Departementet vil videreføre retten til spesialpedagogisk
hjelp og spesialundervisning, men mener mer må gjøres innenfor rammen
av tilpasset opplæring. Det understrekes at hjelpen må gis på måter
som ikke medfører segregering av barn og unge. Spesialskoler er
bygd ned i Norge, men departementet vil ikke gå inn for en avvikling
av disse.
Departementet angir i meldingen tre utdanningspolitiske
mål for bedre læring for barn og unge i barnehage og grunnopplæring.
I målene sees læringsmiljø, tilpasset opplæring og spesialundervisning
i sammenheng. Departementet ser det som et mål å skape motivasjon
og forebygge vansker gjennom gode læringsmiljøer. Mangfoldet av
elevers forutsetninger og evner skal møtes gjennom tilpasset opplæring.
Departementet ønsker realistiske mål, konkrete tiltak og gode rutiner
for vurdering i spesialundervisningen.
Departementet er opptatt av at den tilpassede
opplæringen skal bli bedre. Spesialundervisning skal først og fremst
brukes som en ekstra sikring for elever som ikke får tilfredsstillende
utbytte av skolens ordinære opplæringstilbud. Departementet viser
til at skolene, før det fattes vedtak om spesialundervisning, skal
kartlegge, vurdere og eventuelt prøve ut nye tiltak. Departementet vil
forbedre systemet for vurdering og oppfølging av elever som får
spesialundervisning. Reglene for saksbehandlingen skal forenkles. Kravet
til skriftlig halvårsvurdering (halvårsrapport) faller bort.
Departementet legger fram også andre tiltak
for å bedre rutinene for spesialundervisning i grunnopplæringen
og få en god arbeidsdeling mellom skoler og PP-tjeneste. Flere av
tiltakene er presiseringer og endringer innenfor det kommuner og
fylkeskommuner skal gjøre etter dagens lovverk, bl.a. skolens plikt
til å vurdere og prøve ut tiltak før en sak meldes til PP-tjenesten.
Departementet ønsker å tydeliggjøre kommunenes og fylkeskommunenes
plikter og gjøre rapporterings- og oppfølgingsarbeidet mer målrettet
og effektivt.
Meldingen presiserer vilkårene for bruk av assistenter
i opplæringen, særlig i spesialundervisningen. Departementet mener
at assistenter kan ha en viktig rolle i skolen, men at personale
som ikke oppfyller kravene til faglig og pedagogisk kompetanse,
ikke skal lede opplæringen eller ha ansvaret for spesialundervisningen.
Departementet går inn for at de av opplærings-lovas
bestemmelser som gjelder barn under opplæringspliktig alder, flyttes
til barnehageloven. Barnehageloven vil da regulere alle pedagogiske tilbud
til barn under opplæringspliktig alder. Hensikten er å tydeliggjøre
de rettighetene barn har til spesialpedagogisk hjelp og retten til tegnspråkopplæring.
En overføring vil ikke svekke rettighetene til barn som ikke går
i barnehagen, ettersom disse også har rett til spesialpedagogisk
oppfølging og hjelp.
Departementet vil ta initiativ til programmet
«Vi sprenger grenser». Dette er et tiltak for å gi økt oppmerksomhet
til og styrke oppfølgingen av elever med generelle lærevansker og
utviklingshemminger.
Midtlyng-utvalgets forslag om læringsbok i barnehagen
og i skolen er vurdert i meldingen. Departementet har tatt initiativ
til en kartlegging av liknende systemer i kommunene og fylkeskommunene,
samt i andre land. Departementet mener det er behov for å utrede
videre om en læringsbok kan innføres uten at det vil gi merarbeid,
og på en måte som sikrer bedre oppfølging av elevene.
Departementet sammenfatter sine forslag til
tiltak på områdene barnehage og grunnopplæring slik: Departementet
vil
sikre at alle barn
får tilbud om språkkartlegging i barnehagene
flytte opplæringslovens bestemmelser som gjelder
barn under opplæringspliktig alder til barnehageloven
at kommunens og fylkeskommunens plikt til
å vurdere og eventuelt prøve ut om eleven får et tilfredsstillende
utbytte innenfor det ordinære opplæringstilbudet uttales eksplisitt
i opplæringslova
øke oppmerksomheten om opplæringstilbudet
til elever med generelle lærevansker og utviklingshemminger gjennom
programmet Vi sprenger grenser
videreutvikle Veileder til opplæringslova
om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning til en brukervennlig
digital versjon som, med utgangspunkt i dagens veileder, skal være
tilpasset nettformatet i språk og innhold. Veilederen skal inneholde
maler, rutinebeskrivelser og eksempler fra kommuner. Den digitale
veiledningen skal også nå målgruppen voksne, samt foreldre ved blant
annet å inneholde en foreldreplakat med oversikt over rettigheter
og brukermedvirkning
erstatte kravet om å utarbeide halvårsrapporter for
elever som får spesialundervisning med en bestemmelse om at vurdering
av elevens utvikling skal samles skriftlig minst én gang i året i
elevens individuelle opplæringsplan
innføre en bestemmelse i opplæringslova
som presiserer vilkårene for bruk av assistenter i opplæringen
innføre en egen lovbestemmelse i opplæringslova
om opplæring av elever med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon
ta initiativ til en kartlegging av systemer/verktøy som
brukes i kommuner, fylkeskommuner og i enkelte andre land for dokumentasjon
og oppfølging av enkeltelevers læring
vurdere å opprette et tverrfaglig forum
eller råd for å bidra til en bedre samordnet pedagogisk oppfølging
av barn med cochleaimplantat.
