Komiteen vil ha en
offensiv politikk for å vedlikeholde og styrke voksnes kompetanse.
Etter- og videreutdanning er et av de viktigste verktøyene vi har
for å kvalifisere folk til et yrkesliv som stadig endres, både i
struktur og arbeidsmåter.
Behovet for å oppdatere kompetanse og tilegne seg
ny kunnskap er viktig for alle voksne, uavhengig av utdanningsnivå.
Det må derfor legges til rette for at det blir utviklet gode og fleksible
etter- og videreutdanningstilbud og for læring i arbeidslivet.
Komiteen ser det som viktig at
det i meldingen legges opp til bedre ordninger for voksne med svake
grunnleggende ferdigheter som ønsker å ta videregående opplæring.
Det må være et mål å få alle voksne opp på videregående nivå.
Komiteen mener voksenopplæringen
handler om å fremme demokratisk deltakelse, utvikle og ivareta kulturelle
ferdigheter og bidra til opplevelse og mening for den enkelte. Komiteen er opptatt
av å ivareta en bred forståelse av kunnskap og læring, noe som ikke
minst de frivillige organisasjonene og studieforbundene bidrar til.
Voksenopplæring handler også om å gi en varig tilknytning til arbeidslivet
og derigjennom redusere sjansen for tidlig utstøting og sykefravær
m.m. De som har falt ut av utdanningen tidlig i livet, må få en
ny sjanse.
Komiteen viser til at mange voksne
sliter med mangelfulle grunnleggende ferdigheter slik at de har
problemer med å mestre hverdagen og delta i samfunnslivet. I en
tid da omstillinger i arbeidslivet kan skje raskt, er det også nødvendig å
ha gode rammevilkår for livslang læring.
Komiteen mener det er positivt
at stadig flere voksne tar høyere udanning, enten gjennom ordinære
studietilbud eller som etter- og videreutdanning. Tall fra SSB viser
at antallet studenter over 40 år er mer enn doblet fra 1995 til
2008. Norske arbeidstakere deltar relativt mye i opplæring.
Komiteen er kjent med at 8 pst.
har deltatt i videreutdanning, 54 pst. har deltatt i kurs eller annen
opplæring og i overkant av 60 pst. mener at de har et læringsintensivt
arbeid (Kilde: lærekårsmonitoren, SSB/FAFO).
Komiteen mener det er bra at
arbeidslivets parter er sterkt engasjert i livslang læring. Samarbeidet
mellom partene i arbeidslivet er avgjørende for å få til kompetanseutvikling
til beste for den enkelte og for den enkelte virksomhet og bransje.
Komiteen mener også det er en
god utvikling at det er en økende tendens til å ta formell videreutdanning
blant de med grunnskole og videregående opplæring. Nesten 7 pst.
av de med utdanning på grunnskolenivå deltok i formell videreutdanning
i 2008 mot 2 pst. i 2003. Blant de sysselsatte med høyere utdanning
var det like mange som tok videreutdanning i 2008 som i 2003.
Komiteen merker seg at den såkalte
Matteus-effekten også gjelder i denne sammenheng, de som har mest,
deltar mest i opplæring. (Matt. 13,12 «For den som har, skal få,
og det i overflod.» NT 2005.) Personer med lang høyere utdanning
ser dessuten ut til å delta oftere i formell videreutdanning enn
tidligere, 12,7 pst. i 2009 mot 10,8 pst. i 2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er svært
viktig å legge til rette for en styrket satsing på voksenopplæring. Dette
er blant annet avgjørende for at vi skal kunne omstille oss til
et endret arbeidsmarked og skaffe arbeidskraft innenfor viktige
områder som for eksempel helsesektoren. Utdanning er også et viktig
integreringstiltak for alle som er arbeidsføre, men som av ulike
årsaker faller utenfor i samfunnet. Disse medlemmer mener
at man må sikre oppdatert kunnskap og gjennomgå rettigheter mv.
knyttet til opplæringstilbudet for dem som faller utenfor det ordinære
arbeidslivet, herunder rusavhengige og asylsøkere, samt voksne som
allerede er i arbeid. Videre er det viktig at man styrker satsingen
på utvikling og drift av fjernundervisning og desentralisert undervisning.
