Barne- og likestillingsdepartementets utgiftsbudsjett for
2005 var på 44,2 mrd. kroner. Departementets inntekter
var i 2005 på 600 mill. kroner.
Departementet har ansvar for tolv virksomheter,
herunder tre forvaltningsorganer med særskilte fullmakter. Riksrevisjonen
har avgitt ti revisjonsbrev uten merknader. Barne-, ungdoms- og
familieetaten (Bufetat) har fått et avsluttende revisjonsbrev
med merknader.
Under departementsområdet er det konstatert
flere brudd på bevilgningsreglementets budsjetteringsbestemmelser.
Flere av disposisjonene som ligger til grunn for regnskapet til
Bufetat, samsvarer ikke med Stortingets vedtak og forutsetninger,
eller bryter med regelverk og normer for statlig økonomiforvaltning.
Revisjonen av statsregnskapet og departementets forklaringer
til statsregnskapet for 2005 viser følgende feil og mangler:
– Det er
flere overskridelser. Den største er på kap. 855
Statlig forvaltning av barnevernet post 1 Driftsutgifter og post
70 Tilskudd til kjøp av plasser, hvor det er et samlet
merforbruk på ca. 57,28 mill. kroner.
Merutgiftene har oppstått til tross
for at bevilgningene ble justert to ganger i 2005.
– Det er
flere nullbudsjetterte inntektsposter hvor regnskapet viser betydelige
inntekter. De største postene gjelder Bufetat. Departementet
har brukt om lag 94 mill. kroner fra nullbudsjetterte inntektsposter
til dekning av merutgifter eller for å forklare mindreinntekter
på andre poster.
– Det er utstrakt bruk av hjemmelsfullmakter
fra Finansdepartementet (FIN). Barne- og likestillingsdepartementet
(BLD) har bedt FIN om flere overskridelsesfullmakter på slutten
av året for å dekke budsjettunderskudd på enkelte
poster. Dette har også vært praksis tidligere år.
FIN har uttalt overfor BLD at praksisen er uheldig og bidrar til svekket
budsjettstyring.
Departementet uttaler at de ser alvorlig på merforbruket
i Bufetat. I forklaringene til statsregnskapet sier departementet
at det samlede merforbruket særlig skyldes to forhold.
Det ene er ansettelse av personell for å heve den faglige
og økonomiske styringen i Bufetat. Det andre er at kostnadene
ved omstillingsarbeidet i Bufetats tiltaksapparat er blitt høyere
enn forutsatt.
Når det gjelder realistisk budsjettering
av inntekter, mener departementet at det er for dårlig
erfaringsgrunnlag til å lage tilfredsstillende budsjettanslag. Departementet
jobber med å utarbeide data som skal gjøre det
mulig å lage gode budsjettforslag på kapitlet som
gjelder Bufetat.
Departementet uttaler at de i 2005 kontinuerlig
har videreutviklet arbeidet med etatsstyringen. De har styrket egen økonomistyring
og satt i gang flere nye tiltak. Videre mener departementet at det
ikke er grunnlag for på generell basis å hevde
at departementet ikke har etablert tilstrekkelig intern
kontroll og rutiner for budsjettstyring.
Revisjonen viser at BLD ikke i tilstrekkelig
grad har sikret at Bufetat har etablert tilfredsstillende intern
styring, bl.a. viste kontrollen:
– Det er
manglende virksomhetsplaner/interne styringsdokumenter
for driftsenhetene.
– To av fem regioner manglet gode
rutiner for videreføring av budsjettskriv til driftsenhetene.
– Regionene hadde i varierende
grad etablert styringssamtaler med driftsenhetene.
– Kompetanse og kvalitet i bruk
av rapporterings- og styringssystemene er varierende, og kvaliteten
på rapporteringstallene er usikre. Systemene er ikke integrerte,
og samme data registreres i opptil tre styringssystemer.
Departementet opplyser at det er lagt betydelig
vekt på å etablere god styring i etaten, men at
vanskelige rammebetingelser, bl.a. knyttet til en presset budsjettsituasjon
i 2005 og en kompleks virksomhet, har medført at ikke alle
elementene i den formelle styringsdialogen er på plass.
Det er imidlertid gjort systematiske analyser over hvilke områder
som skulle prioriteres med sikte på utvikling av systemløsninger,
opplæring osv.
