Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at norsk møbel- og interiørindustri utgjør en stor del av designindustrien
i Norge, og at spesielt mange små og mellomstore bedrifter har utfordringer
med å posisjonere seg i det internasjonale markedet. Dette
medlem viser videre til at programmet Innovasjon Møbel har ført
til innovasjon og internasjonalisering av norsk møbelindustri. Dette
medlem foreslår å øke bevilgningen med 10 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 50 | Innovasjon - prosjekter, fond, forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 480 000 000
til kr 490 000 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre mener
det er en stor utfordring å skape bedre markedsbaserte muligheter
for å støtte de mest lovende ideene og innovasjonene med risikokapital
– slik at prosjekter med stort verdiskapende potensial får bedre
muligheter til å lykkes gjennom sterkere oppskalering i tidlig fase.
For å skape en mer dynamisk kultur for entreprenørskap og verdiskapende
innovasjon, trengs det en nyorientering i norsk innovasjonspolitikk
knyttet til det offentlige virkemiddelapparatet.
Det finnes i dag statlig støttede regionale
og nasjonale såkornsordninger som totalt teller 16 fond. Prosjekttilfanget
er tilsynelatende høyt og av god kvalitet, og investeringstakten
har derfor vært høyere enn antatt. Denne ordningen har gjort at
selskaper med stort vekstpotensial har lettere tilgang på kapital
enn tidligere, og derved bidratt til at potensielle suksesser ikke
er avsluttet.
Dette medlem ønsker en lignende
ordning som først og fremst er rettet mot selskaper med tilsvarende
potensial i enda tidligere fase, der risikoen er så høy at det er
svært lite attraktivt for investorer som styrer etter forretningsmessige idealer.
En vesentlig risikoavlastning fra det offentlige vil åpne opp for
interesse fra investorer som kan gi betydelige tilleggsverdier til
oppstartsselskaper i denne fasen.
Dette medlem viser til Dokument
8:47 (2010‑2011) fra representantene Trine Skei Grande og Borghild
Tenden om vridning av offentlige hjelpemidler i startfasen for oppstartsselskaper
med stort vekstpotensial, og foreslår å bevilge 30 mill. kroner
til etablering av en slik ordning.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge: | |
| 50 | Innovasjon - prosjekter, fond, forhøyes med | 30 000 000 |
| | fra kr 480 000 000
til kr 510 000 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at de landsdekkende såkornfondene er
i ferd med å gå tomme og har svært få midler tilgjengelig for nye
investeringer. De landsdekkende såkornfond hadde per 1. januar 2011
til sammen ikke mer enn 178 mill. kroner tilgjengelig, noe som kun
tilsvarer 8–10 prosjekter på landsbasis. Disse medlemmer vil
påpeke at regjeringen er klar over at såkornfondene er i ferd med
å tømmes. I april gav regjeringen uttrykk i en pressemelding for
at de ville etablere nye fond og i forbindelse med eierskapsmeldingen
ble det gjentatt at det var kapitalmangel i fondene, men uten at
man har foretatt seg noe i RNB 2011. Disse medlemmer vil understreke
at situasjonen i fondene burde medført tiltak fra regjeringen i
RNB slik at nye, gode forretningsideer og prosjekter hadde enda
bedre muligheter til nødvendig fødselshjelp. Disse medlemmer har
merket seg at såkornfondene, som ble opprettet av regjeringen Bondevik
II, hadde en grundig evaluering i 2009 med meget positive resultater.
Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker derfor
at rammen for de landsdekkende såkornkapitalfond økes med 500 mill.
kroner ved at det åpnes for muligheter til påfylling på 100 mill.
kroner i hvert av de landsdekkende fondene samt Norinnova Invest
i Tromsø.
Disse medlemmer viser til at
økningen av rammene vil medføre budsjettmessige avsetninger til
tapsfond for såkornkapitalfond. Disse medlemmer foreslår
å øke bevilgningen med 125 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 515 | Tapsfond, såkornkapitalfond, forhøyes med | 125 000 000 |
| | fra kr 10 000 000
til kr 135 000 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre har
et sterkt engasjement for å øke innovasjon og skape flere framtidsrettede
bedrifter og prosjekter. Som et ledd i en slik satsing foreslår dette medlem å
øke den landsdekkende innovasjonslåneordningen med 200 mill. kroner.
En slik økning vil medføre anslagsvis 66 mill. kroner i tapsavsetning
over statsbudsjettet.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 51 | Tapsfond, såkornkapitalfond, forhøyes med | 66 000 000 |
| | fra kr 10 000 000 til kr 76 000 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre mener
det offentlige bør konsentrere mer om innsatsen på generelle tiltak
på områder der Norge ligger særlig dårlig an som for eksempel reiseliv,
næringsrettet forskning og kompetanseutvikling. Dette medlem foreslår
derfor en økt satsing på markedsføring av norsk reiselivsnæring
og foreslår en økning i bevilgningene på 30 mill. kroner. En del
av denne bevilgningen kan etter dette medlem sitt
syn med fordel brukes slik at Norge får en moderne reklamefilm for
de 11 millioner turistene som årlig besøker Epcot-senteret i Florida.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 71 | Nettverk, profilering og reiseliv - programmer,
kan overføres, forhøyes med | 30 000 000 |
| | fra kr 372 800 000
til kr 402 800 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til generell omtale av behovet for å styrke næringslivets forskningsinnsats,
nærmere omtalt i kap. 920 post 50 over. Som et av flere tiltak i
en slik strategi vil dette medlem bevilge 30 mill.
