I proposisjonen legg Nærings- og handelsdepartementet fram endringsforslag på statsbudsjettet for 2003.
Det er gitt ei samla løyving på 16,9
mill. kroner til dekking av kontingent for deltaking i dei internasjonale organisasjonane
som vert handsama av Nærings- og handelsdepartementet.
Det ligg an til at dei samla kontingentinnbetalingane blir lågare
enn løyvinga. På dette grunnlaget gjer Nærings-
og handelsdepartementet framlegg om å redusere løyvinga
under kap. 900 post 70 Tilskot til internasjonale organisasjonar
med 2 mill. kroner, frå 16,9 til 14,9 mill. kroner.
Nærings- og handelsdepartementet har
løyving til utgreiingsprosjekt under kap. 900 post 21 (vanlege prosjekt)
og ei særskilt løyving for prosjekt som gjeld IT-tiltak
under kap. 914 post 22 Samordning av IT-politikken. Desse løyvingane
skal dekke Nærings- og handelsdepartementet sine utgifter
til gjennomføring av prosjekta. Dei fleste prosjekta er
"reine" NHD-prosjekt, men Nærings- og handelsdepartementet
har i tillegg ansvaret for å samordne nokre fellesprosjekt
på vegne av fleire departement.
Det foreslås oppretta meirinntektsfullmakter
for å løyse utgifts- og inntektsføringa
frå eksterne deltakarar i slike fellesprosjekt som Nærings-
og handelsdepartementet samordnar det økonomiske oppgjeret
for. I tråd med dette gjerast eit framlegg om samtykke
til å overskride løyvinga under kap. 900 post
21, mot tilsvarande meirinntekter under kap. 3900 post 2 og om overskriding
av løyvinga under kap. 914 post 22 mot tilsvarande meirinntekt
under nytt kap. 3914 post 1, jf. Forslag til vedtak II.
SANT-prosjektet i Patentstyret (Sakshandsaming med
bruk av Ny Teknologi ) er blitt forseinka. Etter etaten sin siste
plan skal det nye elektroniske sakshandsamingssystemet vera operativt
frå nyttår 2004.
Patentstyret og leverandøren har vorte
samde om denne løysinga:
– leverandøren
betalar 10 mill. kroner i dagbøter og anna kompensasjon
for forseinkinga til Patentstyret
– Patentstyret betalar 7,25 mill.
kroner for retten til kjeldekoden
Nærings- og handelsdepartementet gjer
framlegg om å auke løyvinga under kap. 901 post
1 Driftsutgifter med 7,25 mill. kroner frå 177,4 mill.
kroner til 184,65 mill. kroner mot meirinntekt på 10 mill.
kroner under kap. 3901 ny post 6. Nærings- og handelsdepartementet
gjer vidare framlegg om å auke kap. 901 post 1 Driftsutgifter,
med 7,25 mill. kroner mot meirinntekt på 10 mill. kroner
under kap. 3901 ny post 6 Ymse inntekter.
Det er lagt til grunn at den delen av løyvinga
til Norsk Romsenter som gjeld tilskot til ESA (European Space Agency)
skal justerast dersom valutakursen på Euro har endra seg
i budsjettåret i høve til den kursen som vart
lagt til grunn for saldert budsjett. Ut frå dette er det
grunnlag for å redusere løyvinga under kap. 922 post
70 Tilskot med 2,8 mill. kroner, frå 252,3 til 249,5 mill.
kroner.
Det vart innført eit nytt kontingentbasert
budsjetteringssystem for EU sitt rammeprogram for forsking og teknologi
for 2003. Det endelege kravet om norsk nettokontingent for deltaking
i rammeprogrammet for forsking og teknologi i 2003 utgjer i overkant
av 456,9 mill. kroner. Det er om lag 10,4 mill. kroner over disponibelt
budsjettbeløp (om lag 446,5 mill. kroner i løyving
og overførte midlar). På denne bakgrunnen gjer Nærings-
og handelsdepartementet framlegg om å auke løyvinga
under kap. 924 post 71 med 10,4 mill. kroner, frå 247 til
257,4 mill. kroner.
Dei årlege løyvingane til
Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) skal
justerast dersom Eurokursen har endra seg i høve til den
kursen som vart lagt til grunn i saldert budsjett. På dette grunnlaget
gjer Nærings- og handelsdepartementet framlegg om å auke
løyvinga under kap. 935 post 92 Innskot i EBRD med 0,47
mill. kroner, frå 27,35 til 27,82 mill. kroner.
Daverande Industridepartementet gjorde i 1961
ein avtale med Verdal kommune/Verdal Hamnevesen om lån
på ca. 9,9 mill. kroner til bygging av hamn og kai på Verdalsøra.
