Mange som midlertidig faller ut av arbeidslivet
pga. sykdom, yrkeshemning eller langvarig ledighet, har store problemer
med å få jobb igjen. Det tyder på et insider-outsiderproblem
i norsk arbeidsliv. Et inkluderende arbeidsliv (IA) innebærer
at personer som har redusert yteevne, for eksempel pga. av sykdom
eller skade, også gis muligheter til inntektsgivende arbeid. Tiltak
som kan bidra til redusert omfang av uførepensjonering,
førtidspensjonering og redusert sykefravær, er
alle med på å fremme et inkluderende arbeidsliv.
Regjeringen legger stor vekt på å virkeliggjøre
målet om et inkluderende arbeidsliv. Det er viktig at den enkelte
kan utnytte sine evner og anlegg til beste for seg selv og samfunnet.
En høy yrkesdeltakelse øker i tillegg tilgangen
på varer og tjenester.
Regjeringen arbeider på et bredt felt
for å oppnå dette. Arbeidstilsynet, trygdeetaten
og Aetat arbeider alle på sine områder for å forebygge
utstøting og lette inngangen til arbeidslivet. Arbeidsmiljølovgivningen legger
sentrale rammer for arbeidsgivers plikter mht. å ivareta
egne ansatte som får redusert arbeidsevne. Dette blir fulgt
opp gjennom Helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet (HMS-arbeidet)
på arbeidsplassen. Forslag om skjerpet vern mot diskriminering
skal motvirke diskriminering i arbeidslivet bl.a. ved ansettelser. Aetats
innsats for å få yrkeshemmede i arbeid har aldri vært
større og vil bli ytterligere styrket.
Om lag halvparten av arbeidstakerne er nå ansatt
i en IA-virksomhet. Avtalens mål er knyttet til redusert sykefravær,
flere funksjonshemmede i jobb og økt pensjoneringsalder.
Arbeidsplassen er den viktigste arena for å forebygge sykefravær,
hindre utstøtning og få flere med redusert funksjonsevne
i arbeid. Forebygging av lange sykefravær synes særlig
viktig da en betydelig andel av personer med langvarige sykefravær blir
uførepensjonert. Det krever meningsfulle og inkluderende
arbeidssteder, i tillegg til tilpasning av arbeidsplass og arbeidsoppgaver
til den enkeltes arbeidskapasitet.
Det samlede evalueringsmaterialet fra arbeidet
med IA-avtalen høsten 2003 viser at det ikke er realistisk å nå målet
om en reduksjon i sykefraværet på 20 pst. innenfor
avtaleperioden på 4 år. Evalueringsmaterialet viser
at IA-avtalen og "IA-begrepet" har fått et betydelig omfang
i norsk arbeidsliv. IA-bedriftene har til nå hatt lite
fokus på ansettelse av personer med redusert funksjonsevne
som i dag står utenfor arbeidslivet.
Regjeringen og organisasjonene i arbeidslivet
er blitt enige om å forlenge IA-avtalen ut den avtalte
prøveperioden, frem til utgangen av 2005. Partene har i
den forbindelse utformet en felles erklæring som sammen med
gjeldende avtaletekst, vil danne grunnlag for det videre arbeidet.
I erklæringen legges det spesielt vekt
på å forsterke oppmerksomheten på arbeidsplassen
som kjernepunktet i IA-avtalen. Både arbeidsgiver og arbeidstaker
må ta et større og mer forpliktende ansvar for å forebygge sykefravær,
og for å legge forholdene til rette for raskere tilbakevending
til arbeid for sykemeldte.
I erklæringen presiseres det videre
at alle delmål i IA-avtalen er likeverdige. Dette innebærer
at IA-virksomheter vil ha et spesielt ansvar for å tilby
tiltaksplasser og jobb for yrkeshemmede, og være naturlige samarbeidspartnere
for bl.a. Aetat i arbeidet med å få flere yrkeshemmede
inn i arbeidslivet. Partene er enige om at IA-virksomheter i tiden
framover også bør sette seg konkrete mål
for delmål to og tre.
Kommunalkomiteen har spesielt bedt Regjeringen
se nærmere på muligheten for å fremme
funksjonshemmedes deltakelse i arbeidslivet og om at det lages en
handlingsplan for rekruttering av flere fysisk funksjonshemmede
til stillinger i det offentlige. Gjennom Aetat og de virkemidlene
etaten rår over, finnes en rekke ulike støtteordninger
for å hjelpe yrkeshemmede inn i jobb. Innsatsen styrkes
ytterligere i 2004. Det vises til nærmere omtale i St.prp.
nr. 1 (2003-2004) fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet.
Regjeringen ser på en egen handlingsplan som ytterligere
et virkemiddel som kan bidra positivt til mulighetene for arbeid
for yrkeshemmede. Departementet arbeider med en plan for rekruttering
av flere yrkeshemmede til staten.
Det er store strømmer på arbeidsmarkedet. Økt konkurranse
gjennom nedbygging av handelshindringer for varer og tjenester som
krysser landegrenser bidrar til endringer i næringsstrukturen.
I tillegg er det betydelige strukturendinger innenfor de enkelte
sektorene. Sammen med en stadig mer spesialisert arbeidsstyrke krever
denne utviklingen mer av arbeidsmarkedets funksjonsmåte.
Totalt er det over en halv million jobber som er ledige i løpet
av et år. En stor gruppe går direkte fra en jobb
til en annen. De tilhører de såkalte "insiderne".
Andre skifter mellom ulike statuser, ut og inn av arbeidsstyrken
eller mellom sysselsetting og ledighet. Mange av disse vil ha et
mindre fast forhold til arbeidsmarkedet og et betydelig antall har problemer
med å få fotfeste i arbeidsmarkedet. Den sistnevnte
gruppen tilhører "outsiderne" på arbeidsmarkedet.
Arbeidsmarkedspolitikken skal bistå begge disse gruppene
med tilpasset service.
Deler av strukturendringene innebærer
nedbemanninger eller nedleggelser av enkeltbedrifter. Mange av dem
som blir ufrivillig ledig, vil måtte pendle eller flytte
hvis de skal kunne utnytte sin kompetanse på en god måte.
Det er viktig å motvirke at slike omstillinger og nedbemanningsprosesser
reduserer arbeidstilbudet gjennom langvarig sykefravær
og med fare for uførepensjonering. Aetat har en viktig
oppgave med å legge til rette for at fristilt arbeidskraft
raskt kan finne seg nytt arbeid.
