Norge hadde en gunstig utvikling på arbeidsmarkedet
gjennom store deler av 90-tallet etter at ledigheten nådde
en topp i 1993. Yrkesdeltakelsen økte og arbeidsledigheten
falt. Dette kan tilskrives både gunstige konjunkturer og
en gunstig utvikling i den kostnadsmessige konkurranseevnen.
Siden 1998 har arbeidsmarkedet blitt svekket. Svekkelsen
har vært særlig sterk de to siste årene.
Både konjunkturutviklingen, høy kronekurs og høyere
kostnadsutvikling enn hos våre handelspartnere har bidratt til
denne utviklingen. I 2002 viste Statistisk sentralbyrås
arbeidskraftundersøkelse (AKU) at ledigheten var 3,9 pst.
Den økte videre til 4,7 pst. i 3. kvartal 2003 (sesongkorrigert).
Sysselsettingen hadde en positiv utvikling fra
andre til tredje kvartal 2003 ifølge sesongjusterte tall
fra arbeidskraftundersøkelsen til SSB. Antall helt ledige arbeidssøkere
var omtrent uendret i samme periode. Aetats tall over registrerte
ledige viser tegn til nedgang høsten 2003.
Tilstrømningen til de offentlige velferdsordningene blant
personer i yrkesaktiv alder, har økt sterkt i de to siste
tiårene. Antall uførepensjonister har økt
fra ca. 160 000 i 1980 til 300 000 høsten 2003 (10 pst.
av befolkingen 16-66 år). Utbyggingen av avtalefestet førtidspensjon
(AFP) på 90-tallet, har ført til et antall AFP-førtidspensjonister
på vel 34 000. Få kombinerer trygd eller førtidspensjon
og arbeidsinntekt. I tillegg har sykefraværet økt
markert siden midten av 1990-tallet og var i 2. kvartal 2003 7,8
pst. av avtalte dagsverk. Disse kommer i tillegg til personer som
er under yrkesmessig attføring (om lag 80 000) eller er
arbeidsledige (om lag 90 000).
Omfanget av personer utenfor arbeidslivet, ofte
på ulike offentlige overføringsordninger, som ønsker å arbeide,
utgjør en stor utfordring for arbeidsmarkedspolitikken
og for velferdssamfunnet. Det er alle disse kampen mot arbeidsledigheten
handler om. Det er viktig at dette mer langsiktige perspektivet
ikke nedprioriteres i det kortsiktige arbeidet mot ledigheten.
I dag har 2,4 millioner personer, eller nær
3/4 av befolkningen i alderen 16-74 år, tilknytning
til arbeidslivet. Yrkesdeltakelsen nådde et rekordhøyt nivå på slutten
av nittitallet og har siden endret seg lite. En slik høy
yrkesdeltakelse er blant de høyeste i OECD-området.
Samtidig med at antall sysselsatte personer har økt over
tid, er gjennomsnittlig arbeidstid redusert. Gjennom det forrige århundret
ble normalarbeidstiden for en heltidssysselsatt om lag halvert. Reduksjonen
i normalarbeidstiden er dels skjedd ved reduksjon i gjennomsnittlig
ukentlig arbeidstid og dels gjennom flere feriedager. Det er i dag
under 900 000 personer i alderen 16-74 år som ikke deltar
i arbeidslivet. De fleste av disse er under utdanning, uføre,
alderspensjonister eller hjemme med omsorgoppgaver. Det innebærer
at arbeidskraftreserven er vesentlig mindre enn tidligere.
Statistisk sentralbyrås (SSB) demografiske
fremskrivninger viser en moderat vekst i arbeidsstyrken de nærmeste årene,
med om lag ti tusen personer per år. Det skjer en vridning
i aldersstrukturen med nedgang i de yngre årsklassene og
en økning i de eldste årsklassene. I løpet
av de kommende fem år vil f.eks. antall personer i aldersgruppen
55-66 år øke med over 20 pst. Da eldre har lavere
yrkesfrekvens enn yngre, bidrar dette til at samlet yrkesfrekvens
vil falle noe i årene fremover. Aldrende befolkning og økt
gjennomsnittlig levealder bidrar til at arbeidsstyrken som andel
av samlet befolkning reduseres. Dette fører til at antall
yrkesaktive per pensjonist faller betydelig på noe lengre sikt.
Det kan gi press på offentlige utgifter til pensjoner mv.
