Omfanget av skattesvikten i 2003 var ifølge forslagsstillerne betydelig, og ser ut til å bli meget stort også i 2004. Foreløpig er svikten ifølge forslagsstillerne anslått til 2,2 mrd. kroner, men det er en reell fare for at den kan bli større.
Det er ifølge forslagsstillerne enkelte spesielle forhold knyttet til skattesvikten i 2004:
-
– Sterk skattesvikt høsten 2003 ga ikke endringer i skattøret for 2004.
-
– Kommunesektoren har, på grunn av at skattørene ikke ble justert, trukket med seg deler av skattesvikten fra et år inn i det neste. Slik har kommunene fått virkningen i to år av skattesvikten ett år.
-
– Den alminnelige konjunkturutvikling i 2004 har ikke blitt svakere enn forventet. Dette forklarer derfor ikke skattesvikten i 2004.
-
– Betydelige akkumulerte underskudd som må dekkes inn i løpet av en 2-årsperiode.
-
– Mer enn 1/4 av kommunene og fylkeskommunene står i ROBEK-registeret.
-
– Betydelige vedlikeholdsetterslep i eiendom og infrastruktur.
Disse forholdene bidrar ifølge forslagsstillerne til å gjøre svikt i skatteinntektene ekstra vanskelige å bære for kommunene.
På denne bakgrunn fremmer forslagsstillerne følgende forslag:
"I
På statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
571 |
|
Rammetilskudd til kommunene |
|
|
60 |
Innbyggertilskudd økes med |
2 200 000 000 |
II
Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å disponere ekstrabevilgningen slik at den enkelte kommune og fylkeskommune kompenseres for skattesvikten i 2004.
III
Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å omdisponere midler fra kap. 571 post 60 til kap. 572 post 60 for også å kompensere for sviktende skatteinntekter for fylkeskommunene."
Det vises til dokumentet for en nærmere redegjørelse og vurdering fra forslagsstillerne.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten, Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre, May Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen, viser til at dokumentet er oversendt finansminister Per-Kristian Foss til uttalelse. Hans svarbrev 30. november 2004 følger som vedlegg til denne innstilling. Komiteen viser for øvrig til omtale og merknader i Innst. S. nr. 75 (2004-2005) om ny saldering av statsbudsjettet medregnet folketrygden 2004, som avgis samtidig med denne innstillingen.
Komiteen viser til dokumentet og det som står foran og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:20 (2004-2005) - forslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg og Gjermund Hagesæter om kompensasjon/tilleggsbevilgning for skattesvikten i norske kommuner i 2004 - vedlegges protokollen.
Det vises til brev fra finanskomiteen av 23.
november 2004 vedlagt ovennevnte dokument 8-forslag fra stortingsrepresentantene
Per Sandberg og Gjermund Hagesæter om kompensasjon til
kommunene for skattesvikt i 2004. Finansministeren gis i brevet
anledning til å komme med en uttalelse.
Stortingsrepresentantene Per Sandberg og Gjermund Hagesæter
fremmer følgende forslag i Dokument nr. 8:20 (2004-2005):
"I.
På statsbudsjettet for 2004
gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommunene | |
| 60 | Innbyggertilskudd økes
med | 2 200 000 000 |
II.
Stortinget gir Regjeringen fullmakt
til å disponere ekstrabevilgningen slik at den enkelte
kommune og fylkeskommune kompenseres for skattesvikten i 2004.
III.
Stortinget gir Regjeringen fullmakt
til å omdisponere midler fra kap. 571 post 60 til kap.
572 post 60 for også å kompensere for sviktende
skatteinntekter for fylkeskommunene."
Skatteinntektene utgjør i underkant
av halvparten av kommunesektorens samlede inntekter. Skatteanslagene
for kommunesektoren er usikre fordi utviklingen i skattegrunnlagene
ikke er kjent når anslagene utformes. Usikkerheten er blant
annet knyttet til utviklingen i lønn, renter og sysselsetting,
og til størrelsen på aksjegevinster
og -tap. De siste årene har det vært særlig
store svingninger i aksjegevinster/-tap knyttet til utviklingen
i finansmarkedene. Usikkerheten ved utviklingen i skattegrunnlagene
innebærer at de faktiske skatteinntektene i ettertid kan
avvike fra den anslåtte utviklingen i skatteinntektene
når statsbudsjettet vedtas om høsten før
budsjettåret. I årene 1993–2001 ble kommunesektorens
skatteinntekter høyere enn forutsatt. Med unntak av en
mindre reduksjon i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 1996 har
kommunesektoren fått beholde disse pengene. I 2003 og 2004
har skatteinntektene til kommunesektoren blitt lavere enn lagt til
grunn ved salderingen av budsjettene. Samlet for perioden 1993–2004
kan netto merskattevekst anslås til knapt 14 mrd. kroner.
Regjeringen legger i utgangspunktet til grunn
at kommunesektorens rammetilskudd ikke skal settes opp eller ned
i takt med endringer i skatteanslagene gjennom budsjettåret.
I lys av at kommunesektorens inntekter for 2004 nå ligger
an til å bli vesentlig lavere enn lagt til grunn i fjor
høst, og at dette har bidratt til en anstrengt økonomi
i mange kommuner og fylkeskommuner, vil Regjeringen likevel foreslå at
den reduserte inntektsveksten i forhold til det opprinnelige anslaget
i saldert budsjett i stor grad kompenseres ved økte rammetilskudd.
I samsvar med budsjettavtalen som er inngått mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet om statsbudsjettet 2005, foreslår
Regjeringen en økning i kommunesektorens rammetilskudd
på 2,2 mrd. kroner i forbindelse med nysalderingen av statsbudsjettet
for 2004. Tilleggsbevilgningen er fordelt med 1 800 mill. kroner
på kommunene (kap. 571 post 60) og 400 mill. kroner på fylkeskommunene
(kap. 572 post 60).
Anslaget for kommunesektorens skatteinntekter
er samlet sett justert ned med 3,4 mrd. kroner i forhold til saldert
budsjett for 2004. I Nasjonalbudsjettet 2005 ble det påpekt
at økte bevilgninger i forbindelse med Stortingets behandling
av Revidert nasjonalbudsjett 2004, nedjustering av prisveksten på kommunal
tjenesteyting og økt bevilgningsbehov til ressurskrevende
brukere også har betydning for kommunesektorens inntektsvekst
i 2004. Isolert sett bidrar disse forholdene til å øke
kommunesektorens realinntekter i 2004 med nærmere 1 mrd.
kroner. Sett i forhold til saldert budsjett for 2004 er den reelle
reduksjonen i kommunesektorens samlede inntekter etter dette om
lag 2,4 mrd. kroner. Forslaget om å øke rammeoverføringene
med 2,2 mrd. kroner i forbindelse med nysalderingen av statsbudsjettet
for 2004 innebærer dermed at den anslåtte skattesvikten
for 2004 i hovedsak er dekket inn.
Den svake utviklingen i skatteinngangen de siste årene
og de store svingningene i enkelte av skattegrunnlagene illustrerer
at det knytter seg stor usikkerhet til anslag for kommunesektorens
skatteinntekter. På denne bakgrunn har Kommunal- og regionaldepartementet
nylig utvidet mandatet til utvalget som vurderer inntektssystemet
for kommunesektoren. Utvalget skal nå også utrede
tiltak som kan gi større stabilitet og forutsigbarhet i
kommunenes inntekter.
Oslo, i finanskomiteen, den 14. desember 2004
Siv Jensen
leder |
May Britt Vihovde
ordfører |