I dag legger det offentlige beslag på vel
30 pst. av de sysselsatte i Norge. God utnyttelse av denne arbeidskraften
har stor betydning for velferden gjennom de tjenester den yter.
Som ledd i arbeidet med modernisering av offentlig sektor ønsker
Regjeringen å utvikle en mer aktiv personalpolitikk knyttet
til utvikling og omstilling. Det skal bidra til kvalifiserte og
omstillingsdyktige medarbeidere.
Dagens meget lave mobilitet av arbeidskraft
mellom privat og offentlig sektor hemmer den samlede utnyttelsen
av kompetansen i samfunnet. Regjeringen ønsker å motvirke
dagens relativt skarpe skille mellom et offentlig og et privat arbeidsmarked.
For å oppnå dette synes det nødvendig å redusere
forskjellene både vedrørende lønns-,
arbeids- og pensjonsvilkår mellom offentlig og privat sektor.
Ulike arbeidsrettsregler mellom privat sektor
og kommunesektoren (arbeidsmiljøloven) og statlig sektor
(tjenestemannsloven) bidrar til dagens meget lave mobilitet mellom
disse sektorene. Arbeidslivslovutvalgets arbeid med en felles arbeidsmiljølov
for hele arbeidslivet er derfor viktig for et bedre fungerende arbeidsliv.
Forskjellige ordninger for tjenestepensjoner
bidrar til den lave mobiliteten av arbeidskraft mellom privat og offentlig
sektor. Pensjonskommisjonens utredning vil danne grunnlaget for
Regjeringens videre arbeid på dette området.
Kompetansereformen er et viktig bidrag til å opprettholde
høy yrkesdeltakelse. Gjennom reformen legger myndighetene
til rette for å gi voksne mennesker bedre muligheter til
opplæring og økt kompetanse bl.a. ved at den enkelte
har rett til utdannelsespermisjon.
Kompetanse tilegnes på mange læringsarenaer. Arbeidsplassen
er en av de viktigste. Det har derfor vært sentralt i kompetansereformen å styrke arbeidsplassen
som et sted for læring og utvikle et system for dokumentasjon
og verdsetting av den kompetansen som tilegnes på de uformelle
læringsarenaene. Et nasjonalt system for vurdering av realkompetanse skal
gi voksne bedre muligheter til å få dokumentert
og verdsatt sin kompetanse både med tanke på arbeidslivet
og for videre utdannelse.
Voksne som trenger grunnskoleopplæring
har fått lovfestet rett til dette. Det er også innført
rett til videregående opplæring for voksne som
ikke har slik utdannelse. Opplæringen skal bygge på realkompetanse
og kan dermed både bli et avkortet og tilpasset opplæringsløp.
Også innenfor høyskolesystemet er loven endret
slik at opptak og avkorting av studier kan skje på bakgrunn
av realkompetanse. Utdannelsesinstitusjonene er videre gitt større
administrativ og økonomisk handlefrihet slik at de kan
tilby utdannelse mot betaling i tråd med etterspørselen.
Studiefinansieringsmulighetene i Statens lånekasse for
utdanning er lagt til rette for personer som tar etterutdannelse.
Innenfor denne rammen er det i første rekke den enkelte arbeidstaker
og arbeidsgiver som har ansvaret for det konkrete omfang og innhold
av etter- og videreutdannelsen.
Norge har en befolkning med høy formell
utdannelse. Det er viktig med informasjon som kan bidra til at de
utdannelsessøkende velger yrker det vil være behov
for. Ungdom under utdannelse og voksne med behov for omkvalifisering
kan hente nyttig informasjon i yrkes- og utdannelsesbasene samt
veiledningsverktøyene på Aetats internettside:
aetat.no. Arbeidsmarkedspolitikken bidrar gjennom arbeidsmarkedstiltakene
til å fremme samsvar mellom kompetansen hos arbeidsledige
og yrkeshemmede og kvalifikasjonskravene i de ledige stillingene.
Norsk arbeidsliv preges av store nasjonale organisasjoner
både blant arbeidstakerne og arbeidsgiverne. Dette gir
et grunnlag for en koordinert lønnsdannelse. Hensikten
med koordinering av lønnsfastsettelsen er at den skal bidra
til felles forståelse blant arbeidsgivere og arbeidstakergrupper
av hvor høy lønnsutviklingen kan være
uten at det gir negativ utvikling i sysselsettingen og økende
ledighet. Hvis enkelte grupper ser seg tjent med å forlate
den organiserte lønnsdannelsen for å få økt
handlefrihet, vil dette undergrave mulighetene for å holde
lønnsøkningen samlet sett innenfor forsvarlige
rammer.
Koordineringen i lønnsdannelsen bør
skje innenfor en sentralt fastlagt ramme, men med stor lokal frihet
til tilpasninger innenfor rammen. Frihet til lokal lønnstilpasning
innenfor rammen skal bidra til å hindre at det bygger seg
opp lønnsmessige ubalanser mellom ulike grupper.
Komiteen mener alle
målene i intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsmarked
(IA-avtalen) er svært viktige. Disse målene er:
– å redusere
sykefraværet med minst 20 pst. for hele avtaleperioden
i forhold til nivået på sykefraværet i
2. kvartal 2001
– å få tilsatt
langt flere arbeidstakere med redusert funksjonsevne enn i dag
– å øke den
gjennomsnittlige avgangsalderen.
Komiteen ser på IA-avtalen
som et av flere hjelpemidler for å redusere sykefraværet. Komiteen er
ikke tilfreds med resultatene så langt, men mener det er
for tidlig å konkludere om avtalens effekt. Komiteen er
enig med partene i arbeidslivet og Regjeringen om å forlenge
avtalen. Komiteen er opptatt av at avtalen skal gi
resultater.
Komiteen vil vise til at halvparten
av landets arbeidstakere er ansatt i en IA-virksomhet. Likevel er bare
23 pst. av norske bedrifter innen det private næringslivet
IA-bedrifter. Av disse bedriftene kan hver fjerde rapportere om
lavere sykefravær, mens hver tiende har hatt oppgang. Komiteen er
ikke tilfreds med oppslutningen blant private bedrifter.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er fornøyd med at det nå lages
en handlingsplan for rekruttering av flere fysisk funksjonshemmede
til stillinger i det offentlige. Altfor mange mennesker med funksjonshemminger
står utenfor arbeidsmarkedet på grunn av arbeidsgivers
manglende kunnskaper om og erfaringer med arbeidstakere med funksjonshemminger.