Komiteen vil påpeke
viktigheten av å ha en god, offentlig fellesskole som er inkluderende overfor
alle elever. Komiteen mener at hovedregelen må være
at hjelpen settes inn der eleven er. Komiteen er
tilfreds med at departementet understreker at man både vil videreføre
retten til spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning, samtidig
som det understrekes at mer må gjøres innenfor rammen av tilpasset
opplæring. Det er komiteens oppfatning at dersom
mulighetene innenfor bedre tilpasset opplæring brukes mer aktivt
mye tidligere enn i dag, vil behovet for vedtak om spesialundervisning
seinere i skoleløpet kunne reduseres. Dette vil være bedre for elevens
læring og utvikling.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, har merket seg forslaget fra regjeringen
om frivillig språkkartlegging for 3-åringer i barnehagen. Tilbud
om språkkartlegging forutsetter at barnehagen har tilgang på den kompetanse
som kreves for å gjennomføre tiltaket.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til omtalen av dette i St.meld. nr. 41 (2008–2009) Kvalitet
i barnehagen, der det framgår at de aller fleste barnehager allerede
driver med språkkartlegging, og at det derfor ikke vil innebære
noe betydelig merarbeid at dette gjøres til et fast tilbud.
Dette flertallet viser også til
det arbeidet departementet har iverksatt for å kvalitetssikre arbeidet
med språkkartlegging.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil i denne sammenheng vise til at flere
av høringsinstansene har pekt på at kompetanse raskt kan bli en
betydelig knapphetsfaktor om de fleste barna, etter foreldrenes
samtykke, vil ta imot tilbudet om språkkartlegging.
Disse medlemmer viser til at
ikke alle barn går i barnehagen, og mener at også disse barna må
inkluderes i tilbudet om språkkartlegging. Disse medlemmer vil
også påpeke at et frivillig tilbud kan bety at barn som trenger språkmessig
oppfølging, ikke blir oppdaget og får den hjelpen de burde hatt
som forberedelse til skolestart.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at systematisk språkkartlegging før skolestart er en viktig forutsetning
for at alle barn skal stille best mulig forberedt i første klasse. Disse
medlemmer mener derfor språkkartlegging må være obligatorisk
og viser til tidligere forslag fra disse partier om at slik kartlegging
bør bli en del av 4-årskontrollen på helsestasjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener imidlertid at der forholdene ligger til rette
for det, kan språkkartlegging også skje i barnehagen. Disse medlemmer vil
da påpeke at barn som ikke går i barnehage, må fanges opp av helsestasjonen.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at språkkartleggingen utføres av kvalifisert personell
og følges opp med tiltak overfor barn som trenger det. Den raske
barnehageutbyggingen de senere årene har medført betydelig knapphet
på førskolelærere, og det er derfor ingen selvfølge at barnehagene
alle steder har den nødvendige kompetanse til å forestå og følge
opp språkkartleggingen av barnehagebarn i forskolealder. Disse
medlemmer mener PP-tjenesten må ha en viktig rolle for å
kvalitetssikre all språkkartlegging og etterfølgende tiltak.
På bakgrunn av dette fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen lovfeste obligatorisk språkkartlegging
for alle barn etter fylte tre år, i barnehage eller på helsestasjonen,
i den hensikt å avdekke eventuelle behov for hjelpetiltak for at barnet
skal være best mulig forberedt ved skolestart.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til behandlingen av Innst. 162 S (2009–2010)
fra familie- og kulturkomiteen om kvalitet i barnehagene hvor disse
partier gikk imot å flytte språkkartleggingen fra helsestasjonene
og over til barnehagene. Disse medlemmer mener dette
vil kunne bidra til at den gruppen man ønsker å nå, ikke fanges
opp og får et tilbud om oppfølging. Disse medlemmer er
kritisk til krav om kartlegging og dokumentasjon som fjerner pedagogene fra
direkte arbeid med barna. Disse medlemmer viser til
erfaringer fra Danmark som dokumenterer at det brukes unødvendig
mye tid på å kartlegge barn som overhodet ikke trenger noen spesiell
oppfølging, i stedet for å følge opp de barna som trenger det.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at språkkartlegging leder barnehagen i
skolefaglig retning, istedenfor å styrke barnehagen som arena for
læring gjennom lek.
