Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«1. Stortinget ber Regjeringen
legge frem en stortingsmelding om bruk av tvang i det psykiske helsevernet,
som skal bidra til å redusere tvangsbehandling og tvangsmedisinering og
som vurderer å fjerne bedringskriteriet (kalt behandlingskriteriet).
2. Stortinget ber Regjeringen sette i gang
en kartlegging av konsekvensene ved bruk av tvang i psykisk helsevern.
3. Stortinget ber Regjeringen opprette
et nasjonalt råd for psykisk helsevern som skal lage nasjonale retningslinjer
for bruken av tvang med målsetting om å redusere tvangsbruk i psykiatrien.
4. Stortinget ber Regjeringen legge frem
en plan for videre satsing etter opptrappingsplanen for psykisk
helse, der kapasitet, videre omstilling og organisering av tjenestene
er konkretisert.
5. Stortinget ber Regjeringen gjeninnføre
øremerking av midler til psykiatrien slik at målsettingen i opptrappingsplanen
kan nås.
6. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag
om en nasjonal minstestandard for skolehelsetjenesten og styrke
det psykiske helseverntilbudet knyttet til studenthelsetjenesten.
7. Stortinget ber Regjeringen sikre økonomisk
finansiering av sosiale lavterskeltilbud.
8. Stortinget ber Regjeringen vurdere opprettelsen
av ambulante team i det psykiske helsevernet, for eksempel i tilknytning
til de distriktsmedisinske sentrene som kan dekke hele Norge.»
Forslagsstillerne mener at mye kan tyde på at Norge
oftere tyr til tvang i psykisk helsevern enn mange andre land, og
viser til at omtrent 1 000 personer til enhver tid er tvangsinnlagt
i Norge, og at ca. 1 000 pasienter blir tvangsmedisinert utenfor
institusjon i året.
Det framholdes at bruken av tvang i psykiatrien er
omstridt, og at det ikke er dokumentert at tvang har en positiv
virkning.
Det påpekes at det eksisterende tilbudet i det psykiske
helsevernet er utilstrekkelig og ikke tilpasset behovene.
Forslagsstillerne mener at det kreves en helhetlig strategi
og mange ulike tiltak for å redusere bruken av tvang i det psykiske
helsevernet, og nevner spesielt tilstrekkelig ressurstilførsel, forebygging
gjennom lavterskeltilbud og arbeid for å endre holdninger hos helsepersonell.
Det redegjøres nærmere for forslag til tiltak
på følgende områder:
stortingsmelding
om bruk av tvang
økt kunnskap om bruk av tvang
nasjonale retningslinjer for bruk av tvang
plan for videre satsing
fortsatt øremerking av midler til psykiatri
forebygging gjennom helsefaglige lavterskeltilbud
sosiale lavterskeltilbud
nærhet og forståelse mellom bruker og helsevesen
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Tore Hagebakken, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie, Sonja
Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy,
deler forslagsstillernes bekymring når det gjelder bruk av tvang
i psykisk helsevern, og komiteen mener at bruken
av tvang må begrenses til et nødvendig minimum. Tvang strider mot
grunnleggende menneskerettigheter om selvbestemmelse og personlig
frihet. Komiteen viser til at bruk av tvang oppleves
som krenkende for den enkelte og kan bidra til å svekke tilliten
til behandlingsapparatet. Tvang skal bare brukes i spesielle situasjoner.
Komiteen viser til at sammenlignet
med andre land har Norge en høy andel tvangsinnlagte pasienter og
en høy andel tvangsbruk overfor mennesker med psykiske lidelser. Komiteen mener
det er nødvendig med debatt for å sette fokus på tvang og viktige
tiltak. Komiteen viser til at regjeringen har satt
i gang tiltak for å redusere bruken av tvang. Komiteen vil
også peke på at forskjeller i bruk av tvang ved de ulike behandlingsstedene
viser at potensialet for å redusere tvangsbruken er stor. Komiteen mener at
mange av utfordringene knyttet til å forhindre unødvendig bruk av
tvang og makt og maktmisbruk handler om bevisstgjøring, om kunnskapsheving
og om holdninger og kultur.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til at en ny nasjonal strategi for
redusert og riktig bruk av tvang i de psykiske helsetjenestene skal
etableres i 2010. Flertallet viser også til at regjeringen
har varslet i Prop. 1 S (2009–2010) at det vil bli nedsatt et lovutvalg
for å vurdere etiske, faglige og rettslige sider av dagens regelverk
og praksis innen psykisk helsevern. Lovutvalget skal også vurdere
behandlingskriteriet og vilkårene for behandling under tvang. Flertallet imøteser
dette.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at intensjonene bak representantforslagets forslag 1–3 følges
opp med disse to tiltakene. Når det gjelder forslag 4–5, som gjelder
oppfølging etter opptrappingsplanen for psykisk helse, deler dette
flertallet statsrådens syn i svarbrev (vedlagt) av 1. februar
2010 til komiteen, og dette flertallet viser til
dette.
Komiteen vil understreke
at helsestasjons- og skolehelsetjenesten er det viktigste forebyggende
og helsefremmende virkemiddelet helsesektoren i kommunene har overfor
barn og ungdom. Disse tjenestene er viktige samarbeidsparter for andre
tjenester i oppfølging av barn og unges psykiske og fysiske helse.
