I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr.
45 (2000-2001), jf. Innst. S. nr. 342 (2000-2001), vedtok Stortinget
14. juni 2001 at Forsvarets overkommando (FO) skulle legges ned,
og at det skulle opprettes en forsvarsstab (FST) samlokalisert med
Forsvarsdepartementet (FD) tidligst mulig og senest innen 31. desember
2004. Stortingets vedtak innebærer en halvering av det
samlede personelloppsett, fra 1600 i dagens FD og FO (FO/E
og FO/S unntatt), til 800. Stortinget ba Regjeringen om å komme
tilbake med forslag om generalinspektørenes plass i den
nye strukturen, og at lokaliseringen av den nye samlokaliserte ledelsen
skulle forelegges Stortinget.
Arbeidet med oppfølgingen av Stortingets
vedtak har vært organisert som et felles prosjekt mellom
departementet og FO. De mest sentrale problemstillingene i prosjektet
har vært hvilke arbeidsoppgaver FD og FST skal ha, hvordan
arbeidet skal organiseres, herunder generalinspektørenes
rolle og ansvar, ressurs- og kompetansebehovene samt lokalisering.
Styrking av departementets og den militære
forsvarsledelsens evne til å ivareta sine respektive funksjoner på strategisk
ledelsesnivå og kravet om 50 pst. reduksjon i personellet
har vært styrende for prosjektarbeidet.
Det utredes for tiden tre alternative forslag
til lokalisering av FD og FST: Oslo sentrum, Huseby og Akershus
festning. Kostnadsberegningene tar høyde for frigjorte
arealer i eid bygningsmasse i Oslo og forutsetter at krav til sikkerhet
og spesialutstyr - som normalt ikke finnes i kontorbygg - er ivaretatt.
Endelig fremdriftsplan og forslag til bevilgningsramme vil bli fremmet
for Stortinget senere.
Behovet for nær og hyppig kontakt mellom
statsrådene/departementene og mot Stortinget må etter Regjeringens
vurdering veie tyngst ved valg av lokalisering av det fremtidige
FD/FST. Slik kontakt er avgjørende i det daglige
arbeid og spesielt i forbindelse med krisehåndtering. Huseby
tilfredsstiller ikke disse kriteriene.
Regjeringen tar sikte på at FD og FST
samlokaliseres på Akershus festningsområde. For å søke å gjennomføre
samlokaliseringen innenfor de tidsrammer som er fastlagt av Stortinget,
vil det bli arbeidet videre med detaljplanlegging og anbudsinnhenting.
Regjeringen vil på dette grunnlag legge frem et prosjektforslag
for Stortinget basert på et forprosjekt for den fremtidige lokalisering.
Flere modeller for organiseringen av FST har
vært vurdert.
Alternativene har variert fra en styrking av
stabene i forsvarsgrenene via en flytting av styrkeproduksjonsansvaret
til Forsvarets fellesoperative hovedkvarter (FOHK) til styring fra
FST direkte på Forsvarets produksjonsenheter. Gjennom analyse
og evaluering av disse modellene ble det besluttet å gjennomføre
en nærmere vurdering av i alt tre overordnede modeller: en
"dansk", en integrert og en desentralisert modell. For alle modellene
var det et sentralt kriterium å ivareta personellet på best
mulig måte i forbindelse med omstillingen.
Alle tre modellene er i utgangspunktet gjennomførbare
og har potensielle fordeler. Regjeringen legger imidlertid stor
vekt på at det skapes en forsvarsledelse der både
fellesinteressene og de mer forsvarsgrensspesifikke synspunkter
blir fremmet og ivaretatt ut fra et mest mulig helhetlig perspektiv.
I lys av dette anses den integrerte modellen å være den
mest hensiktsmessige. En integrert modell vil gi en strategisk og
overordnet ledelse av Forsvaret. Ved å la generalinspektørene
inngå i det øverste ledelsesnivået sammen
med lederne for de viktigste styringsprosessene for Forsvaret, legges
det til rette for en god strategisk ledelse med evne til tverrprioritering
og effektiv utnyttelse av ressursene samtidig som lederne for forsvarsgrenene
sikres en synlig rolle.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
vil vise til svar fra statsråd Kristin Krohn Devold til
komiteen datert 22. april der det heter at "et integrert departement
vil muliggjøre en enda bedre koordinering og samkjøring i
den strategiske ledelsen enn tilfelle vil være i en modell
der denne ledelsen er delt i to organisasjoner".
Flertallet ønsker å styrke
ledelsen av Forsvaret på strategisk nivå. Flertallet mener
dette best kan oppnås gjennom en integrering av forsvarssjefen
og hans strategiske funksjoner i Forsvarsdepartementet. Flertallet vil
gi uttrykk for at en slik løsning vil være funksjonell
og styrke Forsvarsdepartementets evne til overordnet planlegging
og ledelse. En integrert løsning vil videre sikre en administrasjon
med større evne til krisehåndtering og til internasjonalt
samarbeid om forsvars- og sikkerhetspolitikk.
Flertallet mener at en slik reform
vil innebære en mer effektiv og rasjonell beslutningsprosess,
ved at styringslinjene blir klarere og prosessene mer oversiktlige. Flertallet legger
videre til grunn at en integrert modell vil sikre at fagmilitære
vurderinger følger arbeidet helt fram til en beslutning
skal treffes, og at dette samlet sett vil styrke forsvarssjefens
vilkår for effektiv embetsutøvelse. Flertallet påpeker
at Norges forsvarsledelse på denne måten vil få en
overordnet struktur som samsvarer med flertallet av NATO-landene
og de fleste vestlige demokratier.
Flertallet går på denne
bakgrunn inn for at forsvarssjefen integreres i Forsvarsdepartementet.
Forsvarssjefen skal ha to parallelle funksjoner, som øverste
militære rådgiver i departementet, og som etatssjef for
Forsvarets militære organisasjon.
Flertallet legger til grunn at
Forsvarets overkommando legges ned fra det tidspunkt forsvarssjefen
integreres i Forsvarsdepartementet. Samtidig opprettes det en forsvarsstab
som skal støtte forsvarssjefen i hans rolle som etatssjef. Flertallet mener
at generalinspektørene bør være en del
av forsvarsstaben. Særlig av styringsmessige årsaker
går flertallet inn for at denne forsvarsstaben
ikke integreres i Forsvarsdepartementet, da dette ville innebære
at Forsvarsdepartementet fikk svært mange etater direkte
underlagt seg. Departementet skal styre Forsvarets militære
organisasjon gjennom forsvarssjefen i hans rolle som etatssjef. Flertallet mener
at Forsvarsstaben skal gjennomføre pålagte oppdrag
fra departementet.