Det er i denne forbindelse nødvendig å sikre institusjonene gode
rammevilkår for å utvikle denne type tilbud.
Disse medlemmer mener det bør
vurderes innført en ordning med skattestimulans til bedrifter som
gjennomfører etter- og videreutdanningstiltak som gir formalkompetanse
til sine ansatte.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre merker seg at regjeringen
beskriver et stort behov for videre- og etterutdanning av voksne
arbeidstakere, men uten å kunne legge frem forslag om tiltak som
vil kunne møte disse utfordringene. Anslagsvis 660 000 voksne arbeidstakere
har kun grunnskole som høyeste fullførte utdanningsnivå (kilde:
SSB), men kun 20 000 deltar i videregående opplæring pr. år. Ifølge
SSB ønsker 30 pst. å ta slik utdanning, noe som utgjør over 200 000
arbeidstakere. Denne gruppen er motivert, dersom de økonomiske forholdene
kan legges til rette. Regjeringen varsler ingen slike økonomiske
tiltak. Disse medlemmer vil understreke behovet for
mer fleksible opplærings- og utdanningstilbud tilpasset voksne arbeidstakere
og mener det vil være riktig med en ytterligere styrking av Program
for basiskompetanse i arbeidslivet (BKA) slik disse partier har foreslått. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng også vise til YS som har
tatt til orde for et nasjonalt finansieringsprogram for voksne med
kompetansehevingsbehov.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
kompetansegivende utdanningstilbud bør prioriteres, og er derfor
skeptiske til at studieforbundene får støtte også når det ikke ligger
klare kompetansemål til grunn for kursene. Samtidig ser disse
medlemmer viktigheten av at voksenopplæringen også fremmer demokratisk
deltakelse, og utvikler og ivaretar kulturelle ferdigheter inkorporert
i et kompetansegivende utdanningstilbud.
Disse medlemmer mener at en ordning
med skattefradrag for voksenopplæringstiltak kunne være et treffende
tiltak.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at unge som allerede har falt ut av
utdanningen, skal følges bedre opp enn i dag. Disse medlemmer viser til
at det i dag er en begrensning på 25 år når det gjelder rett til
videregående opplæring. Disse medlemmer mener at
en begrensning på 25 år kan hemme mange voksnes mulighet til å få
utdannelse og en ny start. Disse medlemmer mener
begrensningen bør fjernes helt, slik at de som ønsker det får mulighet
til å fullføre videregående opplæring uavhengig av alder.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre opplæringsloven
slik at de som ønsker å fullføre videregående opplæring, får en
rett til slik utdanning uavhengig av alder.»
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at regjeringen
har valgt å ikke nevne folkehøgskolene i en melding som sies å skulle
omhandle hele utdanningssystemet. Disse medlemmer mener
derimot at folkehøgskolene er en svært viktig del av vårt utdanningssystem.
Skolene er med på å utvide horisonten, skape nysgjerrighet på nye
områder og lærer studentene mye om menneskelige relasjoner. Gjennom
ett år på folkehøgskole får elevene sjansen til å prøve seg på nye
fag og fordype seg i emner innenfor sine interesseområder, samt
muligheten til å reflektere over hvilken utdanning de skal ta i
framtida.
Disse medlemmer vil videre påpeke
at folkehøgskolene gjør også en svært viktig innsats i å få elever
som av ulike grunner har droppet ut av videregående opplæring, tilbake
til skolen etter ett år på folkehøgskole. Disse medlemmer mener
dette arbeidet bør videreutvikles.
Komiteen støtter meldingen
i at det trengs ei styrking av flere ulike tiltak, slik som en styrket karriereveiledning,
mer og bedre tilrettelagt opplæring, mer bruk av vurdering og godkjenning av
realkompetanse, og ikke minst en sterkere kompetanseprofil i velferds-
og arbeidsmarkedspolitikken ved å styrke samarbeidet mellom Nav
og utdanningsmyndighetene.