Komiteen mener det
må være en målsetting at opplæringslovas bestemmelse § 1-3 om tilpasset opplæring
skal etterleves bedre. Det innebærer at skolen også må bli bedre
på å sette inn tiltak så tidlig som mulig. Dersom færre elever henvises til
utredning, kan det frigjøres verdifull kapasitet i PP-tjenesten,
slik at spesialpedagogisk ekspertise kan bli mer tilgjengelig for
skolen. Bedre veiledning av lærere og samarbeid om elevrettede tiltak
som settes inn tidligere enn i dag, vil kunne forebygge økte problemer
og senere vedtak om spesialundervisning.
Komiteen støtter videreføringen
av retten til spesialundervisning (opplæringslova § 5-1) som en
sikringsmekanisme og vil samtidig understreke at elever som ikke
får det nødvendige utbytte av opplæringen, må få hjelp innen rimelig tid. Komiteen har
i denne sammenheng merket seg Riksrevisjonens påpekning av lang
saksbehandlingstid i PP-tjenesten samt at kvaliteten på PP-tjenestens
sakkyndige vurderinger må bli bedre. Komiteen mener
denne situasjonen er utilfredsstillende og forutsetter at regjeringen
følger opp og vurderer tiltak for å sikre en forsvarlig saksbehandling. Komiteen viser
i denne sammenheng til enstemmig Innst. 390 S (2010–2011) fra Stortingets
kontroll- og konstitusjonskomité der regjeringen bes vurdere å innføre saksbehandlingsfrister
i PP-tjenesten.
Komiteen mener det er av stor
betydning at saksbehandling og dokumentasjon knyttet til vedtak
om spesialundervisning holdes på et akseptabelt forsvarlig nivå. Komiteen viser
til regjeringens forslag om å erstatte kravet til egne halvårsrapporter
for elever som får spesialundervisning, og at vurderingen av elevens
utvikling og fremgang minst én gang årlig skriftliggjøres som et
ledd i oppfølging/videreutvikling av den enkelte elevs opplæringsplan.
Komiteen vil likevel peke på
at behovet for forenkling er et stadig tilbakevendende tema, og vil
i denne sammenheng henvise til at KS under komiteens høring 9. mai
2011 ga uttrykk for at det bør være rom for ytterligere forenklinger som
kan frigjøre tid og ressurser som kan komme skolen til gode – og
til at dette er fulgt opp i brev av 10. juni 2011 fra KS til komiteen.
I brevet vises det til en rekke problemstillinger som komiteen vil
henstille til regjeringen å gå nærmere inn i, for å vurdere om og
hvordan de omtalte tiltakene kan bidra til mer effektiv ressursbruk
på spesialundervisningsfeltet.
Komiteen viser til at regjeringen
i meldingen side 75 har erkjent at systemet for vurdering av oppfølging
av elever ikke fungerer godt nok.
Komiteen finner det kritikkverdig
at saksbehandlingstiden for sakkyndig vurdering er for lang, samt
at det foreligger vesentlige mangler ved mange enkeltvedtak og individuelle
opplæringsplaner.
Komiteen finner det videre kritikkverdig
at rapporteringen ikke har vært god nok.
Komiteen viser videre til behandlingen
av Riksrevisjonens Dokument 3:7 (2011–2012) og Innst. 390 S (2010–2011),
der disse spørsmålene er tatt opp.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til Riksrevisjonens
undersøkelse av spesialundervisning i grunnskolen, Dokument 3:7
(2010–2011). Denne undersøkelsen påpeker omfattende svakheter i
måten saksbehandlingsreglene knyttet til spesialundervisning blir
etterlevd. Disse medlemmer finner det kritikkverdig
at saksbehandlingstiden for sakkyndig vurdering er for lang, samt
at det foreligger vesentlige mangler ved mange enkeltvedtak og individuelle
opplæringsplaner. Disse medlemmer vil påpeke at denne
stortingsmeldingen tar grep for å rette på disse manglene, men at
dette er et arbeid som må følges nøye opp på alle forvaltningsnivåer.
For å oppnå dette er det nødvendig å sikre at alle kommuner har
tilskrekkelig kompetanse for å kunne fatte vedtak som sikrer at
elever som trenger det, får oppfylt retten til spesialundervisning.
Dette er avgjørende viktig bl.a. sett i lys av funn i internasjonal
forskning som viser at fire av fem lesesvake elever kan bli kvitt
problemene sine hvis de får hjelp i løpet av de tre første årene
i skolen (Dagsavisen 27. september 2011).
Disse medlemmer viser til innspillene
fra KS vedrørende forenkling av saksbehandlingen knyttet til spesialundervisning.