Flertallet legger til grunn at øvrige
enheter i Forsvarets militære organisasjon styres av forsvarssjefen gjennom
Forsvarsstaben.
Flertallet vil gå inn
for at forsvarssjefen som etatssjef fortsatt innehar det daglige
arbeidsgiveransvaret for personellet i Forsvarets militære
organisasjon.
Flertallet mener at det bærende
prinsipp for et nytt integrert forsvarsdepartement må være
at kompetansemiljøene samles og at oppgaver løses
i én integrert prosess. Flertallet vil understreke
at dobbeltarbeid og overlappende ansvarsområder må fjernes. Flertallet mener
derfor at det integrerte departement skal bestå av fullintegrerte
sivil-militære avdelinger.
Flertallet legger stor vekt på å opprettholde
en synlig og sterk Forsvarssjef. Flertallet er for
eksempel opptatt av at det fortsatt legges opp til at offentligheten
har tilgang på hans kvalifiserte og uavhengige fagmilitære
vurderinger. Flertallet legger også til grunn
at forsvarssjefen delegeres alminnelig kommando i tråd
med ordinære forvaltningsrettslige prinsipper.
Flertallet legger til grunn at
et integrert Forsvarsdepartement skjer med de krav til personellreduksjoner som
Stortinget vedtok i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr.
45 (2000-2001). Flertallet forutsetter at planleggingsvirksomheten
i all hovedsak skal foregå i de sivil-militære
avdelingene i departementet, og mener derfor at Forsvarsstaben skal
være av begrenset omfang.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, legger vekt på at det integrerte departement skal
ha betydelig fagmilitært innslag for å sikre fagmilitær
kompetanse i utrednings- og beslutningsprosessene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
legger stor vekt på at reformen av Forsvarets øverste
ledelse gjennomføres med hastighet, kraft og konsekvens. Flertallet mener
derfor at innføringen av et integrert departement i samsvar
med komiteens retningslinjer skal gjennomføres i tråd
med forutsatt fremdrift for samlokalisert ledelse.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, har merket seg at Regjeringen tar sikte på å plassere
ledelsen på Akershus festningsområde ved å reise
et nybygg, kombinert med eksisterende bygningsmasse. Dette
flertalletvil støtte
dette. Dette flertallet vil understreke viktigheten
av at utformingen og plasseringen av bygget skjer i dialog med vernemyndighetene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet går inn for at den vedtatte strukturen
for Forsvarets øverste ledelse opprettholdes i samsvar
med Stortingets beslutning 13. juni 2001. Det forutsettes at forsvarssjefen
fortsatt forblir en synlig leder av Forsvarets militære
organisasjon og fører alminnelig kommando over landets
militære forsvar. Forsvarssjefens instruks videreføres.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Fellesoperativt hovedkvarter (FOHK)
legges til Reitan."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner
det meget oppsiktsvekkende at regjeringen Bondevik II allerede nå snur
helt rundt på det prinsipielle standpunkt Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre sto for 13. juni 2002. Regjeringen
Bondevik II har med hud og hår slukt den argumentasjon
som regjeringen Stoltenberg stod for i fjor. Disse medlemmer ser
det slik at forsvarssjefen vil bli kneblet fra deltagelse i den
offentlige debatt om forsvarspolitikken slik at verken velgere eller
opposisjon vil få kunnskap om hvilke militærfaglige
råd som Regjeringen får av Forsvaret. Når
forsvarssjefen både skal være statsrådens øverste
militære rådgiver i departementet og etatssjef
vil disse to posisjoner ofte kollidere med hverandre og uklare ansvarsforhold
blir resultatet. Det vil også kunne oppstå situasjoner
hvor det kan bli konflikt mellom departementsråd eller
andre i ledelsen av departementet overfor forsvarssjefen som etatssjef. Det
kan også oppstå situasjoner hvor en slurvete statsråd
gir sin politiske rådgiver oppgaver med å formidle instrukser
til etatssjefen og da blir i praksis forsvarssjefen også underlagt
en politisk rådgiver eller forsvarssjefen må ta
belastningen med å forlange korrekte instrukssjonskanaler.
Disse medlemmer viser også til
at forsvarssjefen i brev av 10. juni 2002 til Forsvarsdepartementet
i sin konklusjon skriver at:
"Spørsmålet om integrering, som
er meget komplisert, må derfor gjennomgå en nøye
vurdering og diskusjon før man foretar en slik avgjørelse."
Da er det oppsiktsvekkende om Stortinget før
samlokaliseringen er gjennomført går til en modell
hvor forsvarsstaben integreres i Forsvarsdepartementet uten noen
form for vurdering og diskusjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet forutsetter lokaliseringen lagt til Huseby.
Huseby har en hensiktsmessig plassering og synes økonomisk
langt mer lønnsom enn en nylokalisering på Akershus.
Akershus festning er i utgangspunktet lite egnet til formålet,
da det er store begrensninger for bruk av området til nyetablering. Økonomisk
er det også uakseptabelt å forsvare en nyinvestering
på ca. 300 mill. kroner. Disse medlemmer viser
til at Akershus festning som kulturminneområde tilsier
at man ikke fører opp nye bygninger og viser også til
avtale med Oslo kommune hvor staten har forpliktet seg til å avstå fra
forsøk på å føre opp nye bygninger. Disse
medlemmer kan heller ikke akseptere de vikarierende grunner
til lokalisering på festningen da behovet for fysisk kontakt
med andre departementer må kunne løses med telefon,
faks og e-mail og at den fysiske kontakten med Stortinget er av helt
minimal og sjelden karakter. Disse medlemmer vil
også påpeke at forsvarssjefen så sent
som i brev til departementet av 10. juni 2002 opprettholder sitt
klare syn på at samlokaliseringen burde gjennomføres
på Huseby.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Samlokalisering av forsvarsstaben
og Forsvarsdepartementet lokaliseres i eksisterende bygninger på Huseby."
