Garnisonen i Porsanger.
Komiteen har ingen
merknader til jegerutdanningen ved Garnisonen i Porsanger.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet ønsker å opprette jegerutdanning
også i Sør-Norge og vil legge den til Evjemoen.
Regjeringen vil at grunnutdanningen til tjenesten
ved den norsk-russiske grensen fortsatt lokaliseres til Garnisonen
i Sør-Varanger på Høybuktmoen.
Komiteen er enig.
Regjeringen foreslår å nedlegge
Agder regiment/Utdanningsavdelingen innen 1. august 2002.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen foreslår gjennomgående tjeneste
i HMKG og at rekruttutdanningen foreslås flyttet fra Evjemoen
til Huseby Leir. Komiteen viser til de foreslåtte
investeringer til nye forlegninger i Huseby Leir, og avviser dette
forslaget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, foreslår
i stedet at ledig kapasitet på Heistadmoen benyttes til
grunnleggende rekruttutdannelse i HMKG.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre og Senterpartiet foreslår at rekruttutdanningen
i HMKG fortsetter på Evjemoen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet ønsker å utnytte ledig
kapasitet på Evjemoen ved gradvis å innføre
HV eller jegerutdanning.
Regjeringen foreslår å opprette
Kysteskaderen som nytt inspektorat i Sjøforsvaret. Marineinspektoratet
og Kystartilleriinspektoratet nedlegges innen 1. januar 2002.
Komiteen er enig.
Regjeringen forslår å opprette
Befalsskolen for Sjøforsvaret, Karljohansvern. Befalsskolen
for Kystartilleriet og Befalsskolen for Marinen nedlegges innen
1. juli 2002.
Komiteen har ingen
merknader.
Regjeringen foreslår å opprette
Kystjegerkommandoen, Harstad innen 1. januar 2002. Øvingsavdelingene/øvingsfortene
Bolærne, Herdla, Hysnes, Nes og Trondenes nedlegges.
Komiteen er enig i
at Kystjegerkommandoen opprettes på Trondenes ved Harstad.
Komiteens medlemmer fraKristelig Folkeparti og Senterpartiet vil
i tillegg opprette en kystjegerutdannelse på Karljohansvern.
Regjeringen vil videreføre KNM Haarfagre
med redusert mannskapsvolum for Sjøforsvaret og utdanne mannskaper
fra deler av det øvrige Forsvaret (mannskaper for Sjøheimevernet
og Luftforsvaret).
Komiteen er enig.
Regjeringen foreslår rekruttutdanning
i Luftforsvaret lagt til KNM Harald Haarfagre innen 31. desember 2003.
Komiteen er enig.
Regjeringen foreslår å nedlegge
Lufttjenesteinspektoratet, Luftverninspektoratet, Evalueringsinspektoratet,
Baseforsvarsinspektoratet, Flytryggingsinspektoratet og Luftkontrollinspektoratet,
og opprette Luft-operativt inspektorat, Luftkommando- og kontrollinspektorat
og Bakkebasert støtteinspektorat på Rygge innen
31. desember 2002.
Komiteen er enig.
Regjeringen foreslår å nedlegge
Luftforsvarets skolesenter Stavern (LSS). Utdanning og annen aktivitet som
i dag er tillagt LSS foreslås nedlagt, flyttet eller sammenslått.
Tiltaket gjennomføres innen 31. desember 2003.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er enig i forslaget
i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
at LSS videreføres med felles utdanning av forvaltningspersonell
og med felles MP-utdanning.
Regjeringen foreslår å nedlegge
Luftforsvarets befalsskole i Stavern og Luftforsvarets tekniske
befalsskole på Kjevik og å opprette Luftforsvarets
befalsskole på Luftforsvarets skolesenter Kjevik innen
31. desember 2002.
Komiteen er enig.