Nærings- og handelsdepartementet ser ikkje grunnlag til å oppretthalde
lånet lenger og har vore i dialog med Verdal kommune for å finne
ei løysing. Etter ei samla vurdering av mellom anna låneavtalen,
lengd på nedbetalingstida og kommunen sin økonomi
er departementet og kommunen einige om å tilrå ei
løysing som inneber at kommunen betaler inn resterande
del av lån X innan utgongen av 2003, medan staten på si
side slettar lån Y. På dette grunnlaget gjer Nærings-
og handelsdepartementet framlegg om å løyve 4,97
mill. kroner som tilskot til avskriving av delar av lånet
til Verdal kommune under nytt kap. 940 post 70 Tilskot til avskriving
av lån på statsbudsjettet for 2003.
Over statsbudsjettet for 2003 er det løyvd
11 mill. kroner til dekking av transaksjonskostnader og fagleg bistand
i samband med aksjesal i selskap under NHD si forvalting. I tillegg
vart det overført løyvingar frå 2002 med
nær 24,5 mill. kroner. Samla kostnader knytt til aksjesal/eigartransaksjonar
og eigarmessige vurderingar og VPS-gebyr vil bli i overkant av 50
mill. kroner for 2003 (rekneskapsførte og påløpte
utgifter). På dette grunnlaget gjer Nærings- og
handelsdepartementet framlegg om å auke løyvinga
under kap. 950 post 21 Spesielle driftsutgifter med 15 mill. kroner,
frå 11 til 26 mill. kroner på statsbudsjettet
for 2003.
Gjennom handsaminga av Innst. S. nr. 260 (2002-2003)
gjorde Stortinget vedtak om at eigarskapet i Argentum skulle overførast
til Nærings- og handelsdepartementet. For å formalisere
overføringa løyvde Stortinget 2,45 mrd. kroner
for 2003 over kap. 950 ny post 95. Vidare vart det under inntektskapitla
til SND og SIVA oppretta nye inntektspostar på statsbudsjettet knytt
til innskotskapitalen, begge på 1,225 mrd. kroner, for å redusere
SND og SIVA sine eigarpartar til 0.
SIVA er organisert som eit statsføretak,
og overføringa av selskapet sin eigarpart i Argentum må skje
i samsvar med føresegnene i statsføretakslova.
Det er knytt problemstillingar til overføringa både
med omsyn til selskapsrett, rekneskapsrett og skatterett, og det
har vore nødvendig å vurdere desse spørsmåla
mellom anna i lys av alternative framgangsmåtar for overdraginga.
SIVA vil på denne bakgrunn først kunne overføre
sin eigarpart i Argentum til departementet på nyåret
2004.
Nærings- og handelsdepartementet gjer
difor framlegg om at den delen av dei vedtekne løyvingane
for 2003 som gjeld overføringa av eigarskapet til SIVA
sin part i Argentum, vert reversert og at midlane vert løyvd på nytt
i budsjettet for 2004, jf. framlegg om det i St.prp. nr. 1 Tillegg
nr. 4 (2003-2004). Vidare gjer Nærings- og handelsdepartementet
framlegg om at løyvinga for 2003 under kap. 950 post 95
vert redusert med 1 225 mill. kroner, frå 2 450 til 1 225
mill. kroner.
Under kap. 3950 post 90 er det gjort nærare
greie for salet av SND Invest AS. Som ein del av oppgjeret for salet
overtok Nærings- og handelsdepartementet aksjar til ein
verdi av 113,1 mill. kroner i Venturefondet AS. Nærings-
og handelsdepartementet gjer framlegg om å løyve
113,1 mill. kroner under kap. 950 ny post 96 Aksjar i Venturefondet
AS på statsbudsjettet for 2003.
Ved Stortinget si handsaming av St.prp. nr.
63 og Innst. S. nr. 255 (2001-2002) i juni 2002 fekk Nærings- og
handelsdepartementet fullmakt til å selje 100 pst. av aksjane
i Grødegaard AS. På ordinær generalforsamling
i Grødegaard AS i mai 2003 vedtok generalforsamlinga å skrive
ned aksjekapitalen med 24 mill. kroner, frå 30 til 6 mill.
kroner. ISS Norge AS teikna seg for vel 2,7 mill. aksjar à kr
2 til teikningskurs på kr 8,66 pr. aksje, totalt 24 mill.
kroner. På dette grunnlaget gjer Nærings- og handelsdepartementet
framlegg om å løyve 24 mill. kroner til nedskriving
av aksjekapital i selskapet under nytt kap. 957 post 90 Avskriving
av aksjekapital på statsbudsjettet for 2003.
