I saldert budsjett for 2011 ble det lagt til
grunn en prognose for antallet asylsøkere som ventes å komme til
Norge i 2011 på 10 000, herunder om lag 800 enslige, mindreårige
asylsøkere. På bakgrunn av situasjonen i middelhavsområdet er prognosen
på noe usikkert grunnlag økt til om lag 11 000 asylsøkere i 2011,
herunder 1 100 enslige, mindreårige asylsøkere.
Ved utgangen av 2010 hadde UDI i underkant av 30 000
ubehandlede oppholdssaker og i underkant av 5 000 ubehandlede asylsaker.
Det er lagt opp til at UDI skal redusere antall ubehandlede asylsaker
noe og antall ubehandlede oppholdssaker betydelig i løpet av 2011.
For å kunne redusere antallet ubehandlede asylsaker noe i en situasjon
der antall asylsøkere forventes å øke, foreslås det å øke bevilgningen
under kap. 490 post 1 med 13 mill. kroner, jf. også omtale under kap.
490 post 22. Den økte saksbehandlingskapasiteten skal særlig gå
til hurtig behandling av saker som involverer barn. Helårsvirkningen
fra 2012 er 14,1 mill. kroner.
På bakgrunn av situasjonen i Middelhavsområdet
ønsker FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) å bygge opp kapasiteten
for beskyttelse av flyktninger. UNHCR har bedt EUs medlemsland og
andre land som bosetter overføringsflyktninger om å øke antall gjenbosettingsplasser
for flyktninger fra området.
På denne bakgrunn foreslår regjeringen å øke kvoten
for overføringsflyktninger i 2011 med 250 plasser. Til sammen foreslås
det økte utgifter på 41,7 mill. kroner på budsjettområdene til Justisdepartementet
og Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (BLD) i forbindelse
med forslaget om økt kvote for overføringsflyktninger i 2011. Det
er i forslaget lagt til grunn at kommunene får den samme kompensasjonen
som ved ordinær bosetting av overføringsflyktninger gjennom dagens tilskuddsordninger.
Overføringsflyktninger vil utløse integreringstilskudd i fem år
og tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap i tre år.
Forslaget inkluderer videre økte utgifter til saksbehandling i UDI
og IMDi, økte utgifter til tiltak som støtter opp under gjenbosetting,
samt økte reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet. Av
de samlede, foreslåtte økte utgiftene på 41,7 mill. kroner, vil
om lag 25 mill. kroner kunne innrapporteres som offisiell utviklingshjelp
(ODA-godkjente utgifter).
På bakgrunn av ovennevnte foreslås det å øke bevilgningen
under kap. 490 post 1 med 1,3 mill. kroner til økt saksbehandlingskapasitet
i UDI. Det vises til omtale under kap. 490 post 73 og kap. 490 post
75 nedenfor. Videre vises det til omtale under kap. 820 post 1,
kap. 821 post 60, kap. 821 post 61 og kap. 822 post 60 under BLD.
UDI overtok ansvaret for saksbehandlingen av individuelle
søknader til programmet for assistert frivillig retur (VARP) fra
politiet 1. oktober 2010. Det er nå identifisert behov for utvidet elektronisk
støtte i saksbehandlingen, for å redusere risiko for feil og legge
til rette for hurtige frivillige returer. Det foreslås derfor å
øke bevilgningen under kap. 490 post 1 med 1,5 mill. kroner til
dette formålet, mot en tilsvarende reduksjon av bevilgningen under
kap. 490 post 72.
UDI forvalter et stort omfang av sensitiv personinformasjon,
noe som medfører et stort behov for sikkerhet på IKT-området. Videre
tar regjeringen sikte på gradvis å overføre politiets oppgaver knyttet
til behandling av søknader om oppholdstillatelser og statsborgerskap
til UDI (førstelinjeprosjektet). Formålet er å redusere saksbehandlingstiden
og kunne gi bedre service for brukerne, samtidig som det legges
til rette for å utnytte etatenes kompetanse bedre og gi politiet
mulighet for å fokusere på sine kjerneoppgaver.
For å kunne gjennomføre nødvendige sikkerhetstiltak
på IT-området og sikre god planlegging av førstelinjeprosjektet,
foreslås det å øke bevilgningen under kap. 490 post 1 med 15,9 mill. kroner.
UDI skal overta enkelte av Politiets oppgaver knyttet
til den innledende asylsaksbehandlingen. Regjeringen foreslår derfor
å øke bevilgningen under kap. 490 post 1 med 1,313 mill. kroner, mot
tilsvarende reduksjon av bevilgningen under kap. 440 post 1.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen under kap.
