Arbeids- og sosialdepartementets budsjett for
2005 var på ca. 220 mrd. kroner, hvorav 208,5 mrd. kroner (om
lag 95 pst.) var overføringer til andre.
Departementet har etatsstyringsansvar for 14
virksomheter. Trygdeetaten og Aetat var i 2005 de største virksomhetene.
Trygdeetaten forvalter også vesentlige stønadsordninger
bevilget under Helse- og omsorgsdepartementet og Barne- og familiedepartementet.
Riksrevisjonen har avgitt ti avsluttende revisjonsbrev uten
merknader og fire revisjonsbrev med merknader. Revisjonsbrev med
merknader gjelder regnskapsmessige forhold ved Statens arbeidsmiljøinstitutt
og manglende samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger
for enkelte disposisjoner i regnskapene til Trygdeetaten, Aetat
og Arbeidstilsynet.
Revisjonen viser blant annet at målene
på området i liten grad er nådd.
Departementet orienterer om at det i løpet
av 2005 ble utarbeidet et sett med felles resultatindikatorer for samarbeidet
mellom Aetat og trygdeetaten. Det viste seg imidlertid meget krevende å etablere
en rutinemessig rapportering av styringsinformasjon på disse
resultatindikatorene. Departementet vil følge opp dette
i 2006.
Betydelige svakheter innen høreapparatformidlingen har
vært kjent siden 2003. Revisjonen viser at lite er gjort
for å løse disse problemene.
Helsedepartementet, Sosialdepartementet og Rikstrygdeverket
gjennomførte et felles prosjekt med gjennomgang av høreapparatformidlingen.
Det ble lagt fram en rapport i februar 2003 som pekte på utfordringer
og løsninger:
– uklarhet
i ansvars- og oppgavefordeling mellom aktører
– ventetid
– mangelfull samhandling mellom
ulike tilbud og etater
– forskjeller i tilbudet avhengig
av bosted
– svakheter i økonomistyringen
og ineffektivitet.
Revisjonen viser at det i liten grad er iverksatt
tiltak for å løse problemene.
Riksrevisjonen har vesentlige merknader til
departementets forvaltning av tilskuddsordningen Avtalefestet pensjon
(AFP).
– Pensjonsordningene
følger ikke regnskapsloven i forhold til presentasjon og
dokumentasjon.
– Ordningenes framtidige forpliktelser
for dekning av arbeidsgivers andel framkommer ikke av ordningenes
regnskap.
– Organisasjonsformen til ordningene
gjør at de ikke har vært gjenstand for Kredittilsynets
kontroll, til tross for stor likhet med ordinære pensjonskasser, og
at de forvalter betydelige økonomiske midler for medlemmer
i form av bankinnskudd, aksjer og fond.
– Det foreligger ikke skriftlig
rapportering fra tilsyn med LO/NHO-ordningen, og rapportering
om tilsyn med NAVO og finansnæringen omtaler ikke finansiering
og fondsopplegg, slik forskrift om tilsyn krever.
– Det foreligger ikke skriftlig
rapport fra LO/NHO-ordningens tilsynsperson på ordningens
underdekning i forhold til arbeidsgivers framtidige forpliktelser.
Underdekningen var ifølge ordningens årsmelding
på 1,5 mrd. kroner i 2004.
– Det føres ikke kontroll
med at det faktisk foreligger gyldige garantierklæringer
i forhold til medlemsbedrifters inn- og uttreden av ordningen for finansnæringen.
Departementet uttaler at de i 2006-2007 vil
vurdere enkelte endringer i tilsynsordningen som bidrar til økt kontroll
for departementet. Videre fastholder de at ordningene faller innenfor
unntaksbestemmelsene i regnskapsloven, og at ordningenes virksomhet
er av en slik art at det ikke er naturlig at Kredittilsynet fører
tilsyn med ordningen. Departementet sier de vil informere Stortinget
om underdekningen i LO/NHO-ordningen, og at det vil gjøres
endringer i forhold til kontroll med gyldig garantierklæring.
Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens forvaltning
av statens interesser i selskapet.