En undersøkelse fra Folkehelseinstituttet viser at ungdom i liten
grad søker hjelp for sine psykiske plager. Komiteen viser
til regjeringens politiske plattform hvor det går fram at regjeringen
vil «bygge ut lavterskeltilbud som skolehelsetjenesten og helsestasjonene
for å kunne behandle barn og ungdom på et tidlig tidspunkt». Komiteen viser
til at Helsedirektoratet nå har fått i oppdrag å utrede alternative
tiltak for å styrke kapasiteten i skolehelsetjenesten, og at direktoratet
herunder skal vurdere en nasjonal minstenorm for bemanning. Komiteen imøteser
denne utredningen.
Når det gjelder forslag 7–8 viser komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
til statsrådens svar, og flertallet deler statsrådens
syn.
Flertallet foreslår at representantforslaget vedlegges
protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er av den oppfatning at bruk
av tvang i det psykiske helsevernet må begrenses så langt dette
er mulig. Det er viktig at tvang ikke brukes som et virkemiddel
på grunnlag av manglende kompetanse, ressurser og økonomi i helsetjenesten. Disse medlemmer frykter
at det eksisterer underrapportering av bruk av tvang i det psykiske helsevesenet.
Disse medlemmer mener det er
et stort forbedringspotensial med hensyn til hvordan handlingsplanen
for menneskerettigheter følges opp, knyttet til å etablere menneskerettighetsundervisning
rettet mot helsepersonell. Dette bør, slik disse medlemmer ser
det, gjøres i form av en ny plan som sikrer at helsepersonell, spesielt i
det psykiske helsevernet, blir gitt en slik undervisning. Disse
medlemmer forutsetter at berørte organisasjoner, som Mental
Helse, Landsforeningen for pårørende innen psykiatri, Legeforeningen,
Sykepleierforbundet og Fagforbundet, inkluderes i dette arbeidet.
Disse medlemmer vil videre understreke
at en rekke av målsettingene i opptrappingsplanen for psykiatri
ikke er oppnådd. Det vises i denne sammenheng blant annet til en
rapport fra Statens helsetilsyn fra juli 2007. Disse medlemmer er
av den oppfatning at man må se på løsninger knyttet til å iverksette
tiltak som sørger for at man når målene som ble satt i opptrappingsplanen
for psykisk helsevern.
En ny opptrappingsplan, med øremerkede midler,
er en av mulighetene komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti ber regjeringen vurdere. Disse
medlemmer er videre av den oppfatning at det bør legges
frem en plan for videre satsing etter opptrappingsplanen for psykisk helse,
der kapasitet, videre omstilling og organisering av tjenestene er
konkretisert.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er av den oppfatning at en
stortingsmelding om bruk av tvang og hvordan man kan få endret dagens
praksis, er et positivt initiativ som bør støttes. Dette kan bidra
til å sette økt fokus på denne problemstillingen, noe som etter disse medlemmers syn
er fornuftig. Videre vil, slik disse medlemmer ser
det, en kartlegging av konsekvensene av bruk av tvang i psykisk helsevern
være en naturlig del av en stortingsmelding om bruk av tvang.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at lavterskeltilbud innen psykiatrien må vektlegges kraftig i de
kommende årene. Det er avgjørende viktig at man får rettet fokus
mot barn og unge, slik at man får en tidlig intervensjon knyttet
til forebygging. En styrking av skolehelsetjenesten er noe disse
medlemmer mener er helt nødvendig for å få på plass et adekvat
og godt psykisk helsetilbud til denne målgruppen.
Disse medlemmer viser til at
det allerede i dag eksisterer ambulante team i det psykiske helsevesenet. Disse
medlemmer er imidlertid av den oppfatning at det må etableres
slike team i de deler av landet hvor slikt tilbud ikke eksisterer. Disse
medlemmer er av den oppfatning at slike team bør etableres
ved de distriktsmedisinske sentrene, slik at man får dekket hele Norge.
Disse medlemmer mener at bruk av tvang i det psykiske
helsevernet innebærer en alvorlig krenkelse av den enkeltes integritet,
og at bruk av tvang så langt som mulig må unngås. Disse medlemmer
mener at bruk av tvang krever en avveining mellom hensynet til integritetsvern
og hensynet til samfunnets omsorgsplikt overfor mennesker som er
ute av stand til å ivareta egne interesser. Hensynet til vern av
den enkeltes integritet tilsier at det bare unntaksvis og på strenge
vilkår skal kunne gis helsehjelp uten pasientens samtykke.