490 post 1 med 33,013 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet motsetter
seg en økning i kvoten for antall overføringsflyktninger, slik regjeringen legger
opp til. Disse medlemmer mener flyktninger bør få
tilbud i nærmeste trygge land eller landområder i eget land der
dette er hensiktsmessig. Disse medlemmer mener den
foreslåtte økningen av antall overføringsflyktninger, og derav økte
utgifter som regjeringen legger til grunn i Prop. 120 S (2010–2011),
og som foreslås tilført budsjettområdene til Justisdepartementet
og Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, heller overføres
og øremerkes Politiets utlendingsenhet under kap. 440 post 1, slik
at denne fortsatt kan løse oppgaver i førstelinjetjenesten og få
mer midler for å effektuere utvisningsvedtak på en bedre måte. Disse
medlemmer merker seg at regjeringen ikke klarer å følge
sine egne målsettinger om reduksjon i antall asylankomster, slik
disse forelå da regjeringen fremmet Prop. 1 S (2010–2011).
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad under post 21.
Ifølge beregninger fra Finansdepartementet gitt
i svar på spørsmål nr. 64 fra finanskomiteen/Høyre av 19. mai 2011
vil en slik reduksjon i antall asylsøkere gi besparelser på denne
posten på 20 mill. kroner. For å redusere saksbehandlingskøene vil disse
medlemmer foreslå at 10 mill. kroner av dette tilbakeføres
til Utlendingsdirektoratet.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 1,3 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
noe som tilsvarer en reduksjon på 31,7 mill. kroner i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
490 | | Utlendingsdirektoratet | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 31 713 000 |
| | fra kr 707 569 000
til kr 739 282 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre er
glad for at regjeringen ser at en streng praktisering av brudd på
utlendingsloven vil kunne ha uheldige sider. Dette medlem deler
Justisdepartements vurdering av behovet for en lovtolking som bidrar
til at norske virksomheter kan nyttiggjøre seg av særskilt kvalifisert
utenlandsk arbeidskraft. Dette medlem viser til Justisdepartementets
instruks om tolkingen av utlendingsloven § 71 andre ledd tredje
punktum – oppheving av innreiseforbod for faglærde i visse tilfelle
(instruks GI-02/2011). Dette medlem stiller seg imidlertid
uforstående til at denne instruksen kun gjelder faglærte og ikke
spesialister. Dette medlem viser til Dokument nr.
15:1321 (2010–2011), der representant Trine Skei Grande tar opp
denne problemstillingen.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en ny
instruks for om tolkingen av utlendingsloven § 71 andre ledd tredje
punktum som endres til også å inkludere spesialister (utlendingsforskriften
§ 6-2).»
Dette medlem mener videre Norge
er i stand til å ta inn flere overføringsflyktninger fra UNHCR enn
det regjeringen legger opp til og foreslår å øke kvoten av overføringsflyktninger
fra UNHCR med ytterligere 250 kvoteflyktninger til totalt 1 700
kvoteflyktninger. Dette medlem viser for øvrig til
sine merknader under kap. 821 Bosetting av flyktninger og tiltak
for innvandrere.
Dette medlem vil understreke
at det fortsatt er et stort behov for flere ansatte og mer effektiv saksbehandling
i Utlendingsdirektoratet.
Dette medlem vil peke på at rask
saksbehandling er viktig for å hindre at en usikker situasjon strekker
ut i tid. Lang saksbehandling er særlig problematisk i saker der
barn er involvert. Dette medlem mener derfor at det
er viktig å sette inn tiltak for å redusere saksbehandlingstiden,
og spesielt gjelder det å få på plass elektronisk saksbehandling
i UDI. På denne bakgrunn foreslår dette medlem at
bevilgingen økes med 20 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
490 | | Utlendingsdirektoratet | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 53 013 000 |
| | fra kr 707 569 000
til kr 760 582 000» | |
Bevilgningen på posten dekker statens utgifter til
drift av mottak for asylsøkere og flyktninger. Gjeldende bevilgning
på posten er om lag 1 936 mill. kroner.
Som følge av at det forventes flere asylsøkere
til Norge i 2011, anslås gjennomsnittlig belegg i mottak økt med
260 personer sammenlignet med det som er lagt til grunn for saldert
budsjett 2011. Dette gir isolert sett et høyere bevilgningsbehov. Samtidig
utgjør enslige, mindreårige asylsøkere en lavere andel av det samlede
mottaksbelegget, noe som reduserer bevilgningsbehovet. Det er i beregningene
tatt hensyn til at Integrerings- og mangfoldsdirektoratet forventer
å bosette om lag 250 flere fra mottak enn det som ligger til grunn for
saldert budsjett.
Det foreslås at 15,9 mill. kroner omdisponeres
til kap. 490 post 1 og at 2,5 mill. kroner omdisponeres til kap.
440 post 1 jf. omtale ovenfor.
Samlet foreslås det å redusere bevilgningen
under kap. 490 post 21 med 7,813 mill. kroner. Deler av utgiftene
på posten kan rapporteres som ODA-godkjente utgifter, og inntektsføres
under kap. 3490 post 4, jf. omtale under kap. 3490 post 4.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett hvor det ble skissert en noe strammere
asylpolitikk. I den forbindelse ble det bl.a. vist til forslag fremsatt
i Dokument nr. 8:84 (2008–2009). Disse medlemmer viser
i tillegg til at Høyre i forbindelse med behandling av revidert
nasjonalbudsjett foreslår å øke bevilgningene til frivillig retur
og til tvangsretur av personer uten krav på opphold. Samlet sett mener disse
medlemmer at det gir grunnlag for en nedjustering av antall
asylsøkere med et snitt på 1 500 personer.