a) Dekking av tap på lån
SND har hatt større tap på alle
sine utlånsordningar i 2002 og første halvår
2003 enn åra før. Regjeringa gjer framlegg om
at SND får tilført i alt 212 mill. kroner fordelt
med 100 mill. kroner til den landsdekkande risikolåneordninga
(over Nærings- og handelsdepartementet sitt budsjett),
50 mill. kroner til den distriktsretta risikolåneordninga
(over Kommunal- og regionaldepartementet sitt budsjett), 35 mill.
kroner til tapsfondet for miljølåneordninga (over
Miljøverndepartementet sitt budsjett) og 27 mill. kroner
til styrking av eigenkapitalen under lågrisikolåneordninga
(over Nærings- og handelsdepartementet sitt budsjett).
På dette grunnlaget gjer Nærings- og handelsdepartementet
framlegg om å auke løyvinga under kap. 2420 post 55
Landsdekkende inovasjonsordning, fond med 100 mill. kroner til å dekke
tap på den landsdekkande risikolåneordninga. Løyving
for å dekke tap på lågrisikolåneordninga
er fremma på ny post 76 under.
b) Garantivedtak
Ved handsaminga av Innst. S. nr. 260 for (2002-2003)
gjorde Stortinget vedtak om ei tilleggsløyving under kap.
2420 post 55 der 50 mill. kroner vart øyremerkt til tapsfond
for garantiar til driftskreditt i fiskerinæringa. Det vart
ikkje fatta noko vedtak om ei garantifullmakt i samband med tilleggsløyvinga.
Garantiane kan handsamast innanfor SND si garantiordning for lån til
realinvesteringar og driftskapital. For å gjere det mogleg å utnytte
ordninga vart SND si garantiramme gjennom ein kgl. res. av 12. september
2003 auka med 200 mill. kroner øyremerkt til driftskreditt
i fiskerinæringa. Ei slik ramme stemmer overens med Stortinget
sin intensjon med tilleggsløyvinga på 50 mill. kroner,
noko som gjev ein tapsprosent på 25.
Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
fekk opphaveleg ei garantiramme for nye tilsegner i 2003 på 40
mill. kroner, innafor ei totalramme for nye tilsegner og gamalt
ansvar på 100 mill. kroner. Det er nødvendig med
ei formalisering av vedtaket om å auke garantiramma.
SND meiner det kan bli vanskeleg å utnytte
heile den øyremerkte delen av tapsfondet i 2003. Departementet fremmer
derfor forslag om å auke garantiramma for lån til
realinvesteringar og driftskapital med 75 mill. kroner for 2003,
frå 40 til 115 mill. kroner, jf. Forslag til vedtak III.
Samstundes som ein aukar garantiramma, kan ein redusere løyvinga
under kap. 2420 post 55 knytt til tapsfondet for ordninga. Med ei
garantiramme på 75 mill. kroner og ein tapsprosent på 25
vart nødvendig tapsavsetting på 18,75 mill. kroner.
Nærings- og handelsdepartementet gjer framlegg om å redusere tapsfondet
knytt til driftskreditt i fiskerinæringa med 31,25 mill.
kroner for 2003, frå 50 til 18,75 mill. kroner. Departementet
har gjort framlegg om at det reduserte beløpet blir løyvd
på nytt for 2004 slik at resten av garantiramma kan verte
utnytta da.
Som følgje av endringane under punkt
a og b over gjer Nærings- og handelsdepartementet framlegg
om å auke løyvinga under kap. 2420 post 55 med
netto 68,75 mill. kroner (100 - 31,25 mill. kroner) for 2003, frå 228 til
296,75 mill. kroner.
Departementet gjer vidare framlegg om å auke
løyvinga under kap. 2420 Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
post 70 Administrasjon med 10 mill. kroner, frå 170,5 til
180,5 mill. kroner på statsbudsjettet for 2003.
Ein viser til omtale av tapa i SND under post
55 over. Ut frå dette gjer Nærings- og handelsdepartement
også framlegg om ei tilleggsløyving på 27
mill. kroner på post 76 Tilskot til dekking av tap på lågrisikolån,
som eit første steg i å styrke eigenkapitalen
under lågrisikolåneordninga. Samanlikna med saldert
budsjett for 2003 gjer Nærings- og handelsdepartementet vidare
framlegg om å redusere løyvinga til innlån
til SND si risikolåneordning under kap. 2420 post 91 med 1
mrd. kroner, frå 5 til 4 mrd. kroner.