"Planene for nye administrasjonsbygninger
på Akershus festning for inntil 430 personer - skrinlegges."
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
med bakgrunn i de omfattende verneverdiene, samt kostnadene med
nybygg på Akershus festning, ikke anbefale at det nye integrerte departementet
lokaliseres som foreslått på Akershus. Komiteens
medlem går inn for at eksisterende lokaliteter
eller leide lokaler tas i bruk til formålet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
at Forsvarets ledelses- og kommandostruktur er for ressurskrevende
i forhold til Forsvaret for øvrig, og vil understreke betydningen
av at målene for bemanningsreduksjon som ble fastsatt i
Innst. S. nr. 342 (2000-2001) må følges opp. Dette
medlem mener en ytterligere nedbemanning av FO utover vedtaket
av 13. juni 2001 bør være fullt mulig.
Regjeringen foreslår at Hærens
del av Forsvarets Innsatsstyrke (FIST-H) inngår i Brigade
12 og erstatter deler av dagens Brigade 12. Det vil bli arbeidet
videre med å styrke den hurtige reaksjonsstyrkens tilknytning til
en alliert enhet for internasjonale operasjoner. Telemark bataljon
videreutvikles som en avdeling med høy reaksjonsevne og
høy deployerbarhet.
Regjeringen foreslår å ta
ut 20 selvstendige infanterikompanier fra territorialforsvaret.
Regjeringen foreslår å legge
ned Haslemoen leir innen 31. juli 2004.
Forsvaret skal praktisere passiv rulleføring
av de eldre årsklasser i Heimevernet og øke utnyttelsen
av allerede utdannede soldater og eksisterende materiell i Forsvaret.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, vil i det store og hele slutte seg til proposisjonens
forslag om omorganisering av Hæren. Flertallet har
merket seg at viktige investeringer til den foreslåtte
hærstrukturen også skal skje i neste planperiode. Flertallet forutsetter
at det sikres økonomisk rom for dette.
Flertallet er enig med Regjeringens
forslag om å legge ned Haslemoen leir.
Flertallet har med tilfredshet
merket seg at alle sivile og militære ansatte har fått
annen jobb i Østerdalen Garnison. Flertallet vil
vise til at Våler kommune har mulighet til å søke
om omstillingsmidler fra Kommunal- og Regionaldepartementet, jf.
Innst. S. nr. 342 (2001-2002). Flertallet vil videre
vise til at alternativ bruk av leiren vil kunne gi mulighet for
nye arbeidsplasser, f.eks. ved en etablering av trafikkhøyskolesenter. Flertallet forutsetter
at Forsvaret i omstillingsperioden på vanlig måte
rydder leiren og øvingsfeltet slik at det tilfredsstiller
Statens Forurensingstilsyns krav. I forbindelse med avhending av
leiren forutsetter flertallet at vanlige retningslinjer
for miljø følges.
Komiteen vil gå imot
forslaget om en passiv rulleføring av de eldste årsklassene
i Heimevernet. Komiteen mener Regjeringens forslag
betyr at Heimevernet kvitter seg med mange av sine viktigste menneskelige
ressurser og at de dyktigste av Heimevernets befalskorps forsvinner. Komiteen vil
vise til at det er i de eldste årsklassene at den bredeste
lokalkunnskapen befinner seg i tillegg til sterke lokale kontaktnett,
kvaliteter som særmerker Heimevernets avdelinger.
Komiteen vil imidlertid at det
legges vekt på følgende forhold:
I forbindelse med tiltak mot terror viser komiteen til
at Heimevernet har spesielle kvaliteter, ikke minst lokalkunnskap
og tilstedeværelse over hele landet, som gjør
at heimevernsavdelinger har potensial i seg til å være
en viktig ressurs innenfor Norges sikkerhets- og beredskapsarbeid. Komiteen mener
imidlertid at dersom potensialet som ligger i Heimevernet skal bli realisert,
krever dette at heimevernsavdelinger og mannskaper gis en trening
og et utstyr som gjør dem i stand til å håndtere
forskjellige typer oppgaver. Dersom Heimevernet skal ha evne til
mer fleksibelt å samarbeide med andre militære
og sivile aktører i en antiterrorberedskap, må det
innebære en kvalitetsheving med endra større vekt
enn i dag på spesialstyrker innenfor det totale Heimevernet.
Komiteen vil vise til at det
er i de store byene med stor befolkningstetthet og institusjoner
med stor symbolverdi og i sentra for industri og næringsliv,
bl.a. oljeinstallasjoner, at terrortrusselen i Norge er størst. Komiteen mener
Heimevernet bør spille en viktig rolle i et samspill med
samfunnets øvrige ressurser for å sikre slike
steder.
Komiteen vil vise til at Heimevernet
på 80-tallet fikk i oppdrag å opprette styrker
med spesialutdannelse som kunne bidra til å motvirke sabotasje
og terrortrusler. Slike ble etablert i de større byene. Komiteen mener
at de nevnte avdelinger må rustes opp og ytterligere prioriteres
innenfor norsk sikkerhets- og beredskapsarbeid. Komiteen mener
videre at Heimevernets jegertropper bør bemannes med frivillige
og særlig egnede mannskaper blant vernepliktige. Komiteen mener
det må stilles større krav til befalet i Heimevernet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
slutter seg til de økonomiske planrammer for Heimevernet
som er beskrevet i kapittel 4.2.4, innenfor en styrkestruktur på 83
000 soldater. Flertallet vil overlate til Forsvarsdepartementet
i samarbeid med forsvarssjefen og GIHV å utforme et opplegg
for årlig trening som bedre ivaretar HVs behov enn et opplegg
basert på passiv rulleføring av de eldste årsklasser.
Flertallet ber om at Forsvarsdepartementet
holder Stortinget informert om fremdriften i dette arbeidet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det bør
vurderes en omstrukturering som bl.a. innebærer at distrikter
deler funksjoner eller slås helt sammen. Dette under forutsetning
av at de økonomiske gevinstene som oppnås går
uavkortet til å styrke heimevernsområdene og avsnittene
i de aktuelle distriktene.
På bakgrunn av at Heimevernet utgjør
det territorielle landforsvar ber komiteen om at
Heimevernets oppgaver, organisering og struktur gjennomgås.
Resultatet av dette arbeidet legges frem for Stortinget på egnet
måte i løpet av planperioden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
nødvendigheten i å beholde den vedtatte struktur.