Riksrevisjonen har vesentlige merknader til
gjennomføringen av budsjettet for 2005. Disposisjoner som
ligger til grunn for regnskapet, samsvarer ikke med Stortingets
vedtak og forutsetninger, innebærer vesentlige brudd på gjeldende
regelverk og er ikke akseptable ut fra normer og standarder for
statlig økonomiforvaltning.
Trygdeetaten beregner og utbetaler pensjon til
AFP-pensjonister på vegne av godkjente AFP-ordninger.
Formålet med revisjon av trygdeetatens
forvaltning av AFP i 2005 var å kontrollere om Rikstrygdeverket har
rutiner som sikrer korrekt beregning og regnskapsføring
av statstilskuddet og korrekt innkreving av forskuttert pensjon.
Kontrollen viste følgende:
– Beregning
av statstilskudd og fakturering av arbeidsgivers andel av pensjonsutbetalingene
er i stor grad basert på manuelle rutiner.
– Rikstrygdeverket foretar ikke
totalavstemming for å sikre at det er samsvar mellom utbetalinger
til AFP-pensjonister, fakturert og innbetalt beløp fra ordningene/arbeidsgiverne
og posteringer av statstilskuddet i regnskapet.
– Utstedte fakturaer på millionbeløp
reskontroføres ikke. Kopi av faktura følges manuelt
opp mot innbetalinger.
– Det er ulikheter i vedtektene
til de tre AFP-ordningene knyttet til beregning av forsinkelsesrenter
ved for sen betaling av faktura. Rikstrygdeverket har ikke krevd
renter ved for sen betaling i 2005.
– Rikstrygdeverket har betalt
renter til LO/NHO-ordningen med 80 834 kroner
for gjennomsnittlig mellomværende i 2005. Det foreligger
ikke hjemmel for slik renteutbetaling.
Departementet sier de vil følge opp
Riksrevisjonens merknader for å sikre forsvarlig forvaltning
av AFP, samt korrekt bokføring av statstilskuddet i statsregnskapet.
Riksrevisjonen har vesentlige merknader til
informasjonssikkerheten i trygdeetatens stormaskinmiljø. Mangelfull
kontroll øker risikoen for feil i behandlingen av data
og åpner muligheter for misbruk av systemer og data.
De fleste saksbehandlingssystemene som benyttes
i trygdeetaten, kjøres på etatens stormaskinplattform. Det
er gjennomført kontroller for å kunne vurdere
den grunnleggende sikkerheten i stormaskinmiljøet, for eksempel
rutiner for drift, administrasjon av tilgangskontroller og rutiner
for overvåkning av systemene. Disse forholdene vil være
bestemmende for sikkerheten for alle saksbehandlingssystemer som
benytter plattformen. Formålet med revisjonen var å vurdere
om trygdeetaten hadde etablert en tilfredsstillende intern kontroll
i miljøet.
Følgende svakheter ble påvist:
– mangelfull
funksjonsdeling i etatens IT-avdeling som gjør at mange
brukere har større brukerrettigheter enn de burde
– manglende skriftlige prosedyrer
eller retningslinjer for administrasjon og drift av stormaskinen
– mangelfulle rutiner for gjennomgang
av logger og mangler i beskyttelsen av loggfiler som kan gjøre det
mulig å manipulere disse
– svakheter i tilgangskontroller
til sensitive datafiler og programmer
– svakheter i rutiner for å holde
oversikt over hvem som har tilgang til systemet
– mangelfulle krav til bl.a. passord
i tilgangskontrollsystemet
– svakheter i konfigurering av
systemet som kan gi muligheter til å manipulere systemet
og data som behandles her
– mangelfull beskyttelse av en
del programmer som kan gi muligheter til å overstyre ordinære
kontroller.
Etaten følger ikke interne retningslinjer
for informasjonssikkerhet på flere områder. Det
kan også stilles spørsmål ved om etaten
overholder lov om behandling av personopplysninger med hensyn til
dokumentasjon av intern kontroll, sikkerhetstiltak og organisering.
