Proposisjonen inneholder forslag til endringer
i en del bevilgninger for 2008. Departementet omtaler også endringer
vedrørende Fjellheimen leirskole, studentboliger, Trøndelag Vekst
AS og Protevs AS.
Departementet mener det er nødvendig å øke produksjonen
av nynorske læremidler for å dekke etterspørselen i markedet. For
å sikre at elevene ved skolestart skal få lærebøkene i begge målformer,
foreslår departementet å øke bevilgningen over post 70 med 6 mill.
kroner.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen på
post 63 med ca. 1 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes overførte
midler fra 2007, fordi færre lærere har tatt utdanningspermisjon.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen på
post 64 med om lag 54,5 mill. kroner. Departementet viser til at
det i Revidert nasjonalbudsjett 2008 og i St.prp. nr. 80 (2007–2008)
fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet ble lagt til grunn økt
belegg av asylsøkere i mottak og omsorgssentre fra høsten 2008.
Ny informasjon viser at det tar lengre tid før opplæringen kommer
i gang etter ankomst til landet enn tidligere antatt.
Av samme grunn foreslår departementet å redusere
refusjonen av inntekter over kap. 3225 post 4 med ca. 18,5 mill.
kroner.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen over
post 66 med 2,5 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes at færre elever
deltar på leirskole enn det tidligere var lagt til grunn i prognoser utarbeidet
av kommunene.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen over
post 67 med ca. 3,2 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes en reduksjon
i antall elever som velger opplæring i finsk.
Departementet foreslår å øke bevilgningen over post
76 med 4 mill. kroner som følge av stor søknadspågang i 2008.
Departementet foreslår å redusere de særskilte driftsutgiftene
over post 21 med 6 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes lavere aktivitet
enn tidligere antatt, i hovedsak med hensyn til utvikling av læreplaner
og tiltak for å følge opp ulike nasjonale strategier.
I Revidert nasjonalbudsjett 2008 ble bevilgningen
på post 70 økt på bakgrunn av at en ny avtale med den tyske skolen
var fremforhandlet. Stortingets behandling av avtalen og eventuell
påfølgende signering vil ikke skje før utgangen av 2008. Departementet
foreslår derfor å redusere bevilgningen med 2,6 mill. kroner.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen på
post 73 med ca. 2,8 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes lavere aktivitet
ved skolene enn tidligere forutsatt.
Departementet viser til at det basert på elevtelling
pr. 1. oktober 2008 anslås å være et mindrebehov under overslagsbevilgningen
på post 70. Dette skyldes lavere elevtall. Departementet foreslår
på denne bakgrunn å redusere bevilgningen med ca. 36,7 mill. kroner.
Utdanningstilbudet "Unge talenter" ved Barratt Due
musikkinstitutt kvalifiserer ikke lenger til støtte etter privatskoleloven.
Departementet foreslår derfor å redusere bevilgningen på post 70
med om lag 2,7 mill. kroner mot en tilsvarende økning på kap. 281
post 1, jf. nedenfor.
Samlet foreslår departementet å redusere bevilgningen
med ca. 39,4 mill. kroner.
På grunn av økning i valutakursen er kontingenten
til EUs handlingsprogram høyere enn tidligere antatt. Samtidig er
det et mindrebehov knyttet til de nasjonale ekspertene, blant annet som
følge av ubesatte stillinger i løpet av året. Samlet foreslår departementet
å øke bevilgningen over post 70 med ca. 1,3 mill. kroner.
Ved en feil ble kap. 271 post 50 Basisfinansiering
av statlige universiteter forhøyet med 5 mill. kroner for mye i
forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2008,
jf. Innst. S. nr. 270 (2007–2008) fra finanskomiteen. Post 50 foreslås
på denne bakgrunn redusert med 5 mill. kroner.
Oppbyggingen av odontologiutdanningen ved Universitetet
i Tromsø følger en finansieringsplan som ble fastsatt ved utdanningens
oppstart i 2004 og løper til den er ferdig utbygd i 2012. Etter
2012 vil utdanningen inngå i basisfinansieringen og den resultatbaserte
undervisningskomponenten i finansieringssystemet.