En annen viktig årsak er utilstrekkelig tilrettelegging. Disse
medlemmer viser til at arbeid er den viktigste sikring mot
utstøting og fattigdom. Disse medlemmer vil
derfor påpeke viktigheten av at alle skal kunne ta del
i arbeidsmarkedet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener også at det flere steder er behov for økt
grunnbemanning og bedre tilrettelegging for å nå målet
om redusert sykefravær og flere i arbeid.
Flertallet mener det må føres
en politikk hvor likestilling og likelønn, karrieremuligheter
og mulighet til kompetanseutvikling er sentrale elementer. Flertallet mener
at heltidsarbeid må være en rettighet og deltidsarbeid
en mulighet.
Flertallet mener Regjeringens
ensidige fokus på kutt i offentlige utgifter, er en medvirkende årsak
både til at sykefravær og uføretrygding øker
i offentlig sektor. Det fører også til for lite
fokus på en hovedutfordring framover som blir å rekruttere
og beholde nok kvalifisert personell i helse, velferd, omsorg og
utdanning. Flertallet viser til at for første
gang etter krigen falt sysselsettingen i kommunesektoren i fjor,
på tross av at behovene for økt innsats på flere
områder var sterkt dokumentert og at arbeidsrelatert sykefravær og
uføretrygding økte sterkest innenfor disse sektorene.
Situasjonen må møtes med samlet
innsats for å sikre nok utdanningskapasitet, motivere ungdom
til å søke seg til slike jobber, systematisk arbeid
for å bedre arbeidsmiljøet og minske helseskadelige
belastninger i arbeidet og sikring av kvalitet i tjenesten. Offentlig sektor
må selv sette klare måltall for rekruttering av yrkeshemmede
og innvandrere, og finansiering av en slik satsing må synliggjøres
i rammene for sektorene.
Flertallet fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i budsjettet
for 2005 fremme forslag om måltall for oppfylling av hovedmål 2
i IA-avtalen og rekruttering av ansatte med innvandrerbakgrunn i
all statlig virksomhet."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
peke på at det er viktig at flest mulig av landets innbyggere
bidrar til landets velstand og velferd gjennom deltagelse i arbeidslivet.
Det er en overordnet viktig oppgave å legge til rette for
at avgangen fra arbeidslivet blir vesentlig lavere enn i dag.
Disse medlemmer viser til at
Norge har bygget ut et omfattende velferdssystem spesielt etter
at landet ble en oljenasjon tidlig på 70-tallet. Opprettelsen
av folketrygden i 1967 var på mange måter den
virkelig store starten på historien om den norske velferdsstaten.
Disse medlemmer konstaterer at
i dag er mange ordninger under folketrygden kommet under sterkt press.
Det blir stadig flere eldre, stadig flere blir uføre og
det økende sykefraværet skaper grunn til stor bekymring.
For øyeblikket lar velferdskostnadene seg finansiere. Men
spørsmålet er ikke om, men når, kostnadene
til offentlig finansierte velferdsytelser når slike høyder
at man må stramme inn med kutt i tilvendte velferdsordninger
som for eksempel sykelønn.
Disse medlemmer mener IA er verd å prøve
ut, men at erfaringen så langt synes negative i forhold
til intensjonen med IA.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til forsøk med 6-timersdag
ved det svenske Toyotas hovedverksted i Gøteborg. På ett år
sank sykefraværet med 10 pst., produktiviteten økte
med 40 pst. og fortjenesten økte med 23 pst. Det ble en
"vinn-vinn"-situasjon. Ordningen er nå permanent og flere
større offentlige og private virksomheter henter nå inspirasjon
fra dette.
Dette viser at det er flere enn høyresidens
tradisjonelle virkemidler med mer overtid, bemanningsreduksjon og
større press mot færre ansatte, som kan gi både
samfunnsmessig, bedriftsøkonomisk og personlig gevinst. Disse
medlemmer mener det må gjennomføres forsøk
med 6-timersdag og andre arbeidstidsreformer som er fleksible og
tar hensyn til ulike faser i et yrkesaktivt liv. Det må settes
av en pott på statsbudsjettet for å få i
gang slike forsøk.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for forsøk med 6-timersdag og andre arbeidstidsreformer
som er fleksible og tar hensyn til ulike faser i et yrkesaktivt liv."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil vise til at gjennom det 20. århundre
er normalarbeidstiden for en heltidssysselsatt om lag halvert. Dette
er en god illustrasjon på forskjellen i velferd for arbeidstakere
da og nå (Torp m.fl., 1994). Fra begynnelsen av 1960-tallet
og fram til i dag har gjennomsnittlig ukeverk blitt redusert med
om lag 10 timer. Den kraftigste reduksjonen fant sted på 1970-
og 1980-tallet. I dag er faktisk arbeidstid i gjennomsnitt redusert med
litt over én time sammenlignet med situasjonen i 1990.
Reduksjonen i arbeidstid har kommet både som følge
av sosiale reformer og ved at mange kvinner som er kommet inn i
arbeidslivet arbeider deltid. Det er først og fremst menn
som har redusert sin arbeidstid. Blant kvinner har arbeidstiden
vært om lag uendret eller økt svakt. Gjennomgående
deltar kvinner i dag om lag 8 timer mindre per uke i det institusjonaliserte arbeidslivet
enn menn. Ti år tidligere var forskjellen 10 timer.
Disse medlemmer vil videre vise
til at siden den gjennomsnittlige arbeidstiden blant sysselsatte
er redusert, har det effektive arbeidstilbudet økt mye
mindre enn hva antall sysselsatte isolert skulle tilsi. Sysselsettingen
har økt med over 20 pst. de seneste 20 år, mens timeverkene
i samme periode har økt med under halvparten av dette.
Etter 2000 har utførte timeverk falt relativt markert.
Dette må bl.a. ses i sammenheng med økt antall
feriedager. Økning i sykefraværet etter midten
av 1990-tallet har også bidratt til å redusere veksten
i antall utførte timeverk.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener endret alderssammensetning
("eldrebølgen") vil kunne medføre økt knapphet
på arbeidskraft i tiårene som følger.