Fordi det har trekt ut med godkjenning av ordninga,
vil det truleg ikkje vere mogleg for SND å gjennomføre
forsvarleg sakshandsaming og nytte ramma under post 96 Lån
til distriktsretta ordning fullt ut i 2003. Ein gjer derfor framlegg
om å gjere låneramma overførbar, slik
at ordninga òg kan nyttast seinare år, jf. Forslag
til vedtak IV.
Nærings- og handelsdepartementet gjer
framlegg for å ta omsyn til refinansieringsbehovet til
SIVA, og auke løyvinga med 85 mill. kroner under kap. 2426
post 90 Lån, frå 100 til 185 mill. kroner. Innlånsramma
for SIVA vil framleis vere på 970 mill. kroner.
Nærings- og handelsdepartementet gjennomfører
eit program med sal av gamle beredskapslager. I 2003 vart det budsjettert
med eit sal på 4,7 mill. kroner, men rekneskapen viser
at inntektene i 2003 vil verte på om lag 5,3 mill. kroner.
Nærings- og handelsdepartementet gjer framlegg om ei meirinntektsfullmakt
knytt til kap. 3900 post 1 Driftsutgifter, mot fullmakt til å overskride løyvinga
under kap. 900 post 1, jf. Forslag til vedtak II.
Prognoser frå Brønnøysundregistra
viser ein inntektsauke på om lag 22 mill. kroner som er
knytt til Lausøyreregisteret. På dette grunnlaget
gjer Nærings- og handelsdepartementet framlegg om å auke
løyvinga under kap. 3904 post 1 Gebyrinntekter med 22 mill. kroner,
frå 413 til 435 mill. kroner.
Rekneskapen for første halvår
og utviklinga utover sommaren og hausten indikerer at det vil bli
ein svikt i gebyrinntektene på om lag 5 mill. kroner både
for NOR- og NIS-registrerte skip. På dette grunnlaget og ut
frå kravet om realistisk budsjettering gjer Nærings- og
handelsdepartementet framlegg om å redusere inntektsløyvingane
under kap. 3907 post 1 med 5 mill. kroner, frå 101,5 til
96,5 mill. kroner og under post 4 med 5 mill. kroner, frå 44,8
til 39,8 mill. kroner.
Omfanget av statlege aksjesal har vore omfattande
i 2003.
Nærings- og handelsdepartementet gjekk
i mai 2003 inn i ein avtale med NCM om sal av dei attverande aksjane
i A/S Olivin. Inntekta frå salet av A/S
Olivin vart om lag 345,3 mill. kroner. Vidare selde Nærings- og
handelsdepartementet aksjane i SND Invest AS til Four Seasons Venture
IV AS for 549,8 mill. kroner. NHD gjer framlegg om at til saman
480,9 mill. kroner løyvast under postane 80 og 90 på statsbudsjettet
for 2003.
Samla inntekt frå salet av aksjer i
Telenor ASA vart 8 082,15 mill. kroner. Av samla salssum på 8
750,6 mill. kroner under post 90 er 10 mill. kroner dekt av løyving
i saldert budsjett for 2003. På dette grunnlaget gjer Nærings-
og handelsdepartementet framlegg om å auke løyvinga
under kap. 3950 post 90 med 8 740,6 mill. kroner, frå 10
til 8 750,6 mill. kroner på statsbudsjettet for 2003.
Ein viser til omtale ovanfor under kap. 2420
for SND sine innlånsordningar. Som følgje av lågare
innlånsbehov enn forventa, gjer Nærings- og handelsdepartementet
framlegg om å redusere løyvinga til avdrag frå SND
si risikolåneordning under kap. 5320 post 91 med 885 mill.
kroner, frå 5 til 4,115 mrd. kroner.
Nærings- og handelsdepartementet gjer
framlegg om å redusere løyvinga under kap. 5326
post 95 Innskotskapital Argentum AS med 1 225 mill. kroner, frå 1 225
mill. kroner til 0, i samband med at overføringa av eigarskapet
i Argentum AS frå SIVA til Nærings- og handelsdepartementet
vert utsett frå 2003 til 2004.
Ein viser til omtale ovanfor under kap. 2426
for SIVA si låneordning. Som følgje av faktiske
renteinnbetalingar og prognose for resten av året er det grunnlag
for å justere ned renteinntektsløyvingane. Nærings-
og handelsdepartementet gjer framlegg om å redusere løyvinga
til post 80 Renter, SIVA SF, med 10,5 mill. kroner frå 53,9
til 43,4 mill. kroner.
Våren 2003 vart BaneTele AS refinansiert,
og statslånet til BaneTele AS på 209 mill. kroner
vart omdanna til eit ansvarleg VPS-registrert obligasjonslån.