Universitetet i Tromsø har fått uttelling i
den resultatbaserte undervisningskomponenten for studiepoeng avlagt
ved odontologiutdanningen som følge av feilrapportering. Dette er
en utdanning som er i en sårbar oppbyggingsfase. Departementet mener
det derfor ikke er ønskelig å trekke tilbake disse midlene.
Departementet foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen
for 2008 til Universitetet i Tromsø over post 50 med 5,8 mill. kroner,
og nedjustere den resultatbaserte undervisningsfinansieringen over
post 51 tilsvarende.
Samlet foreslås post 50 etter dette økt med
0,8 mill. kroner.
Høgskolen i Nesna står overfor omstillingsutfordringer
blant annet som følge av studieplassreduksjon og sviktende rekruttering. Departementet
har satt i verk tiltak for å følge opp høyskolen, og vil i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett 2009 komme tilbake til situasjonen
for Høgskolen i Nesna.
Høgskolen i Nesna har fått for høy uttelling
i den resultatbaserte undervisningskomponenten i 2008 som følge
av feilrapportering av antall studiepoeng. På bakgrunn av den situasjonen høyskolen
er i og de tiltak som er satt i verk, mener departementet det vil
være lite hensiktsmessig å trekke tilbake disse midlene nå. Dette
vil være et av de elementene departementet vil se på i den pågående
gjennomgangen av høyskolen.
Departementet foreslår på denne bakgrunn en økning
av bevilgningen til basisfinansiering i 2008 til Høgskolen i Nesna
over post 50 med ca. 4,3 mill. kroner og en tilsvarende reduksjon
av post 51 Resultatbasert undervisningsfinansiering statlige høyskoler.
Departementet viser også til omtale i St.prp.
nr. 1 (2008–2009).
Barratt Due musikkinstitutt mottar i dag statsstøtte
til utdanningstilbudet "Unge talenter" over kap. 228 Tilskudd til
private skoler o.a. For 2008 er Barratt Due musikkinstitutt bevilget
om lag 2,7 mill. kroner til dette formålet. Utdanningstilbudet "Unge
talenter" kvalifiserer ikke lenger til støtte etter privatskoleloven.
Departementet foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen
på kap. 281 post 1 med om lag 2,7 mill. kroner mot en tilsvarende
reduksjon av kap. 228 post 70.
Kontingenten til Erasmus Mundus er for 2008 satt
til ca. 16,9 mill. kroner. Det er et mindrebehov på post 73 på kr 138 000
på grunn av endret valutakurs.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen over
post 72 Internasjonale samarbeidsprosjekter med om lag 5,5 mill.
kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak lavere kontingent til EUMETSAT,
samt lavere valutakurs enn tidligere forutsatt.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen over
post 72 Internasjonale grunnforskningsorganisasjoner med om lag
1,2 mill. kroner. Mindrebehovet er i hovedsak knyttet til lavere utbetalinger
til CERN som følge av valutakursutviklingen.
Departementet foreslår å øke den overførbare bevilgningen
over post 73 Kontingent til EUs rammeprogram for forskning med 6,7
mill. kroner. Årsaken til merbehovet er høyere Euro-kurs.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen over
post 75 UNESCO med 0,8 mill. kroner som følge av endringer i valutakurs.
Videre foreslås inntektene over kap. 3288 post
4 Refusjon av ODA-godkjente utgifter satt ned med 0,2 mill. kroner,
som en følge av den reduserte bevilgningen til UNESCO-kontingenten.
Departementet foreslår at midler avsatt i 2007
og 2008 til egenfinansiering av moderniseringsprosjektet i Lånekassen
overføres fra post 1 Driftsutgifter, med stikkordet kan nyttes under post
45, til post 45. Post 1 foreslås redusert med ca. 20 mill. kroner
mot at post 45 økes tilsvarende.