En av de største utfordringene i den økonomiske
politikken er derfor knyttet til å opprettholde et høyt
arbeidstilbud. I en slik situasjon vil det være uheldig,
og svært dyrt i realøkonomisk forstand, å redusere
normalarbeidstiden. Disse medlemmer mener en ytterligere reduksjon
i arbeidstiden vil direkte gå utover velferdsnivået
i Norge. Disse medlemmer vil likevel påpeke
at det er ingen hindringer for bedrifter som mener det er i egen
interesse å senke normalarbeidstiden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener det er spesielt
viktig å legge til rette for en best mulig rekruttering
til arbeidslivet av både mennesker med minoritetsbakgrunn
og yrkeshemmede. Flertallet ber Regjeringen komme tilbake
til Stortinget med egnede virkemidler.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til tiltak 6 i Handlingsplanen mot
rasisme og diskriminering som pålegger alle statlige virksomheter å innkalle
minst én søker med minoritetsbakgrunn til intervju
ved tilsettinger, forutsatt at søkeren er kvalifisert for
stillingen. Disse medlemmer mener det er behov for å utvide dette
pålegget til også å gjelde frivillige
organisasjoner, forskningsinstitusjoner o.l. som mottar statlig
støtte. Arbeidsgivers styringsrett i tilsetting påvirkes
ikke av endringen.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for nødvendige endringer i regelverket slik at også frivillige
organisasjoner og institusjoner som får støtte
fra staten, pålegges å innkalle minst én
kvalifisert søker med innvandrerbakgrunn ved tilsettinger."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil framheve at stadige omstillinger og nedbemanningsprosesser medfører
at arbeidslivet blir stadig tøffere og dermed at flere
støtes ut. Ved utgangen av første kvartal 2004 mottok
til sammen 303 397 personer uføreytelser i Norge. Det betyr
at hele 10,5 pst. av befolkningen mellom 18 og 67 år mottar
uføreytelser. Dessuten blir gjennomsnittsalderen for uføre
stadig lavere. For 2004 ligger uføreytelsene an til å innebære
en kostnad for Rikstrygdeverket på nærmere 40
mrd. kroner. Flertallet mener at denne utviklingen
avspeiler at vi ikke har maktet å legge vårt nærings-
og arbeidsliv til rette på en måte som gjør
det mulig for titusener av delvis arbeidsdyktige mennesker å gjøre
en innsats for fellesskapet.
Flertallet vil påpeke
betydningen av et inkluderende arbeidsliv, der det er rom for alle.
Det er god arbeidsmarkedspolitikk, god familiepolitikk, god helsepolitikk
og god sosialpolitikk. Mindre stress, bedre arbeidsmiljø og
tilrettelegging vil gjøre at flere kan arbeide og færre
blir syke. Det vil alle tjene på. Flertallet mener
det er viktig å bekjempe utstøting og gjøre
terskelen lavere for å komme seg inn i arbeidslivet. Derfor
vil flertallet arbeide for å hindre at arbeidstakerne
mister rettigheter, at stillingsvernet svekkes og overtidspresset øker.
Flertallet viser til at myndighetene
og partene i arbeidslivet inngikk intensjonsavtalen om et mer inkluderende
arbeidsliv (IA) den 3. oktober 2001. De tre hovedmålene
er å redusere sykefravær og uføretrygding,
få flere arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne i arbeid
og øke den reelle pensjonsalderen.
Flertallet mener at dette er
viktige målsettinger for å sikre velferden både
for den enkelte og for samfunnet. Arbeid skaper velferd. Flertallet viser
til at målgruppen for avtalen er eldre arbeidstakere, langtidssykmeldte
og arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne. Flertallet mener
at oppmerksomhet må rettes både mot dem som allerede
er inne i eller på vei ut av arbeidsmarkedet, og de som
er trygdet og ønsker jobb.
Flertallet vil framheve at tiltak
for å forlenge yrkeskarrieren til den enkelte må omhandle
tiltak som gjør at den enkelte arbeidstaker både
vil, kan og får lov til å stå lenger
i jobb.
Flertallet mener at det å ville,
er knyttet til motivasjon. Flertallet er derfor av
den oppfatning at tiltak må rettes inn slik at den enkelte ønsker
arbeid framfor fritid og pensjonisttilværelse.
Det å kunne, er knyttet til helse,
arbeidsbelastninger og kompetanse. Derfor mener flertallet at
tiltak for å bevare den enkeltes arbeidsevne er grunnleggende.
Det å få lov, handler om at
arbeidsgiver må ønske å beholde og/eller
rekruttere eldre arbeidstakere.
Flertallet mener derfor at det
må settes i verk et bredt spekter av tiltak som både
stimulerer den enkelte og arbeidsgivere slik at flere kan stå lenger
i jobb. Men samtidig er det slik at det å kunne stå lenger
i jobb betinger en aktivt forebyggende innsats hele yrkeslivet igjennom.
Det tydeliggjør behovet for tiltak som legger til rette
for et mindre stressende, et varmere og et friskere arbeidsliv.
Flertallet understreker betydningen
av at myndighetene tar IA-avtalen på alvor og trekker sammen
med partene i arbeidslivet. Flertallet mener dette
ikke er mulig dersom Regjeringens visjon for et selvregulerende
arbeidsliv blir lagt til grunn.
Flertallet mener at det aktivt
må støttes opp om intensjonsavtalen for et inkluderende
arbeidsliv mellom partene i arbeidslivet og Regjeringen som virkemiddel
i arbeidet med å motvirke utstøting. Flertallet mener
det må arbeides for at yrkeshemmede og funksjonshemmede
i langt større grad får innpass i arbeidsmarkedet,
og at det må legges til rette for at personer med helseplager
kan beholde jobben.
Flertallet mener at det er grunnleggende å sikre vernet
om arbeidstakers helse, trygghet og velferd. Det må i sterkere
grad tas i bruk virkemidler som straffer helseskadelige arbeidsplasser
og praksis, og som sikrer universell utforming og tilrettelegging.
Flertallet vil påpeke
viktigheten av at funksjonshemmende barrierer blir bygget ned og
at tjenester og hjelpemidler som sikrer samfunnsmessig likestilling
er tilgjengelige. Flertallet viser til Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiets respektive forslag og merknader i
Innst. S. nr. 162 (2003-2004) Nedbygging av funksjonshemmende barrierer. Flertallet vil
spesielt påpeke at funksjonssassistent-ordningen, BPA og
transportordninger er helt sentrale for å realisere hovedmål
2 i IA-avtalen. Flertallet vil også påpeke
at det er avgjørende at Aetat har nok og hensiktsmessige økonomiske
virkemidler til at målene kan realiseres.