Brigade 12 opprettholdes som vedtatt og Forsvarets innsatsstyrke
bygges opp til brigadenivå på Østlandet. De
20 selvstendige infanterikompaniene beholdes som en del av territorialforsvaret.
Driften ved Haslemoen Leir fortsetter inntil videre. Heimevernet
beholder den vedtatte struktur som omfatter 83 000 soldater.
Disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag om passiv rulleføring av de eldste årsklassene
i Heimevernet. Dette vil i så fall bety at Heimevernet kvitter
seg med mange av sine menneskelige resursser og at de dyktigste
av Heimevernets befalskorps forsvinner. Det er i de eldste årsklassene
lokalkunnskap befinner seg i tillegg til sterke lokale kontaktnett,
kvaliteter som særmerker Heimevernets avdelinger. Med sin
lokalkunnskap og tilstedeværelse over hele landet, har
heimevernsavdelinger potensial i seg til å være
en viktig reserve innenfor landets sikkerhets- og beredskapsarbeid.
For at dette skal bli realisert, kreves det at heimevernsavdelinger
og mannskaper og gis trening og utstyr for å kunne håndtere
forskjellige typer oppdrag. For at Heimevernet skal ha evne til
mer fleksibelt samarbeid med andre militære og sivile aktører
i en antiterrorberedskap, bør det innebære en
kvalitetsheving med enda større vekt på spesialiststyrker
innenfor det totale Heimevernet.
Heimevernets jegertropper bør bemannes
med frivillige og særlig egnede mannskaper, også blant
vernepliktige. Det må stilles større krav til
befalet. Heimevernet utgjør i dag det territorielle landforsvar. Oppgaver,
organisering og struktur gjennomgås og legges snarest fram
for Stortinget.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
at plassering av FIST-H i Brig 12 vil innebære en uheldig
forskjell i organisering av FIST-H i krigstid og fredstid. FIST-H
vil ha trening, våpen, utstyr og organisasjon som til enhver
tid passer best for utenlandsoppdrag, og også til å bli
tilpasset i en ny nordisk brigade. FIST-H vil bli et fremmedelement i
en norsk brigademodell og bør heller ha en frittstående
og fleksibel organisasjonstilknytning. Man kan unngå et
nytt stabsapparat ved å innordne FIST-H til eksisterende
6. divisjon. Dette medlem vil gå inn for
at Brig 12 nedlegges, og vil be Regjeringen utrede andre alternativer
for innordning av FIST-H, og vil spesielt peke på innordning
til 6. divisjon som et aktuelt alternativ. Dette medlem vil
peke på at en plassering av FIST-H i 6. divisjon også i
fredstid, med stor sannsynlighet vil innebære innsparing
av milliardbeløp. Dette medlem vil videre
støtte Regjeringens forslag om å legge ned 20
feltkompanier.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
andre aktuelle alternativer for plassering av FIST-H, deriblant
innordning av FIST-H under 6.divisjon. Brigade 12 nedlegges i sin
helhet. Det forutsettes at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget
med saken på en egnet måte i løpet av
2002."
Dette medlem går videre
inn for at Haslemoen opprettholdes. Dette medlem mener
det er uheldig at å legge ned Haslemoen som har nyopprustet
verksted, lagerhaller, forlegninger m.m. bare 30 km fra Terningmoen.
Det er investert i dobbelt utstyr for videokonferanse, fiberoptikk
i bakken og nytt IT-utstyr på Haslemoen. Det vil ikke være
rasjonelt om tilsvarende fasiliteter som finnes på Haslemoen
må bygges opp på Terningmoen. Merkostnadene ved
dette må tas med i regningen for å vurdere lønnsomheten
av nedlegging av Haslemoen. Dette medlem mener at
med flytting av hele Østerdalen Garnison fra Terningmoen
til Haslemoen, i stedet for flytting motsatt vei, ville Forsvaret
unngått investeringskostnadene ved å bygge opp igjen
de installasjonene man allerede har på Haslemoen, og Forsvaret
kunne da utnyttet ledige mannskapsforlegninger (400) på Haslemoen
som i dag står tomme.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å fremme
forslag om opprettholdelse av Haslemoen, med sikte på en
rasjonell utnyttelse og samordning av ressursene mellom Haslemoen
og Terningmoen."
Komiteens medlem fra Senterpartiet har merket
seg at det er økonomiske argumenter som anføres
og ikke forsvarspolitiske vurderinger som ligger til grunn som beslutningsgrunnlag
når det gjelder omstilling av Landforsvaret i proposisjonen.
Dette medlem vil opprettholde
Brigade 12 som en fullverdig brigade, og FIST-H som en selvstendig enhet. Dette
medlem vil opprettholde Haslemoen leir. Dette medlem går
videre inn for å beholde de 20 selvstendige infanterikompaniene
i Forsvarsstrukturen. Dette medlem viser for øvrig
til merknad under 5.3.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1731 | | Hæren | |
| 1 | Driftsutgifter forhøyes med | 107 000 000 |
| | fra kr 4 354 933 000 til kr 4 461 933 000 | |
Dette medlem mener forslaget
om passiv rulleføring er uforsvarlig i forhold til oppgavene
Heimevernet skal løse. Dette medlem har
merket seg at flertallet i komiteen ønsker å opprettholde
en HV-styrke på 83 000, men innenfor reduserte økonomiske
rammer. Dette medlem mener at reduserte rammer vil medføre
en kraftig redusert øvingsaktivitet. Dette medlem vil
ikke redusere bevilgningene til Heimevernet og går imot
Regjeringens forslag om kutt i Heimevernet på 630 mill.
kroner. Dette medlem viser for øvrig til
merknad under 5.3.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1734 | | Heimevernet | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 135 000 000 |
| | fra kr 699 842 000 til
kr 834 843 000 | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti foreslår
at bevilgningene til Hæren for 2002 økes med 50
mill. kroner netto, som er 57 mill. kroner mindre enn Regjeringen
foreslo, og viser til alternativt bevilgningsforslag for inneværende år.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at driftsutgiftene til Heimevernet må økes med
50 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1734 | | Heimevernet | |
| 1 | Driftsutgifter forhøyes
med | 50 000 000 |
| | fra kr 699 842 000 til
kr 749 842 000 | |
Forsvaret skal administrere og drifte Hauk-klassen MTB-er
fra Haakonsvern orlogsstasjon (HOS) og videreføre Olavsvern
som base under HOS.
