De svært ødeleggende terrorangrepene
mot USA 11. september 2001 har vist at internasjonal terrorisme
er blitt en alvorlig trussel mot det internasjonale samfunn. Selv
om terrorisme ikke er noe nytt, er omfanget av trusselen og de metoder
som anvendes nye. I dette kapitlet beskrives innledningsvis denne
nye formen for internasjonal terrorisme. Det vises i denne sammenheng
også til Justisdepartementets St.meld. nr. 17 (2001-2002)
om samfunnssikkerhet.
St.prp. nr. 45 (2000-2001) belyste hvordan risikobildet
for Norge har endret seg dramatisk og fremtrer i dag. Vi står
overfor et mye bredere og mer diffust trusselbilde enn tidligere,
kjennetegnet av glidende overganger mellom det nasjonale og det
internasjonale, og mellom fred, krise, væpnet konflikt
og krig. Norge kan i økende grad bli trukket inn i konflikter
i den lavere delen av krisespekteret, og vi kan bli trukket inn
i konflikter på en indirekte måte. I sum er de
potensielle truslene som vi står overfor som del av en
mer global verden ikke blitt borte - de er flere og mer uoversiktlige.
Terrorangrepene 11. september 2001 har vist
at internasjonal terroristnettverk har vilje og evne til å gjennomføre
terrorangrep som resulterer i massedrap og enorme ødeleggelser.
Dette har gjort det nødvendig å styrke kampen
mot terrorisme gjennom et bredt spekter av militære og
sivile mottiltak.
Terrorangrepene mot USA viste at terrorister
har tatt i bruk metoder og virkemidler som både utnytter
og øker samfunnets sårbarhet. For eksempel har
bruk av passasjerfly som "styrte bomber" vist at bygninger som ellers
var betraktet som sikre overfor både naturkatastrofer og
terrorisme, nå er blitt sårbare. Samtidig har viljen
til å begå selvmord som ledd i et terrorangrep økt muligheten
til å ramme et større antall potensielle terrormål
hvor man kan oppnå masseskade. Selvmordsviljen har ført
til at både det internasjonale og det norske samfunn er
blitt stilt overfor økt risiko for terrorangrep.
Terrorhandlingene 11. september 2001 demonstrerte for
alvor at ikke-statlige aktører er i stand til å ramme det
sivile samfunnet i et omfang som kan true nasjonal sikkerhet. Terrortrusselen
er i dag utvidet til også å omfatte en sikkerhetsmessig
utfordring som innbefatter et større spekter av trusler
mot stat, samfunn og individer enn det man tidligere har lagt til
grunn. Terrorisme er med andre ord ikke bare blitt en større,
men også en langt bredere sikkerhetsutfordring enn tidligere.
Med bakgrunn i Norges allianseforpliktelser
ble det tidlig aktuelt med norsk deltakelse i den USA-ledede kampanjen
rettet mot internasjonal terrorisme. Norge deltar i både
"Operasjon Enduring Freedom" og den internasjonale sikkerhetsstyrken
i Afghanistan (ISAF), jf. St.prp. nr. 39 (2001-2002).
Terrorisme kan generelt sies å være
systematisk bruk eller trussel om bruk av vold i den hensikt å påvirke beslutningstakere
og befolkningsgrupper for å oppnå politiske eller
ideologiske mål. Terrorisme er en del av det politiske
landskapet og reflekterer reelle politiske strømninger
som ikke ønsker - eller har - andre uttrykksformer.
For mer utførlig omtale av terrorisme
vises det til Justisdepartementets stortingsmelding om samfunnssikkerhet.
I dag står Norge overfor et langt bredere
spekter av sikkerhetspolitiske utfordringer der de potensielle trusler
og deres sannsynlige konsekvenser generelt sett er vesentlig lavere.
Videre er det i langt større grad enn før rom
for å anvende hele spektret av sikkerhetspolitiske virkemidler,
i første rekke de: (1) politiske, (2) lovmessige, (3) politimessige,
(4) diplomatiske, (5) økonomiske, (6) informasjonsmessige,
(7) humanitære og (8) militære. Dette er de virkemidlene
Regjeringen rår over for også å kunne
motvirke terrorisme, nasjonalt og internasjonalt. Alle sikkerhetspolitiske
virkemidler må nyttes på en helhetlig måte
for å sikre norsk sikkerhet, også overfor internasjonal
terrorisme.
Vi står overfor terrorisme som ikke
hindres av geografi og nasjonale grenser, som ikke følger
noen form for aksepterte regler, som disponerer betydelige ressurser
og som vil kunne nytte masseødeleggelsesvåpen. Slik
terrorisme kan kun forebygges og bekjempes gjennom et bredt internasjonalt
samarbeid der man samordner alle relevante virkemidler. Bruk av
militærmakt utgjør kun ett slikt virkemiddel og
vil i de fleste situasjoner neppe være det dominerende
sikkerhetspolitiske virkemidlet. Kun gjennom en meget god koordinering
av de ulike virkemidlene og innenfor en bredest mulig internasjonal
koalisjon, vil det være mulig å forebygge og bekjempe
den trusselen som internasjonal terrorisme representerer mot vår
felles sikkerhet på en effektiv måte.
