I meldingens kapittel 8 beskrives utfordringer
og tiltak knyttet til rekruttering, kompetanse og bemanning.
Politi- og lensmannsetaten må ha tilstrekkelig
personell til å dekke de viktige samfunnsoppgavene som
er lagt til etaten. Regjeringen tar sikte på at opptaket
av studenter til Politihøgskolen vil være et nivå som
sikrer at det er nok politifaglig personell til å dekke
forventet avgang fra etaten og utjevning av forskjeller mellom politidistriktene,
uten at det foretas reduksjoner i enkelte distrikt. Regjeringen
vil etter evalueringen av politireformens fase 2 i 2007, komme tilbake
med en samlet vurdering av behovet for tilgang på personell
i et lengre tidsperspektiv.
Det bør vurderes om det kan etableres
en alternativ organisering av grunnutdanningen for politiet, der utdanningen
deles inn i moduler og strekkes over lengre tid. Enkelte
høyskoler tilbyr yrkesrettede bachelorstudier på deltidsbasis
(som regel over 4 år) som alternativ til 3-årig
heltidsstudium.
Det må vurderes hvilken opplæring
som kreves for oppgaver i politiet knyttet til vakthold, tilsyn,
sikkerhet og transport, og nødvendige opplæringstilbud
må etableres. Det må da tilstrebes å samordne
utdanning for beslektede oppgaver.
På bakgrunn av det som tidligere er
sagt i meldingen om politiets oppgaver og oppgaveløsning,
omtales i kapittel 8.4 en modell for kriteriebasert ressursfordeling
mellom politidistriktene. Arbeidet med å utvikle en ny
modell for fordeling av ressurser i politi- og lensmannsetaten har
skjedd i samarbeid mellom Politidirektoratet og et eksternt konsulentfirma.
Politidistriktene har vært involvert i prosessen gjennom høringsuttalelser,
som har ført til noen endringer i modellen. Ressurstildeling
mellom politidistriktene er i denne modellen dels basert på objektive
kriterier (ca. 90 pst. av den totale rammen) og dels på særskilte
tildelinger til spesielle oppgaver og utfordringer i det enkelte
politidistrikt (ca. 10 pst. av rammen). Disse kriteriene vil bli
lagt til grunn for den fremtidige ressursfordelingen innen politi-
og lensmannsetaten. Det skal benyttes gjennomsnittstall for de siste
3 årene. Kriteriene vil bli vurdert og oppdatert løpende.
Fordelingsmodellen er lagt til grunn i budsjettfordelingen for inneværende år.
Tilpasningen skjer over tid slik at en unngår omfordelinger
og eventuell nedbemanning i enkelte politidistrikter som en følge
av den nye fordelingsmodellen.
Komiteen vil understreke
at politiutdanningen i Norge holder et meget høyt nivå.
Grunnutdanningen ved Politihøgskolen (PHS) ga fra våren
2004 bachelorgrad, og skal være en generalistutdanning.
Utviklingen av en Mastergrad i politivitenskap er under utvikling ved
PHS.
Komiteen vil legge vekt på at
Politihøgskolen skal utvikles for å levere en
politifaglig sterk utdanning til etaten. Komiteen vil
uttrykke bekymring for utviklingen i søkermassen til Politihøgskolen.
God rekruttering til studiet er en viktig forutsetning for å sikre
tilstrekkelig tilgang og høy kvalitet på fremtidig politipersonell.
Det er viktig at politikorpset har god representasjon av begge kjønn,
og at personer bosatt i Norge men med annen kulturell bakgrunn enn
norsk, blir en naturlig del av politistyrken.
Komiteen mener at det bør
sees mer på utvikling av gode analysemetoder, forskning
på forebyggende politimetoder og effekt av forvaltningssamarbeid
for å forebygge kriminalitet.
Videre må det i videreutviklingen av
generalistutdanningen legges vekt på å gi studentene
kunnskaper om den nye alvorlige organiserte kriminaliteten.
Komiteen ser de krav som politiets
fremtidige oppgaver vil stille til gode lederegenskaper både internt
i etaten og i samarbeid med andre samfunnsorganer. Det er viktig
at politiet arbeider målrettet både for å rekruttere
ny og for å videreutvikle nåværende kompetanse
på området. Dette vil være helt avgjørende for
at etaten skal kunne samarbeide effektivt med andre organer for å nå politi-
og lensmannsetatens mål om å tilfredsstille samfunnet
og befolkningens behov for bl.a. rettssikkerhet og trygghet gjennom
forebyggende, håndhevende og hjelpende virksomhet. I denne
sammenheng vil det også være formålstjenlig å ha
et fokus på å rekruttere flere kvinnelige ledere
som kan tilføre etaten et bredere perspektiv.
Komiteen ser i denne sammenheng
også behovet for å sikre en tilstrekkelig etter-
og videreutdanning både for ledere og andre tjenestemenn.