Regjeringen foreslår at utfasingen
av KNM Horten utsettes til senest 31. desember 2005.
Regjeringen legger ikke opp til videre norsk
deltakelse i Prosjekt Viking. Tiltaket vil gi en innsparing på 47
mill. kroner i perioden 2002-2005.
Regjeringen foreslår å fase
ut og avhende tre landgangsfartøyer. Utfasingen vil gi
en innsparing på 36 mill. kroner i perioden 2002-2005.
Regjeringen legger ikke opp til å bygge
en ny og utvidet dokk for fregattene i Fridtjof Nansen-klassen på HOS.
Sjøforsvaret vil kjøpe nødvendige verftstjenester
i åpen konkurranse på det sivile markedet.
Regjeringen legger ikke opp til å oppgradere
Kystradarkjeden i Sør-Norge (Kystradar Sør). Radarkjeden vil
bli nedlagt i løpet av 2003. Tiltaket innebærer
en innsparing på ca. 24 mill. kroner i perioden 2002-2005.
Regjeringen legger ikke opp til å etablere
en Maritim overvåkingssentral på Haakonsvern orlogsstasjon.
Tiltaket innebærer en innsparing på ca. 54 mill.
kroner i perioden 2002-2005.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener
det er behov for å bygge en utvidet dokk for fregattene
i Fridtjof Nansen-klassen ved Haakonsvern. Flertallet vil
vise til at fregattene som fases inn i strukturen fra 2005, må vedlikeholdes
enten ved Sjøforsvarets egne verksteder eller ved kjøp
av tjenester fra sivil side. Flertallet går
inn for at en utvidet dokk bygges. For å finansiere en
utvidet dokk til en samlet kostnad av 235 mill. kroner innenfor
denne helhetlige rammen, legger flertallet til grunn
at dokken har byggestart i 2004 og ferdigstilles i 2006.
- Utvidelse av dokken forskyves
med ett år sammenlignet med tidligere planer | 85 mill. kroner |
- Det investeres ikke i
vedlikeholdshall for plastfartøyer ved Haakonsvern
(dette medfører en ytterligere innsparing på 31
mill. kroner i 2006) | 130 mill. kroner |
- Redusert
omfang av minejaktsystem | 20 mill. kroner |
Sum | 235 mill. kroner |
Flertallet har merket seg at
Regjeringen legger opp til å avslutte kontraktsforhandlingene
for MTB Skjold-klassen i løpet av høsten 2002.
Flertallet forutsetter at Regjeringen så snart forhandlingene
er fullført, kommer tilbake til Stortinget med forslag
til anskaffelsesprosjekt slik at byggingen kan iverksettes så snart
som mulig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, slutter seg til de øvrige forslag og
tiltak som berører Sjøforsvarets struktur og organisasjon.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil for øvrig
understreke at det er viktig å sikre en god, fleksibel
og kostnadseffektiv løsning for hvor MTB-ene skal være
stasjonert mht. driftsutgifter. Stasjoneringen må imidlertid
ikke redusere tilstedeværelsen i nord. Den sjømilitære
tilstedeværelsen i nord bør vurderes økt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
nødvendigheten av å beholde den vedtatte struktur
for Sjøforsvaret. Disse medlemmer vil vise
til at tilstedeværelse i norske havområder både
av Kystvakten og Sjøforsvaret er av stor betydning for Norges
troverdighet som sjønasjon. Det kan påpekes at 90
pst. av Norges havområde ligger nord for Brønnøysund
og at i dette området befinner det seg naturressurser som
fisk og olje/gass. Her er også problematikken rundt
den norsk/russiske gråsone, Smutthullet, Smutthavet,
samt sokkelen rundt Svalbard. Et sterkt sjøforsvar med
flest mulig fartøyer i kontinuerlig drift vil være
viktig for norsk suverenitetshevdelse - og kanskje avgjørende
for en god og endelig avtale med Russland om delelinjen.
For å sikre Norges forhandlingsposisjon
ved nyanskaffelse av undervannsbåter, legges det opp til å sikre videre
deltagelse i Prosjekt Viking. For å sikre mobilitet og
fleksibilitet i forbindelse med oppdrag i krig og fred langs kysten,
beholdes de tre langangsfartøyene som er foreslått
faset ut.
Disse medlemmer viser til kap.
5.3 i Forsvarsdepartementets budsjettproposisjon for 2002 og Nærings-
og handelsdepartementets omtale av Tørrdokkprosjektet i
Harstad beregnet for mulig vedlikeholds- og reparasjonskapasitet
for Kystvaktskip og de nye fregatter. Disse medlemmer har
merket seg at Regjeringen i denne sak går inn for at Sjøforsvaret
vil kjøpe nødvendige verftstjenester i åpen
konkurranse på det sivile marked. Disse medlemmer finner
det imidlertid naturlig med en noe grundigere utredning om disse
spørsmål da en fast avtale om vedlikehold og reparasjon
av stor marine og kystvaktskip i nærheten av virksomhetsområdet
kan være av strategisk betydning for en vedvarende virksomhet. Disse
medlemmer forutsetter i en slik situasjon at de ulike verft gis
samme vilkår i en eventuell anbudssituasjon for slik langsiktig
avtale hvis utredningen konkluderer med et ønske om verftskapasitet
og reparasjons- og vedlikeholdskompetanse i nærområdet
til virksomhetsområdet.
Kystradarkjeden i Sør-Norge opprettholdes.
Det etableres en maritim overvåkningssentral på Haakonsvern orlogsstasjon
bl.a. for å oppfylle Norges forpliktelser i henhold til
Schengen-avtalen.
Disse medlemmer mener også fortsatt
at Olavsvern bør opprettholdes som en selvstendig
orlogsstasjon for å kunne motta utenlandske marinefartøyer
på en best mulig måte, samt sørge for
et forsvarlig tilbud i nord om vedlikehold og reparasjon av ubåter
og MTBer. På denne bakgrunn tas følgende forslag
opp:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til grunn for forsvarsstrukturen at:
1. Norge deltar videre
i ubåtprosjektet Viking.
2. De tre landgangsfartøyene beholdes.
3. Kystradarkjeden i Sør-Norge
opprettholdes.