Departementet forvalter ikke statlige interesser
i selskaper.
Flere av disposisjonene som ligger til grunn
for regnskapet, samsvarer ikke med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Det foreligger også brudd på gjeldende regelverk,
og enkelte disposisjoner er ikke akseptable ut fra normer og standarder
for statlig økonomiforvaltning. Virksomheten har fått
avsluttende revisjonsbrev med merknader som omfatter følgende
forhold:
Revisjon av Bufetats etablerte interne kontroller
av utgifts- og inntektstransaksjoner viste følgende mangler:
– Enkelte
avstemminger og spesifiseringer av regnskapsførte poster
var ikke gjennomført.
– Enkelte krav var ikke fulgt
opp og behandlet slik at de ble innbetalt innen betalingsfristen.
– Enkelte utbetalinger kunne ikke
dokumenteres.
– Attestasjon ble i tre av fire
tilfeller utført av merkantilt personell på fagteamene.
Kontrollen viste at det merkantile personellet i mange tilfeller
ikke hadde den nødvendige informasjon om saken.
Departementet opplyser at de har etablert tilfredsstillende
systemer og rutiner for å følge opp etatens aktivitets-
og regnskapsinformasjon, og de arbeider videre med å bedre
styringen og oppfølgingen. Departementets tilsyn skjer
gjennom den ordinære styringsdialogen og oppfølgingen
av Bufetat, og departementet uttaler at det gjerne hadde sett at
styrings- og kontrollsystemene kunne ha vært ferdigstilt
raskere enn det som det har vært mulig å få til.
Det er et mål at Bufetat skal sikre
likeverdig tilbud i alle deler av landet, enhetlig praksis og forståelse
i regionene og god faglig og økonomisk styring innen direktoratets
ansvarsområde. Riksrevisjonen har kontrollert status i
noen av oppgavene, som skal være med og bidra til at resultatmålene
blir nådd, og har følgende merknader:
Kjøp av private plasser er underlagt
lov om offentlige anskaffelser (LOA), og skal skje ved konkurranse.
Det er kontrollert om Bufetat har videreført gjennomføringen
av konkurranser ved kjøp av private institusjonsplasser
i barnevernet, og at avtaler om kjøp av plasser av ideelle
organisasjoner er inngått med staten som part.Det er videre kontrollert om Bufetat har
utarbeidet planer for å løse de oppgaver som følger
av barnevernloven, som bl.a. skal vise hvordan regionen skal dekke aktuelle
og framtidige behov for institusjonsplasser.
Resultatet av revisjonen viser følgende:
– Regionene
har ved Riksrevisjonens besøk ikke kunnet framlegge planer
som viser aktuelle og framtidige behov for institusjonsplasser.
– Tre av fem regioner har ikke
gjennomført anbudsprosessen etter LOA og inngått
nye kontrakter med private aktører.
– Ett anbud fra et privat barnevernstiltak
ble avvist i region Midt-Norge med begrunnelse at regionen vurderte
at det var knyttet stor økonomisk usikkerhet til driften
av institusjonen. Samme institusjon er kvalifisert i region nord,
og har kommet videre i anbudsprosessen.
– Tre av fem regioner kjøper
fremdeles plasser av ideelle organisasjoner etter gamle avtaler,
som er inngått av fylkeskommunen før statlig overtakelse 1. januar
2004.
Departementet svarer følgende:
– Bufetat
har utarbeidet plandokumenter, og departementet har gitt sine merknader
til planene. Videre opplyser departementet at direktoratet følger
opp arbeidet med å videreutvikle planene.
– Anbudsprosessen er nybrottsarbeid
i statlig virksomhet, og BLD har vurdert at det er nødvendig å bruke
nok tid til prosessen.
– Begge regioner har vurdert økonomien
som svak, selskapets aksjekapital var tapt, og halvårsregnskapet
for 2005 viste underskudd. Departementet ser helt klart at det kan
ses på som uheldig at samme institusjon vurderes ulikt
av to regioner. Region Midt-Norge ville ikke bære den økonomiske risiko,
mens region nord ut fra sin klientstrømanalyse fant ut
at det var behov for denne institusjonens behandlingstilbud, og
at de ikke har hatt andre alternativer å velge blant. Departementet
uttaler at denne type resultater ikke kan unngås når
regionene opererer i hvert sitt geografiske marked.