En betydelig del av nettotilveksten til arbeidsstyrken forventes å være
personer med innvandrerbakgrunn. Innvandrere har imidlertid også behov
for varer og tjenester. Det gjelder i særlig grad når
innvandreren kommer sammen med sin familie. Indirekte bidrar derfor
innvandrere til økt etterspørsel etter arbeidskraft. Arbeidsinnvandring
er derfor ingen enkel løsning for å motvirke et
lavt innenlandsk arbeidstilbud. Bare dersom innvandrerne i gjennomsnitt
er yngre enn gjennomsnittet i befolkningen vil innvandring bidra
til å utjevne befolkningens aldersprofil. De positive effektene
på sysselsettingen avhenger i tillegg av hvor raskt innvandrerne
kommer i jobb og hvor omfattende og langvarig yrkesdeltakelsen blir.
Andelen sysselsatte blant førstegenerasjons innvandrere
var 57,6 pst. i 4. kvartal 2002. I hele befolkningen var andelen
sysselsatte 70,1 pst.
Muligheten til økt arbeidstilbud fra
kvinner er fortsatt i noen grad til stede, da kvinner fortsatt arbeider betydelig
færre timer i inntektsgivende arbeid enn menn i gjennomsnitt.
Blant kvinner som arbeider deltid, rapporterer en stor del at de
er tilfreds med dette. Andre er undersysselsatte og ønsker å arbeide
mer. Et offentlig utvalg er nylig nedsatt for å se nærmere
på mulige virkemidler som kan bidra til å redusere omfanget
av uønsket deltid.
I tall fra 2003 oppgir 8 pst. av alle sysselsatte
at de har en funksjonshemning. 22 pst. av disse oppgir å være
uførepensjonister. Sysselsettingsraten er om lag 30 prosentpoeng
lavere blant funksjonshemmede enn for alle i arbeidsdyktig alder,
mens forskjellen i arbeidsledighet ikke avviker i vesentlig grad.
I løpet av de siste årene
har sykefraværet økt markert og mange har forlatt
arbeidsstyrken gjennom uføre- og førtidspensjonering.
Samlet har dette redusert arbeidstilbudet. Ifølge Statistisk
sentralbyrås AKU økte andelen førtids-
og uførepensjonister i aldersgruppen 16-74 år
med om lag 2 prosentpoeng i tiåret fra 1992 til 2002. Selv
om ledighetsnivået faller når konjunkturene bedres,
er det liten grunn til å tro at omfanget av uføre-
og førtidspensjonerte reduseres (jf. også figur
4.4 i meldingen).
Et system som legger til rette for tidligpensjonering vil
potensielt medføre betydelige samfunnsøkonomiske
kostnader. Dette vil særlig være tilfelle når tidligpensjoneringen
skjer frivillig, basert på en kalkulert avveining mellom
nytten ved fortsatt å stå i jobb og nytten av økt
fritid. Årsaken til dette er bl.a. skatte- og avgiftssystemet
som gjør at arbeidstakeren i sin avveining mellom å fortsette
i aktivt arbeid og tidligpensjonere seg, ikke står overfor
de reelle prisene knyttet til valget. For eksempel vil skatt på inntekt
gjøre at arbeidstakeren sitter igjen med mindre enn de
verdiene arbeidet har generert, noe som trekker i retning av at tidligpensjonering
framstår som mer attraktivt enn ved fravær av
en slik skatt. Dette kan lede til at det som fra arbeidstakerens
ståsted virker gunstig og et naturlig valg, er en kostnad
for samfunnet.
Anslag på den samlede samfunnsøkonomiske
kostnaden er beheftet med stor usikkerhet, særlig fordi
man ikke kjenner til i hvilken grad arbeidstakerne faktisk kunne
utført produktivt arbeid i fravær av gunstige tidligpensjoneringsordninger.
En tilnærming til problemet er å se på kostnadene
knyttet til endringen over tid. Dette er basert på en antagelse
om at økningen i antallet som benytter ordningene i større
grad representerer frivillighet. Ser vi på perioden 1995-2002 økte antallet
AFP-pensjonister med 24 000 personer og antall uførepensjonister
med 56 000 personer. Basert på eksisterende skatte- og
avgiftsnivåer kan det samfunnsøkonomiske tapet
som en øvre grense anslås til 1,2 pst. av BNP.
Over halvparten av et slikt tap i produksjon kan knyttes til økt
uførepensjonering blant personer under 60 år.