Disse medlemmer viser til Sintef
Helses analyse av tvang i psykisk helsevern, publisert 26. februar
2009. Det fremgår av undersøkelsen at det er store variasjoner i
bruk av tvang mellom helseforetak, noe som tilsier at pasientens rettssikkerhet
ikke er tilstrekkelig ivaretatt. Det er viktig at regjeringen intensiverer
arbeidet med å sikre at helsetjenesten følger retningslinjer på området,
og at vilkårlige forskjeller i bruk av tvang mellom behandlingsstedene
reduseres. Videre påpeker disse medlemmer at pasienter med
dårlige levekår oftere enn andre utsettes for tvangsbruk, noe som
også tidligere er påpekt av Helsetilsynet. Det er derfor avgjørende
at det sikres bedre helse- og omsorgstjenester særlig for alvorlig
syke pasienter som mangler bosted og lever i fattigdom. Slik disse
medlemmer ser det, er det nødvendig å utvikle flere lavterskeltilbud
og ambulerende tjenester til psykisk syke, sikre bedre tilgjengelighet
til psykisk helsevern og styrke kompetansen i behandling av psykiske
lidelser. Dette vil gi psykisk syke og deres pårørende et bedre
tilbud og samtidig bidra til å redusere bruk av tvang. Disse
medlemmer støtter forslaget om at det skal utarbeides en stortingsmelding
om bruk av tvang for å bidra til å styrke tilbudet til brukerne
og redusere omfanget av tvangsbruk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er bekymret over utviklingen knyttet
til det psykiske helsetilbudet etter bortfallet av de øremerkede midlene
som kom til kommunene og spesialisthelsetjenesten gjennom opptrappingsplanen. Disse
medlemmer viser til at en rekke av målsettingene i planen
ikke var oppnådd ved opptrappingsplanens slutt.
Disse medlemmer viser til odelstingsbehandlingen
av Ot.prp. nr. 65 (2005–2006) Om lov om endringer i psykisk helsevernloven
og pasientrettighetsloven m.v. I helse- og omsorgskomiteens innstilling
sies bl.a. følgende:
«Komiteen ønsker en grundigere vurdering av behovet
for behandlingskriteriet i loven, blant annet sett i lys av de ulike
erfaringene som er gjort med bruk av tvang, variasjonene som allerede
eksisterer i Norge, samt erfaringer fra sammenliknbare land.»
Denne merknaden ble fulgt opp av en arbeidsgruppe
som først ble nedsatt flere år senere, og som våren 2009 konkluderte
med å nedsette lovutvalget statsråden viser til i sitt brev. Det
er beklagelig at dette har tatt svært lang tid. Til tross for nedsettelsen
av dette utvalget mener disse medlemmer at det er
behov for en grundig gjennomgang av bruken av tvang i det psykiske
helsevernet gjennom en egen stortingsmelding, og at det også klargjøres
tydelige målsettinger for å få ned tvangsbruken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en stortingsmelding
om bruk av tvang i det psykiske helsevernet, som skal bidra til
å redusere tvangsbehandling og tvangsmedisinering og som vurderer
å fjerne bedringskriteriet (kalt behandlingskriteriet).»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener det er behov for mer kunnskap
om tvang, herunder forskning. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette i gang en kartlegging
av konsekvensene ved bruk av tvang i psykisk helsevern.»
Disse medlemmer mener det må
jobbes kontinuerlig med å få ned tvangsbruken i Norge. Blant annet
viser de geografiske forskjellene i bruk av tvang at det er et potensial
for å klare det. Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen opprette et nasjonalt råd
for psykisk helse som blant annet skal lage nasjonale retningslinjer
for bruken av tvang med målsetting om å redusere tvangsbruk i psykiatrien.»
Disse medlemmer viser til at
evalueringen av opptrappingsplanen for psykisk helse konkluderte
med at mye var oppnådd fra 1999 til 2008, men at det fortsatt gjenstår
utfordringer, og at alle målene for planen ikke er oppnådd. I 2009 kom
det en rekke tilbakemeldinger fra kommuner og helseforetak om at
satsingen på psykisk helse er stoppet opp eller redusert. Det er
sterkt beklagelig. Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en plan for
videre satsing etter opptrappingsplanen for psykisk helse, der kapasitet,
videre omstilling og organisering av tjenestene er konkretisert.»
«Stortinget ber regjeringen gjeninnføre øremerking
av midler til psykiatrien slik at målsettingen i opptrappingsplanen
kan nås.»
Disse medlemmer viser til at
satsingen på skolehelsetjenesten i opptrappingsplanen for psykisk
helse hadde gode effekter, men frykter at mangelen på øremerket
satsing rammer dette viktige tilbudet som sikrer et lett tilgjengelig psykisk
helsetilbud til unge. Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en
nasjonal minstestandard for skolehelsetjenesten, og styrke det psykiske
helsetilbudet knyttet til studenthelsetjenesten.»
Disse medlemmer er glad for at
det har blitt større åpenhet om psykiske lidelser de siste årene.
Likevel gjenstår det et arbeid på dette området. Mange av dem som
står utenfor arbeidslivet, lider av psykisk sykdom. For å hindre
sosial isolasjon er det behov for å satse på sosiale lavterskeltilbud. Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre økonomisk
finansiering av sosiale lavterskeltilbud.»
Disse medlemmer vil vise til
at det eksisterer mange gode psykiske helsetilbud rundt omkring i
landet. Likevel viser rapport fra Riksrevisjonen om tilbudet for
voksne i det psykiske helsevernet at det er geografiske forskjeller,
og at tilbudet ikke er godt nok alle steder. Blant annet er ambulante
team et viktig tiltak for å nå mennesker som ikke selv oppsøker
helsetjenesten. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere opprettelsen av
ambulante team i det psykiske helsevernet, for eksempel i tilknytning
til de distriktsmedisinske sentrene som kan dekke hele Norge.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets forslag om å videreføre de øremerkede midlene
i sitt alternative statsbudsjett for 2009.