– Departementet opplyser at kjøp
av plasser av ideelle organisasjoner i to av de tre regionene nå er sagt
opp eller reforhandlet. Region vest vil sette i verk tiltak første
halvår 2007 for å oppfylle kravene til konkurranse
og likebehandling, som er definert i anskaffelsesregelverket.
Det er et mål for Bufetat å redusere
andelen av akuttplasseringer i forhold til antallet institusjonsplasseringer
totalt. Videre er det en målsetting å redusere
andelen akuttplasseringer i forhold til det totale antallet plasseringer
i barnevernsinstitusjoner. Resultatet av revisjonen viser at Bufetat
har økt antall akuttplasseringer fra utgangen av 2004 til
utgangen av 2005 med 23 pst., mens totalt antall barn/unge
i institusjon har gått ned med 3,5 pst.
Departementet svarer at de vil stille
nødvendige krav til Bufetat for at de skal fortsette sitt
arbeid overfor kommunene via fagteamene.
Innenfor målet om å sikre
enhetlig praksis og et likeverdig tilbud i barnevernet skal Bufetat
styrke den faglige bistanden til kommunene. Bufetat skal satse på lokale
løsninger og lokale tilbud gjennom bl.a. systematisk samarbeid
mellom fagteamene og kommunene. Det er også et mål å redusere
kostnadsveksten i barnevernet gjennom å bruke hjemmebaserte
tiltak. Riksrevisjonen har kontrollert Bufetats bruk av hjemmebaserte
tiltak. Resultatet av kontrollene viser:
– Det er
store regionale forskjeller på hvilke typer tiltak som
iverksettes.
– Det er store forskjeller knyttet
til omfanget av samarbeid mellom region/fagteam og kommune.
– Det er forskjellig praksis med
hensyn til størrelsen på økonomisk støtte
som gis til kommunene.
– Det er i noen grad gitt støtte
til kommuner til tiltak som ikke kan knyttes til det enkelte barn.
Departementet uttaler at det er et prioritert
mål for Bufetat å bruke hjemmebaserte tiltak,
både for å redusere kostnadene og fordi det i
mange situasjoner vil være et bedre faglig alternativ enn
omsorgsovertakelse. Departementet ser nødvendigheten av
at etaten arbeider videre med innholdet i tiltakene og bruken av
dem, og uttaler at finansiering av tiltakene skal knyttes til det enkelte
barn. Det er en utfordring for etaten å bygge ut lik faglig
tilnærming i fagteamene og felles kultur for forståelse
av forholdet mellom kommune og stat. I løpet av 2006 vil
det derfor bli utviklet et kursopplegg for fagteamene, hvor forholdet
til kommunene vil være det mest sentrale temaet.
Det er gjennomført revisjon av flere
sentrale resultatmål på adopsjonsområdet.
Resultatet viser:
– Gjennomsnittlig
saksbehandlingstid i Bufdir og i tre av fem regioner er ikke innenfor
resultatmålet på under tre måneder.
– Tre av fem regioner har i løpet
av 2005 ikke fullt ut gjennomført opplærings-
og informasjonsarbeid til ansatte i kommunene.
– Ut over to felles møter
med de tre adopsjonsforeningene, kan Bufdir ikke dokumentere at
det er gjennomført tilsyn med adopsjonsforeningenes virksomhet
i inn- og utland etter forskriftens bestemmelser.
– Årsrapporteringen fra
adopsjonsforeningene når det gjelder regnskap og de øvrige økonomiske sidene
ved utenlandsadopsjon, er svært ulik både i omfang
og kvalitet, og tilfredsstiller ikke kravene som er satt i departementets
retningslinjer.
Departementet har svart følgende:
– Det er
et mål å sikre at saksbehandlingstiden i Bufdir
er på under tre måneder.
– Departementet vil følge
opp at Bufetat fortsetter arbeidet med gjennomføring av
opplærings- og informasjonsarbeidet til ansatte i kommunene.
– Bufetats organisering legger
forholdene godt til rette for at Bufdir kan styrke sitt arbeid med
tilsyn av adopsjonsforeningenes virksomhet. Det vil bli vurdert
om det er behov for å tydeliggjøre Bufdirs tilsynsansvar.
– Departementet vil følge
opp direktoratets arbeid med kontroll og oppfølging av
adopsjonsforeningene.