Hvis økningen i andelen uføre-
og førtidspensjonerte fortsetter, vil det gi ytterligere
reduksjon i yrkesfrekvensen, og følgelig arbeidstilbudet,
ut over fremskrivningene omtalt i kap. 3. Aldringen av befolkningen
bidrar på etterspørselssiden til et økende
behov for arbeidskraft i helse- og omsorgssektoren. Sett samlet kan
dette legge begrensninger på sysselsettingsveksten i øvrige
sektorer i samfunnet. Utfordringene i årene fremover er
derfor knyttet til knapphet på arbeidskraft. En viktig
oppgave for arbeidsmarkedspolitikken vil være å utnytte
denne situasjonen til å hjelpe flere inn i arbeid.
Komiteen viser til
at arbeidsmarkedet har svekket seg hvert år siden 1998,
særlig i 2002 og 2003 økte ledigheten kraftig.
Svake internasjonale konjunkturer, høy kronekurs, et høyere
rentenivå og høyere kostnadsutvikling enn hos
våre handelspartnere har bidratt til den svake utviklingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti er tilfreds med at ledigheten synes å ha
nådd et toppunkt høsten 2003 og har siden falt
litt tilbake. Disse medlemmer viser at Statistisk
sentralbyrå, Finansdepartementet og Norges Bank i sine
prognoser viser en bedring i arbeidsmarkedet. Disse medlemmer vil
likevel påpeke at ledigheten er for høy og må bringes
ned.
Disse medlemmer mener at for
mange mennesker befinner seg utenfor arbeidsmarkedet. Spesielt doblingen
av antall uførepensjonister fra 160 000 i 1980 til 300
000 høsten 2003 er alarmerende.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil også peke på at
rekordmange dagsverk forsvinner i sykefravær og at AFP
bringer ytterligere ressurser ut av arbeidsmarkedet.
Disse medlemmer viser til at
sykefraværet har en enorm samfunnsmessig og menneskelig
kostnad. Disse medlemmer er bekymret over utviklingen
i både det egenmeldte og legemeldte sykefraværet. Langtidsfravær
fra arbeidsmarkedet, enten som følge av sykefravær
eller arbeidsledighet, gjør det svært mye vanskeligere å komme
tilbake i arbeid.
Disse medlemmer mener det er
en utilsiktet konsekvens at til tross for stadig flere velferdsordninger, økt
fokus på HMS, flere feriedager og økt lønn
så blir en stadig større andel av arbeidsstyrken
borte fra jobben og pensjonerer seg tidligere.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er helt uenig i Regjeringens påstand om at gode velferdsordninger, HMS-arbeid,
lengre ferie og økt lønn fører til økt
sykefravær og flere tidligpensjoneringer. Flertallet mener
Regjeringens strategi med å svekke velferden og sikkerhetsnettet
for arbeidstakere og kutt i ytelser til de uten arbeid, medfører
at flere kommer i en varig fattigdomsfelle og ikke makter å komme
tilbake i jobb.
Flertallet vil påpeke
at et arbeidsliv som skal inkludere flest mulig fram til pensjonsalderen,
også flere mennesker med helse- og sosiale problemer, må en påregne
at fraværet vil øke noe. Det kan ikke sees på som
et problem at mennesker som ellers ville vært helt uten
arbeid, kan arbeide noe og pensjoneres før oppnådd
alderspensjon.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, er tilfreds med at Norge har blant OECD-områdets
høyeste yrkesfrekvens. 3/4 av befolkningen mellom
16 og 74 år er tilknyttet arbeidslivet. Sammenlignet med
EU-landene har Norge også en høy yrkesdeltaking
blant eldre. 2/3 av norske 55-64-åringer deltar
i arbeidsmarkedet.
Dette flertallet er likevel bekymret
for den langsiktige utviklingen i arbeidsmarkedet. Stadig færre yrkesaktive
per pensjonist kan gi økt press på velferdsgoder
og skatt.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil vise til intensjonsavtalen om
et inkluderende arbeidsliv, Pensjonskomisjonens fremlegg om et nytt
pensjonssystem og Regjeringens skattemelding. Alle har som målsetting å få flere
eldre til å fortsette i arbeidslivet og dermed øke
den reelle pensjonsalderen.
Komiteen viser til
at Regjeringen nylig har nedsatt et offentlig utvalg for å se
på virkemidler i forhold til å redusere uønsket
deltid. Særlig kvinner arbeider deltid.