For å samle og relokalisere Heimevernets
fag- og utdanningskompetanse og etablere en enhetlig grunnutdanning
for vernepliktige mannskaper til Heimevernet foreslår Regjeringen å samle
virksomheten på Værnes. I ny struktur blir Heimevernet
i samarbeid med Hæren ansvarlig for å utvikle
taktikk og stridsteknikk for de oppgaver som er spesielle for territorialforsvaret.
Regjeringen forslår derfor at avdelingen på Værnes betegnes
som Heimevernets skole- og kompetansesenter (HVSK).
Heimevernsskolene på Dombås
og Torpo og Heimevernets utskrevne befalskurs på Kongsvinger
legges ned innen 1. juli 2003.
For å ivareta rekrutteringen til Heimevernet
i de nordlige landsdeler, spesielt innenfor de samiske områder,
foreslår Regjeringen at det opprettes en utdanningsavdeling
på Porsangmoen med ansvar for utdanning av utskrevet befal
til Heimevernet og gjennomføring av førstegangstjeneste
for personell til Heimevernet.
Utdanningen av utskrevet befal til Sjøheimevernet skal
videreføres ved Befalsskolen for Sjøforsvaret
i Horten. Gjennomføring av førstegangstjeneste
til Sjøheimevernet og Luftheimevernet vil i framtiden skje ved å utnytte
kapasitet ved henholdsvis KNM Harald Haarfagre og ved Luftforsvarets
avdelinger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Høyre, er enig i at HV-grunnutdanning
legges til Værnes og at øvrige behov dekkes gjennom
HV-utdanning på Heistadmoen og ved GP. Flertallet forutsetter
at befalskurs i HV videreføres ved at HV-utdanning på Torpo
opphører, og at samlet virksomhet videreføres på Dombås. Komiteen legger
videre til grunn at HV-UB-utdanning videreføres på Kongsvinger
dersom det ikke er kapasitet på Værnes.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet ønsker å videreføre
HVUB-utdanning på Kvenvikmoen og fremmer følgende
forslag:
"HVUB-utdanning videreføres
også på Kvenvikmoen."
Komiteens medlem fra Høyre går
inn for at Heimevernets skole kompetansesenter (HVKS) etableres
på Heistadmoen. Utskrevne befalskurs fortsetter på Kongsvinger.
I den grad behovet krever det benyttes også Evjemoen, Værnes
og Dombås til førstegangstjeneste og befalsopplæring.
Torpo legges ned.
For øvrig støtter dette
medlem Regjeringens opplegg under dette punkt.
Stortinget har gitt sin tilslutning til etableringen
av en felles logistikkorganisasjon (FLO) for Forsvaret. Gjennom
iverkseetting av FLO vil logistikkvirksomheten gjennomgå effektiviseringer.
Komiteen viser til
Innst. S. nr. 25 (2000-2001), jf. St.prp. nr. 55 (1999-2000).
Alle verksteder og lagre som videreføres
i ny organisasjon, vil bli tilpasset den nye organisasjonen lokalt. Som
følge av endringer i primærvirksomheten foreslås følgende
avdelinger nedlagt:
– Forsyningsssenter
Sør- og Vestlandet inklusiv Evje tekniske verksted og filial
Voss
– Forsyningslager Trøndelag
med unntak av EBA-avdelingen og MEB-avdelingen som videreføres
– Heistadmoen tekniske verksted,
Hvalsmoen tekniske verksted, Rakkestad tekniske verksted, Haslemoen
tekniske verksted og Rinnleiret tekniske verksted.
Selve nedleggelsen vil bli ivaretatt og gjennomført
i regi av Forsvarets logistikkorganisasjon som en del av fase 1.