Etter disse medlemmers mening er det helt avgjørende
å bygge ned byråkratiet knyttet til denne saksbehandlingen, slik
at tid og ressurser kan frigjøres og fagfolk dermed direkte kan
bistå elevene. Disse medlemmer legger til grunn at
departementet på egnet måte vil komme tilbake til Stortinget i forbindelse
med denne problematikken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er viktig å definere kompetansebehov
og kriterier for god tjenesteyting med utgangspunkt i dagens mandat og
oppgaver for PP-tjenesten i landets kommuner.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fastsette kvalitetskrav
og tidsfrister for saksbehandling i PP-tjenesten, slik at sakene
kan avgjøres raskere og hjelpen settes inn tidligere.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil understreke at Riksrevisjonens funn vedrørende
den lange saksbehandlingstiden i PP-tjenestene er uakseptabel. Når
70 pst. av PP-tjenestene har en saksbehandlingstid på over 3 måneder,
og 25 pst. av PP-tjenestene har en saksbehandlingstid på over 6
måneder, sier det seg selv at det er behov for et kraftig løft for
PP-tjenestene. Disse medlemmer vil understreke at
det ikke er saksbehandlingsfrister alene som er løsningen på denne utfordringen,
men tilstrekkelig antall fagfolk som kan følge opp elevene.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge fram en forpliktende
opptrappingsplan for å øke antallet spesialpedagoger i norsk skole.»
Komiteen viser til
forslaget om å flytte opplæringslovas bestemmelser som gjelder barn under
opplæringspliktig alder til barnehageloven, og at KS under høringen
har ytret bekymring for at dette skal komplisere saksbehandlingen
fordi en slik endring innebærer at man må forholde seg til to lovverk.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er opptatt av at slike lovendringer ikke fører til forlenget saksbehandling
og at lovendringer generelt må følges opp med god informasjon til
de instanser som skal praktisere lovverket.
Flertallet viser til at et hovedmål
med meldingen er å sikre tidlig innsats overfor barn som har behov
for spesialpedagogisk oppfølging. Det er positivt om problemer kan
avdekkes allerede i barnehagen, slik at skolestart kan forberedes
på en god måte og barnet kan få et best mulig utgangspunkt for mestring.
Flertallet har merket seg at
regjeringen støtter Midtlyngutvalgets vurdering av at opplæringslovas
bestemmelser som gjelder barn under opplæringspliktig alder, bør
flyttes til barnehageloven, og at det legges fram forslag om dette
i meldingen.
Flertallet viser til at dagens
lovverk innebærer at de fleste barn under opplæringspliktig alder med
særlige behov er i en situasjon der det ordinære barnehagetilbudet
reguleres etter barnehageloven, mens det spesialpedagogiske tilbudet
reguleres av opplæringslova. Ved å samle dette regelverket i barnehageloven
gis det bedre muligheter for å se retten til det enkelte barnet
i en helhetlig sammenheng.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til forslaget
om å flytte opplæringslovas bestemmelser som gjelder barn under
skolepliktig alder til barnehageloven. Disse medlemmer går
imot dette. Disse medlemmer mener det er avgjørende
at bestemmelsene dekker alle barn og at det fortsatt vil være behov
for tiltak som for eksempel språktiltak også utenfor barnehagens
regi. Ved å beholde det i eksisterende lovverk vil fortsatt kommunene
kunne be barnehager være ansvarlige for det faglige opplegget. Disse
medlemmer deler også KS sin bekymring for at dette vil kunne
komplisere saksbehandlingen fordi en må forholde seg til to lover.
Disse medlemmer vil påpeke det
faktum at barnehagen i motsetning til skolen, ikke er obligatorisk.
Det er etter disse medlemmers oppfatning derfor ikke
hensiktsmessig eller noen forenkling å flytte opplæringslovens bestemmelser
for barn under opplæringspliktig alder til barnehageloven. Disse
medlemmer vil med bakgrunn i dette gå imot departementets
forslag og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen videreføre dagens lovparagrafer
i opplæringslova for barn under opplæringspliktig alder, slik at
denne loven fortsatt omfatter alle barn.»
Komiteen er fornøyd
med at regjeringen vil innføre en egen lovbestemmelse i opplæringslova om
opplæring av elever med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon
(ASK). Komiteen vil vise til at Stortinget gjennom
tidligere anmodningsvedtak har vært opptatt av å sikre elever som
trenger utvikling i talespråk, tegnspråk, alternativ kommunikasjon,
supplerende kommunikasjon eller en kombinasjon av disse, likeverdige
rettigheter i lovverket. Stortinget har videre bedt regjeringen
styrke og videreutvikle kompetansen om alternative og/eller supplerende
kommunikasjon (ASK) og vurdere behovet for et eller flere kompetansesentre
for ASK. Komiteen er oppmerksom på at ASK er en fellesbetegnelse
for mange ulike måter å kommunisere på og at behovet for tilpasninger kan
variere betydelig fra person til person. Dette innebærer at behovet
for tilpasninger blir underlagt en individuell vurdering etter bestemmelser om
spesialundervisning for elever som har behov for det.
