Endret innplassering grunnskolelærerutdanning for
NLA Høgskolen
I statsbudsjettet for 2011 vedtok Stortinget
at de nye grunnskolelærerutdanningene skulle innplasseres i kategori
D i finansieringssystemet, og det ble bevilget 13 mill. kroner til
iverksetting fra høsten 2011. Fordelingen av midler mellom institusjoner
var ikke avklart ved budsjettfremleggelsen, og beløpet ble derfor
i sin helhet bevilget over kap. 260 post 50. Det er nå avklart at 465 000
kroner skal utbetales til den private NLA Høgskolen. Det foreslås
derfor å redusere bevilgningen på posten med 465 000 kroner mot en
tilsvarende økning på kap. 260 post 70.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
har administrert ordningen med kjøp av studieplasser i medisin i
utlandet. Ordningen ble endelig faset ut i 2010, med en reduksjon
på 581 000 kroner over kap. 260 post 50. Ved en feil ble ikke bevilgningen
nedjustert i statsbudsjettet for 2011. Det foreslås derfor å redusere bevilgningen
på posten med 581 000 kroner.
Det vises til omtale av Bergen Museum i Prop. 1 S (2010–2011).
Planene for renovering av Bergen Museum er nå delt i to faser slik
at Sørfløyen kan renoveres før resten av bygningen. Dette er i samsvar
med planene til Universitetet i Bergen for renovering av utstillingene
i bygningen.
Samlet foreslås det å redusere bevilgningen
på posten med 1,046 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at Nav den 11. april 2011 slår fast at Norge i nær fremtid
vil trenge 8 000 nye teknologer og personell med IKT-utdanning.
Dette kommer i tillegg til behov av varierende størrelse for biologer,
medisinere, veterinærer, fysikere, geologer og kjemikere. Disse
medlemmer har også merket seg at statsråd Tora Aasland i
forbindelse med regjeringens lansering av realfagsstrategien Realfag
for framtida, 2010–2014 uttalte at:
«Dette er en realfagsstrategi for å møte framtidas utfordringer.
Vi er avhengige av at stadig flere skal velge utdanninger innen
matematikk, natur- og teknologiske fag for å utvikle samfunnet videre.»
Disse medlemmer har merket seg
at tallene fra Samordnet opptak i år viser at de midler Stortinget
har bevilget til å støtte opp under «Realfag for fremtiden» har
bidratt til at søkningen til real- og teknologifaglige utdanninger
har økt. Til realfagsstudier er det registrert en økning i søkningen
på 8,6 pst. sammenliknet med 2010, mens søkningen til teknologiske
fag har økt med 1,7 pst.. En stor del av økningen i søkningen til teknologiske
fag har kommet til de 5-årige integrert master i teknologi og til
maritime fag.
På dette grunnlag foreslår disse medlemmer å
etablere inntil 700 nye studieplasser innen real- og teknologi fag
plassert i kategori D.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 24,2 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 23,2 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
260 | | Universiteter og høyskoler | |
| 50 | Statlige universiteter og høyskoler, forhøyes med | 23 154 000 |
| | fra kr 24 155 242 000
til kr 24 178 396 000» | |
Disse medlemmer vil påpeke at
samhandlingsreformen forutsetter at den medisinske kompetansen knyttet
til kommunens ansvar for eldre blir styrket. Disse medlemmer mener
at de samfunnsmedisinske fagmiljøene ved universitetene må spille
en sentral rolle i dette arbeidet. Disse medlemmer har
merket seg at det medisinske forsk-nings- og undervisningsmiljø
ved Institutt for samfunnsmedisinske fag, Det medisinsk-odontologiske
fakultet ved universitetet i Bergen driver sykehjemsforskning i
samarbeid med spesialisthelsetjenesten i Helse Vest, Kompetansesenteret
for aldring og helse i Oslo, Forum for sykehjemsmedisin og Verdighetssenteret
ved Bergen Røde Kors sykehjem. Disse medlemmer registrerer
at instituttets forskningsgrupper arbeider med alderspsykiatri,
smerte og demens, legemiddelbehandling, palliativ omsorg og metodeutvikling. Disse
medlemmer ser også at det eksisterer betydelig kompetanse
på utnyttelse av helseregistre for medisinsk forskning ved instituttet. Disse
medlemmer har merket seg planene med å opprette et nasjonalt
senter for sykehjemsmedisin ved Universitetet i Bergen, at dette
har bred støtte i de tilstøtende miljøene i Norge og at det vil
være komplementært til det Nasjonale kompetansesenter for aldring
og helse ved Universitetet i Oslo.