Sikkerhetsnivået i trygdeetatens stormaskinmiljø vil bestemmes
av det totale bildet av kontroller. Påviste svakheter er
ikke kompensert med bedre kontroller på andre områder.
Trygdeetaten håndterer store mengder sensitive data. Mangelfull
kontroll minsker påliteligheten til data produsert av IT-systemene,
og åpner muligheter for misbruk ved uautorisert registrering,
endring eller sletting av data.
Flere av svakhetene nevnt over ble også tatt
opp av Riksrevisjonen i merknadene til trygdeetatens regnskap for
2001.
Departementet uttaler at de vil følge
opp merknadene i styringsdialogen med Arbeids- og velferdsdirektoratet.
De sier videre at enkelte forbedringstiltak er i gang og vil bli
gjennomført i og med etableringen av ny etat, spesielt
i forhold til etableringen av en egen seksjon for personvern, sikkerhet
og beredskap i IKT-staben i det nye direktoratet. Sammenslåingen
av it-miljøene i Aetat og trygdeetaten gir dessuten betydelige
muligheter for å etablere nye prosedyrer på dette
området.
Departementet tilføyer at Rikstrygdeverket
har gjennomført konkrete forbedringstiltak på området,
både i etterkant av en intern utredning om IT-sikkerheten
i 1998 og etter Riksrevisjonens gjennomgang av trygdeetatens tilgangskontroller
i 2002.
Riksrevisjonen har vesentlige merknader til
disposisjoner som ligger til grunn for Aetats regnskap.
Kontrollen viste følgende feil og mangler:
– Ingen
sporbarhet i saksbehandlingssystemet Arena på hvilke barn
det ytes barnetillegg for.
– Mangelfull dokumentasjon i tilfeller
hvor arbeidssøker mottar dagpenger under utdanning.
– Mangelfull internkontroll når
dagpengemottaker får status som lokal søker.
– Mangelfull internkontroll ved
bruk av manuelle meldekort.
Departementet viser til at Arbeids- og velferdsdirektoratet
vil følge opp Riksrevisjonens merknader i arbeidet med
kvalitet i saksbehandlingen.
Riksrevisjonens kontroll av klage- og ankesaksbehandling
i Aetat har vist at flere enheter har lang saksbehandlingstid for
klagesaker. Det er også grunn til å stille spørsmål
ved påliteligheten i data som legges til grunn for Aetats
rapportering om saksbehandlingstid i klagesaker.
Departementet viser til at det i Aetats mål
og strategidokument for 1. halvår 2006 ble presisert at
det i etatens arbeid skal legges vekt på kort saksbehandlingstid for
klagesaker og feilutbetalings- og misbrukssaker.
Revisjonen viser feil og mangler i Aetats forvaltning av
tilskudd til tiltaksarrangører.
Departementet viser til Ernst & Youngs
gjennomgang av Aetats systemer for budsjettering, økonomistyring
og kontroll av arbeidsmarkedstiltak, nylig gjennomført
på departementets initiativ. Ernst & Young konkluderer
med at det er en reell risiko for mangelfull økonomistyring
og kontroll av arbeidsmarkedstiltak, og anbefaler at det iverksettes
en rekke operative tiltak for å forbedre datakvalitet,
legge til rette for avviksanalyse, samt å måle
kvalitet.
Departementet har bedt Arbeids- og velferdsdirektoratet
om å vurdere Ernst & Youngs forslag til tiltak
og komme med forslag til framdriftsplan for videre oppfølging
av rapporten.
Departementet viser også til Arbeids-
og velferdsdirektoratets oppfølging for å sikre
bedre kontroll og kvalitet i forvaltningen av arbeidsmarkedstiltakene. Det
er nylig utarbeidet en minimumsstandard for arbeidet med arbeidsmarkedstiltak
som skal bidra til å sikre effektiv, helhetlig og god saksbehandling.
Riksrevisjonens kontroll har vist at Aetat forskuddsutbetaler
tilskudd til tiltaksarrangører for arbeidsmarkedstiltak.