Ved revisjonen av regnskapet for 2004 hadde
Riksrevisjonen bemerkninger til departementets økonomiforvaltning
som gjaldt brudd på bevilgningsreglementet:
Riksrevisjonens kontroll i 2005 viser at det
fortsatt er mangler ved departementets økonomiforvaltning.
Forholdet vil bli fulgt opp videre.
Riksrevisjonen hadde i 2004 vesentlige merknader
til regnskapet for Bufetat og gjennomføringen av budsjettet.
Riksrevisjonen kunne ikke bekrefte at regnskapet for Bufetat var
uten vesentlige feil og mangler.
Riksrevisjonen har fulgt opp om Bufetat har
etablert tilfredsstillende internkontroll i fakturabehandlingen ved å foreta
kontroll av et tilfeldig utvalg fakturaer vedrørende kjøp
av institusjonsplasser. Det framgår at det fortsatt er
merknader til Bufetats behandling av denne type fakturaer. Forholdet
vil bli fulgt opp videre.
Riksrevisjonen hadde i 2004 bemerkninger til
at Bufetats kjøp av private institusjonsplasser ikke var
i henhold til regelverket for offentlige anskaffelser (FOA).
Oppfølging av saken i 2005 viste at
Bufetat fremdeles kjøper plasser uten konkurranse. Forholdet
vil bli fulgt opp videre.
Riksrevisjonen har avgitt 11 avsluttende revisjonsbrev
uten merknader og ett med merknader til Barne-, ungdoms- og familieetaten
(Bufetat).
Riksrevisjonen ser alvorlig på svakhetene
ved departementets budsjetteringsrutiner og budsjettstyring, og vil
framheve at også for 2004 hadde Riksrevisjonen bemerkninger
til departementets rutiner for realistisk budsjettering.
Bufetat har vært etablert i to år,
og det har vist seg å være en kompleks og utfordrende
oppgave å etablere god intern kontroll for å sikre
den faglige og økonomiske styringen av barnevernet. Riksrevisjonen
hadde i 2004 vesentlige merknader til etatens regnskap, og ser alvorlig
på at regnskapet for 2005 også inneholder vesentlige
feil og mangler av tilsvarende karakter. Riksrevisjonen har merket
seg at det er gjennomført tiltak som skal sikre bedre kvalitet
innen statlig økonomiforvaltning og kompetanse på statlig
regnskapsføring.
Riksrevisjonen er kritisk til at flere sentrale
resultatmål innen barnevernet ikke er nådd. Videre
har Riksrevisjonen kritisert flere forhold knyttet til Bufetats
forvaltning av adopsjonssaker.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet
er enig med Riksrevisjonen i at arbeidet med å etablere gode
systemer og rutiner for intern styring og kontroll i Bufetat må fortsette,
og spesielt med sikte på å se faglig og økonomisk
styring i sammenheng. Riksrevisjonen vil framheve viktigheten av
departementets etatsstyringsansvar. Riksrevisjonen forventer at departementet
iverksetter tiltak som sikrer at Bufetat har tilfredsstillende intern
kontroll slik at fastsatte mål og resultatkrav følges
opp, ressursbruken er effektiv og virksomheten drives i samsvar
med lover og regler, jf. reglement og bestemmelser om økonomistyring
i staten.
Som ledd i sin behandling av rapporteringen
om Barne- og likestillingsdepartementet for 2005 holdt komiteen
13. februar 2007 åpen kontrollhøring om forhold
vedrørende Barne- og likestillingsdepartementets styring
av Barne-, ungdoms- og familieetaten. Komiteen ønsket å få belyst
følgende hovedproblemstillinger:
– Forhold
vedrørende økonomistyring og underbudsjettering
- hvilke tiltak er iverksatt for å sikre at gjeldende regelverk
på området etterleves?
– Styringsdialog - hvordan foregår
departementets oppfølging av Bufetat?
– Hvordan sikrer departementet
at Stortingets vedtak og forutsetninger følges opp?
Følgende var invitert og møtte
til høring:
– Tidligere
statsråd i Barne- og familiedepartementet Laila Dåvøy
– Statsråd Karita Bekkemellem,
Barne- og likestillingsdepartementet.
