Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at det i klimaforliket er et prinsipp at det kun skal benyttes
ett virkemiddel for fastlandsindustrien, nemlig enten kvoter, avtaler
eller avgift. Gasskraftverkene på Kårstø og Mongstad har både kvoteplikt
og en egen CO2-avgift, til tross for regjeringens politikk om å
unngå dobbel virkemiddelbruk.
Disse medlemmer viser til Høyres
alternative statsbudsjett for 2011, hvor disse medlemmer foreslo
å halvere CO2-avgiften for gass brukt til oppvarming, industriproduksjon
og transport.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Fra 1. juli 2011 gjøres følgende endringer
i Stortingets vedtak 25. november 2010 om CO2-avgift på mineralske
produkter:
§ 1 annet ledd nr. 2 og § 1 annet ledd oppheves.
Gjeldende tredje ledd blir annet ledd.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at regjeringen legger opp til å subsidiere
CO2-utslippene fra gasskraftverkene på Kårstø og Mongstad med en
halv mrd. kroner. Kårstø og Mongstad slipper unna med 1/10 av CO2-avgiften
som gjøres gjeldende for gasskraftverket på Snøhvit. Mongstad og
Kårstø betaler fem øre i CO2-avgift per kubikkmeter gass, mens Snøhvit
betaler 48 øre. Mongstad og Kårstø tildeles også gratiskvoter fra
staten, mens på Snøhvit betaler de alle kvotene sine selv.
Disse medlemmer mener utslippssubsidieringen
er et klart brudd på forurenser betaler-prinsippet, som regjeringen
ellers er veldig opptatt av, og som er nedfelt i klimaforliket. Disse medlemmer vil
derfor foreslå lik avgift for alle de tre gasskraftverkene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Fra 1. juli 2011 gjøres følgende
endringer i Stortingets vedtak 25. november 2010 om miljøavgifter
på mineralske produkter mv. A. CO2-avgift på mineralske produkter
for budsjetterminen 2011:
§ 1 nytt tredje ledd skal lyde:
For naturgass og LPG til gasskraftverk skal
det betales avgift med kr 48 per Sm3 naturgass.
Gjeldende tredje ledd blir nytt fjerde ledd.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det er viktig at det legges til rette for
økt bruk av klimavennlig biodrivstoff. Dette medlem viser
til at Sverige har innført et avgiftssystem for drivstoff som i
større grad enn det norske gjør biodrivstoff konkurransedyktig med
vanlig diesel. Det svenske systemet innebærer en lavere veiavgift
(autodieselavgift) og en høyere CO2-avgift.
Dette medlem viser til brev fra
Finansdepartementet som svarer på spørsmål 38 fra Kristelig Folkeparti
om hvordan en omlegging til det svenske avgiftsregimet for drivstoff
vil se ut. Finansdepartementet skriver at veiavgiften (autodieselavgiften)
med en omlegging til svensk avgiftsmodell vil reduseres fra 3,62
til 0,48 kroner per liter for fossil diesel og fra 1,81 til 0,24 kroner
per liter for biodiesel. CO2-avgiften vil økes fra 0,59 til 3,73
kroner per liter. Den samlede avgiftsbelastningen på fossil diesel
er den samme før og etter omleggingen, mens avgiftsbelastningen
for biodiesel er vesentlig redusert.
Dette medlem mener at dette kan
være en fremtidsrettet løsning for innretningen på avgiftene, og
vil foreslå at en slik omlegging til svensk avgiftsmodell gjennomføres
i Norge.
Dette medlem mener videre at
en intensivert innsats for å få ned innenlandske klimagassutslipp
også må få konsekvenser for innenlandsk flytrafikk. Det vil bli
svært krevende å nå ambisiøse mål for klimagassreduksjoner i Norge med
en fortsatt vekst i utslippene fra denne sektoren. Dette medlem
mener at en avgiftsøkning som motsvarer en økt billettpris på 3
kroner pr. flyreise mellom Oslo og Bergen neppe bidrar sterkt i
så måte, og vil derfor foreslå å øke CO2-avgiften på mineralolje
brukt i innenlandsk flytrafikk ytterligere med 80 øre pr. liter
utover prisjustering.
Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:
«Fra 1. juli 2011 gjøres følgende endringer
i Stortingets vedtak 25. november 2010 om miljøavgifter på mineralske
produkter mv. A. CO2-avgift på mineralske produkter for budsjetterminen
2011:
§ 1 første ledd bokstav a skal lyde:
Fra 1. juli 2011 skal det i henhold til lov
19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales CO2-avgift til statskassen
ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende mineralske produkter med
følgende beløp:
a) Mineralolje:
kr 0,59 per liter. For mineralolje som omfattes av Stortingets vedtak
om veibruksavgift på drivstoff er avgiften kr 3,73 per liter. For
mineralolje til innenriks luftfart skal det betales avgift med kr 1,49
per liter. For mineralolje til treforedlingsindustrien, sildemel-
og fiskemelindustrien skal det betales avgift med kr 0,31 per liter.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres hovedmål om et skatte- og avgiftssystem som innebærer
mer skatt på forbruk og helse- og miljøskadelig adferd og mindre
skatt på arbeid og investeringer i næringsliv og arbeidsplasser.
I Venstres alternative statsbudsjett for 2011 ble det foreslått
en samlet omlegging fra rød til grønn skatt på om lag 5,6 mrd. kroner. Som
et ledd i en slik omlegging foreslår dette medlem å
øke CO2-avgiften på mineralske produkter med 10 øre literen.
Dette medlem viser til bevilgningsforslag
i kapittel 19 i denne innstilling under kap. 5543 post 70.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Fra 1. juli 2011 gjøres følgende endringer
i Stortingets vedtak 25. november 2010 om miljøavgifter på mineralske
produkter mv. A. CO2-avgift på mineralske produkter for budsjetterminen
2011:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2011 skal det i henhold til lov
19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales CO2-avgift til statskassen
ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende mineralske produkter med
følgende beløp:
a) Mineralolje:
kr 0,69 per liter. For mineralolje til innenriks luftfart skal det
betales avgift med kr 0,79 per liter. For mineralolje til treforedlingsindustrien,
sildemel- og fiskemelindustrien skal det betales avgift med kr 0,41
per liter.
b) Bensin: kr 0,98 per liter.
c) Naturgass: kr 0,54 per standardkubikkmeter.
d) LPG: kr 0,76 per kg.»