Komiteen mener høyere utdanning
må utnytte de teknologiske mulighetene som åpner seg, slik at man
samlet gir best mulig utdanning. Det krever først og fremst at lærestedene
har en god digital infrastruktur.
For å øke kapasiteten i utdanningssystemet både med
hensyn til antall studenter og fleksible studenter må det eksisterende
potensialet i universitets- og høyskolesystemet utnyttes på en bedre måte.
Økt tilgjengelighet av utdanning ved hjelp av IKT vil være et vesentlig
element i en slik utvidelse av utdanningskapasiteten. Realiseringen
av UNINETTs eCampus-program vil være sentral for å virkeliggjøre
et slikt mål.
Komiteen er kjent med at Norgesuniversitetet arbeider
med å fremme utvikling av IKT-støttet utdanning og livslang læring,
kunnskapsspredning og informasjon om slik utdanning.
Komiteen ser det som positivt
at Norgesuniversitetet nå gjennomfører en IKT-monitor for høyere
utdanning. Dette vil styrke kunnskapen om bruk av IKT.
Komiteen har videre merket seg
at graden av nettbaserte tilbud varierer fra fag til fag og fra lærested
til lærested. En videreutvikling av nettbaserte tilbud må ta utgangspunkt
i fleksible løsninger der både lærestedenes og markedsaktørenes
vurderinger veier tungt.
Komiteen mener kommuner, fylkeskommuner og
lokalt næringsliv (og andre parter) som i samarbeid oppretter og
støtter lokale studiesentre, gjør en svært viktig jobb i å tilrettelegge
for at mennesker kan ta utdanning der de bor. Det er videre viktig
at de lokale studiesentre går sammen om å synliggjøre behov og rekruttere
studenter. Samlet kan studiesentrene bygge opp et studentgrunnlag
som gjør at høyere utdanningsinstitusjoner finner det kostnadssvarende
å levere fleksible utdanningstilbud.
Komiteen er kjent
med at studieforbundene har som hovedoppgave å tilby opplæring ubundet
av pensum og eksamener, men også å gi formell kompetansegivende
utdanning som supplement og alternativ til det offentlige utdanningssystemet. Deres
viktigste fortrinn er å være en åpen og tilgjengelig læringsarena
for alle.
Komiteen mener studieforbundene
er viktige for å nå målene om økt kompetanse i samfunnet. Studieforbundene
har i samarbeid med sine medlemsorganisasjoner mulighet til å tilby
et tilpasset kurs og utdanningstilbud for ulike grupper. Det er
viktig at studieforbundene ivaretar medlemsorganisasjonens tilbud,
samtidig ser komiteen at forbundene også har en rolle
å spille som leverandør av utdanning gjennom andre ordninger.
Komiteen mener at et godt eksempel
på dette er studieforbund som organiserer, tilrettelegger og driver
Program for basiskompetanse i arbeidslivet (BKA) i en bedrift, da
gjerne relatert til at dette også ivaretar interessene til deres medlemsorganisasjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at staten årlig gir 179 mill. kroner
i tilskudd til ulike studieforbund. Tilbudet omfatter 37 000 kurs,
men bare 10 pst. av kursdeltakerne får tilbud om eksamen eller avsluttende
prøve. Disse medlemmer mener at statlig støtte til
studieforbundene i større grad må målrettes mot kurs som bidrar
til kompetanseutvikling i arbeidslivet og med tilbud om eksamen
eller avsluttende prøve som gir kompetansebevis.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre har et bredt kunnskapssyn som går utover kompetansegivende
virksomhet med vekt på grunnleggende ferdigheter. Disse medlemmer vil
understreke at ikke alt som teller, kan telles, og ikke all nyttig
kunnskap kan summeres i en karakter. Disse medlemmer viser
til at frivillige organisasjoner gjennom studieforbundene bidrar
med samfunnsnyttig innsats og kompetanseheving rettet mot voksne
og målgrupper med spesielle behov som for eksempel funksjonshemmede. Disse
medlemmer mener studieforbundene blant annet driver et uvurderlig
arbeid når det gjelder demokratiopplæring, å skape møtesteder og
å ta vare på kultur, tradisjoner og mangfold.