Etter 1. april 2003 vil påløpte renter bli lagt
til lånet. På dette grunnlaget gjer Nærings-
og handelsdepartementet framlegg om at innbetalte renter til statskassa
i perioden 1. januar til 31. mars 2003, som utgjer 4,65 mill. kroner,
vert løyvd under kap. 5609, ny post 83 Renter, BaneTele
AS på statsbudsjettet for 2003.
Som følgje av faktiske renteinnbetalingar
og prognosar for resten av året er det grunnlag for å justere
ned renteinntektsløyvingane. Nærings- og handelsdepartementet
gjer framlegg om at renteinntekta frå innlån til risikolåneordninga
under kap. 5620 post 81 Renter, risikolåneordninga reduserast
med 21 mill. kroner, frå 150 til 129 mill. kroner. Vidare
gjer departementet framlegg om å redusere renteinntektene
frå innlån til lågrisikolåneordninga
under kap. 5620 post 86 Renter, lågrisikolåneordninga
med 68 mill. kroner, frå 700 til 632 mill. kroner.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, leiaren Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal, frå Høgre, Ivar Kristiansen, Michael Momyr og Erlend Nornes, frå Framstegspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm, frå Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan, frå Kristeleg Folkeparti, Rigmor Andersen Eide og Olaf Gjedrem, og frå Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, har merka seg at departementet har kome med framlegg om relativt store endringar i budsjettet for Nærings- og handelsdepartementet for 2003. Komiteen ser på dei fleste endringane som tekniske, eller som resultat av tidlegare vedtak. Komiteen viser også til at fleire av endringane skuldast valutakursendringar.
Komiteen er samd i at Nærings- og handelsdepartementet i 2003 kan overskride visse løyvingar, mot tilsvarande meirinntekt under andre inntektspostar.
Vidare aksepterer komiteen at Nærings- og handelsdepartementet i 2003 kan gje Statens nærings- og distriktsutviklingsfond fullmakt til å gje tilsegner om nye garantiar for inntil 115 mill. kroner, av dette 75 mill. kroner til driftskreditt i fiskeindustrien, men slik at totalramma for nytt og gammalt ansvar ikkje overstig 175 mill kroner.
Komiteen meiner også at løyvinga under kap. 2420 Statens nærings- og distriktsutviklingsfond post 96 Lån til distriktsretta ordning kan gjerast overførbar ved tilføying av stikkordet "kan overførast".
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil visa til at Stortinget den 18. juni
2003, jf. Innst. S. nr. 289 (2002-2003) vedtok å be Regjeringa
seinast i samband med statsbudsjettet for 2004 å tilføra
ny eigenkapital for å styrka Statkraft. Dette vedtaket
er ikkje følgt opp av Regjeringa.
Det er over eitt år sidan Statkraft
bad om kapitalpåfylling. Selskapet har enno ikkje fått
svar på den søknaden. Det hastar no med ei avklaring
på dette spørsmålet.
Fleirtalet syner til at Regjeringa
våren 2002 varsla at ho ville koma til Stortinget med ei
eiga sak om Statkraft, jf. St.meld. nr. 22 (2001-2002):
"Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget i løpet av
2002 med en gjennomgang av utviklingen i Statkraft og næringen
for øvrig, jf. Innst. S. nr. 200 (2000-2001), jf. også St.prp.
nr. 1 (2001-2002), fra Olje- og energidepartementet."
Snart 2 år seinare er denne saka enno
ikkje komen.
Stortinget har tidlegare dratt opp retningsliner
og vedteke strategi for Statkraft. Bortfall av statsgaranti og brot
med vedteken utbyttepolitikk for selskapet har sett selskapet i
ein situasjon der ein ikkje kan følgja opp Stortinget sine
vedtak.
Ein del av motivasjonen bak vedtaket den 18.
juni 2003 var Oslo kommune sine planar om sal av aksjane sine i
Hafslund ASA. Desse aksjane er per i dag ikkje til sals. Fleirtalet har òg
merka seg at Regjeringa har varsla at ein skal koma til Stortinget
med ei heilskapleg sak om Statkraft. Eigenkapitalsituasjonen til
selskapet vil vera ein del av den saka.
For å gjera selskapet i stand til å ta
vare på den strategien Stortinget tidlegare har dratt opp,
vil fleirtalet løyva 4 mrd. kroner no. Desse
partia vil koma tilbake til spørsmålet om ytterlegare
styrking av eigenkapitalen i samband med handsaminga av den varsla
saka om Statkraft.
