Både utgifts- og inntektsbevilgningen for lostjenesten
og sjøtrafikksentralene pris- og lønnsjusteres i de årlige statsbudsjettene.
Over noen år har imidlertid inntektene og utgiftene i lostjenesten
og sjøtrafikksentraltjenesten økt mer enn bevilgningene. Dette skyldes
både økt aktivitet og utgiftsvekst utover de pris- og lønnsindeksene
som har vært lagt til grunn ved utarbeidelsen av budsjettet.
For å ivareta kravet til realistisk budsjettering foreslås
det at kap. 1062 post 1 økes med 140 mill. kroner i 2011. Videre
foreslås det at inntektsbevilgningen økes tilsvarende, jf. omtale
under kap. 5575 post 74.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på kap. 1062 post 21 benyttes blant
annet til å dekke Kystverkets aksjoner mot akutt forurensning. I
2010 var det i tillegg bevilget midler på posten til fjerningen
av vraket etter Murmansk.
I 2010 var det et mindreforbruk på 41,7 mill. kroner
på posten som følge av forskyvning i fremdriften i arbeidet med
å fjerne vraket av krysseren Murmansk. Maksimalt tillatt overført beløp
fra 2010 til 2011 på posten var 7,7 mill. kroner, tilsvarende fem
prosent av bevilgningen. Resten av mindreforbruket, som ikke kunne overføres,
er også bundet opp i inngått kontrakt i forbindelse med fjerningen
av Murmansk.
Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen
på kap. 1062 post 21 med 34 mill. kroner i 2011.
Som følge av at håndteringen av Murmansk, ubåten
U-864 og andre vrak er bevilget på denne posten i 2011, vil det
være usikkert om hele bevilgningen på posten vil bli utbetalt i
2011.
For at et eventuelt mindreforbruk i 2011 skal kunne
overføres til 2012, fremmes det forslag om å knytte stikkordet «kan
overføres» til kap. 1062 post 21 i 2011.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at håndteringen av skipsforlis og skipshavarier som «Full City»
og «Godafoss» har avdekket et stort forbedringspotensial knyttet
til norsk oljevernberedskap. Kjapp responstid er avgjørende for
oljevernberedskapen, og at det er om å gjøre å få lenser rundt utslippstedet så
fort som mulig. Disse medlemmer vil i den forbindelse
påpeke at det etter «Godafoss»-forliset tok hele 6 timer før de
første lensene kom på plass. Disse medlemmer viser
til at responstiden i forbindelse med oljeutslipp kan kuttes betraktelig
ved hjelp av ny teknologi, for eksempel har Den svenske sjøredningen
investert i 25 speedlektere som kan slepes i inntil 30 knop. Redningsselskapet
har på bakgrunn av uttesting i forbindelse med øvelser i Norge slått
fast at responstiden ved «Godafoss»-forliset kunne ha blitt kuttet
til en tredjedel ved hjelp av slike speedlektere. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiets medlemmer av transport- og kommunikasjonskomiteen
fremmer anmodningsforslag i innstillingen til Prop. 86 S (2010–2011)
vedrørende disse forhold.
Komiteens medlem fra Venstre peker
på at oljevernberedskapen har sviktet ved flere anledninger, og
at sammenlignbare land har en oljevernberedskap med raskere responstid
enn vi har i Norge. Dette medlem foreslår derfor
å styrke oljevernberedskapen med 30 mill. kroner til innkjøp av
bedre utstyr og kompetanseheving.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1062 | | Kystverket | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, forhøyes med | 64 000 000 |
| | fra kr 304 350 000
til kr 368 350 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Redningsselskapet gjør en svært viktig
innsats på sjøen for å redde mennesker og materiell fra ulykker. Disse
medlemmer viser til at Redningsselskapet i 2010 og 2011
har bidratt ved en rekke havarier langs kysten, og at Redningsselskapet
også er en del av ryggraden i oljevernberedskapen langs kysten. Disse
medlemmer viser til at Statens rammetilskudd i 2011 knapt
dekker nok til det som fem av Redningsselskapet redningsskøyter koster
i drift og avskriving. For ikke å svekke beredskapen, måtte Redningsselskapet
for 2011 budsjettere med et underskudd på 16 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
å øke bevilgningen med 16 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag, tilsvarende en økning på 16 mill. kroner i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1062 | | Kystverket | |
| 70 | Tilskudd Redningsselskapet, forhøyes med | 16 000 000 |
| | fra kr 43 300 000 til kr 59 300 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til den imponerende «1. linjetjeneste» Redningsselskapet yter i
svært mange havarier og motorstanstilfeller langs kysten, fordi
skøytene befinner seg langs hele kysten. Disse medlemmer konstaterer
at dette er hendelser vi ikke hører så mye om, nettopp fordi Redningsselskapet
er raskt på plass med sleper om bord i havaristen, og store katastrofer
avverges/kontrolleres til større slepefartøy kommer til unnsetting. Disse medlemmer mener
derfor det er særlig uheldig at ikke regjeringen bevilger nok midler
til Redningsselskapet, slik det kom til uttrykk på høringen i komiteen. Disse
medlemmer viser til Høyres alternative budsjett hvor vi
bevilget 15 mill. kroner til slepebåtberedskap for Redningsselskapet,
og vil ytterligere styrke satsningen i revidert nasjonalbudsjett.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 15 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1062 | | Kystverket | |
| 70 | Tilskudd Redningssel-skapet, forhøyes med | 15 000 000 |
| | fra kr 43 300 000
til kr 58 300 000» | |