Komiteen er enig i viktigheten
av at flest mulig har den stillingsbrøken de selv ønsker.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at Regjeringens finanspolitikk
og mangel på vilje til å vektlegge hensynet til
arbeidsledighet og kronekurs i Norges Banks mandat i pengepolitikken,
har vært en medvirkende årsak både til
sterkt forverrede konkurranseforhold for eksportrettet industri
og til at en så stor del av arbeidskraften går
uvirksom mens oppgaver ligger ugjort.
I budsjett for 2004 ble pengepolitikken justert
og det skal nå legges økt vekt på hensynet
til arbeidsledighet og konkurranseutsatt sektor i utøvelsen
av pengepolitikken. Tidshorisonten for justering av inflasjonen
kan gjøres lenger (evt. kortere) enn 2 år hvis
det er nødvendig av hensyn til f.eks. ledighetsutviklingen.
Regjeringen antyder også at Norges Bank bør legge
vekt på stabil valutakurs.
Det er positivt at Regjeringen nå har
endret politikk, men det viser behovet for en mer aktiv holdning
og at mangel på vektlegging av alle målene i Sentralbankens mandat
i pengepolitikken, fører til store tap for landet og bedriftene.
Pengepolitikken virker sterkest gjennom valutakursen og dermed lønnsomheten
i konkurranseutsatt sektor. Det betyr at når Norges Bank
setter opp renten for å bekjempe inflasjon, resulterer
det i lavere inntekter og færre arbeidsplasser i konkurranseutsatt sektor.
Problemet er at det er mye enklere å bygge ned industri
enn å bygge den opp igjen. Justering av aktivitetsnivået
i økonomien bør derfor i større grad
overlates til finanspolitikken - både i gode og dårlige
tider.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av en framtidig pensjonspolitikk som minsker inntektsforskjellene,
også mellom menn og kvinner.
Disse medlemmer mener formålet
med skatter og avgifter er å finansiere offentlige tjenester
og et velferdssystem som gir økonomisk trygghet for alle. Skattesystemet
må brukes til å gi en mer rettferdig fordeling
av ressursene i samfunnet. Progressiv beskatning av både
kapital- og arbeidsinntekt fører til at de med sterkest
rygg tar de tyngste børene ved finansieringen av velferdsstaten.
Miljøavgifter setter en prislapp på ødeleggelse
av fellesgoder som ren luft og rent vann. Det betyr at forurenserne
må ta hensyn til dette når de velger hvordan og
hvor mye de skal produsere, eller hvordan man skal komme seg til
jobb.
Disse medlemmer vil understreke
at en politikk for å få flere til å stå lenger
i arbeid, må følges av konkrete målsetninger
om og handlingsplaner som kan virkeliggjøre målene
i statens egen virksomhet og i virksomheter finansiert av staten.
Disse medlemmer viser til merknader
og forslag under andre kapitler når det gjelder arbeidstidsreformer,
likestilling og likelønn, behovet for rekruttering til
offentlig virksomhet og IA-arbeid.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
registrerer at altfor mange mennesker ufrivillig er satt helt eller
delvis utenfor arbeidsmarkedet. Flertallet mener det er en åpenbar
fare for at ledigheten kan bite seg fast på et høyt
nivå i Norge. Flertallet viser til at det
ved utgangen av april 2004 var, medregnet de på arbeidsmarkedstiltak,
over 113 000 ordinære arbeidssøkere registrert
uten arbeid hos Aetat. Samtidig er det over 82 100 yrkeshemmede
personer som søker arbeid gjennom Aetat. I tillegg er det
41 233 delvis arbeidsledige. Tilsammen er dette over 236 000 personer.
Flertallet vil påpeke
at arbeidsledigheten har økt kraftig etter at regjeringen
Bondevik II overtok regjeringsansvaret i oktober 2001. Den gang
var det 69 937 arbeidsledige - medregnet de som var på ulike
arbeidsmarkedstiltak. I tillegg det blitt 17 074 flere yrkeshemmede
arbeidsledige siden oktober 2001. Dessuten har antallet deltidsarbeidende arbeidssøkende økt
betydelig. Det totale antallet arbeidssøkende som er registrert
hos Aetat har økt fra 163 446 til 236 576 personer siden
oktober 2001. Det er dermed over 73 000 personer som er satt helt
eller delvis utenfor arbeidsmarkedet i den perioden regjeringen
Bondevik II har hatt regjeringsansvaret. Flertallet mener
dette viser at regjeringen Bondevik ikke har tatt den negative utviklingen
i arbeidsmarkedet på alvor. Regjeringen har forholdt seg
passiv og det kan tydelig leses ut av ledighetsstatistikken.