Flertallet viser til at arbeidet
med IA-avtalen hittil ikke har medført positive resultater
for sysselsetting av funksjonshemmede. 20 000 færre funksjonshemmede deltar
i arbeidslivet denne høsten enn ifjor. For de to årene
intensjonsavtalen har vært i funksjon er det 32 000 færre
funksjonshemmede i arbeid. Flertallet er kjent med
at staten mangler måltall for egen virksomhet og for offentlig
sektor og det må synliggjøres i budsjettene hvordan
dette er prioritert.
Flertallet mener innsatsen for
et inkluderende arbeidsliv må økes, blant annet
ved å øke innsatsen gjennom arbeidslivssentrene. Flertallet viser
til at tilretteleggingstilskuddet er en viktig del av Intensjonsavtalen
om et mer inkluderende arbeidsliv, og at det ikke kan aksepteres
at arbeidet stanser eller bremses opp fordi bevilgningen blir oppbrukt
før budsjettårets slutt.
Flertallet mener tilbudet til
yrkesmessig attføring må bli mer skreddersydd
og tilpasset den enkeltes behov og muligheter. Dette tilsier behov
for større fleksibilitet i håndteringen av regelverket
for lengden på og innholdet i en attføringsprosess. Flertallet understreker
betydningen av at den enkelte ikke demotiveres som følge
av for snevert regleverk og trange rammer som hindrer tilpassing
av attføringsopplegget. Flertallet mener
at de nødvendige avveininger og beslutninger om innhold
og lengde og hvem som kan ha nytte av utdanning som attføring
skal og må avgjøres av Aetat, ut fra en individuell
vurdering.
Komiteen er kjent
med at Mental Helse og Arbeidstilsynet er i ferd med å avslutte
det treårige samarbeidsprosjektet telefontjenesten "Telefon
for arbeidslivet". Komiteen viser til at ECON-analyse har
evaluert telefontjenesten og konkluderer med at telefontjenesten
har nådd sine mål om å hjelpe personer
i arbeidslivet med å takle psykososiale og andre problemstillinger
og at sykmeldte arbeidstakere faktisk har kommet raskere inn i arbeid
igjen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener telefontjenesten er et viktig virkemiddel for å nå målsettingene
i et inkluderende arbeidsliv, og for å få ned
sykefraværet. Flertallet er kjent med at det
er søkt Arbeids- og administrasjonsdepartementet om forlengelse
av ordningen i tre nye år, og ber Regjeringen sørge
for at Arbeidslivstelefonen kan drives videre slik det er søkt
om.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti er kjent med at Arbeids- og administrasjonsdepartementet
nå har en søknad til behandling, og mener at det
vil være galt å konkludere uten å kjenne
alle detaljer. Disse medlemmer vil derfor ikke konkludere
før departementet har gjennomgått søknaden
grundig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
vil vise til at en av Norges største utfordringer i løpet
av 20 til 30 år er mangelen på arbeidskraft. I
1967 var det 3,9 yrkesaktive per pensjonist, i 2003 var der 2,6
og i 2050 er prognosene 1,6.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener at uten arbeidsinnvandring
og høyere reell pensjonsalder vil svært mange
jobber i fremtiden stå ledige. Disse medlemmer vil
også peke på at hele velferdsstaten vil komme
under ekstremt press dersom ikke tiltak fattes.
Disse medlemmer vil spesielt
vise til Pensjonskommisjonens forslag om stimulering til å bli værende
i arbeidsmarkedet lenger.
Komiteen viser til
de enkelte fraksjoners merknader og forslag i Innst. S. nr. 149
(2003-2004) og Innst. O. nr. 64 (2003-2004) Om lov om endringer
i utlendingsloven.
Komiteen viser til at et enstemmig
Storting har sluttet seg til at det innføres overgangsordninger
slik at arbeidstakere fra de nye medlemslandene bare kan ta arbeid
dersom ansettelsen er på full tid og de har lønns- og
arbeidsvilkår etter gjeldende norsk tariffavtale eller det
som er vanlig på samme sted og yrkesområde.
Komiteen viser til at overgangsordninger
bare kan innføres i forhold til fri bevegelse av arbeid,
det vil si overfor arbeidstakere som søker arbeid i norsk
bedrift. Det er imidlertid ikke adgang til overgangsordninger i forhold
til fri bevegelse av tjenester, det vil si i forhold til selvstendig
næringsdrivende og bedrifter som utstasjonerer egne ansatte
i Norge.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener det er behov for tiltak for å forhindre sosial
dumping og undergraving av norske lønns- og arbeidsvilkår
som følge av at bedrifter tar med egne ansatte til arbeidsoppdrag
i Norge. Flertallet har derfor gått inn for:
– en utvidelse
av Arbeidstilsynets fullmakter til håndheving av regler
nedlagt i allmenngjorte tariffavtaler og styrket kontroll med overholdelsen
av reglene om arbeidstid og andre aktuelle vilkår i arbeidsmiljøloven,
samt standarder for bolig- og brakkeforhold, i forbindelse med utstasjonering
av arbeidstakere.
– en utvidelse av rapporteringsplikten
til Sentralskattekontoret for utlendingssaker til å gjelde
alle utenlandske arbeidstakere innen alle bransjer.
– adgang til å pålegge
arbeidsgiver å sørge for at alle ansatte har identitetskort,
adgang til å pålegge arbeidstakere å vise
identitetskort på forespørsel fra offentlig myndighet,
samt adgang til å pålegge arbeidsgiver, hovedentreprenør
eller den som har kontrakt med en byggherre å kunne legge
fram mannskapslister og dokumentasjon av lønnsforhold og
utbetalt lønn.
– at Arbeidstilsynet overtar ansvar
for å føre tilsyn med at vilkårene for
innvilgelse av arbeidstillatelser gitt av UDI følges.
– at Arbeidstilsynets og andre
relevante tilsyns fullmakter til kontroll og iverksettelse av sanksjoner overfor
virksomheter som bryter regelverket utvides, slik at regelverket,
inklusive vilkår om lønn, arbeidstid og boforhold,
blir fulgt.
– at virksomheter som benytter
arbeidstakere uten arbeidstillatelse, skal anmeldes og at de skal idømmes
betydelige bøter og inndraging av fortjenesten.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener det ytterligere er behov for:
– lovhjemmel
som i forbindelse med tjenesteleveranser, anbud og underentrepriser
gir tillitsvalgte rett til innsyn i lønns- og arbeidsvilkår
hjemlet i lov og arbeidsavtale (jf. arbeidsmiljøloven § 55
C) hos underentreprenører, men slik at det ikke omfatter rett
til innsyn i personlige forhold eller andre fagforeningers kollektivavtale.