Referat fra den åpne kontrollhøringen
følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteen viser til at ti av departementets
underliggende virksomheter har mottatt revisjonsbrev uten merknader,
mens én virksomhet, Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat)
har mottatt revisjonsbrev med merknader.
Komiteen konstaterer at Riksrevisjonen
også i 2005 har avdekket alvorlige feil i departementets økonomiforvaltning.
Komiteen har videre merket seg
at departementet fortsatt opererer med nullbudsjetterte inntektsposter hvor
regnskapet viser betydelige inntekter. På tross av komiteens klare
signaler under behandlingen av Dokument nr. 1 (2005-2006), er forholdet
ikke brakt i orden. Komiteen vil understreke at når
94 mill. kroner er gått fra såkalte nullbudsjetterte
inntektsposter, til å dekke andre merutgifter eller forklare
underdekning på andre poster, så er dette et alvorlig
brudd på Stortingets forutsetninger. Komiteen legger
til grunn at Riksrevisjonen følger saken og at Stortinget
orienteres gjennom den årlige behandlingen av Dokument
nr. 1.
Riksrevisjonens undersøkelse avdekker
overskridelser på flere budsjettposter under Bufetat. Når
dette skjer på tross av tilleggsbevilgninger i to omganger,
er det grunn til å stille spørsmål ved
realismen i departementets budsjettering.
Komiteen viser i den forbindelse
til statsråd Bekkemellems uttalelse under kontrollhøringen
13. februar 2007 hvor hun blant annet sa:
"Det ble veldig raskt klart at den nye regjeringen
den gangen overtok en virksomhet som ikke hadde tilstrekkelige rammer
til å dekke aktiviteten det var lagt opp til. Vi var da
kommet til november 2005, og det var ingen muligheter til å iverksette
tiltak for å snu utviklingen det året. Det var
nødvendig med betydelige tilleggsbevilgninger, og Regjeringen
la derfor fram et budsjett med økte rammer i 2005 med 182
mill. kroner og for 2006-budsjettet med 150 mill. kroner."
Komiteen konstaterer at de økonomiske
vurderinger som lå til grunn for barnevernsreformen, var
mangelfulle, og forutsetter at departementet for fremtiden sørger
for tilstrekkelige økonomiske analyser av planlagte reformer
og for realistisk budsjettering.
De påpekte feil i departementets økonomioppfølging i
forhold til Bufetat reiser dessuten spørsmål om
BLDs styringssignaler og oppfølging av etaten har vært
god nok.
Når det gjelder intern kontroll, registrerer komiteen at
departementet opplyser at de nå har etablert tilfredsstillende
systemer og rutiner for oppfølging. Videre opplyses at
det er iverksatt en rekke tiltak for å bedre styringsdialogen.
Det vises i den sammenheng til statsråd Bekkemellems uttalelse
under komiteens høring hvor hun sa:
"… det vi har gjort, er å forsterke
veldig tydelig på alle punkt den styringsdialogen og det
styringsverktøyet som har vært. I tillegg til
det har det vært en del møter tett mellom departement
og direktør nettopp for å forsikre seg om at styringssignalene
blir tatt på alvor. Det er ingen god situasjon verken for
Storting eller regjering at Riksrevisjonen kommer med såpass
kritiske merknader som det vi har opplevd her."
Videre viste statsråden til at det
er tatt initiativ til en gjennomgang av hele det statlige barnevernet,
hvor både styring og ressursbruken i Bufetat vil være
gjenstand for vurdering. Det vil også bli iverksatt en
evaluering av hele barnevernsreformen.
Komiteen vil understreke at barnevernets
viktigste oppgave er å hjelpe barn som utsettes for omsorgssvikt.
Den statlige overtakelsen av barnevernet var etter komiteens mening
et viktig og nødvendig skritt for å gi disse barna
et bedre tilbud. Komiteen vil imidlertid understreke
at et tett samarbeid og god dialog mellom departement og etat er
helt nødvendig dersom man skal kunne lykkes. Komiteen forutsetter
at Stortinget informeres både om resultatet av gjennomgangen
av barnevernet og evalueringen av barnevernsreformen, på egnet
måte.