Departementet foreslår å redusere tilleggsbevilgningen
for 2008 til moderniseringsprosjektet i Lånekassen for 2008 med
37,9 mill. kroner (post 45 Større utstyrsinnkjøp og vedlikehold,
kan overføres). Endringen skyldes faseforskyvning av leverandørkostnader,
og er ikke en endring av bevilgningsbehovet for moderniseringen
totalt.
Samlet foreslås etter dette post 1 redusert
med 20 mill. kroner og post 45 redusert med om lag 17,9 mill. kroner.
Departementet foreslår å redusere overslagsbevilgningen
over post 50 Avsetning til utdanningsstipend med 32,4 mill. kroner. Mindrebehovet
skyldes at det er færre støttemottakere i høyere utdanning enn tidligere
anslått. Videre foreslås post 72 Rentestøtte redusert med 26 mill.
kroner. Mindrebehovet skyldes at renten for fjerde kvartal er lavere
enn tidligere anslått. Post 90 Lån til Statens lånekasse for utdanning foreslås
redusert med 147,4 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak
færre støttemottakere i høyere utdanning enn tidligere anslått.
Departementet foreslår å øke bevilgningen over over
kap. 5310 post 72 Gebyr med 6 mill. kroner. Merbehovet skyldes at
økningen i innbetalte gebyrer er høyere enn forutsatt. Videre foreslås post
90 Avdrag og renter redusert med 347 mill. kroner. Mindrebehovet
skyldes at innbetalte avdrag og renter er lavere enn forventet.
Departementet foreslår å redusere kap. 5617
post 80 Renter med 124 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes at den
flytende renten for fjerde kvartal er lavere enn tidligere anslått.
Departementet viser til at enkelte utgiftsposter
er tett knyttet til virksomhetenes inntektsposter. Anslag for regnskap
på enkelte poster viser at inntektene kan komme til å avvike fra
budsjetterte beløp. Det foreslås i proposisjonen å endre disse inntektsbevilgningene
mot en tilsvarende endring av utgiftsbevilgningene.
Departementet viser til at tilskuddsreglene
for Fjellheimen leirskole innebærer at tilskuddet til skolen utbetalt
over kap. 227 post 62 blir avkortet dersom resultatkravet ikke ble
oppfylt foregående år, jf. St.prp. nr. 1 (2005–2006). Skolen har
en kapasitet på 1 000 deltakere per år, og resultatkravet har til
nå vært 980 deltakere per år. I 2007 hadde skolen 931 deltakere.
Departementet har evaluert tilskuddsordningen. På
bakgrunn av gjennomsnittlig belegg de siste ti årene og skolens
samlede kapasitet vil departementet senke resultatkravet til 900
deltakere hvert år. Endringen gjøres gjeldende i budsjettåret 2008,
slik at det utbetales fullt tilskudd til skolen i 2008.
Departementet viser til omtale av overdragelsen av
Schultz gate 7 i St.prp. nr. 1 (2008–2009).
I brev av 22. september 2008 til Studentsamskipnaden
i Oslo ga departementet tilsagn om de resterende 17,9 hybelenheter
til rehabilitering av Schultz gate 7. Dette er innenfor rammen på
kap. 270 post 75 tilskudd til studentboliger på 153,103 mill. kroner
for 2008. Det totale antall hybelenheter det er gitt tilsagn til
i 2008 er derfor 629,4 hybelenheter. Det er da gitt tilsagn om tilskudd
til studentboliger for den samlede bevilgningen for 2008.
Departementet viser til at Norges teknisk-naturvitenskaplige
universitet (NTNU) hadde eierinteresser i selskapet Trøndelag Vekst
AS. NTNUs eierandel i selskapet var bokført til 14 100 kroner, noe
som tilsvarte en eierandel på 0,05 pst. Eierinteressene i Trøndelag
Vekst AS var bokført i kapitalregnskapet, jf. St.meld. nr. 3 (2007–2008)
Statsrekneskapen for 2007. Disse aksjene ble avhendet i 2007 uten
at NTNU hadde innhentet nødvendig godkjenning. Inntektene fra aksjesalget
tilbakeføres til statskassen.