– lovhjemmel som gir tillitsvalgte
rett til drøfting i forbindelse med beslutninger om innleie
og underentrepriser.
– lovhjemmel som sikrer at hovedentreprenør,
eller den som har kontrakt med byggherren, gjøres ansvarlig
for at underentreprenører betaler skatter og avgifter,
og følger gjeldende lov- og regelverk, og at byggherrens
ansvar for å sikre lovlige forhold på bygg- og
anleggsplass innskjerpes.
– å implementere ILO-konvensjon
nr. 94 i norsk lovgivning.
– lovhjemmel om godkjenning, registrering
og kontroll av byråer som driver formidling eller utleie
av arbeidskraft i Norge.
– å utvide ordningen
med regionale verneombud til flere bransjer.
Dette flertallet viser til behovet
for seriøsitet i alle bransjer og behovet for bedre og
ikke svekket kontroll med virksomheter i utleiemarkedet. Dette
flertallet vil derfor gå imot fjerning av garantistillelse
for utleie og formidlingsvirksomhet, inntil det foreligger en offentlig
godkjennings- eller sertifiseringsordning for bransjen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartiet viser til at det i lys av usikkerheten
knyttet til konsekvensene av økt arbeidsinnvandring fra
EØS-området de nærmeste årene,
ikke bør foretas en liberalisering av lovverket som regulerer
arbeidsinnvandring fra land utenfor EØS i denne perioden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
uenig i den påstand at mangel på arbeidskraft
blir et stort problem i fremtiden. Man kan ikke ensidig legge demografiske
fremskrivninger til grunn for så å konkludere
med at det vil oppstå mangel på arbeidskraft innenlands
og at dette tilsier behov for økt arbeidsinnvandring.
Disse medlemmer vil vise til
at ny teknologisk utvikling, innovasjon og effektivisering i næringslivet trolig
vil føre til at hver og en av oss blir langt mer effektive
og produktive og at dette mer enn nok vil kompensere for at antall
yrkesaktive ikke øker like mye som antall eldre og pensjonister.
Videre viser disse medlemmer til det den store uutnyttede
arbeidskraftreserven som finnes i form av å redusere antall uføre,
syke og ledige, samt flere i heltidsarbeid fremfor i deltidsarbeid.
Samtidig kan det frigjøres arbeidskraft fra subsidierte
næringer som landbruket som har en relativt stor oversysselsetting.
Det er også et stort potensial gjennom effektivisering
i offentlig sektor, samt å frigjøre og overføre
kompetent arbeidskraft fra offentlig sektor til mer verdiskapende
innsats i privat sektor.
Disse medlemmer ser derfor ingen
grunn i overskuelig fremtid for å liberalisere regleverket
for arbeidsinnvandring fra land utenfor EØS området.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at Norge trenger den kulturelle
og økonomiske stimulans som immigrasjon og emigrasjon gir.
Sett i lys av et stadig mer globalt kunnskaps-, arbeids- og varemarked,
er behovet for langt bredere og mangfoldig kompetanse udiskutabelt.
Disse medlemmer viser til at
Norge har en liten, åpen og internasjonalisert økonomi
som presses av dereguleringer og liberalisering på stadig
flere områder. Store endringer i arbeidsmarkedet, både
nasjonalt og internasjonalt, økt bruk av utleie og privat arbeidsformidling
gjør at det kreves et sterkere politisk grep for å sikre
et velfungerende og sivilisert arbeidsmarked.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
det ikke er EØS-utvidelsen i seg selv, men mangel på effektive
kontrolltiltak og regler mot sosial dumping som gjør at
sosial dumping er et økende problem i Norge. Dette rammer
enkeltmennesker økonomisk og helsemessig, svekker respekten
for lovverk og spilleregler med svært alvorlige konsekvenser
for seriøse bedrifter som ikke kan hevde seg i konkurranse
med de useriøse. Eksempler finnes i flere bransjer og har
oppstått uavhengig av EØS-utvidelsen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil derfor understreke at varige og sterke
tiltak mot sosial dumping trengs og at overgangsordninger kun er
et midlertidig tiltak inntil nytt og effektivt regime mot sosial dumping
er etablert. Brudd på norsk lov må føre
til en straff som avskrekker.
Disse medlemmer viser til Regjeringens
passivitet på dette området og at de aktivt motsetter
seg viktige tiltak for å motvirke sosial dumping som fører til
press på lønns- og arbeidsforhold for alle ansatte
og rammer de med usikre jobber hardest. Det vil også ramme
seriøse bedrifter og svekke skattegrunnlaget for velferden.
Disse medlemmer vil påpeke
at Regjeringen ved flere anledninger har vist til at fagbevegelsens mulighet
til å kreve hele eller deler av tariffavtaler allmenngjort,
er det beste virkemidlet mot sosial dumping. Regjeringen hindrer
imidlertid både Arbeidstilsynets og fagbevegelsens muligheter
til å fastslå at sosial dumping foregår,
ved å gå imot forslag om å øke muligheten
for innsyn i lønns- og arbeidsvilkår.
Disse medlemmer viser til at
det er et stort behov for ulike godkjenningsordninger for å sikre
seriøsitet i ulike bransjer. Disse medlemmer viser
til godkjenningsordningen. Ren utvikling som ble opprettet av Servicebedriftenes
landsforening (SBL) og Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF) i 1993, for å sikre lovlige
lønns- og arbeidsforhold, minske useriøsitet og svart
arbeid i renholdsbransjen. Ordningen ble ansett som meget vellykket
både av myndighetene og bransjen. Skattedirektøren
uttalte i brev av 28. mai 1998 at ordningen var et avgjørende
bidrag for å redusere svart arbeid og at skatteetaten selv
ikke kunne utføre den typen kontroll.
Imidlertid ble ordningen nedlagt fordi AAD tolket regelverket
rundt anbud og offentlige anskaffelser slik at det ikke var lov å kreve
godkjenning av en privat godkjenningsordning, i tilegg til offentlige
godkjennings- og tilsynsordninger. Disse medlemmer mener
det er helt avgjørende at det opprettes tilsvarende offentlige
godkjenningsordninger i ulike bransjer, særlig innenfor
tjenestesektoren.