Praksis er i tråd med Aetats egen økonomiinstruks,
men bryter med retningslinjer for utbetaling av statstilskudd fastsatt
av Stortinget og gjengitt i bestemmelser om økonomistyring
i staten.
Departementet opplyser at det ikke er gitt adgang
til å gjøre unntak fra bestemmelsene om økonomistyring i
staten, og viser til at Aetat har blitt bedt om å utarbeide økonomiinstruks
i tråd med reglement for og bestemmelser om økonomistyring
i staten.
Departementet finner det uheldig at Aetat har
hatt en praksis, nedfelt i egen instruks, som ikke har vært
i samsvar med reglementet. Departementet opplyser videre at det
nå er utarbeidet ny økonomiinstruks for Arbeids-
og velferdsetaten, og at retningslinjer for arbeidsmarkedstiltak
er oppdatert. Adgangen til forskuddsutbetaling er nå fjernet.
Revisjonen av Arbeidstilsynet viste ufullstendig framlegg
av regnskapsinformasjon innenfor de fastsatte tidsfrister og manglende
etterlevelse av lov om offentlige anskaffelser.
Departementet opplyser at de har merket seg
den manglende framleggingen av dokumentasjon, og at de vil presisere
i etatsstyringsdialogen at dette gjøres for ettertiden.
Departementet opplyser videre at Arbeidstilsynet i 2005 var preget
av arbeidet med å iverksette den nye organiseringen og
strategien. De ser imidlertid alvorlig på at det er avdekket
mangler ved anbudsprosesser avholdt i virksomheten. Arbeidstilsynet
er derfor i ferd med å utarbeide tiltak for å sikre
at forskrift om offentlige anskaffelser blir fulgt.
Revisjonen viste flere mangler ved regnskapsførselen.
Departementet opplyser at de tar merknadene
fra Riksrevisjonen alvorlig på bakgrunn av at de forhold som
tas opp, ble påpekt også i forhold til regnskapet
for 2004. Departementet er opptatt av snarest mulig å få rettet
opp manglende rutiner for å unngå tilsvarende feil
for ettertiden.
Revisjonen i 2005 har avdekket at det fortsatt
er alvorlige svakheter vedrørende tilgangskontroll/-rettigheter
vedrørende IT-systemene i virksomheten. Riksrevisjonen
vil følge opp saken videre.
Revisjonen for 2005 har avdekket at det fortsatt
er svikt på noen av områdene som ble tatt opp
i revisjonen av regnskapet for 2004.
Departementet opplyser at de tar merknadene
fra Riksrevisjonen alvorlig på bakgrunn av at de forhold som
tas opp, ble påpekt også i forhold til regnskapet
for 2004. Departementet er opptatt av snarest mulig å få rettet
opp manglende rutiner for å unngå tilsvarende feil
for ettertiden.
Riksrevisjonen vil følge opp saken
videre.
I rapporteringen til Stortinget er det tidligere
tatt opp mangler vedrørende Sametingets rutiner for forvaltning
av tilskudd, samt manglende kontroll med interimskonti.
Revisjonen av regnskapet for 2005 har vist forbedring
i kontrollen med interimskonti, og Riksrevisjonen er kjent med at
Sametingets nye økonomihåndbok vil inneholde rutinebeskrivelser
som skal sikre tilfredsstillende intern kontroll. Riksrevisjonen
konstaterer at evalueringsplan er utarbeidet, og at evaluering av
tilskuddsmidler skal iverksettes fra og med 2006. Revisjonen har
imidlertid funnet svakheter i rutinene for saksbehandlingen av tilskudd.
Riksrevisjonen er kjent med at Sametinget trenger noe tid på å revidere
retningslinjene for tilskuddsforvaltningen, og at nye retningslinjer
tidligst vil kunne tas i bruk 1. januar 2007. Riksrevisjonen registrerer
at Arbeids- og inkluderingsdepartementet vil følge opp
sakene med Sametinget.
Riksrevisjonen vil følge opp tilskuddsforvaltningen videre.