4. Olavsvern består som orlogsstasjon.
5. Den strategiske og operative nytteverdi
av selvstendig reparasjons- og vedlikeholdskapasitet for store kystvaktskip
og fregatter i nærområder utredes før
endelig beslutning om langsiktig løsning ferdigbehandles.
6. Det etableres en Maritim overvåkingssentral
på Haakonsvern."
Komiteen vil vise til Innst.
S. nr. 342 (2000-2001) og behandlingen av St.prp. nr. 45 (2000-2001)
i forhold til etableringen av krisestyringskommando på Reitan. Komiteen mener
en krisestyringskommando er viktig med tanke på maritim
overvåkning og etterretning. Komiteen viser
til behandlingen av St.meld. nr. 17 (2001-2002) og oppfølging
av dette da meldingen omhandler samording av militære og
sivile funksjoner i et moderne demokratisk og sårbart samfunn.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
at kystovervåkning må stå sentralt for
Forsvaret i årene framover. Norge forvalter store verdier
både når det gjelder fisk, olje og gass og har
et stort ansvar for å beskytte disse ressursene.
Dette medlem vil komme tilbake
til spørsmålet om Forsvaret skal være
med på å delfinansiere en tørrdokk i
Harstad. Forsvarets strategiske behov i denne regionen i åra
som kommer synes uavklart, særlig med bakgrunn i de omfattende
oppgavene det er å ta vare på våre store
havområder i nord. Dette medlem viser til
behandlingen av revidert nasjonalbudsjett 2002 hvor Sosialistisk
Venstreparti legger fram forslag om at Regjeringen skal utrede om
tørrdokk i Harstad kan bidra til å styrke kystvernet
i denne regionen og komme tilbake til Stortinget i forbindelse med
statsbudsjettet for 2003.
Dette medlem støtter
forslagene i proposisjonen om å legge ned Kystradar Sør,
ikke etablere Maritim overvåkingssentral på Haakonsvern
og ikke bygge ny fregattdokk på Haakonsvern Dette
medlem mener at den sivile verftskapasiteten i dette området
er tilstrekkelig til å ivareta det nødvendige
vedlikehold av Forsvarets skip, og ønsker ikke å prioritere
bygging av ny dokk på Haakonsvern.
Dette medlem viser til beslutningen
om å anskaffe 5 fregatter opprinnelig til om lag 15,4 mrd. kroner
inkludert våpensystemer, bygg og anlegg. Dette medlem mener
at det er grunn til å frykte at de nye fregattene blir
langt dyrere, og viser til at fregattprosjektets leder, kommandør
Per Erik Göranson til Dagens Næringsliv 7. mai
2002 uttalte at den samlede kostnad nå ligger an til å bli
"over 20 mrd. kroner". Dette medlem forutsetter at
forsvarsministeren vil ta initiativ som innebærer at de
rammene Stortinget har godkjent vil holdes.
Dette medlem foreslår
at bevilgningene til Sjøforsvaret økes med 50
mill. kroner netto, noe som er 36 mill. kroner mindre enn Regjeringen
foreslo, og viser til alternativt bevilgningsforslag for inneværende år.
Dette medlem støtter
Regjeringens forslag om utfasing av KNM Horten til senest 31. desember
2005, og at det ikke legges opp til videre deltakelse i Prosjekt Viking. Dette
medlem viser til at det er kastet bort flere titalls millioner
på dette prosjektet. Dette medlem mener
også det er positivt at Regjeringen foreslår å fase
ut og avhende tre landgangsfartøyer.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Investeringen i nye MTB-båter
og NSM sjømålsmissil skrinlegges og kontraktene
termineres."
Komiteens medlem fra Senterpartiet er bekymret
over at Regjeringen i proposisjonen svekker kystovervåkningen,
på tross av Sårbarhetsutvalget klare advarsel
mot nedbygging. Norges mest strategisk verdifulle ressurser er samlet
langs kysten i sårbare gass- og oljeinstallasjoner og i
store fiskeriressurser. Nedbygging av overvåkningsaktiveteten
skaper økt risiko i norske farvann. For å sikre
overvåknings- og beredskapsoppgavene, går dette
medlem inn for Kystradar Sør oppgraderes og at
det etableres en maritim overvåkningssentral ved Reitan. Dette
medlem vil videre prioritere økt aktivitet Kystvakten
jf. merknad under 5.3.
Dette medlem viser til flertallets
innstilling i Innst. S. nr. 342 (2000-2001) som forutsetter at "Olavsvern
underlagt Ramsund Orlogsstasjon, videreføres med redusert
bemanning for å støtte MTB-våpenet og gi
støtte til undervannsbåter ved behov." Dette medlem mener
Olavsvern må underlegges Ramsund Orlogsstasjon. Fartøyene
må få nødvendig vedlikehold i Nord-Norge.
I Harstad er næringsstrukturene rundt en slik base allerede
etablert, og dette medlem går inn for at
det bygges en beredskaps- og vedlikeholdsbase for Sjøforsvarets
fartøy i Harstad.
Dette medlem stiller seg undrende
til at Regjeringen vil fase ut de tre gjenværende landgangsfartøyene.
Denne omkampen fra St.prp. nr. 45 (2000-2001) begrunnes utelukkende
ut fra økonomi. Dette medlem går
inn for at første trinn i utvidelse av fregattdokken ved
Haakonsvern startes opp i omleggingsperioden.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
for øvrig til merknad under 5.3 der dette medlems prioriteringer
i omleggingsperioden framgår samlet.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1732 | | Sjøforsvaret | |
| 1 | Driftsutgifter forhøyes
med | 86 000 000 |
| | fra kr 2 656 079 000 til
kr 2 742 079 000 | |
Regjeringen vil iverksette utredninger med sikte
på å identifisere operativt tilfredsstillende
og kostnadseffektive løsninger for Forsvarets totale behov
for transportflykapasitet. Regjeringen vil vurdere relokalisering
av transportflyene i 335 skvadron til en annen flystasjon og en
eventuell nedleggelse av Gardermoen flystasjon i forbindelse med
avklaring av fremtidig løsning for Forsvarets transportfly.
Luftfartsverket har uttrykt skepsis til ny og utvidet militær
flyaktivitet ved Gardermoen. Den fremtidige utvikling på Kjeller
vil avhenge av den generelle utviklingen innen Forsvarets Logistikkorganisasjon.