Disse medlemmer viser til nødvendige
forslag til tiltak som ble fremmet under stortingsbehandlingen av
EØS-utvidelsen.
Disse medlemmer vil spesielt
påpeke behovet for at selvstendig næringsdrivende
som i realiteten utfører ordinært lønnsarbeid,
skal regnes som arbeidstakere hva angår lønns-
og arbeidsforhold.
Komiteen viser til
at EU-utvidelsen 1. mai 2004 har store konsekvenser for det norske
arbeidsmarkedet. Utvidelsen bidrar til et enda større felles
arbeidsmarked som Norge er en del av.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener utvidelsen er grunnleggende
positiv, men den gir oss samtidig utfordringer. Globaliseringen
fører også til at arbeidsmarkedet endres. Disse medlemmer viser
til at utviklingstrekkene er et stadig sterkere fokus på kostnader,
kvalitet og leveringstid.
Disse medlemmer vil vise til
at rundt en halv million jobber står ledige i løpet
av et år. Samtidig, viser tall fra 1997, at i gjennomsnitt
11 pst. skifter arbeid i året. Det er lavere i forhold
til land det er naturlig å sammenligne seg med. Disse
medlemmer mener at en god arbeidsmarkedspolitikk legger
til rette for at færrest mulig er innom lediggang i et
jobbskifte. Et annen viktig moment er at langtidsledighet motvirkes
gjennom målrettede tiltak. Disse medlemmer vil
vise til merknader under kapittelet Aetat.
Disse medlemmer mener at et av
de grunnleggende problemene i det norske arbeidsmarkedet er den
lave mobiliteten mellom offentlig og privat sektor. Det skyldes
i stor grad ulike rammebetingelser. Disse medlemmer viser
til at Pensjonskommisjonen blant annen skulle "avklare hovedmål
og prinsipper for et samlet pensjonssystem".
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ser at det er et relevant tema at ulike pensjonsordninger i privat
og offentlig sektor kan forhindre folk i å bytte jobb og mener
dette må vurderes under behandlingen av pensjonskommisjonens
innstilling.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener et enhetlig pensjonssystem
i både offentlig og privat sektor er viktig for å forbedre mobiliteten
mellom de to sektorene. Disse medlemmer vil også peke
på at en mer effektiv offentlig forvaltning vil frigjøre
arbeidskraft som igjen vil øke mulighetene til vekst i
privat sektor. Disse medlemmer mener det er viktig
at strømmene i arbeidsmarkedet går mest mulig
smidig for å oppnå høyt realisert arbeidstilbud
og lav arbeidsledighet. Spesielt langvarig arbeidsledighet må motvirkes. Disse medlemmer vil
peker på viktigheten av en konstant gjennomgang av myndighetsbestemte
reguleringer slik at ikke flyten av arbeidskraft utilsiktet begrenses. Disse
medlemmer mener private firmaer som formidler og leier ut
arbeidskraft gjør det lettere å koble arbeidstakere
med arbeidsgivere som har behov for akkurat deres kompetanse. Det
gjør det også lettere for små og mellomstore
bedrifter å konkurrere om oppdrag som medfører
arbeidstopper. Utleie og formidling av arbeidskraft bidrar dermed
både til å styrke næringslivets konkurranseevne
og til et bedre fungerende arbeidsmarked der folk kommer raskere
i arbeid.
Disse medlemmer viser til kravet
om garantistillelse overfor utleie- og formidlingsvirksomheter har
gjort at det i praksis har vært opp til banker og forsikringsselskaper å vurdere
hvilke formidlings- og utleievirksomheter som kan etableres. Det
gir ingen sikkerhet for at bare seriøse virksomheter får
starte opp. Å fjerne garantikravet, men beholde kravet
om registrering som aksjeselskap eller allmennaksjeselskap ville
samtidig skapt sterke begrensninger på mulighetene til å drive
formidlings- og utleievirksomhet, uten at det hadde sikret flere
seriøse aktører.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil ha et pensjonssystem som sikrer en rimelig pensjon for alle,
som er til å stole på og som stimulerer til arbeid.
Pensjonssystemet må være sosialt rettferdig og
det må sikre lavtlønte gode pensjoner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti avviser alle forslag om privatisering
av folketrygden og er derfor imot forslag om at deler av folketrygden
skal plasseres individuelt i aksjemarkedet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil understreke betydningen av en framtidig
pensjonspolitikk som minsker inntektsforskjellene, også mellom
menn og kvinner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil understreke at dagens arbeidsliv kjennetegnes av raske teknologiske, strategiske
og organisatoriske endringer. Flertallet viser til
at etterspørselen etter kompetanse hos arbeidstakerne er
i stadig endring, og at det må jevnlig arbeides for å tilrettelegge
for kontinuerlig kompetanseheving for alle arbeidstakere. Flertallet har merket
seg at en arbeidslivsundersøkelse som er gjennomført
i 40 land, viser at Norge ligger på bunn i gjennomføring
av et inkluderende arbeidsliv.
Flertallet viser til at i 2003
fikk 65,8 pst. av søkere over 26 år avslag på søknad
om videregående opplæring. I gruppen 21 til 25 år
fikk 61 pst. avslag. Flertallet mener at retten til
videregående opplæring for voksne må bli
reell. Flertallet viser til at Regjeringen har valgt å kutte
i etter- og videreutdanningsformål de siste årene,
og at konsekvensene av dette betyr at oppfølgingen av Kompetansereformen står
i fare. Flertallet viser til Dokument nr. 8:45 (2003-2004)
om å revitalisere Kompetansereformen som en utdannings-
og arbeidslivsreform.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil vise til at Norges avgjørende
fortrinn i en mye sterkere konkurranse med lavkostland er den høyt
kvalifiserte arbeidskraften.
Disse medlemmer viser til at
kompetanse tilegnes på mange læringsarenaer, og
at arbeidsplassen er en av de viktigste. Disse medlemmer vil
også vise til at de nordiske landene er i en europeisk
særstilling når det gjelder bedrifter som tilbyr
sine ansatte personalopplæring. I norske foretak i privat
sektor tilbyr 86 pst. en eller annen form for personalopplæring.
Med unntak av Nederland er det ingen europeiske land som har en
andel over 80 pst.