Riksrevisjonen har avgitt ti avsluttende revisjonsbrev uten
merknader og revisjonsbrev med merknader til Rikstrygdeverket, Aetat,
Statens arbeidsmiljøinstitutt og Arbeidstilsynet. Riksrevisjonen
har ikke merknader til statsrådens forvaltning av statens
interesser i AS Rehabil. Av tidligere rapporterte forhold er sakene
vedrørende Trygdeetatenes leverandøroppfølging,
forvaltning av stønader innen alderspensjon, gjenlevendepensjon
og uførepensjon avsluttet. Det samme gjelder sakene vedrørende
Aetats kjøp av kurs for arbeidsmarkedsopplæring,
Utlendingsdirektoratet og Kompetansesenteret. Forhold vedrørende
uføreområdet for EØS-saker, forskuttering
av dagpenger ved konkurs, herunder implementering av ny IKT-løsning,
vil bli fulgt opp videre.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at målene
for yrkesrettet attføring og rehabilitering i liten grad
er nådd, og at negative avvik ikke er fulgt opp i styringsdialogen. Riksrevisjonen
har merket seg at det er gjort endringer i tildelingsbrevet, og
at departementet vil kontrollere og følge opp at Arbeids-
og velferdsdirektoratet rapporterer i tråd med de rapporteringskrav
som er stilt. Riksrevisjonen forventer at det ved vesentlige avvik
i forhold til fastsatte mål og resultatkrav, blir vurdert korrigerende
tiltak. Riksrevisjonen vil videre understreke departementets ansvar
for å sikre at virksomheten har tilfredsstillende intern
kontroll, slik at fastsatte mål og resultatkrav følges
opp og virksomheten drives i samsvar med gjeldende lover og regler.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet
ser alvorlig på de svakheter som gjennom flere år
har vært knyttet til styringen av høreapparatforvaltningen,
og at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i samarbeid med Helse-
og omsorgsdepartementet vil sørge for at saken bringes
i orden.
Riksrevisjonen ser alvorlig på departementets
mangelfulle tilsyn, kontroll og forvaltning av AFP-ordningene. Det
er lovfestet at AFP-ordningene som mottar statstilskudd, skal avsette
midler i pensjonsfond eller lignende til dekking av framtidige forpliktelser
i tilfelle avtalen opphører. Forskrift om tilsyn fokuserer
spesielt på kontroll med at lovens bestemmelse om finansiering og
fondsavlegg overholdes. Riksrevisjonen er kritisk til at departementet
synes å akseptere en løpende finansiering av pensjonsutbetalinger
framfor å sikre framtidige utbetalinger gjennom lovpålagt
fondsoppbygging.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at departementet
har kjent til at ordningen til LO/NHO har vært underfinansiert
med over 1,5 mrd. kroner, uten at tiltak har vært iverksatt.
Riksrevisjonen ser det som positivt at departementet nå vil
innskjerpe at AFP-ordningene regnskapsføres i samsvar med
regnskapsloven.
Riksrevisjonen har merknader til at Rikstrygdeverket ikke
har tilfredsstillende rutiner for å sikre korrekt beregning
og utbetaling av statstilskudd for AFP. Riksrevisjonen ser positivt
på de tiltak Arbeids- og velferdsdirektoratet har iverksatt.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at departementet
ikke har hatt en tilfredsstillende oppfølging av vesentlige feil
og mangler som er konstatert vedrørende informasjonssikkerhet
i trygdeetatens stormaskinmiljø. Riksrevisjonen har registrert
at departementet vil følge opp Riksrevisjonens merknader
i styringsdialogen med Arbeids- og velferdsdirektoratet. Riksrevisjonen
ser positivt på at risikoreduserende tiltak blir gjennomført på kort
sikt, og at en handlingsplan og et sikkerhetsprosjekt vil gjennomføres
i 2007.
Riksrevisjonen har konstatert flere svakheter
knyttet til Aetats forvaltning av dagpengeordningen. Riksrevisjonen
har merket seg de tiltakene som er iverksatt, og at departementet
vil følge opp saksbehandlingstiden for klagesaker i sin
styringsdialog med Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Riksrevisjonen har merknader til forvaltningen
av tilskudd til virksomheter som produserer arbeidsmarkedstiltak.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har utarbeidet en prosjektplan
med tiltak koblet opp mot konstaterte svakheter. Riksrevisjonen
har merket seg at departementet vil følge opp planen.