Departementet har i 2008 trukket tilbake NTNUs
fullmakt til å erverve aksjer.
Departementet viser til at Protevs AS skal avvikles,
jf. omtale av saken i St.prp. nr. 17 (2008–2009) fra Fiskeri- og
kystdepartementet, der det er foreslått bevilget 1 mill. kroner
under kap. 1020 post 70 for å dekke nedskriving av aksjekapital
i Protevs AS.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Gerd Janne Kristoffersen, Anna Ljunggren
og Torfinn Opheim, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen, Jon
Jæger Gåsvatn og Åse M. Schmidt, fra Høyre, Gunnar Gundersen og
lederen Ine Marie Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti,
Åsa Elvik og Lena Jensen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen,
fra Senterpartiet, Inger S. Enger, og fra Venstre, Odd Einar Dørum,
viser til proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at redusering av bevilgningen på kap. 228 i St.prp. nr. 1 (2008–2009)
på 36,7 mill. kroner er en ren konsekvensjustering som må gjennomføres
i tråd med de gjeldende prinsipper for tilskudd til private skoler. Flertallet bemerker
at det nevnte kuttet på 29 mill. kroner i budsjettet for 2009 ikke
er et reelt kutt. 29 mill. kroner tilsvarer det de private skolene
får for mye i tilskudd i 2008. Flertallet understreker
at departementet ikke foreslår å trekke tilbake for mye utbetalt
tilskudd. Departementet foreslår derimot at feilen ikke skal videreføres
i 2009. Beregningene av tilskudd i 2009 er derfor gjort med riktige
trekk fra tilskuddsgrunnlaget, i tråd med privatskoleloven som sier
at gjennomsnittlige driftsutgifter i den offentlige skolen skal
ligge til grunn for tilskuddsgrunnlaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at St.prp.
nr. 1 (2008–2009) under kap. 228 omtaler et avvik i utregningen
av tilskuddsatser fra Utdanningsdirektoratet, som har medført at
private videregående skoler over år har fått utbetalt til sammen
29 mill. kroner for mye i støtte. Departementet foreslår å trekke disse
pengene tilbake i budsjettet for 2009, slik at kap. 228 kuttes med
29 mill. kroner.
Disse medlemmer mener det er
urimelig at disse skolene, som allerede har en presset økonomi,
blant annet fordi regjeringen Stoltenberg II fjernet kapitaltilskuddet
til dekning av husleiekostnader, nå straffes for et avvik i utregningen
som Utdanningsdirektoratet står for.
Samtidig foreslår departementet i den foreliggende
proposisjonen å kutte kap. 228 med ytterligere 36,7 mill. kroner
på inneværende års budsjett på grunn av lavere elevtall. I stedet
for å ta ut hele mindrebehovet som følge av lavere elevtall, mener disse
medlemmer at departementet bare bør redusere kap. 228 med
10,4 mill. kroner. Det tilsvarer differansen mellom mindrebehovet
i 2008 samt omposteringen for "Unge talenter" ved Barratt Due musikkinstitutt,
og det foreslåtte kuttet for 2009. Dermed kan man unngå at skolene
som har fått for mye utbetalt i støtte på grunn av Utdanningsdirektoratets
avvik i utregningen, blir skadelidende.
Disse medlemmer foreslår derfor
at kap. 228 post 70 reduseres med 10,4 mill. kroner og ikke kr 39 374 000
som foreslått i proposisjonen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Kap. 228 post 70 Private skoler med rett til
statstilskudd, overslagsbevilgning, nedsettes
med kr 10 400 000."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre:
Kap. 228 post 70 Private skoler med rett til
statstilskudd, overslagsbevilgning, nedsettes
med kr 10 400 000.