Disse medlemmer viser videre
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2010, hvor
det foretas en økning på 150 mill. kroner, ut over regjeringens
vedtatte budsjett. Disse medlemmer mener det er behov
for en betydelig satsing på dette feltet generelt og knyttet til lavterskeltilbud
og tidlig intervensjon spesielt. Disse medlemmer er
av den oppfatning at Fremskrittspartiets alternative budsjett, med
de økninger som der ble foreslått, hadde vært et viktig skritt i
riktig retning knyttet til å få på plass et helhetlig og godt behandlingstilbud
til personer med psykiske lidelser.
Disse medlemmer mener at psykisk
helsearbeid i kommunene må styrkes, spesielt vil det være viktig
for fremtidig helsearbeid og for samhandlingsreformen at lavterskeltilbudene
i kommunene utvikles og styrkes. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2010, hvor
det blant annet ble satt av penger til følgende tiltak: 18 mill. kroner
til Senter for livsmestring, 0,7 mill. kroner til Sjelesorgsenteret,
5 mill. kroner til Fontenehuset, 3 mill. kroner til Psykisk helse
for studenter, 1,2 mill. kroner til Institutt for sjelesorg og 5
mill. kroner til Viken senter for psykiatri og sjelesorg.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
tidligere forslag om å videreføre opptrappingsplanen for psykiatri,
slik at man kunne nå de målene som den opprinnelige planen forutsatte. Disse
medlemmer mener nå det er behov for å igangsette en ny opptrappingsplan,
der øremerkede midler benyttes som et viktig virkemiddel.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett for 2010, der det er øremerket 300
mill. kroner over kap. 732 til samhandlingstiltak og ambulerende
tjenester, blant annet innenfor psykisk helsevern. Videre er det foreslått
å styrke helsestasjonenes arbeid med utsatte familier med 25 mill.
kroner. Disse medlemmer konstaterer at regjeringspartiene
ikke har støttet disse forslagene, og at det er flere eksempler
på at tilbud innenfor psykisk helsevern legges ned i inneværende
år. Disse medlemmer mener det er avgjørende at gode
tilbud som er etablert som et ledd i opptrappingsplanen for psykisk
helse, ikke legges ned etter at opptrappingsperioden er avsluttet.
Dette vil svekke behandlingstilbudet til psykisk syke og kan dermed føre
til økt forekomst av akutte lidelser og tvangsbehandling.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge frem en stortingsmelding
om bruk av tvang i det psykiske helsevernet, som skal bidra til
å redusere tvangsbehandling og tvangsmedisinering og som vurderer
å fjerne bedringskriteriet (kalt behandlingskriteriet).
Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen sette i gang en kartlegging
av konsekvensene ved bruk av tvang i psykisk helsevern.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen opprette et nasjonalt råd
for psykisk helse som blant annet skal lage nasjonale retningslinjer
for bruken av tvang med målsetting om å redusere tvangsbruk i psykiatrien.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen legge frem en plan
for videre satsing etter opptrappingsplanen for psykisk helse, der
kapasitet, videre omstilling og organisering av tjenestene er konkretisert.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen gjeninnføre øremerking
av midler til psykiatrien slik at målsettingen i opptrappingsplanen
kan nås.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
en nasjonal minstestandard for skolehelsetjenesten, og styrke det
psykiske helsetilbudet knyttet til studenthelsetjenesten.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen sikre økonomisk finansiering
av sosiale lavterskeltilbud.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen vurdere opprettelsen av
ambulante team i det psykiske helsevernet, for eksempel i tilknytning
til de distriktsmedisinske sentrene som kan dekke hele Norge.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:29 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Laila Dåvøy, Dagrun Eriksen og Line
Henriette Hjemdal om å redusere bruken av tvang i det psykiske helsevernet
– vedlegges protokollen.
Det vises til brev av 15. januar 2010 fra helse-
og omsorgskomiteen vedrørende Dokument nr. 8:29 S (2009-2010). I
dokumentet foreslår stortingsrepresentantene Laila Dåvøy, Dagrun
Eriksen og Line Henriette Hjemdal at regjeringen iverksetter tiltak
for å redusere bruken av tvang i det psykiske helsevernet. Helse-
og omsorgskomiteen har bedt om statsrådens uttalelse vedrørende
forslaget.
Forslaget er som følger:
"1. Stortinget
ber Regjeringen legge frem en stortingsmelding om bruk av tvang
i det psykiske helsevernet, som skal bidra til å redusere tvangsbehandling
og tvangsmedisinering og som vurderer å fjerne bedringskriteriet
(kalt behandlingskriteriet).
2. Stortinget ber
Regjeringen sette i gang en kartlegging av konsekvensene ved bruk
av tvang i psykisk helsevern.
3. Stortinget ber
Regjeringen opprette et nasjonalt råd for psykisk helsevern som
skal lage nasjonale retningslinjer for bruken av tvang med målsetting
om å redusere tvangsbruk i psykiatrien.
4. Stortinget ber
Regjeringen legge frem en plan for videre satsing etter opptrappingsplanen
for psykisk helse, der kapasitet, videre omstilling og organisering
av tjenestene er konkretisert.