Fleirtalet meiner at delar av
den nye kapitalen må brukast til investeringar i ny fornybar
produksjon i Noreg, og strekar under verdien av at Statkraft fortsatt skal
vere eit miljøvennleg selskap. Fleirtalet vil òg streke
under at Statkraft må vere 100 pst. statleg eigd, og at
dagens føretaksmodell er ein god organisasjonsform. Det
er viktig at Noreg har ein strategi for å sikre nasjonalt
eigarskap til kraftressursane. Fleirtalet meiner
difor at det er viktig at også andre offentlege eigarar
enn Statkraft vert sette i stand til å kjøpe når kraftressursar
er til sals.
Fleirtalet viser til Innst. S.
nr. 200 (2000-2001) Innstilling fra energi- og miljøkomiteen
om tilføring av innskuddskapital og økt låne-
og garantiramme for Statkraft SF:
"Flertallet viser til St.prp. nr. 1 (1999-2000) for
Olje- og energidepartementet der det vises til at det er viktig å ha
et sterkt Statkraft for å møte konkurransen fra
store internasjonale selskaper. Der heter det også at: "Statkraft
bør kunne bidra sterkt til forvaltningen av offentlig kapital,
sikre norsk offentlig eierskap og opprettholde vannkraftkompetansen."
Et
annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at i henhold
til retningslinjer gitt til selskapet er det styret og foretakets
ledelse som på forretningsmessig grunnlag bør
foreta investeringsbeslutninger. Dette flertallet mener det er nødvendig å gi Statkraft økte
ressurser for å kunne oppfylle de målsettinger
Stortinget har trukket opp.
Dette flertallet viser
til at Statkrafts eierstruktur, og hjemfalls- og konsesjonslovgivningen,
ligger fast. Dette flertallet viser videre til at Statkrafts oppkjøpspolitikk
skal iverksettes i henhold til vedtatte retningslinjer.
Ved å tilføre
Statkraft kapital legges det til rette for fortsatt betydelig offentlig
eierskap over norsk vannkraft i en situasjon hvor kommuner og fylkeskommuner selger
seg ut."
Fleirtalet fremmer fylgjande
forslag:
"I
I statsbudsjettet for 2003 vert det
gjort følgjande endringar:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
950 | | Tilførsel egenkapital | |
| 91 (ny) | Statkraft SF, vert løyvd
med . | 4 000 000 000" |
II
Stortinget ber Regjeringa leggja
til rette for at også andre offentlege eigarar kan kjøpa
når norske kraftressursar vert til sals. Regjeringa må også greie
ut Statkraft sin struktur og kva som må gjerast for å sikre offentleg
eigarskap og investeringar i ny fornybar energiproduksjon."
Medlemene i komiteen frå Høgre
og Kristeleg Folkeparti meiner at løyvingar og
kapitaltilførsel av ein slik storleik bør underleggjast
ei grundig sakshandsaming som inkluderer vurderingar av selskapet
sin eigenkapital, kapitalstruktur og framtidige strategi. Desse
medlemene viser til at Regjeringa arbeider med sentrale
spørsmål i denne samanhengen, som til dømes
handsaminga av heimfall, konkurransen i kraftmarknaden og ESA si
haldning til om Noreg held seg innanfor EØS-avtala på desse områda. Desse
medlemeneviser til at Regjeringa på denne
bakgrunnen vil koma med framlegg til Stortinget i vårsesjonen
2004.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til anmodningsvedtaket ved behandlingen av Dokument nr. 8:114 (2002-2003)
og Innst. S. nr. 289 (2002-2003). 18. juni 2003 der Regjeringen
ble pålagt, senest i forbindelse med statsbudsjettet for
2004, å tilføre Statkraft 10 mrd. kroner i ny egenkapital
for å styrke selskapet. Disse medlemmer registrerer
at Regjeringen ikke har fulgt opp pålegget fra Stortinget.
Disse medlemmer minner om at
bakgrunnen for Stortingets vedtak om kapitaltilførsel til
Statkraft var foretakets sterkt reduserte kredittverdighet på grunn
av at staten hadde gått ut av sitt garantiansvar som følge av
lov om statsforetak. Videre har staten som eier tatt ut nesten hele
resultatet i utbytte gjennom flere år i tillegg til at
foretaket fortsatt er pålagt en rekke sektorpolitiske oppgaver.
Disse medlemmer viser til at
bortfallet av statsgarantien stiller Statkraft på linje
med andre aktører i kraftbransjen konkurransemessig. Samtidig
har selskapets posisjon i forhold til konkurrentene blitt vesentlig svekket
gjennom et utbytteuttak i størrelsesorden 95 pst., for øvrig
i strid med Stortingets vedtak i 2000 om maksimalt utbytte på 50
pst. Disse medlemmer vil også påpeke
at de sektorpolitiske oppgavene Statkraft er pålagt utgjør
en vesentlig negativ verdi for foretaket og svekker dets muligheter
til å konkurrere på like vilkår med andre
aktører.
