Bevilgningen foreslås økt med 1,4 mill. kroner mot
at kap.781, post 21 reduseres tilsvarende. Disse midlene er knyttet
til Giftinformasjonens elektroniske dokumentasjonsdatabase. Basen
gir kvalitetssikret og standardisert dokumentasjon elektronisk,
og er nødvendig for å kunne besvare henvendelser om akutte forgiftninger.
Ansvar for vedlikehold, drift og videreutvikling av databasen er
overført til Helsedirektoratet.
Bevilgningen foreslås økt med 0,2 mill. kroner. Det
vises til omtale under kap. 719, post 21.
Bevilgningen foreslås økt med 9,9 mill. kroner mot
at bevilgningen over kap. 605, post 1, reduseres tilsvarende. Helserefusjonsområdet
er overført fra Nav til Helsedirektoratet. En tjenesteavtale mellom
partene regulerer de tjenester som Nav fortsatt utfører for Helsedirektoratet ved
Helfo. Hovedelementet i denne avtalen er drift av IT- systemene
og regnskapsarbeid. Avtalen er justert for 2011 ved at noen nye
funksjoner er overført fra Nav til Helfo. Det foreslås derfor å
flytte 9,9 mill. kroner fra Nav til Helfo.
Gjennom en EU-forordning i 2009 ble det innført
nye krav om utveksling av elektronisk informasjon mellom EU/EØS-land
innenfor områdene sosial-, trygde- og helserettigheter. Forordningen
skal sikre at informasjonsutvekslingen mellom EU-/EØS-land fra og
med mai 2012 skjer ved bruk av særskilte strukturerte elektroniske
dokumenter. Mulighetene for papirbasert informasjonsutveksling vil
da falle bort. Besvarelse, arkivering og saksbehandling av dokumentene
krever omfattende elektronisk systemstøtte. Det er Arbeids- og velferdsdirektoratet
som utvikler den elektroniske løsningen, men det er nå kjent at
det vil påløpe betydelig kostnader i 2011 knyttet til systemutvikling
på helseområdet som Helseøkonomiforvaltningen må dekke. Bevilgningen
foreslås økt med 19 mill. kroner i 2011 for å foreta nødvendige
systemendringer innen ordningen trer i kraft i 2012.
Høsten 2010 fikk Direktoratet for forvaltning
og IKT i oppdrag å vurdere organiseringen av IKT-standardiseringsarbeidet
i helsesektoren. En hovedkonklusjon var at myndighetsfunksjonen på
området bør styrkes. Utredningen har vært på høring blant involverte
aktører, og det er bred tilslutning til at det er behov for å styrke
myndighetsrollen og den nasjonale styringen på feltet.
Aksjeselskapet Kompetansesenter for IT i helse- og
sosialsektoren (KITH AS) er et senter for standardisering eid av
Helse- og omsorgsdepartementet, Arbeidsdepartementet og KS. Selskapet
er lokalisert i Trondheim og har om lag 30 ansatte.
Etter regjeringens vurdering er ikke aksjeselskapsmodellen
hensiktsmessig for å sikre nødvendig myndighetsutøvelse og styring
på feltet. Helsedirektoratet er fag- og myndighetsorgan i IKT-politikken
på helseområdet, og det helhetlige ansvaret for standardiseringsprosessen
i sektoren bør samles i Helsedirektoratet.
Regjeringen tar på denne bakgrunn sikte på at KITH
i løpet av 2011 avvikles som aksjeselskap, og i sin helhet innlemmes
i Helsedirektoratet. Kontorstedet skal fortsatt være i Trondheim,
og antall ansatte videreføres. Helsedirektoratet styrkes på denne
måten med et kunnskapsmiljø, ressurser og virkemidler for å ivareta
sin myndighet til å fastsette obligatoriske standarder og sikre
implementering av dem. Dette skal komme til nytte for både statlig
og kommunal sektor.
Nødvendige budsjettmessige justeringer vil bli lagt
fram for Stortinget på egnet måte.
Samlet foreslås bevilgningen økt med 30,5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet har vært kritisk til overføringen av helserefusjonsområdet fra
Nav til HELFO. En slik overføring vil, etter disse medlemmers mening,
kunne føre til at brukernes rettigheter til refusjoner i forbindelse med
helsetjenester svekkes. Disse medlemmer innser imidlertid
at når ansvaret for helserefusjonene allerede er overført bør hele
området, også IT-systemer og regnskapsarbeid samles hos HELFO. Disse
medlemmer vil følge utviklingen i HELFO og forsikre seg
om at brukernes rettigheter ikke svekkes.
Disse medlemmer viser til forslaget
i Prop. 120 S (2010–2011) om en omorganisering av kompetansesenter
for IT i helse- og sosialsektoren. Aksjeselskapet Kompetansesenter
for IT i helse- og sosialsektoren (KITH AS) foreslås avviklet og
driften innlemmet i Helsedirektoratet. Disse medlemmer anser
aksjeselskapsformen for å være bedre egnet for å oppnå effektivitet,
oppdaterte løsninger, fleksibilitet og kostnadseffektivitet og støtter
ikke forslaget om å innlemme selskapet i Helsedirektoratet.
Disse medlemmer går imot regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 2 mill. kroner mot
at bevilgningen over kap. 761, post 67, reduseres tilsvarende. Bevilgningen
er knyttet til innføring av felles telefonnummer til kommunale legevaktsentraler
(LV-sentraler) i tråd med anbefalinger fra EU og Helsedirektoratet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at sykdommen skogflåttencefalitt kan utløses av TBE-viruset
gjennom flåttbitt. Dette kan ikke behandles, men man kan med en
TBE-vaksine bli beskyttet. Disse medlemmer viser
til at Folkehelseinstituttet har anbefalt TBE-vaksine for personer
som oppholder seg i 17 særlig risikoutsatte kommuner og ferdes mye
i skog og mark.
Disse medlemmer vil peke på at
dette er en vaksine som er svært dyr for enkelte familier, og ønsker
å gjøre vaksinen mer tilgjengelig for å beskytte barn bosatt i de
aktuelle kommunene. Disse medlemmer mener at barn
under 12 år har et særlig beskyttelsesbehov, da de i mindre grad
enn eldre barn kan forventes selv å ta ansvar for å beskytte seg
mot og oppdage flåttbitt. Disse medlemmer understreker
alvoret i sykdommen for dem som rammes.
På denne bakgrunn ønsker disse medlemmer å
gjøre det mulig for familier i de 17 risikoutsatte kommuner å følge
Folkehelseinstituttet anbefaling for sine barn under 12 år uten
å måtte begrenses av eller begrense sin privatøkonomi.
Disse medlemmer vil understreke
at Folkehelseinstituttet ikke anbefaler noen generell vaksinering,
men anbefaler vaksine for personer som er mye ute i skog og mark.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 38 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
710 | | Nasjonalt folkehelse-institutt | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, forhøyes med | 38 000 000 |
| | fra kr 517 925 000 til kr 555 925 000» | |