5. Stortinget ber
Regjeringen gjeninnføre øremerking av midler til psykiatrien slik
at målsettingen i opptrappingsplanen kan nås.
6. Stortinget ber
Regjeringen fremme forslag om en nasjonal minstestandard for skolehelsetjenesten
og styrke det psykiske helseverntilbudet knyttet til studenthelsetjenesten.
7. Stortinget ber
Regjeringen sikre økonomisk finansiering av sosiale lavterskeltilbud.
8. Stortinget ber
Regjeringen vurdere opprettelsen av ambulante team i det psykiske
helsevernet, for eksempel i tilknytning til de distriktsmedisinske
sentrene som kan dekke hele Norge.
Bakgrunn:
Forslagsstillerne mener
at mye kan tyde på at Norge oftere tyr til tvang i psykisk helsevern
enn mange andre land. Til enhver tid er omtrent 1 000 personer tvangsinnlagt
i Norge. Det betyr at ca. 5 000–10 000 berøres selv av dette hvert år.
Dessuten blir ca. 1 00 pasienter tvangsmedisinert i året utenfor
institusjon, og det kan vare i flere år. Omfanget varierer fra sted
til sted.
Bruken av tvang i psykiatrien
er omstridt. Det er ikke dokumentert at tvang har en positiv virkning.
Mange hevder at menneskerettighetene brytes gjennom den utbredte
tvangsbruken i Norge. Konklusjonen til arbeidsgruppen som Helsedirektoratet
satte ned på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet for å vurdere bedringskriteriet
og tvangsbehandling, viser nettopp denne uenigheten. I arbeidsgruppens konklusjon
er det en splittelse med to mindretall og et flertall knyttet til
denne problemstillingen.
Mange hevder at behovet
for akutt hjelp og tvang i det psykiske helsevernet egentlig er
et konstruert behov, fordi helsevesenet ikke har klart å fange opp
dem som trenger hjelp på et tidlig stadium og ikke klarer å gi oppfølging
og behandling som unngår de store svingningene i lidelsene. Det
er tankevekkende når det er store forskjeller i bruk av tvang fra
institusjon til institusjon. Det kan handle om ressurser, bemanning og
holdninger. Det viser seg at de som har jobbet bevisst med å redusere
bruken av tvang, har klart å nå målsettingen og har mer dialog med sine
pasienter og brukere.
Det er store mørketall
knyttet til bruk av tvang i psykiatrien. Ifølge SINTEF og tall fra
Norsk pasientregister innlegges to av tre til psykiatrisk behandling
frivillig. I 2006 ble 36 pst. tatt inn til en psykiatrisk avdeling
mot egen vilje, tvangshenvist av en primærlege. Av disse får én
av fire tvangsvedtaket omgjort.
Det vil si at av alle innleggelser
i det psykiske helsevernet er det om lag 10 pst. som blir gjort om
fra tvang til frivillig, og som ikke fanges opp i tallene om tvangsbruk.
I en rapport fra Statens helsetilsyn fra juli 2007 konkluderes det
med at til tross for styrking over flere år, så er tjenestene til
mange av dem med psykiske lidelser som trenger det mest omfattende
tilbudet, fortsatt utilstrekkelig og ikke tilpasset behovene. Rapporten
konkluderte med at det er behov for å vurdere om virkemidlene er
gode nok. I St.prp. nr. 1 (2006–2007) om Helse- og omsorgsdepartementets
budsjett står det at kartlegging viser et tilleggsbehov på om lag
2 800 boliger til psykisk syke. Tjenestebehovet anslås til om lag
1 800 årsverk utover opptrappingsplanens måltall for årsverk innen
tiltak for voksne mennesker med psykiske lidelser knyttet til revidert
boligbehov.
Det kreves en helhetlig
strategi og mange ulike tiltak for å redusere bruken av tvang i
det psykiske helsevernet. Først og fremst er det viktig å sikre
tilstrekkelig med ressurser til å møte de utfordringene som finnes.
Det er nødvendig å forebygge psykiske lidelser gjennom lavterskeltilbud
som skolehelsetjeneste, helsestasjoner og ikke minst tilbud av sosial
karakter. Den enkelte må få hjelp når det trengs for å forebygge
alvorlige psykiske lidelser. Samtidig må det arbeides aktivt med
holdninger hos helsepersonell knyttet til et minimum i bruk av tvang.
Her finnes det gode eksempler flere steder i landet som har god effekt."
Jeg ser det som positivt at det fremmes forslag om
hvordan vi kan gjøre de psykiske helsetjenestene enda bedre, herunder
hvordan både myndigheter og tjenester sammen kan bidra til at bruken
av tvang i psykisk helsevern reduseres til et minimum.
Sentrale verdier for Opptrappingsplanen for psykisk
helse (1999-2008) har vært tilgjengelighet, frivillighet, mestring
og brukermedvirkning. Gjennom planperioden har vi sett omtrent en dobling
i antallet som får hjelp for sine psykiske lidelser. Økningen er
størst for gruppen som mottar frivillig behandling (rundt 2/3 av
behandlingspopulasjonen).