Komiteen har ikke andre merknader,
viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Utgifter |
200 | | Kunnskapsdepartementet | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med | 1 500 000 |
| | fra kr 210 025 000
til kr 208 525 000 | |
220 | 70 | Tilskudd til læremidler
mv., kan overføres, kan nyttes under post 21,forhøyes med | 6 000 000 |
| | fra kr 40 483 000
til kr 46 483 000 | |
222 | | Statlige grunn-
og videregående skoler og grunnskoleinternat | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 967 000 |
| | fra kr 116 880 000
til kr 117 847 000 | |
225 | | Tiltak i grunnopplæringen | |
| 63 | Tilskudd til samisk
i grunnopplæringen, kan overføres,nedsettes med | 982 000 |
| | fra kr 45 503 000
til kr 44 521 000 | |
| 64 | Tilskudd til opplæring
av barn og unge i statlige asylmottak,
nedsettes med | 54 499 000 |
| | fra kr 115 236 000
til kr 60 737 000 | |
| 66 | Tilskudd til leirskoleopplæring, nedsettes med | 2 500 000 |
| | fra kr 37 285 000
til kr 34 785 000 | |
| 67 | Tilskudd til opplæring
i finsk, nedsettes med | 3 236 000 |
| | fra kr 10 566 000
til kr 7 330 000 | |
| 70 | Tilskudd til bedrifter
som tar inn lærlinger med spesielle behov,
forhøyes med | 4 000 000 |
| | fra kr 8 331 000
til kr 12 331 000 | |
226 | | Kvalitetsutvikling
i grunnopplæringen | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70,nedsettes med | 6 000 000 |
| | fra kr 972 358 000
til kr 966 358 000 | |
227 | | Tilskudd til særskilte
skoler | |
| 70 | Tilskudd til den
franske og den tyske skolen i Oslo, nedsettes med
| 2 600 000 |
| | fra kr 9 467 000
til kr 6 867 000 | |
| 73 | Tilskudd til opplæring
i Kenya og Etiopia, nedsettes med | 2 786 000 |
| | fra kr 3 356 000
til kr 570 000 | |
228 | | Tilskudd til private
skoler m.v. | |
| 70 | Private skoler
med rett til statstilskudd, overslagsbevilgning,nedsettes med | 39 374 000 |
| | fra kr 2 518 962 000
til kr 2 479 588 000 | |
230 | | Kompetansesenter
for spesialundervisning | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, forhøyes med | 2 920 000 |
| | fra kr 47 703 000 til kr 50 623 000 | |
231 | | Barnehager | |
| 60 | Driftstilskudd
til barnehager, overslagsbevilgning,nedsettes med | 266 000 000 |
| | fra kr 16 139 180 000
til kr 15 873 180 000 | |
| 61 | Investeringstilskudd, overslagsbevilgning,forhøyes med
| 31 000 000 |
| | fra kr 261 500 000
til kr 292 500 000 | |
| 65 | Skjønnsmidler
til barnehager, nedsettes med | 115 000 000 |
| | fra kr 4 127 528 000
til kr 4 012 528 000 | |
252 | | EUs handlingsprogram
for livslang læring | |
| 70 | Tilskudd, forhøyes med | 1 303 000 |
| | fra kr 175 448 000
til kr 176 751 000 | |
256 | | Vox - Nasjonalt
senter for læring i arbeidslivet | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, nedsettes med | 3 750 000 |
| | fra kr 13 491 000
til kr 9 741 000 | |
271 | | Universiteter | |
| 50 | Basisfinansiering
statlige universiteter, forhøyes med
| 800 000 |
| | fra kr 6 791 805 000
til kr 6 792 605 000 | |
| 51 | Resultatbasert
undervisningsfinansiering statlige universiteter,
nedsettes med | 5 800 000 |
| | fra kr 2 593 711 000
til kr 2 587 911 000 | |
275 | | Høyskoler | |
| 50 | Basisfinansiering
statlige høyskoler, forhøyes med | 4 278 000 |
