Straffegjennomføringskapasiteten i kriminalomsorgen
er økt betydelig siden regjeringsskiftet høsten 2005. Økt bruk av
varetekt og flere utenlandske innsatte har ført til at det likevel
fortsatt er kapasitetsutfordringer i kriminalomsorgen. I Prop. 1
S (2010–2011) ble det på denne bakgrunn lagt til rette for økt straffegjennomføringskapasitet,
bl.a. ved utvidelse av kapasiteten for straffegjennomføring med elektronisk
kontroll. Etter at ordningen med elektronisk kontroll ble innført
i Hordaland 1. april 2011, har ordningen i dag en kapasitet tilsvarende
180 fengselsplasser. Regjeringen foreslår at straffegjennomføringskapasiteten økes
ytterligere i 2011, ved at det bevilges 6 mill. kroner til å innføre
straffegjennomføring med elektronisk kontroll også i Akershus og
Agderfylkene.
Det foreslås på bakgrunn av ovennevnte at bevilgningen
under kap. 430 post 1 økes med 6 mill. kroner. Helårsvirkningen
i 2012 er 20 mill. kroner.
Den høye kapasitetsutnyttelsen i fengslene har medført
en presset arbeidssituasjon for de tilsatte. Det høye aktivitetsnivået
i kriminalomsorgen er utfordrende for arbeidsmiljø og sikkerhet
i fengslene, og det er behov for å øke kriminalomsorgens driftsbudsjett.
På bakgrunn av ovennevnte foreslår regjeringen å
øke bevilgningen under kap. 430 post 1 med 10 mill. kroner i 2011.
I forbindelse med fordeling av tidligere tilbakeholdte
IKT-midler foreslås det å øke kap. 430 post 1 med 3,5 mill. kroner,
mot tilsvarende reduksjon av kap. 400 post 1. Det vises i denne forbindelse
til omtale under kap. 400 post 1, kap. 410 post 1 og kap. 440 post
1.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen under kap.
430 post 1 med 19,5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
meget kritisk til bruk av hjemmesoning med elektronisk kontroll.
Derfor vil disse medlemmer omdisponere de 6 mill.
kroner som er avsatt til utvidelse av hjemmesoning til drift og
vedlikehold av fengslene. Hjemmesoning fremstår ikke som straff,
men en mild form for husarrest. I tillegg diskriminerer den ulike innsatte,
da det stilles krav om hjem og jobb for å nyte godt av denne ordningen. Disse
medlemmer vil ikke utvide ordningen før en skikkelig evaluering
er presentert for Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
understreke at politiet er avhengig av et tilstrekkelig antall varetektsplasser
for å kunne bekjempe kriminalitet på en mest mulig effektiv måte.
Når det er stor gjentakelsesfare, stor fare for bevisforspillelse
i alvorlige straffesaker eller unndragelsesfare, er det viktig at
politiet har mulighet til å holde den som er mistenkt eller siktet
i varetekt under deler av etterforskningen. Høyre foreslår derfor
at det innenfor rammen av Kriminalomsorgens budsjett prioriteres
å etablere flere varetektsplasser.
Komiteens medlem fra Venstre er
glad for at regjeringen forsøker ulike tiltak for å redusere soningskøen,
men mener hjemmesoning med elektronisk kontroll bryter med viktige
prinsipielle sider ved straffesystemet. Dette medlem viser
til at regjeringen i 2011 har økt kapasiteten på straffegjennomføring
med elektronisk kontroll. Dette medlem mener de uheldige
sidene ved å sone i eget hjem ikke tas tilstrekkelig hensyn til
og viser til at Kriminalomsorgens utdanningssenter (KRUS) i løpet
av 2011 og 2012 skal publisere to store rapporter med evaluering
av ordningen.
Dette medlem mener muligheten
for hjemmesoning kan skape en klassejustis og viser til at mange
i Norge ikke engang har et hjem. Å sette noen i hjemmesoning gjør
også at de pårørende til den domfelte blir delaktige i straffen
på en uheldig måte. Dette medlem vil videre vise
til en artikkel i Aftenposten 11. oktober 2010 der en innsatt forteller
om sine erfaringer med elektronisk soning: «Jeg valgte soning med
elektronisk lenke, fordi jeg trodde det kom til å bli lett. I stedet
ble det stressende, og jeg fikk et helt annet syn på hjemmet mitt.
Jeg følte meg fanget bak et usynlig gitter i eget hjem», sa mannen
til Bergens Tidende. Dette medlem vil understreke at
en elektronisk lenke aldri kan erstatte forpliktende menneskelige
relasjoner som er helt avgjørende for en vellykket rehabilitering.
For dette medlem er det et viktig prinsipp at lovbryteren
skal gjøre opp straffen sin med samfunnet. Dette medlem ønsker
derfor å kutte 36 mill. kroner i bevilgningene til forsøk med straffegjennomføring
med elektronisk kontroll.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
430 | | Kriminalomsorgens
sentrale forvaltning | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med | 16 500 000 |
| | fra kr 3 318 708 000
til kr 3 302 208 000» | |
Dette medlem vil videre peke
på at det mang-ler lukkede fengselsplasser og celler til forvaringsdømte. Dette
medlem viser til at Venstre tidligere har påpekt at et nytt
fengsel i Indre Salten ville avhjulpet denne mangelen. I dag er Fauske
avdeling et fengsel med lavere sikkerhetsnivå som er underlagt Bodø
fengsel. For at byggingen av et permanent fengsel på Fauske skal kunne
komme i gang så fort som mulig, forutsetter dette medlem at
regjeringen snarest kommer tilbake til Stortinget med en konkret fremdriftsplan
for prosjektet, særlig med hensyn til klargjøring av tomtealternativ.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget,
senest i statsbudsjettet for 2012, med en konkret og forpliktende
fremdriftsplan for fengsel med lukkede fengselsplasser i Indre Salten/Fauske.»
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
understreke at en rekke frivillige organisasjoner gir et svært viktig
bidrag i arbeidet med å tilbakeføre innsatte til samfunnet etter
endt soning.
Organisasjoner som Way Back, Røde Kors Nettverksgruppe,
Kirkens sosialtjeneste, Retretten, Foreningen for fangers pårørende
med flere er blant organisasjonene Høyre gjennom flere år har valgt
å prioritere i sine alternative budsjetter. Frivillige gjør også
en stor innsats for å forebygge kriminalitet, både begått av unge
og av tidligere straffedømte. Høyre ønsker en dreining av midler
til frivillig arbeid. Derfor foreslår Høyre å øke bevilgningen under
kap. 430 post 70 med 5 mill. kroner, i tillegg til de 5 mill. kroner
som ble foreslått ved behandlingen av statsbudsjettet.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
430 | | Kriminalomsorgens
sentrale forvaltning | |
| 70 | Tilskudd, forhøyes
med | 5 000 000 |
| | fra kr 22 271 000
til kr 27 271 000» | |