Samtidig viser statistikken, med forbehold om feil
og mangler i datagrunnlaget, at den samlede tvangsbruken ikke har
gått nevneverdig ned i opptrappingsperioden. Dette er alvorlig med tanke
på hvor krenkende et tvangsinngrep kan oppleves, og at tvang i henhold
til lovverket kun skal brukes unntaksvis når dette er strengt nødvendig
for å avverge fare og/eller for å komme i behandlingsposisjon.
De ulike tvangsformene viser forskjellige utviklingstendenser.
Det er en svak nedgang i tvangsinnleggelser per
befolkningsrate, fra 16,5 vedtak per 10 000 innbyggere i 2001 til
15,5/10 000 innbyggere i 2008 (SINTEF Samdata 2008). Den samlede
bruken av tvangsmidler, samt vedtak om skjerming, økte fra 2001
til 2007, både i antall ganger (+23%), timer (+26%) og pasienter
(+20%) (SINTEF 2008). Tallene varierer mye mellom tjenestestedene
og kan trolig ikke kun forklares ut fra variabel rapportering eller
ulikheter i opptaksområdene. Dette tyder på et potensial for å redusere
bruken av tvang.
Det er bekymringsfullt at dataene knyttet til tvangsvedtak
som helseforetakene er pålagt å rapportere til Norsk pasientregister,
ikke er gode nok til at vi kan vite sikkert om hvor mye, og hva slags
tvang som brukes. Disse og andre utfordringer har Helse- og omsorgsdepartementet grepet
fatt i gjennom ulike tiltak.
De viktigste tiltakene er:
Ny nasjonal
strategi for redusert og riktig bruk av tvang i de psykiske
helsetjenestene skal etableres i 2010. Strategien skal erstatte
dagens tiltaksplan for redusert og kvalitetssikret tvang, og bidra
til å styrke arbeidet med å redusere bruken av tvang i psykisk helsevern.
Oppdraget er fordelt på et regionalt og nasjonalt nivå, og er forankret
i henholdsvis de regionale helseforetakene og i Helsedirektoratet.
De regionale helseforetakene skal sørge for at det utarbeides lokale,
forpliktende planer ved det enkelte helseforetak, jf. Prop. 1 S
(2009-2010).
I Prop. 1 S (2009-2010) er det varslet
at det vil bli nedsatt et lovutvalg for
å vurdere etiske, faglige og rettslige sider av dagens regelverk
og praksis innen psykisk helsevern. Både spørsmålet om justering/fjerning
av behandlingskriteriet og vilkårene for behandling under tvang
(herunder tvangsmedisinering) forutsettes gjennomgått. Videre bør
utvalget gjennomgå lovverket generelt, inkludert forholdet mellom psykisk
helsevernloven og pasientrettighetsloven, samt Norges menneskerettighetsforpliktelser.
Til grunn for beslutningen om å nedsette lovutvalg ligger tilrådningene
fra rapporten "Vurdering av behandlingsvilkåret
i psykisk helsevernloven" (juni 2009) utarbeidet av en bredt
sammensatt arbeidsgruppe og ledet av professor Jan Fridtjof Bernt.
Arbeidsgruppen ble nedsatt av direktoratet på oppdrag fra departementet.
Tydelige styringssignaler til tjenesten
om å redusere tvangsbruk, styrke brukermedvirkning og forbedre rapporteringen
av tvangsdata.
I forbindelse med den forrige tiltaksplanen
(IS-1370) er det etablert et forskningsnettverk tilknyttet Universitetet
i Tromsø som utarbeider en helhetlig plan for forskning og kunnskapsutvikling
på tvangsområdet, http://www.tvangsforskning.no/.
Til de konkrete forslagene har jeg følgende merknader:
Jeg ønsker å avvente arbeidet i lovutvalget
og implementeringen av ny strategi for redusert og riktig bruk av
tvang, før det vurderes hvorvidt det bør lages en stortingsmelding
vedrørende tvang/reduksjon av tvang i psykisk helsevern.
Det er bred enighet om at tvangsbruk representerer
alvorlige inngrep i forhold til den enkelte pasient. Publikums tillit
til helsetjenesten avhenger av at helsemyndighetene ivaretar sitt ansvar
og arbeider for en riktig og kvalitetssikret bruk av tvang, både
av hensyn til den enkelte pasient og til samfunnet. Når det gjelder
konsekvenser av bruk av tvang, viser departementet til rapporten
fra Bernt-utvalget (omtalt foran). Rapporten (kap.7, s. 37-38) viser
til at det i samtlige oversiktsartikler utvalget har funnet om behandlingseffekt
av tvungent psykisk helsevern, konkluderes med at det er store metodologiske
svakheter og kvalitetsproblemer knyttet til de publiserte studiene,
hvilket gjør konklusjonene usikre. Utvalget konkluderer med at det ikke
finnes vitenskapelige holdepunkter for at tvang kan begrunnes med
at behandlingsresultatet blir bedre enn om det ikke brukes tvang.
Et tydelig funn er at den viktigste faktoren som bidrar til pasientenes opplevelse av tvang, er i hvilken grad
pasientene opplever at de er tatt med i beslutningsprosessen. Rapporten
har videre en gjennomgang av status for den eksisterende tiltaksplanen
på området, med anbefalinger om nye tiltak. Arbeidsgruppen kom ikke frem
til et samlet standpunkt vedrørende behov for lovendringer, men
et flertall av gruppens medlemmer anbefaler opprettelsen av et lovutvalg,
jf. foran.