Riksrevisjonen har merknader til enkelte disposisjoner
knyttet til regnskapet. Riksrevisjonen ser positivt på de
tiltakene som er iverksatt for å bedre innkjøpsprosedyrene
og sikre gode økonomiske rapporteringsrutiner.
Riksrevisjonen kan ikke bekrefte at regnskapet
ikke inneholder vesentlige feil eller mangler. Riksrevisjonen har
merket seg at departementet ser alvorlig på de forholdene
som er tatt opp vedrørende regnskapsføringen i
STAMI, og ser positivt på de tiltakene som vil bli iverksatt.
Riksrevisjonen ser positivt på de tiltak
som Sametinget har iverksatt for å forbedre sin tilskuddsforvaltning.
Som ledd i sin behandling av rapporteringen
om Arbeids- og inkluderingsdepartementet for 2005 holdt komiteen
12. februar 2007 åpen kontrollhøring om IKT-sikkerhet
i Trygdeetaten. Komiteen ønsket å få belyst
følgende hovedproblemstillinger:
1. Tilgjengelighet:
Hvilke tiltak er truffet for å gjøre dataene best
mulig tilgjengelig for brukerne? Opplæring, brukerundersøkelser
mv.?
2. Datasikkerhet: Ifølge Riksrevisjonen
er det alvorlige svakheter i sikringen av systemer og data tilknyttet
Trygdeetatens stormaskinmiljø. Hva gjøres for å sikre
at interne bestemmelser om informasjonssikkerhet følges?
Hvilke rutiner er etablert for å hindre brudd på bestemmelser
i personopplysningsloven? Hva gjøres for å kvalitetssikre
dataene i systemet?
3. Sikring mot misbruk: Riksrevisjonen
viser til at mangelfull kontroll øker risikoen for misbruk
ved uautorisert registrering, endring og sletting av data. Dette
er forhold som også ble påpekt under behandlingen
av tidligere statsregnskap. Hvilke tiltak iverksettes for å hindre
misbruk, jf. at flere av de svakheter som ble avdekket i perioden
1998-2002 fortsatt ikke er rettet opp?
Følgende var invitert og møtte
til høring:
– Statsråd
Bjarne Håkon Hanssen, Arbeids- og inkluderingsdepartementet
– Direktør Tor Saglie,
Arbeids- og velferdsdirektoratet
Referat fra den åpne kontrollhøringen
følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til at det er
avgitt ti revisjonsbrev uten merknader for virksomheter Arbeids-
og inkluderingsdepartementet har etatsstyringsansvar for, mens fire
virksomheter har mottatt revisjonsbrev med merknader. Komiteen har
videre merket seg at Riksrevisjonen ikke har merknader til forvaltningen
av statens interesser i det ene heleide statsaksjeselskapet som statsråden
har ansvar for.
Komiteen stiller seg kritisk
til at flere feil og mangler som tidligere har vært
rapportert, ikke er fulgt opp på en tilfredsstillende måte.
Komiteen har merket seg manglende
måloppnåelse for yrkesrettet attføring
og rehabilitering og forutsetter at dette området gis høy
prioritet slik Stortinget har forutsatt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at
Riksrevisjonen ser alvorlig på at målene for yrkesrettet
attføring og rehabilitering i liten grad er nådd,
og at negative avvik ikke følges opp. Disse medlemmer vil
fremheve at hvis man skal lykkes med IA-reformen, er det viktig
at attføring tas i bruk så tidlig som det er forsvarlig
og at individuell plan utarbeides og følges opp. Disse
medlemmer mener at det er behov for at rutinene skjerpes
og forventer en tilbakemelding i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2007.
Effektive systemer for formidling
av høreapparater har stor betydning for mange brukere.
Svakheter i gjeldende ordning har vært kjent gjennom flere år.
