Regjeringen foreslår å styrke satsingen på lederutdanning
for styrere i barnehage. Det er stor interesse for studiet, og regjeringen
foreslår derfor å opprette ytterligere 60 studieplasser slik at
flere styrere kan få delta. Det foreslås at bevilgningen på posten
økes med 2,25 mill. kroner.
Som en følge av endring i tidsplanen for enkelte prosjekter
er det et mindrebehov på posten på 250 000 kroner.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen på posten med
2 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er opptatt av å sikre et godt
kvalitetsmessig og mangfoldig barnehagetilbud for alle barn. Disse
medlemmer er bekymret over at den pedagogiske bemanningen
i barnehagene er svekket, og at mange private barnehager opplever
usikkerhet omkring hvilke økonomiske rammer de skal forholde seg
til etter at ny Forskrift om likeverdig behandling ved tildeling
av offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager trådte i kraft
1. januar 2011. Disse medlemmer viser til partienes
respektive alternative budsjetter for 2011 og forslag om å utsette
innlemmingen av barnehagene i det kommunale rammetilskuddet. Disse
medlemmer registrerer at regjeringen ikke foretar noen grep
i salderingen av budsjettet, og har en forventning om at regjeringen kommer
med forslag til tiltak om den usikre situasjonen i barnehagesektoren
vedvarer ved fremleggelsen av statsbudsjettet for 2012.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil understreke at Kristelig Folkeparti mener
at barnehagetilbudet skal være tilpasset familienes behov og være
fleksibelt, rimelig og av god kvalitet over hele landet. Dette
medlem viser videre til at en rekke kommuner står overfor
store utfordringer når det gjelder barnehagetilbud med god kvalitet
til alle barn i kommunen som søker om plass. Dette medlem vil understreke
at alle barnehager må sikres midler og kompetanse til å opprettholde
høy kvalitet, tilstrekkelig pedagogisk tilbud og et høyt antall voksne
i forhold til antall barn. Dette medlem vil sikre
barnehageplass til alle som ønsker det, uavhengig av økonomi. Dette
medlem viser til at kommunene selv kan bestemme om de ønsker
å tilby inntektsgradert betalingsordning, og at det fortsatt er
en rekke kommuner som ikke benytter et system for inntektsgraderte
satser innenfor barnehagens ordinære betalingssystem. Dette
medlem foreslår på denne bakgrunn at ytterligere 10 mill.
kroner bevilges slik at flere familier får mulighet til å benytte
seg av en inntektsgradert betalingsordning.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
231 | | Barnehager | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres,
kan nyttes under post 51, forhøyes med | 12 000 000 |
| | fra kr 146 168 000
til kr 158 168 000» | |
Det er bevilget 137 mill. kroner i investeringstilskudd
i saldert budsjett for 2011. Regnskapet for 2010 viser at det kun
ble utbetalt 93 mill. kroner i investeringstilskudd i 2010. Dette
er en nedgang fra 193 mill. kroner i 2009. Bevilgningen i saldert
budsjett for 2011 er basert på antatt nivå i 2010, og Kunnskapsdepartementet
legger til grunn at behovet for investeringstilskudd trolig ikke
vil være vesentlig høyere i 2011 enn i 2010. Det foreslås derfor
å redusere bevilgningen på posten med 37 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er viktig å holde barnehageprisene lave. Samtidig mener disse
medlemmer at maksprisen bør gjøres mer fleksibel for å sikre
at kvaliteten i barnehagene kan bedres, og for å sikre de private
barnehagene.
Disse medlemmer viser til at
maksprisen førte til at mange lavinntektsfamilier fikk økt sine
barnehagekostnader ved innføring av maksprisordningen. Det er viktig
å sikre barnehageplass til alle som ønsker det, uavhengig av økonomi.