Komiteen viser til at kjøp
av private plasser i barnevernet som ikke omfattes av unntaket for
ideelle organisasjoner, skal skje i henhold til lov om offentlige anskaffelser.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonens
gjennomgang av denne delen av virksomheten viser flere alvorlige
brudd på anskaffelsesregelverket. Komiteen registrerer
imidlertid at statsråd Bekkemellem sa i høringen
at det er
"jobbet systematisk med å få på plass
nødvendige styringssystem. Det har både dreid
seg om nødvendig budsjett, rapporteringsverktøy, økt
kompetanse blant ansatte med ansvar for etatsstyring, så vel
som tett oppfølging mellom departement og direktorat og
mellom direktorat og region. I dag mener jeg at slike systemer er
på plass, men de må selvsagt hele tiden videreutvikles
og forbedres. Men ut ifra den kunnskapen jeg sitter med i dag ser
jeg at departementet har tatt det styringsgrepet på dette
feltet som vi mener er forsvarlig å gjøre, og
som vi har makt og myndighet til å råde over."
Komiteen har merket seg statsrådens
uttalelse og vil understreke viktigheten av at reglene for offentlige anskaffelser
følges.
Komiteen viser til at regjeringen
i januar 2004 besluttet at statlige og kommunale oppdragsgivere
skal kunne velge mellom å gå i forhandlinger med
ideelle organisasjoner eller følge det ordinære
anskaffelsesregelverket. Den generelle bakgrunnen for unntaksbestemmelsen
var bl.a. risikoen for at kravet til åpen konkurranse ikke
i tilstrekkelig grad ivaretok hensynet til et ønsket samfunnsmessig
engasjement og samarbeid med veldedige/ideelle organisasjoner.
Komiteen vil understreke at denne
unntaksbestemmelsen til lov om offentlige anskaffelser er helt i samsvar
med uttalelsen fra en samlet familie-, kultur- og administrasjonskomité ved
behandlingen av stortingsmeldingen om konkurransepolitikken, jf.
Innst. S. nr.193 (2004-2005), der det uttales:
"Komiteen mener ideelle virksomheter uten et kommersielt
formål utgjør et verdifullt supplement til det offentlige
tjenestetilbudet. Komiteen er tilfreds med at Regjeringen vil legge
til rette for at disse fortsatt kan spille en viktig rolle som utøvere
av helse- og omsorgstjenester. Regjeringen har på denne
bakgrunn gjort unntak fra anskaffelsesreglementet når det
gjelder kjøp av helse- og sosialtjenester fra slike organisasjoner,
slik at stat og kommuner kan velge om de vil gjennomføre ordinær
konkurranse eller forhandle direkte med ideelle organisasjoner."
Komiteen forutsetter at det er
etablert tilfredsstillende kontrollrutiner også for de
institusjonene som drives av de ideelle organisasjonene, og at avtalene
reforhandles etter en felles mal i tråd med forutsetningene ved
statens overtakelse av ansvaret for barnevernet.
Komiteen viser videre til at
Bufetat er pliktig til å utarbeide planer for å dekke
aktuelle og fremtidige behov for institusjonsplasser, men uten at
slike planer er lagt fram. Komiteen registrerer departementets forklaringer
og har merket seg at planer er under utvikling. Komiteen forutsetter
at Riksrevisjonen følger saken.
I forhold til bruk av hjemmebaserte tiltak i
barnevernet, er det enighet om å sikre enhetlig praksis
og likeverdige tilbud. Styrking av den faglige bistanden til kommunene
er viktig i den sammenheng. Komiteen har også merket
seg at det er store regionale forskjeller når det gjelder
valg av tiltak i barnevernet. Videre er det store forskjeller knyttet
til omfanget av samarbeid mellom region/fagteam og kommune
og ulik praksis med hensyn til størrelsen på den økonomiske
støtten som gis kommunene. Komiteen har
registrert at departementet har tatt tak i spørsmålene
og at de nå er ordnet opp i.
Komiteen viser videre til Riksrevisjonens
påpeking av lang saksbehandlingstid ved adopsjon, mangler ved
tilsynet med adopsjonsforeningenes virksomhet og ikke tilfredsstillende årsrapportering
fra adopsjonsforeningene. Komiteen forutsetter
at det omgående settes i verk tiltak for å rette
på forholdene.
Komiteen vil understreke betydningen
av at de påpekte forhold bringes i orden. Selv om revisjonen
for 2005 viser vesentlige feil og mangler, er det registrert forbedringer
fra 2004. Komiteen ber Riksrevisjonen følge
utviklingen i barnevernet nøye.