Forsvaret vil ivareta flere viktige funksjoner
som er relevante i forhold til forebygging, bekjemping og begrensning
av effektene av terrorisme:
– Forsvaret
har ansvaret for sin egen beskyttelse mot terrorhandlinger nasjonalt
og ved gjennomføring av operasjoner internasjonalt.
– Forsvaret ivaretar funksjonen
som militær etterretningstjeneste.
– Enheter fra Forsvaret kan bli
satt inn internasjonalt for å bidra til å forebygge,
bekjempe og begrense effekten av terrorisme.
– Forsvaret må kunne
yte alminnelig bistand til sivile myndigheter.
– Forsvaret kan bli satt inn nasjonalt
for å yte bistand til politiet i ekstraordinære
faresituasjoner, jf. kgl. res. av 13. februar 1998.
I St.prp. nr. 45 (2000-2001) foreslo regjeringen
Stoltenberg å opprette Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM)
som et eget direktorat direkte underlagt Forsvarsdepartementet.
Forsvarskomiteen har i Innst. S. nr. 342 (2000-2001) bedt Regjeringen
komme tilbake til Stortinget med spørsmålet i
stortingsmeldingen om samfunnssikkerhet. Regjeringen viser derfor
til St.meld. nr. 17 (2001-2002) når det gjelder den fremtidige
organisatoriske tilknytning til NSM.
Internasjonal terrorisme utgjør en
trussel mot Norge og det internasjonale samfunn. Regjeringen vil
i inneværende langtidsperiode iverksette ulike tiltak som samlet
vil styrke Forsvarets evne til å håndtere den
sikkerhetsutfordringen internasjonal terrorisme representerer.
Som påpekt i kapittel 3.1.1 i proposisjonen,
har den nye formen for internasjonal terrorisme endret trusselbildet.
Det er avgjørende at Forsvaret disponerer militære
styrker og enheter som effektivt og på kort varsel kan
bidra til å forebygge, bekjempe og begrense effekten av
slik terrorisme nasjonalt. Dette innebærer at Forsvaret
må kunne stille riktige styrker og kapasiteter på rett
plass til rett tid - dersom behovet skulle oppstå. De aktuelle
tiltakene medfører i første rekke justeringer
av styrker og kapasiteter slik at Forsvaret bedre kan håndtere
terrorisme som en sikkerhetspolitisk utfordring. Styrkene må ha
den nødvendige kompetanse og tilpasningsevne for å kunne
møte uforutsette situasjoner. Styrkene må videre
ha den nødvendige tilgjengeligheten i form av høyt
treningsnivå, beredskap, reaksjonsevne og forflytningsevne.
Forsvaret må også disponere de nødvendige
transportmidlene, herunder lufttransport.
For effektivt å kunne bistå det sivile samfunn med å forebygge,
bekjempe og begrense effekten av terrorisme, må Forsvarets
styrker få den nødvendige interoperabilitet for å sikre
et godt og effektivt sivilt-militært samarbeid.
For innsetting i operasjoner internasjonalt
må Forsvaret legge økt vekt på at styrker
og kapasiteter må tilfredsstille NATOs styrkemål
og Defence Capabilities Initiative (DCI). God evne til forflytning
må gis høy prioritet.
Regjeringens målsetting er å øke
fleksibiliteten og tilpasningsevnen til Forsvarets styrker. Tiltakene
vil bli iverksatt som ledd i den vedtatte omstillingen av Forsvaret.
Dette vil styrke evnen til å håndtere internasjonal
terrorisme samtidig som det styrker Forsvarets evne til å løse
andre viktige oppgaver. En slik tilnærming er sammenfallende
med de grunnleggende retningslinjene i NATOs styrkeplanlegging,
herunder DCI.
Forsvarsdepartementet har i forbindelse med
arbeidet med gjennomføringsproposisjonen identifisert tiltak
som i løpet av langtidsperioden vil kunne styrke Forsvarets
evne til å forebygge, bekjempe og begrense effekten av
internasjonal terrorisme. Tabell 3.1 i proposisjonen (side 19) gir
en kort beskrivelse av konkrete tiltak og kostnadene knyttet til
disse.
Regjeringen legger vekt på å styrke
anti-terrorkapasiteten også innenfor forsvarssektoren.
Denne satsingen må imidlertid skje ut fra et helhetlig
perspektiv og et forsvarlig tempo.
Et viktig mål for omleggingen av Forsvaret
er å utvikle en styrkestruktur med økt
fleksibilitet og tilpasningsevne, herunder en bedre interoperabilitet
med våre allierte og innenfor rammen av det sivil-militære samarbeidet
i Norge. Derfor vil omleggingen også generelt bidra til å styrke
Forsvarets evne i anti-terrorsammenheng. Innledningsvis vil Regjeringen
i tillegg prioritere kompetansebygging for å sikre god
tilpasningsevne til den usikkerheten internasjonal terrorisme representerer.