| | fra kr 5 022 498 000
til kr 5 026 776 000 | |
| 51 | Resultatbasert
undervisningsfinansiering statlige høyskoler,
nedsettes med | 4 278 000 |
| | fra kr 2 005 983 000
til kr 2 001 705 000 | |
281 | | Fellesutgifter
for universiteter og høyskoler | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 2 651 000 |
| | fra kr 357 311 000
til kr 359 962 000 | |
| 73 | Tilskudd til internasjonale
programmer, nedsettes med | 138 000 |
| | fra kr 18 793 000
til kr 18 655 000 | |
283 | | Meteorologiformål | |
| 72 | Internasjonale
samarbeidsprosjekter, nedsettes med
| 5 514 000 |
| | fra kr 41 155 000
til kr 35 641 000 | |
288 | | Internasjonale
samarbeidstiltak | |
| 72 | Internasjonale
grunnforskingsorganisasjoner, nedsettes med
| 1 169 000 |
| | fra kr 172 477 000
til kr 171 308 000 | |
| 73 | EUs rammeprogram
for forsking, kan overføres,forhøyes med | 6 739 000 |
| | fra kr 999 521 000
til kr 1 006 260 000 | |
| 75 | UNESCO, nedsettes med | 801 000 |
| | fra kr 16 171 000
til kr 15 370 000 | |
2410 | | Statens lånekasse
for utdanning | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 45,nedsettes med | 19 960 000 |
| | fra kr 288 794 000
til kr 268 834 000 | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres,nedsettes med | 17 940 000 |
| | fra kr 101 512 000 til kr 83 572 000 | |
| 50 | Avsetning til
utdanningsstipend, overslagsbevilgning,nedsettes med | 32 400 000 |
| | fra kr 4 131 000 000
til kr 4 098 600 000 | |
| 72 | Rentestønad, overslagsbevilgning,nedsettes med
| 26 000 000 |
| | fra kr 1 625 800 000
til kr 1 599 800 000 | |
| 90 | Lån til Statens
lånekasse for utdanning, overslagsbevilgning,nedsettes med | 147 400 000 |
| | fra kr 18 929 400 000
til kr 18 782 000 000 | |
Inntekter |
3200 | | Kunnskapsdepartementet | |
| 5 | Refusjon utdanningsbistand
NORAD mv., nedsettes med | 1 500 000 |
| | fra kr 3 110 000
til kr 1 610 000 | |
3222 | | Statlige grunn-
og videregående skoler og grunnskoleinternat | |
| 2 | Salgsinntekter
mv., forhøyes med | 967 000 |
| | fra kr 5 336 000
til kr 6 303 000 | |
3225 | | Tiltak i grunnopplæringen | |
| 4 | Refusjon av ODA-godkjente
utgifter, nedsettes med | 18 513 000 |
| | fra kr 38 824 000
til kr 20 311 000 | |
3230 | | Kompetansesenter
for spesialundervisning | |
| 1 | Inntekter ved
oppdrag, forhøyes med | 2 920 000 |
| | fra kr 47 703 000
til kr 50 623 000 | |
3256 | | Vox - Nasjonalt
senter for læring i arbeidslivet | |
| 1 | Inntekter ved
oppdrag, nedsettes med | 3 750 000 |
| | fra kr 8 737 000
til kr 4 987 000 | |
3288 | | Internasjonale
samarbeidstiltak | |
| 4 | Refusjon av ODA-godkjente
utgifter, nedsettes med | 200 000 |
| | fra kr 4 043 000
til kr 3 843 000 | |
5310 | | Statens lånekasse
for utdanning | |
| 72 | Gebyr, forhøyes med | 6 000 000 |
| | fra kr 127 000 000
til kr 133 000 000 | |
| 90 | Avdrag og renter, nedsettes med | 347 000 000 |
| | fra kr 9 860 000 000
til kr 9 513 000 000 | |
5617 | | Renter fra Statens
lånekasse for utdanning | |
| 80 | Renter, nedsettes med | 124 000 000 |
| | fra kr 6 022 000 000 til kr
5 898 000 000 | |
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 5. desember 2008
Ine Marie Eriksen Søreide |
leder og ordfører |