Disse medlemmer viser til brev
datert 18. desember 2002 fra Statkrafts styre til Nærings-
og handelsdepartementet i den hensikt å få klarlagt
rammebetingelser.Dissemedlemmer konstaterer
at departementet ennå ikke har fastlagt de nødvendige rammebetingelser
som kan utløse potensialet for fremtidig verdiskapning. Dissemedlemmer mener staten
må utvise godt eierskap blant annet gjennom forutsigbarhet
og gjennom å legge til rette for en kapitalstruktur som
er tilpasset selskapets pålagte oppgaver. Derfor haster
det å få rammebetingelsene på plass slik
at Statkraft kan komme ut av en situasjon preget av usikkerhet og
dermed bedre inntjeningsmulighetene på vegne av eierne,
det norske folk.
Disse medlemmer legger til grunn
at Norge trenger en konkurransedyktig aktør i det nordiske
og europeiske kraftmarkedet. Dette er vesentlig, ikke minst for å beholde
og videreutvikle norsk kompetanse og norske arbeidsplasser i denne
delen av energisektoren. Disse medlemmer minner om
at denne sektoren er under meget rask omstrukturering og konsolidering
i Norden og Europa. Derfor mener disse medlemmer at
Statkraft må gis like vilkår med konkurrentene. Disse
medlemmer vil derfor foreslå en styrking av Statkrafts
egenkapitalsituasjon.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
950 | | Tilførsel egenkapital | |
| 91 (ny) | Statkraft SF, bevilges
med | 10 000 000 000" |
Forslag fra Fremskrittspartiet:
I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endringer:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
950 |
|
Tilførsel egenkapital |
|
|
91 (ny) |
Statkraft SF, bevilges med |
10 000 000 000 |
Komiteen si innstilling I-IV vert fremma av ein samla komité. Komiteen si innstilling V og VI vert fremma av medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har elles ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjere følgjande
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2003 vert det gjort følgjande endringar:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
|
|
|
|
|
|
Utgifter: |
|
900 |
|
Nærings- og handelsdepartementet (jf. kap. 3900) |
|
|
70 |
Tilskott til internasjonale organisasjonar, blir redusert med |
2 000 000 |
|
|
frå kr 16 900 000 til kr 14 900 000 |
|
901 |
|
Styret for det industrielle rettsvern (jf. kap. 3901) |
|
|
1 |
Driftsutgifter blir auka med |
7 250 000 |
|
|
frå kr 177 100 000 til kr 184 350 000 |
|
922 |
|
Norsk Romsenter (jf. kap. 3922) |
|
|
70 |
Tilskot, kan overførast,blir redusert med |
2 800 000 |
|
|
frå kr 252 300 000 til kr 249 500 000 |
|
924 |
|
Internasjonalt samarbeid og utviklingsprogram |
|
|
71 |
EU sitt rammeprogram for forsking og teknologi, kan overførast, blir auka med |
10 400 000 |
|
|
frå kr 247 000 000 til kr 257 400 000 |
|
935 |
|
Internasjonale investeringstiltak |
|
|
92 |
Innskot i Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD), blir auka med |
470 000 |
|
|
frå kr 27 350 000 til kr 27 820 000 |
|
940 (nytt) |
Verdal kommune |
|
|
70 |
Tilskot til avskriving av lån, blir løyvd med |
4 970 000 |
950 |
|
Forvalting av statleg eigarskap (jf. 3950 og 5656) |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overførast,blir auka med |
15 000 000 |
|
|
frå kr 11 000 000 til kr 26 000 000 |
|
|
95 |
Aksjekapital Agentum AS, blir redusert med |
1 225 000 000 |
|
|
frå 2 450 000 000 til 1 225 000 000 |
|
|
96 (ny) |
Aksjar i Venturefondet AS, blir løyvd med |
113 100 000 |
957 (nytt) |
Grødegaard AS |
|
|
90 |
Avskriving av aksjekapital, blir løyvd med |
24 000 000 |
2420 |
|
Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (jf. 5320 og 5620) |
|
|
55 |
Landsdekkande innovasjonsordning, fond, blir auka med |
68 750 000 |
|
|