I Sjøforsvaret vil verksted- og lagervirksomheten
bli konsentrert til Haakonsvern og Ramsund. Verkstedet i Horten
vil bli videreført og tilpasset redusert struktur. Lager
og verksteder ved Olavsvern orlogsstasjon vil bli opprettholdt uten
fast bemanning, med unntak av en minimumsbemanning for teknisk drift
av anlegget. All lagervirksomhet ved de orlogsstasjoner som legges ned,
vil bli avviklet. Dette gjelder med unntak av de lagrene som omtales
i vurderingen av orlogsstasjoner i Sjøforsvaret.
Alle verksteder og lagre i Luftforsvaret er
fysisk integrert i stasjonen for direkte å understøtte
operativ og styrkeproduserende virksomhet. Som en konsekvens av
at en stasjon nedlegges eller får redusert aktivitet, vil
også stasjonens verksteder og lagre legges ned eller få redusert
aktivitet. Verksteder og lagre ved de stasjoner som skal bestå,
overføres til den nye logistikkorganisasjonen FLO.
Komiteen er enig.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til merknader under pkt. 7.1.
Regjeringen foreslår å videreføre
en struktur med fem korps bestående av Forsvarets stabsmusikkorps (Oslo),
Forsvarets distriktsmusikkorps Nord-Norge (Harstad), Kongelige norske
marines musikkorps (Horten), Forsvarets distriktsmusikkorps Vestlandet (Bergen)
og Forsvarets distriktsmusikkorps Trøndelag (Trondheim).
Dette innebærer at Forsvarets distriktsmusikkorps Sørlandet
(Kristiansand) og Forsvarets distriktsmusikkorps Østlandet
(Halden) legges ned.
Det foreslås at endringene gjennomføres
innen 31. desember 2002.
Komiteen vil påpeke
den verdien som Forsvarets musikk har, både for Forsvaret
selv og det sivile samfunn.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Fremskrittspartiet vil likevel understreke
at i en situasjon hvor hele Forsvaret må igjennom en omfattende
omorganisering, må man også gå igjennom
strukturen for Forsvarets musikk.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er
tilfreds med at det blir videreført en struktur med fem
korps bestående av Forsvarets stabsmusikkorps (Oslo), Forsvarets
distriktsmusikkorps Nord-Norge (Harstad), Forsvarets distriktsmusikkorps
Trøndelag (Trondheim), Kongelig norske marines musikkkorps
(Horten) og Forsvarets distriktsmusikkorps Vestlandet (Bergen) og
støtter for øvrig proposisjonen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Forsvarets musikk organiseres med
en struktur på fem korps. Forsvarets distriktsmusikkorps
Sørlandet i Kristiansand og Forsvarets distriktsmusikkorps Østlandet
i Halden legges ned."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til at det på grunn av de
ansattes kontraktsforhold er lite å spare på nedleggelse
av musikkorps i Forsvaret. Disse medlemmer vil opprettholde
alle 7 eksisterende musikkkorps og anmoder Regjeringen om å vurdere
og overføre deler av det økonomiske ansvaret til
Kulturde-partementet og/eller fylkeskommunen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Forsvarets eksisterende 7 musikkorps
i Harstad, Trondheim, Bergen, Oslo, Halden, Horten og Kristiansand
videreføres. Regjeringen bes vurdere å overføre deler
av det økonomiske ansvaret til Kulturdepartementet og/eller
fylkeskommunen."
Komiteens medlem fra Høyre går
inn for at det videreføres en struktur med fem korps bestående
av Forsvarets stabsmusikkorps (Oslo), Forsvarets distriktsmusikkorps
Nord-Norge (Harstad), Forsvarets distriktsmusikkorps Trøndelag
(Trondheim), Kongelige norske marines musikkorps (Bergen) og Forsvarets
distriktsmusikkorps Sørlandet (Kristiansand), og fremmer
forslag i samsvar med dette.
Det vurderes å gi korpset i Trondheim
navnet "Kongelige norske luftforsvars musikkorps".
