Forvaltningsansvaret for helserefusjoner ble overført
fra Arbeids- og velferdsetaten til Helsedirektoratet fra 1. januar
2009. Det har skjedd en gradvis overføring av oppgaver, og Helsedirektoratet
har også i 2011 overtatt nye oppgaver fra Arbeids- og velferdsetaten.
Det foreslås å redusere bevilgningen under kap. 605
post 1 med 9,9 mill. kroner, mot en tilsvarende økning under kap.
720 post 1.
Helsedirektoratet og Arbeids- og velferdsdirektoratet
skal, som en oppfølging av IA-arbeidet, utarbeide både en faglig
veileder til bruk i sykemeldingsarbeidet og et opplegg for obligatorisk opplæring
for alle sykmeldere. Arbeidet med utarbeidelsen av en faglig veileder
startet opp etter planen i juni 2010, men aktiviteten i 2010 ble noe
lavere enn tidligere lagt til grunn. Dette innebærer at en større
del av arbeidet må utføres i 2011. Det foreslås på denne bakgrunn
å redusere bevilgningen under kap. 605 post 1 med 5 mill. kroner,
mot en tilsvarende økning under kap. 762 post 21.
I statsbudsjettet for 2011 ble det bevilget
153 mill. kroner til ulike sykefraværstiltak, herunder til oppfølging
av tiltak som foreslås i Prop. 89 L (2010–2011). Utgiftene i forbindelse
med lovforslaget er oppjustert med 33 mill. kroner utover det som
ble lagt til grunn i saldert budsjett 2011. Oppjusteringen skyldes
økte administrative utgifter for Arbeids- og velferdsetaten i forbindelse
med oppfølging av nytt sanksjonsregime og økte utgifter knyttet
til utvikling av systemstøtte til nytt sanksjonsregime. I tillegg
er det behov for å øke bevilgningen til de fylkesregionale IA-rådene,
og til evaluering av IA-avtalen. Det er derfor behov for å øke bevilgningen
på kap. 601 post 21 med 1 mill. kroner og kap. 605 post 1 med 38
mill. kroner.
Det foreslås videre å øke driftsbevilgningen
til Arbeids- og velferdsetaten med 53,6 mill. kroner knyttet til
bl.a. følgende tiltak:
Misbruk av velferdsordninger
og feilutbetalinger over tid er en alvorlig utfordring for velferdsstaten.
Det er viktig å identifisere og behandle flere feilutbetalinger
og intensivere innsatsen for å avdekke trygdemisbruk. Det foreslås
derfor å styrke dette arbeidet i Arbeids- og velferdsetaten.
En ny EU-forordning krever at all utveksling
av trygdeinformasjon mellom EU/EØS-land fra og med 2012 skal skje
ved bruk av elektroniske dokumenter. Som følge av dette er det behov
for tilpasning av Arbeids- og velferdsetatens systemløsninger.
Det er behov for å øke driftsbevilgningen
til etaten for å sikre økt kompetanse og kapasitet for å gjennomføre
IKT-moderniseringen i Arbeids- og velferdsetaten, jf. omtale under
kap. 604 post 21.
Det er videre behov for å sikre tilstrekkelige
administrative ressurser knyttet til gjennomføringen av arbeidsmarkedstiltak,
jf. omtale under kap. 634 post 76 Tiltak for arbeidssøkere.
Samlet foreslås bevilgningen under kap. 605 post
1 økt med 76,7 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under kap. 720 post 1 – driftsutgifter der disse
medlemmer gir uttrykk for skepsis til overføringen av ansvaret
for helserefusjoner fra Nav til Helsedirektoratet (HELFO).
Disse medlemmer viser til at
Nav har hatt store utfordringer fordi de har måttet ta av driftsbudsjettet
for å drifte og vedlikeholde IKT-systemene i etaten. Dette har medført
lange saksbehandlingstider for stønader som blant annet sykepenger,
foreldrepenger, kontantstøtte og barnetrygd. Disse medlemmer finner
dette alvorlig da det setter mennesker i en økonomisk vanskelig
livssituasjon. Disse medlemmer mener at styrking
av kompetansen i Nav er nødvendig for å klare å følge opp de forpliktelser som
etaten har overfor brukere, og det lovverk Nav er satt til å forvalte. Disse
medlemmer påpeker at det har vært tilført over 9 mrd. kroner i
bevilgninger for å få Nav til å levere tjenester til rett tid innen
rimelig tid, uten at dette har gitt gode resultater. Disse
medlemmer viser til at det de siste 5 årene er anmeldt over
7 400 nordmenn for trygdesvindel på 870 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2011 der disse medlemmer foreslo
en økning på 50 mill. kroner på denne posten. Dette ble nedstemt
i Stortinget. Disse medlemmer betrakter revidert nasjonalbudsjett
som en teknisk revisjon som skal justere for nye oppståtte forhold,
og tar ikke omkamper post for post. Disse medlemmer konstaterer
likevel at tilstanden på dette området ville vært bedre med Fremskrittspartiets
budsjettalternativ.
Komiteens medlemmer fra Høyre har flere
ganger gitt uttrykk for at det er et sterkt behov for forenkling
og effektivisering i Arbeids- og velferdsetaten, og har tidligere
vist til offentlige etater som Statens Lånekasse, hvor en med enkle
virkemidler har spart 20 mill. kroner over et års driftsbudsjett.
Det er åpenbart at dette vil være mulig innenfor andre offentlige
etater, også i Arbeids- og velferdsetaten.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 35 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 41,7 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
605 | | Arbeids- og velferdsetaten | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 41 700 000 |
| | fra kr 9 565 210 000
til kr 9 606 910 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at det er behov for 1 000 flere plasser
på arbeidsmarkedstiltak, og foreslår derfor å øke bevilgningen til
Navs administrasjon med 12 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
605 | | Arbeids- og velferdsetaten | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 88 700 000 |
| | fra kr 9 565 210 000
til kr 9 653 910 000» | |
Det vises til omtale under kap. 605 post 1 om
behov for å øke enkelte bevilgninger i forbindelse med nytt oppfølgingsregime
for sykmeldte. Det foreslås på denne bakgrunn å redusere bevilgningen
på kap. 605 post 70 med 4 mill. kroner, mot en tilsvarende økning
av bevilgningen på kap. 605 post 1.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2011 der disse
medlemmer foreslo en økning på 30 mill. kroner på denne posten.
Dette ble nedstemt i Stortinget. Disse medlemmer betrakter
revidert nasjonalbudsjett som en teknisk revisjon som skal justere
for nye oppståtte forhold, og tar ikke omkamper post for post. Disse
medlemmer konstaterer likevel at tilstanden på dette området
ville vært bedre med Fremskrittspartiets budsjettalternativ.