Den raske samfunnsutviklingen stiller stadig større krav
til politiets kompetansenivå for å kunne ligge
i forkant av kriminalitetsutviklingen. Dette gjelder særlig
på det teknologiske området som stiller krav til
en tilsvarende utvikling av politiets metodebruk. Her må man
også være bevisst på grensene for hva
som er lovlige metoder. En trygg og oppdatert politi- og lensmannsetat
på dette området vil til syvende og sist være
avgjørende for enkeltindividets rettssikkerhet, som også er
et viktig hensyn i denne sammenheng.
Komiteen vil understreke behovet
for at Politihøgskolens undervisningsplan også ivaretar
behovet for utdanning av politistudentene både når
det gjelder etterforskning av internettbasert kriminalitet, og bruk av
Internett som et redskap til å avdekke kriminalitet. Komiteen mener
at slik opplæring er nødvendig også som
ledd i at utdannet politipersonell skal kunne bidra til å avdekke
og bekjempe nye former for organisert kriminalitet, herunder trafficing
og overgrep mot barn.
Komiteen vil påpeke
at det har vært forsket lite på politiets område. Komiteen mener
slik forskning er vesentlig for å sikre en best mulig kunnskapsbasert videreutvikling
av norsk politi. Det er derfor viktig at det legges til rette for
en bredt anlagt profesjonsforskning innenfor politifaget. Komiteen forutsetter
at en forskningsopptrapping kommer særlig Politihøgskolen til
gode og mener dette vil styrke det faglige grunnlaget for politiutdanningen
på alle nivåer. Komiteen mener
videre at aktiv formidling av ny og relevant forskning innen politifaget
kan bidra til økt innsikt og kompetanse i politiet generelt.
Komiteen vil også be
departementet om å se på muligheten for å flytte
kompetanse ut slik at man også kan få en større
mulighet til å bygge en god karrierevei ute i distriktene.
Dette vil kunne bidra til å øke statusen og gjøre
rekrutteringsarbeidet lettere. Komiteen mener også at
man bør vurdere en sentral finansiert stipendordning som
kan bidra til at man får rekruttert personell på en
målrettet måte.
Komiteen mener at
det bør iverksettes aktive nasjonale tiltak for å motvirke
dette. Ett viktig tiltak vil være å stimulere
til samarbeidsavtaler mellom politidistrikt, slik at de distriktene
som lettere greier å rekruttere personell, kan avhjelpe
rekrutteringsvanskene i nabodistriktene ved felles bruk av personell.
Komiteen vil imidlertid påpeke
at det også ved opptak til Politihøgskolen bør
være mulig å ta i bruk vilkår for opptaket
som et distriktspolitisk virkemiddel, ikke bare ved at det ved opptaket
sikres en god geografisk spredning av studentmassen, men også ved
at det kan knyttes en begrenset plikttid etter endt studium til selve
opptaket. Komiteen er kjent med at det har vært
prøvd ut en stipendordning (Hammerfestmodellen) i Vest-Finnmark
politidistrikt, der studentene i realiteten fikk betalt 2. studieår
mot en bindingstid på 2 år i politidistriktet
etter endt utdanning. Komiteen vil påpeke
at slik stipendiering oppfattes som et positivt virkemiddel som
også benyttes i andre sammenhenger. Komiteen ser
det som hensiktsmessig at departementet utreder denne typen virkemidler
med utgangspunkt i et overordnet statlig ansvar for iverksetting
av ordningen. Årsaken til dette er at komiteen er bekymret
for at rent lokale ordninger vil kunne medvirke til at nabokommuner
kommer i et konkurranseforhold om de samme politiressursene, i stedet
for at det tas overordnede grep som bidrar til at flere kommuner
samtidig får løst sine problemer.
Komiteen vil be om at departementet
utreder virkemiddelordninger for rekruttering av polititjenestepersonell,
inkludert vurdering av spesielle opptakskriterier til Politihøgskolen,
hvorpå uredningen legges fram for Stortinget på egnet
måte i løpet av inneværende stortingsperiode.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil understreke betydningen av at politiutdanningen
fremstår som relevant og hensiktsmessig, og vil vise til
at det i andre europeiske land er valgt ulike modeller for grunnutdanningen
både mht. innhold og lengde. Flere land har en mer differensiert utdanning
tilpasset de ulike oppgavetypene i politietaten. I lys av de rekrutteringsutfordringer
politietaten står overfor, mener disse medlemmer det
er grunn til å vurdere hvorvidt alle oppgaver politiet
i dag har ansvaret for, krever like lang utdanning. Videre er det interessant å merke
seg at andre land som for eksempel England lenge har hatt en ordning
med "frivillig politi" som bistår det ordinære
politiet med en del oppgaver i lokalmiljøet. Disse
medlemmer mener en slik ordning også bør
vurderes i norsk sammenheng for å styrke det forebyggende
arbeidet i lokalmiljøet, og ser at dette vil kunne være
en måte å videreutvikle for eksempel natteravnordningen,
et forebyggende tiltak særlig rettet mot barn og unge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
for øvrig vise til sine merknader foran.