Flertallet vil påpeke
at utsatte grupper sliter særlig tungt i arbeidsmarkedet. Flertallet mener
at det er særlig bekymringsfullt med den høye
ungdomsledigheten og ledigheten blant innvandrere.
Flertallet er kjent med at mange
ungdommer møter lukkede dører i arbeidsmarkedet.
Blant menn mellom 20 og 25 år er, ifølge Aetat,
hele 8,3 pst. arbeidsledige ved utgangen av april 2004. Det er i denne
aldersgruppa det er høyest arbeidsledighet.
Flertallet viser til at disse
partier har fremmet forslag om en rekke konkrete tiltak for å få arbeidsledige ungdommer
i arbeid, og for å bedre arbeidsledige ungdommers levekår.
Flertallet viser til at den registrerte
arbeidsledigheten blant innvandrere er over dobbelt så høy
som blant etniske nordmenn. Ved utgangen av november 2003 viser
tall fra SSB at det var 9,6 pst. arbeidsledige blant innvandrere.
I grupper av innvandrere fra Afrika er ledigheten på hele
17 pst.
Flertallet mener at kampen mot
arbeidsledighet og utstøting fra arbeidslivet må intensiveres. Flertallet mener
dette må skje gjennom at det mellom annet satses på følgende:
– En aktiv
næringspolitikk for å sikre eksisterende og skape
nye arbeidsplasser.
– Opplæring til de som
i dag står utenfor arbeidsmarkedet.
– Tilrettelegging for de som av
helsemessige eller sosiale årsaker har blitt satt utenfor
arbeidslivet slik at de kan stå i jobb etter evne.
– Et arbeidsliv som gir mindre
sykdom og helseskader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at ledigheten er for høy, for mange blir uførepensjonerte
og sykefraværet er på et foruroligende høyt
nivå. Utviklingen på disse områder er
til dels alarmerende og tiltak må iverksettes før
utviklingen blir ytterligere forverret.
Disse medlemmer viser til at
siden 1970-tallet har Norge blitt sterkt avindustrialisert. I 2001
lå industriens andel av BNP under 10 pst. Få andre
land har hatt en tilsvarende sterk avindustrialisering.
I tillegg er en betydelig andel av industrien
tilknyttet oljevirksomheten i Nordsjøen. I samme tidsrom
er konkurransekraften blitt vesentlig svekket for norsk industri.
Disse medlemmer vil peke på at
til tross for stort statlig kapitaloverskudd er det ikke blitt utviklet noen
effektive finanssystemer i Norge som støtter nyskapende
virksomhet. Norge har med andre ord fått en sterkt svekket
industri og det er ikke utviklet noen nye store vekstnæringer
som erstatning så langt.
Disse medlemmer mener dette fremtidsperspektivet
ikke gir grunnlag for optimisme når det gjelder fremtidig
sysselsetting og verdiskapning i Norge.
Disse medlemmer viser også til
at nåværende kapasitet i oljesektoren trolig bare
kan opprettholdes i ca. 5 år til. Det er nå 15 år
siden det er gjort store nye funn i Nordsjøen. Oppdages
ikke nye og lignende store oljefelter snart kan det bli vanskelig å opprettholde
nasjonal levestandard og sysselsetting fremover om vi ikke allerede
nå starter med å satse på nye vekstnæringer.
For eksempel Havbruk, der Norge er fremst i verden og som er et
område med et betydelig fremtidig potensial for sysselsetting
og økt verdiskapning.
Disse medlemmer er også sterkt
bekymret for den økende andelen av befolkningen som står
utenfor arbeidslivet som uføre eller sykemeldte.
Disse medlemmer viser til at
det i dag er til sammen 900 000 personer i alderen 16-74 år
som ikke deltar i arbeidslivet. Ytterligere redusert yrkesfrekvens
er en stor utfordring for både folketrygdens utgifter og
i forhold til verdiskapning og sysselsetting. Innstramninger i sykelønnsordningen
er neppe til å komme utenom i nær fremtid om man
likere det eller ikke.
Disse medlemmer mener også fremtidens
alderspensjon bør baseres på en pensjonsmodell
der det offentlige yter en lik pensjon til alle uansett hva man har
tjent tidligere eller hvor mange yrkesaktive år man har
bak seg. Pensjon ut over en lik folkepensjon til alle bør
være den enkeltes eget ansvar.