Komiteen vil støtte opprettelsen
av et tverrfaglig forum eller råd som skal bidra til en bedre helhetlig
oppfølging av barn med cochleaimplantat (CI). Det er avgjørende
at barn som har operert inn CI får et godt tilbud om opplæring i talespråk
og samtidig gis mulighet til tegnspråkopplæring når dette er viktig
for barnets egen utvikling og for kommunikasjon med dets familie.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at meldingen har flere tiltak som vil kunne bidra til
at barn med CI får en bedre opplæring. Blant annet gjelder dette
omorganiseringen av Statped som Stortinget har sluttet seg til,
jf. Innst. 405 S (2010–2011). Dette skal bidra til bedre kompetanse
og tjenestetilbud også for barn med CI som trenger talespråklig
opplæring. Utarbeidelsen av en foreldreplakat vil gi foreldre bedre
oversikt over gjeldende rettigheter. Rettighetene som barn med CI
har etter kapittel 5 i opplæringslova, vil bli tydeliggjort gjennom
videreutviklingen av «Veileder til opplæringsloven om spesialpedagogisk
hjelp og spesialundervisning», som er rettet mot skoleeier. Innenfor
etter- og videreutdanning i PPT er det flere kompetanseområder som
er aktuelle, deriblant barn og elever med hørselshemming.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil vise til at opplæringslova
i dag har bestemmelser som sikrer døve tegnspråkbrukere og svaksynte
elever rett til nødvendig språkopplæring. Døve og sterkt hørselshemmede
barn kan med cochleaimplantat (CI) få mulighet til å oppfatte og
tolke lyd og tale og har i dag rett til tegnspråkopplæring, men
har i dag ikke rett til ekstra talespråkopplæring. Det medisinske
tilbudet er i dag på plass, men det samme kan ikke sies om den pedagogiske
habiliteringen.
Disse medlemmer mener innføringen
av rett til CI-operasjon, fra 2005, så raskt som mulig må følges
opp av en rett til forsterket opplæring basert på talespråk, slik
de fleste foreldre synes å foretrekke for sine barn. Retten til
ekstra språkopplæring må gjøres nøytral i forhold valg av tegn eller
tale som førstespråk, og foreldrenes valg av førstespråk for barnet
må respekteres.
Disse medlemmer mener en slik
lovmessig likestilling av rett til ekstra opplæring basert på tegnspråk
eller talespråk er viktig for at CI-opererte barn skal få mulighet
til å utnytte de nye høre- og talemuligheter CI-teknologien gir. Disse
medlemmer viser til forslag fra Hørselshemmedes landsforbund og
støtter at det innarbeides en ny lovparagraf i opplæringslova som gir
denne elevgruppen en reell mulighet til å lære det språket som er
deres førstespråk, enten foreldrene velger talespråk eller tegnspråk
som førstespråk for sitt barn.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en ny
lovparagraf i opplæringslova som gir CI-opererte rett til også å
velge forsterket talespråkopplæring.»
Komiteen ser positivt
på opprettelse av det nye programmet «Vi sprenger grenser» og mener dette
kan være et viktig bidrag til å fornye og forsterke innsatsen overfor
elever med spesielle behov. Målet må være å gi både elever med generelle
lærevansker og elever med utviklingshemminger enda bedre forutsetninger for
læring. Komiteen er opptatt av at slikt utviklingsarbeid
som dette involverer alle berørte parter og at resultatene på en
effektiv måte gjøres tilgjengelig for alle som kan ha interesse
av dette.
Komiteen har gjennom ulike innstillinger
gitt uttrykk for at det er viktig å redusere rapporteringsbyrden
i skolen for at mer tid skal kunne brukes direkte læringsfremmende
i møte mellom lærer og elev. Komiteen mener intensjonen bak
«læringsboka» er god, men registrerer at det er ulike synspunkter
på om dette bidrar til en forenkling for skolen og at det er delte
meninger blant skoleeiere om omfang og innhold av «læringsboka».
En slik samling av personopplysninger om enkeltelever reiser også
viktige spørsmål knyttet til god ivaretakelse av personvernet.
Komiteen mener på denne bakgrunn
det er klokt at det innhentes erfaringer både fra andre land når
det gjelder ordninger som «læringsboka» og fra kommuner/fylkeskommuner
om dagens dokumentasjonssystemer beregnet for oppfølging av enkeltelever,
før det tas beslutning om utprøving av «læringsboka» som verktøy
i læringsarbeidet. Slik utprøving forutsetter også at kravene til
personvern blir ivaretatt på en tilfredsstillende måte.
Komiteen deler regjeringens
oppfatning om at det er behov for å styrke også den spesialpedagogiske
kompetansen i skolen, og imøteser nye tiltak fra regjeringens side
for at flere lærere skal kunne benytte seg av tilbud om relevant
videreutdanning. Komiteen støtter at tidlig innsats også
må gjelde i barnehagen og at det må legges til rette for kompetanseutvikling
som setter personalet i stand til å iverksette tiltak overfor barn under
skolealder med ulike hjelpebehov.
Komiteen erkjenner at norsk skole
har en betydelig utfordring når en stadig større andel av elever
ikke synes å få et godt nok utbytte av den ordinære undervisningen.
Økningen i antall elever som mottar spesialundervisning er bekymringsfull
på den måten at mange av disse elevene henvises til opplæring utenom
klassen uten at det kan dokumenteres at dette gir de forventede
resultater. Komiteen vil også vise til at vedtak
om og rett til spesialundervisning ikke har vært noen garanti for
at disse elevene får oppfølging av kvalifisert personell.