Regjeringen vil iverksette hurtige utredninger
av alternative interimsløsninger med sikte på å identifisere
operativt tilfredsstillende og kostnadseffektive løsninger
for Forsvarets transportflykapasitet. Regjeringen tar sikte på at
Forsvaret skal disponere strategisk transport- og tankflykapasitet
innen 2010. En permanent løsning som også vil
omfatte fremtidig organisering, utredes nærmere.
Komiteen har merket
seg at proposisjonen viser til at fremtidig virksomhet på Gardermoen,
Rygge og Kjeller vil bli vurdert i sammenheng med utvikling av fremtidens
transportflykapasitet, og at proposisjonen ikke angir forslag til
fremtidig organisering av Luftforsvarets base- og verkstedstruktur
på Østlandet.
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 342 (2000-2001), der et flertall anmodet om å få seg
forelagt forslag vedrørende fremtidig virksomhet på Rygge,
Gardermoen og Kjeller, og at forslaget skulle behandles allerede
i høstsesjonen 2001. Et flertall ønsket også en
nærmere utredning av potensialet knyttet til utflytting
av verkstedenheter fra FLO (Luft) og salg av Kjeller.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at en rekke utredninger og studier har behandlet disse
forholdene både samlet og hver for seg. Flertallet mener
det vil være svært ønskelig og nødvendig
at det snarest tas en prinsippbeslutning på Luftforsvarets totale
virksomheter på Gardermoen, Rygge og Kjeller.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
en snarlig avgjørelse på kampflyprosjektet og
ser nødvendigheten av at det treffes en prinsipiell beslutning
om en slik anskaffelse. Disse medlemmer mener det
er uheldig å binde seg til et prosjekt uten at det er innhentet
tilstrekkelig informasjon og faglige vurderinger rundt de ulike
alternativene. Valg av samarbeidsprosjekt må sees i sammenheng
med en senere anskaffelse.
Disse medlemmer viser til at
finansieringen og omfanget av norsk deltagelse i utviklingsarbeidet
og senere leveranser må være inkorporert og ferdigforhandlet
når Stortinget bli inviterte til beslutning. For disse
medlemmer er det en selvfølge at deltagelse i og
anskaffelse av nye kampfly må betales i tillegg til de
normale forsvarsbudsjettrammer og slås fast allerede nå. Disse
medlemmer viser til forsvarsministerens brev til komiteen
av 3. juni 2002 hvor det varsles at Regjeringen uten Stortingets
godkjennelse har til hensikt å inngå en utviklingsavtale
med en spesiell utenlandsk bedrift. Dette er ikke en akseptabel
fremgangsmåte da deltagelse i kun ett utviklingsprosjekt automatisk
vil medføre en viss binding når et endelig kjøp
skal avgjøres. I henhold til brevet er det heller ikke
sikret de nødvendige norske deltagelser eller leveranser
i det utpekte samarbeidsprosjekt.
Disse medlemmer ser det som nødvendig
at det også tas en snarlig avgjørelse med tanke
på nyanskaffelser av transport-/tankfly. Forsvaret
har et stort behov for en slik nyanskaffelse for å løse
sine oppdrag, spesielt med tanke på internasjonale oppdrag.
Disse medlemmer mener fortsatt
at Regjeringen burde ha fremmet forslag for Stortinget sist høst om å utnytte
den opsjon Norge mottok fra USA om å anskaffe 4 nye Hercules
transportfly utenfor tur, men konstaterer at Regjeringen foretrakk å utvise
en total mangel på handlekraft når det var mulig å bytte
ut de gamle flyene mot nye enda et slikt bytte ikke ville betydd
noen endringer i det såkalte presset i norsk økonomi.
Det eneste resultat ville vært at de samme flyvere, de
samme vedlikeholdsmannskaper og den samme administrasjon ville fått
nye fly til erstatning for de mer enn 30 år gamle man sliter
med å holde i luften. Det ville vært besparelser
ved å slippe å leie fly fra det svenske flyvåpen
og fra sivile flyselskaper.
Disse medlemmer finner det riktig å opplyse
at de tre siste forslag er identisk til forslag Fremskrittspartiet
og Høyre fremmet i Innst. S. nr. 342 (2001-2002).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet går inn for at Gardermoen flystasjon
opprettholdes. Disse medlemmer vil peke på at
Luftforsvaret for kort tid siden har lagt ned investeringer på i
overkant av en milliard på Gardermoen. Flystasjonen sto
ferdig i 1996 og er Forsvarets mest moderne. Luftforsvarets seks
Hercules transportfly stasjoneres og vedlikeholdes her. Disse medlemmer viser
til at tidligere utredninger og praksis tilsier at dette er den
beste lokalisering i forhold til behov.
Disse medlemmer vil peke på at
relokalisering ved Rygge krever betydelige investeringer for å håndtere
transportflyene, og i tillegg vil det komme kostnader på grunn
av miljøkrav ved nybygging.
Disse medlemmer vil understreke
behovet for god ressurskontroll og helhetlig behandling av nye strukturtiltak
i Forsvaret, slik at flere feilinvesteringer unngås. Når
Forsvaret allerede nå ber om en vurdering av Gardermoen,
framstår det på mange måter som en ny
feilinvestering, bare få år etter at investeringen
er foretatt.
Disse medlemmer stiller spørsmål
ved Luftforsvarets motforestillinger mot utvidet militær
aktivitet ved Gardermoen. Argumentet om at økt helikopteraktivitet
er problematisk, er vanskelig å forstå når
en sammenligner antall flygninger og kapasitet ved Gardermoen med
for eksempel Bergen lufthavn. Disse medlemmer mener
at det er ingenting nå som tilsier at det ikke er kapasitet
ved Gardermoen til økt militær aktivitet.
Disse medlemmer ber om at Regjeringen
i prosessen med å klargjøre framtidig tank- og
transportflykapasitet, vektegger løsninger som kan løses
gjennom OPS. Slike løsninger gir stor grad av mobiliserbar kapasitet
i krise og krig, men til lavere kostnader i fredstid, og gir rom
for økte investeringer på andre områder
som Forsvaret ellers ikke ville kunne prioritere. OPS-løsninger
brukes for transportfly i bl.a. USA og vurderes nå for
tankfly i Storbritannia.