Disse medlemmer mener Institutt
for samfunnsmedisinske fag gjør et viktig arbeid i forsk-ningsbasert
undervisning av medisinstudenter og videreutdanning av leger innen
fagene allmennmedisin og sykehjemsmedisin. Disse medlemmer vil
peke på at tilrettelagt utplassering av medisinstudenter og studenter
i ernæring, odontologi og farmasi kan bidra til økt interesse og
rekruttering av fagpersonell over hele landet, i tråd med intensjonen
i Samhandlingsreformen. Disse medlemmer mener det er
viktig å videreutvikle og stimulere det miljøet som er etablert
med utgangspunkt i Institutt for samfunnsmedisinske fag ved UiB,
slik at det kan fremstå som et akademisk fyrtårn innefor fagfeltet
sykehjemsmedisin. Disse medlemmer har merket seg
at senteret søker om en bevilgning på 19,8 mill. kroner.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å komme tilbake i
statsbudsjettet for 2012 med en bevilgning som legger til rette
for en satsing og videreutvikling av et nasjonalt senter for sykehjemsmedisin
med utgangspunkt i arbeidet som gjøres ved Institutt for samfunnsmedisinske
fag ved Universitetet i Bergen.»
Komiteens medlemmer fra Høyre vil peke
på behovet for flere studieplasser på ingeniør- og sivilingeniørstudiene.
Det er spesielt viktig for private bedrifter og offentlige aktører at
de kan rekruttere tilstrekkelig med kompetent arbeidskraft. I denne
sammenhengen er det nødvendig å tilstrebe et samsvar mellom arbeidskraften
arbeidslivet etterspør og tilgjengelig antall studieplasser på de
relevante studiene. Det er på det rene at mange private bedrifter
og kommuner etterspør flere ingeniører. Disse medlemmer mener
derfor det er nødvendig å øke kapasiteten på antall studieplasser
slik at man får mulighet til å møte dette behovet. Disse
medlemmer vil også påpeke at det de senere årene har vært
et betydelig fokus på å satse mer på realfag i skolen. Realfagssatsingen
fører til at flere elever ønsker å fordype seg i realfag, og vil
ha som konsekvens at flere vil søke seg til høyere utdanningsstudier som
vektlegger realfag. Dette er utelukkende positivt med tanke på at
norsk næringsliv etterspør slik arbeidskraft. Disse medlemmer vil derfor
foreslå en tilleggsbevilgning til universitet og høgskoler for å
øke antall studieplasser på ingeniør- og sivilingeniørstudiene.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 35 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 33,954 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
260 | | Universiteter og høyskoler | |
| 50 | Statlige universiteter og høyskoler, forhøyes med | 33 954 000 |
| | fra kr 24 155 242 000
til kr 24 189 196 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at det at flere tar høyere utdanning, er
positivt så lenge kvaliteten på utdanningen er god. Dette
medlem mener imidlertid det er behov for sterkere ambisjoner
rundt temaet kvalitet i utdanningen parallelt med opptrappingen
av flere studieplasser. Dette medlem mener det er
avgjørende å styrke undervisningsdelen av sektoren. Vi trenger å
styrke fagmiljøene, øke veiledningen gjennom studiet, tilby pedagogisk
kompetanseheving til de vitenskapelig ansatte, samt sikre relevant
praksis. Dette medlem foreslår derfor å bevilge 50 mill.
kroner til bedre veiledning i studiet og 50 mill. kroner til bedre
praksis.
Dette medlem foreslår videre
å bevilge 14 mill. kroner til 50 nye stipendiatstillinger.
Dette medlem viser til at rammevilkårene
for forskningsfinansieringen ved Universitetet i Stavanger og Universitet
i Agder er dårligere enn ved de andre universitetene. Dette
medlem foreslår derfor å øke bevilgningen til Universitetet
i Stavanger med 5 mill. kroner og Universitetet i Agder med 5 mill.
kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
260 | | Universiteter og høyskoler | |
| 50 | Statlige universiteter og høyskoler, forhøyes
med | 122 954 000 |
| | fra kr 24 155 242 000
til kr 24 278 196 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre mener
det er svært viktig å øke studiekapasiteten ved universiteter og
høyskoler, og merker seg at regjeringen har fulgt opp tidligere
vedtak om å bevilge midler til flere studieplasser i statsbudsjettet
for 2011. Det er imidlertid ikke bevilget midler til noen flere
studieplasser i revidert nasjonalbudsjett.
Dette medlem konstaterer dermed
at det i budsjettet for inneværende år bevilges det dermed midler
tilsvarende om lag 2 200 nye studieplasser, mens det i budsjettet
for 2010 ble bevilget midler til om lag 2 600 nye studieplasser. Dette
medlem mener det er forunderlig at det faktisk settes av
færre midler til færre studieplasser i år enn i fjor, all den tid
vi bl.a. fra ulike SSB-anslag vet at studenttallet vil øke dramatisk
i årene som kommer. Dette tydeliggjør etter dette medlems mening
behovet for en langsiktig plan for hvordan studentbølgen skal håndteres,
økt antall studieplasser og ikke minst solide basisbevilgninger
til institusjonene som skal motta studentene slik at kvaliteten
opprettholdes.
Dette medlem viser til at når
basisbevilgningene til universiteter og høyskoler over lengre tid
ikke oppleves som tilstrekkelige, kan ikke dette sees på som noe
annet enn et alvorlig anslag mot institusjonenes handlingsrom og
frihetsgrad. Dette vil høyst sannsynlig medføre at institusjonene
vil få ytterligere vanskeligheter med å følge opp Kvalitetsreformen,
at forskningsinnsatsen svekkes og at både studenter og ansatte gis
et dårligere tilbud. Når studenttallet i tillegg stiger, og øvrige
utgifter ikke kompenseres tilstrekkelig, mener dette medlem at
det sier seg selv at institusjonene fort vil komme i en varig skvis
i forhold til pålagte oppgaver og finansieringen av disse.