Komiteen vil i denne forbindelse
understreke viktigheten av at det er kvalifisert pedagogisk personale
som skal ha ansvaret for det som skjer i undervisningssituasjonen
i skolen – ikke ufaglærte assistenter. De høye tallene som rapporteres
vedrørende ufaglærte som har ansvaret for spesialundervisning, gir
etter komiteens mening all grunn til bekymring, og komiteen legger
til grunn at det igangsettes utvidede tiltak dersom situasjonen
vedvarer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til GSI-tallene for 2010/11, der det går fram at 95 pst. av
elevene fikk spesialundervisning med undervisningspersonale. Disse
tallene viser også at 48,5 pst. fikk spesialundervisning med assistent.
Det betyr at de fleste får assistent som et tillegg til spesialundervisning
med undervisningspersonale.
Flertallet påpeker at GSI-tallene
på denne måten viser at omkring 5 pst. av elevene som får spesialundervisning,
får det uten undervisningspersonale og bare med assistent. Tallene
tar dog ikke høyde for at ved sykdom eller vikarbehov kan være en
andel ufaglærte som ikke registreres og som GSI dermed ikke fanger
opp.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil vise til at forskning
utført av professor Thomas Nordahl har avdekket at ufaglærte står
for om lag 40 pst. av spesialundervisningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil også minne om undersøkelsen som Tekna
fikk utført i mars 2011. I rapporten fremkommer det at 45 pst. av lærerne
ikke har fått vurdert sin kompetanse i fagene matematikk og naturfag.
Disse tallene bekreftes også av Deltakerundersøkelsen 2011 (Oxford
Research) om deltakernes utbytte av videreutdanning i strategien
Kompetanse for kvalitet 2009–2012.
Med bakgrunn i at læreren er den viktigste ressurs
for elevens læringsutbytte så mener disse medlemmer at
det er viktig at lærernes kompetanse kartlegges, og at de får faglig
påfyll der det er behov for det.
Disse medlemmer mener at en ikke
kan se bort fra at antall elever som har behov for spesialundervisning
blir høyere dersom læreren ikke er faglig oppdatert.
Komiteen er opptatt
av å sikre elever med spesialpedagogisk behov den hjelpen de trenger,
og at hjelpen skal holde høy kvalitet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Venstre, ser behovet for at det fortsatt skal
ansettes assistenter i skolen. Med assistenter menes i denne sammenheng
personer uten lærerkompetanse. Disse kan ofte ha annen relevant
kompetanse. Assistenter er ikke undervisningspersonale og kan ikke
erstatte læreren eller spesialpedagogen, og skal heller ikke lede
opplæringen eller ha ansvar for spesialundervisningen. Settes elever
med behov for hjelp under assistenters ansvar slik at de ikke får
den hjelpen de trenger fra en relevant fagperson, er det helt uakseptabelt.
Flertallet ser at assistenter
i mange tilfeller kan spille en viktig rolle som støttespillere
til læreren. Deres rolle er viktig for at undervisningspersonalet
skal få tid og albuerom til å skjøtte sine oppgaver som pedagoger,
ikke å overta undervisningspersonalets oppgaver.
Flertallet ser behovet for at
man i opplæringslova presiserer vilkårene for bruk av assistenter i
opplæringen, da en slik presisering vil klargjøre ikke bare mulighetene
men også de nødvendige begrensningene bruk av assistenter må medføre, til
det beste for eleven.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ser positivt på at flere yrkesgrupper finner sin naturlige plass
i skolen, og vil derfor påpeke at en generell omtale av andre yrkesgrupper
som «assistenter» kan tildekke både behov og realiteter i Skole-Norge.
For eksempel kan yrkesgrupper som miljøarbeidere, barnevernspedagoger,
sosionomer, vernepleiere, kontoradministrativt personale og teknisk
personale bidra til å gjøre skolehverdagen enklere for både elever
og lærere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er sterkt opptatt
av å sikre elever med spesialpedagogiske behov hjelp av høy kvalitet. Det
innebærer at dagens situasjon ikke kan fortsette og at det må settes
inn nødvendige ressurser, slik at elevene møter lærere med den rette kompetansen. Disse
medlemmer er ikke imot at det fortsatt ansettes assistenter
i skolen, men vil fremholde at det er enda viktigere å ha fokus på
hvordan skolen kan skaffes nok spesialpedagogisk personale. Disse
medlemmer viser til behandling av stortingsmeldingen om
Tidsbrukutvalget (jf. Innst. 219 S (2010–2011)), da et samlet Storting
var opptatt av å sikre at mest mulig av lærerens tid blir forbeholdt
undervisning – at læreren skal få lov å være lærer. Dette innebærer
at skolen også bør ha tilgang på annet relevant personale for å
avlaste lærere og skoleledere og for å kunne gi elevene enda bedre oppfølging
ved ansettelse av andre yrkesgrupper i skolen. Disse medlemmer er
usikker på om en lovfesting av assistenter, slik regjeringen foreslår,
vil bidra til at skolen fremstår som en attraktiv arbeidsplass fordi
bruk av begrepet assistenter som en «sekkebetegnelse» for andre yrkesgrupper
som kan ha like lange utdanninger som lærere, kan virke som en nedvurdering
av deres kompetanse. Likeledes kan bruken av en slik betegnelse
medføre at omfanget av faktisk ufaglært arbeidskraft i skolen blir
vanskeligere å kartlegge.