Komiteens medlem fra Senterpartiet går inn
for å opprettholde Luftforsvarets drift ved Gardermoen
.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti foreslår
at bevilgningene til Luftforsvaret økes med 100 mill. kroner,
noe som er 95 mill. kroner mindre enn Regjeringen foreslo, og viser
til alternativt bevilgningsforslag for inneværende år.
Regjeringen foreslår å iverksette
etableringen av en felles investerings- og utviklingsorganisasjon
i henhold til Stortingets vedtak ved behandlingen av St.prp. nr.
55 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 25 (2000-2001). Det foreslås
videre at den felles investerings- og utviklingsorganisasjonen etableres
et år tidligere enn den opprinnelige tidsplanen i ovennevnte
proposisjon og innstilling. Det vil si at den felles investerings-
og utviklingsorganisasjonen skal være ferdig etablert innen utgangen
av 2002 og ikke innen 2003 som opprinnelig ble lagt til grunn. Videre
anbefales det å etablere en såkalt "lett" investerings-
og utviklingsorganisasjon.
Arbeidet med å forberede en forsering
av fase 3 igangsettes umiddelbart og vil pågå parallelt
med fase 1 og 2. Regjeringen fremmer imidlertid ingen anbefaling
om konkrete organisasjonstiltak i fase 3 nå. Regjeringen
tar for øvrig sikte på å gjennomføre
en strategivurdering av virksomhetsområdet informasjons-
og kommunikasjonsteknologi (IKT) for å klargjøre
hvilken rolle Forsvaret skal ha i fremtiden, bl.a. i forhold til
totalforsvaret. En slik vurdering vil gi premissene for organiseringen
og dimensjoneringen av IKT-tjenesten i Forsvaret, herunder FLO/IKT.
Regjeringen fremmer ingen konkret anbefaling
om valg av en ny tilknytningsform (forvaltningsbedrift, statsforetak,
aksjeselskap m.v) for FLO nå, men vil vurdere alternative
tilknytningsformer som en integrert del av arbeidet med den videre
organisering av alle elementene i FLO (FLO fase 2 og fase 3). En
eventuell anbefaling om å velge en annen tilknytningsform
for hele eller deler av FLO, vil bli fremmet for Stortinget i egen
proposisjon, i tråd med Stortingets føringer i Innst.
S. nr. 25 (2000-2001).
Komiteen vil vise
til at Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) er opprettet for å effektivisere
logistikkfunksjonene i Forsvaret, og at FLO har fått en
nøkkelrolle i effektiviseringen av Forsvaret. Komiteen vil
videre vise til at program GOLF skal gi FLO de virkemidler som er
nødvendige for å få til en effektivisering
av logistikkfunksjonene.
Komiteen vil vise til tidligere
negative erfaringer med komplekse informasjonssystemer og vil derfor
be om at alle sider løpende vurderes og at Stortinget blir informert
i de årlige statsbudsjett etter hvert som prosjektet utvikles,
herunder også de kostnadsmessige sider.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) er opprettet for å effektivisere
logistikkfunksjonene i Forsvaret, og at FLO har fått en
nøkkelrolle i å innfri de forventninger som Stortinget
har til innsparinger i Forsvaret. Disse medlemmer viser
videre til at program GOLF skal gi FLO de virkemidler som er nødvendig
for å få til en effektivisering av logistikkfunksjonene,
og mener at det er grunn til å reise tvil om hvorvidt GOLF
slik det nå planlegges er kostnadseffektivt og vil kunne
bidra tidsnok.
Disse medlemmer ber Regjeringen
om å vurdere om ikke det systemet som Luftforsvaret allerede har
utviklet, og som er et identisk IT-system for lønn, økonomi-
og materiellforvaltning kan gjenbrukes og utvides for å spare
utviklingskostnader. Disse medlemmer vil også påpeke
at ved valg av nyutvikling i stedet for gjenbruk av Luftforsvarets
løsning, vil det ta lengre tid før dette systemet
er operativt. Disse medlemmer viser til at Regjeringen
påpeker i proposisjonen at implementering av GOLF er en
forutsetning for de innsparinger på 1,0-1,5 mrd. kroner årlig
i perioden 2004-2008. Forsinkelsen som følger av nyutvikling
i stedet for gjenbruk, kan dermed gi en betydelig merkostnad i Forsvaret
på antydningsvis 3,0-4,5 mrd. kroner i perioden 2005-2007.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å innføre
som prinsipp at sivil kompetanse og ledelse skal ha flertall i prosjekt-
og logistikkorganisasjoner i Forsvaret, dvs. FLO (med underavdelinger),
Forsvarsbygg og de særskilte prosjektorganisasjonene."
"Stortinget ber Regjeringen om å foreta
en gjennomgang av samtlige prosjektorganisasjoner i Forsvaret for å vurdere
hvilke som bør tilføres økt kompetanse
og om flere slike organisasjoner bør legges direkte under FLO."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til saken
om avhending av beltevogner, hvor Forsvaret valgte å destruere
sine BV 202 til store kostnader, framfor å overføre
disse til sivile hjelpeorganisasjoner osv. Disse medlemmer ber Regjeringen
om å etablere en praksis for Forsvaret hvor en søker å unngå at
materiell som er brukbart for sivile formål kastes.
Regjeringen vil benytte bortsetting av virksomhet som
et virkemiddel i omstillingen og moderniseringen av Forsvaret. I
2002 skal Forsvarets konsept og metode for bortsetting være
innført.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen vil benytte seg av bortsetting som et virkemiddel
i omstillingen av Forsvaret. Komiteen viser i denne
sammenheng til Innst. S. nr. 342 (2001-2002). Komiteen vil
understreke at årsverksreduksjonene ikke må resultere
i økte kostnader ved økt bruk av eksterne konsulenter
eller bortsetting av arbeid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
meget tilfreds med at Forsvaret kan nyte godt av en aktiv konkurranse
på de områder som egner seg for sivile bedrifter
som leverandører til Forsvaret. For at det militære
forsvaret kan konsentrere seg om sine egentlige oppgaver bør
flest mulig tjenester kjøpes fra sivile vare- og tjenesteprodusenter,
men da under den klare forutsetning at det ikke dreier seg om de
tjenester Forsvaret må sikre seg en egen kompetanse på i tilfelle
krig eller krigslignende situasjoner.