Det er derfor ikke akseptabelt når revisjonen avdekker
at det fortsatt er gjort lite for å løse problemene. Komiteen registrerer
at målsettingen til de berørte departementene
er at tiltak skal kunne presenteres i statsbudsjettet for 2008 og
ha virkning fra 1. januar 2008. Komiteen vil understreke
viktigheten av at brukerne får et tilfredsstillende tilbud
i perioden fram til et permanent system er på plass, og
ber om særlig tilbakemelding om hvilke tiltak som er iverksatt
for å sikre dette i forbindelse med Dokument nr. 1 (2007-2008).
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
har vesentlige merknader til departementets forvaltning av tilskuddsordningen
Avtalefestet pensjon (AFP). Riksrevisjonen peker blant annet på at
presentasjon og dokumentasjon for pensjonsordningene ikke følger regnskapsloven,
ordningens forpliktelser for dekning av arbeidsgivers andel fremkommer
ikke i regnskapet og at organisasjonsformen til ordningene gjør
at de ikke har vært gjenstand for Kredittilsynets kontroll. Komiteen noterer
at departementet vil vurdere endringer i tilsynsordningen og at
de vil informere Stortinget om underdekningen i LO/NHO-ordningen,
samt gjøre endringer i kontroll med om det foreligger gyldige
garantierklæringer. Komiteen vil understreke betydningen
av at det etableres gode kontrollordninger. Ordningen forvalter
betydelige økonomiske midler for medlemmene i form av bankinnskudd,
aksjer og fond.
Komiteen har merket seg Riksrevisjonens anmerkninger
til Trygdeetatens forvaltning av AFP i 2005 og registrerer alvorlige
brudd på gjeldende retningslinjer. Revisjonen viser blant
annet at Rikstrygdeverket ikke foretar totalavstemming for å sikre
at det er samsvar mellom utbetalinger til AFP-pensjonister, fakturert
og innbetalt beløp fra ordningene/arbeidsgiverne og
posteringer av statstilskuddet i regnskapet. Videre er det utbetalt
renter uten hjemmel, mens det ikke er krevd renter ved for sen betaling. Komiteen registrerer
at departementet vil følge opp Riksrevisjonens anmerkninger
og forutsetter at saken omtales i Dokument nr. 1 for budsjetterminen
2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at det ikke synes å være avsatt midler
til pensjonsfond til dekning av fremtidige forpliktelser i tilfelle
AFP-avtalen opphører. Det er lovfestet at AFP-ordningene
som mottar statstilskudd, skal avsette midler i pensjonsfond eller
tilsvarende. Det fremkommer i Riksrevisjonens merknader at den delen av
AFP-ordningen som direkte involverer LO og NHO, har vært
underfinansiert med 1,5 mrd. kroner, uten at tiltak har vært
iverksatt.
Disse medlemmer vil slutte seg
til Riksrevisjonens merknad om at departementet vil innskjerpe at AFP-ordningen
regnskapsføres i samsvar med regnskapsloven. Disse
medlemmer vil også slutte seg til at det vil bli
iverksatt tiltak for å sikre korrekt beregning og utbetaling
av statstilskudd for AFP.
Disse medlemmer har særlig
merket seg at Riksrevisjonen finner departementets tilsyn, kontroll og
forvaltning av AFP-ordningen mangelfull, og finner dette ikke akseptabelt.
Komiteen har merket
seg Riksrevisjonens kritikk av informasjonssikkerheten i Trygdeetatens
stormaskinmiljø, hvor det vises til at flere ansatte i
Trygdeetaten har større brukerrettigheter enn de bør,
at det mangler retningslinjer for administrasjon og drift
av stormaskinen, at rutinene for gjennomgang av logger ikke er tilstrekkelige
og at det er mangler i beskyttelsen av loggfiler. Videre er det
påvist svakheter i rutinene for oversikt over hvem som
har tilgang til systemet og tilgangskontroller for sensitive datafiler
og programmer. Mangelfulle krav til passord i tilgangskontrollsystemet
og mangelfull beskyttelse av en del programmer er også blant
de forhold som er påpekt. Flere av forholdene var gjenstand
for Riksrevisjonens oppmerksomhet så tidlig som i 2001.