Definisjonen av ufaglærte i skolen har til dels skygget
over det faktum at det i dag ikke er uvanlig med tilsetting av annet
høyskoleutdannet personell i skolen med annen høyere utdanning enn lærerutdanning,
for eksempel barnevernspedagoger og vernepleiere. Disse medlemmer vil understreke
at skolen trenger slik kompetanse og mener den må verdsettes høyere
enn i dag.
Disse medlemmer mener det er
en stor utfordring å sikre at de mest hjelpetrengende elevene møter
lærere som har de nødvendige faglige og pedagogiske kvalifikasjoner
til å heve deres skoleprestasjoner. Disse medlemmer vil
påpeke at det er et stort behov for etter- og videreutdanning blant
norske lærere, noe som er av særlig betydning når det gjelder spesialundervisning.
Tidlig innsats forutsetter at de nye lærerutdanningene gir fremtidige
lærere en viss innføring også i spesialpedagogiske problemstillinger.
På lengre sikt må lærerutdanningen styrkes ved at den omgjøres til
en 5-årig mastergrad med større mulighet for fordypning og spesialisering.
Disse medlemmer viser til behandlingen
av Meld. St. 19 (2009–2010) Tid til læring – oppfølging av Tidsbrukutvalgets
rapport, der en samlet komité ga uttrykk for behovet for å avlaste
lærerne oppgaver av ikke-pedagogisk art og at regjeringspartiene
den gang ikke ville støtte et forslag fra opposisjonen om en opptrappingsplan
for andre yrkesgrupper i skolen. Disse medlemmer etterlyser
initiativ fra regjeringen for å medvirke til en mer bevisst politikk
på dette området, slik at andre yrkesgrupper kan finnes sin naturlige
plass i skolen og bistå lærerne slik at flere elever kan få et bedre læringsutbytte.
Disse medlemmer mener også at
det er helt nødvendig å se på hvordan man kan sikre at assistentene
i større grad har en relevant fagutdanning, f.eks. som barne- og
ungdomsarbeider, når de skal assistere i en undervisningssituasjon. Målet
må uansett være at alle assistenter i norsk skole skal være faglærte
eller ha relevant høyere utdanning.
Etter komiteens syn
er det viktig å utvikle dialogen mellom skole og hjem slik at foreldre
kan ble bedre informert og bevisstgjøres på betydningen av å støtte
opp om verdien av opplæringen. Meldingen trekker frem forskningsresultater
om foreldrenes betydning for barns skoleprestasjoner. Derfor er
det både i skolens og elevens/foreldrenes interesse å bygge gode
samarbeidsrelasjoner hjem/skole.
Komiteen er kjent med at foreldre
med barn som har behov for særskilt hjelp og støtte, kan oppleve
at det er vanskelig å få oversikt over hva man har krav på og kan
forvente av utdanningssystemet. Komiteen støtter
derfor videreutviklingen av Veileder til opplæringsloven om spesialpedagogisk
hjelp og spesialundervisning til en mer brukervennlig versjon som
gjøres digitalt tilgjengelig. Den nye veilederen skal gjøre det
enklere for disse foreldrene å kunne følge opp barna sine på en
god måte.
Komiteen ser betydningen av å
utvikle en egen «foreldreplakat» som klargjør barnets viktigste rettigheter
og at denne vil kunne være til ytterligere hjelp. Komiteen vil
i denne sammenheng vise til at pårørende til voksne med sammensatte hjelpebehov
har uttrykt ønske om en tilsvarende «pårørendeplakat», og viser
til statsrådens svar til komiteen 18. mai 2011 der det vises til
at dette kan vurderes i arbeidet med veilederen. Komiteen legger
til grunn at dette følges opp.
Komiteen mener det er viktig
å gi foreldre til barn med særlige behov bedre tilbud om opplæring.
Det må likevel understrekes at dette ikke betyr at foreldrene skal
gå inn i den krevende rollen som koordinator i tilfeller der barnet mottar
hjelp fra flere instanser. Komiteen vil understreke
at ansvaret for helhetlig og koordinert støtte må tilligge det profesjonelle
hjelpeapparatet.