Disse medlemmer viser til at
kun hver femte kommune har inntektsgradert foreldrebetaling i barnehagen
i dag. Disse medlemmer foreslår derfor å bevilge
50 mill. kroner som øremerkes inntektsgradert foreldrebetaling i
barnehagene. Midlene gis ved en økning i rammeoverføringen til kommunene. Disse
medlemmer vil samtidig foreslå en generell økning i maksprisen
med 200 kroner pr. måned. Dette forslaget vil også påvirke post
64, samt kap. 571 post 60 og kap. 844 post 70.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 22 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 59 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
231 | | Barnehager | |
| 61 | Investeringstilskudd, overslagsbevilgning, nedsettes
med | 59 000 000 |
| | fra kr 137 000 000
til kr 78 000 000» | |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil videre understreke sin motstand mot den svært
urettferdige praksisen knyttet til at barns fødselstidspunkt på året
skal avgjøre hvorvidt vedkommende får rett til plass i barnehage
eller ikke. Disse medlemmer viser til følgende merknad
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre i
Innst. O. nr. 69 (2007–2008):
«Disse medlemmer viser til at når først retten til barnehageplass
blir innført, er det urimelig at rett til plass, slik det er skissert
i regjeringens opplegg, ikke sikres fra barnet fyller ett år. Retten
til barnehageplass må sees i sammenheng med regjeringens politikk
om avvikling av kontantstøtten og i lys av de foreldrepermisjonsordninger
vi har i dag. Flere vil med regjeringens forslag, være avhengig
av når barnet er født på året, oppleve at de verken blir tilbudt
barnehageplass eller har stønadsordninger som gjør at de kan betale
for andre omsorgsløsninger eller selv ta ut ulønnet permisjon i
påvente av plass.
Disse medlemmer mener at kommunene
må foreta løpende opptak hele året, og at foreldre skal være sikret
plass hvis barnet har fylt ett år og de har søkt senest fire måneder
før de trenger plass. En slik forutsigbar ordning vil sikre at barnet
får barnehageplass når begge foreldrene skal tilbake i arbeid.»
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å komme tilbake til
Stortinget med sak om å fjerne forskjellsbehandlingen med tanke
på fødselstidspunkt for barns rett til barnehageplass, slik at retten
til barnehageplass gjøres gjeldende for alle barn fra fylte ett
år.»
Komiteens medlem fra Venstre er
enig i at det må være moderate priser for oppholdsbetaling i barnehager,
men viser til at regjeringen tidligere har prisjustert egenbetaling
for opphold i barnehage i tråd med den økonomiske veksten. For inneværende
år vil dette beløpe seg til ca. 70 kroner per mnd.
Dette medlem foreslår en slik
prisjustering med virkning fra 1. august 2011, noe som innebærer
at den månedlige kostnaden for oppholdsbetaling i barnehagen vil
øke fra 2 330 kroner til 2 400 kroner. Dette vil ha budsjettmessig
konsekvens for bevilgningene over hhv. kap. 231 post 61 og 64, kap.
571 post 60 og kap. 844 post 70.
For kap. 231 post 61 vil dette innebære et redusert
bevilgningsbehov på 8 mill. kroner.
Dette medlem viser for øvrig
til omtale under kap. 571 post 60 om å innføre inntektsgradert foreldrebetaling,
som er langt mer treffsikkert og hensiktsmessig enn makspris-ordningen
med hensyn til å nå dem som trenger det mest.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
231 | | Barnehager | |
| 61 | Investeringstilskudd, overslagsbevilgning, nedsettes
med | 45 000 000 |
| | fra kr 137 000 000
til kr 92 000 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad til post 61.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 8 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
231 | | Barnehager | |
| 64 | Tilskudd til midlertidige lokaler, overslagsbevilgning,
nedsettes med | 8 000 000 |
| | fra kr 30 400 000
til kr 22 400 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til sin merknad og forslag vedrørende prisjustering av oppholdsbetaling
i barnehager under kap. 231 post 61.
For kap. 231 post 64 vil dette innebære et redusert
bevilgningsbehov på 8 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
231 | | Barnehager: | |
| 64 | Tilskudd til midlertidige lokaler, overslagsbevilgning,
nedsettes med | 3 000 000 |
| | fra kr 30 400 000
til kr 27 400 000» | |