Komiteen ser svært alvorlig
på de svakheter som er avdekket og har derfor gjennomført
en åpen kontrollhøring om datasikkerheten.
Kontrollhøringen 12. februar 2007 bekreftet
de forhold Riksrevisjonen har pekt på. Komiteen har
imidlertid merket seg at statsråden tar anmerkningene alvorlig
og har iverksatt tiltak for å bringe forholdene i orden.
Komiteen viser særlig
til statsråd Bjarne Håkon Hanssens uttalelse i
høringen hvor han slår fast at
"Departementet har de siste årene hatt stor
oppmerksomhet på riksrevisjonssaker i styringsdialogen
med Rikstrygdeverket. Riksrevisjonssaker har vært fast agenda
på etatsstyringsmøter. Det er avholdt egne møter
om riksrevisjonssaker og IT-planer i Rikstrygdeverket, og det er
rapportert om status for riksrevisjonssaker. Tildelingsbrevene fra
2005 har også lagt til grunn at alle feil og mangler som
Riksrevisjonen peker på, skal følges opp og rettes.
Også framover
vil jeg være opptatt av at alle revisjonsmerknader blir
fulgt opp og løst. Arbeids- og velferdsdirektoratet er
derfor fra 2007 pålagt å etablere et rapporteringssystem
som klart skal dokumentere at feil og mangler som Riksrevisjonen
påpeker, blir fulgt opp, og at de er rettet."
Komiteen forutsetter på denne
bakgrunn at retting av påpekte mangler gis høy
prioritet og ber om å bli holdt orientert om arbeidet i
forbindelse med den årlige behandling av Dokument nr. 1.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
merknader til Aetats regnskap hvor det er avdekket svakheter i Aetats interne
rutiner for forvaltningen av dagpenger. Det gjelder manglende sporbarhet
i forhold til hvilket barn det søkes støtte for,
mangelfull dokumentasjon for utbetaling til arbeidssøkere
under utdanning og ulike tilfeller av mangelfull internkontroll.
Videre er det avdekket svakheter i klagesaksbehandlingen. Lang behandlingstid,
varierende registreringspraksis og sviktende utsendelsesrutiner
er noen av forholdene som er påvist. Det er også avdekket
alvorlige svakheter i forvaltningen av tilskudd til tiltaksarrangører
for arbeidsmarkedstiltak og direkte brudd på Stortingets retningslinjer
for utbetaling av statstilskudd til de samme. Komiteen viser
til at flere av forholdene ikke er nye av året. Komiteen registrerer
at statsråden ser alvorlig på de påviste
forhold og vil følge opp Riksrevisjonens merknader.
Komiteen registrerer at det for
fjerde år på rad er registrert en rekke brudd
på anskaffelsesregelverket i Arbeidstilsynet. Slike brudd
er ikke akseptable. Komiteen har merket seg at det
er iverksatt tiltak for å bedre situasjonen og forutsetter
at departementet gjør det som er nødvendig for å hindre
gjentakelse.
Komiteen ser alvorlig på at
Riksrevisjonen ikke har kunnet godtgjøre at regnskapet
for Statens arbeidsmiljøinstitutt, STAMI, ikke inneholder
vesentlige feil og mangler. Manglende anvisning av bilag, mangler ved
inventarliste, ubetalte kundefakturaer og morarenter og mangelfull
kontroll av reiseregninger, er forhold som må bringes i
orden. Komiteen har merket seg at departementet snarest
mulig vil treffe tiltak for å rette opp forholdene og forutsetter
at Riksrevisjonen følger utviklingen.
Når det gjelder tidligere rapporterte
forhold, registrerer komiteen at Riksrevisjonen fortsatt
finner behov for å følge opp forhold ved leverandøroppfølging
og økonomisystem, Trygdeetatens forvaltning av stønader,
Aetats brudd på anskaffelsesreglementet og forskuttering
av dagpenger ved konkurs, STAMI og tilskuddsforvaltningen ved Sametinget. Komiteen forutsetter å bli
holdt orientert om sakene.