Komiteen er enig med departementet
i at:
«Forskningsbasert kunnskap om foreldrenes betydning
for elevens skoleprestasjoner gjør at skolen bør samarbeide nært
og godt med foreldrene i grunnopplæringen. Nordahl understreker at
samarbeidsforholdet hjem-skole er et vesentlig bidrag til skolens
læringsmiljø(...) Videre sier Hattie at det er foreldrenes forventninger
til skoleprestasjoner som har sterkest innvirkning på elevenes motivasjon
og innsats; dernest følger foreldrenes interesse for skolearbeid
hjemme og på skolen, leksehjelp og dialog om skolefremgang. Dette
betyr mye mer enn andre faktorer i familien, slik som sosioøkonomisk
status. Hattie trekker også frem at mange foreldre er fremmedgjorte
for skolen fordi de ikke forstår skolens språk. Derfor må skolen
og hjemmene snakke samme språk og formidle de samme forventningene;
slik at elevene slipper å leve i to verdener.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke at
det ovenstående tilsier at samarbeidsforholdet hjem–skole bør gis en
helt annen plass og oppfølging enn det som det gis mulighet til
i skolen i dag. Disse faktorene som her understrekes, vil etter disse medlemmers syn
i tillegg være enda viktigere for barn som har behov for tilpasset
undervisning. Det tilsier at hjem/skolesamarbeid burde kommet tydeligere
til uttrykk gjennom forslag og tiltak i denne meldingen.
Disse medlemmer mener læring
og mestring forutsetter gode arbeidsvaner på skolen og hjemme og
er viktig for alle elever. Lekser skal virke læringsstøttende, og
det er derfor av stor betydning at elevene opparbeider seg gode
leksevaner fra første klasse. Foreldre spiller en viktig rolle for
sine barns skolemotivasjon og det er viktig at skolen gir foreldrene
mulighet til å delta og følge barnas utvikling på skolen, blant
annet gjennom leksearbeid hjemme.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil at det skal gjennomføres
forsøk med hjemmebesøk i utvalgte kommuner. Samtaler om felles mål
og handling for eleven på foreldrenes egen hjemmebane vil styrke
foreldrenes rolle i forhold til skolen. Det vil også kunne gi en
mer helhetlig forståelse av eleven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, og Venstre vil vise til erfaringer med den lovfestede
frivillige leksehjelpen, og mener det er et behov for å gjøre ordningen
mer fleksibel, slik at kommunene og skolen kan sette hjelpen inn
på senere trinn der behovet for kvalifisert leksehjelp blir gradvis større.
Det påpekes nå fra skolehold at leksehjelp på skolen fra 1.–4. klasse
bidrar til at mange elever ikke har lekser med hjem, med den konsekvens
at de ikke blir vant med å gjøre lekser. Like betenkelig er det
at foreldrene dermed kobles av skolearbeidet de første skoleårene
når mange selv opplever at de har best forutsetninger for å hjelpe
barna sine. Disse medlemmer mener derfor det er gode
grunner til at skolens leksehjelpstilbud bør gis på øvre del av
barnetrinnet og i ungdomsskolen der mange foreldre må innrømme at
de kommer til kort når barna trenger hjelp til leksene.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre opplæringslovens
bestemmelser om leksehjelp slik at hjelpen kan settes inn på de
trinn skolen anser det pedagogisk mest virkningsfullt.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, er kjent med at
bl.a. Stavanger kommune har innført «foreldreskole» for å dyktiggjøre
foreldrene i rollen som veiledere for sine barn gjennom skoleløpet.
Foreldre som vet hva som kreves av dem, har bedre forutsetninger
for å kunne stå frem som trygge forbilder og motivere barna sine
til større innsats på skolen.
Disse medlemmer vil likevel understreke
at foreldrene ikke skal overta lærerens rolle, men foreldre kan
bidra til at elever med lekser de mestrer, utvikler gode arbeidsvaner
fra tidlige skoleår. God dialog hjem–skole, basert på gjensidig
respekt, er viktig for at flere foreldre skal kunne opptre som positive
støttespillere gjennom hele grunnopplæringen. Disse medlemmer mener
departementet må ta et ansvar for at god praksis på dette området,
blir dokumentert og gjort tilgjengelig slik at flere kommuner kan la
seg inspirere til å gå nye veier i kontakten med hjemmet.
Med bakgrunn i dette fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen stimulere til erfaringsutveksling
mellom kommuner som har etablert nye rutiner for hjem–skole-samarbeid,
for å tydeliggjøre foreldrenes rolle som støtte for sine barn, i
grunnopplæringen.»
Komiteen mener generelt
det er viktig at skolen og det spesialpedagogiske støttesystemet
må legge stor vekt på god kommunikasjon med foreldre/foresatte. Komiteen forutsetter
at regjeringen legger til rette for at Foreldreutvalget for grunnopplæringen
(FUG) og Foreldreutvalget for barnehagen (FUB) involveres i alle
prosesser knyttet til opplæring og der foreldre/foresatte er part
på vegne av barna. FUG har de senere årene fått utvidet sitt mandat
til også å omfatte videregående opplæring. Komiteen anser
det som avgjørende at FUG og FUB følges opp ressursmessig slik at
utvalgene på en god måte blir i stand til å oppfylle sine mandater,
som talerør og samhandlingspart med nasjonale opplæringsmyndigheter
på vegne av norske foreldre.