Til spørsmålet om konsekvensene av tvangsbruk vil
jeg understreke at tvang i seg selv ikke skal være en behandlingsmetode,
men et tiltak for hindre at noen skader seg selv eller andre eller som
et hjelpemiddel for å komme i behandlingsposisjon.
Jeg kan ellers opplyse at det i regi av de regionale
helseforetakene er opprettet en nasjonal strategigruppe for psykisk
helsevern og rusbehandling. En av arbeidsgruppene som ble nedsatt her
skal arbeide med datakvalitet og delmål for arbeidet med redusert
og kvalitetssikret tvang.
De regionale helseforetakene har ansvar for
å gjennomføre trygge og forsvarlige helsetjenester, og de har fått
tydelige styringssignaler om å redusere/kvalitetssikre bruken av
tvang. Helsedirektoratet har på sin side ansvar for å utarbeide nasjonale
retningslinjer og veiledere på helsetjenestens ulike områder. I
sitt arbeid skal direktoratet trekke veksler på de regionale helseforetakene
og fagmiljøene ute. Jeg er kjent med at Helsedirektoratet prioriterer
arbeidet med nasjonale retningslinjer og prioriteringsveiledere høyt,
og jeg finner det derfor ikke ønskelig nå å vurdere opprettelse
av et nytt nasjonalt råd. Jeg vil for øvrig anta at de igangsatte
og planlagte tiltakene i stor grad vil ivareta de hensyn som er anført.
Jeg kan opplyse at det også vil bli vurdert
å utarbeide en veileder om bruk av tvangs¬midler i forbindelse med
arbeidet med ny Nasjonal strategi for redusert og riktig bruk av
tvang i de psykiske helsetjenester.
Opptrappingsplanen for psykisk helse 1999–2008
har ført til omfattende forbedringer på psykisk helsefeltet. I budsjettproposisjonen
for 2010 er det i Del III gitt en bred omtale av resultater som
er oppnådd. Samtidig er det i proposisjonen (merk s. 201) også pekt
på viktige utfordringer vi står overfor i årene som kommer; forebygging
og økt bevissthet om den psykiske helsens betydning, en sterkere
kommunal tjeneste, kvalitet i tjenestene med vekt på bruker- og
pårørendeperspektiv, styrket samhandling og fullføring av omstillingen
av psykisk helsevern (DPS-utbyggingen). Også kultur, holdninger
og ledelse i tjenesteapparatet representerer viktige utfordringer.
I den bebudede nasjonale helse- og omsorgsplanen som skal legges
frem i år, vil departementet gi en omtale blant annet av disse temaene.
Når det ellers gjelder den fremtidige definering og fordeling av
oppgaver, samt aktuelle satsninger innenfor de psykiske helsetjenestene,
viser jeg også til St.meld. nr. 47 (2008-2009) Samhandlingsreformen.
Som vedlegg til statsbudsjettet for 2010 ble Stortinget
gitt en sluttrapportering som viser at 10 år med øremerkede midler
har bidratt til en vesentlig utbygging og bedring av tilbudet til personer
med psykiske lidelser. De kvantitative målene for opptrappingsplanen
er i all hovedsak nådd. Det framkommer også at kommunene i tillegg
til de øremerkede midlene i betydelig grad har prioritert av egne
midler til psykisk helsearbeid.
Departementet er kjent med at det rapporteres om
nedskjæringer og endringer i enkelte kommunale tilbud til mennesker
med psykiske problemer. Dette tar jeg på alvor, og tilbakemeldinger
fra tjenesten, bruker- og pårørendeorganisasjoner og politiske organer
tas med i vurderingen av situasjonen på feltet.
Kommunenes prioritering av feltet etter planperiodens
utløp følges opp gjennom særskilt rapportering av kommunenes innsats
innen psykisk helsearbeid. Resultatene fra rapporteringen for første
år etter innlemmingen av de øremerkede midlene (2009) vil foreligge
før sommeren i 2010.
Kommunene har ansvar for å gi gode og tilstrekkelige
tjenester for sine innbyggere. Tjenestetilbudet skal være tilpasset
den enkelte tjenestemottaker og lokale forhold. Jeg vil vise til
at de ordinære tilsyns- og klageordninger er viktige for å sørge
for et godt og tilstrekkelig tjenestetilbud til mennesker med psykiske
lidelser der den enkelte ikke er fornøyd med tilbudet.
Pasienten eller brukeren kan påklage avgjørelser
og vedtak etter helse- og sosiallovgivningen til henholdsvis Helsetilsynet
i fylket og fylkesmannen. Pasienten eller brukeren kan også henvende
seg til Pasient- og brukerombudet i fylket.
Regjeringen vurderer generelt at kommunesektoren
i all hovedsak skal være rammefinansiert, og at øremerking som hovedregel
skal være forbeholdt viktige nasjonale prioriteringsområder i en
oppstartsfase. Jeg har tiltro til at kommunene er sitt ansvar bevisst
og arbeider videre med utvikling av tilbud til mennesker med psykiske lidelser.
Jeg vurderer derfor at det på nåværende tidspunkt ikke er grunnlag
for å vende tilbake til øremerking, men at vi nå må holde en stø
og forutsigbar kurs overfor kommunene. Jeg vil imidlertid understreke
at departementet og Helsedirektoratet følger utviklingen i kommunene
tett.