Dette vil også påvirke postene 1, 22, 60 og
70, kap. 440 post 21, kap. 856 post 1, samt overføringer mellom
kap./post 167/21, 3490/04 og 3856/4.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 38 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 45,813 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
490 | | Utlendingsdirektoratet | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, statlige mottak, kan nyttes under post 60, nedsettes med
| 45 813 000 |
| | fra kr 1 935 875 000
til kr 1 890 062 000» | |
Bevilgningen på posten dekker utgiftene Utlendingsdirektoratet
har til tolking og oversettelse i forbindelse med saksbehandlingen
av asylsaker. Som følge av at prognosen for antallet asylsøkere
i 2011 er økt fra 10 000 til 11 000 asylsøkere, vil det bli gjennomført
flere intervjuer og avgis flere egenerklæringer enn det som er lagt
til grunn for saldert budsjett 2011. Det foreslås derfor å øke bevilgningen
under kap. 490 post med 2 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad under post 21.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 6,75 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 4,75 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
490 | | Utlendingsdirektoratet | |
| 22 | Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse, nedsettes
med | 4 750 000 |
| | fra kr 51 000 000
til kr 46 250 000» | |
Bevilgningen på posten dekker de gjennomsnittlige
utgiftene vertskommuner med asylmottak har til helse, barnevern,
tolk og administrasjon. De oppdaterte prognosene for antallet asylsøkere i
2011 tilsier at det er behov for flere mottaksplasser enn det som
er lagt til grunn for saldert budsjett 2011. Samtidig er anslaget
for enslige mindreårige i mottak og antall barnevernstiltak lavere
enn tidligere anslått. Det foreslås derfor å redusere bevilgningen
under kap. 490 post 60 med 9,505 mill. kroner, jf. også omtale under kap.
490 post 21.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad under post 21.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 5 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 14,505 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
490 | | Utlendingsdirektoratet | |
| 60 | Tilskudd til vertskommuner for statlige mottak for asylsøkere
og flyktninger, nedsettes med | 14 505 000 |
| | fra kr 239 885 000
til kr 225 380 000» | |
Bevilgningen på posten dekker utgiftene til økonomiske
ytelser til asylsøkere og flyktninger som bor i mottak. Som følge
av at det forventes flere asylsøkere til Norge og flere beboere
i mottak enn det som er lagt til grunn for saldert budsjett 2011,
foreslås det å øke bevilgningen under kap. 490 post 70 med 3,512
mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad under post 21.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 11,3 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 7,788 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
490 | | Utlendingsdirektoratet | |
| 70 | Økonomiske ytelser til beboere i asylmottak, kan nyttes under post 60,
nedsettes med | 7 788 000 |
| | fra kr 507 187 000
til kr 499 399 000» | |
Det foreslås å redusere bevilgningen under kap. 490
post 72 med 1,5 mill. kroner, mot en tilsvarende økning av bevilgningen
under kap. 490 post 1. Midlene vil bli benyttet til å finansiere
saksbehandlingsstøtte for assistert frivillig retur, jf. omtale
under kap. 490 post 1.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
øke antallet frivillige returer for personer som ikke har krav på
opphold i Norge.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 8,5 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
490 | | Utlendingsdirektoratet | |
| 72 | Retur av asylsøkere med avslag og tilbakevending for flyktninger, kan
overføres, forhøyes
med | 8 500 000 |
| | fra kr 111 857 000
til kr 120 357 000» | |
Regjeringen foreslår å øke kvoten for overføringsflyktninger
i 2011, jf. omtale under kap. 490 post 1. For å kunne benytte midler
tilsvarende første års integreringstilskudd for totalt 80 plasser
i 2011 til andre tiltak for gjenbosetting av flyktninger, foreslås
det å øke bevilgningen til slike tiltak med om lag 3 mill. kroner.
Av dette foreslås 1,836 mill. kroner bevilget under kap. 490 post
73 og 1,224 mill. kroner under kap. 820 post 1. Midlene vil bli
benyttet i nært samarbeid med UNHCR.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader under kap. 490 post 1.
Disse medlemmer går imot regjeringens forslag.
På bakgrunn av situasjonen i Middelhavsområdet,
foreslår regjeringen å øke kvoten for overføringsflyktninger i 2011
med 250 plasser, jf. nærmere omtale under kap. 490 post 1. Tiltaket vil
medføre økt behov for bevilgninger til å dekke reiseutgifter for
overføringsflyktninger, og det foreslås derfor å øke bevilgningen
under kap. 490 post 75 med 1,825 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader under kap. 490 post 1.
Disse medlemmer går imot regjeringens forslag.