Komiteen er svært
positiv til Program for basiskompetanse i arbeidslivet (BKA). Komiteen mener
BKA er et viktig tiltak for å hindre utstøting av arbeidslivet.
Når det gjelder tilrettelagt opplæring på arbeidsplassen,
er komiteen kjent med at kommunene har ansvaret for
å ivareta voksnes rett til opplæring på grunnskolenivå, men at de
i liten grad har hatt et målrettet opplæringstilbud for voksne i
grunnleggende ferdigheter. Det er sjelden det gis tilbud om tilrettelagt
opplæring på arbeidsplassene.
Komiteen er derfor godt fornøyd
med at stadig flere søker om tilskudd fra BKA. I perioden fra starten
i 2006 og til 2009 har rundt 6 000 arbeidstakere startet opplæring
gjennom programmet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at 600 bedrifter har søkt om totalt 168 mill. kroner fra BKA
for 2010, noe som er en økning på 65 pst. fra 2009. Disse
medlemmer mener at dette bekrefter at arbeidslivets behov
for tilskudd til styrking av basiskompetanse i arbeidslivet er stort,
og at regjeringens budsjett på 65 mill. kroner til ordningen er
helt utilstrekkelig. Disse medlemmer viser til at
Høyre i sitt alternative forslag til statsbudsjett for 2010 økte satsingen
på BKA med 40 mill. kroner utover regjeringens forslag.
Når det gjelder enkeltbransjene der
behovet er størst, er komiteen kjent med at analyser
viser behov for å styrke innsatsen mot varehandelen, byggebransjen
og transportnæringen og peker på viktigheten av at disse bransjene
får målrettet oppfølging.
Komiteen er fornøyd med resultatene
av det motivasjonsarbeidet BKA-kontaktene gjør i fylkene for å øke
antall deltakere til BKA. Komiteen mener det er viktig
at arbeidet videreføres slik at programmet blir godt kjent, og peker
spesielt på motivasjonsarbeid mot mindre bedrifter som kan slå seg
sammen og søke om midler. Komiteen er særlig fornøyd
med at BKA-kontaktenes arbeid har gitt gode resultater når det gjelder
deltakere til lese- og skriveopplæring. Videre mener komiteen det
vil være fornuftig å videreutvikle BKA gjennom å etablere et BKA-program
for formell videregående opplæring, fortrinnsvis fagopplæring.
Komiteen mener det er viktig
at BKA-programmet gjøres mer kjent for næringslivet og offentlig
sektor. I Vox-barometer for virksomheter i 2009 kommer det frem
at kun 10 pst. av privat sektor og 13 pst. av offentlig sektor har kjennskap
til BKA-programmet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til det relativt
store antall aktører som har delansvar for å bidra til kompetanseutvikling
og livslang læring. Disse medlemmer merker seg at
regjeringen selv gjør rede for uklare ansvars- og rollefordelinger
aktørene imellom. Likevel foreslår regjeringen å etablere enda flere
aktører, prosjekter og programmer, bl.a. Nasjonalt kompetanseforum,
Nasjonal enhet for karriereveiledning, Nasjonalt prosjekt for realkompetansevurdering
mv.
Disse medlemmer mener regjeringen
må foreta en mer grundig analyse og vurdering av de ulike aktørene,
deres roller, ansvar og myndighet med sikte på en tydeligere arbeidsfordeling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er kritiske til at ansvaret
i sektoren på denne måten ytterligere fragmenteres og gjøres mer
uoversiktlig, samtidig som det allerede er uklarhet omkring de eksisterende
aktørers ansvar.