kroner til å styrke ordningen med offentlige og industrielle forsknings-
og utviklingskontrakter (IFU/OFU) i regi av Innovasjon Norge. Det
er et stort behov for modernisering av offentlig sektor, og dette
medlem mener det er svært viktig at offentlig sektor moderniseres
slik at den er i stand til å utføre de oppgavene den er satt til
å utføre på best mulig måte. En økning i OFU-midler vil bidra til
dette. IFU-ordningen skal tjene som et strategisk virkemiddel til
utvikling av konkurransedyktige produkter til et internasjonalt
marked i samarbeid med nasjonale og internasjonale kundebedrifter
og til utvikling av industrielle nettverk og miljøer. Dette
medlem vil påpeke at de usikre økonomiske tidene vi går
inn i fordrer at vi er i stand til å styrke norske bedrifters konkurransedyktighet
opp mot det internasjonale markedet.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 72 | Forsknings- og
utviklingskontrakter, kan overføres, forhøyes
med | 30 000 000 |
| | fra kr 285 000 000
til kr 315 000 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at nærmere 10 000 av landets industriansatte markerte sin misnøye
mot den rød-grønne regjeringens manglende innfrielse av sine egne valgløfter
i Soria Moria om langsiktig kraft til norsk industri, gjennom en
politisk streik onsdag 3. juni 2009. Bakgrunnen for streiken var
at regjeringen i sin Soria Moria-erklæring i 2005 lovte å «utrede
og innføre et nytt industrikraftmarked». I 2006 gjentok og forsterket
regjeringen løftet. Det er etter dette medlem sitt
syn rimelig langt fra et nytt industrikraftmarked til det å innføre
et symbolsk støttebeløp forvaltet av Innovasjon Norge, basert på
en ordning Frankrike har hatt i mange år og som regjeringen kunne
ha innført for lenge siden. Dette medlem er ikke
nødvendigvis imot at Innovasjon Norge kan gi tilskudd til innkjøpskonsortium
for kjøp av kraft, såkalt bagatellmessig støtte, men mener at det
bør kunne finansieres innenfor de betydelige bevilgninger Innovasjon
Norge allerede får over statsbudsjettet. Den foreslåtte ordningen
har mest preg av symbolpolitikk for å redde ansikt i forhold til
nok et brutt løfte fra regjeringen.
I svar til Venstre på spm. 141 vedrørende behandlingen
av revidert nasjonalbudsjett svarer også regjeringen at det så langt
i år ikke er gitt noen tilsagn om tilskudd til ordningen og at det
i tillegg står 5 mill. kroner «ubrukt» fra tidligere år. Dette
medlem foreslår derfor at de vedtatte bevilgningene for
2011 reverseres.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 73 | Tilskudd til innkjøpskonsortium for kjøp av kraft, kan overføres, nedsettes med | 20 000 000 |
| | fra kr 20 000 000 til kr 0» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
bemerke at det i forbindelse med at det arbeides med å få på plass
en finansiering av en ny film knyttet til Epcot-senteret i Disneyland,
så er det et behov for at staten bidrar med 5 mill. kroner slik
at planlegging og innsamling av privat kapital kan komme i gang.
Prosjektet har en antatt kostnadsramme på 20 mill. kroner, slik at
statens andel vil være 25 pst. av totalen. Disse medlemmer vil
bemerke viktigheten av at staten deltar i en slik finansiering all
den tid at dette er et prosjekt rettet inn mot det å selge inn Norge
som et reisemål og ikke minst merkevarebygging. Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn en øremerket bevilgning på 5 mill. kroner til
dette formålet over Innovasjon Norge sitt budsjett.
Disse medlemmer viser til at
Norge som turistnasjon i forbindelse med både finanskrisen og etter
jordskjelvet i Japan har opplevd en svikt i bestillingene hos deler
av norsk reiselivsnæring. Det er viktig, slik disse medlemmer ser
det, å iverksette nye og mer spissede markedsføringskampanjer for
å klare å få flere utenlandske turister til å velge Norge som reisemål.
Dersom en skal klare å få til gode resultater knyttet til reiselivssatsingen
må man i sin karakter og valg av marked være langsiktig og målrettet. Disse medlemmer mener
at de midler som i dag er stilt til rådighet for å markedsføre Norge
som turistmål ikke er tilstrekkelig til å kunne motvirke den negative
trenden vi har sett innenfor enkelte områder den senere tid. Disse
medlemmer vil på denne bakgrunn fremme forslag om en tilleggsbevilgning
på 50 mill. kroner til markedsføring av Norge som reisemål.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
55 mill. kroner, tilsvarende en økning på 55 mill. kroner i forhold
til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 74 | (Ny) Markedsføring av Norge, bevilges med | 55 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser behovet
for påfylling av såkornfondene omtalt under post 51 Tapsfond, såkornkapitalfond.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 500 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 91 | (Ny) Lån til såkornkapitalfond, bevilges
med | 500 000 000» |
Komiteens medlem fra Venstre viser
behovet for påfylling av såkornfondene omtalt under post 51 Tapsfond,
såkornkapitalfond.
Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med
200 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 91 | (Ny) Lån til såkorn-kapitalfond, bevilges med | 200 000 000» |