Dette medlem foreslår på denne
bakgrunn å bevilge 150 mill. kroner til en direkte styrking av basis-bevilgningene
i universitets- og høyskolesektoren. Videre foreslås det å øke bevilgningene
tilsvarende med ytterligere 2 000 nye studieplasser fra og med høsten
2011, noe som også vil ha budsjettmessig konsekvens under kap. 2410
post 50 og 72.
Videre vil dette medlem påpeke
at det ikke er satt av midler til noen nye rekrutteringsstillinger i
UH-sektoren i statsbudsjettet for 2011, noe dette medlem mener
er oppsiktsvekkende. Dette innebærer at det ikke har blitt bevilget midler
til noen nye rekrutteringsstillinger de to siste ordinære budsjettbehandlingene
(2010 og 2011). Sett i lys av at behovet for forskerutdannet personale
ved institusjonene er stort, og vil øke betydelig i årene som kommer,
er dette svært underlig. Dette medlem foreslår på
denne bakgrunn å bevilge 141,8 mill. kroner til opprettelse av ca.
500 nye stipendiatstillinger fra høsten 2011.
Etter dette medlems mening er
det også viktig å sikre et tilstrekkelig antall postdoktorstillinger, slik
at doktorgradsstipendiater etter avlagt doktorgrad har mulighet
til å få en rekrutteringsstilling ved en utdannings- eller forskningsinstitusjon
i påvente av en fast stilling. Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å bevilge 28,4 mill. kroner til opprettelse av
ca. 100 nye postdoktorstillinger f.o.m. høsten 2011.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
260 | | Universiteter og høyskoler | |
| 50 | Statlige universiteter og høyskoler, forhøyes
med | 388 154 000 |
| | fra kr 24 155 242 000
til kr 24 543 396 000» | |
Det vises til omtale under kap. 260 post 50
om endret innplassering for grunnskolelærerutdanningen ved NLA Høgskolen.
Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 465 000 kroner mot en
tilsvarende reduksjon på kap. 260 post 50.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det nå er avgjørende å styrke undervisningsdelen
av sektoren. Vi trenger å styrke fagmiljøene, øke veiledningen gjennom
studiet, tilby pedagogisk kompetanseheving til de vitenskapelig
ansatte, samt sikre relevant praksis. Dette medlem foreslår
å bevilge 3,5 mill. kroner til bedre veiledning i studiet og 3,5
mill. kroner til bedre praksis.
Dette medlem viser til at Ansgar
teologiske høgskole, Fjellhaug Misjonshøgskole og Høgskolen i Staffeldtsgate
i 2005 gikk over fra å være friskoler til å bli godkjente som høgskoler. Dette
gav en tyngre faglig profil på skolene. Dette medlem viser
videre til at denne overføringen har vist seg å ikke lønne seg økonomisk. Dette
medlem mener det ikke er riktig at skoler som ønsker en
faglig tyngre profil på sine tilbud skal bli straffet økonomisk. Dette medlem vil
peke på viktigheten av tilbudet som gis av private høyskoler i Norge
og at kuttet i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005–2006) har satt flere
institusjoner i en vanskelig situasjon. Særlig rammer dette Mediehøgskolen
Gimlekollen fordi kuttet fjerner økningen som kom i revidert nasjonalbudsjett
for 2005 som følge av faktiske studenttall institusjonen hadde. Dette
medlem foreslår å bevilge 5 mill. kroner for å rette opp kuttene.
Dette medlem viser til at regjeringen
foreslår å bevilge 30 mill. kroner til større utstyrsinnkjøp og
vedlikehold ved universitet og høyskoler. Dette medlem mener
det er avgjørende å sikre likebehandling mellom private og offentlige
universitet og høyskoler og foreslår derfor å bevilge 2 mill. kroner
til større utstyrsinnkjøp og vedlikehold ved private høyskoler.
Dette medlem foreslår videre
å bevilge 1,5 mill. kroner til 5 stipendiatstillinger ved private høyskoler.
Dette medlem foreslår dessuten
å bevilge 1,5 mill. kroner til Høgskolesenteret i Kristiansund.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
260 | | Universiteter og høyskoler | |
| 70 | Private høyskoler, forhøyes med | 17 465 000 |
| | fra kr 879 958 000
til kr 897 423 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til forslag og merknad under kap. 260 post 50 om 2 000 flere studieplasser
og en tilleggsbevilgning på 150 mill. kroner til direkte styrking
av basisbevilgningene i universitets- og høyskolesektoren, noe som
også har en budsjettmessig konsekvens for denne posten, med forslag
om en tilleggsbevilgning på 8 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
260 | | Universiteter og høyskoler | |
| 70 | Private høyskoler, forhøyes med | 8 465 000 |
| | fra kr 879 958 000
til kr 888 423 000» | |