I henhold til helsestasjons- og skolehelsetjenesteforskriften
skal tjenestens tilbud til barn og unge 0-20 år omfatte helseundersøkelser
og rådgivning med oppfølging og henvisning ved behov. Tilbudet skal
også omfatte forebyggende psykososialt arbeid.
I tråd med St.meld. nr. 20 (2006-2007) Nasjonal strategi
for å utjevne sosiale helseforskjeller er det et mål å styrke skolehelsetjenesten.
Av Regjeringens politiske plattform går det
frem at regjeringen vil bygge ut lavterskeltilbud som skolehelsetjenesten.
Helsedirektoratet har derfor fått i oppdrag å utrede alternative
tiltak for å styrke kapasiteten i skolehelsetjenesten, herunder
en mulig "nasjonal minstenorm for bemanning" og alternativt "lokal
normering" etter modell av "Lokal normering av legetjenester i sykehjem".
Videre har direktoratet blitt bedt om å drøfte valg av virkemidler
sett i forhold Samhandlingsreformen og satsingen på forebyggende
kommunale helsetjenester, jf. St.meld. nr. 47 (2008-2009) Samhandlingsreformen.
Når innspillene fra direktoratet foreligger, vil jeg vurdere aktuell
oppfølging av disse.
Jeg vil minne om at Opptrappingsplan for psykisk
helse bidro til å styrke helsestasjons- og skolehelsetjenesten med
om lag 750 årsverk i perioden 1999-2008, tilsvarende en vekst på
27 prosent. Som oppfølging av samhandlingsreformen er det i 2010
bevilget 230 mill. kroner i økte frie inntekter for å styrke kommunenes
forebyggende helsetjenester.
Studenthelsetjenesten ble styrket med 1 mill. kroner
i Helse Vest og i Helse Nord i henholdsvis 2008 og 2009.
Det ble i oktober 2008 avgitt en rapport om psykisk
helsetjeneste for studenter. I St.prp. nr. 1 (2008-2009) ble det
varslet at departementet ville følge opp arbeidsgruppens anbefaling vedrørende
inngåelse av avtaler mellom studentsamskipnadene, lærested, vertskommune
og regionale helseforetak om hvordan tilbudet om psykisk helsetjeneste
for studenter skal innrettes. I Prop. 1 S (2009-10) ble det gitt
følgende status for studenthelsetjenesten: "Dette
er nå fulgt opp gjennom de ordinære styringssystemene overfor regionale
helseforetak og kommuner. Samskipnadsrådet har foretatt en spørreundersøkelse blant
samtlige 25 studentsamskipnader. Undersøkelsen viser at nær halvparten
av studentsamskipnadene hadde inngått avtaler eller igangsatt en
prosess for å inngå avtaler med helseforetak og kommuner et halvt
år etter at styringssignalene ble gitt. De fleste større læresteder
er omfattet av avtaler."
En samlet arbeidsgruppe stod bak rapportens forslag
om at tilbudet til studentene skulle baseres på avtaler mellom partene.
Det innebærer at representantene for både studentorganisasjonene,
KS, RHF og lærestedene stilte seg bak dette. Min vurdering er at
det på nåværende tidspunkt ikke er aktuelt å vurdere minstestandard for
tjenestetilbudet til studenter.
Sosiale lavterskeltilbud, bl.a. i form av kultur-
og fritidstilbud var et viktig element i Opptrappingsplanen for
psykisk helse. Kommunene fulgte i betydelig grad opp dette.
Jeg vil for øvrig vise til at det er avsatt
20 mill. kroner i 2009 og 30 mill. kroner i 2010 til utprøving av
psykologer i kommunene, jf. også utprøvingen av såkalte ACT-team
(lokale samarbeidsteam mellom DPS og kommuner) en rekke steder i
landet. Dette skal imidlertid være en tidsbegrenset finansieringsordning
for å initiere nye tiltak.
Jeg vil på det nåværende tidspunkt ikke tilrå
en egen finansieringsordning for sosiale lavterskeltiltak, men utviklingen
vil være et viktig fokus i helsemyndighetenes oppfølging. Jeg viser
for øvrig til mine kommentarer under punkt 5 ovenfor om øremerking
av midler til kommunene.
Departementet viser til at det i forbindelse
med utbygging av de distriktspsykiatriske sentrene (75 hittil) ble
bestemt at alle DPSer skulle ha ambulante behandlingsteam. Det ble
også bestemt at det i alle regioner skal være ambulante akutteam.
Det er hittil etablert ambulante team ved de aller fleste DPSer,
og det finnes nå over 30 akutteam i landet. Det vises for øvrig
til nevnte utprøving av ACT-team som ledd i regjeringens satsning
på forpliktende samhandlingsmodeller, jf. forslagene til statsbudsjett
for henholdsvis 2009 og 2010. Når det gjelder forslaget om etablering
av distriktsmedisinske sentre og utformingen av disse, må jeg få
komme tilbake til dette i arbeidet med oppfølgingen av samhandlingsreformen.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 4. mars 2010
Bent Høie |
Kari Kjønaas Kjos |
leder |
ordfører |