frå kr 228 000 000 til kr 296 750 000 |
|
|
70 |
Administrasjon, blir auka med |
10 000 000 |
|
|
frå 170 500 000 til 180 500 000 |
|
|
76 (ny) |
Tilskot til dekking av tap på lågrisikolån, blir løyvd med |
27 000 000 |
|
91 |
Lån til risikolåneordninga, overslagsløyving,blir redusert med |
1 000 000 000 |
|
|
frå kr 5 000 000 000 til kr 4 000 000 000 |
|
2426 |
|
SIVA SF (jf. kap. 3961 og 5609) |
|
|
90 |
Lån, overslagsløyving,blir auka med |
85 000 000 |
|
|
frå kr 100 000 000 til kr 185 000 000 |
|
|
|
|
|
|
|
Inntekter: |
|
3901 |
|
Styret for det industrielle rettsvern (jf. kap. 901) |
|
|
6 (ny) |
Ymse inntekter, blir løyvd med |
10 000 000 |
3904 |
|
Brønnøysundregistra (jf. kap. 904) |
|
|
1 |
Gebyrinntekter, blir auka med |
22 000 000 |
|
|
frå kr 413 000 000 til kr 435 000 000 |
|
3907 |
|
Sjøfartsdirektoratet (jf. kap. 907) |
|
|
1 |
Gebyr for skip og offshoreinstallasjonar i NOR, blir redusert med |
5 000 000 |
|
|
frå kr 101 500 000 til kr 96 500 000 |
|
|
4 |
Gebyr for skip i NIS, blir redusert med |
5 000 000 |
|
|
frå kr 44 800 000 til kr 39 800 000 |
|
3950 |
|
Forvalting av statleg eigarskap (jf. kap. 950) |
|
|
80 (ny) |
Sal av aksjar i SND Invest AS, blir løyvd med |
367 800 000 |
|
90 |
Sal av aksjar, blir auka med |
8 740 600 000 |
|
|
frå kr 10 000 000 til kr 8 750 600 000 |
|
5320 |
|
Statens nærings- og distriktsutviklingsfond, (jf. kap. 2420) |
|
|
91 |
Avdrag på uteståande fordringar, risikolåneordninga, blir redusert med |
885 000 000 |
|
|
frå kr 5 000 000 000 til kr 4 115 000 000 |
|
5326 |
|
SIVA SF |
|
|
95 |
Innskotskapital Argentum AS, blir redusert med |
1 225 000 000 |
|
|
frå 1 225 000 000 til 0 |
|
5609 |
|
Renter og provisjonar frå selskap under NHD si forvalting
(jf. kap. 2426 og 3961) |
|
|
80 |
Renter, SIVA SF, blir redusert med |
10 500 000 |
|
|
frå kr 53 900 000 til kr 43 400 000 |
|
|
83 (ny) |
Renter, BaneTele AS, blir løyvd med |
4 650 000 |
5620 |
|
Renter og utbyte frå Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
(jf. kap. 2420) |
|
|
81 |
Renter, risikolåneordninga, blir redusert med |
21 000 000 |
|
|
frå kr 150 000 000 til kr 129 000 000 |
|
|
86 |
Renter, lågrisikolåneordninga, blir redusert med |
68 000 000 |
|
|
frå kr 700 000 000 til kr 632 000 000 |
|
II
Meirinntektsfullmakt
Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2003 kan:
overskride løyvinga under |
mot tilsvarande meirinntekt under |
kap. 900 post 1 |
kap. 3900 post 1 |
kap. 900 post 21 |
kap. 3900 post 2 |
kap. 914 post 22 |
nytt kap. 3914 post 1 |
III
Garantifullmakt
Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2003 kan gje Statens nærings- og distriktsutviklingsfond fullmakt til å gje tilsegner om nye garantiar for inntil 115 mill. kroner, av dette 75 mill. kroner til driftskreditt i fiskeindustrien, men slik at totalramma for nytt og gammalt ansvar ikkje overstig 175 mill. kroner.
IV
Overførbar løyving
Stortinget samtykker i at løyvinga under kap. 2420 Statens nærings- og distriktsutviklingsfond post 96 Lån til distriktsretta ordning, vert gjort overførbar ved tilføying av stikkordet "kan overførast".
V
I statsbudsjettet for 2003 vert det gjort følgjande endring:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
950 |
|
Tilførsel egenkapital |
|
|
91 (ny) |
Statkraft SF, vert løyvd med |
4 000 000 000 |
VI
Stortinget ber Regjeringa leggja til rette for at også andre offentlege eigarar kan kjøpa når norske kraftressursar vert til sals. Regjeringa må også greie ut Statkraft sin struktur og kva som må gjerast for å sikre offentleg eigarskap og investeringar i ny fornybar energiproduksjon.
Oslo, i næringskomiteen, den 3. desember 2003
Olav Akselsen
leiar |
Erlend Nornes
ordførar |