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
enig i at korpsene i Kristiansand og Halden legges ned. Videre foreslår disse
medlemmer at musikkorpset i Horten legges ned. Disse
medlemmer vil peke på at dersom andre departementer ønsker å videreføre
korpsene på eget budsjett bør det i så fall komme
forslag om det. Med dette foreslår disse medlemmer at
Forsvarets stabsmusikkorps (Oslo) og Forsvarets distriktsmusikkorps
i Nord-Norge (Harstad) videreføres som Hærens
musikkorps. Forsvarets distriktsmusikkorps Trøndelag (Trondheim)
videreføres som Luftforsvarets musikkorps, og Forsvarets
distriktsmusikkorps Vestlandet (Bergen) videreføres som Sjøforsvarets
musikkorps. Disse medlemmer åpner opp for
at inntil 15 stillinger fra vedlagte korps kan videreføres
som styrking av de øvrige korps.
Regjeringen foreslår å opprette
felles vernepliktsforvaltning for Forsvaret med lokalisering til
Hamar og etablering innen 1. juli 2004. Vernepliktsverkets sentrale
stab i Oslo og de seks regionale avdelinger i Oslo, Hamar, Kristiansand,
Bergen, Trondheim og Harstad, foreslås nedlagt.
Komiteen er enig i
at det opprettes en felles vernepliktsforvaltning.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil legge virksomheten
til Hamar.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
legge virksomheten til Harstad.
Komiteen forutsetter
at sesjonen fortsetter regionalt som nå.
Regjeringen foreslår å samle
Forsvarets sentrale lønnsfunksjoner til Oslo. Tre lønnskontorer
legges ned innen 1. august 2001. Forsvarets lønnsadministrasjon skal
effektiviseres gjennom anvendelse av ny teknologi.
Komiteen er enig i
at det opprettes et felles lønnskontor og at dette - etter
at de nødvendige rasjonaliserings- og effektiviseringsprosesser
er gjennomført, inkludert innførsel av ny teknologi
- lokaliseres til Harstad.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet forutsetter at et militært nærvær
vil bli opprettholdt på Oscarsborg festning, slik at Forsvarets
Hundeskole også for framtiden kan forlegges der. En eventuell
flytting av hundeskolen vil medføre unødige investeringskostnader,
trolig i størrelsesorden 50 mill. kroner.
Regjeringen foreslår å opprette
Nasjonal sikkerhetsmyndighet som et eget direktorat direkte underlagt Forsvarsdepartementet.
Direktoratet vil benevnes Direktoratet for forebyggende sikkerhet.
Komiteen tar ikke
stilling til etablering av Nasjonal sikkerhetsmyndighet som eget
direktorat nå, men ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med dette i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen om samfunnssikkerhet
og beredskap.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartietviser til kritikken av
Regjeringen for å ha utelatt vurderingene fra Sårbarhetsutvalget
i proposisjonen, jf. kap. 3.11. Disse medlemmer mener
at det er behov for nasjonal samordning også på det
politiske og tverrdepartementale planet når det gjelder
nasjonal krisehåndtering. Det må sikres en mer
helhetlig bruk av aktuelle virkemidler for å møte
trusler knyttet til samfunnets sårbarhet. Disse medlemmer mener
en løsning kan være at det ved statsministerens
kontor må opprettes et eget sekretariat for krisehåndtering
som skal tilrettelegge for, forberede og koordinere en god håndtering
av ulike krisesituasjoner. I tillegg kan sekretariatet ta initiativ
til generelt beredskapsarbeid på tvers av departementale grenser.
Disse medlemmer mener videre
at det bør opprettes et eget sikkerhetspolitisk råd
(råd for krisehåndtering), der utvalgte sikkerhetspolitiske
spørsmål og tema drøftes, og det gis
innspill til den politiske prosessen. Rådets arbeid kan
eventuelt koordineres av sekretariatet for krisehåndtering. Disse
medlemmer anmoder Regjeringen om å vurdere opprettelse
av et slikt råd og sekretariat i meldingen om samfunnssikkerhet
og beredskap.