Samtidig vil det bli fokusert på å bedre beredskap,
reaksjonsevne og forflytningsevne for relevante styrker slik at
tilgjengeligheten på riktige styrker økes.
Komiteen har merket
seg proposisjonens understreking av at terrorister har tatt i bruk
metoder og virkemidler som både utnytter åpne
samfunn og øker samfunnets sårbarhet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, vil vise til
at da NATO vedtok sitt strategiske konsept i 1999 ble det nye trusselbildet tegnet:
terroristnettverk, internasjonal kriminalitet, menneskesmugling,
narkotikahandel og spredning av masseødeleggelsesvåpen.
Faren for at nukleært materiale eller kjemiske våpen
skulle falle i hendene på ustabile regimer og terrorister,
og fokus på hvilende terrorceller var en del av dette bildet
som kom i tillegg til det mer tradisjonelle trusselbildet. Flertallet vil
vise til at NATO tidlig erkjente at terrorisme kan skape internasjonal
ustabilitet og at det moderne, åpne og stadig mer teknologiske
og globaliserte samfunnet er sårbart.
Komiteen mener kampen mot terrorisme
og terroristnettverk må være langsiktig og helhetlig. Komiteen mener
videre at samfunnssikkerhet og antiterrorberedskap må bli
en sentral oppgave for Forsvaret med vekt på samarbeidet
mellom sivilt og militært beredskap innenfor et totalforsvarskonsept. Komiteen mener
det er nødvendig med en erkjennelse av bredden av samfunnsområder
som må trekkes inn i den nasjonale beredskapen mot terrorisme.
Komiteen har merket seg at Forsvarsdepartementet
har identifisert tiltak som i løpet av langtidsperioden
vil kunne styrke Forsvarets evne til å forebygge, bekjempe
og begrense effekten av internasjonal terrorisme. Komiteen vil
slutte seg til proposisjonens understreking av at omstruktureringen
og moderniseringen av Forsvaret vil bidra til å styrke
Forsvarets evne i antiterrorsammenheng. Komiteen vil
for øvrig vise til Stortingets behandling av St.meld. nr.
17 (2001-2002) Samfunnssikkerhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet viser til behovet for en styrking av Forsvarets
evne til å håndtere terrorisme. Det er derfor
nødvendig å modernisere organisasjonen for å møte
den nye trusselen på en best mulig måte. Dette
gjøres bl.a. ved å styrke HV utdanningen innen denne
type konfliktløsning og forebygging. Videre er det naturlig å styrke
spesialavdelingene både i styrke og teknologi for å være
best mulig rustet for denne type oppdrag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er enig i atterrorangrep
i dag framstår som en trussel som Forsvaret må planlegge
i forhold til for å kunne møte på en
effektiv måte. Dette medlem viser til at
dette også krever en styrking av den sivile beredskapen,
og viser til den kommende behandlingen av St.meld. nr. 17 (2001-2002)
som bygger på anbefalingene til Sårbarhetsutvalget,
NOU 2000:24. Dette medlem viser til at Sårbarhetsutvalget
i sin utredning uttrykte følgende:
"Utvalget anser heller ikke at det er unaturlig å stille spørsmål
ved balansen i ressurstildelingen mellom den sivile og den militære
delen av samfunnets totalberedskap mot ekstraordinære påkjenninger,
gitt de grunnleggende endringene i trusselbildet."
Dette medlem støtter
utvalget i at dette er en viktig problemstilling. Dette medlem viser
for øvrig til innledende merknader om viktigheten av å møte
terrortrusselen med et bredt sett av virkemidler.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
at det først og fremst er økt krigskapasitet som er
det mest synlige resultatet av prioriteringene som det legges opp
til i St.prp. nr. 55 (2001-2002) - en styrking av den såkalte
"spisse ende" for å tilfredsstille NATOs krav til interoperabilitet,
mobilitet og reaksjonsevne. St.prp. nr. 45 (2000-2001) fastlegger
at "Effektiv og troverdig suverenitetshevdelse forutsetter at Forsvaret
har tilstrekkelige ressurser til å overvåke aktiviteten
i våre områder og være tilstede på kort
varsel med egnet materiell og personell". Nettopp det uklare trusselbildet
forsterker betydningen av Forsvarets fredsoppgaver, blant dem overvåkning. Dette medlem vil
i den sammenheng rette oppmerksomheten mot Regjeringens nedbygging
av kystovervåkningen, på tross av klare advarsler
mot dette fra Sårbarhetsutvalget. Dette medlem mener
at en omstilling som ikke ivaretar behovet for en troverdig kystovervåkning
ikke kan sies å være "moderne" eller tilpasset
det uoversiktelige trusselbildet vi nå står overfor.