Disse medlemmer er glad for at
det nå er lovfestet at voksne har rett til grunnskoleopplæring
og at det er innført en rett til videregående
opplæring for voksne som ikke har slik utdannelse.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det er snart en 100-årig tradisjon for nasjonalt
framforhandlede avtaler om lønn i Norge. Avtalene er minstelønnsavtaler
som bygger på lokale ordninger og tilpasninger. Dette er
et system som flertallet mener har bidratt til både
rettferdig fordeling og produktivitetsvekst. Flertallet mener
derfor at det må bygges videre på dette systemet.
Flertallet vil hevde atlikelønn handler om rettferdighet
og at store forskjeller i lønn er et tegn på ulik grad
av frihet. I 1959 ratifiserte Norge ILO-konvensjon nr. 100 om lik
lønn for arbeid av lik verdi. Lik lønn for arbeid
av lik verdi ble nedfelt i likestillingsloven av 1978.
Flertallet vil påpeke
at det er gjort lite praktisk i forhold til verdifastsettelse av
arbeid. Arbeidsvurderingsutvalget kom med sin utredning i 1997,
men foreløpig er ingen av forslagene behandlet politisk,
langt mindre satt ut i livet. Verdivurdering av arbeid kan være
en viktig faktor i likelønnsarbeidet.
Flertallet påpeker at
lite tyder på at det skjer en utjevning av lønnsforskjellene
mellom menn og kvinner. Likestillingsbarometeret fra 2003 viser
at forskjellene mellom manns- og kvinnelønna har økt. Flertallet viser
til at kvinner fortsatt tjener mindre enn menn i alle bransjer og årsakene
er mange. Det er langt flere kvinner enn menn som arbeider mindre
enn full tid, og som arbeider i såkalte lavtlønnsyrker.
Men det er også forsatt slik at kvinner som gjør
samme arbeid som sine mannlige kolleger får mindre betalt.
De to første årsakene er av strukturell art, og
forklarer størsteparten av lønnsforskjellene.
Det er en sterk sammenheng mellom det kjønnsdelte arbeidsmarkedet
og lønn. Menn og kvinner jobber i stor grad i forskjellige
sektorer og yrker. Best kjønnsbalanse er det i yrker innenfor
finans og forsikring, varehandel, hotell og restaurant.
Flertallet viser til at verken
behovene for økt arbeidskraft i tradisjonelle kvinneyrker
eller likelønnsspørsmålet kan løses
uavhengig av at lønns- og arbeidsgiverpolitikken i offentlig
sektor tar hensyn til dette.
Flertallet viser til ulike budsjettinnstillinger
der flertallet har fremmet forslag om en likelønnspott
på 100 mill. kroner for å sikre framdrift i arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener norsk arbeidsliv preges av
en spesielt høy grad av nasjonale fremforhandlede avtaler i
arbeidsmarkedet. Den sentrale lønnsdannelsen er i Norge
betydelig sammenlignet med OECD-området.
Disse medlemmer mener rammebetingelsene for
arbeidslivet må legge til rette for endring, ikke blokkere
eller hindre omstilling. Det innbærer at lov- og avtaleverk
i mye sterkere grad må legge til rette for at man finner
frem til løsninger som passer på den enkelte arbeidsplass.
Det gjelder spesielt fastsettelse av lønn, arbeidstid,
arbeidsordninger, samarbeidsformer og ansettelsesmåter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Regjeringen i St.prp. nr. 1 (2003-2004) og Ot.prp. nr. 12
(2003-2004) foreslo store endringer av permitteringsloven. Forslaget
innebar en utvidelse av arbeidsgiverperioden ved permittering fra
3 til 30 dager og at maksimal permitteringsperiode skulle være 26
uker. Disse medlemmer viser til at budsjettforliket
mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene førte til
en klar forbedring for bedriftene og arbeidstakerne ved at arbeidsgiverperioden
ble redusert fra 30 til 10 dager og at permitteringsperioden ble
utvidet til 42 uker.
Disse medlemmer viser for øvrig
til at Arbeiderpartiet i alternativt statsbudsjett for 2004 foreslo
at arbeidsgiverperioden ved permittering skulle være 3 dager
og at permitteringsperioden skulle være 42 uker.
Disse medlemmer mener at en permitteringsperiode
på 26 uker normalt bør være lang nok,
men at ordningen i perioder med høy ledighet kan utvides
til 42 uker. I perioder med høy ledighet er det mer sannsynlig
at de permitterte blir arbeidsledige, enn at de får annet
arbeid når permitteringsperioden er slutt. I en slik situasjon
bør en lengre permitteringsperiode tillates for å sørge
for at arbeidstakerne fortsatt har tilknytning til bedriften, slik
at verdifull kompetanse ikke forsvinner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til egne forslag og merknader i Innst.
O. nr. 34 (2003-2004) til behandlingen av Ot.prp. nr. 12 (2003-2004)
om lønnsplikt under permitteringer. Innstrammingene rammer både
store og små bedrifter når de har det som vanskeligst
og fører til at folk som bedriften trenger, sies opp. Dette
rammer kompetanseoppbyggingen og svekker konkurransekraften, både
for bedrift og arbeidstaker. Økt bruk av midlertidig ansatte
og mer innleie er ingen god løsning verken for bedriftene
eller for ansatte.
Disse medlemmer mener det offentliges
innsats overfor bedrifter og arbeidstakere må siktes inn
på å bidra i vanskelige tider, å fremme
langsiktig kompetanseoppbygging og konkurranseevne. Permitteringsreglene
bør derfor endres slik at permitteringsperioden kan være
52 uker for enkelte bransjer og at lengden på arbeidsgiverperioden
blir kortere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
arbeidsgiverperioden ved permittering bør være
tre dager og at permitteringsperioden i tider med høy ledighet
bør være 42 uker.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet foreslo at permitteringsperioden skulle være
52 uker, og at arbeidsgiverperioden skulle være 3 arbeidsdager
ved hel permittering. Dette medlem viser også til
behandlingen av statsbudsjett for 2004 hvor det er funnet rom for
en slik ordning i Senterpartiets alternative statsbudsjett.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at det i flere land i Europa
bl.a. Frankrike, Storbritannia og Spania finnes ulike typer ordninger
som påfører eierne av bedrifter en kostnad ved
utflagging og som sikrer de ansatte noe økonomisk kompensasjon.
Dette betyr at det kan koste mer å flytte produksjon og
arbeidsplasser til Norge fra enkelte land, mens vi ikke har tilsvarende kostnader
knyttet til bedrifter som vil flytte fra Norge. Disse medlemmer mener
det kan være behov for slike ordninger også i
Norge.